Mitä hyötyä kortisonista?

ainajokapaikkakipeä

Mitä hyöytä koet saavasi Prendisonista ym?
Entäs haittapuolet?

Mihin sairauteen tai oireisiin olet sitä saanut?

Itse mietin taas kuuria mutta mietin myös että kannattaako, auttaako se mihinkään?

16

2112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YepYep

      eron, että se vähentää tulehdustilaa raajoissa (selkärankareumassa) ja oma liikkuvuus lisääntyy paremmin kuin muita tulehduskipulääkkeitä käyttäessä. Haittavaikutuksia? Kaippa niitäkin on, mutta jos on turruttava tai pistävä kipu nivelissä niin haittavaikutuksia ei juurikaan mieti kun haluaa olonsa vain mahd. nopeasti paremmaksi!

    • Solomet

      Jos on reumaattinen tulehdus, mihin ei oikein muukaan lääkityst pure, niin kyllä kortisooni alentaa tulehdusta ja pikavauhdilla muutamissa tunneissa. Ja vie kipuja pois.

      No reumaan, reumaan, reumaan ja reumaan... ja olen sitä syönyt nyt tauotta 12 vuotta ja kohtuullisen korkeita annoksia, kun on kyse kroonisesta pitkäaikaisesta käytöstä.

      Pitäisi riittää 5 mg:n tienoilla, mutta kun ei. Nyt on vuoden verran sahattu annoskoossa 20 mg alenevasti ja kun pääsen 10-12 mg:n nurkille, silloin alkavat tulehduset taas puskea päälle, ja on pakko taas nostaa annoksia.

      Niin haitat ja hyödyt.... jos tulehdusta ja kipua et hoida, sekin käy sydämen päälle, aiheuttaa verisuonitauteja ja oon pohjana monelle muulle sairaudelle. Ja se elämänlaadun menetys.... ei sitä voi millään mitata.

      Toistaiseksi ei vielä mitään haittavaikutuksia, kuin viime silmälääkärikäynnillä havaittiin silmäpaineen nousu, joka tähän saakka on ollut normaalissa. Eli silmänpainetauti on yksi joka tässä nyt selvästi on nousemassa kannoille.

      Ja injektioina olen saanut mielettömät määrät niveliin. Ei niissä vielä ainakaan ole mitään haittavaikutuksia havaittu.

      Juuri vedettiin luustontiheyskartoituskin läpi, ja tulokst olivat kiitettävät. Paremmat, kuin monella nuorella.

      Joten haittoja voi vähentää järkevillä tukevilla hoidoilla, joiden ansiolista onkin suuri.
      Tällaisia määriä kortisoonia ei pystyisi syömään ilman mahan monipuolista suoujausta, ja sittenki koskisi niin että inhimillisyys olisi tosi kaukana.

      • reumaani luontaisesti

        Olen syönyt kortisonia n. 30 v. Seuraava vaihe on kesällä siirtyä homeopaattiseen pistettävään kortisoniin (koska elimistöni ei enää ehkä pääse irti kortisonista). Ei ole silleen haittavaikutuksia kuin tästä synteettisestä. Siis kokeilen lääkärin valvonnassa, koska eihän sitä etukäteen tiedä varmasti.

        Hiilihydraattitietoinen ruokavalio on myös auttanut minua ja sopii kortisonin käyttäjälle.

        Hyppäsin pois kelkasta, koska tavislääkärit eivät pystyneet minua enää auttamaan. Enkä kadu. Ainoa huono asia vain on, että henkistä ja taloudellista tukea ei saa oman tiensä kulkija. Mutta oma itsevarmuus ja rohkeus sensijaan kasvaa:-) Maailmassa on paljon tietoa, mutta putkiaivolääkärit eivät sitä tiedä/usko, koska lääketehtaat rulettaa. Ja poliittisia päätöksiä kaikki tyynni ihmisten terveyden kustannuksella. Esim. Ruotsissa on hyväksytty viralliseksi diabeteksen hoitovaihtoehdoksi vähähiilihydraattinen ruokavalio rasvoineen kaikkineen. Oletteko median kuulleet toitottavan tätä asiaa? Diabeetikkojakin piinataan Suomessa tietopimennossa. Pekka Puska on johtanut rasvojen osalta Suomen kansaa harhaan, eikä elinaikanaan sitä myönnä. Toivottavasti menee pian eläkkeelle, että uusi sukupolvi voisi korjata hänen virheitään.


      • siiri6
        reumaani luontaisesti kirjoitti:

        Olen syönyt kortisonia n. 30 v. Seuraava vaihe on kesällä siirtyä homeopaattiseen pistettävään kortisoniin (koska elimistöni ei enää ehkä pääse irti kortisonista). Ei ole silleen haittavaikutuksia kuin tästä synteettisestä. Siis kokeilen lääkärin valvonnassa, koska eihän sitä etukäteen tiedä varmasti.

        Hiilihydraattitietoinen ruokavalio on myös auttanut minua ja sopii kortisonin käyttäjälle.

        Hyppäsin pois kelkasta, koska tavislääkärit eivät pystyneet minua enää auttamaan. Enkä kadu. Ainoa huono asia vain on, että henkistä ja taloudellista tukea ei saa oman tiensä kulkija. Mutta oma itsevarmuus ja rohkeus sensijaan kasvaa:-) Maailmassa on paljon tietoa, mutta putkiaivolääkärit eivät sitä tiedä/usko, koska lääketehtaat rulettaa. Ja poliittisia päätöksiä kaikki tyynni ihmisten terveyden kustannuksella. Esim. Ruotsissa on hyväksytty viralliseksi diabeteksen hoitovaihtoehdoksi vähähiilihydraattinen ruokavalio rasvoineen kaikkineen. Oletteko median kuulleet toitottavan tätä asiaa? Diabeetikkojakin piinataan Suomessa tietopimennossa. Pekka Puska on johtanut rasvojen osalta Suomen kansaa harhaan, eikä elinaikanaan sitä myönnä. Toivottavasti menee pian eläkkeelle, että uusi sukupolvi voisi korjata hänen virheitään.

        Minäkin käytän kortisoonia 20mg alenevin annoksin, sle:n niveltulehduksiin. Auttaa kummasti nivelten liikkuvuuteen, kipuihin ja turvotuksiin ja hillitsee taudin aktiivisuutta ja etenemistä muutenkin.
        Haittoina on tietysti nesteen kertyminen elimistöön, kuukasvoisuus, posket alkaa roikkua, korkeilla annoksilla virkistää niin, ettei tahdo saada nukuttua, iho tulee ohueksi.
        Pakko kuitenkin käyttää, kunnes muut tautiin käytettävät lääkkeet alkaa vaikuttamaan. Kortisonilla saa suht nopean avun, annoksen laskeminen pitkäaikaiskäytöstä vaan on hidasta. Kahdesta pahasta on valittava pienempi paha.


      • "ilmeisesti"
        siiri6 kirjoitti:

        Minäkin käytän kortisoonia 20mg alenevin annoksin, sle:n niveltulehduksiin. Auttaa kummasti nivelten liikkuvuuteen, kipuihin ja turvotuksiin ja hillitsee taudin aktiivisuutta ja etenemistä muutenkin.
        Haittoina on tietysti nesteen kertyminen elimistöön, kuukasvoisuus, posket alkaa roikkua, korkeilla annoksilla virkistää niin, ettei tahdo saada nukuttua, iho tulee ohueksi.
        Pakko kuitenkin käyttää, kunnes muut tautiin käytettävät lääkkeet alkaa vaikuttamaan. Kortisonilla saa suht nopean avun, annoksen laskeminen pitkäaikaiskäytöstä vaan on hidasta. Kahdesta pahasta on valittava pienempi paha.

        Mitä muuta lääkitystä olet saanut ja millaisilla annoksilla.Millaisia oireita sulla on?


      • siiri6
        "ilmeisesti" kirjoitti:

        Mitä muuta lääkitystä olet saanut ja millaisilla annoksilla.Millaisia oireita sulla on?

        Lukuisia kortison-pistoksia nivelin ja bursiin, kortisonia suun kautta 20mg alenevin annoksin, Oksiklorin 300mg kuutena päivänä viikossa, Trexan 15mg x 1 viikossa, foolihappo 5mg x 1 viikossa ,kipulääkkeeksi Burana 600mg x 3tai panadol extend 2 tbl 2-3/vrk, koviin kipuihin otan tramal 50mg, mahalääkkeeksi zolt 30mg (pakko ottaa, maha ei muuten kestä)Kalkkia Kalcipos-d-mite, koska käytän maitoa kovin vähän.
        Oireina on tällä hetkellä niveltulehdukset ranteissa, sormissa kyynerpäissä, nilkoissa, leukanivelissä ja kantapäissä kovat kivut, ilmeisesti plantaarifaskiittti.


      • siiri6
        siiri6 kirjoitti:

        Lukuisia kortison-pistoksia nivelin ja bursiin, kortisonia suun kautta 20mg alenevin annoksin, Oksiklorin 300mg kuutena päivänä viikossa, Trexan 15mg x 1 viikossa, foolihappo 5mg x 1 viikossa ,kipulääkkeeksi Burana 600mg x 3tai panadol extend 2 tbl 2-3/vrk, koviin kipuihin otan tramal 50mg, mahalääkkeeksi zolt 30mg (pakko ottaa, maha ei muuten kestä)Kalkkia Kalcipos-d-mite, koska käytän maitoa kovin vähän.
        Oireina on tällä hetkellä niveltulehdukset ranteissa, sormissa kyynerpäissä, nilkoissa, leukanivelissä ja kantapäissä kovat kivut, ilmeisesti plantaarifaskiittti.

        "Ilmeisesti"
        Mielenkiinnosta kyselen mitä oireita tai löydöksiä sinulla on?


      • tämmöttis
        siiri6 kirjoitti:

        "Ilmeisesti"
        Mielenkiinnosta kyselen mitä oireita tai löydöksiä sinulla on?

        Eli viime vuoden helmikuussa alkoi nivelkivut ja jlämpöily ja yleisesti sairauden tunne.vasta nmarraskuussa yksit.reumalääkäri otatti kokeita.sanoi viittaavan slehen.sain oxiklorinin 300mg7päivä ja kortisoni 20mg jota olen nyt joutunut 3kk ottamaan ja aina kun lasken alkaa hirveet kivut ja lämpöily.vasta nyt kun aloitettu trexan olen onnistunut pudottamaan 12,5mg ja vielä ei ainakaan lämpöilyä esiinny ja särkylääkkeitten tarve on huimasti vähentynyt.


      • siiri6
        tämmöttis kirjoitti:

        Eli viime vuoden helmikuussa alkoi nivelkivut ja jlämpöily ja yleisesti sairauden tunne.vasta nmarraskuussa yksit.reumalääkäri otatti kokeita.sanoi viittaavan slehen.sain oxiklorinin 300mg7päivä ja kortisoni 20mg jota olen nyt joutunut 3kk ottamaan ja aina kun lasken alkaa hirveet kivut ja lämpöily.vasta nyt kun aloitettu trexan olen onnistunut pudottamaan 12,5mg ja vielä ei ainakaan lämpöilyä esiinny ja särkylääkkeitten tarve on huimasti vähentynyt.

        mitä labroissa näkyi? Entä millä annoksella syöt trexania, entä kuinka pian huomasit auttavan?


      • jotain näin
        siiri6 kirjoitti:

        mitä labroissa näkyi? Entä millä annoksella syöt trexania, entä kuinka pian huomasit auttavan?

        Yksityisellä tosiaan menin kun muualla ei alkanut selvyyttä tulemaan sairastelusta.Jotain vastaaineita otti mutta en muista muuta kun jokun arvo oli läiskittäinen 670.Olen nyt 7vk ottanut trexania pistoksinaNyt 5vk 12,5mg ja kaksi ekaa viikkoa oli annos pienempi.Ehkä n.kuukauden jälkeen huomasin et nivelet eivät niin paljon särje vaikka sitä kortisoni kokoajan pudottelin.


      • siiri6
        jotain näin kirjoitti:

        Yksityisellä tosiaan menin kun muualla ei alkanut selvyyttä tulemaan sairastelusta.Jotain vastaaineita otti mutta en muista muuta kun jokun arvo oli läiskittäinen 670.Olen nyt 7vk ottanut trexania pistoksinaNyt 5vk 12,5mg ja kaksi ekaa viikkoa oli annos pienempi.Ehkä n.kuukauden jälkeen huomasin et nivelet eivät niin paljon särje vaikka sitä kortisoni kokoajan pudottelin.

        Aloitettiinko sulle trexan heti pistoksina? miksiköhän?
        Mulla oli muuten sama juttu. Aikoinaan kävin tk:ssa ja luulosairaaks ajateltiin. Yksityisellä heti dg. Vuosien jälkeen kun tauti nyt aktivoitui, ei tk:ssa taaskaan tietoa. Yksityisellä heti sain hoitoa.


      • sen tähden
        siiri6 kirjoitti:

        Aloitettiinko sulle trexan heti pistoksina? miksiköhän?
        Mulla oli muuten sama juttu. Aikoinaan kävin tk:ssa ja luulosairaaks ajateltiin. Yksityisellä heti dg. Vuosien jälkeen kun tauti nyt aktivoitui, ei tk:ssa taaskaan tietoa. Yksityisellä heti sain hoitoa.

        kun alkaa vaikuttamaan nopeammin,näin ainakin ymmärsin.Juu kyllä mullekin tk:ssa ehdotettiin että mitäs jos tilaisit ajan johonki missä kävisit kerran viikossa vaikka juttelemassa....eli eivät uskoneet kipujani.mä olin kyllä niin vihainen ton jälkeen.Ymmärsinkö oikein että sulla kans injektiona?Millainen annostus sulla on?


      • omaan kysymykseen:)
        sen tähden kirjoitti:

        kun alkaa vaikuttamaan nopeammin,näin ainakin ymmärsin.Juu kyllä mullekin tk:ssa ehdotettiin että mitäs jos tilaisit ajan johonki missä kävisit kerran viikossa vaikka juttelemassa....eli eivät uskoneet kipujani.mä olin kyllä niin vihainen ton jälkeen.Ymmärsinkö oikein että sulla kans injektiona?Millainen annostus sulla on?

        eli ymmärsin väärin,sähän kerroitkin tuolla aiemmassa että syöt 15mg trxania!


      • siiri6
        omaan kysymykseen:) kirjoitti:

        eli ymmärsin väärin,sähän kerroitkin tuolla aiemmassa että syöt 15mg trxania!

        torstaina olen menossa reumalääkärille vähän "keskustelemaan" kun ei auta trexan vielä ja kortisonia pitäis syödä hirveitä annoksia eikä vois vähentää kun tulee kipeäksi jo isollakin annoksella. Pakko kuitenkin vähentää, koska en nuku enää lainkaan. 3 tuntia kevyttä unta viime yönä ja silti olen hyvin virkeä. Unilääkkeitäkään en viittis käyttää.


    • Hortonin neuralgia

      Itselläni on jaksoittainen päänsärky. Minulla jakson katkaisee kortisoni, 80mg viikko, sitten 2 viikkoa annosta pienentäen. Tepsii jo vuorokaudessa.

      • hortonisti1

        Siis 80mg kerta-annoksena vuorokaudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe