http://www.ytv.fi/FIN/tietoa_ytv/tiedotteet/liikenne/lo_2008_02_06_jokeri.htm
Kaksinivelinen
16
1234
Vastaukset
- auton sisätiloista
juuri tuosta koeajoyksilöstä niin eipä kovin mahtavasti lisää istuintilaa tule, auton pituus toki kasvanut mutta esim. moottorin sijoitus haukkaa melkoisen osan istumapaikoista. Se moottori kun on sijoitettu niin hassusti juuri siihen paikkaan missä yleensä on lastenvaunulokero ja muutenkaan ei paikkojen sijoittelu oikein vakuuta. Eli hyöty tuosta kaksinivelyydestä valuu tavallaan hukkaan, tarkoitushan lienee juuri se että saadaan lisää istumapaikkoja koska matkustajamäärät kasvaa.
- seisoskelija
Ei kai ainakaan tuossa koekäytössä olevassa ruotsalaisbussissa ole yritettykään maksimimäärää istumapaikkoja, siinähän on seisomapaikkoja 110 ja istumapaikkoja 56. Voi siinä kyllä tulla istumapaikkaa ikävä jos on matkalla jokerilinjan päätepysäkkien välin eli Itäkeskus-Westend, kokonaismatka-aika noin 65 minuuttia...
- istumapaikkojen määrä
seisoskelija kirjoitti:
Ei kai ainakaan tuossa koekäytössä olevassa ruotsalaisbussissa ole yritettykään maksimimäärää istumapaikkoja, siinähän on seisomapaikkoja 110 ja istumapaikkoja 56. Voi siinä kyllä tulla istumapaikkaa ikävä jos on matkalla jokerilinjan päätepysäkkien välin eli Itäkeskus-Westend, kokonaismatka-aika noin 65 minuuttia...
on suunnilleen samoissa mitä on esim. HelBin yksiosaisessa Man Lion's City LL telibussissa, siinä on 51 istumapaikkaa, HelBin ja Concordian Volvo 8700LE telibusseissa jopa 54 istumapaikkaa, Concordian Scania "terraario-Scala" K270 telibusseissakin on 53 istumapaikkaa.
Eli melkein samoihin määriin päästään tavallisella yksiosaisella bussilla. Jos niveliä aiotaan käyttää, on siitä oltava myös jotain hyötyä, istumapaikkojen selvänä lisääntymisenä. Muuten koko kaksinivelisyys valuu ihan hukkaan. - ******
istumapaikkojen määrä kirjoitti:
on suunnilleen samoissa mitä on esim. HelBin yksiosaisessa Man Lion's City LL telibussissa, siinä on 51 istumapaikkaa, HelBin ja Concordian Volvo 8700LE telibusseissa jopa 54 istumapaikkaa, Concordian Scania "terraario-Scala" K270 telibusseissakin on 53 istumapaikkaa.
Eli melkein samoihin määriin päästään tavallisella yksiosaisella bussilla. Jos niveliä aiotaan käyttää, on siitä oltava myös jotain hyötyä, istumapaikkojen selvänä lisääntymisenä. Muuten koko kaksinivelisyys valuu ihan hukkaan.Kaksnivelbussilla kyllä päästään suurempaankin istumapaikkamäärään, jos halutaan. Tässä lainassa olevassa yksilössä on kuitenkin pidetty suurta kokonaispaikkamäärää tärkeämpänä, kuin istumapaikkojen määrään. Maailmalla on ihan yleistä, että bussien, ratikoiden ja metrojen paikoista suurin osa on seisomapaikkoja. Huomattavan suuri istumapaikkojen osuus on pääosin suomalainen ilmiö.
Suurin osa jokerin matkustajistakinhan on kyydissä lyhyen matkan, joten istumapaikan puute ei ole kovin suuri ongelma. Todennäköisesti, jos jokerilla tullaan ottamaan kaksnivelbussit käyttöön, niissä on enemmän istumapaikkoja, kuin lainassa olevassa autossa. Tosin on huomattavasti vähemmän kuin 110 seisomapaikkaa. - tuplahanuri koematkustettu
Olen sitten koematkustanut tuon tuplahaitaribussin.
Bussi on lainassa Göteborgista. Saattaa olla, että se on siellä linjalla (ratikkatyyppisellä), jolla matkustajat vaihtuvat tiheämpään tahtiin kuin Jokerissa ja siitä syystä seisomapaikkoja on runsaasti verrattuna istumapaikkamäärään. Joserihan kulkee kaupunkien keskustaan verrattuna lähes asumattomilla alueilla! Volvo varmaan pystyy sisustamaan bussiin enemmänkin istumapaikkoja, jos tilaaja haluaa. Seisova matkustaja vie kuitenkin vähemmän tilaa kuin istuva.
Moottorin on kehuttu olevan huoltoystävällisessa paikassa. En huomannut tsekata pyörätuolipaikkaa. Bussi on kuitenkin matalalattiainen koko pituudeltaan.
Mitä tulee turvallisuuteen, niin yhtä turvallinen ajettava se on kuin muutkin bussit. Kuljettajalla on muistaakseni 4 monitoria josta voi katsella tilannetta ovilla ja kai bussin takanakin. Terminaaleissa (=Kamppi) ei pitäsi tulla tilannetta joissa matkustajan pitää juosta bussiin bussin takaa kuolleesta kulmasta. Päätepysäkeillä bussit ei peruuttele ja niilläkin on busseille ja matkustajille eri kulkuväylät. Ei bussit korokkeelle aja. Matkustajan soisi ottavan huomioon sen, että kuljettaja ei näe mistään kulkuneuvosta 360 astetta ympärilleen.
Istuin bussin takaosassa ja eipä se paljoa hemputellut, kuopat nyökyteltiin kauniisti eli ei tule maha kipeäksi jos sitä joku pelkää. Ainoa kerta kun olen meinannut levata Jokeribussissa lattialle oli tavallisessa telibussissa. - Nyökkäilijä
tuplahanuri koematkustettu kirjoitti:
Olen sitten koematkustanut tuon tuplahaitaribussin.
Bussi on lainassa Göteborgista. Saattaa olla, että se on siellä linjalla (ratikkatyyppisellä), jolla matkustajat vaihtuvat tiheämpään tahtiin kuin Jokerissa ja siitä syystä seisomapaikkoja on runsaasti verrattuna istumapaikkamäärään. Joserihan kulkee kaupunkien keskustaan verrattuna lähes asumattomilla alueilla! Volvo varmaan pystyy sisustamaan bussiin enemmänkin istumapaikkoja, jos tilaaja haluaa. Seisova matkustaja vie kuitenkin vähemmän tilaa kuin istuva.
Moottorin on kehuttu olevan huoltoystävällisessa paikassa. En huomannut tsekata pyörätuolipaikkaa. Bussi on kuitenkin matalalattiainen koko pituudeltaan.
Mitä tulee turvallisuuteen, niin yhtä turvallinen ajettava se on kuin muutkin bussit. Kuljettajalla on muistaakseni 4 monitoria josta voi katsella tilannetta ovilla ja kai bussin takanakin. Terminaaleissa (=Kamppi) ei pitäsi tulla tilannetta joissa matkustajan pitää juosta bussiin bussin takaa kuolleesta kulmasta. Päätepysäkeillä bussit ei peruuttele ja niilläkin on busseille ja matkustajille eri kulkuväylät. Ei bussit korokkeelle aja. Matkustajan soisi ottavan huomioon sen, että kuljettaja ei näe mistään kulkuneuvosta 360 astetta ympärilleen.
Istuin bussin takaosassa ja eipä se paljoa hemputellut, kuopat nyökyteltiin kauniisti eli ei tule maha kipeäksi jos sitä joku pelkää. Ainoa kerta kun olen meinannut levata Jokeribussissa lattialle oli tavallisessa telibussissa."kuopat nyökyteltiin kauniisti"
Muutenhan tuo kulki vakaasti, mutta tien epätasaisuuksissa oli havaittavissa sitä perinteisesti nivelbusseille tyypillistä auton huojumista pystysuunnassa. Ja se ei ole varmaan mitenkään erityisen miellyttävää jos olet kyydissä seisomapaikalla, etenkään nivelen kohdalla. Eli lisää istumapaikkoja tuohon koekäytössä olevaan yksilöön tarvittaisiin jos se tulisi Jokeri-linjalle pysyvästi. Itse ainakin matkustan Jokerin kyydissä noin puoli tuntia kerrallaan ja silloin ei seisomapaikka kiinnosta tayteen hintaan.
- ölgdfklögfdöldflökdklfö
Kaikki jäävät kuitenkin seisomaan etupäähän ja tukkivat käytävän.
- järjestelykysymys
Tuollahan mainitaan, että tuplahaitarissa on tehokas moottori, joten kun kuski laittaa lapun lattiaan niin kyyditettävät siirtyvät kohti takaikkunaa... ;-)
- Turvallinen?
Miettikää oikeasti kuinka turvallinen se on ajaa?
Kuinka näkee pimeäsää kuolleet kulmat, ihmisety juoksevat terminaalissa, miten taakse näkee?
Entä kun liukkalla lähtee linkuun tai joutuu peruuttamaan?
Kuljettajalle ei makseta mitään lisää tuon ajamisesta, vaikka vastuu on Kauhia!- tehokasko?
Kyllä oikeata 24 metristä vetämään tarvitaan vähintään 500 hv... joten mopohan tuo on...
- tuossa olisi
tehokasko? kirjoitti:
Kyllä oikeata 24 metristä vetämään tarvitaan vähintään 500 hv... joten mopohan tuo on...
4-niveltä, kummikin onnistuvat ryssimään auton suunnittelun niin että se on A. epätehokas moottoriteholtaan, B. epäturvallinen, C. helkkarin kömpelö käänteissään, D. istuintilaa ei yhtään sen enempää kuin telibussissakaan, vain seisomapaikat ehkä lisääntyy ellei niitäkin ole viety mm. moottorin, jäähdytyslaitteiden ym. typerällä sijoituksella sekä lastenvaunujen lisäpaikoilla.
- äölo´+3r4pf
Kuollut kulma on kuollut kulma. Eihän sinne näe. Missään bussissa. Tuossa on monitoreja.
Terminaalissa ei tartte juosta bussin takana, luulis senverran olevan itsesuojeluvaistoa. Voi aina tulla pyskille ajoissa. Ja tuleehan sitä seuraava bussi, jos ajoissa tulo on mahdotonta.
- Karjuheinolasta
Vielä kun tuplaniveliä liikenteeseen ja jo puoliksi seniilit eläkeläisukot niitä kuljettamaan täys poka päällä, niin kyllä Monosellakin keikkaa riittää kun tuonenmies se niittää, kuten eilen Kuopiossa kävi.
- AllunPiristäjä
Liukkaalla kelillä oli äärettömän vaarallinen . Oli niitä silloisella Turistillakin.
Eläkeukot pitäisi istua pihalle joka puljusta ! - Helbheikki
Eläkeukko lienee asialla lentokentällekin ajaessa metsikköön tässä viikolla.
- Talkoo-Taavetti
Eläkeukot vakava turvallisuusriski ammattiliikenteessä.
Mikäli haluavat kunnon toimintaa, niin liittyisivät ennemmin rikkuritorjuntajoukkoihin, ruuttaryhmäämme lakkovahtien apujoukoiksi.
Eläkeukot jotka ajoon lähtisivät, saisivat erikoisruiskutuksen sekä munien tärpätöinnin.
Eläkkeellä olen itsekin, mutta en tee työtä. Enkä tehnyt aina työtaistelujen kultaisina vuosikymmeninäkään ollessani työelämässä, vaan lakkoiltiin tämän tästä ja saatiinkin asioihin huomattavia parannuksia mitä nyt ovat kovin herkeästi ajamassa alas, reppanat !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2283145Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2531153Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581130- 79941
Hihhuli-sanan tausta
Palstan aito-laiset ovat verisen loukkaantuneita sanasta "hihhuli. Kuitenkin sana "Hihhuli" liittyy tiukasti Suomen kult215926Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes89894Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56876eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.88837Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14794- 153789