Refluksi ja ärtynyt suoli

yhtä aikaa

Kävin tänään mahalaukun tähystyksessä eikä minulta löydetty muuta kuin ärtynyt suoli ja refluksi. Olin varma että mulla olis Keliakia mutta näytti kuulemma normaalilta suolinukka. Pitää kai alkaa itse syömään ulkolaisia viljoja jotta sais vatsan rauhottumaan. Olisko vinkkejä millä tämmöistä hoidetaan, Refluksia ja löysää mahaa? Maitotuotteita en pysty käyttämään yhtään, sen olen huomannut.

10

3957

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlainen*^`

Ihan kuin olisin itse tuon kirjoituksen kirjoittanut, niin on samanlainen tilanne täälläkin päässä!
      Apua en kyllä osaa antaa.

Mulla on ollut jo liki parikymmentä vuotta nuo molemmat, samoin en ole voinut käyttää maitotuotteita, vaikkei laktoosi-intoleranssia ole. Eikä keliakiaakaan.

Viljatuotteita olen syönyt, vaikka huonoahan ne tekee. Varsinkin ruisleipä, ja sitä juuri pitäisi syödä, että vatsa pysyisi kuitujen ansiosta hyvänä.

Jonkinlainen noidankehä nää kaksi sairautta yhdessä ovat. Yhtä vaikaa kun yrittää auttaa, niin tuleekin jo toinen vaiva.
      Eli jos esim. yrittää syödä kuituja, tulee ilmavaivoja ja turvotusta. Jos taas syö vaaleeta leipää, menee vatsa sekaisin.
      Ja tuon ärtyneen kanssa mulla ainakin on vatsa useimmiten löysällä, kuin normaali.

Jos taas yrittää mättää kasviksia, tulee jälleen ilmaa, ja kaikenmoista muuta mukavaa.

En oikein ole lukuisista kokeiluista huolimatta löytänyt oikein mitään ruokavaliota, joka rauhoittaisi vatsan. Bulgarian jugurtti ja mysli ovat aamuisin aika hyvä yhdistelmä, ilmeisten maitohappobakteerien ansiosta. Syön myös maitohappoja ihan kapseleinakin, ne ainakin vähän rauhoittavat.
      Näkkileipä on kyllä yksi aika hyvä myös, mutteihan sitäkään ihan kaiken aikaa jaksa syödä. Ja mustikkasoppa, ostan kaupasta sen purkin ja sitäkin sitten aamulla heti...ja gefilusmehuja....

Sokerit ainakin on pahasta ja ne olen kyllä minimoinut.

Ei tästä nyt varmaan paljon apua ollut, mutt jos edes sen verran, että tiedät täällä ainakin yhden pähkäilevän ihan samoja asioita.

Onneksi nää vaivat ei ole vaarallisia:)

• Outo lintu

kirjoitin tuosta että aika monella kenellä on refluksitauti, on myös ärtynyt suoli. Niin minulla, ja varmasti aika monella muullakin.

Mulla vaan tuo ärtynyt suoli on ummetuksen ja kovavatsaisuuden puolella. Molempaa on, aina vuoronperään.

Miksi ne mahalaukun tähystyksessä puhui ärtyneestä suolesta? Mulla tuo ärtynyt paksusuoli "diagnisoitiin" paksusuolitähystyksen jälkeen. Vatsatähystyksessä löytyi palleatyrä, joka varmastikin tullut tuossa vessassa hyppäämisestä.

• samanlainen*^`

Minä taas epäilen, että minulle refluksi on tullut lukuisista antibiootti- ym. lääkekuureista aikoinaan.
        Mulla ainakin tulee röyhtäisy jo sellaisestakin, et jos menen portaita ylös/alas, tai jos autossa tulee alamäki jne.
        Aamiaisen jälkeen jos kumartuua vaikka kenkiä laittamaan jalkaan, niin pulahtaa suolahapot suuhun.
        Yksi varma kikka ois, että pitäis syödä mieluummin usein ja vähän, kuin kerralla ja paljon.
        Yöllä muuten myö tulee noita pulahduksia, vesilasi pitää olla makuuhuoneessakin mukana.

MIten paljon lienee merkitystä sillä, että mulla on astma ja paljon erilaisia allergioita. Kuka tietää, jos näillä on jokin yhteys...

• Outo lintu
        samanlainen*^` kirjoitti:

Minä taas epäilen, että minulle refluksi on tullut lukuisista antibiootti- ym. lääkekuureista aikoinaan.
        Mulla ainakin tulee röyhtäisy jo sellaisestakin, et jos menen portaita ylös/alas, tai jos autossa tulee alamäki jne.
        Aamiaisen jälkeen jos kumartuua vaikka kenkiä laittamaan jalkaan, niin pulahtaa suolahapot suuhun.
        Yksi varma kikka ois, että pitäis syödä mieluummin usein ja vähän, kuin kerralla ja paljon.
        Yöllä muuten myö tulee noita pulahduksia, vesilasi pitää olla makuuhuoneessakin mukana.

MIten paljon lienee merkitystä sillä, että mulla on astma ja paljon erilaisia allergioita. Kuka tietää, jos näillä on jokin yhteys...

nukuttua hyvin, suolahapot eivät tule suuhun, mutta röyhtäisyjä tulee "kiipeemisestä".

Olen minäkin joutunut vetäisemään useamman antibioottikuurin, mm. juuri viime vuonna, joten saattaa se minullakin olla taudin aiheuttaja, tosin refluksia oli jo kyllä ennen sitäkin.

Paljon allergiaa mullakin on mutta ei ainakaan rasitusastmaa kun rasitustestissä sydän voi hyvin ja rasitusastmaa ei ollut.

• röyhtis
        Outo lintu kirjoitti:

nukuttua hyvin, suolahapot eivät tule suuhun, mutta röyhtäisyjä tulee "kiipeemisestä".

Olen minäkin joutunut vetäisemään useamman antibioottikuurin, mm. juuri viime vuonna, joten saattaa se minullakin olla taudin aiheuttaja, tosin refluksia oli jo kyllä ennen sitäkin.

Paljon allergiaa mullakin on mutta ei ainakaan rasitusastmaa kun rasitustestissä sydän voi hyvin ja rasitusastmaa ei ollut.

Olen aina ihmetellyt missä vika kun röyhtäilen aina kun menen rappuja ylös tai vaikka hankalassa asennossa yritän saada tiukkaa puseroa pois päältä tai kun alan juoksemaan. Liittyykö nää todellakin refluksiin, joka mulla siis on. Näyttäisi muillakin olenvan samanlaista !!

• Jermannieee

Ärtynyt suoli ja refluksia...oireita on paljon etten enää jaksa edes luetella.Vielä puuttuu ärtynyt rakko toiminnallisista... jos tulee ärtynyt suoli ja refluksi niin joskus rakkokin alkaa temppuilla :(

• Outo lintu

ärtynyt paksusuoli voi aiheuttaa myös virtsaamisvaikeuksia kun se eturauhanen sijaitsee siellä peräsuolessa.

• VIKA MINULLA

teeppäs kuin minä osta kaupasta leipiä jotka sisältävät paljon kuituja.ei tuoretta ruisleipää ei sipuleja yms:voimakkaastimaustettuja tuotteita eikä kahvia.
      sit osta mehupurkkeja jossa on maitohappobakteereja,näillä opilla suoleni pelaa normaalisti eikä refluksi vaivaa.

• pauleli

kärsin minäkin vuoden ajan, mutta en enää. Närästysoireet, laihtuminen, vatsan kipuilu, turvotus ja ilmavaivat, ruoka-aineyliherkkyydet ja astmaattiset vaivat ilmenivät kosteusvaurioaltistuksen ja runsaan antibioottien käytön jälkeen. Ylä- ja alavatsan alueelta tutkittiin kaikki muu paitsi alatietähystys. Ei keliakiaa, ei laktoosi-intoleranssia, ei mahahaavaa, ei astmaa, mutta refluksitaudin mahdollistava löysä läppä löytyi. Alavatsavaivojen selitykseksi sain ärtyneen paksusuolen ja refluksioireisiin haponestolääkityksen. Lääkitys helpotti, mutta ei parantanut.
      Vajaan vuoden näin jatkettuani, halusin päästä eroon lääkkeestä ja hakeuduin vaihtoehtohoitojen puolelle, jossa mm. närästys ymmärretään ruuansulatusongelmana. Ruuansulatusanalyysin ja ruoka-aineiden yliherkkyystestien jälkeen ruokavaliosta poistettiin maito (joka edelleenkään ei sovi) ja gluteeni, jotka ovat ruuansulatuksellisesti hankalia ja jotka eivät näyttäneet sopivan. Myös 2 tuntia ruokailun jälkeen löysän ulosteen aiheuttavat tietyt mausteet jätettiin pois. Kehosta löytyi candidas-hiivan ylikasvua, jonka vuoksi myös sokeri piti jättää lähes kokonaan pois. Bakteerifloora oli täysin epätasapainossa, minkä vuoksi aloitin maitohappobakteerien syömisen (jatkan edelleen). Lisäksi sain joitain yrttikapseleita (valkosipuli ja oregano) haitallisten aineiden poistamiseksi. Ruuansulatuksen helpottamiseksi sain entsyymivalmisteen, joka otetaan ruokailun yhteydessä (edelleen).
      Närästysvaivat hävisivät, vaikka siis olin lopettanut haponestoläääkityksen. Myöhemmin otin maidon uudestaan käyttöön, mutta kun närästysoireita alkoi ilmeta, jätin sen kokonaan pois. Ärtyneen suolen vaivat hävisivät nekin. Samoin refluksivaivoihin liittyvät astmaattiset oireet. Ainoastaan candidas-hiivan kanssa taistelen yhä. Nyt hyökkään alkalisen ruokavalion asein. Candidas - se se on pirullinen vihollinen. Samoin muuten stressi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe