tuplaturbo kadett

jaska

no niin...pitkä aherrus palkitaan!
vuoden ahertamisen jälkeen se on valmis!
-88,e-kadett 2.0 tuplaturbo.
tehoja mitattu noin 300hv ja vääntöö vaivaiset 410nm!! kyllähän se kulkee. maanantaina on varattu aika konttorille ja auto kilpiin. taitaapi olla ainutlaatuinen auto maailmassa.
varokaa kajaanilaiset....
tosin dynolappu on vaivaiset 200 kaakkii et saa kilpiin mut sit paineet suuremmalle

34

20569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen Kade

      Onneksi olkoon. Löytyykö kuvia/infoa ko. konstruktiosta. Missäpäin tarkemmin liikkuu, niin osaa "varoa";).

    • pena

      no kyllä luulis, että tällä vehkellä jää kumia tienpintaan =) itsekkin haluaisin tietoa vähän enemmän tästä vehkeestä. mutta jos en aivan väärin muista, niin kadettiin saa laittaa vain n.180hv tehot. kun eikö se teho pidä olla niin että suurin tähän koriin valmistettu moottori 20% lisää tehoa, niin silloin vielä saa kilpiin ja pitää olla dyno laput tehoista, mutta sen jälkeen kukaan ei tiedä, että paljonko tehoja sen jälkeen on =) että kadetissa se menisi niin, että gsi 16v: moottori 20xe, jossa tehoja 156hv ja siihen sitten 20%:n teholisä, niin on vielä laillinen. mutta jos tuolla 200hv:llä saa kilpiin, niin mikäs siinä.
      nyt eikun jostain jotain huonoja kumeja ostamaan, että saa "vähän testailla" peliä :)

      • hahahaaa

        Tollasella romulla ei oo jakoo mun pastakeittimelle.
        Mulla on vain 185hp ja raapii joka nurkasta.


    • Harri344

      Ainakin Nurmijärvellä vaaditaan ahtopaineen säätöön vaikuttavien mekaanisten osien sinetöintimahdollisuus ts. reiät sinettilangalle.

      Jos autossasi ei ole marraskuun -89 jälkeen ollut ahdinta tai siis merkintää ahtimesta niin todennäköisesti joudut hankkimaan sen päästötodistuksen .

      Mutta kerro miten kävi.

      • Ahto

        että mikä sinetöintimahdollisuus ?

        Kokemusta kolmen eri katsastusaseman toiminnasta (noin 6 autosta) ja molemmilla asemilla homma on läpihuutojuttu.

        Vuoden 1992 jälkeen vaatii ton päästöjutun. 88-92 vaatii katalysaattorin ja katsastusasemalla normaali päästömittaus, mikä ei aiheuta harmaita hiuksia, jos vähänkin on säätänyt autoa. Auttaahan se katalysaattori sellaisessa autossa jossa sitä ei vakiosti ole.

        88-92 Muuta ei tarvi kun tehomittaus todistuksen ja katalysaattorin sekä normaalin katsastuksen läpäisevän auton, niin homma on selvä. Tattarinsuolle vaan katsastamaan, niin onnistuu.Ennen 1988:sia homma on vieläkin helpompi, kun ei tarvi katalysaattoriakaan.

        Aika paljon pelotellaan turbon katsastuksella mutta täyttä potaskaa se on, helpommin meni turbon kanssa läpi kuin ilman.

        1992 jälkeen menee homma sit oikeasti vaikeaksi lähinnä päästöjen suhteen.


      • marjat
        Ahto kirjoitti:

        että mikä sinetöintimahdollisuus ?

        Kokemusta kolmen eri katsastusaseman toiminnasta (noin 6 autosta) ja molemmilla asemilla homma on läpihuutojuttu.

        Vuoden 1992 jälkeen vaatii ton päästöjutun. 88-92 vaatii katalysaattorin ja katsastusasemalla normaali päästömittaus, mikä ei aiheuta harmaita hiuksia, jos vähänkin on säätänyt autoa. Auttaahan se katalysaattori sellaisessa autossa jossa sitä ei vakiosti ole.

        88-92 Muuta ei tarvi kun tehomittaus todistuksen ja katalysaattorin sekä normaalin katsastuksen läpäisevän auton, niin homma on selvä. Tattarinsuolle vaan katsastamaan, niin onnistuu.Ennen 1988:sia homma on vieläkin helpompi, kun ei tarvi katalysaattoriakaan.

        Aika paljon pelotellaan turbon katsastuksella mutta täyttä potaskaa se on, helpommin meni turbon kanssa läpi kuin ilman.

        1992 jälkeen menee homma sit oikeasti vaikeaksi lähinnä päästöjen suhteen.

        golf -88, vaatii päästötarkastuksen eikä ole katalysaattoria.


      • Ahto
        marjat kirjoitti:

        golf -88, vaatii päästötarkastuksen eikä ole katalysaattoria.

        "88-92 Muuta ei tarvi kun tehomittaustodistuksen ja katalysaattorin sekä normaalin katsastuksen läpäisevän auton, niin homma on selvä."

        Eikö se nyt tosta selviä ?

        Siis mitä päästötarkastusta tarkoitat? Se VTT:n mittaus vaaditaan 1992 malleissa ja 1988-1992 vaaditaan vain normaali päästömittaus, mikä tehdään jokaisen katsastuksen yhteydessä muutenkin.

        Ja mitä mitä, no ei tietenkään ole katalysaattoria vakioana vaan se täytyy laittaa turbon yhteydessä, eikös se nyt selvinnyt edellisestä kirjoituksesta. SIIS SE KATALYSAATTORI PITÄÄ LAITTAA JOS SITÄ EI OLE !!

        No joko on asia selvä ?


      • Harri344
        Ahto kirjoitti:

        "88-92 Muuta ei tarvi kun tehomittaustodistuksen ja katalysaattorin sekä normaalin katsastuksen läpäisevän auton, niin homma on selvä."

        Eikö se nyt tosta selviä ?

        Siis mitä päästötarkastusta tarkoitat? Se VTT:n mittaus vaaditaan 1992 malleissa ja 1988-1992 vaaditaan vain normaali päästömittaus, mikä tehdään jokaisen katsastuksen yhteydessä muutenkin.

        Ja mitä mitä, no ei tietenkään ole katalysaattoria vakioana vaan se täytyy laittaa turbon yhteydessä, eikös se nyt selvinnyt edellisestä kirjoituksesta. SIIS SE KATALYSAATTORI PITÄÄ LAITTAA JOS SITÄ EI OLE !!

        No joko on asia selvä ?

        Milloin ja minkä vm. autoon Ahdolla on pitänyt asentaa katalysaattori ahdinkatsastuksen yhteydessä?


      • Ahto
        Harri344 kirjoitti:

        Milloin ja minkä vm. autoon Ahdolla on pitänyt asentaa katalysaattori ahdinkatsastuksen yhteydessä?

        Kuten on jo mainittu aikaisemmin. Eli 1992 jälkeen autot ovat "vähäpäästöisiä" ja omaavat katalysaattorin. Ennen sitä todistetaan päästöjen kurissa pysyminen asentamalla katalysaattori, eikä tarvitse kallita VTT hommia.

        Ennen 1988 riittä kunhan läpäisee normaalit päästöt, eikä tarvi todistella päästöjä katalysaattorin voimalla eli homma on silloin todella helppoa.


    • Ahdettu

      Edellinen viesti saattoi kadota limboon, toivottavasti ei tule kahteen kertaan...

      Mutta minkä ihmeen takia tuo on tuplaturbo? Joku ideakin siinä tuplaturboudessa? Minä en keksi kuin haittoja, ainakaan noin vähillä tehoilla.

      Saiskos muuten tarkemmat speksit?

      • Codeman

        Olen samaa mieltä kuin edellinen. Miten saada turbot toimimaan pelkällä kahden pytyn voimalla. Aika pienet turbot pitää olla tai muuten turboviive on todella mahtava.


      • Ahto
        Codeman kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin edellinen. Miten saada turbot toimimaan pelkällä kahden pytyn voimalla. Aika pienet turbot pitää olla tai muuten turboviive on todella mahtava.

        eiköhän tämä ole niitä kuuluisia provo kirjoituksia :)ja aika monelle menee homma läpi. Eipä noita tuplaturboja 4 pyttyisissä näy. Kutosiin tai kasiin niitä laitetaan. Tosin joissain kilpavehkeissä on tuplaturbo ollut 4 pyttyisessä mutta silloinkin toinen on ollut remmillä ja toinen pakokaasuversio, remmi herää heti matalilla kierroksilla ja sit kun iso pakokaasuahdin herää keskikierroksilla niin remmi pyörii jo sitä vauhtia että se otetaan pois pelistä. Mutta tuskin kukaan perus tunettaja moisia asentelee.


      • Codeman
        Ahto kirjoitti:

        eiköhän tämä ole niitä kuuluisia provo kirjoituksia :)ja aika monelle menee homma läpi. Eipä noita tuplaturboja 4 pyttyisissä näy. Kutosiin tai kasiin niitä laitetaan. Tosin joissain kilpavehkeissä on tuplaturbo ollut 4 pyttyisessä mutta silloinkin toinen on ollut remmillä ja toinen pakokaasuversio, remmi herää heti matalilla kierroksilla ja sit kun iso pakokaasuahdin herää keskikierroksilla niin remmi pyörii jo sitä vauhtia että se otetaan pois pelistä. Mutta tuskin kukaan perus tunettaja moisia asentelee.

        Sehän ei ole tuplaturbo silloinkaan. Jos kerran toinen on ahdin ja toinen turbo...


      • jjm
        Codeman kirjoitti:

        Sehän ei ole tuplaturbo silloinkaan. Jos kerran toinen on ahdin ja toinen turbo...

        Ja kun ne molemmat ovat vielä ahtimia, toinen mekaaninen sellainen ja toinen pakokaasuahdin.


      • Hah,
        jjm kirjoitti:

        Ja kun ne molemmat ovat vielä ahtimia, toinen mekaaninen sellainen ja toinen pakokaasuahdin.

        ...


      • tnt

        ne on asennettu peräkkäin. Pienempi ensin (herää nopeasti) ja sit aikunen ahdin perään tuomaan sitä kaivattua tehoa tappiin asti. Noin oon nähny pari neloskonetta tehtynä. ja toisella ajanut pienen lenkin. Tehoja siitä (escort) ei ollu sillon vielä mitattu, mut kyllä se kivasti liikkui ja turbo-viive lähes olematon.


      • Codeman
        tnt kirjoitti:

        ne on asennettu peräkkäin. Pienempi ensin (herää nopeasti) ja sit aikunen ahdin perään tuomaan sitä kaivattua tehoa tappiin asti. Noin oon nähny pari neloskonetta tehtynä. ja toisella ajanut pienen lenkin. Tehoja siitä (escort) ei ollu sillon vielä mitattu, mut kyllä se kivasti liikkui ja turbo-viive lähes olematon.

        Eli siis mitä virkaa isommalla turbolla on pienen jälkeen?

        Isompi turbo toimii nopeammin, mutta on esteenä korkeilla kierroksilla ja tehoilla. Suuri turbo taas on korkeilla tehoilla parempi, mutta omaa pidemmät turboviiveet.

        Eli turbon suurennus on oikeastaan sama kuin nokan vaihto kierämpään. Tuo tehoa korkeilla kierroksilla, mutta kadottaa sitä mukaan alakierrosten tehot.

        Eli vaikka laitat turbot peräkkäin, niin silti pienempi on esteenä virtaukselle. Mazdan vankkelissa käytettiin kahta erikokoista turboa, mutta siinä oli muuttuva imusarja. Eli se ohitti aina toisen turbon.

        Tehot eli paineet ovat kuitenkin sama molemmissa turboissa. Senhän määrää paineanturi eli Westgate tai hukkaportti. Sitä ei määrää turbon koko.

        Olis kiva nähdä miten se on tehty ajamassasi turbo-Escortissa...


      • tnt
        Codeman kirjoitti:

        Eli siis mitä virkaa isommalla turbolla on pienen jälkeen?

        Isompi turbo toimii nopeammin, mutta on esteenä korkeilla kierroksilla ja tehoilla. Suuri turbo taas on korkeilla tehoilla parempi, mutta omaa pidemmät turboviiveet.

        Eli turbon suurennus on oikeastaan sama kuin nokan vaihto kierämpään. Tuo tehoa korkeilla kierroksilla, mutta kadottaa sitä mukaan alakierrosten tehot.

        Eli vaikka laitat turbot peräkkäin, niin silti pienempi on esteenä virtaukselle. Mazdan vankkelissa käytettiin kahta erikokoista turboa, mutta siinä oli muuttuva imusarja. Eli se ohitti aina toisen turbon.

        Tehot eli paineet ovat kuitenkin sama molemmissa turboissa. Senhän määrää paineanturi eli Westgate tai hukkaportti. Sitä ei määrää turbon koko.

        Olis kiva nähdä miten se on tehty ajamassasi turbo-Escortissa...

        tiedä turboista kovinkaan paljon.. Enkä tuosta toteutuksesta osaa sanoa. Luulisin että idea on siinä että se pieni turbo "herättää" sen ison.. Näin ollen viive on pienempi kuin jos se iso olisi pelkästään kiinni. Volvoissa noita oon nähny myös käytettävän (tosin vain kuvissa)


      • T5 
        tnt kirjoitti:

        tiedä turboista kovinkaan paljon.. Enkä tuosta toteutuksesta osaa sanoa. Luulisin että idea on siinä että se pieni turbo "herättää" sen ison.. Näin ollen viive on pienempi kuin jos se iso olisi pelkästään kiinni. Volvoissa noita oon nähny myös käytettävän (tosin vain kuvissa)

        Että pienen turbon "yli" olisi erillinen hukkaportti isoon turboon?


    • jaa-a

      ku pelkkää paskaa koko tupla turbo homma. on tainnu uni ja todellisuus mennä sekaisin... missä todisteet? mäkin voisin kirjoittaa et mun mazda on 5,7 EFi:llä ja kahdella turbolla ryyditetty 1000hv nitro kulkine vaan en pysty todistamaan (siis ei ole edes mahd.) niin en viitti väittääkään moista.

    • jaska

      kun autossa on leima papereissa niin rekisteri ote tulee mun kotisivuille nähtäväksi... sieltä löytyy myös tarkat tiedot autosta ja paljon projektikuvaa! eli mä pistän sit osoitteen tänne kun sivut ovat täysin valmiit!

      • jaa-a

        se nähdään sitten, niin kauan kun ei oo sulla antaa tosisteita en usko mutta uskon ja onnittelen heti jos vaan todistat asian.


      • letti

        aika täynnä on konehuone ;)


    • sbc350

      tehot tietenkin mitattu takapyöriltä eikös?

    • raketti

      No ihan hyvin sait onnistumaan..
      Mutta kaveri rakensi Kadetin yhdellä
      turbolla ja dynotti muistaakseni lukemat 400hv, 580Nm. Tosin auto ei ole liikenteessä, vaan kisakäytössä. Tätä tietenkään ketään ei usko, mutta "so what" ;)

      • Nopeahko

        Oiskohan sillä kaverillas tai lähipiirissä ketään jota kiinnostaisi valmis paketti? Ascona B 16-v Turbo, norm 450 hv, max. 660 hv. Kärry on "normaalissa" katukäytössä ja nätti kuin helmi! Harrastettu toistakymmentä vuotta mutta ikä alkaa "painamaan"... siis itselläni! Lisätiedot sähköpostina


      • raketti
        Nopeahko kirjoitti:

        Oiskohan sillä kaverillas tai lähipiirissä ketään jota kiinnostaisi valmis paketti? Ascona B 16-v Turbo, norm 450 hv, max. 660 hv. Kärry on "normaalissa" katukäytössä ja nätti kuin helmi! Harrastettu toistakymmentä vuotta mutta ikä alkaa "painamaan"... siis itselläni! Lisätiedot sähköpostina

        Oiskohan sillä kaverillas tai lähipiirissä ketään jota kiinnostaisi valmis paketti? Ascona B 16-v Turbo, norm 450 hv, max. 660 hv. Kärry on "normaalissa" katukäytössä ja nätti kuin helmi! Harrastettu toistakymmentä vuotta mutta ikä alkaa "painamaan"... siis itselläni! Lisätiedot sähköpostina


        Vaikea vastata tohon kysymykseen :)
        Heppu on rakentamassa uutta moottoria ja oikeastaan koko autoa tällä hetkellä ja tavoite on 800hv..
        Mutta laita mulle meiliä ja lisätietoa ko. kulkineestasi..

        eemeli: [email protected]


        t. ahdin määrää tahdin


      • DDR
        raketti kirjoitti:

        Oiskohan sillä kaverillas tai lähipiirissä ketään jota kiinnostaisi valmis paketti? Ascona B 16-v Turbo, norm 450 hv, max. 660 hv. Kärry on "normaalissa" katukäytössä ja nätti kuin helmi! Harrastettu toistakymmentä vuotta mutta ikä alkaa "painamaan"... siis itselläni! Lisätiedot sähköpostina


        Vaikea vastata tohon kysymykseen :)
        Heppu on rakentamassa uutta moottoria ja oikeastaan koko autoa tällä hetkellä ja tavoite on 800hv..
        Mutta laita mulle meiliä ja lisätietoa ko. kulkineestasi..

        eemeli: [email protected]


        t. ahdin määrää tahdin

        "tavoite on 800hv"

        Mihinkähän lohkoon tuo olisi tarkoitus toteuttaa?

        Voipi olla että ei Opelilta löydy tuollasia kierroslukuja kestäviä alakertojakaan, edes teetettynä.


      • DDR kirjoitti:

        "tavoite on 800hv"

        Mihinkähän lohkoon tuo olisi tarkoitus toteuttaa?

        Voipi olla että ei Opelilta löydy tuollasia kierroslukuja kestäviä alakertojakaan, edes teetettynä.

        tavoite on 800hv"

        Mihinkähän lohkoon tuo olisi tarkoitus toteuttaa?

        Voipi olla että ei Opelilta löydy tuollasia kierroslukuja kestäviä alakertojakaan, edes teetettynä.

        Löytyyhän suomesta a ascona farkku missä on 900hp pyöriltä, vartti maili ajettu 8.24s. Ja taitaa olla sarjassaan maailman nopeimpia kilvissä olevia autoja. Ja tämäkin ascona on opelin 4mukisella moottorilla!


    • Kalle

      ..voi olla että kestävien osien takia jää haaveeksi, nmutta olisi varmaan aika hrvinainen jos saan projektin onnistumaan

    • epäilijä...

      koskas alat lähettämään jotain todisteita projektistas niinkuin joku jo on kysellyt? minäkään en usko paskaakaan sun juttuihis toistaiseksi...

    • a.s.d.

      Siisti peli, muttei ainutlaatuinen edes Suomessa. Eräällä sukulaisellani oli joskus vuoden '75 Kadett josta penkitettiin jo 90-luvun alussa kuorma-auton ahtimella ruuditettuna n.350hv, otteessa ei tehorajaa. Nykyään kiulu on tietysti jo vaihtanut omistajaa ja tehoakin löytyy enemmän kuin 500hv, autoon käydään kuulemma yhä hakemassa leima joka vuosi pelkästä periaatteesta.

      Mutta onhan maassa vieläkin tehokkaampia kotteroita (Opeleita) pilvin pimein, taitavat vain useimmiten olla muuta mallia kuin Kadett.

      • Harmaahapsinen

        Olen pidättänyt henkeäni nähdäkseni todisteet tämän auton tehoista mutta mitään ei ole kuulunut. Jo seitseman vuotta on kulunut, lapsenikin ovat tällä välin jo ehtineet kuolla. Elämä on ankeaa kun on typerä opel fani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe