Asbestikorvaukset

kaarina

Onko kenelläkään tietoa asbestialtistuneen henkilön korvauksista? Henkilö (isäni) on ollut vuosikymmeniä sitten työssä, jossa käsiteltiin asbestipitoista maalia ilman suojausta. Nyt on ilmennyt toisessa keuhkossa ilmeisesti jotain pahanlaatuista. Olen yrittänyt etsiä tietoa korvausmenettelyistä, mutta mistään ei löydy kunnollista tietoa. Korvataanko esim. mahdolliset sairaalajaksot/lääkkeet? Olisiko kellään omakohtaista kokemusta asiasta?

9

3099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sosiaalihoitaja

osaa neuvoa sinua/teitä ko asiassa.

• asbestiin sairastunut

Hei! Olet oikealla asialla tehdessäsi kyseisen kysymyksen asbestisairauteen liityen.
      Olen itse samassa jamassa kuten Isäsi. Olen työskennellyt aikoinaan rak.alalla jossa käsittelin asbesia. Olen kyllä vakuutusyhtiön taholta rekisteröity ammattitautiin asbestialtistuneeksi.Oireilen. Askarruttaa, mutta en saa korvauksia. Olen eläkkeellä ja voin vielä kohtuullisen hyvin kun oleskelen paljon etelässä pehmeässä ilmassa. Nyt olen päättänyt aloitaa taistelun ko. asian korjaamiseksi. Olen oireillut yli 10v. viime vuosina enemmän ja enemmän, en kestä mm kylmää , tupansavua, jne.

• Rosoy

Jään mielenkiinnolla seuraamaan keskustelua. Isäni kuolinsyyksi todettiin keuhkosyöpä yhdessä keuhkokuumeen kanssa. Syövän aiheuttajaksi todettiin asbesti. Rakennuksilla 50- ja 60-luvulla työskennelleen altistumista lienee mahdotonta jäljittää vaikka lääkäri halusi ruumiinavauksen nimenomaan korvausasioiden takia. Mitä korvauksia, mistä? Pitääkö lähde osoittaa?

• teille-
        Rosoy kirjoitti:

Jään mielenkiinnolla seuraamaan keskustelua. Isäni kuolinsyyksi todettiin keuhkosyöpä yhdessä keuhkokuumeen kanssa. Syövän aiheuttajaksi todettiin asbesti. Rakennuksilla 50- ja 60-luvulla työskennelleen altistumista lienee mahdotonta jäljittää vaikka lääkäri halusi ruumiinavauksen nimenomaan korvausasioiden takia. Mitä korvauksia, mistä? Pitääkö lähde osoittaa?

ei tuu. duuni on duunia ja raha on rahaaa. ahneus vie voiton...

• sorge...
        teille- kirjoitti:

ei tuu. duuni on duunia ja raha on rahaaa. ahneus vie voiton...

asbestia tuli vedettyä kuin fyffee:)

• asbetoosi
        Rosoy kirjoitti:

ammattitauti ja korvaus... kuoleman jälkeen korvataan hautaus avustus ja mahdollinen perhe eläke.itse olen hoitanut isäni asiaa 2006 lähtien todettu ammattitauti asbestin aiheuttama .pitää selvittää missä työssä on altistunut asbestille ja työnantajan vakuutus yhtiö mihin ammattitaudin korvaus hakemus laitetaan ja on todella hidasta asian käsittely tälle vuodelle asia siirtyi tapiolasta pohjolaan työ historian perusteella jossa saanut asbesti altistuksen..hengitys liitto helin sivuilla löytyy jotain asbesti / ammattitaudista tietoa

• tule-

rahaa saamaan.

• E.T.

Katsokaa ennen kuin poistuu Yle Areenalta. Kohtelu on hyvin samantyyppistä kuin ammattitautiin sairastuneilla. Aivovamman saa vuosittain noin 20 000 suomalaista.

Silminnäkijä: Tuntematon potilas

Volker Becker pahoinpideltiin viisi vuotta sitten. Halvaantuminen johtui valtiokonttorin mielestä jostain muusta syystä.

Ohjelmassa kertovat näkemyksiään muun muassa:

Olli Tenovuo
      neurologian erikoislääkäri
      TYKS

Timo Havu
      ylituomari
      Vakuutusoikeus

Tapio Ropponen
      puheenjohtaja
      Suomen vakuutuslääkäriyhdistys
      ylilääkäri
      Kuntien eläkevakuutus (Keva)

Vesa Laukkanen
      lakimies, varatuomari

Marja-Liisa Partanen
      ylijohtaja
      Valvira

Antero Mäkelä
      ylilääkäri
      Valvira

Katso Silminnäkijän Tuntematon potilas-jaksosta ja Suomen ihmisoikeustilanteesta lisää osoitteessa:
      http://atuubi.yle.fi/node/10415

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - -

Katsottavissa myös Yle Areenalla:
      Silminnäkijä: Tuntematon potilas

Ovatko vakuutusoikeus ja terveysviranomaiset vakuutusyhtiöiden asialla? Aivovammapotilaiden voitonmarssi on alkanut yleisissä tuomioistuimissa. Toimittaja Yrjö Hjelt.

# YLE TV2
      # Maanantai 1.11. klo 22.05
      # Kesto 00:28:15
      # Esitysaikaa 30 päivää jäljellä
      # Julkaistu: 1.11.2010 klo 22.05
      # Katsottu: 2555 kertaa
      # Poistuu: 1.12.2010 klo 22.05
      # Katseltavissa ulkomailla

Suora linkki Silminnäkijä – Tuntematon potilas:

http://areena.yle.fi/video/1408957

Lisätietoja aivovammoista ja vakuutusongelmista
      http://atuubi.yle.fi/node/10702

Kansanedustajien sidokset vakuutusyhtiöihin
      http://atuubi.yle.fi/node/10704

Artikkeleja vakuutuslääketieteestä alan lehdissä
      http://atuubi.yle.fi/node/10703

Silminnäkijä 1.11.; Tuntematon potilas ja vakuutusyhtiöt
      Kirjoittanut: atuubi 01.11.2010 – 19:24
      Terveys ja hyvinvointi

Onko vakuutusyhtiöillä liikaa valtaa riippumattomassa vakuutusoikeudessa?
      Mitä on tehävissä vakuutuslääkärien ja hoitavien lääkärien erilaisille tulkinnoille?

Keskustele Silminnäkijän reportaasista Tuntematon potilas A-tuubissa!
      http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20010710

- Suosittelen ottamaan kaikki itseänne kiinnostavat materiaalit talteen omille koneillenne. Kiitos. -

Tutustukaa sankoin joukoin myös jossain vaiheessa tähän menossa olevaan lakihankkeeseen:

Hankenumero: OM016:00/2008
      Hankkeen nimi: Vakuutusoikeuden toiminnan kehittäminen

Lisätietoja osoitteessa: http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus.asp?h_iId=14283

tai internetin hakukoneilta hakusanoilla:

avoin muistio vakuutusoikeudesta
      perustuslain 88
      ryhmäkanneryhmä

• tr.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe