c kortti

jorma

eli onko kukaan ajanut b kortin sijasta c korttia.itse ajattelin koska sit sais ajaa vähän isompiakin vehkeitä ja myös autoa.jos jollain on kokemusta niin kertokaa ihmeessä et oliko vaikeata hypätä heti kuorma-auton puikkoihin kun ei oo ajannut b korttiakaan, eikä muutenkaan paljoon autolla

17

7484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janne

      ...osahan niin tekee, että ajaa heti c-kortin niin kuin minäkin, kyllä se aika helppoa on hypätä nykyaikaisen kuorma-auton puikkoihin.
      itse ajoin lisäksi armeijassa e-kortin ja sen saa siviiliin kun on ajanut tarpeeksi kilometrejä intissä!

      • jorma

        hinta, et onko se kalliinpi/halvempi pelkkään b korttiin verrattuna.tuleekos ajokorttiin sit merkintä et bc vai?


    • Pepe

      Mul on just autokoulu loppusuoralla. Ei se vaikeaa ollut hypätä kuorma-autoon vaikka aluksi hiukan hirvittikin. Se on joku ehkä 300€ kalliimpi ku pelkkä B-kortti, mut kai se sen arvosta on jos joskus tarttee.

      • jorma

        jos ajais c kortin armeijassa niin tulisko halvemmaks.eiks näin pysty tekee,jos pystyy niin tietäiskös joku paljon se siellä maksais.entäs olikos teillä kuinkin paljon kokemusta autolla ajosta ennen kuin rupesitte ajaa c korttia


      • jätkä
        jorma kirjoitti:

        jos ajais c kortin armeijassa niin tulisko halvemmaks.eiks näin pysty tekee,jos pystyy niin tietäiskös joku paljon se siellä maksais.entäs olikos teillä kuinkin paljon kokemusta autolla ajosta ennen kuin rupesitte ajaa c korttia

        ...c-tai e-kortin ajaminen ei maksa sinulle mitään paitsi valokuvat ja poliisiasiat, mutta jos aiot armeijassa ajaa c-kortin täytyy olla siviilissä b-kortti, ja kursseile pääsy ei ole varmaa koska halukkaita on paljon!


      • Pepe
        jorma kirjoitti:

        jos ajais c kortin armeijassa niin tulisko halvemmaks.eiks näin pysty tekee,jos pystyy niin tietäiskös joku paljon se siellä maksais.entäs olikos teillä kuinkin paljon kokemusta autolla ajosta ennen kuin rupesitte ajaa c korttia

        Eipä minulla paljoa ollut autosta kokemusta. Olisinkohan kaksi kertaa kokeillut autoa ja lähinnä sitä millainen kytkin on. Minulla ainakin ajot menivät hyvin ja sain kehuja opettajiltakin. Nyt lasken jo tunteja teoriakokeeseen!


    • fdfdfd

      Eli kuorma-autokorttia ei voi ajaa suoraan, ensin pitää olla B-kortti taskussa, sen jälkeen voit suorittaa C-kirjallisen ja sen jälkeen C-inssin.

      • jorma

        ei tarvitse olla b korttia vaan voi suoraan ajaa c kortin


      • konsultti

        C – ajokortin kuljettajatutkintoon vaaditaan nykyisin, että pitää olla B - ajokortti tai vähintään suoritettu B - kuljettajatutkinto. Ei voi siis tyhjästä aloittaen suoraan suorittaa C – kuljettajatutkintoa!

        Hyväksytystä B - kuljettajatutkinnosta voi riittävällä lisäkoulutuksella jatkaa C – kuljettajatutkintoon ”ottamatta ulos” B – ajokorttia.
        Kun sitten C – kuljettajatutkinto on hyväksytty, voi kerralla ottaa BC – ajokortin.


      • jorma
        konsultti kirjoitti:

        C – ajokortin kuljettajatutkintoon vaaditaan nykyisin, että pitää olla B - ajokortti tai vähintään suoritettu B - kuljettajatutkinto. Ei voi siis tyhjästä aloittaen suoraan suorittaa C – kuljettajatutkintoa!

        Hyväksytystä B - kuljettajatutkinnosta voi riittävällä lisäkoulutuksella jatkaa C – kuljettajatutkintoon ”ottamatta ulos” B – ajokorttia.
        Kun sitten C – kuljettajatutkinto on hyväksytty, voi kerralla ottaa BC – ajokortin.

        mun pitäis sit tehä ensin b kortin kuljettajatutkinto ennenkuin pääsen ajaan c korttia vai???


      • konsultti
        jorma kirjoitti:

        mun pitäis sit tehä ensin b kortin kuljettajatutkinto ennenkuin pääsen ajaan c korttia vai???

        Jeps!

        Liikennekoulut neuvovat mielellään prosessin yksityiskohtaiset vaiheet!


      • Pepe
        konsultti kirjoitti:

        Jeps!

        Liikennekoulut neuvovat mielellään prosessin yksityiskohtaiset vaiheet!

        Kun sä meet autokouluun, ni sä alat heti ajamaan kuorma-autolla. Kun sitten on inssien ja teorioiden aika, niin ensin sulla on B-teoria ja sitten B-inssi. Sitten pääset/joudut 1kk:n sisällä C-teoriaan ja sen jälkeen C-inssiin.


      • jorma
        Pepe kirjoitti:

        Kun sä meet autokouluun, ni sä alat heti ajamaan kuorma-autolla. Kun sitten on inssien ja teorioiden aika, niin ensin sulla on B-teoria ja sitten B-inssi. Sitten pääset/joudut 1kk:n sisällä C-teoriaan ja sen jälkeen C-inssiin.

        siinä ei sit ajeta henkilöautolla kun inssissä vai saako autolla ajaa ollenkaan ennen inssiä kun ajellaa kuorma-autolla


      • Amy
        jorma kirjoitti:

        siinä ei sit ajeta henkilöautolla kun inssissä vai saako autolla ajaa ollenkaan ennen inssiä kun ajellaa kuorma-autolla

        Minä menin autokouluun ajamaan pelkkää C-kurssia ja minulle sanottiin tuo sama asia. Eli se ei ole pelkkä C vaan BC. Henkilöautolle ajotunteja on 10 ja kuorma-autolla 20. Ensin on B-kurssin teoriakoe ja sitten ajokoe. Sitten vasta opiskellaan C-kurssin teoria ja ajaminen, sit teoriakoe ja ajokoe vielä lisäksi! Eli mun käsityksen mukaan siinä tulee kaks teoriakoetta ja inssiä! Onko näin?


    • minä vaan

      Kannattaa TARKOIN harkita tuota C-kortin tarvetta. Tietysti se on sama kuin rahaa pankkiin laittas eli ei siitä haittaakaan ole.
      Itse ajoin C-kortin 10 vuotta sitten enkä ole metriäkään ajanut yli 3500kg painoista autoa, johon ko. kortti vaaditaan. Muistaakseni en ole edes kyydissä istunut. Jokaisen oma valinta tietty.

      Ajamisesta sen verran että mielestäni kuorma-auto oli jopa astetta helpompi ajettava kuin henkilöauto. Voimaa löytyy (ei sammu helposti liikkeelle lähdettäessä) ja hytistä näkee varmasti paremmin kuin henkilöautosta ja lisäksi vielä tilaa löytyy suht helposti. Ihmiset tajuavat väistää kun löt vilkun päälle ja alat kaistaa vaihtamaan.

      • sitten

        Minä olen eri mieltä kuin edellinen kirjoittaja kortin kannattavuudesta. Ajoin itse silloin joskus vuosia sitten c-kortin, jonkun kerran olen trvinut sitä tässä vuosien aikana (tai tarvinut on huono sana on vain ollut että on olemassa) nykyisin kun hyvinkin paljon jo näitä jenkkipaku jotka ovat kuorma-autoja ja meilläkin on toisena autona sellainen joten on hyvä että minäkin pystyn sitä ajamaan. Lapsillenikin suon kyllä sen kortin jo tässä vaiheessa aivan tyttäriä myöten kuten äitinsäkin ajoi.
        Minun mieletäni on vain hyvä ajaa se kortti yhtä aikaa, niin se on sitten tehty ja jälkikäteen kun se tulee huomattavasti kalliimmaksi.


    • ahma

      ...tottua autokoulun pienen MAN kuorma-auton pitkään jarruviiveeseen. kun painat jarrupoljinta niin ensin tuntuu että ei tapahdu mitään, painat automaattisesti enemmän. ja kohta olet naama kiinni tuulilasissa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe