Tasaperäinen soutuvene

Mikä?

Tarkoituksena hommata jokin hyvä tasaperäinen soutuvene jossa voi hyvin käyttää 4-6hv konetta. siis että perä kantaa hyvin. Kysymys kuuluukin: Mikä kannattas hommata? Merkki ja malli perustelut?

17

12382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdokkaita

      Katso vaikka terhiltä (terhi.fi) 385 ja 440.

      Suvilta (termalin.fi) Kala-Kaveri, 440, ja 395.

      Lohelta (lohi.fi) löytynee useampia malleja, mutta kun eivät ole laittaneet kuvia nettiin pikkuveneistään.

      Castellolta (castelloboats.fi) oli ainakin joskus kokoonsa nähden edullinen Castello Onnenmyyrä.

      Muuta ei nyt tule mieleen. Eipä noissa oikein sinänsä mitään moitittavaa tai kehuttavaa ole. Kaikki on ihan veneitä.

    • Veneet

      suomi-veneet.fi

      Suomi 410 on kanssa ihan vene.

    • jussipussi

      Aikas hyvä valinta...voitti joskus 80 luvulla
      Lami merkkisenä venelehden vertailun. oli paras soutaa ja nopein moottorilla. tehosuositus 9,9 hv maximina.

    • Tasaperävene
    • älöaasdbnu

      Miulla on ruottalainen Linder 440 peltivene.

      Hyvää:
      -kevyt
      -peltiä
      -kunnon köli
      -tilava soutuasento
      -pieni kulkuvastus oikein kuormattuna
      -jälleenmyyntiarvo

      Huonoa:
      -vakiona vain yhdet hankaimet
      -alumiinin kylmyys paljaan jalan alla
      -alumiinin kolina ja pauke kalahommissa
      -keulan muoto roiskii vettä perään vastatuulessa
      -ei ole "kaivoa" roiskevedelle
      -alumiiniköli ei luista kalliolla

      Tämä Linderi on täydellinen keskiarvovene. Siinä ei ole mitään niin huonoa ominaisuutta, että pitäisi erikseen haukkua. Eikä sitten taas toisaalta mitään niin hyvää, josta kannattaisi laulu tehdä.

      Mie oon ajellu sitä 3,3 hv kakstahti ykspytty 13 Kg Marinerilla, neljäheppasella ykspyttynelari Yamahalla sekä sitten tietysti kokeilumielessä kakspyttysellä kakstahti kymppiheppa Yamahalla.

      Kolmeheppanen vie kevyttä kuormaa 7 solmunväliä tunnissa täysillä. Mutta siinä on ongelmana se litran kiintotankki. Sitten kun on emäntä ja eväät mukana, ei oikein jaksa viedä.

      Neliheppanen nelitahtikone ei ole tuota kolmeheppaista yhtään nopiampi. Kuormanvientikykä on pikkusen enempi. Melkein riittävästi. Mutta tärinä on ihan hirveätä. Sitä ei jaksa puolta tuntia enempää, vaikka irtotankissa penssiiniä riittäisikin.

      Kakstahtikymppi on sitten jo ihan eri luokkaa. Siinä pitää vaan vahvistaa se perälauta. Minä virittelin siihen semmoista alumiiniprofiilia. Kympillä riittää voimaa täydelle kuormalle ja isoon aallokkoon. Vauhtia löytyy seittemäntoista solmunväliä parhaimmillaan. 37 kg perälaudassa ja iso pensatankki haittaa sitten taas soutamista kun se vetää vettä perässään. Kakspyttyinen kakstahtikone on käyttöominaisuuksiltaan ylivoimaisen paras ja mukava ja hiljainen.

      Yhden hengen kuormalla kaikki moottorit on paras ajaa jatkovarrella keskipenkiltä. Bilteman teleskooppijatkovarsi on sitten liian lyhyt. Sitäkin piti jatkaa.

      Koneen paino on aika ratkaiseva tekijä. Yli 20 kg alkaa olla jo liian paljon, koska se haittaa soutamista. Leveä perälauta kun painuu sen toisen sentin verran pinnan alle, soutaminen ei ole enää kivaa.

      Kaksisylinterinen moottori on ihan ratkaiseva tekijä mukavuuden kannalta. Ykspyttyin nelari jyskyttää kevyttä venettä sanoisinko että ihan kamalasti.

      Jos ajomatkat on lyhyitä, pärjää kiintotankillisella pikkukoneella. Se on kevyt.

      Jos ajoa on paljon, pitää olla irtotankki.

      Nämä "moottorisoutuveneet" eivät sitten ole mitään pikaveneitä. Kymmenen solmua on ihan ehdoton nopeusrajoitus turvallisuuden vuoksi. Ne muuttuvat varsin epävakaiksi ajettaviksi sen jälkeen. Jos haluaa vauhtia, pitää ottaa joku tasapohjainen läpsykkä, Terhifun tai vastaava. Ne on sitten vaan onnettomia soutuveneenä.

      Tämän sekavan moottorisekoilun jälkeen voisin sanoa näin:

      Linder 440 on hyvä yleisvene. Jos soutelu on pääasia, paras moottori on pieni n. 15 kg painava nelitahtinen 2,5 - 3,5 hv kiintotankillinen kone. Jos moottoriajoa on paljon, paras moottorivaihtoehto on silloin kaksisylinterinen kaksitahtikone korkeintaan 25 kg painava ja irtotankilla. Tämä moottor pitää etsiä käytettyjen markkinoilta ja se on merkkiä ja mallia Tohatsu 9.8 tai Yamaha 6 (tai 8). Tai Evinrude/johansson samaa kokoluokkaa. (Mutta en mie sitä kehu kun appiukolla oli semmonen ja siihen tuli joku vika.)

      • Aimo Kimpale

        Takana on yksi kausi Kalakaverilla. Ihan perusvehje. Hyvää siinä on hinnan ohella mielestäni se, että sisätila on iso ja avoin, sopii meidän käyttöön kun tavaraa raijataan salmen yli möksälle. Rungoltaan se on saaristolaismallinen, eli näyttää veneeltä

        Rakenne on yksinkertainen (ja vähän rimpula) osien kiinnitykseen käytetty poppareita. Saas nähä milloin irtoavat. Tuhdot tehty halvanoloisesti kyllästepuusta.

        Veneessä on aika korkea köli joten se kulkee suoraan. Luonteeltaan puoliliukuva, kynnystä ei juuri huomaa. Kevyenä liikkuu aika hyvin, 9,9 nelari-Johnsonila pääsee yks päällä 18 s. Jos se nyt ketään kiinnostaa. Parhaimmillaan se on siinä 8-10 s vauhdissa.

        Olin melkein unohtanut kuinka käyttökelpoinen vene on tasaperä-soudari. Ei juuri roiski eikä se ole niin turvattoman oloinenkaan. Soutuominaisuuksia en ole juuri kokeillut.


      • älöaasdbnu
        Aimo Kimpale kirjoitti:

        Takana on yksi kausi Kalakaverilla. Ihan perusvehje. Hyvää siinä on hinnan ohella mielestäni se, että sisätila on iso ja avoin, sopii meidän käyttöön kun tavaraa raijataan salmen yli möksälle. Rungoltaan se on saaristolaismallinen, eli näyttää veneeltä

        Rakenne on yksinkertainen (ja vähän rimpula) osien kiinnitykseen käytetty poppareita. Saas nähä milloin irtoavat. Tuhdot tehty halvanoloisesti kyllästepuusta.

        Veneessä on aika korkea köli joten se kulkee suoraan. Luonteeltaan puoliliukuva, kynnystä ei juuri huomaa. Kevyenä liikkuu aika hyvin, 9,9 nelari-Johnsonila pääsee yks päällä 18 s. Jos se nyt ketään kiinnostaa. Parhaimmillaan se on siinä 8-10 s vauhdissa.

        Olin melkein unohtanut kuinka käyttökelpoinen vene on tasaperä-soudari. Ei juuri roiski eikä se ole niin turvattoman oloinenkaan. Soutuominaisuuksia en ole juuri kokeillut.

        Kala-kaveri oli kyllä miullakin suunnitelmissa. Mutta kun se hinta on kova ja ihminen köyhä... Sitten tuli vastaan tuo Linderi käytettynä, niin siihen piti iskeä kiinni.

        Kala-kaveri ja Linderi on kyllä vähän eri sarjan veneitä. Toinen on painavampi moottorivene 145 kg ja se toinen sitten semmonen kevyt souturimpula 84 kg.

        Jokainen miettiköön mikä itsellensä sopii...


      • 3bg
        älöaasdbnu kirjoitti:

        Kala-kaveri oli kyllä miullakin suunnitelmissa. Mutta kun se hinta on kova ja ihminen köyhä... Sitten tuli vastaan tuo Linderi käytettynä, niin siihen piti iskeä kiinni.

        Kala-kaveri ja Linderi on kyllä vähän eri sarjan veneitä. Toinen on painavampi moottorivene 145 kg ja se toinen sitten semmonen kevyt souturimpula 84 kg.

        Jokainen miettiköön mikä itsellensä sopii...

        hyvästä Linder 440 selonteosta. Joskus heikkona hetkenä olen mietiskellyt sitä sähkökoneella ajettvaksi, ja varalle polttomoottori jos sattuisi roudaamaan sen isolle järvelle. Ei siis ainakaan ykssylinteristä nelaria kannata hommata, olenkin ajatellut että yhdistelämä voisi olla meluisa.

        Alkuperäiselle kysyjälle kyllä tarjoaisin Suvin 440 mallia. Sen taitaa liukua jo 6 heppasella, mutta on silti soudettava vene. Mitäs siitä sanotte?


      • 2 hv...
        3bg kirjoitti:

        hyvästä Linder 440 selonteosta. Joskus heikkona hetkenä olen mietiskellyt sitä sähkökoneella ajettvaksi, ja varalle polttomoottori jos sattuisi roudaamaan sen isolle järvelle. Ei siis ainakaan ykssylinteristä nelaria kannata hommata, olenkin ajatellut että yhdistelämä voisi olla meluisa.

        Alkuperäiselle kysyjälle kyllä tarjoaisin Suvin 440 mallia. Sen taitaa liukua jo 6 heppasella, mutta on silti soudettava vene. Mitäs siitä sanotte?

        yamaha,,, oliko 2 vai 3 hv 1-sylinterinen 4t on hyvä !
        - ei täristä ja on hiljanen...

        -hämmästyin viime kesänä !!!

        - isompi 1-syl 4t kone onkin ongelmallinen päristin, nutta pieni ei !!!


      • oli kyllä

        juu.


    • 390

      Käytetty Suvi 390 ja ollut minulla uudesta asti'
      voin myydä kun laitoin isomman.

    • näpsä 460

      Itsellä oli vähän aikaa Näpsä 460, aika samantyyppinen kuin Suvi 440, mutta herkempi soutaa. Ei ehkä kanna niin hyvin 8 heppaista, kuin Suvi, mutta 4-6 hv:n yksipyttyinen 4-T moottori käy hyvin. Oikeastaan mitään moitittavaa en veneestä löytänyt, vankka rakenne, edullinen, korkeat laidat ja penkit, tankin tila peräpenkin alla, jne.

      • 3bg

        Jpes olen kanssa katsellut että tuo Näpsä on siitä fiksumpi että siinä on tuo tila peräpenkin alla.
        Mutta nouseeko 460 samalla lailla liukuun kun tuo Suvi440?


      • liukukynnys
        3bg kirjoitti:

        Jpes olen kanssa katsellut että tuo Näpsä on siitä fiksumpi että siinä on tuo tila peräpenkin alla.
        Mutta nouseeko 460 samalla lailla liukuun kun tuo Suvi440?

        Kyllä se näpsä vähän häviää Suvelle tuossa liukujutussa ainakin yksin ajaessa. Mutta on herkempi soutaa. Pitäsi tietysti päästä kokeilemaan, mikä olisi omaan käyttöön sopivin.


    • 2 kesää

      Mulla on Kaisla 435 cm pitkä ja olikohan 115 kg painava. On hyvä soutaa yksin ja kaksin. Harvoin kyllä soudan kun perässä on 4 hv 4t Mercury. Vene kulkee koneella hyvin jos joku istuu keulassa. Yksin täysillä ajan keskipenkiltä. Veneen pahin vika on heikosti kantava perä. Se ei ole aivan suippo, mutta ei täysin leveäkään. Perästä verkkoa nostaessa tuppaa vettä tulemaan sisään.
      Jonkun lehden testisä mainittiin Kaisla 535 Erä testin turvallisemmaksi verkkoveneeksi. Se on kyllä tukusan olonen venho, painoa 135 kg. Kovasti teki mieleni sitä, mutta kun hinailen kalavenettä isomman perässä, ratkaisi koko. Ja nythän yli 5 m veneet pitää rekisteröidä.

      • metriä

        "Laki vesikulkuneuvorekisteristä 10.11.2006/976

        2 luku
        Vesikulkuneuvon rekisteröinti

        4 §
        Rekisteröitävät vesikulkuneuvot

        Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia, sekä moottorilla tai purjeella varustettu vesikulkuneuvo, jonka rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä, on rekisteröitävä siten kuin tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetään."    


    • tilattu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      142
      3195
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      223
      2981
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1956
    4. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      77
      1579
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1437
    6. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1148
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1041
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

      Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1000
    9. Sä tiedät rakas

      Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      58
      978
    10. Onko Kuhmossa salapareja

      Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      11
      900
    Aihe