Onko kenellekkään tuttu tuo vene? Kiinnostaisi tietää mitat, paino, moottorisuositukset, hyvät/ huonot puolet ym. veneeseen liittyvää. Netistä en löytänyt mitään.
Kormoran 480
22
5045
Vastaukset
- Plootuvene
Vene lehti on tuon ainakin esitellyt (10/89). Konesuositus on muistaakseni 20-25(30), joilla vauhtia kahdenkymmenen solmun molemmin puolin. U-pohjainen puoliliukuva etuhyttivene. Mustaakseni ihan kelpo vene, varsin edullinenkin. Taidettiin valmistaa Puolassa.
- tietoa
Lisää tietoa: 4.85m pitkä, hieman yli 2m leveä, painoa 380 kg, 20 hp moottorilla matkanopeus 19 solmua, 1 kajuutta, 2 makuupaikkaa. Puolassa tehty.
- plootuvene?
Mitä tarkoittaa "plootuvene"?
- Plootuvene
plootuvene? kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "plootuvene"?
"Plootuvene". Vene lienee selvä asia, eikä vaadi kummempaa selvitystä.
Plootu viittaa useaankin asiaan, mm. Ruotsissa 1644-1776 käytössä olleeseen rahaan.
Tässä yhteydessä plootu kuitenkin viittaa metallilevyyn.
Plootuveneen tapauksessa sillä tarkoitetaan teräs- tahi rautalevyistä koottua venettä.
- Kormoran
Nostanpa kymmenen vuotta vanhan keskustelun ylös, sillä tuli kesällä puolittain heräteostoksena hankittua tällainen Kormoran yhteys- ja yleisveneeksi mökille.
En ole vielä ehtinyt vesille asti veneen varustelutöiltä, mutta olen joka tapauksessa vaikuttunut veneen monipuolisuudesta ja ihmettelen, miksi tällaisia ei juuri tehdä tänä päivänä: se on itsetyhjentyvä, siinä on iso avotila ja ulkona sijaitseva ohjauspiste. Lisäksi löytyy hytti kahdella makuupaikalla, jonne tavarat ja muun perheen saa suojaan pahalla säällä. Miksei tuo toimisi pienimuotoisessa retkikäytössäkin. Kahvit porisemaan uistelun aikana jne. Puoliplaanaavan pohjan ansiosta vene toimii hyvin pienemmälläkin koneella.
Luulisi, että tällaisille veneille on edelleen kysyntää, mutta ei? Vene oli mielestäni todella edullinen.- R K-S
Rydsillä ja Quicksilverillä on vastaavia malleja. Puolassa valmistettuja kuten Kormorankin. Tämän ajanterndi on toisenlainen. Isot perämoottorit, pystykeula, alumiinirunko ym.
- Kormoran
R K-S kirjoitti:
Rydsillä ja Quicksilverillä on vastaavia malleja. Puolassa valmistettuja kuten Kormorankin. Tämän ajanterndi on toisenlainen. Isot perämoottorit, pystykeula, alumiinirunko ym.
Tosiaan, Rydsin FC-mallistossa ja Quicksilverin etukajuuttaveneissä näyttäisi olevan samaa ajatusta. Runkojensa puolesta tosin vaikuttaisivat olevan plaanaavia.
Mutta näinhän se on, että trendit ohjaavat ajatuksia ja toki tehtaat keskittyvät sellaiseen, mikä myy. - Kormoran
Asensin tänään kuljettajan istuimen veneeseen ja huomasin läpipulttien reikiä poratessa, että turkissa on asianmukainen sandwich-rakenne puuytimellä. Kuivaa oli, eikä notku. Myös kajuutan katto ja etukansi vaikuttaisivat olevan puuytimellä.
Vene on säilynyt muuten hyväkuntoisena, mutta gelcoatissa on varsinkin vanhoista ruuvinrei'istä alkavia halkeamia, joten tehtaalla lienee laitettu liian paksu gelcoat-kerros ja/tai edellisiltä omistajilta on jäänyt senkkaukset tekemättä.
Edessä on vielä sopivan potkurin haarukointi 15-heppaiselle.
- Toinen Kormoran
Moro, jälkisytytyksellä vastaan. Itsellä ollut vastaa uistelukäytössä reilu kymmenen vuotta. Hintaansa nähden hyvä vene, ei nykytrendin mukainen, mutta ei ole kuskikaan. Minulla on ollut 40hp 2-tahti perässä ja nyt olen pähkäillyt koneen pienentämistä 15-20hp nelitahtiin. Vauhti tippuu, plaani syvenee, mutta tankissa oleva pyörre pienenee. Tiedä sitten onko järkeä?
- Kormoran
Toinen Kormoran,
Vene ei tosiaan ole nykytrendien mukainen, mutta erinomaisen onnistunut kokonaisuus mielestäni. Sääli, että nykyään vain suuri ja tehokas on kaunista. Pikkukoneella plaanaa vielä kevyellä kuormalla, ja nelitahtikoneen melutaso ja värinä ovat miellyttävän alhaiset.
Vaihdoin 15-heppaiseen nelilapaisen Solas Amitan, olikohan 9 tuuman nousulla. En tosin ehtinyt kokeilla kulkua, kun vene tuli nostettua talvisäilytykseen lokakuun lopun pikkupakkasilla. Kertoilen kokemuksia sitten keväällä. - Toinen Kormoran
Kormoran kirjoitti:
Toinen Kormoran,
Vene ei tosiaan ole nykytrendien mukainen, mutta erinomaisen onnistunut kokonaisuus mielestäni. Sääli, että nykyään vain suuri ja tehokas on kaunista. Pikkukoneella plaanaa vielä kevyellä kuormalla, ja nelitahtikoneen melutaso ja värinä ovat miellyttävän alhaiset.
Vaihdoin 15-heppaiseen nelilapaisen Solas Amitan, olikohan 9 tuuman nousulla. En tosin ehtinyt kokeilla kulkua, kun vene tuli nostettua talvisäilytykseen lokakuun lopun pikkupakkasilla. Kertoilen kokemuksia sitten keväällä.Koneen koosta vielä, nelikymppinen on sinänsä ihan ok kun on trimmi. On kumminkin vähän arvaamattoman tuntuinen ajaa täysillä. Aallokossa alkaa helposti loikkia ja kavitoida. Pahimmillaan keula niiaa todellla syvään. Trimmin ja kaasun kanssa kun on tarkkana, pärjää.
Ylläolevan takia olen myös sitä moottorin pienentämistä ajatellut. Vene ei ole tarkoitettu isolle koneelle, taisivat aikoinaan myydä uusia 18hp koneella pakettina.
Rikin pituudesta vielä, minulla on lyhytrikinen. Joissain Kormoraneissa on kuvien perusteella pitkärikisiä. Perän korkeus on kyllä pieni, mutta pohjan muoto taas voisi suosia pitkää rikiä? - Kormoran
Toinen Kormoran kirjoitti:
Koneen koosta vielä, nelikymppinen on sinänsä ihan ok kun on trimmi. On kumminkin vähän arvaamattoman tuntuinen ajaa täysillä. Aallokossa alkaa helposti loikkia ja kavitoida. Pahimmillaan keula niiaa todellla syvään. Trimmin ja kaasun kanssa kun on tarkkana, pärjää.
Ylläolevan takia olen myös sitä moottorin pienentämistä ajatellut. Vene ei ole tarkoitettu isolle koneelle, taisivat aikoinaan myydä uusia 18hp koneella pakettina.
Rikin pituudesta vielä, minulla on lyhytrikinen. Joissain Kormoraneissa on kuvien perusteella pitkärikisiä. Perän korkeus on kyllä pieni, mutta pohjan muoto taas voisi suosia pitkää rikiä?Lueskelin Vene-lehden pikkuartikkelin Kormoranista 80-luvun lopulta, ja siinä mainittiin moottorisuositukseksi 20-30 hv ja että venettä ei ole suunniteltu yli 20 solmun nopeuksille. Nelikymppinen varmaankin vielä toimii, kun on kaasun kanssa tarkkana, kuten sanoit.
Joku yksilö on tosiaan ollut myynnissä pitkärikisellä koneella, mutta luulen, että siinä on käynyt kämmi konetta ostettaessa. Kun lyhytrikiselle tarkoitettuun veneeseen laitetaan pitkärikinen kone, ajovastus ja polttoaineenkulutus kasvavat. En usko, että ajo-ominaisuudet ainakaan paranevat. - Kormoran
Kormoran kirjoitti:
Lueskelin Vene-lehden pikkuartikkelin Kormoranista 80-luvun lopulta, ja siinä mainittiin moottorisuositukseksi 20-30 hv ja että venettä ei ole suunniteltu yli 20 solmun nopeuksille. Nelikymppinen varmaankin vielä toimii, kun on kaasun kanssa tarkkana, kuten sanoit.
Joku yksilö on tosiaan ollut myynnissä pitkärikisellä koneella, mutta luulen, että siinä on käynyt kämmi konetta ostettaessa. Kun lyhytrikiselle tarkoitettuun veneeseen laitetaan pitkärikinen kone, ajovastus ja polttoaineenkulutus kasvavat. En usko, että ajo-ominaisuudet ainakaan paranevat.Lisätietoa etsiessäni havaitsin, että Kormoranin runko on pitkälti sama kuin ruotsalaisessa Crescent Skipper -pikkupurkkarissa. Kormoranissa on lyhyempi kajuutta ja perässä moottorikaivo. Lisäksi köli on luonnollisesti matalampi. Kormoran taisikin alkujaan olla ruotsalaisten Puolan-projekti.
Muun muassa tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, ettei veneen ole tarkoituskaan olla nopea.
Tuo hankkimani Osculatin jalka istuinsetti (noin 150 euroa) toimii erinomaisesti kuljettajan istuimena.
Vielä pitäisi herkistellä ohjauskaapelia, korvata valomasto paremmalla ratkaisulla ja rakennella kajuutan takaseinään ohjauslaitteen ja sähkövetojen suojaksi jonkinlainen kotelo).
- Toinen Kormoran
Nimimerkille ZZZZZZZZZZ
Ja mikäköhän pointti sinun viestissä on?
Mitä sitten vaikka aloitimme keskustelumme vanhaan ketjuun? Vaivaako tämä kovastikin sinua ZZZZZZZZZZ?
Ota iltalääkkeesi ja käy nukkumaan!
- 13+2
Kormoran 485-venettä on myöhemmin myyty SunCamp 485-nimisenä ainakin 90-luvun alussa. Vene on u-pohjainen, vähän puoliliukuvan ja liukuvan veneen välimuoto.Veneessä on pitkä, noin 30 cm syvä köli joten hidas ja esim. uisteluajossa vene kulkee hyvin suoraan. Runko ja kansirakenteen muoto on johdettu alunperin ilmeisesti purjeveneestä.
Vene saattaa vaatia pientä ruuvien kiristelyä tehtaan jäljiltä mm. tavaraboksien tai kattoluukun osalta (pyörivät ainakin aikanaan uudessa veneessä itsestään auki)
Pohjamuoto ei ole perästä kovin kantava, joten yli 30-hevosvoimaista konetta tai yleensäkään kovin painavaa perämoottoria tähän veneeseen ei kannata asentaa, muutoin perä alkaa kaivautua veteen. Joissain yksilöissä veneeseen on asennettu trimmitasoja kulkuasentoa korjaamaan. Minulla ei ole itsellä kokemusta tasoista, mutta voivat ne hyvinkin auttaa.
Kokoisekseen vene on todellinen tilaihme, kajuutassa mahtuu kaksi ihmistä yöpymään aivan eri malliin kuin esim. DC-veneissä. Myös takaosan avotila jatkuu aivan perään asti joten joka sentti on käytetty hyväksi.
Ulkonäköhän veneessä on perinteinen, siitä joko pitää tai sitten ei. Jokatapauksessa, vene on yhtä "muodikas" tänään kuin sen oli 10 vuotta sitten -tai 10 vuoden päästä.- Kormoran
Kiitokset hienosta yhteenvedosta ja hyvistä huomioista mm. perän kantavuuden osalta. Pyrin kompensoimaan tuota veneessäni kiinnittämällä hydrofoilit perämoottorin kavitaatiolevyyn. Vaikutusta tosin on vaikea kommentoida, kun en juurikaan ehtinyt vesillä käydä hankittuani veneen vasta nyt syksyllä.
Kölillisenä vene tosiaan kulkee kaitsematta suoraan: tosin köli ei sentään ihan 30 cm korkuinen ole... ehkä lähempänä 15 senttiä. Muuten vene on mielestäni hyvin vakaa, eikä pohjan muodon ansiosta kallistele paikallaankaan ollessa.
Ajaton muotoilu puhuttelee ainakin itseäni. Esimerkiksi korkealle nouseva keula on aina matalaa keulaa turvallisempi aallokossa jne. - Kormoranilla
Kormoran kirjoitti:
Kiitokset hienosta yhteenvedosta ja hyvistä huomioista mm. perän kantavuuden osalta. Pyrin kompensoimaan tuota veneessäni kiinnittämällä hydrofoilit perämoottorin kavitaatiolevyyn. Vaikutusta tosin on vaikea kommentoida, kun en juurikaan ehtinyt vesillä käydä hankittuani veneen vasta nyt syksyllä.
Kölillisenä vene tosiaan kulkee kaitsematta suoraan: tosin köli ei sentään ihan 30 cm korkuinen ole... ehkä lähempänä 15 senttiä. Muuten vene on mielestäni hyvin vakaa, eikä pohjan muodon ansiosta kallistele paikallaankaan ollessa.
Ajaton muotoilu puhuttelee ainakin itseäni. Esimerkiksi korkealle nouseva keula on aina matalaa keulaa turvallisempi aallokossa jne.Kormoran Clear Liner 485 '92 on ollut hyvä vene. Paljon ajeltu kahtena kesänä ja tykätty.
Perässä Hondan BF35A, alkuperäiset säädettävät trimmilevyt, joita suosittelen.
Menee 2-3 aikuisen kuormalla 18-19 solmun matkavauhtia.
4 aikuista 320kg painoa ei jaksa nostaa plaaniin. - Kormoranilla
Mukava vene retkeillä ja kalastella 2-3 aikuisen kuormalla. Kevyt käsitellä, kuljetella ja pääsee rantautumaan hyvin (taitaa olla syväystä jopa alle 25 cm, kun moottorin kallistaa). Laskut ja nostot trailerilla onnistuu yksinkin.
Ollut vuodesta 2012 ja olen ollut tyytyväinen. Uuden kuomun hankin VA Varusteesta 2013 kevääksi, löytyi kaavat suoraan Suncamp 485 nimellä. Samoin hankin uudet jakkarat 2 kpl.
Talvella muistettava hyvä suojaus ja keula reilusti perää ylemmäs, niin vedet valuu pois. Jos on vanhat jakkaran kiinnitykset kannatta tarkastaa pultit ja laittaa kunnolla sikaflexiä jalukseen ja läpivienteihin niin on kuivempi keväällä. Vanhemmiten voi ikkunatiivisteet vähän vuotaa pakkasilla, mutta ne voi vaihtaa tai laittaa toisenlaiset aukkoa isommat ikkunat ulkopäin ruuveilla ja sikaflexillä.
Hyvin on keväisin laitettu kuomukylläste pitänyt vedet loitolla ja sitä olen laittanut ikkunatiivisteisiinkin kesäksi. Moottorin kiinnitystä kannattaa seurata, itselläni oli ulkopinnan vaneri hapantunut ja vaihdoin sekä kiinnitin kunnolla sikaflexillä, jota myös moottorin pultteihin, ettei vuotoja tulisi.
Joku kyseli mittoja. Vuosimalli 1992 Kormoran Suncamp Clear Liner 485
Pituus 4,85 m, Leveys 2 m ja Paino 470 kg
Mukava ja toimiva vene. Isossakin aallokossa (yli1 1m) menee, kun sovittaa vauhdin sopivaksi. Hytti on mukava kahdelle ja keskipaikkaan saa lisätilaa, kun laittaa sivupenkkien reunalistan alaosaan lisäreunalistat, joiden varaan sitten sopivaksi leikattu vaneri. Tulevan kevään osalta ohjausvaijerin rasvasta, kölin suojakumin pari pulttia uusittava, läpivientikumit moottorikaukalossa pitää uusia on sen verran jo haperot. Kattokaiteet pitäisi uusia myös. Sitten taas kesäksi ulapalle. - Toinen_Kormoran
Moro taas,
Tuossa v.2013 kirjoitin moottorin vaihdosta 40=>20. Nyt se on sitten tehty, veneen ollessa välissä telakalla (hoitamatta) pari vuotta.
Moottorina 2-tahti YAMAHA20DEROS (maailman paras moottori) peruspotkurilla ja moottorikulma pitäisi olla paras mahdollinen, max vauhti yksin on 25,5km/h (14solmua). Järkevä matkavauhti kahdella on 20km/h (11solmua). Bensaa se tuokin syö, mutta ei niin paljoa kuin 40hv. Uistelussa 20hv on parempi kuin 40hv.
Keulaan laitettiin betonia kolmisenkymmentä kiloa ajoasennon parantamiseksi. Selvästi parempi jopa uistellessa, näkyvyys ja suuntavakaus parempi. Matkavauhdissa keula ei nouse niin pahasti.
Vauhtiin ei keulabetoni paljoa vaikuta.
Olisiko potkuria vaihdeltava, tai/ja otettava moottorista kuristusta pois, jos pari-kolme kmh haluaisi lisää? Toisaalta, ehtiihän vanha mies tuollakin kun uisteluvedet alkaa melkein laiturista.
Veneessä alkaa olla huonon telakoinnin takia pientä sanomista, puuydin on kyllä ottanut jostain vettä itseensä. Pientä halkeamaa puuytimen kohdilla (sisäpuolella) pakkasen jäljiltä on. Toisaalta, oli niitä 15v sittenkin kun tuon hommasin. Eiköhän se osaa kellua vielä toiset 15v?
Hyvää kesää kaikille!
- Kormoran
Laitetaanpa nyt parin veneilykauden ajalta kokemuksia. Meillä siis tuo 15-heppaisella koneella oleva vene, joka on ollut mökillä yhteys- ja yleisveneenä.
Vene on täyttänyt odotuksensa hyvin: turvallinen ja tilava. 15-hevosvoimainen moottori on kylläkin pieni yhteysvenekäyttöön, jos matka on yhtään pidempi, sillä kahta henkeä suuremmalla kuormalla mennään hidasta uppoumavauhtia. - Anonyymi
Minullaon toi ..Kormoran paatti'painaan noin 400kg moottori sopii.30hv..Merikelponen..toimii oivasti pahemmassikin kelissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 203794
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit243189En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m322395- 922159
- 222000
- 281656
Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui411631- 321520
Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta
Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava5021473Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91424