Paksusuolen tähystys

Apua

Sain tänään lähetteen paksusuolen tähystykseen.Kertokaa te joille se on tehty,onko se miten kauheeta?Sattuuko se miten paljon?Tiedän,et kipu on yksillöllistä..Ja onko mahdollista saada jotain lääkettä?Olen jopa miettinyt,et perun sen ajan,koska pelkään sitä tähystystä todella!!

15

10522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eseas

      en ole käynyt mutta olen kuullut että eri ihmisillä saattuu vähemmän ja enemmän. Kannattaa kuitenkin mennä ja yrittää olla pelkäämättä olen itse menossa mahalaukun tähystykseen pitää vain ajatella positiivisesti asiaa;) kyllä se siitä,tsemppiä!

    • Sanniina123

      Mä olin kanssa ihan kauhuissani koko tähystyksestä, mutta ei se niin paha ollut. Sanoin heti alkuun että mulla on alhainen kipukynnys ja haluan esilääkityksen. Suoraan tippa käteen ja vaikutti tosi nopeasti. Hoitaja sanoi että jos sattuu niin sano heti, he voivat hyvin pienillä muutoksilla helpottaa oloa. Kyllä sen kestää, epämiellyttävää toki.

    • Melkein itkin

      Hoitsu painaa mahasta ja lääkäri työntää letkua pyllyyn puumattakaan suolen tyhjentämisestä juomalla 5 l puhdistus litkua edellisenä päivänä.En tiedä et kukaan olisi sitä kiitellyt vähän sattuvaksi.Eihän aikaa kannatta perua senkään takia jos löytyisi esim syöpää ym epätavallista suolesta vielä mand tehtävissä jotain.Minulle tähystys on tehty kivut riittävät vielä seuraavana aamunakin.

      • Heljä

        minulle tehtiin tähystys pari vuotta sitten.
        Sain tipan kautta esilääkityksen.Ei sattunut ollenkaan, tietysti vähän epämiellyttävää!Rohkeutta!


      • tulosta talteen
        Heljä kirjoitti:

        minulle tehtiin tähystys pari vuotta sitten.
        Sain tipan kautta esilääkityksen.Ei sattunut ollenkaan, tietysti vähän epämiellyttävää!Rohkeutta!

        " 14.08.2006 - Phosphoral oraaliliuokseen voi liittyä vakavia suolatasapainon ja munuaistoiminnan häiriöitä

        Suoliston puhdistamiseen käytettävän Phosphoral-oraaliliuoksen valmisteyhteenveto on päivitetty esille tulleiden haittavaikutusten, suolatasapainon sekä munuaistoiminnan häiriöiden, vuoksi. Suun kautta otettava liuos sisältää natriumfosfaattia ja sitä käytetään suoliston puhdistamiseen ennen paksusuolen tähystystä, röntgenkuvausta tai leikkausta.

        Osa iäkkäillä potilailla esiintyneistä elektrolyyttihäiriöistä (suolatasapainon häiriöistä) on ollut vakavia, jopa kuolemaan johtaneita. Tämän vuoksi valmistetta tulee käyttää varoen niillä potilailla, joilla häiriöiden riski on suurentunut.

        Riskiryhmään kuuluvat:

        * iäkkäät tai heikkokuntoiset potilaat,
        * potilaat, joilla on lisääntynyt munuaistoiminnan heikkenemisen riski,
        * potilaat, joilla on sydänsairaus, akuutti sydäninfarkti tai epästabiili angina pectoris (rasitusrintakipu) sekä
        * potilaat, joilla on lisääntynyt suolatasapainon häiriöiden riski (riittämätön nesteensaanti, mahalaukun retentio eli ruoan epänormaali kertyminen mahalaukkuun, paksusuolen tulehdus, verenpainetauti tai muu tila, jossa potilaan ottamat lääkkeet saattavat aiheuttaa elimistön kuivumista).

        Näiden potilaiden riittävästä nesteytyksestä on huolehdittava. Lisäksi on otettava huomioon sekä lähtötason että hoidon jälkeiset elektrolyyttiarvot.

        Munuaistoiminnan heikkenemiseen liittyvää nefrokalsinoosia (kalsiumsuolojen kertymistä munuaiskudokseen) on havaittu niillä potilailla, jotka käyttävät natriumfosfaatteja suoliston puhdistamiseen. Tämän seurauksena voi syntyä munuaisten vajaatoiminta. Suurin osa potilaista on ollut iäkkäitä naisia, jotka ovat käyttäneet nesteenpoistolääkkeitä tai muita nestehukkaa aiheuttavia lääkkeitä tai potilaita, jotka ovat käyttäneet munuaistoimintaa heikentäviä lääkkeitä, esim. ACE:n estäjiä, angiotensiinireseptorin salpaajia ja tulehduskipulääkkeitä.

        Lääkelaitoksen haittavaikutusrekisteriin on vajaan 10 vuoden aikana saatu kaksi ilmoitusta tämäntyyppisistä haitoista Phosphoralin käytön yhteydessä. Munuaisten vajaatoiminta on diagnosoitu 73-vuotiaalla naisella, jolla oli Phosphoralin käytön lisäksi muitakin munuaistoimintaa heikentäviä riskitekijöitä. Toisessa tapauksessa 78-vuotiaalle naiselle oli kehittynyt suolatasapainon häiriö, hypokalemia. Vuonna 2005 Phosphoral-pakkauksia myytiin Suomessa noin 33 000 kappaletta (yksi pakkaus riittää yhteen hoitokertaan).

        Lisätietoja
        Annikka Kalliokoski, ylilääkäri, p. (09) 4733 4375
        prof. Erkki Palva, osastopäällikkö, p. (09) 4733 4288"


      • tähystetty
        Heljä kirjoitti:

        minulle tehtiin tähystys pari vuotta sitten.
        Sain tipan kautta esilääkityksen.Ei sattunut ollenkaan, tietysti vähän epämiellyttävää!Rohkeutta!

        Minulle on tehty paksusuolentähystys kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla sain esilääkkeen ja sitten pienen humautuksen, kun sattui niin paljon. Toisella kertaa, kun suolta oli leikattu ja pahimmat mutkat poistettu, tähystys tehtiin ilman mitään lääkityksiä ja seurasin itse kuvaruudulta koko tutkimuksen ajan. Ainoa tuntemus oli pieni nipistely, kun suoleen laitettiin ilmaa tähystyksen aikana. Eikä mielestäni tyhjennyskään mikään hirvittävän kamala toimenpide ole, kun asennoituu siihen oikein.


      • Melkein itkin
        tulosta talteen kirjoitti:

        " 14.08.2006 - Phosphoral oraaliliuokseen voi liittyä vakavia suolatasapainon ja munuaistoiminnan häiriöitä

        Suoliston puhdistamiseen käytettävän Phosphoral-oraaliliuoksen valmisteyhteenveto on päivitetty esille tulleiden haittavaikutusten, suolatasapainon sekä munuaistoiminnan häiriöiden, vuoksi. Suun kautta otettava liuos sisältää natriumfosfaattia ja sitä käytetään suoliston puhdistamiseen ennen paksusuolen tähystystä, röntgenkuvausta tai leikkausta.

        Osa iäkkäillä potilailla esiintyneistä elektrolyyttihäiriöistä (suolatasapainon häiriöistä) on ollut vakavia, jopa kuolemaan johtaneita. Tämän vuoksi valmistetta tulee käyttää varoen niillä potilailla, joilla häiriöiden riski on suurentunut.

        Riskiryhmään kuuluvat:

        * iäkkäät tai heikkokuntoiset potilaat,
        * potilaat, joilla on lisääntynyt munuaistoiminnan heikkenemisen riski,
        * potilaat, joilla on sydänsairaus, akuutti sydäninfarkti tai epästabiili angina pectoris (rasitusrintakipu) sekä
        * potilaat, joilla on lisääntynyt suolatasapainon häiriöiden riski (riittämätön nesteensaanti, mahalaukun retentio eli ruoan epänormaali kertyminen mahalaukkuun, paksusuolen tulehdus, verenpainetauti tai muu tila, jossa potilaan ottamat lääkkeet saattavat aiheuttaa elimistön kuivumista).

        Näiden potilaiden riittävästä nesteytyksestä on huolehdittava. Lisäksi on otettava huomioon sekä lähtötason että hoidon jälkeiset elektrolyyttiarvot.

        Munuaistoiminnan heikkenemiseen liittyvää nefrokalsinoosia (kalsiumsuolojen kertymistä munuaiskudokseen) on havaittu niillä potilailla, jotka käyttävät natriumfosfaatteja suoliston puhdistamiseen. Tämän seurauksena voi syntyä munuaisten vajaatoiminta. Suurin osa potilaista on ollut iäkkäitä naisia, jotka ovat käyttäneet nesteenpoistolääkkeitä tai muita nestehukkaa aiheuttavia lääkkeitä tai potilaita, jotka ovat käyttäneet munuaistoimintaa heikentäviä lääkkeitä, esim. ACE:n estäjiä, angiotensiinireseptorin salpaajia ja tulehduskipulääkkeitä.

        Lääkelaitoksen haittavaikutusrekisteriin on vajaan 10 vuoden aikana saatu kaksi ilmoitusta tämäntyyppisistä haitoista Phosphoralin käytön yhteydessä. Munuaisten vajaatoiminta on diagnosoitu 73-vuotiaalla naisella, jolla oli Phosphoralin käytön lisäksi muitakin munuaistoimintaa heikentäviä riskitekijöitä. Toisessa tapauksessa 78-vuotiaalle naiselle oli kehittynyt suolatasapainon häiriö, hypokalemia. Vuonna 2005 Phosphoral-pakkauksia myytiin Suomessa noin 33 000 kappaletta (yksi pakkaus riittää yhteen hoitokertaan).

        Lisätietoja
        Annikka Kalliokoski, ylilääkäri, p. (09) 4733 4375
        prof. Erkki Palva, osastopäällikkö, p. (09) 4733 4288"

        Määrätään juomaan Colonsteril liuosta niin kauan et se tulee "puhtaana" läpi.Sitä tarvii muutaman litran meniköhän itsellä 4 l
        Pakko tehdä puhdistus et tähystys onnistuu.


      • täytys tietää kaikki
        tulosta talteen kirjoitti:

        " 14.08.2006 - Phosphoral oraaliliuokseen voi liittyä vakavia suolatasapainon ja munuaistoiminnan häiriöitä

        Suoliston puhdistamiseen käytettävän Phosphoral-oraaliliuoksen valmisteyhteenveto on päivitetty esille tulleiden haittavaikutusten, suolatasapainon sekä munuaistoiminnan häiriöiden, vuoksi. Suun kautta otettava liuos sisältää natriumfosfaattia ja sitä käytetään suoliston puhdistamiseen ennen paksusuolen tähystystä, röntgenkuvausta tai leikkausta.

        Osa iäkkäillä potilailla esiintyneistä elektrolyyttihäiriöistä (suolatasapainon häiriöistä) on ollut vakavia, jopa kuolemaan johtaneita. Tämän vuoksi valmistetta tulee käyttää varoen niillä potilailla, joilla häiriöiden riski on suurentunut.

        Riskiryhmään kuuluvat:

        * iäkkäät tai heikkokuntoiset potilaat,
        * potilaat, joilla on lisääntynyt munuaistoiminnan heikkenemisen riski,
        * potilaat, joilla on sydänsairaus, akuutti sydäninfarkti tai epästabiili angina pectoris (rasitusrintakipu) sekä
        * potilaat, joilla on lisääntynyt suolatasapainon häiriöiden riski (riittämätön nesteensaanti, mahalaukun retentio eli ruoan epänormaali kertyminen mahalaukkuun, paksusuolen tulehdus, verenpainetauti tai muu tila, jossa potilaan ottamat lääkkeet saattavat aiheuttaa elimistön kuivumista).

        Näiden potilaiden riittävästä nesteytyksestä on huolehdittava. Lisäksi on otettava huomioon sekä lähtötason että hoidon jälkeiset elektrolyyttiarvot.

        Munuaistoiminnan heikkenemiseen liittyvää nefrokalsinoosia (kalsiumsuolojen kertymistä munuaiskudokseen) on havaittu niillä potilailla, jotka käyttävät natriumfosfaatteja suoliston puhdistamiseen. Tämän seurauksena voi syntyä munuaisten vajaatoiminta. Suurin osa potilaista on ollut iäkkäitä naisia, jotka ovat käyttäneet nesteenpoistolääkkeitä tai muita nestehukkaa aiheuttavia lääkkeitä tai potilaita, jotka ovat käyttäneet munuaistoimintaa heikentäviä lääkkeitä, esim. ACE:n estäjiä, angiotensiinireseptorin salpaajia ja tulehduskipulääkkeitä.

        Lääkelaitoksen haittavaikutusrekisteriin on vajaan 10 vuoden aikana saatu kaksi ilmoitusta tämäntyyppisistä haitoista Phosphoralin käytön yhteydessä. Munuaisten vajaatoiminta on diagnosoitu 73-vuotiaalla naisella, jolla oli Phosphoralin käytön lisäksi muitakin munuaistoimintaa heikentäviä riskitekijöitä. Toisessa tapauksessa 78-vuotiaalle naiselle oli kehittynyt suolatasapainon häiriö, hypokalemia. Vuonna 2005 Phosphoral-pakkauksia myytiin Suomessa noin 33 000 kappaletta (yksi pakkaus riittää yhteen hoitokertaan).

        Lisätietoja
        Annikka Kalliokoski, ylilääkäri, p. (09) 4733 4375
        prof. Erkki Palva, osastopäällikkö, p. (09) 4733 4288"

        http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00158


    • Pehmox

      Mulle on tähystys tehty 2 krt. Ei kovin tuskallinen, paitsi suolen mutkissa, kun tähystintä työnnettiin eteenpäin. Hoitaja auttoi paljon. Painoi tms sitä kohtaa et se ei sitte tuntunut niin pahalta. Kiva oli katsella reissuamista omas suoles monitorista.....Jos sua hirvesti se pelottaa, kerro asiasta ja pyydä vaik jotai rauhoittavaa. Lekurit tietävät, voix sitä antaa vai lamautuux suolikin sitten.
      Kaik kivut- jos niitä oli- poistuivat tähystimen myötä. tsemppiä!

    • Kyllä sen kestää

      Minulle tehtiin viime viikolla paksusuolen tähystys ensimmäistä kertaa. Luin juttuja muiden kokemuksista sekä muita asiaan liittyviä juttuja ennen tähystystä. Lukemani perusteella ajattelin, että jos se sattuu, niin sitten sattuu, enkä pelännyt sitä etukäteen.

      Suolen tyhjensin Colonsteril-liuoksella, jota join 4 litraa. Litku ei ollut kovin hyvää, muttei järkyttävän pahaakaan. Tähystys tehtiin ilman esilääkitystä. Se sattui neljästi oikein kunnolla, mahaa väänsi, pieni huutokin taisi kerran päästä, mutta pahin kipu ei kestänyt kuin muutaman sekunnin per kerta. Takaisintulo ei tuntunut missään, eikä se muutenkaan ollut kovin epämiellyttävä toimenpide noita pahimpia lyhytkestoisia kiputuntemuksia lukuunottamatta. Tähystys kesti reilu puoli tuntia. Uusintatähystys on joskus tulevaisuudessa, enkä pelkää sitäkään.

    • Oony4

      Kävin itse viime kuussa kolonoskopiassa, ja pelkäsin aivan kauheasti ennen sitä.
      Minulle itse tähystys oli hankala, kesti melkein puolitoista tuntia koska suoleni oli niin mutkainen ja "taisteli vastaan" kun kamera yritti edetä siellä.

      En kuitenkaan ottanut mitään esilääkitystä enkä myöskään tähystyksen aikana kipulääkettä. Ok myönnän että joissain kohdissa kyllä oli aika kovaa, mutta se kipu ei todellakaan kestä kauan kerrallaan. Eli se menee ohi ennen kuin siinä ehtii alkaa huutamaan. Lääkäri totesi että minulla on todella korkea kipukynnys koska sitä runnomista kestin noinkin kauan ilman mitään "apukeinoja", mutta sanon kyllä että ei mulla jäänyt edes mitään kammoa!

      Jos tarve tulee niin menisin uudestaankin. Olen kai sitten tottunut sellaisiis mahakramppeihin näiden vatsavaivojeni takia että tuo tähystyksen tuottama kipu oli ihan hyvin kestettävissä!

      Eli mene rohkeasti vaan sinne! On se parempi katsoa kuin katoa. Eihän sitä ikinä tiedä, vaikka suolessa olikin jotain oikeasti vialla...tai sitten toisaalta jos ei ole, niin saat ainakin mielenrauhan :)

      colonsterilin juominen (4 litraa) sujui minulta ihan helposti, en kokenut sitä lainkaan niin vastenmieliseksi kuin jotkut täällä antavat ymmärtää. noh, kaikki on niin yksilöllistä. Ei se hyvää ole mutta hyvin se alas meni kun vaan kippaa kurkkuun eikä turhia maistele!

      Tähyn jälkeen oloni oli täysin normaali....en tuntenut sen suurempia kipuja ilman takia tms.

    • nuorineitinen

      kyseinen aihe askarruttaa varmastti monia! Itse olin aivan peloissani ja kädet vapisivat ja yöunet menivät kun odotin menoa tähystykseen! luin kaikkia kauhutarinoita kyseisestä tähystyksestä ja se pelotti aivan hirveästi. Olen vielä todella nuori (17v) eli suoleni ovat varmasti vielä pienemmät kun jollain 120kg vanhoilla miehillä. Tyhjennys neste m itä pitti juoda oli tosin todella pahaa ja en saanut juotua edes kaikkea. Aamulla kun menin tähystykseen sanoin hoitajalle että tahdon kipulääkettä ja sainkin sitä, tosin aivan hiukan vain. Tähystys ei tuntunut mielestäni missään! Muutama suolen mutka vähän nipisti mutta hoitaja hauhoitteli hyvin! Siinä sitten vain pötköttelin ja katsoin ruudusta omaa suolen sisäistä elämääni. =) Joten ei se oikeasti ole paha tai ei ainakaan ittselläni! Ei jäänyt mitään kammoa eikä huonoja kokemuksia! Jos tulee tarvetta mennä vielä joskus uudestaan niin menen iloisin ja positiivisin mielin!

      Tsemppiä kaikille menijöille!

    • fat-butterfly

      Hei! Mulle tehtiin tähystys 11.1 antibioottiripulin varmistamiseksi. Edellisenä iltapäivänä join 4 l colonsteriliä tyhjennykseen, en enempään pystynyt ( ois pitäny juoda 5 - 7 l ).

      En saanut esilääkitystä. Olin valmiiksi heikommassa kunnossa, kun kuivuin ja olin tipassa. Kun veivät tutkimukseen osastolta, olin unen tokkurassa, en osannut jännittää.

      Mulla tutkimus oli 80 % kivuton. Lääkäri oli tosi ystävällinen ja kertoi mitä teki, jutteli muustakin. Seurasin valtaosan aikaa kameran kulkua.

      En todellakaan tuntenut kuin vähän suolen mutkassa. Suoli oli tulehtunut ja turvoksissa ja sieltä löytyi se etsitty antibioottiripuli.

      Lääkäri ihmetteli kovin vieläkin, ettei se sattunut, joka on hänen mukaansa epätavallista. Jos lääkäri ei olisi etukäteen varoittanut, että nyt sattuu, tuskin olisin tuntenut sitäkään. Hän ensimmäisen kerran sanoi, että nyt sattuu ja ok, tuntui hiukan. Sitten sanoi, että nyt tulee taas suolenmutka, mutta en tuntenut yhtään kipua. Ja koepalojen otto suolesta ei satu ollenkaan.

      Toki esilääkityksen voi pyytää, mutta pyri olemaan rento. Lääkäri sanoikin, että ota mukava asento, jossa olet rentona ja niin se kävi.

      Onnea matkaan! Tutkimus on tarkka ja hyödyllinen. Ystävällisin terveisin Fat-Butterfly

      • tyttö2828

        heippa fat-butterfly.

        miten sulla nyt on edennyt antibioottiripulin kanssa? joko olet aloittanut loivennuksen flagylista ja vieläkö syöt precosaa? onko yhä ripulia lääkkeestä huolimatta?

        itse lopettelen kohta kuuria, oli loiventava kaksi viikkoa, eli puoli tablettia 2xpäivässä. silti on ollut löysää ulostetta välillä. pelottaa että taasko se alkaa.

        tähyyn on mentävä jos alkaa.

        rasittava tauti!!!!

        kerro kuulumiset jos näet tämän.


      • fat-butterfly
        tyttö2828 kirjoitti:

        heippa fat-butterfly.

        miten sulla nyt on edennyt antibioottiripulin kanssa? joko olet aloittanut loivennuksen flagylista ja vieläkö syöt precosaa? onko yhä ripulia lääkkeestä huolimatta?

        itse lopettelen kohta kuuria, oli loiventava kaksi viikkoa, eli puoli tablettia 2xpäivässä. silti on ollut löysää ulostetta välillä. pelottaa että taasko se alkaa.

        tähyyn on mentävä jos alkaa.

        rasittava tauti!!!!

        kerro kuulumiset jos näet tämän.

        Heippa ja lämmin kiitos viestistäsi!

        Juu, neljäs kuuri Flagylia loppui ja viides alkoi tabletilla päivässä. Kävin tässä lääkärillä torstaina ja hän sanoi, että lopettaa kuuri perjantaihin ja sitten maanantaina tai tiistaina antaa ulostenäyte, jossa nähdään, onko se vieläkin sitä antibioottiripulia, vai ei. 1.5 vkon kuluttua näytteen antamisesta selviää tulos. Jos se on antibioottiripulia, otetaan mut jälleen osastolle ja siellä aloitetaan suun kautta vancomycin - lääkitys, josta sain suoraan suoneen annettuna allergisen reaktion 10 v. sitten ja samalla antaavat hydrokortisonia suoraan suoneen. Tai jos vointi huononee ja joudun tulemaan päivystykseen, niin silloin toimitaan samoin.

        Kyllä ripulia on vieläkin. Ei se ole muuttunut hoidon aikana oikeastaan miksikään. Lääkäri antoi kyllä luvan lopettaa Precosan käytön, kun se ei parantanutkaan tilannetta, eli ripuli ei rauhoittunut.

        No, toivottavasti se sitten auttaa. Vatsakrampit kiusaa yhä ja nyt on tämän selkäydinkanavan ahtautuman takia kai se, että en tunne ulosteen tulemisen tarvetta, aivan kuin en tuntenut virtsaamisen tarvettakaan. Se virtsapuoli on hallinnassa toistuvien katetrointien avulla ( 6 - 8 x vrk ) ja ulostamisen tarpeen tunnen enää neurologisena oireena kuten rakonkin tarpeen, eli paleltamisena ja levottomuutena.

        Ei uskalla mennä ripulisena kysymäänkään aikaa selkäleikkaukseen.

        Flagylin lopettaavat, sillä lääkäri kollegoineen pelkää siitä tulevan neuropatia, joku hermostohäiriö.

        Mutta jospa se tästä jossain vaiheessa...

        Käytän kyllä maitohappobakteerituotteita ja yksi mikä auttaa kipuun, on lämpötyynyllä hautominen. Se rentouttaa.

        Kaikkea hyvää Sinulle, tyttö2828 ja voimia. Toivottavasti tilanteesi helpottuisi!

        Ystävällisin terveisin fat-butterfly


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe