Taidan esittää viikon kysymyksen: lämpö nousee sähköpattereista yleensä ylöspäin ja säteilee tietenkin sivulle, joten onko ihan järjetöntä ajatella laittavansa patteri esim. vähän ylemmäs seinällä? Tai millaisia muita innovatiivisia ratkaisuja olisi nykyään olemassa, jos patteri ei mahdu ikkunan alle ja muu normaalikorkuinen seinätila on olematonta myös?
Kattolämmitystä mietimme, mutta tekisi mieli jättää vanhat kauniit kattopaneelit (tavallisesta poikkeavat) rauhaan ja lattialämmitys ei ko. tilaan sovellu. Joku ehdotti ilmalämpöpumpun sijoittamista keittiöön ja siten lämmittämään keittiötä, mutta kun ILP kierrättää ilmaa, niin samalla leviäisi kuulemma myös keittiön hajut ympäri taloa...lämmitysmuotoa emme ole vaihtamassa yhden tilan ongelman vuoksi.
Patteri muualle kuin ikkunan alle?
6
4351
Vastaukset
- kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
.... kiinnitää ne patterisi vaikka katonrajaan - ja kärsiä sitten kylmästä "alakerrasta".
Pattereita on saatavana hyvinkin matalaan tilaan vrt. maisemaikkunat, joiden alle asennetaan ai noin 20-30 cm korkeat patterit tai on niitä joskus laitettu jopa pystysuoraankin ikkuman viereen ( on kyllä kamala näky) - on hyvinkin
matalia esim Elpan on 124 mm korkea. Tai sitten asennuta siihen ikkunan kohdalle kattoon kattolämmityspaneeli, yksi tuotemerkki on Elztrip. Kätevä vaihtoehto on myös ikkunalämmitys. Lämmittävässä ikkunassa lasi on pinnoitettu läpinäkyvällä, sähköä johtavalla kalvolla. Kalvoon johdetaan sähkövirta, jolloin se lämpenee. Rakenne on sellainen, että lämpöä ei juurikaan johdu ulos, vaan lähes kaikki säteilee sisälle.
- nm hm
Jos on matalaenergiatalo ja varsinkin matalaenergia-ikkuna, niin on aika sama mihin kohtaan huonetta lämpöä tuo, lämpö leviää nopeammin kuin ikkuna "tuottaa kylmää".
Jos on "tavallinen" talo, niin kyllä ikkunoiden alle olisi hyvä lämmitystä saada edes vähän. Jos ei tarpeeksi matalaa mutta tehokasta patteria löydy, niin sitten pieni patteri ikkunan alla ja loput lämmitystehot jonnekin muualle huoneeseen. - noin keskimäärin
a) Ikkunan viereen
b) Ikkunan päälle
c) Muualle huoneeseen (sisäseinälle)
A olisi ihan toimiva ratkaisu, b ja c ei niinkään.
Tavallisesta levyradiaattorista lähtee yli puolet lämmöstä säteilynä, joten ikkunan lähelle & matalalle sijoitettuna patteri kyllä lämmittää lattiaa ikkunan alapuoleltakin. Toki paras paikka olisi suoraan ikkunan alla, jolloin patteri torjuisi myös ikkunalta alas virtaavan viileän ilman.
Aika paljon riippuu siitä, kuinka hyvin lämpöä eristävä ko. ikkuna on ja onko siihen integroitu korvausilman otto (karmirakoventtiili tms.).
Tuota viileän ilman "valumista" voi sitten torjua jo ehdotetuilla matalilla pattereilla, jotka lienevät mallia konvektori eli niistä lämpöteho tulee enimmäkseen konvektiona (= lämmittää ilmaa). - lämmittimiä
Onko ikkunnan alla lainkaan tilaa?
Tässä linkissä olisi listalämmitin, joka tulee jalkalistan tilalle, sekin toisin vaatiin 125mm tilaa. http://www.sileka.fi/sivut/tekniset/elpan.html
Sivustolla muitakin erikoisempia lämmittimiä. Esimerkiksi kattoon kiinnitettävä lämpöpaneli http://www.sileka.fi/sivut/tekniset/ALK.html tai ripalämmitin http://www.sileka.fi/sivut/tekniset/tasolammi.html jonka voisi laittaa vaikka lattialle ikkunan eteen.- löytyy...
Jos ikkunan alla ei ole lainkaan tilaa seinällä, tai jos haluaa poistaa vedon tunteen ikkunan tai oven kohdalta, kannattaa harkita myös sähköllä toimivaa lämpömattoa. Löytyy ainakin Clas Ohlsonilta.
Työläämpi ratkaisu on rakentaa lattialämmitys kyseisille paikoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316