miten allergia periytyy?

toka palstalla

Niin eli otsikossa tulikin jo kysymys.
Meille syntyy kevätvauva, ja minä pelkään mahdollista eläinallergian puhkeamista..meillä kun on myös koira joka tuli vasta viime kesänä pikkupentuna. Se oli minun unelmani pitkän koirattoman ajan jälkeen, ja kun sitten vihdoin löysin pennun yhdistelmästä mistä sen halusin..toteutui tämä haave.
Raskaus tuli sitten loppukesällä, aika puun takaa etten sanoisi:) mutta selvää oli etten aborttia ainakaan tekisi. Nyt kuitenkin olen kauhuissani että mitä jos...lapsi onkin allerginen.
Allergia pelottaa siksi, että miehen suvussa ja perhepiirissä näitä allergioita piisaa vaikka muille jakaa, miehellä itsellään on lapsena todettu kissa ja hevos-allergia. Joitain ruoka-aine allergioita myös. Koirasta ei saa minkäänlaisia oireita, eikä koiralle olekkaan koskaan todettu allergiseksi. Veljensä on paha eläinallergikko, mutta sitten taas toinen veli ja sisko eivät. Myöskään vanhempansa eivät saa eläimistä oireita.
Minulla ei ole mitään allergioita, eikä perhepiirissänikään.
Osaisiko joku sanoa mikä todennäköisyys tässä on, että tuleva vauva allergisoituu jossain vaiheessa koirallemme?
Siis nimenomaan tuon perinnöllisyyden takia..Vai huolehdinko turhaan? Joskus kuulin jotain tuosta allergian periytyvyydestä ja mahdollisuuksista siihen että vauva sitten myöhemmin tulee allergiseksi, mutta nyt en löydä tästä tietoa mistään. Ja osaisiko joku sanoa jotain siitä, että jos vauva syntyy kotiin jossa jo on eläin, vähentääkö tämä riskiä allergian puhkeamiselle..siis noin niinkuin siedätyksen puolesta??
Vain asiallisia vastauksia kiitos, ja niille joilla jotain tietoa tästä on...kiitoksia etukäteen:))

13

3609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • periydy,

      taipumus siihen periytyy=)

      • voi lapsille

        puhjeta allergia jos toinenkin ilman että kumpikaan vanhemmista olisi allerginen tai suvussa sitä olisi. Eli ei ole mitään takeita siitä saako lapsi myöh.iällä esim. astman. Vaikkei sitä kummallakaan vanh.olisi....


      • tammimammeli
        voi lapsille kirjoitti:

        puhjeta allergia jos toinenkin ilman että kumpikaan vanhemmista olisi allerginen tai suvussa sitä olisi. Eli ei ole mitään takeita siitä saako lapsi myöh.iällä esim. astman. Vaikkei sitä kummallakaan vanh.olisi....

        itselläni on allergioita joka lähtöön, ollut noin 6-vuotiaasta lähtien ja vanhemmalla iällä on tullut lisäksi ruoka-aineallergioita sittemmin vielä monia yliherkkyyksiä allergioiden myötä. Vanhempani, siskoni eivät ole kukaan millekään allergisia enkä muitakaan suvustani tiedä, jotka allergisia olisivat selkeästi jollekin eli voin kertoa etteivät periydy.

        Todennäköisempää luultavasti on, ettei lapsi allergisoidu koiralle kun saa sitä allergeeniä pienestä pitäen. Mutta mikään ei ole niin varmaa kun epävarma näissä allergioissa - taitaa olla tuuripeliä enemmänkin.


      • Perillinen
        tammimammeli kirjoitti:

        itselläni on allergioita joka lähtöön, ollut noin 6-vuotiaasta lähtien ja vanhemmalla iällä on tullut lisäksi ruoka-aineallergioita sittemmin vielä monia yliherkkyyksiä allergioiden myötä. Vanhempani, siskoni eivät ole kukaan millekään allergisia enkä muitakaan suvustani tiedä, jotka allergisia olisivat selkeästi jollekin eli voin kertoa etteivät periydy.

        Todennäköisempää luultavasti on, ettei lapsi allergisoidu koiralle kun saa sitä allergeeniä pienestä pitäen. Mutta mikään ei ole niin varmaa kun epävarma näissä allergioissa - taitaa olla tuuripeliä enemmänkin.

        Että periytyy se.
        Äitini oli allerginen vaikka mille, elukoille enimmäkseen kuitenkin, ei ruoalle.
        Minun poikani ovat enemmän ja vähemmän allergisia, minä vain siitepölyille. Omenalle ja munalle, jos enemmän niitä nauttii, myös.
        Yksi poika on kohta kaikille sapuskoille allerginen ja toinen taas siitepölyille.
        Keväästä syksyyn saa syödä pillereitä.

        Isä taas ei ollut milleen allerginen ja se on kai periytynyt osille pojista, heitä on nim. 4 kpl.


    • vaan...

      Nykyisen käsityksen mukaan on vaan hyvä, että lapsi saa heti syntymänsä jälkeen olla kosketuksissa eläimiin. Sen on todettu vähentävän riskiä tulla allergiseksi tai saada astmaa.

      Joten olepa huoletta ja nauti sekä lapsesta että koirasta. Jos niitä ongelmia joskus tulee, niin se on sitten sen ajan murhe.

    • meikämamma.

      Niin siis allergiageni periytyy mutta ei itse allergia. Eli jos miehelläsi on esimerkiksi kissa allergia, voi lapsellenne tulla vaikka maitoallergia... eli tällä tarkotan sitä että se mahdollisuus allergian tulemiseen on mutta se voi olla ihan mikä tahansa allergia. Meillä lapsella paljon allergioita, myös eläinallergioita, mutta omasta kissasta ei oireile. Oireilee silti kaverin kissasta. Elikkäs on tottunut oman eläimen pölyyn, mutta oireilee toisista joilla pöly erilaista. Mielestäni sinun ei kannata tuommoisia murehtia etukäteen, vasta sit jos on joku syy siihen.

    • Mervi77

      Olen kuullut, että maitohappobakteeri tipat vähentävät atooppisia allergioita. Ne hohtuvat kuulemma haitallisista bakteereista ja hyvät bakteerit vievät niiltä elintilaa ja näin vähentävät niiden esiintymistä.

      • joo...

        no ei kyllä oo meillä ainakaan auttanut, muksu joutu pari viikkosesta asti muutaman kuukauden käyttään maitohappobakteereita että kakka saatiin sen verran kiinteeks ettei aina valunu vaipasta ulos, oli siis ihan vettä... nelikuisena alko ekat allergiat löytyyn ja atooppinen ihottuma todettiin alle kahden kuukauden...


    • OR.

      allergioihin on määrättyjen bakteereiden puutteen takia ohentuneiden limakalvojen! Lue tarkkaan alla olevan linkin "Tiesitkö että" mitä kerron vauvan ja äidin bakteereista!
      ...

      Seuraavat kaksi lainausta sähköpostikeskustelusta potilaan kanssa, jotka valaisevat bakteerien tärkeyttä.

      1.Lainaus alkaa-OR>>>>>>>>>>>>>>>>>>
      Kerronpa laktoosi-intoleranssi migreeni-jutun.
      Toisin kuin on luultu, laktoosi-intoleranssi ei olekaan periytyvä sairaus, vaan periytyvää ovat ohuet limakalvot!
      Isoisälläni oli mahaoireita, jota ei tuolloin oltu diagnosoitu. Isälläni oli joku diagnoosi, en vaan muista mikä, mutta isäni söi närästykseen ruokasoodaa, joka siihen aikaan oli yleistä. Minulle diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi ja myöhemmin vielä migreeni! Ja tietysti kaiken huipuksi pojallani samat vaivat! Olen puurtanut näiden po ongelmien/bakteerien parissa jo vuosia ja kuinka ollakaan 8/2006 keksin, että vatsaongelmat/suuri osa sairauksista todellisuudessa johtuvatkin määrättyjen bakteereiden puutteesta!! Olen aina ensin itse koekaniinina ja jos/kun homma toimii, niin sitten laajempi koeryhmä. Söin aiemmin jaksottain tuota xxxxxxxxxxxx xxxx tuotetta, joka sisältää nuo kaikki kolme tärkeätä bakteeria ja 9/2006 rupesin syömään noita bakteereita jatkuvasti. Ja tämän vuoden puolella ei ole ollut laktoosiongelmia, eikä migreeniä. Ja verenpaineeni normalisoitui 5/2007, jonka jälkeen en ole tarvinnut verenpainelääkitystä. Söin aiemmin verenpainelääkettä 1,5'pilleriä/vrk!
      Lääkärien-Duodecim on kanssa heräämässä tähän, joka sinänsä on uskomatonta!
      Tuo laktoosi-intoleranssiin, migreeniin ja hiivaan vaikuttava tärkein bakteeri on Lactobacillus asidophilus!

    • Keikas Kekkiäinen

      Osta uusin Kaks plus lehti ja lue sieltä

    • allergikon äiti

      Sanotaan, että jos toisella vanhemmista on allergiaa, lapsella on 50 % mahdollisuus siihen, jos molemmilla vanhemmilla on allergiaa, 80 %. Se, mille miehesi suku on allergisia, ei määrää mille lapsesi voi allergisoitua. Lähinna ruoka-aine ja siitepölyallergiat on niitä suurimmaksi osaksi neuvoa antavia, eli monesti jos esim. äiti on esim tomaatille allerginen, voi lapsikin sille allergisoitua - tai sitten ei.
      Muutamat lääkärit allekirjoittavat, että ylisiisti koti on pahin "vastustajamme" allergisoitumisessa. Ennen vanhaan kun maalaistaloissa muksut kasvoivat, söivät hiekka, peuhasivat elukoiden kanssa jne, niin saivat eräänlaisen siedätyksen. Mene ja tiedä.
      Koirista kuullut ja todennutkin, että riippuu rodusta (eli kuinka pölyävä koira = alusvillan tiheys määrää sitä paljolti) mutta yleisesti lapselle on hyväksi kasvaa "koirallisessa" ympäristössä. Pienokaiset oppivat kävelemäänkin usein nopeammin, kun "roikkuvat" koiran mukana.

      Sanoisin: Jäitä hattuun ja huoli pois! Anna elämän jatkua, nauti raskaudestasi kaikkine mukavine- ja epämukavine tunteineen. Nauti myös koirastasi, ja kouli sekin siihen, ettei ole perheenne ainoa silmäterä, jottei mustasukkaisuusongelmia sitten kun vauva syntyy. Nukella voitte harjoitella.

    • kaikella ystävyydellä

      Kokemusta löytyy. Ensimmäinen poikamme peri meidän kummankin suvusta löytyvän allergiataipumuksen, jota emme osanneet edes etukäteen miettiä. Poika oli vauva-aikana paljon isovanhempien luona ja talossa pidettiin koiraa sisällä.
      Sanotaan ettei vaikuta allergian puhkeamiseen se onko tekemisissä eläimen kanssa vai ei, mutta kyllä totuus on että vaikuttaa. Pojalle puhkesi todella raju eläinallergia 3kk ikäisenä (kesti vuoden ennenkuin oikea diagnoosi löytyi kymmenen vuotta sitten). Sen lisäksi ruoka-aineallergia pääsi ihan rajattomiin mittoihin, lapsi oli allerginen kaikelle paitsi vedelle..
      Jos tällä järjellä saisin tuon ajan takaisin, ensimmäisestä punaläiskästä hävittäisin koiran ja sen karvaamat ja pölyttämät paikat autosta lähtien.
      Koiran läsnäolo puhkaisi allergian.
      Eläin ja vauva eivät vaan sovi samaan kotiin, allergioita on niin paljon, ei tietenkään kaikilla, mutta itse en enää ota riskiä.

      Kaksitoista vuotta allergian ja ihottuman kanssa taistelleena en pitäisi koiraa, olkoon kuinka rakas ikinä.

      • Lumpeenlehtinen

        "Hävitä koira" on mielestäni aika rajusti sanottu. Koira ei mene oman lapsen edelle, mutta ei sitä tarvitse piikille viedä, vaan etsiä uusi hyvä koti sen loppuelämäksi, jos siihen tulokseen tullaan. Koteja varmasti löytyy ja vaikkakin koiran menettäminen on surullista, niin silti tulee hyvä mieli kun tietää sen olevan hyvässä kodissa ja onnellinen.

        Allergeenejä ei voi mitenkään välttää, eikä niitä tulisikaan (lue uusi allergiaohjelma). Siedätyshoidostakin on ollut apua monelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe