Neljäntuulen lakin käyttö

mitä mieltä?

Mitä mieltä ovat saamelaiset kun nykyään neljän tuulen lakkia käyttävät niin miehet kuin naiset laskettelurinteissä ja muutenkin vapaa-ajalla.. Eikös tämä lakki ole tavallaan "juhlavaate" ja vain miesten käyttöön tarkoitettu, vai olenko ihan väärässä? Olisi mukava kuulla saamelaisten mielipiteitä tästä asiasta.

53

8055

    Vastaukset

    • No pakko sanoa että ei kyllä hirveästi negatiivisia tuntemuksia herätä nähdä neljän tuulen lakkia taui saamen pukua ihmisten päällä. Ainoa mistä voisin nurista on se että monet oppaat jotka käyttävät saamen pukua, eivät ole saamelaisia. Näinä aikoina kun työpaikoista käydään kovaa taistelua, olisi alkuperäisväestön saatava otettua kaikki hyöty omasta syntyperästään ja sen suomista eduista.
      matkailuyrittäjien tulisi käyttää saamelaisia työntekijöitä, jos haluavat oppaidensa päälle saamenpuvun pukea.

      • silmään, niin että niskavillat nousee pystyyn. Se on yhtä paha moka, ku itse vetäis miesten kansallispuvun päälle ja tepastelis pitkin kylän raittia. Pelletouhua sanon minä...


    • Ei minulla sitä vastaan ole mitään. Aivan sama. Turistilakkeja mitä turistilakkeja. Tulee sitä itsekin ostettua ulkomaanreissuilta joitain "paikallisia käsitöitä" muistoksi, mutta tiedän kyllä että aika usein ne ovat yhtä aitojan kuin suurin osa Lapissa myytävistä "saamelaiskäsitöistä". SámiDuodji on asia erikseen tietysti.

      Täällä etelässä näkee toisinaan erityisesti naisia kulkemassa neljän tuulen -lakki päässä talvipakkasilla. Itselläni se pääasiassa alkaa vain huvittamaan, kun tuskin monikaan nainen tietää sen olevan miesten päähine. Kunhan vain halunneet ostaa pipoksi "lappilaista käsityötä".

      Pari kertaa on tehnyt mieli kysäistä "Tietääkö rouva pitävänsä miesten päähinettä?" tai tokaista lakin olevan yhtä aito kuin, että paskaa laitettaisiin rasiaan ja myytäisiin mämminä, kun on kuullut vuolaita selityksiä uskomattoman upeasta Lapin reissusta, jolla onnistui hienoja käsitöitäkin löytämään jne...

      Kyllähän se aina vähän ärsyttää kuinka saamelaiskulttuurin näkyviä osia käytetään miten sattuu milloin missäkin yhteydessä (messut, missikisat, kansantanssiryhmät jne..). Nuorempana noista jaksoi ärähtää enemmän, mutta iän myötä hiipunut sekin. Nykyään tyydyn vain hymähtelemään asialle mielessäni.

      • Minulla ainakin ärsyttää todella paljon. Usein käyn huomauttamassa ihmisille, joilla on sellainen lakki päässä. Onhan se lakki aika kaukana oikeasta "savkasta", enontekiön mallin neljän tuulen lakista. Lakki on valmistettu fleacesestä ja siihen on kurautettu pari koristenauhaa. Siksi varmaan moni ei jaksa asiasta välittää, sellainen lakki on niin kaukana todellisuudesta.

        Itselleni kuitenkin kyse on periaate kysymyksestä. Minun puolesta kaikki gaktiin kuuluvat osat saisi jättää saamelaisten omaan käyttöön. Mietin usein, miten köyhä on suomalaisten oma kulttuuri, kun eivät voi sieltä ammentaa aineksia matkailuun ja sitten ottavat saamelaisuudesta sen mitä keksivät. Miksipä suomalaiset eivät vetäise omaa kansalliskolttuaan päälle ja sillä myy matkailua?


      • zorp kirjoitti:

        Minulla ainakin ärsyttää todella paljon. Usein käyn huomauttamassa ihmisille, joilla on sellainen lakki päässä. Onhan se lakki aika kaukana oikeasta "savkasta", enontekiön mallin neljän tuulen lakista. Lakki on valmistettu fleacesestä ja siihen on kurautettu pari koristenauhaa. Siksi varmaan moni ei jaksa asiasta välittää, sellainen lakki on niin kaukana todellisuudesta.

        Itselleni kuitenkin kyse on periaate kysymyksestä. Minun puolesta kaikki gaktiin kuuluvat osat saisi jättää saamelaisten omaan käyttöön. Mietin usein, miten köyhä on suomalaisten oma kulttuuri, kun eivät voi sieltä ammentaa aineksia matkailuun ja sitten ottavat saamelaisuudesta sen mitä keksivät. Miksipä suomalaiset eivät vetäise omaa kansalliskolttuaan päälle ja sillä myy matkailua?

        Tuntuis, että kyse on suomalaisten kuuluisasta huonosta itsetunnosta: Ruotsissa ja Norjassahan tällaista ei juuri tapahdu. Suomalaiset ei tunne omaa kulttuuriperintöään ja ei pidä sitä riittävän eksoottisena ja kiinnostava matkailun tarpeisiin. Mikä on tietysti typerää puppua. Kaivattaisiin ryhtiliikettä etenki pohjoissuomalaisen kulttuurin alueelle, ettei tarvitse toiselta varastaa.


      • huminaa kirjoitti:

        Tuntuis, että kyse on suomalaisten kuuluisasta huonosta itsetunnosta: Ruotsissa ja Norjassahan tällaista ei juuri tapahdu. Suomalaiset ei tunne omaa kulttuuriperintöään ja ei pidä sitä riittävän eksoottisena ja kiinnostava matkailun tarpeisiin. Mikä on tietysti typerää puppua. Kaivattaisiin ryhtiliikettä etenki pohjoissuomalaisen kulttuurin alueelle, ettei tarvitse toiselta varastaa.

        siinähän se onkin, kun ei meillä ole sellaisia näkyviä kansallisuudesta kertovia merkkejä, joilla voisi "briljeerata." Lappalaislakit on suurinpiirtein ainoita, ja niissäkin meillä tosiaan käsitteet menee sekaisin. Se naistenmalli on aika tyhmän näköinen, neljän tuulen lakki taas näyttää komealta. Olisi kenties aiheellista tehdä niistäkin kunnon versioita, sellaisia, jotka olisivat aitoa suomalaista käsityötä, kunnon aineista jne.

        No, onhan meillä kyllä jussipaidat ja helavyöt, halpamalleja nykyään nekin.

        Kansallispukuja ei voi käyttää missään, paitsi suomalaisissa perinnejuhlissa. Edes yhtä osaa kansallispuvusta ei voi käyttää, koska puvun käytössä on niin tiukat säännöt. Ja muuten, niissähän on omat pitäjiin liittyvät pukunsa, minullakin oli pienenä Kokkolan puku, vaikka en ole sieltä päinkään. Pitäisikö kieltää pitämästä vieraan paikkakunnan kansallispukua? No, en ihan kyllä rinnastaisi kansallispukuja ja lappalaisasuja, jälkimmäiset kun ovat mielestäni kansanpukuja, eivät kansallispukuja. Vähän siis samaan tapaan kuin romaninaisilla nämä romaniasut.

        Itse en ole saamelainen, joten en osaa närkästyä siitä, että muut kuin saamelaiset käyttää näitä lakkeja. Jos niitä saisi käyttää vain saamelaiset, ei niitä juuri ikinä näkyisi missään, kun tuskin niitä edes kaikki saamelaismiehetkään pitävät. Sellaista miesten lappalaistakkia en ole koskaan nähnyt kenenkään päällä luonnossa.


      • zorp kirjoitti:

        Minulla ainakin ärsyttää todella paljon. Usein käyn huomauttamassa ihmisille, joilla on sellainen lakki päässä. Onhan se lakki aika kaukana oikeasta "savkasta", enontekiön mallin neljän tuulen lakista. Lakki on valmistettu fleacesestä ja siihen on kurautettu pari koristenauhaa. Siksi varmaan moni ei jaksa asiasta välittää, sellainen lakki on niin kaukana todellisuudesta.

        Itselleni kuitenkin kyse on periaate kysymyksestä. Minun puolesta kaikki gaktiin kuuluvat osat saisi jättää saamelaisten omaan käyttöön. Mietin usein, miten köyhä on suomalaisten oma kulttuuri, kun eivät voi sieltä ammentaa aineksia matkailuun ja sitten ottavat saamelaisuudesta sen mitä keksivät. Miksipä suomalaiset eivät vetäise omaa kansalliskolttuaan päälle ja sillä myy matkailua?

        Hei!
        Olen mahdollisesti tekemässä gradua aiheesta "saamelaiskulttuurin hyödyntäminen matkailussa". Ihanteellisinta olisi, jos löytäisin jonkun keskustelupalstan, jolla aihetta puitaisiin. Siksi kysynkin teiltä, onko saamelaisilla käytössä joku "oma foorumi", jossa tällaisista asioista yleensäkin keskustellaan tai onko teillä mitään muuta ideaa siitä, mistä voisin aineistoa ryhtyä hankkimaan? Myöskin haastattelut voisivat olla mahdollisia, mutta mitenhän saisin yhteyden saamelaisiin, jotka olisivat kiinnostuneita osallistumaan? Kaikki ideat ja kommentit tervetulleita :)


      • Toptiina kirjoitti:

        siinähän se onkin, kun ei meillä ole sellaisia näkyviä kansallisuudesta kertovia merkkejä, joilla voisi "briljeerata." Lappalaislakit on suurinpiirtein ainoita, ja niissäkin meillä tosiaan käsitteet menee sekaisin. Se naistenmalli on aika tyhmän näköinen, neljän tuulen lakki taas näyttää komealta. Olisi kenties aiheellista tehdä niistäkin kunnon versioita, sellaisia, jotka olisivat aitoa suomalaista käsityötä, kunnon aineista jne.

        No, onhan meillä kyllä jussipaidat ja helavyöt, halpamalleja nykyään nekin.

        Kansallispukuja ei voi käyttää missään, paitsi suomalaisissa perinnejuhlissa. Edes yhtä osaa kansallispuvusta ei voi käyttää, koska puvun käytössä on niin tiukat säännöt. Ja muuten, niissähän on omat pitäjiin liittyvät pukunsa, minullakin oli pienenä Kokkolan puku, vaikka en ole sieltä päinkään. Pitäisikö kieltää pitämästä vieraan paikkakunnan kansallispukua? No, en ihan kyllä rinnastaisi kansallispukuja ja lappalaisasuja, jälkimmäiset kun ovat mielestäni kansanpukuja, eivät kansallispukuja. Vähän siis samaan tapaan kuin romaninaisilla nämä romaniasut.

        Itse en ole saamelainen, joten en osaa närkästyä siitä, että muut kuin saamelaiset käyttää näitä lakkeja. Jos niitä saisi käyttää vain saamelaiset, ei niitä juuri ikinä näkyisi missään, kun tuskin niitä edes kaikki saamelaismiehetkään pitävät. Sellaista miesten lappalaistakkia en ole koskaan nähnyt kenenkään päällä luonnossa.

        Toptiina, & muut

        Ensinnäkin, neljäntuulenlakki ON miesten päähine. Naisten mallin hattu ei näytä tyhmältä, vaan se kuuluu saamelaisnaisten pukuun. Mielestäni näistä päähineistä ei myöskään ole aiheellista tehdä "kunnon, suomalaista käsityötä" olevia versioita, sillä ne eivät kuulu suomalaisten kulttuuriin, vaan saamelaisten.

        Kyllä lapinpuvun käytössäkin on tiukat säännöt, vaikka se onkin kansanpuku. Nykypäivänä lapinpuku on useimmille juhlana käytettävä puku, EIKÄ arkiasu, vaikka se ennen on ollutkin arkiasu. Lapinpuku on mielestäni täysin eri asia kuin romanien asut. Siksi siis et varmaan ole nähnyt lapintakkia kenenkään päällä luonnossa - et ole sattunut saamelaisten juhlatilaisuuksiin.

        Mielestäni saamenpuvun kaikki osat kuuluvat kaikissa tilanteissa vain saamelaisten käyttöön. Myykööt turisteille vaikka lovikkavanttuita.


      • Nieidda kirjoitti:

        Toptiina, & muut

        Ensinnäkin, neljäntuulenlakki ON miesten päähine. Naisten mallin hattu ei näytä tyhmältä, vaan se kuuluu saamelaisnaisten pukuun. Mielestäni näistä päähineistä ei myöskään ole aiheellista tehdä "kunnon, suomalaista käsityötä" olevia versioita, sillä ne eivät kuulu suomalaisten kulttuuriin, vaan saamelaisten.

        Kyllä lapinpuvun käytössäkin on tiukat säännöt, vaikka se onkin kansanpuku. Nykypäivänä lapinpuku on useimmille juhlana käytettävä puku, EIKÄ arkiasu, vaikka se ennen on ollutkin arkiasu. Lapinpuku on mielestäni täysin eri asia kuin romanien asut. Siksi siis et varmaan ole nähnyt lapintakkia kenenkään päällä luonnossa - et ole sattunut saamelaisten juhlatilaisuuksiin.

        Mielestäni saamenpuvun kaikki osat kuuluvat kaikissa tilanteissa vain saamelaisten käyttöön. Myykööt turisteille vaikka lovikkavanttuita.

        Minä ihailen kyllä saamelaisten kulttuuria mutta en oikein ymmärrä tätä saamelaisten mielensä pahoittamista jos jollakin turistilla on neljän tuulen hattu päässään.Eiväthän kaikki Pohjois-Amerikan preerian intiaanitkaan pahoita mieletään siitä jos joku lapsi käyttää leikki jousta ja sulkahattua syntymäpäivä juhlillaan. Olkaa ylpeitä mielummin siitä että teitä ikäänkuin fanitetaan kaiken maailman leikkihatuilla.

        Niin kuin eräs internet persoona asian hienosti ilmaisi: Vain koska tunnet olosi loukatuksi se ei tarkoita että olet oikessa.


      • zorp kirjoitti:

        Minulla ainakin ärsyttää todella paljon. Usein käyn huomauttamassa ihmisille, joilla on sellainen lakki päässä. Onhan se lakki aika kaukana oikeasta "savkasta", enontekiön mallin neljän tuulen lakista. Lakki on valmistettu fleacesestä ja siihen on kurautettu pari koristenauhaa. Siksi varmaan moni ei jaksa asiasta välittää, sellainen lakki on niin kaukana todellisuudesta.

        Itselleni kuitenkin kyse on periaate kysymyksestä. Minun puolesta kaikki gaktiin kuuluvat osat saisi jättää saamelaisten omaan käyttöön. Mietin usein, miten köyhä on suomalaisten oma kulttuuri, kun eivät voi sieltä ammentaa aineksia matkailuun ja sitten ottavat saamelaisuudesta sen mitä keksivät. Miksipä suomalaiset eivät vetäise omaa kansalliskolttuaan päälle ja sillä myy matkailua?

        "Mietin usein, miten köyhä on suomalaisten oma kulttuuri, kun eivät voi sieltä ammentaa aineksia matkailuun ja sitten ottavat saamelaisuudesta sen mitä keksivät. Miksipä suomalaiset eivät vetäise omaa kansalliskolttuaan päälle ja sillä myy matkailua? "

        Tämä kirjoitus paljastaa kuin piste I:n päällä, miten kateellinen sinä olet suomalaisuudesta ja kulttuuristamme. Tai voithan olla todella tietämätönkin mutta silloin olisit tyhmä kirjoittaessasi kuten kirjoitit. Ei teidän kulttuurissanne ole mitään kopioitavaa, sillä tehän olette jo itse kaiken kopioineet. Etelässä teille pelkästään nauretaan tuon intiaaanipäähine mielensäpahoittajakulttuurinne takia. Ylpeä voit olla mutta siis mistä?? Teidän kulttuurianne ei pidetä minään yleisesti ottaen Suomessa. Inho on ainoa asia mikä saamelaisista tulee mieleen.
        Taitaa häpee olla saamelainen ;) meinaan erittäin tyhmiä tuntuu olevan näiden viestien perusteella.


    • Hyvin tultiin taas edustetuksi Big Brotherin kautta maailmalla kun Niko asteli asukasvaihtoon Slovenian BB-taloon ja vei tuliaisina "lapinlakit" Slovenian BB-talon asukkaille. Eräs paikallisista asukkaista kysäisi kuuluneeko lakki miesten vai naisten käytettäväksi ja Nikohan mainosti että molempien.

      Gal láttit máhttet.

      • Katsoin Big Brotherin sunnuntain jakson ja fiilikset meni täysin. Tuliaisia Suomesta ja sinne viedään saamelaisten kansallispukua jäljitteleviä juttuja. Olen niin kyllästynyt! Suomalaiset haloo, teillä on omakin kulttuuri, käyttäkää sitä!

        By the way, joku kirjoitti että suomalaisten kansallispuvussa on paljon sääntöjä, miten puku puetaan. Niin on saamelaistenkin ja suomalaisilla ei ole niistä hajuakaan. Saamelaisten kansallispuku kuuluu vain saamelaisille!


    • Kysynpä kun täällä on saamelaisia, itse olen siis lantalainen.

      Tänään huomenta Suomessa oli Petri "riistapastori" Huhta tekemässä poronkäristystä päässään lakki joka mielestäni on Norjan tai Ruotsin saamelaisten käytössä: http://yle.fi/vintti/yle.fi/priima/node/377.html

      Onko näin ja onko tämä sama tyyli vielä käytössä eli näkyykö kansallisuus miehen lakista?

      • Maatunnusta niissä ei lue, mutta kotiseutu kylläkin summittain. www.samiduodji.fi-sivuilta löytyy Suomen puolella käytössä olevat puvut lakkeineen.


    • Neljäntuulenlakkia on pohjoisessa pidetty myös suomalaisessa päässä. Sitä oikeutta ei vie kukaan.

    • Mikähän kaikki tässä touhussa harmistuttaa... En täällä Hämeen sydämessä lantalaisena osaa jostain syystä käsittää miksi ne hatut niin järjettömästi joitakuita haittaa, mutta itse saavat sotansa valita.

      Lapsena kävimme perheen kanssa Sallassa (tiedän kyllä, että Vuotso on alin saamelaiskylä) ja ties missä, ja tuliasina minä (olen siis tyttö) ja siskoni saimme neljäntuulenlakit. Olin lakista todella ylpeä ja innoissani, ja silloin taisimme niitä joskus harvoin pitääkin. Kiusattiinhan siitä, ne olivat epäkäytännölliset eikä kukaan tiennyt ettemme olisi niitä saaneet pitää. Ketään se ei ainakaan haitannut, satuttanut tai loukannut, en tosin ole yhtäkään saamelaista tavannut. En tiedä pitäisinkö lakkia tämän keskustelun luettuani, kun nyt vasta taisin saada tietää, ettei naiset sitä saakaan pitää. Suomalaistytöt ovat kuitenkin verrattain poikamaisia, eikä minua tytöksi talvella tunnistaisikaan, kun on hattuna armeijan solttujen karvalakki. Ongelma onkin ehkä enemmänkin juuri siinä suomalaisuudessa.

      Minkä maan kansalaisiksi saamelaiset itsensä tuntevat? Itse kokisin rauhattomuutta, jos olisin vain osa kansaa tai kulttuuria, mutten minkään maalainen.

      Ja pienenä luulin myös, että suomalaiset, lappalaiset ja saamelaiset olivat vain eri nimiä hieman eri painoilla meille. Siis että me, suomalaiset ja saamelaiset, olisivat kaikki yhtä silloin 5,2 miljoonan ihmiset kansaa kotimaassaan SUomessa. Ilmeisesti näin ei ole, koska eroa tehdään saamelaisten puolelta välillä jyrkällä kädellä. Tietysti se oma juttu on aina oma, muut eivät sitä saa viedä eikä sillä hyötyä, eikä minuakaan saa sanoa hämeenlinnalaiseksi, koska olen hattulalainen. Jenkeissä on kuitenkin sama, kuka on saamelainen ja suomalainen tai ruotsalainen tai virolainen, heille olemme eurooppalaisia ja meidän rinnallamme on venäläiset.

      (Iskee vakavanlaatuinen "millään ei ole mitään väliä" -asenne aina kun kommentoin nettikeskusteluja... Liian laaja ajatusmaailma, meni taas globaaliksi ja hevopaskan väliä millään muulla on, kuin ketkä ovat vastakkain kolmannessa Maailmansodassa...)

      Joka tapauksessa, huteraa siltaa pitkin Lapin turismiin. Sillähän Lappi elävänä pysyy.

      On väärin, että Suomessa ei tiedetä mitään saamelaisista, ja että väärät ihmiset käyttävät toista kulttuuria rahasamponaan. Mitään en minäkään tietäisi, ellen itse ottaisi selvää. Onko silloin pahaksi käyttää neljäntuulenlakkia, jos sillä saadaan saamelaisuutta hitusen verran näkyvämmäksi? Jos joku toinenkin lantalainen saisi innoitteen ottaa asioista selvää. Paljon on tehty väärin saamelaisten tapauksessa, mutta niin on monen muunkin. Ehkä oman ikäisteni avoimemman mielen asiosta saamme muutosta saamelaiskulttuurintuntemukseen ja vahvempia kielellisiä oikeuksia. Ainakin itse aion asiaa edesauttaa, niin kauan kun en tunne itseäni torjutuksi näin lantalaisena, kuten muutaman kommentin jälkeen olen tehnyt.

    • Eipä niitä kauhean paljon täällä etelässä näy mutta kun näkyy niin ajattelee että mistä ne oikeen on semmoset hatut repässy kun ite ei saa sellasta päähinettä mistään vaikka haluasi ja ne jotka niitä pitää eivät edes tiedä mitä saamelaiset ovat.(etelä-suomessa)

    • Näin saamelaisten kansallispäivänä tuli mieleen, että tekisi mieli sitä saamea näin kielimiehenä opetella. Miksi opetella vain kaukaisia kieliä, kun lähelläkin olisi? Vuosien varrella olen lisäillyt selaimen kirjanmerkkeihin kiinnostavia sivuja saamesta vastaisen varalle, ja tänään mietin mistä aloittaisin. Sitten luin tämän ketjun ja muistin, miksi en tule opettelemaan sanaakaan saamea. Siitä kiitos saamelaisille. Te teette sen itse. En tosiaan tiedä, mitä oikein olen ajatellut keräillessäni noita kirjanmerkkejä muistiin. Hullutus mikä hullutus. Onni onnettomuudessa, että herätitte minut todellisuuteen ajoissa! Pitäkää kielenne ja kulttuurinne. Saamen sijaan aloitan jonkin itäaasialaisen kielen opettelun ja kuoppaan lopullisesti kaikki aikeet saamen opettelusta tänään 6.2.2012.

      • Sulla ei alun perinkään ole ollut mitään todellista mielenkiintoa tutustua saamelaiskulttuureihin ja -kieliin, jos suomi24:n foorumit ovat sulle ylin auktoriteetti niiden suhteen.


    • kieletmutteisaame: Vihdoin joku puhuu asiaa!

      Itse olen vuosien varrella kierrellyt ympäri maailmaa ja opiskellut monia eri kieliä, enkä ole KOSKAAN kohdannut yhtä nihkeää asennetta. Tuntuu, ettette suvaitse kenenkään muun kuin verisaamelaisen olla minkäänlaisessa kontaktissa kulttuuriinne. Näinkö kieli säilyy? Samalla kun toivotte palveluita saameksi, ajatte pois kaikki kielestänne kiinnostuneet. Minäkin vilpittömästi haluaisin edistää oikeuksianne ja oppia kieltänne, mutta ei niin ei.

      On toki ymmärrettävää, että omia perinteitä halutaan vaalia. Luulisi kuitenkin, että tärkeintä on se, että itse tietää, millaiset asiat omaan kulttuuriin kuuluvat. Miksi loukkaantua, jos joku käyttää neljäntuulenlakkia väärin? Eikö se vain osoita, että joku pitää sitä hienona, ja saattaa jopa haluta kultuuristanne näkyvämmän? Eivät ulkopuoliset asiaanperehtymättömät kuitenkaan koskaan ymmärrä täysin, mitä sen symboliikka teille merkitsee. Sama koskee ihan mitä tahansa kulttuuria. En voisi kuvitella, että itseäni loukkaisi mikään vastaava. Myykööt joku vaikka p***** mämminä, minä kyllä tiedän mitä oikea mämmi on eikä se siitä muuksi muutu. Oman kulttuurin kuuluisi kulkea sydämessä.

      Surullista.

    • Miksen saisi pitää saamelaista lakkia päässäni... Jos osaatte Englantia, lukekaa tämä artikkeli, se kertoo teille juurta jaksain miksi:

      http://nativeappropriations.blogspot.com/2010/04/but-why-cant-i-wear-hipster-headdress.html

      En ole saamelainen, mutta voisin väittää että te kaikki asiasta valittajat olette täysin unohtaneet että koska suomalaiset ovat historiallisesti alistaneet ja sortaneet saamelaisia (and still do), saamelaisten tärkeiden symbolien käyttö on vain eräs tapa alistaa heitä, se on voiman merkki. Uskokaa huviksenne, tämä on peer reviewsta jo 70-luvulla menny käsite. Kuuluisin asiasta kirjoittaja lienee Edward Said Orientalism-kirjassaan.

      Niin että onko ihme, jos tällainen alistus vähän vihastuttaa? Ei valtaväestö helposti sellaista ymmärrä.

      Sitten tulette te, 'Pitäkää kielenne ja kulttuurinne'-idiootit. Voi herra jeesus.

      Älkää parkuko asiasta jos ette tunne saamelaisten/oman maanne historiaa.

      Lukekaa vaikka Ridanpäätä jos haluatte sivistää itseänne.

    • Ei tässä ole kyse mistään historian unohtamisesta. Sitä paitsi on selvää, että tässä on kyse täysin erilaisesta ilmiöstä: ihmiset eivät arvosta AITOA intiaanien käsityötä ja pukeutuvat "intiaanisulkiinsa" juovuspäissään tai muuten epäkunnioittavalla tavalla. On vaikea ymmärtää, miten tämä olisi missään määrin verrattavissa siihen, että joku pukee päällensä aitoa saamelaista käsityötä pitäessään sitä hienona, kuitenkin vailla tarpeellista tietoa. Nyt ei sis todellakaan puhuta mistään Pulttibois-sketsin tyylisestä ivailusta, mikä vahvistaa stereotypioita, vaan aidosta kiinnostuksesta.

      Ja mitä alistamiseen tulee, tuntuu vähän absurdilta väittää, että jonkun kulttuurin esiintuominen olisi automaattisesti sortoa. On selvää, että asusteista tulisi mielellään käyttää oikein ja niihin sopivissa tilaisuuksissa. En minäkään voi ymmärtää, miksi joku haluaa haalia tietyn kulttuuripiirin symboliikkaa, jos ei itse ymmärrä sitä. Mutta on mielestäni myös ymmärrettävä niitä ihmisiä, jotka eivät edes YMMÄRRÄ alunperinkään, että tällaista symboliikkaa on olemassa. Tietysti tämä kertoo jotain valtaväestön valistuksen tasosta. Loppujen lopuksi neljäntuulenlakin käyttö ei sano mitään kenellekään muulle paitsi saamelaisille ja asiaan perehtyneille.

      Ándagassii, muhto in ollenge sáhttán ipmirdit.. .

    • Eiköhän se ole lappilaistenkin etu jos turistit matkamuistoja ostavat. Pitäiskö laittaa ohjeet mukaan, että näitä ei sit saa käyttää? Ootte te naurettavia, aina on jostain naputettava .

    • Vitsin jännää, että puolet ketjun vastauksista on ei-saamelaisilta joilla nyt vaan sattuu olemaan mielipide asiasta. Miten kävisi semmoinen, että pidätte päänne kiinni asioista, joiden sopivan vs. sopimattoman käytön määrittäminen ei teille kuulu, ja annatte niiden puhua, joita asia ihan oikeasti koskee?

      Se, että jotkut saamelaiset pitävät sitä ihan ok:na kertoo mielestäni enemmän sisäistetystä kolonialismista kuin varsinaisista henkkoht. arvoista joita on vähän mietittykin. Joka saamelaisella on oikeus omaan kulttuuriinsa ja sen arvottamiseen, mutta kantsii muistaa, että kyse ei aina ole pelkästä omasta perseestä, vaan kokonaisista yhteisöistä ja institutionaalisesta vallankäytöstä.

      Se myös kiinnostaisi, millä tasolla neljäntuulenlakkien myyminen turisteille oikeasti kohottaa saamelaiskulttuuria ja mitä tietoa se välittää? Koska jos siitä kukaan oikeasti jotain oppisi, luulisi ainakin suurimman osan Suomen kansasta tietävän edes PERUSASIAT saamelaisista, mutta näin ei ole, vaan lähes kaikkien kosketus kulttuureihin jää väsyneiden stereotyyppien tasolle. Ja lakkeja viuhuu markkinoilla päivät päästään. Tää ei nyt ihan toimi. Auttakaa?!

    • Mitä mieltä:
      Hyvä kun kysyit ja aloitin keskustelun. Nykyään hattu on osa juhla- ja edustuspukua. Saamelaisessa perinteessä ei koskaan pueta toisen sukupuolen vaatteita. Neljäntuulenlakki on leimallisesti saamelainen päähine ja sellaista käyttäessä esität tavallaan saamelaista, vaikka se olisikin "vain" turistilakki fleecestä. Jos sellaisen kanssa lähtee Leville ryyppäämään on tilanne vähän sama kuin amerikkalainen ryyppäisi reservaatissa muovista ja kanansulista tehdyssä päähineessä.

      Lappilainen jätkä:
      Saat kyllä käyttää mitä ihan mitä hattua haluat. Jos teet sen tyylikkäästi, se kertoo sinusta paljon.

      Mokoma fleecelakki voi monesta tuntua mitättömältä asialta, mutta Suomen Lapin turismissa esitetään saamelaisia valeasuissa ja tekaistulla hölynpölyllä. Feikkilakit ja -takit ovat saamelaiskulttuurin kauan jatkuneesta hyödyntämisestä muistuttavia symboleita, eikä niitä ole mukava nähdä.

      Hattu92:
      On mukavaa että olet kiinnostunut ja ottanut selvää. Vastaankin kansalaisuus-kysymykseesi. Saamelaisilla on "maalaisuus" ja maa: Sápmi, Saamen-maa. Minulla on yhtä paljon sukulaisia Norjassa kuin Suomessa. Osalla on kaksoiskansalaisuus käytännön syistä. Mielipiteet kansalaisuudesta on sitten jokaisen oma asia.

      On totta että saamelaisille olisi paljon enemmän eduksi esiintyä positiivisilla kuin negatiivisilla kommenteilla. Ei ole fiksua kieltää saamenpuvun käyttöä muilta kuin saamelaisilta. Minusta se on ok, jos se tehdään saamelaisia tapoja kunnioittaen. Edellisten tuomitsevat kommentit ovat omiaan antamaan ymmärtämättömille aihetta tehdä tilansa kaikille tiettäväksi.

      Toptiina:
      Taiten tehty naisten lakki on saamentytön päähän oikein puettuna hyvinkin sievä ja lisää käyttäjänsä vetovoimaa aika lailla ;) Alkuperäisen ns. sarvilakin papit kielsivät aikanaan ja nykyinen lakki on muutettu "kristillisemmäksi". Siitäki voisi alkaa tässä inisemään, mutta puhutaan nyt vihdoin siitä neljän tuulen lakista.

      Minuun se ainakin oikeasti koskee.

      Eniten nykyään näkee tosiaan noita fleecelakkeja ja juurikin naisten päässä. Ei minulla ole mitään lakin käyttäjää vastaan. Kyseinen henkilö vain onnistuu luomaan itsestään hiukan tietämättömän vaikutelman. Kyse ei ole siitä miltä se lakki nyt juuri minun mielestäni sattuu näyttämään, eikä edes periaatteesta, vaan isommista ihan konkreettisista asioista. Niiden vaikutusta ei saa pois vaikka kuinka väittäisitte, että "kun kyse on nyt vain siitä lakista, ei kenenkään tarvitse loukkaantua". Vahinko tapahtuisi silti, vaikka ketään ei ärsyttäisi.

      Olisi tietysti mukavaa, että nekin rahat olisivat menneet aidosti paikalliseen tuotteeseen eikä kiinasssa surkealla palkalla teetettyyn keinokuituhirvitykseen. Se on yksi asia, mutta vain osa sitä.

      Sitten on vielä ne julkisuudessa esiintyvät henkilöt, jotka käyttävät joko aitoa tai krääsää lappilaisuutensa, suomalaisuutensa tai muuten muka hauskanrempseän olemuksensa edustamisessa. Se on loukkaavaa riistoa, mitä en hevin anna anteeksi. Esimerkkeinä takavuosien Missit, Hirviöt ja BB-Nikot. Kun vastaanottajina on suurempi yleisö kuin vastaantulijat, pitäisi jo vähän kyetä ymmärtämään omaa näkökulmaansa pidemmälle.

    • Ja kukas onkaan suurempi julkkis kuin joulupukki? Miltä kuulostaa tilanne, jossa olet juhlapuvussasi viipottamassa ja sinua osoitetaan sormella: "Kato! Joulupukin apulainen!" Joulupukki-brändiin liitetyt saamenhahmot ovat oksettavinta kolonialistista paskaa, mihin olen eläissäni Suomessa törmännyt.

      Ja entäs tämä. Ehkä kaikkein räikein esimerkki mitä tiedän. Oli muuten alunperin nimellä lappalaisasu, kunnes joku naputti. Ihan selvästi muutti firman asenteita, eikös vain:
      http://www.pilailupuoti.fi/index.php?mother=&group=00001472&level=&prod_id=00025262&mag_nr=21

      Kyse on siitä, että saamelaisilla tulisi olla kulttuuri-itsehallinto, johon kuuluu myös mahdollisuus itse määritellä, millaista kuvaa itsestään maailmalle antaa. Ja millaista itseään koskevaa krääsää turisteille myy. Kreikassakin on krääsää, mutta se ei tee pilkkaa Kreetalaisista. Pienenä vähemmistönä meille on erityisen hankalaa kun valtaväestö (osin tahattomasti) antaa meistä koko ajan vääränlaista kuvaa.

      Teidän täytyy käsittää, että saamelaiset eivät ole suomalaisia. Olette alunperin läheisemppää sukua Virolaisten kanssa. Saame oli täällä ennen kuin se luvattiin uudisraivaajille. On totta että kansat sekoittuivat ja monet saamelaisetkin ryhtyivät maata viljelemään. Mutta oliko vaihtoehtoja?

      Hattu92:
      Tiestitkö että Häme ja Sápmi(Sáme-) -sanoilla on yhteinen kanta. Asut mun esi-isien mailla, maksa vuokraa tai alas laputtaa!!!

      Nykyäänhän kansat ovat pitkälti sekoittuneet ja suvut elävät iloisessa sekamelskassa eikä se minua haittaa. Mutta saamelaisen kulttuuri on erilainen, ja yhteinen historiamme huomioiden suomalaisen heiluttaessa riemuissaan turistilakkia on vähän sama vaikutelma kuin koulukiusaaja heiluttaisi uhrinsa pipoa voiton merkiksi. Aivan sama mitä suomalaiset eli mielikuvan koulukiusaajat siitä ajattelevat. Jee hieno pipo? Eikö pitäisi kuitenkin kysyä paljaspäiseltä hepulta?

      kieletmutteisaame:
      On aivan totta kyllä, että monet fanaattiset saamelaiset tekevät hartiavoimin hallaa olemalla jyrkkiä ja erottelevia. Mutta olisikohan syytä ymmärtää heidän vaikutteitaan? Olisikohan kyse vastareaktiosta johonkin kokemaansa vääryyteen?

      Tuollaiset "aina saamelaiset valittaa"-tyyppiset kommentit on erityisen törkeitä ja ylimielisiä. Kyllähän sitä valitetaan jos viedään maat, tehdään saamelaisuudesta häpeän aihe ja suomalaistetaan lapset? Monen mielestä puhun turhia menneistä mutta nuo jäljet ovat kulttuurissamme yhä. Ja alistus jatkuu. Yhä. Sinä etunenässä.

      Monet saamelaisetkin ovat sitä mieltä, että asiathan ovat ihan hyvin ja mitä sitä menneitä kaivelemaan. Ei kukaan jaksa kuunnella loputonta kitinää. Tämä on silkkaa alistumista ja vääryyksien hyväksymistä.

      Ei sitten valiteta ja ihmetellään Utsjoen itsemurhatilastoja. En puhu äidinkielenäni mitään saamen kielistä enkä osaa puhua Norjan-saamelaisten lähisukulaisteni kanssa. Haistakaa paska. Jotkut kielensä menettäneet keikkuvat identiteetti-ongelmien kanssa kun eivät tunne kuuluvansa mihinkään kulttuuriin. Paikallisia jännitteitä lisäävät maankäytön ristiriidat ja suomalaistuneiden sukujen pelko jäädä osattomiksi saamelaisten kovalla työllä hankkimista etujen murusista. Monen tuska ja kärsimys voi olla pinnan alla, mutta se on silti todellista. Kaikki tämä on suoraa seurausta yksipuolisesta siirtomaapolitiikasta.

    • envoiitsekäänymmärtä:
      "enkä ole KOSKAAN kohdannut yhtä nihkeää asennetta". Nihkeä on se sisnatossu jolla tahtoisin naamaasi silitellä. Jos mielestäsi neekerissä ei ole mitään loukkaavaa koska sinun mielestä sen ei pitäisi olla, niin ei kai siinä sitten ole?? Sinäkö se määrittelet mikä on sopivaa ja loukkaavaa?

      Tämä voi kuulostaa henkilökohtaiselta avautumiselta mitä se onkin. Mutta aivan samojen asoiden ympärillä painivat alkuperäiskansat ympäri maailmaa. Teidän suomalaisten kulttuuri-imperialismi jatkuu yhä tänä päivänä, joskin ovelammissa muodoissa kuin aiemmin kun 7-vuotiaita kiellettiinväkivaltarangaistuksen uhalla puhumasta äidinkieltään. Ja tämä oli vielä 60-luvulla. Vanhempi väki ei helposti puhu tuskastaan jota moni yhä kantaa lapsuudestaan. Kokemukset kuitenkin väkisin heijastuvat tuleviin sukupolviin tavalla tai toisella.

      Se, että lakilla muka "tuodaan kulttuuria esille" on samanlaista kiinnostuksen osoittamista kun yläasteella Helsingissä lempinimenäni oli pohjoinen kotikyläni jota sitten huudeltiin luokassa ja käytävällä. Aijettä oli mukavaa. Tunsimpa itseni tosi kiinnostavaksi. Varmasti jokainen kuulija säntäsi googlettamaan. Ai niin. Googlea ei vielä ollut. Pahus :)

      Kuulin, että samaa on tapahtunut muillekin. Jännää.

      "Oman kulttuurin kuuluisi kulkea sydämessä."

      Ja te joiden mielestä pitää olla sydämessään selvillä kuka on ja mikä on aito jne. Vittu mitä paskaa. Tuo ylellisyys on niillä jotka ovat saaneet elää aikuisikään asti vahvan kulttuurivaikutuksen piirissä. Suurin osa saamelaisista asuu etelän kaupungeissa. Miten lapset voivat rakentaa etnistä identiteettiä kun valtakulttuuri tekee parhaansa tasapäistääkseen kaikki ja saada juhlimaan halloweeniä? Miltä 8-vuotiaasta tuntuu kävellä Helsingissä saamenpuku päällä kun kaikki tuijottavat kuin tonttua?

      Mikä on, että ei saa olla rauhassa? Tyttöystäväni mielestä on vaivaannuttavaa esiintyä gákti päällä suomalaisten seurassa, kun saa heti päälleen ison nipun ennakkoluuloja ja -asenteita. Samoja typeriä kysymyksiä kerta toisensa jälkeen kun ei kertakaikkiaan olla sen vertaa AIDOSTI kiinnostuttu että oltais joskus viitsitty googlettaa.

      Nuorempana olin jakamassa kansallispäivän konserttimainoksia Helsingin keskustassa saamenpuku päällä ja miesten lakki päässä, tietysti.
      Sain osakseni jos jonkinlaisia kommentteja ja keskustelunvirittelijöitä. Joku jopa huusi narriksi keskellä kolmen sepän aukiota.

      Suomalainen ällöttävä rasistimyönteinen kulttuuri on täynnä karkeita ja piilorasistisia asenteita saamelaisia kohtaan. Tietysti puoli Suomea nyt pillastuu. Mutta valitettava totuus on, että jos olisin ollut vaikka Nenetsi perinteisessä asussaan, epäilen etten kuuna päivänä olisi saanut vastaavaa kohtelua Helsinginkään katuväeltä. Eikä tuo ollut edes ainutlaatuinen tapaus. Asuin Helsingissä monta vuotta.

      Sanon näin provosoidakseni, tietysti suurin osa suomalaisista on kunnon väkeä. Mutta esimerkiksi Oslossa en ole kohdannut ollenkaan vastaavaan saamenpukua kantaessani. Siellä tiedetään mistä on kysymys. Ainakin keskimäärin. Ja tyhmemmät ovat niin vähemmistössä etteivät uskalla avata suutaan.

      Siksi vastuu on nimenomaan kaikissa teissä, jotka ette jyrkästi ja avoimesti tuomitse tai "avomielisyydellänne" (lue tietämättömyyttänne) tunnista rasismia ja valtakulttuurin alistavia rakenteita, vaan hiljentymällä ja suurella viisaalla maltillisuudellanne hyväksytte sen. Ihan tosi, pienen kansan on vaikea puolustaa itseään ja siksi on pakko pitää ääntä. Ja suurin osa meistäkin haluaa vaan olla hiljaa koska se on helpompaa. Sitäpaitsi meitä on monta kansaa ja kieltä. Ette tainneet tietää sitäkään. Suurin osa kohta kadonneet. Onneksi olkoon. Vähemmän valittajia.

      Miten tämä kaikki liittyy sitten lakkiin?

      Se on totta, että miesten lakkia käytetään nykyään saamelaisalueellakin hyvin harvoin. Itse käytän sitä aina gáktin kanssa, jo pelkästään esimerkin vuoksi. Minusta on surullista, että komean lakin käyttö on niin kovasti vähentynyt.

      Silti jopa minusta, joka olen sukulaisteni tavoin sitä lapsesta asti puvun kanssa käyttänyt, tuntuu välillä hassulta suomalaisessa ympäristössä. Onko niin, että valtakulttuurin "hassu hattu"-mielleyhtymä on juurtunut minuunkin? Ei ole vaikea kuvitella miksi moni saamelaisnuorukainen tuntee olonsa luontevammaksi ilman lakkia. Lakin käyttö on katoamassa.

      Miksiköhän?

      • Mie tiihän, että tämä on lähes neljä vuotta vanha viesti, mutta tähän on silti aivan pakko vastata.

        Mie ellendän, että neljän tuulen lakkien kaupitteleminen turisteille ja ihmisten tietämättömyys loukkaavat sinua ja muita saamelaisia. Mie yritän pihtää sen mielessä, vaikka minua ičeäni ei haittaa, vaikka joku ei-suomalainen käyttäisi tuohivirsuja, söisi mämmiä rovesta tai opettelisi lausumaan Kalevalaa. Ihte asiassa mie olisin vain iloinen, että jotakuta kiinnostaa suomalainen (mielestäsi ällöttävä ja rasistinen) kulttuuri niin kovasti.

        En halua loukata, kun sanon näin, mutta mikä siinä on, että meitä suomalaisia (mekään emme ole yksi ja sama homogeeninen ryhmä) pitää vihata? Sellaisen kuvan tekstistäsi sai. Väität, että kaikki suomalaiset omaavat rasistisia asenteita saamelaisia kohtaan, (ja norjalaiset puolestaan eivät) sekä haukut kulttuuriani ällöttävän rasistiseksi. Tiedän, etteivät sorron aiheuttamat haavat parane tuosta vain, mutten käsitä, mitä koet saavuttavasi vastaamalla vihaan ja ksenofobiaan vihalla ja ksenofobialla, ja kohdistamalla sen sellaisiin ihmisiin, jotka eivät edes ole vastuussa saamelaisten sortamisessa.

        Olen pahoillani saamelaisten kohtaamasta vääryydestä, ja voin pyytää anteeksi mahdollisten esi-isieni puolesta, mutten siltikään kykene ellentämään viestistäsi paistavaa katkeruuden määrää. Mie en koe mitään syytä olla vihainen ruotsalaisille, joiden esi-isät käännyttivät suomalaiset pakanat (eipä meilläkään ollut valinnanvaraa) kristinuskoon. En vihaa venäläisiä, vaikka tsaari Nikolai II koetti venäläistää suomalaiset. Eikä minulle tulisi ikimaailmassa mieleenkään mennä vaatimaan vuokraa Hyrsylässä (nyk. Хюрсюла) asuvilta venäläisiltä, sillä hyö asuvat isoisäni mailla. Mennyt on mennyttä. En halua Karjalaa takaisin.

        Kannatan saamelaisten oikeuksia omaan kulttuuriin, ja vastustan rasismia sekä matkatoimistojen harjoittamaa väärien mielikuvien luomista edistävää lakkikauppaa. En siltikään käsitä tätä wannabe-saamelaiseksi leimaamista. Opiskelenhan minäkin venäjän kieltä, muttei se tarkoita, että olisin wannabe-venäläinen.

        Ja kyllä minuakin pännii, kun ei minulle lapsena karjalan kieltä opetettu. En pakize karjalaikse engo ellendä. Ihan tahallani kirjoitin silti 'č' merkkien kanssa niillä vähillä rippeillä, joita olen opetellut. En silti aio lannistua, vaan aion oppia lisää omasta kulttuuristani.

        Terveisin juureton "lantalainen," ja vieläpä kommunisti. Syntilistani on pitkä.


    • Kerrankin asiallisista kommentointia...yhdyn edellisiin kommentteihin !

    • Tässä on puhuttu pääasiassa hyvin näkyvistä asioista kuten lakin ja puvun käytöstä. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun saamelaisen ajatuksia muista vaatteista/esineistä ja niiden merkityksestä teille.

      Esimerkiksi nutukkaat. Mitä mieltä siitä ollaan, jos joku ei-saamelainen käyttää sellaisia pakkaskenkinä?

      Entä kuksa tai leuku?

      Tai saamelaiset korut?

    • Hyvä kysymys! minäkin odotan välillä kommentteja tämmöisestä aiheesta. Lapsellani on nutukkaat, onko ookoo?

    • Minäkin olen tuota miettinyt. Samoin näitä kun ihmiset nimeävät eläimiään ja joskus jopa lapsiaan saamelaisilla nimillä. Olisi mukava kuulla mitä tällaisesta ajatellaan.

    • Eiköhän tuo saamenpuvun ja lakin käyttö ole pikkuisen näkyvämpää ja omituisempaa ei-saamelaiselta kuin jonkun kuksan, leu`un tai karvakengän käyttö.

      Toki varmasti löytyy niitäkin fanaatikkoja, joiden mielestä mihinkään alkuperältään saamelaiseen tai sitä muistuttavaan asiaan ei saa koskea.

      Nimissä myös voi sanoa, että Oula suomalaisen lappilaisen nimenä on pitkälle levinnyt, mutta Aslak tai saamenkielisiä aakkosia sisältävä nimi herättää enemmän pahennusta.

    • Kukaan ei tiedä miten saamelaiset ja suomalaiset ovat täällä elelleet aikojen alussa. Itse olen sitä mieltä että joko täällä on oltu suunnilleen samaan aikaan ja ryhmät ovat erottuneet josssain vaiheessa jostain syystä, tai sitten saamelaiset ovat tulleet perässä. Suomensukuisia kansoja on täällä pohjoisen aluella asunut niin kauan ja niin laajalla ettei suomalaisia voi hyvällä tahdollakaan väittää siirtolaisiksi. Kielemmekin ovat niin lähellä toisiaan että ei voi väittää eri kansoiksi.

      Kaikille voisi minun puolestani, ihan jokaiselle maamme kansalaiselle, tehdä geenitestin ja katsoa miten ne perimät menikään ja ketkä on sukua ja ketkä ei jos se niin tärkeää on.

      Teille jotka haluatte erottua ja olla jotain ns. parempaa, sanon että haistakaa paska.

    • "En puhu äidinkielenäni mitään saamen kielistä enkä osaa puhua Norjan-saamelaisten lähisukulaisteni kanssa. Haistakaa *****. Jotkut kielensä menettäneet keikkuvat identiteetti-ongelmien kanssa kun eivät tunne kuuluvansa mihinkään kulttuuriin"

      Minäkään en ymmärrä mitä asuinpaikkakuntani paikannimet oikeasti tarkoittavat, koska sukuni aikojen saatossa puhuma kieli on kuollut. Monet saamelaiset tekevät kaikkensa, jotta minun lapsenikaan eivät ymmärtäisi omista juuristaan mitään eivätkä saisi edes puhua asiasta tulematta teilatuksi wannabe-saamelaisiksi.

      Suomalaiset suhtautuvat paljon ymmärtäväisemmin ja lämpimämmin minunkaltaisteni identiteettiongelmiin kuin rekisterisaamelaiset. Ette te ole ainoita, joilla niitä identiteettiongelmia ja mihinkään kuulumattomuutta on tässä paikassa, jossa kaikki muut kuin saamelaiset saavat jatkuvasti kuulla itse saamelaisilta ja jopa turisteilta olevansa toisarvoisia, kuraverisiä ja ties mitä etelän pellejä. Siinä missä teillä ja vain teillä on pelissä oma identiteetti, kulttuuri ja elinkeino, suomalaisilla ja lappalaisilla hoilotetaan pitkin medioita olevan pelissä vain oman takapihan trampoliinit. Kerrassaan säälittävää touhua ja ahdasmielisyyttä.

      "Se, että jotkut saamelaiset pitävät sitä ihan ok:na kertoo mielestäni enemmän sisäistetystä kolonialismista kuin varsinaisista henkkoht. arvoista joita on vähän mietittykin"

      Tosi kiva keino mitätöidä kaikkien sellaisten mielipiteet, jotka eivät ole samaa mieltä sinun kanssasi.

    • Minusta on ihanaa nähdä aitoja lapinpukuja Lapin ihmisten yllä! Muistan taannoisen Utsjoen matkan kun katselin lapinpukuihin puikeutuneita kirkkovieraita Utsjoella. Se oli kauneudessaan todella hämmästyttävä, suorastaan mykistävä näky! - Tiedän, etteivät Lapin ihmiset pidä siitä, että muut käyttävät heidän pukuaan. Itse kuitenkin suomalaisena haluaisin joskus pukeutua siihen ja olen jopa suunnitellut hankkivani sellaisen joltakin lappilaiselta yritykseltä. En kuitenkaan ole toteuttanut unelmaani, koska tiedän että te ette pidä siitä. - Kun suomalainen kaunoluistelupari voitti Euroopan mestaruuden kymmenkunta vuotta sitten, heillä oli yllään Lapin puvut. Se oli lumoava näky ja todellista eksotiikkaa muualla Euroopassa: upeaa liikuntaa upeissa asuissa. Muistan, että siitä tuli myöhemmin paheksuvia lausuntoja. Katsottiin että etelä-suomalaisille ei ole lupaa pukeutua kyseiseen asuun. Kysynkin, mitä mieltä olisitte, jos eräs eläkeläisnainen ostaisi tällaisen asun ja pukeutuisi siihen vaikka talvisina juhlapäivinä?

    • Ostin Ylläkseltä tuollaisen fleece-neljäntuulenlakin - ja olen nainen. Ihana hattu. Eikä tässä teossani ole mitään saamelaisen kulttuurin halventamista, vaan ihailua.
      Jos tuota hattua ei saa käyttää missään eikä koskaan eikä varsinkaan nainen, ottakaapa saamelaiset yhteyttä tuohon yritykseen sekä kauppiaisiin, että sen myynti lopetetaan ja kieltäkää myös valmistus turistitarkoituksiin, niin vältytte tältä loukkaantumiselta edes tulevaisuudessa.

      • Saako suomalaiset edes (yrittää) joikata? Vai kuuluuko sekin vain teille??


    • voi rakas "nainen hattu päässä".
      luuletko oikeasti, että parilla puhelinsoitolla saa ihmeitä aikaan? Jos seuraat keskustelua pohjoisessa,niin paljon on jo yritetty, mutta bisnes on bisnestä. Kasvissyönti voi olla vaihtoehto vastustaa lihateollisuutta -->päätös olla ostamatta sitä possua, samoin voi tukea saamelaiskulttuuri olemalla ostamatta noita halventavia pääähineitä.

    • Mulle on henk koht ihan sama onko naisella millainen lakki päässä. Mie hyväksyn erilaisuuden ja katon sormien läpi.

    • Olisin kiinnostunut kuulemaan vastauksen Sirkka-Kaarinan kysymykseen.

    • Puvun käyttö ei mielestäni ole sopivaa muille kuin Saamen sukuun kuuluville, sillä puku on osa perintöä. Myös suomalaiset kansallispuvut ovat kauniitta. Miksette siis tahdo elävöittää omaa pukuperinnettänne sen sijaan, että käyttäisitte pukua, jonka kieltä ette ymmärrä? On tietysti mukava kuulla, että pidätte gáktiä kauniina ja kaunis se on minustakin.

    • Mikä saamelaisten puvuissa on ns.aitoa ja minkä ikäinen ko. kansanpuku on? Historiallisesti aika nuori vaikka kansa on vanha.
      Kankaat ja materiaalit tulevat muualta ja onko teilä mitään minkä saatte sieltä ympäröivästä luonnotanne tai olette itse kutoneet, huovuttaneet ja värjänneet? Nauhat teette ja kursitte mallin kokoon.
      Materiaaleina turkikset, nahat ja luut nappeihin etc. luulisi olevan aidon lappilaisen/saamelaisen ns. kansanpuvun tunnuksia, miksi ne eivät ole kelvanneet?
      Etelästä on tuodut ainekset eivät oikein vakuutaa ko. tuohtumukseen aitoudesta omassa puvussa.
      Mikään laki ei yllä kansallipuvun käytön sallimisen tai sallimattomuteen, ainoastaan suositukset ja yleinen käytäntö.
      Minä voin ja saan käyttää kansallispukuni hametta missä haluan, eikä se kuulu kenellekkään ja vaika joku "puristi" voi siitä ottaa ns. herneet nenäänsä, nin se ei ole laitonta.
      Jos haluan tehdä lapinpukua muistuttavan asun niin ei sitä kukaan kiellä! Yleensä pukuhan on vain varalisuutta(nne) ja asemaa(nne) pönkittävä ulkoinen esitelmä, niin se on historian saatossa aina ollut ja tulee olemaan, myös täällä etelessä.

    • Neljän tuulen lakin historia alkaa semmosesta ku lappalainen dokas kaikki poronsa laukkuryssien tuomaa vodkaa vastaan.
      Niillä länkisäärillä oli entisaikaan naalintalja kietaistuna kaljun päälle vaan ku se ketunnahka siinä kolmen promillen huppelin tiimellyksessä sattui kärtsäämään niin vasili laukkuryssä möi sille puolalaisen hevossontakuskin virkapipon. Jossa on siis nuo neljä sakaraa, ilmansuunnat, senpä takii ne ei eksy ku lantalainen.

    • Lapinpuku eli gakti on saamelaisten kansallispuku. Suomalaisilla on omat kansallispukunsa ja hienoja ovatkin. Enkä usko, että suomalaiset naiset pukevat päälleen esim. juhliin miesten kansallispukuja helavöineen, hattuineen. Gakeissakin on erikseen miesten ja naisten vaatteet. Ja totta, materiaalit tulevat usein ulkomailta, ihan niin kuin suomalaiskansallispukujenkin materiaalit, koska ne ovat edullisempia, monikäyttöisempiä, kauniita, hiostamattomia yms.

      Saamelaiset käyttävät porosta materiaalit usein arkivaatteisiinkin, kuten suonet ompelemiseen, taljasta tehdään sisna (josta esim. housut) ja ommellaan myös karvakinttaat, kengät eli nutukkaat ja housutkin porosta, karvalla ja ilman karvaa. Porosta tehty sisna, eli nahka on kestävää, monikäyttöistä ja nykyisin sitä jopa värjätäänkin eri väriseksi. Eli kun kansa asui vielä 30luvullakin pelkästään tunturissa, saivat he vaatetutuksensa vain itse tekemällä. Porosta käytettiinkin yleensä melkein kaikki elämiseen. Lihat syötiin ja säilöttiin eri tavoin. Olisihan se kansallispuku tulla myös sellaisista materiaaleista. Olisivatko ehkä liian kuumat kuitenkin ja vaikea hoitoiset?

      Ja sitten se neljäntuulen lakki: se on miesten asuste.

      En ole tähän ikään mennessä vieläkään ymmärtänyt, mikä hinku valtaväestöllä on pukeutua saamen kansallispukuun kuuluviin asusteisiin. Suomalaisilla on itsellään hienot kansallispuvut, miksei niiden käyttöä lisätä vaikkapa arkikäyttöön asti?

    • Olen kyllä samaa mieltä edellisen kanssa. Hienoa, että täällä on vihdoin asiallista kommentoitia!

      Ymmärrän kyllä toisaalta myös valtaväestön kateuden ja hingun, sillä gaktien leikkaukset ja kirjailut ovat hyvin kauniita ja tyylikkäitä, sekä naisten että miesten puvuissa - enkä nyt puhu vain Kautokeinon-Enontekiön puvusta, vaan myös muista. Suomalaiset kansallispuvut ovat aivan eri tyylisiä, mutta on totta, ettei ole sopivaa käyttää sellaisia asusteita, joiden käyttötarkoitusta ei kunnolla tunne. Harmi, ettei moni valtaväestön edustaja ymmärrä, että se saattaa loukata jotakuta taikka tuntua kummalliselta. Toivottavasti valtaväestö kuitenkin saisi ja hankkisi sen verran tietoa, että oppisi kunnioittamaan gaktia ja siihen kuuluvia asusteita juuri saamelaisten omana kansanpukuna.

    • Saamelaisena en itse juuri loukkaannu nähdessäni nelituulilakin finskipäässä, arvostaisin toki enemmän jos se olisi sentään aito eikä mikään kiinalaisvalmiste.
      Ja joo, onhan se miesten päähine, mutta kyllä siskonikin on pitänyt, eikä se keltään ole henkeä vienyt.

      Suomalaiset todella unohtavat usein oman kulttuurinsa, kun katselee nuita matkamuistoliikkeitä. Paljon olisi heilläkin. Mutta kun ei viitsitä kiinnostua ottamaan omasta kulttuuristaan selvää.

    • Nunnuka nunnuka lailaalailaa. Neljäntuulenhattu on muuten lappalaisilla tuontitavaraa ihan muusta kulttuurista. Nämä "kulttuuriin" kuuluvat vaatteet ovat ihan kaikissa maissa ns. romantiikan ajan tuotosta. Näihin kuuluu skottien kiltti, baijerilainen dirnl, lapinpuku ja inkkareiden vaatteet.

      Mulla oli muuten kurssikaverina joku lappalaismuija. Sillä meni kaikki aika feministiseen lappalaispropagandaan eikä opinnoista tullut mitään. Tosin se varmaan pääsi sisällekin jonkun kiintiön kautta.

    • Minä ainakaan en ole syyllistynyt kenenkään maitten viemiseen ja kuka vuorenvarmasti takaa, ettei jotkut saamelaiset ole joskus aikojen alussa itse valloittaneet jonkun muun pienen kansanryhmän asuttamia alueita itselleen, ei historiaa täysin aukottomasti kukaan tunne. Tällä pallolla on ollut elämää tuhansia vuosia tai miljoonia. Ja ihminen on liikkuvainen.

      Ja kyllä näitä lapinpukuja voi verrata romanien, lähinnä naisten, asuihin, samalla lailla ne kuuluu jonkun ihan erityisen kansanosan kulttuuriin, eikä romanitkaan hyvällä katso, että joku muu suomalainen niitä käyttäisi, ellei jotenkin avioliiton tai muun kautta liity heihin. Ja saamelaisten tavoin ei romanitkaan näytä tykkäävän, että heidän kieltään opettelisi joku muu kuin aito romani. Mikä on tyhmää, koska kieli katoaa sillä tavoin, kaikki romanit ei itsekään sitä enää osaa.

      Kaikissa maissa on ollut samanlaisia vaiheita pienten kansallisuuksien kanssa, varmasti on totta, että saamelaisia lapsia on koulussa kielletty puhumasta keskenään saamea koska opettajat eivät voineet tietää mitä he puhuivat. Mutta tuskinpa on kielletty, ettei saisi missään sitä puhua, kotonakaan. Eikö ole tärkeintä, että kaikilla lapsilla on kuitenkin ollut mahdollisuus koulunkäyntiin? Ketkä ne koulut, oppimateriaalit ja opettajat heille sinne Lappiin kustansivat? Saamelaiset itsekö? Varmaan on ollut paljon epäkohtia, mutta kyllä niitä epäkohtia voi entisiltä ajoilta osoittaa olleen paljon muuallakin, eikös nyt vasta valtiokin ole havahtunut pyytämään anteeksi entisiltä lasten- ja koulukotien lapsilta saamaansa huonoa ja jopa epäinhimillistä kohtelua. Suomi on ollut köyhä ja kehittymätön maa aikanaan, kaikki ei ole mennyt hienosti, mutta missä muussa maassa sitten olisi.

    • Polttakaa kaikki neljän tuulen hatut, jos kaapista löytyy.

    • Mutta eikö tämä ongelma ratkeaisi helpoiten siten, että kerrotaan tarinaa, jossa tietämätön lantalainen käytti luvatta saamelaisen kansallispukua/neljäntuulenlakkia ja sai siitä sellaisen kirouksen kantaakseen, että ikuisesti hänen päässään tuulet viuhuvat.

    • Pitäiskö teidän saamelaisten jättää internet vaikka rauhaan. Puitte näitä saamelaisasioita vaikka ihan omilla poroköräjillä omalla kielellä.

      Tai sitten voitte miettiä globaalia maailmaa ja kuinka pieneksi tämä maailma käy. Mietitte siinä sitten sitä omaa kieltä ja kulttuuria ja miten sitä parhaiten voi edistää ja tuoda esiin.

      Tietty voitte myös miettiä miten sen kaiken saisi pidettyä ihan vain itsellä omassa pienessä piirissä. Onko edessä paluu vaihdanta-talouteen ihan vaan oman porukan kesken? Jättäkää siinä tapauksessa taaksenne kaikki länsimainen. Autot, moottorikelkat, sähkövempeleet...
      Ihan vaan ettei kulttuurit sekoitu.

      Haluatteko olla osa maailmaa vai ihan keskenänne?

    • MINÄ KESKIIÄN JO YLITTÄNYT PIDÄN NELJÄNTUULEN HATTUA PÄÄSSÄNI. Vaikka olenkin nainen. Minuun vain on iskenyt lapinhulluus ja ihanuus. LAPPI ON PARASTA MITÄ MEILLÄ ON. Siellä on ihmisen hyvä olla ja tuulettaa päätänsä. TERVEISIN HULLU MIKÄ HULLU.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielipiteitä amk pääsykokeesta?

      Itselle englanti ja eettiset taidot oli vaikeimpia... Jäikö teillä paljon vastaamatta kysymyksiin? Minulla joka osiossa jäi johonkin vastaamatta.
      Pääsykokeet
      150
      5584
    2. No niin....Tiemaksut sitten tulee.

      Jopa 1000€ lisää kuluja autoilijalle. Näin se Suomi varmaan yrittää ylöspäin mutta muistaa pitäisi että se raha on taas pois muusta kulutuksesta.Jälle
      Maailman menoa
      180
      4687
    3. Senaatintorilla 10.000 mielenosoittajaa. Koronasta viis

      Senaatintorilla hirmuinen Black livers matter miekkari menossa. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006528841.html
      Maailman menoa
      249
      2848
    4. Henkirikos

      Tietoa kenelläkään viime yön puukotuksesta..?
      Jämsä
      23
      2789
    5. Stefan maksoi velkansa

      Stefan maksoi eläkeyhtiölle velkansa. Siitä saitte kaikki kateelliset ja katkerat luuserit.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2785