S-pankin

turvallisuus

ei ole kovin hyvällä tasolla kun verkkopankkiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella (löytyy tiliotteesta) ja avainluvulla, mikä yleensä sijaitsee käyttäjätunnuksen kanssa samassa paikassa.

Jos homma hoidetaan oikeasti turvallisesti, sisään kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja ITSE MÄÄRITELTÄVÄLLÄ pin-koodilla (esim. sama kuin pankkikortissa). Sitä ei kukaan ulkopuolinen tiedä...

Nyt S-pankin tapa antaa mahdollisuuden seuraavaan: esim. kotibileissä olevat nuoret voivat kirjautua verkkopankkiin ja siirrellä varoja täysin vapaasti, koska tunnukset löytyvät laatikosta tai missä näitä nyt yleensä säilytellään.

21

5162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä, että sinäkin kirjoitit tuosta riskistä. Tapiola-pankin systeemissä on sama heikkous ja luultavasti myös Ålandsbankenilla, jolle se systeemi on alunperin tehty. Muista en tiedä.

      • Anonyymi

        Pitihän se arvata että mamu oli s pankin huijauksessa osallisena. Pari milliä huijasi eikä tietysti tartte maksaa takas. Näin näitä suojellaan.


    • valehtelet ...

      "ei ole kovin hyvällä tasolla kun verkkopankkiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella (löytyy tiliotteesta) ja avainluvulla, mikä yleensä sijaitsee käyttäjätunnuksen kanssa samassa paikassa"

      Hah, eipä sulla taida olla minkäänvaltakunnan kokemusta S-pankista jos kuvittelet että ne kertakäyttöiset avainluvut, tai oikeammin turvaluvut, sijaitsee mukamas samassa paikassa käyttäjätunnuksen kanssa!

      Kertakäyttöiset turvaluvut on omalla kortillaan/listallaan ja se ei TODELLAKAAN ole samassa käyttäjätunnuksen kanssa!!!

      • m.a.t.t.i.

        Ihmettelin tässä hieman, kun hain S-Pankin asiakaspalvelupisteestä verkkopankkitunnukset...
        Asiakaspalvelupisteeseen jää sopimus, jossa lukee mikä minun verkkopankkitunnus on. Ei muiden pankkien verkkopankkisopimuksessa lue käyttäjätunnusta, vaan ne toimitetaan erikseen...
        Ei pankkien toimihenkilöiden tarvitse tietää niitä...
        Avainlukulistat ovat S-Pankissa valmiina... myös sen S-Pankin toimihenkilö näkee...

        Minusta tämä on jotenkin outo käytäntö...
        Onko joku muu samaa mieltä?


      • joo no
        m.a.t.t.i. kirjoitti:

        Ihmettelin tässä hieman, kun hain S-Pankin asiakaspalvelupisteestä verkkopankkitunnukset...
        Asiakaspalvelupisteeseen jää sopimus, jossa lukee mikä minun verkkopankkitunnus on. Ei muiden pankkien verkkopankkisopimuksessa lue käyttäjätunnusta, vaan ne toimitetaan erikseen...
        Ei pankkien toimihenkilöiden tarvitse tietää niitä...
        Avainlukulistat ovat S-Pankissa valmiina... myös sen S-Pankin toimihenkilö näkee...

        Minusta tämä on jotenkin outo käytäntö...
        Onko joku muu samaa mieltä?

        mutta tuskinpa ne S-kaupan työntekijät pystyy niitä tunnuksia muistamaan, saati salasanoja ja että mikä salasana ja tunnus kuuluu yhteen. Itelläni ei ole tullut sellasta vastaan että S-pankki onkin yks kaks pyytänyt jo seuraavaa salasanaa vaikka ite viivannut yli vasta edellisen. Eli väärinkäytöksiä en ole huomannut.

        Salasanoja on todellakin paljon, ruudukossa on 9 saraketta A:sta I:hin ja jokaisessa on 15 salasanaa, siis paljon muistamista. :D

        eli laskekaa 9 * 15 = 145 salasanaa joissa jokaisessa 4 numeroa, yhdistelmiä on siis paljon ja kun vielä lasketaan mukaan ettei sitä 8 merkkiä pitkää käyttäjätunnustakaan joka koostuu sekä numeroista että kirjaimista, pysty muodostamaan kovin helpolla niin....


      • peili-
        m.a.t.t.i. kirjoitti:

        Ihmettelin tässä hieman, kun hain S-Pankin asiakaspalvelupisteestä verkkopankkitunnukset...
        Asiakaspalvelupisteeseen jää sopimus, jossa lukee mikä minun verkkopankkitunnus on. Ei muiden pankkien verkkopankkisopimuksessa lue käyttäjätunnusta, vaan ne toimitetaan erikseen...
        Ei pankkien toimihenkilöiden tarvitse tietää niitä...
        Avainlukulistat ovat S-Pankissa valmiina... myös sen S-Pankin toimihenkilö näkee...

        Minusta tämä on jotenkin outo käytäntö...
        Onko joku muu samaa mieltä?

        "Ei muiden pankkien verkkopankkisopimuksessa lue käyttäjätunnusta,"

        kyllä ainakin minun pankkieni sopimuksissa lukee
        KÄYTTÄJÄTUNNUS ja toinen osa jää pankkiin.

        Oletko ne sitten itse hävittänyt
        ja muistat väärin ?

        Missä pankissa sinulla on erilailla ?


      • noin...
        m.a.t.t.i. kirjoitti:

        Ihmettelin tässä hieman, kun hain S-Pankin asiakaspalvelupisteestä verkkopankkitunnukset...
        Asiakaspalvelupisteeseen jää sopimus, jossa lukee mikä minun verkkopankkitunnus on. Ei muiden pankkien verkkopankkisopimuksessa lue käyttäjätunnusta, vaan ne toimitetaan erikseen...
        Ei pankkien toimihenkilöiden tarvitse tietää niitä...
        Avainlukulistat ovat S-Pankissa valmiina... myös sen S-Pankin toimihenkilö näkee...

        Minusta tämä on jotenkin outo käytäntö...
        Onko joku muu samaa mieltä?

        Olen itse töissä s-pankin asiakaspalvelupisteesä ja näin se menee: asiakas saa oman käyttäjätunnuksensa ja pankkiin ei sitä jää, asiakas kuittaa hakemuksen jossa ei ole käyttäjätunnusta. Sitten asiakas saa tunnuslukutaulukon joka on suljetussa kuoressa. Henkilökunta ei todellakaan näe näitä lukuja saati voisi niitä jotenkin opetella. Ja se miten kukakin näitä taulukoita kotona säilyttää on jokaisen oma asia, me ainakin suosittelemme, että käyttäjätunnusta ja tunnuslukuja ei säilytettäisi samassa paikassa kotona. Eihän kukaan säilytä korttinsa tunnuslukuakaan kukkarossaan!


    • peili-

      on sinulla huomnosti kasvatettuja lapsia,
      kyllä olisi ollut tärkeää kasvattaa fiksumpia lapsia,
      joista olisi iloa siloinkin kun oma jalka alkaa hitaammin nousemaan.

      Mutta tunnuslukuihin,
      kyllä yksi täysin uusiutuva tunnusluku on täysin riittävä,
      ne pitää pitää vain säilössä.

      Yleensä suurimmat väärinkäytökset tulevat vakoiluohjelmilla ja silloin ei esim. Sammpn Pin luku haittaa paljoa, jos sitä ei aina vaihda,
      eikä esim. Nordean alaosassa olevat useaan kertaan käytettävä varmistustauluko.

      Ei tuo S-pankin tapa ole mitenkään vanhanaikaista, vaa, tuolla tavalla muuallakin pärjätään.
      Mutta kun niitä kuluu paljon, olis pitänyt mielestäni olla niitä enemmän.

      • paperi vs muisti

        Helpoin ja TURVALLISIN tunnusluku on se, minkä voi pitää omassa päässään.

        S-pankin ja Tapiolan tileihin pääsee käsiksi kun vähän penkoo ihmisen tavaroita. Esim. murtautuminen lomamatkan aikana... en usko, että pidätte tunnuslukutaulukkoa kovin vaikeasti löydettävässä paikassa. Mutta itse määriteltävä PIN-koodi on aina mukana :) Siitä kehut OP,Nordea,Sampopankki.


      • nortiti
        paperi vs muisti kirjoitti:

        Helpoin ja TURVALLISIN tunnusluku on se, minkä voi pitää omassa päässään.

        S-pankin ja Tapiolan tileihin pääsee käsiksi kun vähän penkoo ihmisen tavaroita. Esim. murtautuminen lomamatkan aikana... en usko, että pidätte tunnuslukutaulukkoa kovin vaikeasti löydettävässä paikassa. Mutta itse määriteltävä PIN-koodi on aina mukana :) Siitä kehut OP,Nordea,Sampopankki.

        "Siitä kehut OP,Nordea,Sampopankki"

        Nordeaan kirjaudutaan käyttäjätunnus listasta valittava (seuraava) luku. Eli juuri se tapa, jota kovasti haukut. Nordean ja S-pankin kirjautumiskäytännöt taitavat olla samanlaiset.

        "Helpoin ja TURVALLISIN tunnusluku on se, minkä voi pitää omassa päässään."

        Miten ihminen muistaa ne kaikki 37 eri tunnusta, jotka pitäisi säilyttää vain omassa päässään? Sitten kirjoitetaan niitä paperilappusia, jotka ovat siellä hyvässä jemmassa... tai sitten se pin-koodi on sama kuin kännykässä (luultavimmin syntymäaika tms), joka taasen on kerrottu perheen nuorisolle (=tekniikkaguruille) moneen kertaan.

        Mielestäni kaikkein suurin riski on OP:n tyyli, jossa kaikki tunnus- ym. luvut annetaan ensiksi, eikä tehtävien vahvistaminen vaadi mitään muuta kuin hiiren klikkauksen. Tällöin, jos kesken pankkiasioinnin lähtee pois tietokoneelta (puhelin soi toisella puolella taloa, kissa pyytää ulos tms...), kuka vain voi jatkaa siitä ilman mitään tunnuksia. Kaikki(?) muut pankit vaativat vielä vahvistusluvun tunnustaulukosta.


      • w-w
        paperi vs muisti kirjoitti:

        Helpoin ja TURVALLISIN tunnusluku on se, minkä voi pitää omassa päässään.

        S-pankin ja Tapiolan tileihin pääsee käsiksi kun vähän penkoo ihmisen tavaroita. Esim. murtautuminen lomamatkan aikana... en usko, että pidätte tunnuslukutaulukkoa kovin vaikeasti löydettävässä paikassa. Mutta itse määriteltävä PIN-koodi on aina mukana :) Siitä kehut OP,Nordea,Sampopankki.

        "Mutta itse määriteltävä PIN-koodi on aina mukana :) Siitä kehut OP,Nordea,Sampopankki".
        ---------------------------

        millä tileillä on Nordeassa PIN -koodi ?

        Toiseksi, eiköhän netti ole melko turvallinen.

        Eiköhän netissä suurimmat vahingot tule kun maksu menee väärälle tilille.
        ------------------
        Pankkikortin katoamista moni ei huomaa ennen kuin pankista soitetaan, jos on useampia kortteja lompakossa.


      • jokainen tapahtuma
        nortiti kirjoitti:

        "Siitä kehut OP,Nordea,Sampopankki"

        Nordeaan kirjaudutaan käyttäjätunnus listasta valittava (seuraava) luku. Eli juuri se tapa, jota kovasti haukut. Nordean ja S-pankin kirjautumiskäytännöt taitavat olla samanlaiset.

        "Helpoin ja TURVALLISIN tunnusluku on se, minkä voi pitää omassa päässään."

        Miten ihminen muistaa ne kaikki 37 eri tunnusta, jotka pitäisi säilyttää vain omassa päässään? Sitten kirjoitetaan niitä paperilappusia, jotka ovat siellä hyvässä jemmassa... tai sitten se pin-koodi on sama kuin kännykässä (luultavimmin syntymäaika tms), joka taasen on kerrottu perheen nuorisolle (=tekniikkaguruille) moneen kertaan.

        Mielestäni kaikkein suurin riski on OP:n tyyli, jossa kaikki tunnus- ym. luvut annetaan ensiksi, eikä tehtävien vahvistaminen vaadi mitään muuta kuin hiiren klikkauksen. Tällöin, jos kesken pankkiasioinnin lähtee pois tietokoneelta (puhelin soi toisella puolella taloa, kissa pyytää ulos tms...), kuka vain voi jatkaa siitä ilman mitään tunnuksia. Kaikki(?) muut pankit vaativat vielä vahvistusluvun tunnustaulukosta.

        mitä tehdään, vaatii hyväksymisen kertakäyttöisellä salasanalla. Siis kun kirjaudutaan verkkopankkiin S-pankissa ja Sampopankissa, tarvitaan yksi kertakäyttöinen salasana. Kun tehdään maksun hyväksyminen eli laskuja maksaessa, pitää myös antaa kertakäyttöinen salasana. Kun avataan uusi tili, pitää antaa kertakäyttöinen salasana, kun tilataan esim. pankkikortti, pitää antaa kertakäyttöinen salasana.

        Toisinsanoen S-pankissa ja Sampopankissa ei pysty sen verkkopankkiin kirjauduttuaan sisään tekemään oikeastaan mitään muuta kuin katsomaan tiliotetta, ilman kertakäyttöistä salasanaa. Kaikki muut toimenpiteet vaatii sen kertakäyttöisen salasanan. Ja joku vielä väittää että S-pankki ei olisi turvallinen.

        Ainoa ero S-pankin ja Sampopankin välillä on se että Sampopankki vaatii PIN-koodin sisäänkirjautumisen yhteydessä (eli Sampopankki vaatii sisäänkirjauksen yhteydessä asiakasnumeron, PIN-koodin sekä kertakäyttöisen salasanan). Ilman tuota PIN-koodiakin S-pankki on kyllä turvallinen. Kukaan ei pysty ulkoa muistamaan 145 salasanaa koska erilaisten numeroiden mahdollisia yhdistelmiä on lukuisa määrä eli 4 potenssiin 10. Sekä sitten siihen päälle vielä kirjaimia ja numeroita sisältävä tunnusluku joka on 8 merkkiä pitkä, siinä onkin vielä enemmän mahdollisia yhdistelmiä joten mahdoton muistaa.

        Jos taas aletaan spekuloimaan mahdollisella brute-force murtautumismenetelmällä eli kokeillaan läpi raa'asti kaikki mahdolliset yhdistelmät niin se on mahdollista jokaikisellä verkkopankilla jos sille tielle lähtee.

        Toisinsanoen, S-pankki ei ole PIN-koodittomuudestaan huolimatta yhtään sen epäturvallisempi kuin muutkaan pankit!


    • asdfasdfasdffffff

      tyhmyyttä, jos säilyttää tunnuslukuja ja käyttistä samassa paikkassa. kai nyt mistä pankista vaan voi sanoa, että se on turvaton, jos säilyttää tunnuksia ja salasanoja näkyvillä, samassa paikkaa, vaikka tietokoneen vieressä....

    • OP-mies

      Laitat varmennekortin (sähköinen henkilökortti tai varmenteella varustettu OP-Visa Electron) sirukortinlukijaan ja näppäilet tunnusluvun.

      Antiikkiset tunnuslukulistat ja käyttäjätunnuksen voi piilottaa komeroon.

      Erittäin kätevää ja arvatkaas mikä on Suomen ainoa pankkiryhmä, joka on aikaansa edellä ja tämäkin jo onnistuu?

      • muuten tyytyväinen

        Itsekkin ihmettelin kun hain marraskuussa tunnukset, niin virkailija näkee käyttäjätunnukset ja salasanat, ja jää vielä kopio sopimuksesta.

        Muuten olen tyytyväinen s-pankkiin, mutta kyllä tämä pankkiin kirjautuminen pitäisi korjata pikinmiten.

        Oikea tapa on pankin antama käyttäjätunus, itse määritelty salasana ja vahvistustunnukset/tai kertakäyttöiset koodit.


      • balllll
        muuten tyytyväinen kirjoitti:

        Itsekkin ihmettelin kun hain marraskuussa tunnukset, niin virkailija näkee käyttäjätunnukset ja salasanat, ja jää vielä kopio sopimuksesta.

        Muuten olen tyytyväinen s-pankkiin, mutta kyllä tämä pankkiin kirjautuminen pitäisi korjata pikinmiten.

        Oikea tapa on pankin antama käyttäjätunus, itse määritelty salasana ja vahvistustunnukset/tai kertakäyttöiset koodit.

        Kävin tässä Kannelmäen Prisman S-Pankki pisteellä, tässä 3 kehitettävää asiaa joista otin nokkiini myöskin pankkilaisena.
        Tilanne eteni näin menin s-pankki palvelupisteelle, sanoin etten tiedä salasanaani s-bonuskorttiini ja voisiko henkilö tarkistaa tämän hetken saldo kertymän.
        - Vastauksena palvelija sanoo ääneen salasanani
        - Tämän jälkeen asiakaspalvelija kirjoittaa salasanan moneen kertaan taitettuun räkälappuun omalla kynällä
        - Kertoen myöskin saldo kertymän ja haluanko nostaa summan

        Ehdotti s-pankki verkkopankki tunnuksia ja vastauksen sai yhtä selkeästi takaisin että ei tosiaankaan.


    • lksj

      Ei kassaneiti näe sinun muuttuvat tunnusluvut taulukkoasi. Alussa näki (mikä oli aivan pöyristyttävää). Nykyään ne tulevat toimipaikkoihin suljetuissa kuorissa. Ei myöskään hänelle jää sinun käyttäjätunnusta, koska se sijaitsee sopimuksen toisella sivulla ja pankille otetaan kopio vain ensimmäisestä sivusta.

      Ethän koskaan säilytä salasanoja ja tunnuslukuja niin, että niitä voidaan väärinkäyttää. Jos säilytät, vika ei ole pankin (tai muun laitoksen/nettiyhteisön jne.) vaan ihan sinun oma vika.

      • kolme kysymysmerkkiä

        Mulla on S-pankin Visa-pankkikortti. Olen muuttanut omaksi henkilökohtaiseksi tunnusluvuksi (vai mikä pin-koodi se onkaan) oman pankkikorttini tunnusluvun. Eli missä on ongelma?


      • alkuperäisestä
        kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

        Mulla on S-pankin Visa-pankkikortti. Olen muuttanut omaksi henkilökohtaiseksi tunnusluvuksi (vai mikä pin-koodi se onkaan) oman pankkikorttini tunnusluvun. Eli missä on ongelma?

        S-Pankin verkkopankissa ei ollut käytössä alun perin ollenkaan salasanaa, siis tuota henkilökohtaista tunnuslukua. Se tuli myöhemmin vuoden 2008 aikana.


    • Kun OP Nordea yms.

      "ei ole kovin hyvällä tasolla kun verkkopankkiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella (löytyy tiliotteesta) ja avainluvulla, mikä yleensä sijaitsee käyttäjätunnuksen kanssa samassa paikassa."

      Kuinka noin tyhmästi edes voi kirjoittaa, kun et edes epäröinyt,
      S-pankissa on olut jo todella kauan päässä pidettävä turvaluku,
      aivan kuten kirjoitit että hyvä olisi,
      LISÄKSI S-pankissa saa hyviä tarjouksia heti, eikä tarvis pankissa vaivautua kinastelemaan,
      kuten kivijalkapankeissa.


      "Jos homma hoidetaan oikeasti turvallisesti, sisään kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja ITSE MÄÄRITELTÄVÄLLÄ pin-koodilla (esim. sama kuin pankkikortissa). Sitä ei kukaan ulkopuolinen tiedä..."

      Muuten meni aivan oikein, mutta tuota pankkikortin PIN-lukua ei todella kannata käyttää,
      hieman kannatta ajatella.

      Juuri noin on S-pankissa, kaiken ilmaisuuden ja hyvien korkojen lisäksi

      • auttakaa nyt vähä

        s-pankin verkkopankkiin kirjautumiseeni tarvitaan:

        1) "käyttäjätunnus" = numerosarja, joka on ennalta s-pankista määritetty ja jota ei voi muokata enää mieleisekseen.

        2) "salasana" = on numerosarja (4-6 numeroa), tämän voi itse määrittää haluamakseen ja vaihtaa tarvittaessa toiseksi niin usein kuin vain haluaa.

        3) lisäksi kirjautumiseen tarvitaan aina myös "tunnusluku" = erillisellä lapulla matriisin(?) muodossa toimitettuja kertakäyttöisiä 4 numeron lukusarjoja, joita käytetään kirjautumisien ja tapahtumien vahvistamiseksi.

        yhdessä "tunnusluku"-arkissa on 9 x 15 "tunnuslukua" ja verkkopankki kyselee niitä satunnaisen oloisessa järjestyksessä kirjautumisien ja tapahtumien vahvistamiseksi.
        kun yksi luku on arkista käytetty, niin sitä ei voi enää käytää uudelleen eikä sitä myöskään verkkopankissa kysytä enää uudelleen. e.m. luvut siis siten ollen ovat ns. kertakäyttöisiä.

        kun verkkopankkiin on sisään onnistuneesti kirjautunut, niin pääsee katselemaan tilitietoja.

        maksutapahtumien suorittaminen vaatii aina vahvistamista "tunnusluvuilla".
        tilisiirrot jotka verkkopankista tehdään tulee siis aina vahvistaa vielä "tunnusluvuilla".
        "tunnusluku" joka tapahtumien vahvistamiseen kysytään on eri luku kuin mitä kirjautumisen yhteydessä kysytty "tunnusluku", siis uusi "tunnusluku" käytetään tapahtumien vahvistamiseksi.

        kuten mainittua, "tunnusluvut" ovat siis ns. kertakäyttöisiä.
        kotiini kirjeellä toimitetun erillisen tunnuslukuarkin tunnusluvut alkavat olla loppu / käytetty, niin toimitetaan verkkopankin käyttöä varten seuraava uusi arkki noita e.m. "tunnuslukuja" erillisellä kirjeellä.

        itse en koe olevan mitään riskiä siinä, että minulla on itselläni muistissa verkkopankkiin kirjautumiseen vaadittavat kohdan 1) "käyttäjätunnus" ja kohdan 2) "salasana" täysin erillään kohdan 3) "tunnusluvuista".

        kolmen eri koodiluvun siis pitäisi aina kohdata ennen kuin edes verkkopankin tilitiedot ovat nähtävissä.

        s-pankissa toki saattavat tietää tuon ennalta minulle määrittämänsä "käyttäjätunnuksen".
        kenenkään muun ei itseni ja s-pankin verkkopankin ylläpidon tms. lisäksi uskoakseni pitäisi tietää mikä on itse itselleni määrittämäni lukusarja "salasanalleni".
        "tunnusluku"-arkin tulostanut henkilö ja ehkä postimies saattavat mahdollisesti tietää minun "tunnuslukujani".
        postimies ei tod.näk. kuitenkaan osaa arvata minun "käyttäjätunnusta" sekä "salasanaa".
        s-pankin henkilökuntaa taasen tod.näk. sitoo erinäiset pankkisalaisuuteen yms. liittyvät velvollisuudet olla mitenkään väärinkäyttämättä tiedossaan olevia asioita.

        "tunnuslukuja" säilytän kotona jääkaapin ovessa (kiinnitys sellaisella magneetilla).

        on varmaan aika normaalia että verkkopankin nettisivusto tunnistaa minut kun käytän ensin e.m. "käyttäjätunnusta" sekä "salasanaa" kirjautumiseen, jonka jälkeen minulta kysytään vielä lisäksi jokaisen kirjautumisen yhteydessä vaadittavaa "tunnuslukua".

        on varmaankin aika normaalia että itseni lisäksi noita e.m. koodilukuja ihan pakko olla jonkun muunkin osapuolen tietoisuudessa (tai edes niin halutessaan saatavilla) jotta nuo kolme eri koodilukua yleensäkään on mahdollista osata verkkopankissa oikealla tavalla tapauskohtaisesti yhdistää vastaamaan toisiaan aina kun verkkopankkiin kirjaudun ja haluan vahvistaa siellä maksutapahtumia.
        uskon että noiden kaikkien kolmen erillisen koodiluvun oikeat yhdistelmät tietää itseni lisäksi vain s-pankki ja isä taivaan jumala.

        mitenköhän voisin vielä osaltani parantaa pankkiasioideni turvallisuustasoa koskien verkkopankkia?
        ehdotuksia otetaan vastaan...

        uskoakseni aina ja niin kauan kun rahani ei ole itselläni perunakellarissa säilytyksessä, vaan pankissa tilillä, niin on olemassa myös riski että joku voi rahani halutessaan viedä.
        jos pankkirosvo vie rahat, niin en käsittääkseni ole vastuullinen enkä joudu kärsimään taloudellista tappiota.
        jos taasen joku pankin henkilökuntaan kuuluva vie rahat, niin en nähdäkseni ole edellenkään vastuullinen enkä joudu kärsimään taloudellista tappiota.
        toisaalta voisihan toki ne rahat joku sieltä perunakellaristakin kähveltää, jolloin tod.näk. joutuisin itse kärsimään aiheutuneen taloudellisen tappion.

        olen ymmälläni.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe