Umayya Abu-Hanna: Sinut

Onkohan täällä ketään toista, joka olisi lukaissut tuota uskomatonta kirjaa?
Olen nyt joulusta asti (ostin itselleni lahjaksi) lueskellut sitä aina uudelleen ja uudelleen ja huomaan taas kerran tarttuvani siihen, vaikka muitakin vaihtoehtoja yöpöydältä löytyisi.
Se valloittaa minut, hauskuuttaa minua ja pistää välillä ajattelemaankin.
Jos jota kuta yhtään kiinnostaa tietää millaisia seikkailuja maahanmuuttajalla voi olla tutustuessaan meihin suomalaisiin, niin kannattaa vilkaista.
Maailma saattaa saada aivan uusia värejä ja näkökulmia.

20

2483

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tainnut löytää sinua..?!
      Olisiko jollain sitten kertoa jostain omasta lukukokemuksesta, josta on saanut jotain uutta pureskeltavaa ajatellen maahanmuuttajia, pakolaisia tai rasismi-aihetta?

• roots n culture

Abuhanna tekstiensä perusteella inhoaa Suomea, suomalaista kulttuuria ja suomalaisia ja vittuilee meille täysin avoimesti. Kukkahatut nyökyttelevät päitään ihastuksesta hihkuen. MITÄ VITTUA abuhanna sitten tekee täällä?? Rajat ovat vapaasti auki abuhannojen mennä. Ja vastaavasti tullakin valitettavasti.

• roots n culture kirjoitti:

Abuhanna tekstiensä perusteella inhoaa Suomea, suomalaista kulttuuria ja suomalaisia ja vittuilee meille täysin avoimesti. Kukkahatut nyökyttelevät päitään ihastuksesta hihkuen. MITÄ VITTUA abuhanna sitten tekee täällä?? Rajat ovat vapaasti auki abuhannojen mennä. Ja vastaavasti tullakin valitettavasti.

varmasti erehtynyt henkilöstä, koska tuo kirjoituksesi ei kerro mitään minun tuntemastani Umayya Abu-Hannasta ja hänen kirjastaan.

Laitan tähän pienen pätkän hänen (U A-H) kirjassaan kertomastaan keskustelusta John Vikströmin kanssa. Tästä huomaa millainen asenne hänellä on erilailla ajattelevaan ihmiseen.
        "...Me molemmat tiedämme, että absoluuttisia vastauksia ei ole olemassa. Mutta hän (J.V.) on valinnut vastauksensa, joka on Jumala yhdistettynä omaan päättelykykyyn. Minä olen valinnut...jatkuvan kyselemisen ja väliaikaiset vastaukset."

Tämä toinen pätkä on osoitus siitä, että hän (U A-H) todella kokee olevansa suomalainen.
        "Mutta syntyäkseen johonkin tarvitaan kaksi asiaa: oma syntymä ja se, että ympäristö haluaa sinut keskelleen...tuli päivä jolloin ympäristönkin silmissä synnyin suomalaiseksi. ...kun enemmistö suomalaisista valitsi itselleen presidentin, joka oli aidosti moniarvoinen ja varma suomalaisuudestaan, ja silloin minä itkin."

Jos emme anna maahanmuuttajille mahdollisuutta syntyä suomalaisiksi, suljemme myös itseltämme pois jotain todella arvokasta.
        Tuon mahdollisuuden voimme antaa heille ottamalla askeleen heitä vastaan.

Luottamalla lisääntyy luottamus jne.
        Onneksi on Umayyan kaltaisia rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat tulla ennakkoluulottomasti tänne meidän suomalaisten sekaan ja `pakottavat´ meidät keskustelemaan itsensä kanssa.

• kerrassaan
        Mamis kirjoitti:

varmasti erehtynyt henkilöstä, koska tuo kirjoituksesi ei kerro mitään minun tuntemastani Umayya Abu-Hannasta ja hänen kirjastaan.

Laitan tähän pienen pätkän hänen (U A-H) kirjassaan kertomastaan keskustelusta John Vikströmin kanssa. Tästä huomaa millainen asenne hänellä on erilailla ajattelevaan ihmiseen.
        "...Me molemmat tiedämme, että absoluuttisia vastauksia ei ole olemassa. Mutta hän (J.V.) on valinnut vastauksensa, joka on Jumala yhdistettynä omaan päättelykykyyn. Minä olen valinnut...jatkuvan kyselemisen ja väliaikaiset vastaukset."

Tämä toinen pätkä on osoitus siitä, että hän (U A-H) todella kokee olevansa suomalainen.
        "Mutta syntyäkseen johonkin tarvitaan kaksi asiaa: oma syntymä ja se, että ympäristö haluaa sinut keskelleen...tuli päivä jolloin ympäristönkin silmissä synnyin suomalaiseksi. ...kun enemmistö suomalaisista valitsi itselleen presidentin, joka oli aidosti moniarvoinen ja varma suomalaisuudestaan, ja silloin minä itkin."

Jos emme anna maahanmuuttajille mahdollisuutta syntyä suomalaisiksi, suljemme myös itseltämme pois jotain todella arvokasta.
        Tuon mahdollisuuden voimme antaa heille ottamalla askeleen heitä vastaan.

Luottamalla lisääntyy luottamus jne.
        Onneksi on Umayyan kaltaisia rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat tulla ennakkoluulottomasti tänne meidän suomalaisten sekaan ja `pakottavat´ meidät keskustelemaan itsensä kanssa.

Yksipuolista mamun hekumaa, joka on vain irrallinen yksittäistapaus.

• nice white guy
        roots n culture kirjoitti:

Yeap,antaa vetää vaikka israeliin puhumaan rauhasta ja pohjattomasta arabialaisesta viisaudesta ja sivistyksestä.
        Miksi helvetissä en ola nähnyt yhtään näistä mamuista esm ojaa kaivamassa tai metsätöissä puuhastelemassa,kaikki on jotain kebeb hörhöö ja pizerian omistajaa.Varmasti verorahoilla pelataan niin kauan kun voidaa ja sitten taas yritys nurin.

• biznismään
        nice white guy kirjoitti:

Yeap,antaa vetää vaikka israeliin puhumaan rauhasta ja pohjattomasta arabialaisesta viisaudesta ja sivistyksestä.
        Miksi helvetissä en ola nähnyt yhtään näistä mamuista esm ojaa kaivamassa tai metsätöissä puuhastelemassa,kaikki on jotain kebeb hörhöö ja pizerian omistajaa.Varmasti verorahoilla pelataan niin kauan kun voidaa ja sitten taas yritys nurin.

se vaatii pisnessvainuu jota sulla ei nähtävästi ole. liberaalit cityihmiset ostaa kyllä pizzan mamulta, mutta takapajuset juntit tuskin ostaa metsä-/maanmuokkauspalveluita vaikka ilmatteex saisivat.

• Mamuniikki
        nice white guy kirjoitti:

metsätöissä ja ojaa kaivamassa ja maata viljelemässä ja siellä ja täällä ja tuolla. Paitsi pikaruokaravintoloissa. Muissa ravintoloissa kyllä.

Meitä ei ole kuin nelisen prosenttia, joten emme vaan kertakaikkiaan ole ihan kaikkeen vielä kerinneet joka kunnan jokaisessa kylässä.

• -karvapää-

tosi hyvä!

• kun kerroit.
        Olisiko sinulla antaa vinkkiä jostain ajankohtaisesta mielenkiintoisesta kirjasta, joka käsittelee tämän palstan teemoja?

Kirjojen kautta on mukava tutustua erilaisten ihmisten elämään. Niistä löytää uusia näkökulmia asioihin.
        Kaikkea kun ei voi, eikä tarvitsekaan itse kokea.

• Mamis kirjoitti:

kun kerroit.
        Olisiko sinulla antaa vinkkiä jostain ajankohtaisesta mielenkiintoisesta kirjasta, joka käsittelee tämän palstan teemoja?

Kirjojen kautta on mukava tutustua erilaisten ihmisten elämään. Niistä löytää uusia näkökulmia asioihin.
        Kaikkea kun ei voi, eikä tarvitsekaan itse kokea.

tällaisen: Randa Abdel-Fattah, Näyttääkö pääni isolta tässä?
        tyttö-kirja :) mutta ihan hyvä.

• karvapää kirjoitti:

tällaisen: Randa Abdel-Fattah, Näyttääkö pääni isolta tässä?
        tyttö-kirja :) mutta ihan hyvä.

Kiitos vinkistä. Nappasin nimen muistiin ja käyn kirjastossa vilkaisemassa.

• henkilö joka

esiintyi takavuosina telkussa jossain palestiinalaisten asioita käsitelleessä ohjelmassa?

• tarkoitat samaa henkilöä.
        Umayya A-H on toimittaja ja palestiinalainen ja työskenteli Ajankohtaisessa Kakkosessa aikaisemmin.
        Itse en tosin tuohon aikaan juuri televisiota seurannut, joten minulle hänen ajatuksensa ovat melko uusia.

• niin kovasti vatvotaan

sitä, että kuuluuko joku viesti tälle palstalle, niin eikö tämä juttu niin ollen kuulu kirjallisuutta koskevalle foorumille?

• myös sinne, mutta miksei myös tänne?
        Eikö asiasisältö ole kuitenkin se ratkaiseva eikä ulkoinen muoto?
        Itselleni tämä ajatus kirjan esiintuomisesta syntyi juuri tällä palstalla,
        ei tullut mieleen lähteä viemään viestiä jonnekin muualle.

• aloittaja

niitä Stalininkin mainitsemia ja tarvitsemia hyödyllisiä idiootteja?
      Siltä vähän vaikuttaa.

• Mamuniikki

Lukemattomien kirjojen syyllisyyslistalla. Eikä ole edes kärkikahinoissa, niinkuin ei ole muutkaan kotimaiset.

Mokuaiheesta voin suositella erästä, ainakin vanhemmalle polvelle ehkä hieman tuntemattomampaa taidemuotoon kuuluvaa "kirjaa"; Satrapin Persepolista. Kirja sopii minusta erityisen hyvin tälle palstalle. Se on kuvakirja joten suurin osa palstan kantiksistakin luulisi pysyvän kärryillä.

http://www.like.fi/kirja.php?detail_id=4062
      http://www.like.fi/kirja.php?detail_id=5815

• Tuo elämää pidempi lista on hyvä ilmaisu.
        Sellaisen listan huomasin itsekin omistavani.
        Välillä on oikein tuska siitä, kun ei ehdi lukea kaikkea mitä haluaisi.
        Yöpöydälläkin on kymmenkunta kirjaa jonossa ja kirjastossa käyntiä pitää rajoittaa tai mennä sinne vain hakemaan aivan tiettyä kirjaa tai musiikkia,
        koska muuten mukaan lähtee liian monta `löytöä`.
        Googletin Satrapin Persepoliksen ja vaikutti oikein mielenkiintoiselta,
        joten olen lisännyt sen omalle ep-listalleni.

Umayyan kirjaa voi muuten aivan hyvin lukea pätkissä,
        koska se on sellainen pohdiskeleva ja täynnä pieniä kertomuksia.
        Ei raskas vaan virkistävä.

• Mamuniikkii
        Mamis kirjoitti:

Tuo elämää pidempi lista on hyvä ilmaisu.
        Sellaisen listan huomasin itsekin omistavani.
        Välillä on oikein tuska siitä, kun ei ehdi lukea kaikkea mitä haluaisi.
        Yöpöydälläkin on kymmenkunta kirjaa jonossa ja kirjastossa käyntiä pitää rajoittaa tai mennä sinne vain hakemaan aivan tiettyä kirjaa tai musiikkia,
        koska muuten mukaan lähtee liian monta `löytöä`.
        Googletin Satrapin Persepoliksen ja vaikutti oikein mielenkiintoiselta,
        joten olen lisännyt sen omalle ep-listalleni.

Umayyan kirjaa voi muuten aivan hyvin lukea pätkissä,
        koska se on sellainen pohdiskeleva ja täynnä pieniä kertomuksia.
        Ei raskas vaan virkistävä.

Itselläni on lattiat täynnä kirjoja jotka ovat auki siltä sivulta johon olen jäänyt. Eihän siitä semmoisesta useimmiten mitään tule. Lukee lopulta vähemmän kuin jos lukisi yhden kerrallaan. Pitäis bannata tämä internet kokonaan itseltään niin vapautuisi aikaa järjetön määrä kaikkeen muuhun.

Abu-Hannan kirjasta kiinnostaa tietenkin löytää samankaltaisia kokemuksia kuin mitä itselläni on, mutta vielä enemmän odotan päivää jolloin lukea somaliasta maahanmuuttaneen miehen kirjaa suomalaisista. Ei siihen enää kauan luulisi menevän. Ja ajattele jos sellainen voittaisi Finlandian niin kuinka pahalta se tuntuisi tämän palstan kirjoittajista :)

• Mamuniikki
        Mamuniikkii kirjoitti:

Itselläni on lattiat täynnä kirjoja jotka ovat auki siltä sivulta johon olen jäänyt. Eihän siitä semmoisesta useimmiten mitään tule. Lukee lopulta vähemmän kuin jos lukisi yhden kerrallaan. Pitäis bannata tämä internet kokonaan itseltään niin vapautuisi aikaa järjetön määrä kaikkeen muuhun.

Abu-Hannan kirjasta kiinnostaa tietenkin löytää samankaltaisia kokemuksia kuin mitä itselläni on, mutta vielä enemmän odotan päivää jolloin lukea somaliasta maahanmuuttaneen miehen kirjaa suomalaisista. Ei siihen enää kauan luulisi menevän. Ja ajattele jos sellainen voittaisi Finlandian niin kuinka pahalta se tuntuisi tämän palstan kirjoittajista :)

Finlandia ainesta, mutta ihan hauska kuvaus suomalaisista.

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3582
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2937
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2416
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2348
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2301
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2277
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2163
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2147
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      117
      2108
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1994
    Aihe