Häiritsevä lumisade (visual snow) silmissä

DamienThorn

Juuri äsken puoliksi tuurilla löysin wikipediasta visual snowin määrittelyn ja se kyllä sopii näköhäiriööni kuin nenä päähän.

Koko elämäni on näkynyt "floatereita", kipinöitä, lumisadetta ja lisäksi muitakin näköhäiriöitä, kuten jälkikuvia, haloja, valojen välkkymistä, tekstin hyppimistä ja silmät sulkiessa järjetöntä värivilinää.

Se pelkkä lumisade ei sinänsä elämää haittaa ja siihen on tottunut, mutta nuo muut häiriöt ovat haitaksi. Lievemmästä päästä on tuo liikkuvien tavaroiden "häntä" ja halot, jotka autolla ajaessa rasittavat. Suorat viivat eivät myöskään pysy suorina, joten joskus on täysin helvettiä katsoa vaikka pomon päällä pikkutakkia, jossa on ohuita viivoja, koska ne alkavat elämään kuten telkkarikuvassakin ja sen katsomisesta tulee merisairas olo.

Väsyneenä jos katsoo lamppua ja siirtää katseensa, se lampun valo jää hyppimään muutamaksi sekunniksi näkökenttään alueelle, jossa sitä ei enää ole. Kiihtyneenä (esim. juuri pyörällä töihin polkeneena) tuo sama ilmiö tulee mihin tahansa katsoessa ja aina kun katsetta kääntää, vanhan kuvan valoisuus jää pomppimaan uuden kuvan päälle.

Suurin ongelma on kuitenkin se, ettei mikään valkoinen pinta ole valkoista, vaan välkkyy mustan ja harmaan sävyinä. En tiedä johtuuko tuo käytännössä voimakkaista positive/negative afterimageista (wikipedia: visual snow, siellä selitetään noista), mutta esim. monitorin lukeminen on usein hankalaa, kun ruudun valkoinen osa alkaa välkkymään. Efekti on sama, kuin tervesilmäinen tuijottaisi ensin 30 sekunttia liikkumatonta valkoista kuvaa, jossa on mustaa tekstiä ja sit katsoisi muualle, jolloin se kuva on "palanut" verkkokalvoille. Itselläni tuo tulee välittömästi kun katsoo kuvaa, jossa on voimakkaat kontrastit ja se palanut kuva myös välittömästi alkaa häiritsemään sitä tuoreen kuvan katsomista. Myös kirjan lukemine on välillä lähes mahdotonta, kun tekstistä ei tahdo saada selvää valkoisen paperin muuttuessa välkkyväksi, lumisateiseksi ja liikkuvaksi.

Väsymys ja stressi pahentaa oireita, mutta oireet ovat häiritseviä myös ilman väsymystäkin. Muut visual snowin oireet, kuten masennukset ja ahdistukset löytyy, mutten toisaalta tiedä liittyvätkö ne asiaan. Optikolle ja lääkäreille olen oireista sanonut, mutten ole vielä ennen osannut oikealla termillä niitä kuvata ja lääkärit ovat vain käskeneet optikolle, jossa ei ole silmistä löytynyt mitään vikaa.

Pikaisen tiedonhaun perusteella tähän "tautiin" ei ole oikein mitään hoitokeinoa. Kuitenkin hieman huolestuttaa, kun olen vielä varsin nuori (27v) ja nämä oireet ovat kuitenkin vuosi vuodelta pahentuneet. Jos jo nyt kirjan lukeminen on välillä tuskaa, enkö pysty kymmenen vuoden päästä tekemään enää näyttöpäätetyötäkään.

Kohtalontovereita kaipaisin, etenkin niitä joilla tämä visual snow aiheuttaa oikeasti haittaa, eikä ole vain kuriositeetti.

187

33941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti-76

      Ihan samanlainen tilanne mullakin, ehkä ei vielä noin pitkällä, mutta vauhti kiihtynyt. Aikasemmin oli vaan valkoisilla kohteilla, seinät, paperi, taivas yms. just sellasta lumisadetta, tai pienen pieniä tähdenlentoja, mutta nyt on ihan sietämätöntä jos joku tumma hahmo on vaalealla taustalla, se vaan jää näkökenttään.
      Huomaan kyllä että kun on stressiä niin alan tarkkailla kaikkee epäoleellista, ja näkö on pahin asia mihin takerrun.

      • DamienThorn

        Itselläni kuitenkin tuo ongelma jonkin verran vaihtelee. Hyvinä päivinä kyse on tosiaan vain käytännössä lumisateesta, joka ei haittaa ja todella pahana päivänä ei jaksa lukea kirjaa kuin sivun. Kyse ei ole niinkään siitä, ettei tekstistä saisi selvää, vaan siitä, että se lukeminen on kamalan raskasta ja ärsyttävää.

        Perheessä on jonkin verran migreeniä ja jostain vain sattui tiedonpalanen silmään, että voisi periaatteessa johtua myös pääkivuttomasta migreenistä. Kuitenkin vaikka tosiaan välillä ovat selvästi pahemmat kuin joskus muullon, niin nämä eivät tule kohtauksittain, vaan hitaasti päivien aikana vaihdellen.


      • sumusilmä*'*
        DamienThorn kirjoitti:

        Itselläni kuitenkin tuo ongelma jonkin verran vaihtelee. Hyvinä päivinä kyse on tosiaan vain käytännössä lumisateesta, joka ei haittaa ja todella pahana päivänä ei jaksa lukea kirjaa kuin sivun. Kyse ei ole niinkään siitä, ettei tekstistä saisi selvää, vaan siitä, että se lukeminen on kamalan raskasta ja ärsyttävää.

        Perheessä on jonkin verran migreeniä ja jostain vain sattui tiedonpalanen silmään, että voisi periaatteessa johtua myös pääkivuttomasta migreenistä. Kuitenkin vaikka tosiaan välillä ovat selvästi pahemmat kuin joskus muullon, niin nämä eivät tule kohtauksittain, vaan hitaasti päivien aikana vaihdellen.

        Ei ole totta! Mulla ihan samanlaisia oireita ja olen pelännyt vaikka mitä silmäsairauksia...Kerran olen käynyt silmälääkärissä, mitään vikaa ei ollut. Mistä tästä asiasta saisi lisää tietoa?


      • DamienThorn
        sumusilmä*'* kirjoitti:

        Ei ole totta! Mulla ihan samanlaisia oireita ja olen pelännyt vaikka mitä silmäsairauksia...Kerran olen käynyt silmälääkärissä, mitään vikaa ei ollut. Mistä tästä asiasta saisi lisää tietoa?

        Visual snow on hyvä hakutermi esim. googleen. Wikipedian artikkelissa taisi olla myös linkkejä ulkomaisille nettisivuille.

        Valitettavasti suomenkielistä infoa on vähän vaikea löytää. Onko tälle ilmiölle joku suomenkielinen nimi, siis muu kuin "lumisade"?

        Wikipedian artikkeli: http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow

        Keskustelupalsta (jonka värit on tosin onnistuttu valitsemaan niin, etten minä saa mitään selvää tekstistä :D): http://thosewithvisualsnow.yuku.com/

        Infoa: http://www.visualsnow.com/


      • SumuSilmä**
        DamienThorn kirjoitti:

        Visual snow on hyvä hakutermi esim. googleen. Wikipedian artikkelissa taisi olla myös linkkejä ulkomaisille nettisivuille.

        Valitettavasti suomenkielistä infoa on vähän vaikea löytää. Onko tälle ilmiölle joku suomenkielinen nimi, siis muu kuin "lumisade"?

        Wikipedian artikkeli: http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow

        Keskustelupalsta (jonka värit on tosin onnistuttu valitsemaan niin, etten minä saa mitään selvää tekstistä :D): http://thosewithvisualsnow.yuku.com/

        Infoa: http://www.visualsnow.com/

        KhiitOs! harmi vain että mä olen tosi surkea englannissa, enkä tiedä ymmärsinkö sanaakaan oikein. Mutta tauti ei siis etene? Tai johda näön menetyksee? Se on ollut pelkoni. Wikipediassa oli hyvä se havainnoillistava kuva, osu ja uppos. Tunsin itseni siitä.


      • jaatelotikku

        Samaa on mulla ku katselen aamulla anivarhain ikkunasta kirkkaalle taivaalle..


      • teppo antero
        SumuSilmä** kirjoitti:

        KhiitOs! harmi vain että mä olen tosi surkea englannissa, enkä tiedä ymmärsinkö sanaakaan oikein. Mutta tauti ei siis etene? Tai johda näön menetyksee? Se on ollut pelkoni. Wikipediassa oli hyvä se havainnoillistava kuva, osu ja uppos. Tunsin itseni siitä.

        Ei johda näön heikkenemiseen, mutta saattaa ärsyttää aika lailla.


    • missä syy

      Minulta löytyy nuo samat oireet ja olen kyllä ollut noiden takia todella huolissani, käynyt 3 eri silmälääkärillä ja magneettikuvassa...eikä mitään poikkeavaa löytynyt.

      Nuo oireeni alkoivat vuosi sitten noilla floatersseilla ja pikkuhiljaa ilmaantuivat nuo muutkin ilmiöt...viimeisimpänä olen alkanut näkemään mustia kipinöitä singahtavan aina välillä näkökentässä ja sitten sellaisia vaaleita kiiluvia kirkkaita kuvioita ilmeestyy kuin tyhjästä näkökenttään.

      Nuo floatersit ilmestyivät heti kun oli syönyt 2viikkoa antibiootteja varmuuden varalle mahdolliseen borrelioosi tartuntaan kun olin huomannut kädessäni rengasihottuman...Ja kun aloin näkemään noita juttuja sen kuurin jälkeen, epäilin että kuuri ei tehonnut vaan laukaisi noita borrelioosin oireita...verikoe testi otettiin joka oli positiivinen borrelioosiin, sain uuden suonensisäisen 2viikon antibioottikuurin ja sen jälkeen ovat nämä näköhäiriöni vaan lisääntyneet...olen ajatellut että nämä voisi johtua siitä taudista jos sitä ei saatu selätettyä antibiooteilla...verikokeissa oli vielä yksi arvo plussalla....mutta nuo verikokeet ovat todella epäluotettavia. Siksi olenkin nyt vähän ymmällä kun ei ole aivan varmuutta mistä nämä kaikki näköhäiriöt johtuu, mutta sen tiedän että borre voi aiheuttaa vaikka mitä oireita ja vaikka mihin, etenki visual snow ja floatersit ovat hyvinkin tyypillisiä...Muistatteko te koskaan nähneenne missään epäilyttävää rengasjälkeä tai punkkia?...vaikka pistiäisetkin voivat tautia levittää..

      • jodie

        Olen kärsinyt visual snowsta vuoden verran. se pahentui dramaattisesti noin 2 kk sitten. olisiko joku halukas keskustelemaan sähköpostien välityksellä kokemuksistaan?

        lääkäreistä ei ole apua Suomessa, kun kukaan ei tunnu häiriöstä tietävän. eikä sille ole ilmeisesti olemassa parannuskeinoa, ainakaan vielä. aivojen toiminta on vielä tuntematonta aluetta lääketieteessä.


      • kkj
        jodie kirjoitti:

        Olen kärsinyt visual snowsta vuoden verran. se pahentui dramaattisesti noin 2 kk sitten. olisiko joku halukas keskustelemaan sähköpostien välityksellä kokemuksistaan?

        lääkäreistä ei ole apua Suomessa, kun kukaan ei tunnu häiriöstä tietävän. eikä sille ole ilmeisesti olemassa parannuskeinoa, ainakaan vielä. aivojen toiminta on vielä tuntematonta aluetta lääketieteessä.

        Hei! Laittaisitko sähköpostiosoitteesi näkyville, haluaisin kirjoittaa..


      • nimimerkkijeejeejeejee
        kkj kirjoitti:

        Hei! Laittaisitko sähköpostiosoitteesi näkyville, haluaisin kirjoittaa..

        Moi! Oon 15v poika ja noita oireita on ollut oikeastaan koko elämän. Magneetti kuvissa oon käynyt 2 kertaa ja silmälääkärissäkin 1 kerran eikä mitään poikkeavaa oo löytynyt. Itselläni on depersonalisaatio/derealisaatio häiriö ja tinnitus ja kuinka ollakkaan Wikipediasta luin visual snowsta : "Non-visual symptoms such as tinnitus or depersonalisation-derealisation are also frequently encountered."

        Onkos muut huomannut muiden oireiden lisäksi silmissä mitään kipua, valonarkuutta, vetisyyttä tai kuivumista silmissä ja ns."sumulauttoja"? Itselläni on tuollasia oireita lisäksi ja joskus tuntuu että silmät olis ihan liekeissä. Mutta eniten mua häiritsee nuo floaterit/välkkyvät pisteet, "lumisade", kontrastin äkillinen muutos näkökentässä (eli tuntuu niinku kaikki näkyis ihan tummana vaikka onki ihan kirkas päivä). Myös muita oireita on esim. erittäin voimakkaat jälkikuvat, tekstin katoaminen esim. kirjaa lukiessa, oikeen pimeällä näkyy ihmeellisiä väriläiskiä ja "revontulia" näkökentässä jotka ei lähe pois, joskus tulee semmonen piste näkökenttään jossa on semmoset kirkkaat "repaleiset" reunukset ja keskeltä on ihan mustaa niinku siitä kohtaa olis kadonnu näkö kokonaan.
        Oon huomannu myös että floaterit näkyy paremmin kirkkaalla ja tuo lumisade taas tummilla pinnoilla/synkällä säällä/yöllä. Harmittaa ku kattoo taivaallekki niin se näkyy kamalan "sotkusena" vaikka yrittää olla miettimättä niin niitä näkyy silti. Mutta joo jaksamisia kaikille, ei kannata liikaa miettiä näitä, itelle se on toiminu parhaiten kun ei ajattele sitä niin ne välillä "unohtuu" ainakin hetkeksi...

        Pistäkää vaan sähköpostia jos haluatte olis ihan kiva jutella ja kuulla muidenki kokemuksia. =)


      • 23v
        nimimerkkijeejeejeejee kirjoitti:

        Moi! Oon 15v poika ja noita oireita on ollut oikeastaan koko elämän. Magneetti kuvissa oon käynyt 2 kertaa ja silmälääkärissäkin 1 kerran eikä mitään poikkeavaa oo löytynyt. Itselläni on depersonalisaatio/derealisaatio häiriö ja tinnitus ja kuinka ollakkaan Wikipediasta luin visual snowsta : "Non-visual symptoms such as tinnitus or depersonalisation-derealisation are also frequently encountered."

        Onkos muut huomannut muiden oireiden lisäksi silmissä mitään kipua, valonarkuutta, vetisyyttä tai kuivumista silmissä ja ns."sumulauttoja"? Itselläni on tuollasia oireita lisäksi ja joskus tuntuu että silmät olis ihan liekeissä. Mutta eniten mua häiritsee nuo floaterit/välkkyvät pisteet, "lumisade", kontrastin äkillinen muutos näkökentässä (eli tuntuu niinku kaikki näkyis ihan tummana vaikka onki ihan kirkas päivä). Myös muita oireita on esim. erittäin voimakkaat jälkikuvat, tekstin katoaminen esim. kirjaa lukiessa, oikeen pimeällä näkyy ihmeellisiä väriläiskiä ja "revontulia" näkökentässä jotka ei lähe pois, joskus tulee semmonen piste näkökenttään jossa on semmoset kirkkaat "repaleiset" reunukset ja keskeltä on ihan mustaa niinku siitä kohtaa olis kadonnu näkö kokonaan.
        Oon huomannu myös että floaterit näkyy paremmin kirkkaalla ja tuo lumisade taas tummilla pinnoilla/synkällä säällä/yöllä. Harmittaa ku kattoo taivaallekki niin se näkyy kamalan "sotkusena" vaikka yrittää olla miettimättä niin niitä näkyy silti. Mutta joo jaksamisia kaikille, ei kannata liikaa miettiä näitä, itelle se on toiminu parhaiten kun ei ajattele sitä niin ne välillä "unohtuu" ainakin hetkeksi...

        Pistäkää vaan sähköpostia jos haluatte olis ihan kiva jutella ja kuulla muidenki kokemuksia. =)

        Moi! Itselläni on myös vastaavanlaiset oireet, alkoivat 2/2007 floatereilla ja kipinöillä näkökentässä, 2x olen käynyt silmälääkärillä, mitään selkeää ei tosin sieltä ole löytynyt, aina vain että ne on normaaleja samentumia, vittu ku olisin vain pelkästään niitä. Nyt 3 viikkoa sitten yhtenä perjantaiaamuna huomasin myös uutena ilmiönä tämän lumisateen silmissäni, etenkin tummaa pintaa vasten. Ja innolla oikein odotan mitähän tulee seuraavaksi. Erittäin häiritsevää tämä lumisade, varsinki kuin sitä ajattelee koko ajan. Jossain palstoilla lukee että se on ihan näön normaalia kohinaa, verrattavissa tinnitukseen? Mitenköhän näittenkin kanssa oppii elämään, kai se on vaan totuttava.
        Neurologin luona tuskin kannattaa käydä, etenkin kuin on lukenut toisten kokemuksia. Ja ikää mullakin vasta 23v.


      • jonuaa223q
        nimimerkkijeejeejeejee kirjoitti:

        Moi! Oon 15v poika ja noita oireita on ollut oikeastaan koko elämän. Magneetti kuvissa oon käynyt 2 kertaa ja silmälääkärissäkin 1 kerran eikä mitään poikkeavaa oo löytynyt. Itselläni on depersonalisaatio/derealisaatio häiriö ja tinnitus ja kuinka ollakkaan Wikipediasta luin visual snowsta : "Non-visual symptoms such as tinnitus or depersonalisation-derealisation are also frequently encountered."

        Onkos muut huomannut muiden oireiden lisäksi silmissä mitään kipua, valonarkuutta, vetisyyttä tai kuivumista silmissä ja ns."sumulauttoja"? Itselläni on tuollasia oireita lisäksi ja joskus tuntuu että silmät olis ihan liekeissä. Mutta eniten mua häiritsee nuo floaterit/välkkyvät pisteet, "lumisade", kontrastin äkillinen muutos näkökentässä (eli tuntuu niinku kaikki näkyis ihan tummana vaikka onki ihan kirkas päivä). Myös muita oireita on esim. erittäin voimakkaat jälkikuvat, tekstin katoaminen esim. kirjaa lukiessa, oikeen pimeällä näkyy ihmeellisiä väriläiskiä ja "revontulia" näkökentässä jotka ei lähe pois, joskus tulee semmonen piste näkökenttään jossa on semmoset kirkkaat "repaleiset" reunukset ja keskeltä on ihan mustaa niinku siitä kohtaa olis kadonnu näkö kokonaan.
        Oon huomannu myös että floaterit näkyy paremmin kirkkaalla ja tuo lumisade taas tummilla pinnoilla/synkällä säällä/yöllä. Harmittaa ku kattoo taivaallekki niin se näkyy kamalan "sotkusena" vaikka yrittää olla miettimättä niin niitä näkyy silti. Mutta joo jaksamisia kaikille, ei kannata liikaa miettiä näitä, itelle se on toiminu parhaiten kun ei ajattele sitä niin ne välillä "unohtuu" ainakin hetkeksi...

        Pistäkää vaan sähköpostia jos haluatte olis ihan kiva jutella ja kuulla muidenki kokemuksia. =)

        samat oireet kun sinulla- sumuttaa joskus silmät että täytyy hieroa että onko joku roska, ja kipeät on joka pv melkeen ja pitää käyttää kaiken näköisiä silmätippoja. kylmä vesi auttaa ehken vähän aikaa.. ja toinen että kosteuttavat silmätipat myös niihin kipuihin.. tuo on todella ärsyttävä just että tummaa on vaikka valoa riittää esim peilin edessä tai ulkona.


      • jodie kirjoitti:

        Olen kärsinyt visual snowsta vuoden verran. se pahentui dramaattisesti noin 2 kk sitten. olisiko joku halukas keskustelemaan sähköpostien välityksellä kokemuksistaan?

        lääkäreistä ei ole apua Suomessa, kun kukaan ei tunnu häiriöstä tietävän. eikä sille ole ilmeisesti olemassa parannuskeinoa, ainakaan vielä. aivojen toiminta on vielä tuntematonta aluetta lääketieteessä.

        --Samanlaisia silmä ongelmia viimeisen parinvuoden aikana, Kävin silmälääkärissä kaikki pitäisi olla silläpuolen kunnossa ehdotti , että tilaisin ajan neurologin vastaanotolle joten neurologi sanoi tutkittuaan että pitäisi mennä silmälääkäriin ilmoitin siinä että silmälääkäri käski ottaa yhteyttä teihin joten asia jäi siihen tätä arvaus juttua terveyskeskuksissa ja lähetettä ei saa millään että pääsis oikealle lääkärille. Olen myös aina maininnut lääkärille punkin mahdollisuuden, mutta ohittavat sen kysymyksen, mutta nyt kun monella tuttavallanikin ilmennyt samanlaisia oireita ja tuttavien lapsillakin, vaikuttaako lisäaineet tai maaperästä saadut ydinhiukkaset näitä oireita josta halutaan vaijeta?


      • Anonyymi
        nimimerkkijeejeejeejee kirjoitti:

        Moi! Oon 15v poika ja noita oireita on ollut oikeastaan koko elämän. Magneetti kuvissa oon käynyt 2 kertaa ja silmälääkärissäkin 1 kerran eikä mitään poikkeavaa oo löytynyt. Itselläni on depersonalisaatio/derealisaatio häiriö ja tinnitus ja kuinka ollakkaan Wikipediasta luin visual snowsta : "Non-visual symptoms such as tinnitus or depersonalisation-derealisation are also frequently encountered."

        Onkos muut huomannut muiden oireiden lisäksi silmissä mitään kipua, valonarkuutta, vetisyyttä tai kuivumista silmissä ja ns."sumulauttoja"? Itselläni on tuollasia oireita lisäksi ja joskus tuntuu että silmät olis ihan liekeissä. Mutta eniten mua häiritsee nuo floaterit/välkkyvät pisteet, "lumisade", kontrastin äkillinen muutos näkökentässä (eli tuntuu niinku kaikki näkyis ihan tummana vaikka onki ihan kirkas päivä). Myös muita oireita on esim. erittäin voimakkaat jälkikuvat, tekstin katoaminen esim. kirjaa lukiessa, oikeen pimeällä näkyy ihmeellisiä väriläiskiä ja "revontulia" näkökentässä jotka ei lähe pois, joskus tulee semmonen piste näkökenttään jossa on semmoset kirkkaat "repaleiset" reunukset ja keskeltä on ihan mustaa niinku siitä kohtaa olis kadonnu näkö kokonaan.
        Oon huomannu myös että floaterit näkyy paremmin kirkkaalla ja tuo lumisade taas tummilla pinnoilla/synkällä säällä/yöllä. Harmittaa ku kattoo taivaallekki niin se näkyy kamalan "sotkusena" vaikka yrittää olla miettimättä niin niitä näkyy silti. Mutta joo jaksamisia kaikille, ei kannata liikaa miettiä näitä, itelle se on toiminu parhaiten kun ei ajattele sitä niin ne välillä "unohtuu" ainakin hetkeksi...

        Pistäkää vaan sähköpostia jos haluatte olis ihan kiva jutella ja kuulla muidenki kokemuksia. =)

        Moikka saisinko mielummin sun pihelinnumeron? T 16b tyttö


      • Anonyymi
        nimimerkkijeejeejeejee kirjoitti:

        Moi! Oon 15v poika ja noita oireita on ollut oikeastaan koko elämän. Magneetti kuvissa oon käynyt 2 kertaa ja silmälääkärissäkin 1 kerran eikä mitään poikkeavaa oo löytynyt. Itselläni on depersonalisaatio/derealisaatio häiriö ja tinnitus ja kuinka ollakkaan Wikipediasta luin visual snowsta : "Non-visual symptoms such as tinnitus or depersonalisation-derealisation are also frequently encountered."

        Onkos muut huomannut muiden oireiden lisäksi silmissä mitään kipua, valonarkuutta, vetisyyttä tai kuivumista silmissä ja ns."sumulauttoja"? Itselläni on tuollasia oireita lisäksi ja joskus tuntuu että silmät olis ihan liekeissä. Mutta eniten mua häiritsee nuo floaterit/välkkyvät pisteet, "lumisade", kontrastin äkillinen muutos näkökentässä (eli tuntuu niinku kaikki näkyis ihan tummana vaikka onki ihan kirkas päivä). Myös muita oireita on esim. erittäin voimakkaat jälkikuvat, tekstin katoaminen esim. kirjaa lukiessa, oikeen pimeällä näkyy ihmeellisiä väriläiskiä ja "revontulia" näkökentässä jotka ei lähe pois, joskus tulee semmonen piste näkökenttään jossa on semmoset kirkkaat "repaleiset" reunukset ja keskeltä on ihan mustaa niinku siitä kohtaa olis kadonnu näkö kokonaan.
        Oon huomannu myös että floaterit näkyy paremmin kirkkaalla ja tuo lumisade taas tummilla pinnoilla/synkällä säällä/yöllä. Harmittaa ku kattoo taivaallekki niin se näkyy kamalan "sotkusena" vaikka yrittää olla miettimättä niin niitä näkyy silti. Mutta joo jaksamisia kaikille, ei kannata liikaa miettiä näitä, itelle se on toiminu parhaiten kun ei ajattele sitä niin ne välillä "unohtuu" ainakin hetkeksi...

        Pistäkää vaan sähköpostia jos haluatte olis ihan kiva jutella ja kuulla muidenki kokemuksia. =)

        Ois hauska kuulla miten teillä nykyään menee näiden oireiden kanssa, kun ketju on sen 15 vuotta vanha. Itsellä alkanut nyt oireet ja aika pahoina vielä (oon 18v) Ärsyttävimpiä on juuri voimakkaat jälkikuvat ja nuo rosoiset random pisteet mitkä ilmestyy näkökenttään hetkeksi. Lisäksi ghosting efektiä on ja valojen glare ilmiö. Äidillä samaa, lienee varmaan siis jotenkin perinnöllistä? Surettaa ja ärsyttää, toivon vain että pysyisi tasaisena eikä pahenisi ajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka saisinko mielummin sun pihelinnumeron? T 16b tyttö

        Hei onks sullekin ilmentyny näit oireita nytten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ois hauska kuulla miten teillä nykyään menee näiden oireiden kanssa, kun ketju on sen 15 vuotta vanha. Itsellä alkanut nyt oireet ja aika pahoina vielä (oon 18v) Ärsyttävimpiä on juuri voimakkaat jälkikuvat ja nuo rosoiset random pisteet mitkä ilmestyy näkökenttään hetkeksi. Lisäksi ghosting efektiä on ja valojen glare ilmiö. Äidillä samaa, lienee varmaan siis jotenkin perinnöllistä? Surettaa ja ärsyttää, toivon vain että pysyisi tasaisena eikä pahenisi ajan kanssa.

        Itse mietin täysin samaa näitä lukiessa, että mitä näillr henkilöille kuuluu ja mihin tämä itselläkin sitten menee. Olen nyt 17 ja alkoi noin 13 vuotiaana ja kaikki oireet löytyy. Oon käyny paljon tutkimuksissa, mutta ei mitään. Olisi mahtavaa jos tätä aihetta tutkittaisiin tieteen tasolla laajemmin. Kuitenkin todella todella moni tästä kärsii. Inhottavaa. Pelottaa ettei pääse esim haluamaan paikkaan töihin.


    • moimoi4444

      Minulla alkoi noin 10 vuotiaana näkymään ikäänkuin valuvia "lumihiutaleita" kun katsoin taivaalle ja sen jälkeen on ilmennyt myös "kipinöitä" jotka pöyrivät kun katson taivaalle. sitten myös mikä tahansa vaalea tausta niin näkyy semmoista lumisadetta. Joskus on myös käynyt silleen kun olen pitänyt silmiä kiinni niin avatessa kaikki on vihreän sävyistä, onneks se ei kestä kauaakaan.
      näiden lisäksi minulla on lähes kaikki samas kuin yllämainitut

      • snowy_

        Muistan itsekin kun juuri noin 10 vuoden ikäisenä katselin noita lumihiutaleita, mutta samentumat, "langanpätkät" ja kipinät tuli vasta 21 vuotiaana. Sitten pikkuhiljaa vaaleat pinnat alkoi liikkumaan ja ottamaan silmiin ja tulemaan jälkikuvia. Lumisade ja yöllä näkyvä usva tuli vasta nyt kun täytin 25 stressin seurauksena, samoin toisinaan näkyvät "hännät".

        Huonoimmassa vaiheessa näin myös tummia kipinöitä vaaleaa pintaa, kuten taivasta, vasten mutta onneksi ainakin toistaiseksi ne on pysyneet pois. Myös tinnitusta ja paineen tuntua korvissa tuntuu välillä olevan jos on stressiä.

        Näin talvella harmittaa kun lumihankikin näyttää niin kamalalta. Kauas katsoessa ei niin paljon häiritse tai sitten jos pitää aurinkolaseja...


    • Jonskua233

      Itsellänikin on visual snow ja se on todella ärsyttävää kun jatkuvasti näkee pisteitä välillä selvemmin ja välillä huonommin.. pimeässä minulla ne näkyy häiritsevästi ja entiedä onko siihen mitään kotihoitoa tai millä sen saisi asettumaan..

    • ---

      Minulla on myös silmissä jonkinsortin ongelma ollut nyt parin vuoden ajan, johon kuuluu juuri tuota lumisadetta (mustia & valkoisia viliseviä pisteitä), kipinöitä, värivilinää, välkkymistä ja salamointia joka on ilmeisesti sitten tätä "visual snowia". Näkyykö teillä muillakin tuota lumisadetta kokoajan, vai vain aika ajoin?
      Itselläni niitä on jatkuvasti ja kyllähän ne häiritsevät, eritoten pimeässä jossa tuota salamointia myös esiintyy. Olen myös huomannut, että jos katson vaikkapa valkoista seinää, niin se ikäänkuin liikkuu. Ihan kuin se kaatuisi kohta päälle tai jotain. Myöskään mikään valkoinen ei näytä koskaan valkoiselta vaan siinä välkkyy jotakin harmaata päällä.
      Olen myös huomannut, että välillä jos on juuri esim. ollut juoksemassa, niin silmissä näkyy sellaisia valkoisia aaltoja.

      Kävin optikolla, mutta jotenkin oireita oli todella vaikea kuvailla. Optikko ei oikein hirveästi välittänyt ongelmistani eikä tuntunut pitävän niitä mitenkään vakavina. Jotenkin hän myös katsoi minua kuin seonnutta kun tätä asiaa selitin. Se siitä.

      Mutta, helpotti kuulla, että muillakin on vastaavia näköongelmia, sillä olen välillä ollut ihan paniikissa tämän asian kanssa. Mutta edelleenkin mietityttää, että sokeutuuko tästä vielä joku päivä.. nämä oireet eivät kuitenkaan ole ihan niin normaaleja, että niiden voisi vain antaa olla, eli siis tulisi nyt tälläiseen jokin hoitokeino olla.. Jostakin kuitenkin luin, että salamointi ja välkentä silmissä on aina(?) vaarallista.

      Mutta kuka tietää, onko minulla tuo visual snow vai jokin muu ongelma, mutta oireeni tosiaan viittaisivat juuri tuohon.. Olen kuitenkin 16, en halua sokeutua. Ahdistavaa.

      • kohta24

        Mulla on ollut noita ainakin ala-asteesta lähtien eikä se ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. Eli omia oireita floatereita molemmissa silmissä. Taivasta vasten kipinöintiä ja floatereita samaan aikaan. Itseasiassa talvella järven jäällä tämä on todella ärsyttävää. Tekee mieli vetää aurinkolasit päähän ihan siitäkin syystä, että silmät ovat valolle arat, mutta koskaan niitä ei tule otettua mukaan. Vasemmassa silmässä näkyy päivänvalossa kun valo sopivasti osuu oikeassa kulmassa niin kovaa "kipinöintiä" ns. blind spotin ympärillä. Rajumpaa kuin muualla näkökentässä. Yöllä katuvalojen ympärillä näkyy haloja. Sitten yksi mitä ei ole mielestäni missään mainittu niin pimeään aikaan sinisten valokylttien katsominen on todella epämiellyttävää varsinkin jos se on tekstiä. Fiilis on kuin olisi todella surkea näkö. Sitten on tuo visualsnow efekti, mutta sen olen oppinut suvaitsemaan... Eniten häiritsee tuo kipinöinti ja floaterit. Pilaa kesän! Ei tee yhtään mieli katsella taivasta. Kohta on ikää siis 24V ja oireet pysyneet samana tähän asti. Kertaakaan en ole käynyt lääkärillä. Yleislääkärille olen muistaakseni maininnut, mutta ilmeisesti piti "hulluna". Onko kenelläkään tämmöistä oiretta eli yöllä kun suljet silmäsi ja näyttää siltä että "valorengas" valuu keskelle näkökenttää supistuu ja aloittaa uudestaan reunoilta. Eli tätä jatkuu siis looppina. "Valorengas" ei ole siis mikään kirkas vaan semmoinen tummanharmaa. Eroittaa juuri ja juuri. Näkökentässä välkkymistä on myös ollut ihan ala-asteesta lähtien eli kun tulee valoisasta pimeään huoneeseen niin näkökentässä alkaa semmoinen strobo-efekti. Sitten visualsnow:sta sen verran, että se on ainakin itselläni villeimmillään, jos yöllä herää vessahädälle ja pimeässä yrittää suunnistaa.


      • ISOLLA KIRJOITETTU :D
        kohta24 kirjoitti:

        Mulla on ollut noita ainakin ala-asteesta lähtien eikä se ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. Eli omia oireita floatereita molemmissa silmissä. Taivasta vasten kipinöintiä ja floatereita samaan aikaan. Itseasiassa talvella järven jäällä tämä on todella ärsyttävää. Tekee mieli vetää aurinkolasit päähän ihan siitäkin syystä, että silmät ovat valolle arat, mutta koskaan niitä ei tule otettua mukaan. Vasemmassa silmässä näkyy päivänvalossa kun valo sopivasti osuu oikeassa kulmassa niin kovaa "kipinöintiä" ns. blind spotin ympärillä. Rajumpaa kuin muualla näkökentässä. Yöllä katuvalojen ympärillä näkyy haloja. Sitten yksi mitä ei ole mielestäni missään mainittu niin pimeään aikaan sinisten valokylttien katsominen on todella epämiellyttävää varsinkin jos se on tekstiä. Fiilis on kuin olisi todella surkea näkö. Sitten on tuo visualsnow efekti, mutta sen olen oppinut suvaitsemaan... Eniten häiritsee tuo kipinöinti ja floaterit. Pilaa kesän! Ei tee yhtään mieli katsella taivasta. Kohta on ikää siis 24V ja oireet pysyneet samana tähän asti. Kertaakaan en ole käynyt lääkärillä. Yleislääkärille olen muistaakseni maininnut, mutta ilmeisesti piti "hulluna". Onko kenelläkään tämmöistä oiretta eli yöllä kun suljet silmäsi ja näyttää siltä että "valorengas" valuu keskelle näkökenttää supistuu ja aloittaa uudestaan reunoilta. Eli tätä jatkuu siis looppina. "Valorengas" ei ole siis mikään kirkas vaan semmoinen tummanharmaa. Eroittaa juuri ja juuri. Näkökentässä välkkymistä on myös ollut ihan ala-asteesta lähtien eli kun tulee valoisasta pimeään huoneeseen niin näkökentässä alkaa semmoinen strobo-efekti. Sitten visualsnow:sta sen verran, että se on ainakin itselläni villeimmillään, jos yöllä herää vessahädälle ja pimeässä yrittää suunnistaa.

        minulla siis tätä ilmentynyt tätä jo pidemmän aikaa eikä oikeastaan häiritse, mutta olen nyt vain ÄLYTTÖMÄN onnellinen, että kyse ei ollut mistään vakavammasta :) Ehkä tuo äärirajojen pomppiminen on häiritsevintä.

        ELI SIIS: ITSE HARJOITAN SILMIÄ KATSOMALLA KAUKAISUUTEEN SÄÄNNÖLLISESTI! Eli kannattaa ainakin kokeilla ;)


      • name7
        kohta24 kirjoitti:

        Mulla on ollut noita ainakin ala-asteesta lähtien eikä se ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. Eli omia oireita floatereita molemmissa silmissä. Taivasta vasten kipinöintiä ja floatereita samaan aikaan. Itseasiassa talvella järven jäällä tämä on todella ärsyttävää. Tekee mieli vetää aurinkolasit päähän ihan siitäkin syystä, että silmät ovat valolle arat, mutta koskaan niitä ei tule otettua mukaan. Vasemmassa silmässä näkyy päivänvalossa kun valo sopivasti osuu oikeassa kulmassa niin kovaa "kipinöintiä" ns. blind spotin ympärillä. Rajumpaa kuin muualla näkökentässä. Yöllä katuvalojen ympärillä näkyy haloja. Sitten yksi mitä ei ole mielestäni missään mainittu niin pimeään aikaan sinisten valokylttien katsominen on todella epämiellyttävää varsinkin jos se on tekstiä. Fiilis on kuin olisi todella surkea näkö. Sitten on tuo visualsnow efekti, mutta sen olen oppinut suvaitsemaan... Eniten häiritsee tuo kipinöinti ja floaterit. Pilaa kesän! Ei tee yhtään mieli katsella taivasta. Kohta on ikää siis 24V ja oireet pysyneet samana tähän asti. Kertaakaan en ole käynyt lääkärillä. Yleislääkärille olen muistaakseni maininnut, mutta ilmeisesti piti "hulluna". Onko kenelläkään tämmöistä oiretta eli yöllä kun suljet silmäsi ja näyttää siltä että "valorengas" valuu keskelle näkökenttää supistuu ja aloittaa uudestaan reunoilta. Eli tätä jatkuu siis looppina. "Valorengas" ei ole siis mikään kirkas vaan semmoinen tummanharmaa. Eroittaa juuri ja juuri. Näkökentässä välkkymistä on myös ollut ihan ala-asteesta lähtien eli kun tulee valoisasta pimeään huoneeseen niin näkökentässä alkaa semmoinen strobo-efekti. Sitten visualsnow:sta sen verran, että se on ainakin itselläni villeimmillään, jos yöllä herää vessahädälle ja pimeässä yrittää suunnistaa.

        Minulla myös "valorengas" joka alkaa reunoilta ja supistuu keskelle, juuri yöllä.
        Myös lumisadetta kokoajan. Olen huomannut, että kun keskittyy johonkin muuhun, sitä lumisadetta ei näe niin hyvin (eli siis siihen ei keskity).
        Lumisade on tietenkin yöllä pahimmillaan.

        Kun lukee, ja jos on esim. tekstin vieressä joku sin/pun kuvio etc. niin värit heittää tekstin päälle.
        Myös outoja läpinäkyviä "matoja" näkyy, kun katsoo taivaaseen tai yksiväriseen taustaan.
        Valkoinen ei koskaan ole valkoista, siinä näkyy aina jotain "välähdyksiä" etc.

        Onse vaan rasittavaa kun on tälläsia näköhäiriöitä, häiritsee jokapäiväistä elämää.


      • tellervoinen
        name7 kirjoitti:

        Minulla myös "valorengas" joka alkaa reunoilta ja supistuu keskelle, juuri yöllä.
        Myös lumisadetta kokoajan. Olen huomannut, että kun keskittyy johonkin muuhun, sitä lumisadetta ei näe niin hyvin (eli siis siihen ei keskity).
        Lumisade on tietenkin yöllä pahimmillaan.

        Kun lukee, ja jos on esim. tekstin vieressä joku sin/pun kuvio etc. niin värit heittää tekstin päälle.
        Myös outoja läpinäkyviä "matoja" näkyy, kun katsoo taivaaseen tai yksiväriseen taustaan.
        Valkoinen ei koskaan ole valkoista, siinä näkyy aina jotain "välähdyksiä" etc.

        Onse vaan rasittavaa kun on tälläsia näköhäiriöitä, häiritsee jokapäiväistä elämää.

        Hei!

        Lohduttavaa huomata että muillakin on samoja oireita kuin itsellä. Keskustelua tästä aiheesta suomeksi on aika vähän, eikä ainakaan tietääkseni mitään asialle omistettua foorumia (paitsi englanninkielisiä)

        Olen 27-vuotias nainen ja kärsinyt visual snowsta nyt puoli vuotta. Oireet alkoivat kesän aikana tiheentyneinä näköhäiriöinä. Sitten syksyllä muutaman päivän sisällä näköhäiriöt vaan jäivät päälle.

        Nuorempana, joskus yläasteella tuli ensimmäiset migreenit näköhäiriöineen. Aikuisiässä särkyä ei enää tullut vaan pelkät näköhäiriöt.

        Päivystävä neurologi oli ensimmäinen kenelle menin, olin todella peloissani että mitä on tapahtumassa. Lääkäri otti ensin tosissaan mutta sitten kun selvisi ettei minulla ollut tasapainohäiriöitä tai puutumisia niin loppui mielenkiinto. Sanoi vaan että lopeta tupakointi...

        Lähetteen saaneena menin Tampereen Hatanpäälle neurologille joka oli melkein yhtä välinpitämätön kuin aiempikin. Hän määräsi magneettikuvan ja Lamotrigin lääkityksen.

        Kuvissa ei ollut mitään poikkeavaa ja aluksi lääkkeet tuntuivat hieman auttavan. Sitten tämän vuoden puolella näköhäiriöt pahentuivat ja ovat nyt olleen pahimmillaan pari kk. Lääkettä lisättiin mutta apua ei ole ollut.

        Haluaisin kysyä teiltä naisilta :

        A. Käytätkö yhdistelmäpillereitä ehkäisyyn?
        B. Käytätkö hormonikorvaushoitoa?

        Ja kaikilta:
        1. Tupakoitko?
        2. Mitä lääkkeitä käytät?
        3. Onko sinulla ongelmia kilpirauhasen kanssa?
        4. Onko suvussa MS-tautia?
        5. Käytitkö ennen oireiden ilmenimistä runsaasti alkoholia?
        6. Onko masennusta tai ahdistushäiriötä?

        Toivottavasti löytyy vastaajia!
        t. Heidi


      • ---
        tellervoinen kirjoitti:

        Hei!

        Lohduttavaa huomata että muillakin on samoja oireita kuin itsellä. Keskustelua tästä aiheesta suomeksi on aika vähän, eikä ainakaan tietääkseni mitään asialle omistettua foorumia (paitsi englanninkielisiä)

        Olen 27-vuotias nainen ja kärsinyt visual snowsta nyt puoli vuotta. Oireet alkoivat kesän aikana tiheentyneinä näköhäiriöinä. Sitten syksyllä muutaman päivän sisällä näköhäiriöt vaan jäivät päälle.

        Nuorempana, joskus yläasteella tuli ensimmäiset migreenit näköhäiriöineen. Aikuisiässä särkyä ei enää tullut vaan pelkät näköhäiriöt.

        Päivystävä neurologi oli ensimmäinen kenelle menin, olin todella peloissani että mitä on tapahtumassa. Lääkäri otti ensin tosissaan mutta sitten kun selvisi ettei minulla ollut tasapainohäiriöitä tai puutumisia niin loppui mielenkiinto. Sanoi vaan että lopeta tupakointi...

        Lähetteen saaneena menin Tampereen Hatanpäälle neurologille joka oli melkein yhtä välinpitämätön kuin aiempikin. Hän määräsi magneettikuvan ja Lamotrigin lääkityksen.

        Kuvissa ei ollut mitään poikkeavaa ja aluksi lääkkeet tuntuivat hieman auttavan. Sitten tämän vuoden puolella näköhäiriöt pahentuivat ja ovat nyt olleen pahimmillaan pari kk. Lääkettä lisättiin mutta apua ei ole ollut.

        Haluaisin kysyä teiltä naisilta :

        A. Käytätkö yhdistelmäpillereitä ehkäisyyn?
        B. Käytätkö hormonikorvaushoitoa?

        Ja kaikilta:
        1. Tupakoitko?
        2. Mitä lääkkeitä käytät?
        3. Onko sinulla ongelmia kilpirauhasen kanssa?
        4. Onko suvussa MS-tautia?
        5. Käytitkö ennen oireiden ilmenimistä runsaasti alkoholia?
        6. Onko masennusta tai ahdistushäiriötä?

        Toivottavasti löytyy vastaajia!
        t. Heidi

        Joo, en edellisessä viestissäni kuvaillut oireitani aivan täydellisesti, joten nyt tulee:

        Siis, noin 3 vuotta sitten migreenini loppui vain kuin seinään 4 vuoden jälkeen. Kului ehkä puoli vuotta, sitten alkoi näkyä lumisadetta ja ilmaantua liuta oireita vähitellen. Kuten keskittymis -, ja muistihäiriöitä. Koulua ajatellen tämä on erittäin ärsyttävää, esimerkiksi esseen kirjoittaminen on helvettiä, pää vain lyö tyhjää. Numerot myös laskivat, sillä asioiden muistaminen on vaikeaa.
        Muut oireet, kuten ajoittaiset puhehäiriöt ärsyttävät, en joskus itsekään tiedä mitä puhun.
        Sitten on jonkunlaisia tuntohäiriöitä, erityisesti käsissä. Rasittavimpia ovat kuitenkin "suhahdukset" päässä, jotka ovat ikäänkuin sähköiskuja. Eivät ne satu, mutta tuntuvat hieman inhottavilta. Samaten pakkoliikkeet rasittavat.
        Tasapaino on aina ollut kohdallani huono, mutta nyt se on vain pahentunut. Horjahtelen usein ja pyöryttämään alkaa helpommin. Joo ja sitten on vielä joitain näkökenttäpuutoksiakin, vaikkakin ei niitä sillä tavalla huomaa jossei niitä ajattele.

        Tuossa oli siis vain joitakin oireita. En edes pysty muistamaan kaikkia kerralla, sillä niitä on siis todella paljon.
        Kysymys siis kuuluukin, onko teillä muilla vastaavia oireita? Jos ei ole, niin minun kohdallani ei taida olla tuo visual snow, taikka sitten oireet vaihtelevat eri ihmisillä.

        Kuitenkin, kävin neurologin juttusilla noin kuukausi sitten, hän epäili tämän kaiken johtuvan joistakin hermoratahäiriöistä, (jotka kuulemma eivät ole erityisen vakavia). Magneettikuvaus minulla on piakoin. Jos ei löydy mitään, niin tekevät kuulemma lisää tutkimuksia.

        Minulla on eräs ongelma, jonka takia joudun usein käyttämään runsaasti tulehduskipulääkkeitä. Niitä tulee otettua kunnon yliannostuksetkin vielä, kun ne eivät kovasti auta vaikka vahvoja ovatkin. (vahvempia en ole löytänyt. helvetti kun ei kunnon lääkkeitä osata tehdä!) Olen jatkanut tätä nyt yli 3 vuoden ajan ainakin, mutta en oikein usko, että tällä olisi mitään tekemistä muiden oireideni kanssa.

        Masennus- ja ahdistushäiriö on joo, (ja alkoi muuten samoihin aikoihin kuin nuo näköhäiriöt)
        mutta en oikein usko, että niilläkään olisi mitään tekemistä tämän kanssa.

        Tässä nyt oli jotakin, kirjoittelen lisää jos tulee jotakin mieleen.


      • kohtalotoveri myös
        --- kirjoitti:

        Joo, en edellisessä viestissäni kuvaillut oireitani aivan täydellisesti, joten nyt tulee:

        Siis, noin 3 vuotta sitten migreenini loppui vain kuin seinään 4 vuoden jälkeen. Kului ehkä puoli vuotta, sitten alkoi näkyä lumisadetta ja ilmaantua liuta oireita vähitellen. Kuten keskittymis -, ja muistihäiriöitä. Koulua ajatellen tämä on erittäin ärsyttävää, esimerkiksi esseen kirjoittaminen on helvettiä, pää vain lyö tyhjää. Numerot myös laskivat, sillä asioiden muistaminen on vaikeaa.
        Muut oireet, kuten ajoittaiset puhehäiriöt ärsyttävät, en joskus itsekään tiedä mitä puhun.
        Sitten on jonkunlaisia tuntohäiriöitä, erityisesti käsissä. Rasittavimpia ovat kuitenkin "suhahdukset" päässä, jotka ovat ikäänkuin sähköiskuja. Eivät ne satu, mutta tuntuvat hieman inhottavilta. Samaten pakkoliikkeet rasittavat.
        Tasapaino on aina ollut kohdallani huono, mutta nyt se on vain pahentunut. Horjahtelen usein ja pyöryttämään alkaa helpommin. Joo ja sitten on vielä joitain näkökenttäpuutoksiakin, vaikkakin ei niitä sillä tavalla huomaa jossei niitä ajattele.

        Tuossa oli siis vain joitakin oireita. En edes pysty muistamaan kaikkia kerralla, sillä niitä on siis todella paljon.
        Kysymys siis kuuluukin, onko teillä muilla vastaavia oireita? Jos ei ole, niin minun kohdallani ei taida olla tuo visual snow, taikka sitten oireet vaihtelevat eri ihmisillä.

        Kuitenkin, kävin neurologin juttusilla noin kuukausi sitten, hän epäili tämän kaiken johtuvan joistakin hermoratahäiriöistä, (jotka kuulemma eivät ole erityisen vakavia). Magneettikuvaus minulla on piakoin. Jos ei löydy mitään, niin tekevät kuulemma lisää tutkimuksia.

        Minulla on eräs ongelma, jonka takia joudun usein käyttämään runsaasti tulehduskipulääkkeitä. Niitä tulee otettua kunnon yliannostuksetkin vielä, kun ne eivät kovasti auta vaikka vahvoja ovatkin. (vahvempia en ole löytänyt. helvetti kun ei kunnon lääkkeitä osata tehdä!) Olen jatkanut tätä nyt yli 3 vuoden ajan ainakin, mutta en oikein usko, että tällä olisi mitään tekemistä muiden oireideni kanssa.

        Masennus- ja ahdistushäiriö on joo, (ja alkoi muuten samoihin aikoihin kuin nuo näköhäiriöt)
        mutta en oikein usko, että niilläkään olisi mitään tekemistä tämän kanssa.

        Tässä nyt oli jotakin, kirjoittelen lisää jos tulee jotakin mieleen.

        Minulla nämä näköhäiriöt alkoivat kuukausi sitten. Jouluna taas alkoi tinnitus. Aloitin syksyllä opiskelut ja lukuvuoden olen kokenut hyvin stressaavaksi.

        Istumatyö siis lisääntyi ja ulkoilu väheni. Ja syksyllä ennen ensilumia olen pyöräillyt paljon.

        Minulla on nyt ollut myös niskan ja hartiaseudun kanssa ongelmia, siis ovat jumissa ja kipeät välillä.

        Tinnitukseni saattoi laueta stressistä ja lihasjumeista. Nyt epäilen johtuuko tuo visual snow myös tästä.

        Silmäni ovat ainakin hyvin väsyneet. Vietän paljon aikaa netissä ja luen paljon.

        Nyt olen varannut ajan silmälääkärille ja luulen että se on turha reissu, tai ehkä ei mistä minä sen tiedän. Ilmoittelen siitä täällä sitten.

        Lisäksi minulla oli jonkin aikaa selkänikama kipeä, voisiko se vaikuttaa näkööni jos jokin hermo olisi puristuksissa.

        Onko kukaan muuten kokeillut kiropraktikkoa tai omt-fysioterapeuttia näihin hoitoihin?


      • näkyy kaikenlaista
        kohtalotoveri myös kirjoitti:

        Minulla nämä näköhäiriöt alkoivat kuukausi sitten. Jouluna taas alkoi tinnitus. Aloitin syksyllä opiskelut ja lukuvuoden olen kokenut hyvin stressaavaksi.

        Istumatyö siis lisääntyi ja ulkoilu väheni. Ja syksyllä ennen ensilumia olen pyöräillyt paljon.

        Minulla on nyt ollut myös niskan ja hartiaseudun kanssa ongelmia, siis ovat jumissa ja kipeät välillä.

        Tinnitukseni saattoi laueta stressistä ja lihasjumeista. Nyt epäilen johtuuko tuo visual snow myös tästä.

        Silmäni ovat ainakin hyvin väsyneet. Vietän paljon aikaa netissä ja luen paljon.

        Nyt olen varannut ajan silmälääkärille ja luulen että se on turha reissu, tai ehkä ei mistä minä sen tiedän. Ilmoittelen siitä täällä sitten.

        Lisäksi minulla oli jonkin aikaa selkänikama kipeä, voisiko se vaikuttaa näkööni jos jokin hermo olisi puristuksissa.

        Onko kukaan muuten kokeillut kiropraktikkoa tai omt-fysioterapeuttia näihin hoitoihin?

        Minulla välähtelee ja liikkuu näkökentässä jatkuvasti kirkkaita pieniä pisteitä. Varsinkin vaaleita pintoja vasten oikein korostuu. Tätä on nyt jatkunut jo 9 kuukautta. Yölläkin pimeässä erottuu välillä vaikka mitä valopistettä ja kuvioita. Myös tumma hehkuva piste ilmaantuu ajoittain. Silmälääkärit ja neurologit käyty ja magneettikuvat otettu eikä syytä vielä löydetty. Pelottaa todella miten tässä vielä käy. Okulaarinen migreeni ilman särkyä on myös vaivannut n. 3 vuotta. Olisi mielenkiintoista kuulla miten kauan teidän oireet on jatkuneet ja miten ne ovat muuttuneet. Onko kellään esim. helpottaneet tai löydetty jokin syy niihin?


      • tellervoinen
        näkyy kaikenlaista kirjoitti:

        Minulla välähtelee ja liikkuu näkökentässä jatkuvasti kirkkaita pieniä pisteitä. Varsinkin vaaleita pintoja vasten oikein korostuu. Tätä on nyt jatkunut jo 9 kuukautta. Yölläkin pimeässä erottuu välillä vaikka mitä valopistettä ja kuvioita. Myös tumma hehkuva piste ilmaantuu ajoittain. Silmälääkärit ja neurologit käyty ja magneettikuvat otettu eikä syytä vielä löydetty. Pelottaa todella miten tässä vielä käy. Okulaarinen migreeni ilman särkyä on myös vaivannut n. 3 vuotta. Olisi mielenkiintoista kuulla miten kauan teidän oireet on jatkuneet ja miten ne ovat muuttuneet. Onko kellään esim. helpottaneet tai löydetty jokin syy niihin?

        Hei! Taas kirjoittelen kun ahdistaa nuo oireet. Ovat taas pahentuneet ja kirkaat "valokärpäset" ovat kahmasseet koko näkökentän. Lumisade myös pahentunut sekä mustat isot pallot. Itse nyt neurologin seurantahoidossa ja kesäkuussa aika.. en tiedä onko enää siitä apua. Kävin viimeviikolla ensimmäistä kertaa kiropraktikolla vaivastani. 1. ja 2. niskanikama todella puristuksissa vasen puoli niskalihaksista ihan tukossa (näköhäiriöt myös vasemmassa silmässä voimakkaammat). Kallonpohja jumissa. Naksautteli pari kertaa sekä lievitti jännitystä. Näköhäiriöt pahenivat ekasta kerrasta ainakin 50 prosenttia.. Mutta vielä käyn 3-4 kertaa koska näyttää kuitenkin olevan häiriöt yhteydessa niskan vaivoihin. Selässä myös alanikamissa painetta, ensi kerralla niitä myös haluan katsottavan. Olisi kiva jutella jonkun kanssa näistä asioista enemmän. Mese löytyy ja s-posti samasta osoitteesta eli [email protected]. En aio luovuttaa ennenkuin näköhäiriöt lähtevät!


      • Liia81
        tellervoinen kirjoitti:

        Hei! Taas kirjoittelen kun ahdistaa nuo oireet. Ovat taas pahentuneet ja kirkaat "valokärpäset" ovat kahmasseet koko näkökentän. Lumisade myös pahentunut sekä mustat isot pallot. Itse nyt neurologin seurantahoidossa ja kesäkuussa aika.. en tiedä onko enää siitä apua. Kävin viimeviikolla ensimmäistä kertaa kiropraktikolla vaivastani. 1. ja 2. niskanikama todella puristuksissa vasen puoli niskalihaksista ihan tukossa (näköhäiriöt myös vasemmassa silmässä voimakkaammat). Kallonpohja jumissa. Naksautteli pari kertaa sekä lievitti jännitystä. Näköhäiriöt pahenivat ekasta kerrasta ainakin 50 prosenttia.. Mutta vielä käyn 3-4 kertaa koska näyttää kuitenkin olevan häiriöt yhteydessa niskan vaivoihin. Selässä myös alanikamissa painetta, ensi kerralla niitä myös haluan katsottavan. Olisi kiva jutella jonkun kanssa näistä asioista enemmän. Mese löytyy ja s-posti samasta osoitteesta eli [email protected]. En aio luovuttaa ennenkuin näköhäiriöt lähtevät!

        Millaisia sulla on ne mustat pallot? mulla kun on kaikkien edellämainittujen näköhäikkien lisäksi välillä myös tummia/harmaita isompia palloja jotka jotenkin "laajenevat/värisevät" näkökentässä ja lopulta katoavat. Niitä on yleensä vain muutama, ja näkyvät parhaiten silmät kiinni. Etenkin kun tulee kirkkaasta hämärämpään niin ne erottuvat. Minulla on myös muutaman kuukauden ollut niskassa kipeä kohta joka tuntuu päätä kääntäessä. Olen miettinyt voiko sillä olla yhteyttä näihin. ensiviikolla olen menossa kaulasuonten magneettikuviin.


      • tellervoinen
        Liia81 kirjoitti:

        Millaisia sulla on ne mustat pallot? mulla kun on kaikkien edellämainittujen näköhäikkien lisäksi välillä myös tummia/harmaita isompia palloja jotka jotenkin "laajenevat/värisevät" näkökentässä ja lopulta katoavat. Niitä on yleensä vain muutama, ja näkyvät parhaiten silmät kiinni. Etenkin kun tulee kirkkaasta hämärämpään niin ne erottuvat. Minulla on myös muutaman kuukauden ollut niskassa kipeä kohta joka tuntuu päätä kääntäessä. Olen miettinyt voiko sillä olla yhteyttä näihin. ensiviikolla olen menossa kaulasuonten magneettikuviin.

        Hei Liia81! Ne mustat/harmahtavat pallot ovat juuri kuten kuvaat. Minulla on niitä yksi joka pysyy aina ja pari jotka tulevat aika ajoin. Välillä välkehtivät todella voimakkaasti. Silmät kiinni nuo näkyvät parhaiten. Voi hyvinkin olla yhteydessä niskakivut.. Kiropraktikkoni nimittäin ensin arvioi että kaulasuonet ovat puristuneet lihasten vuoksi ja että pitäisi kuvauttaa myös. Tähän arvioon tuli ensiksi siksi että oireeni pahenevat kun harrastan liikuntaa tai verenpaine nousee muusta syystä.. Miten pääsit kaulasuonten kuvauksiin? Saitko lähetteen tavalliselta lääkäriltä? Kerro ihmeessä sitten tuloksista tänne päin!


      • Liia81
        tellervoinen kirjoitti:

        Hei Liia81! Ne mustat/harmahtavat pallot ovat juuri kuten kuvaat. Minulla on niitä yksi joka pysyy aina ja pari jotka tulevat aika ajoin. Välillä välkehtivät todella voimakkaasti. Silmät kiinni nuo näkyvät parhaiten. Voi hyvinkin olla yhteydessä niskakivut.. Kiropraktikkoni nimittäin ensin arvioi että kaulasuonet ovat puristuneet lihasten vuoksi ja että pitäisi kuvauttaa myös. Tähän arvioon tuli ensiksi siksi että oireeni pahenevat kun harrastan liikuntaa tai verenpaine nousee muusta syystä.. Miten pääsit kaulasuonten kuvauksiin? Saitko lähetteen tavalliselta lääkäriltä? Kerro ihmeessä sitten tuloksista tänne päin!

        Kävin yksityisellä neurologilla viimeviikolla josta sain lähetteen ja ajan tällepäivälle. Yksityiseltä pääsee yleensä jonottamatta kuvauksiin. Syksyllä pääsin heti samanapäivänä ja tuloksetkin kuulin jo parituntia kuvauksen jälkeen, joten nopeaa toimintaa vaikkakin hintavaa. Mulla myös nuo oireet ovat yhteydessä liikuntaan tai muuhun rasitukseen joten verenpaineen vaihtelulla voi olla jotain vaikutusta. Nyt on uutena oireena alkaneet näkyä liikkuvien kohteiden "hännät". Eli liikkuvista tai itse liikkuessa esineistä tai ihmisistä näkyy ikäänkuin lyhyt venyvä varjo. Pelottaa että miten pitkälle nämä häiriöt vielä etenevät. Tulen sitten kertomaan kyllä tuloksista tänne.


      • Liia81
        Liia81 kirjoitti:

        Kävin yksityisellä neurologilla viimeviikolla josta sain lähetteen ja ajan tällepäivälle. Yksityiseltä pääsee yleensä jonottamatta kuvauksiin. Syksyllä pääsin heti samanapäivänä ja tuloksetkin kuulin jo parituntia kuvauksen jälkeen, joten nopeaa toimintaa vaikkakin hintavaa. Mulla myös nuo oireet ovat yhteydessä liikuntaan tai muuhun rasitukseen joten verenpaineen vaihtelulla voi olla jotain vaikutusta. Nyt on uutena oireena alkaneet näkyä liikkuvien kohteiden "hännät". Eli liikkuvista tai itse liikkuessa esineistä tai ihmisistä näkyy ikäänkuin lyhyt venyvä varjo. Pelottaa että miten pitkälle nämä häiriöt vielä etenevät. Tulen sitten kertomaan kyllä tuloksista tänne.

        Tulokset tulivat kaulasuonten magneettikuvauksesta. Ei niissä mitään poikkeavaa ollut. Nyt ei auta muu kuin odotella ja katsoa mitä tuleman pitää. Toivottavasti eivät tästä enää pahenisi:(


      • malluainen
        Liia81 kirjoitti:

        Tulokset tulivat kaulasuonten magneettikuvauksesta. Ei niissä mitään poikkeavaa ollut. Nyt ei auta muu kuin odotella ja katsoa mitä tuleman pitää. Toivottavasti eivät tästä enää pahenisi:(

        "kiva" löytää tuoreita kokemuksia tästä hermoja syövästä vaivasta. Mulla oli viime kesä ihan helvettiä kun koko kesä oli jos jonkun näköistä näköhäiriötä ja tummat lasit päässä jouduin kulkemaan kun koko ympäristö väreili mun silmissä. No se meni ohi, mutta sain nuo floatersit ilokseni. Ja kun joka paikassa kirjoitellaan että ne näkyy vaalealla taustalla, mulla näkyy kokoajan myös sellainen hämärä on paha kun tuntuu ettei mitään näe! Markettien valot heijastaa niin pahasti että olo käy sietämättömäksi. MInun silmissäni menee sellaisia valuvia kuplajonoja sekä tummia viivoja ja pisteitä sinne tänne. Nyt huomasin taivaalle katsellessani että näkyy paljon palloja jotka vilkkuu. olen ihan maassa, kun silmälasiton näköni yhtäkkiä meni tällaiseksi. Yritän lohduttautua ajatuksella että näen vielä ja aurinkolasit auttaa hyvin...mutta jos nämä lisääntyy älyttömästi =(. Elämänilo tuntuu katoavan silmissä!!!


      • asdasdyrtyrtyr5detywer
        tellervoinen kirjoitti:

        Hei Liia81! Ne mustat/harmahtavat pallot ovat juuri kuten kuvaat. Minulla on niitä yksi joka pysyy aina ja pari jotka tulevat aika ajoin. Välillä välkehtivät todella voimakkaasti. Silmät kiinni nuo näkyvät parhaiten. Voi hyvinkin olla yhteydessä niskakivut.. Kiropraktikkoni nimittäin ensin arvioi että kaulasuonet ovat puristuneet lihasten vuoksi ja että pitäisi kuvauttaa myös. Tähän arvioon tuli ensiksi siksi että oireeni pahenevat kun harrastan liikuntaa tai verenpaine nousee muusta syystä.. Miten pääsit kaulasuonten kuvauksiin? Saitko lähetteen tavalliselta lääkäriltä? Kerro ihmeessä sitten tuloksista tänne päin!

        Kirjoita googleen verkkokalvon irtauma


      • kohtalotoveri454236
        asdasdyrtyrtyr5detywer kirjoitti:

        Kirjoita googleen verkkokalvon irtauma

        kun näkökenttä alkaa varjostua. itselläni on myös lasiaisen irtauma ja näkö väreilee yhä, eihän se vielä mikään verkkokalvon irtauma ole?


      • Malluainen
        asdasdyrtyrtyr5detywer kirjoitti:

        Kirjoita googleen verkkokalvon irtauma

        Lääkärissä olen käynyt, mutta eihän noita noteerata. Muuten kaikki ok. Kesällä käyn taas tarkastuksessa. puolen vuoden välein olen nyt käynyt varmuuden vuoksi. Syksyllä helpottaa kun tulee hämärämpää. näkee paljon kirkkaammin. Voisihan sitä olla pahempaakin elämässä kuin samentumat, mutta kyllä nuokin ihan riittää laittaa hermon kireälle kun suhaavat tossa edes takaisin ja kaikki eri suuntiin!!


      • Strobosimmu
        kohta24 kirjoitti:

        Mulla on ollut noita ainakin ala-asteesta lähtien eikä se ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. Eli omia oireita floatereita molemmissa silmissä. Taivasta vasten kipinöintiä ja floatereita samaan aikaan. Itseasiassa talvella järven jäällä tämä on todella ärsyttävää. Tekee mieli vetää aurinkolasit päähän ihan siitäkin syystä, että silmät ovat valolle arat, mutta koskaan niitä ei tule otettua mukaan. Vasemmassa silmässä näkyy päivänvalossa kun valo sopivasti osuu oikeassa kulmassa niin kovaa "kipinöintiä" ns. blind spotin ympärillä. Rajumpaa kuin muualla näkökentässä. Yöllä katuvalojen ympärillä näkyy haloja. Sitten yksi mitä ei ole mielestäni missään mainittu niin pimeään aikaan sinisten valokylttien katsominen on todella epämiellyttävää varsinkin jos se on tekstiä. Fiilis on kuin olisi todella surkea näkö. Sitten on tuo visualsnow efekti, mutta sen olen oppinut suvaitsemaan... Eniten häiritsee tuo kipinöinti ja floaterit. Pilaa kesän! Ei tee yhtään mieli katsella taivasta. Kohta on ikää siis 24V ja oireet pysyneet samana tähän asti. Kertaakaan en ole käynyt lääkärillä. Yleislääkärille olen muistaakseni maininnut, mutta ilmeisesti piti "hulluna". Onko kenelläkään tämmöistä oiretta eli yöllä kun suljet silmäsi ja näyttää siltä että "valorengas" valuu keskelle näkökenttää supistuu ja aloittaa uudestaan reunoilta. Eli tätä jatkuu siis looppina. "Valorengas" ei ole siis mikään kirkas vaan semmoinen tummanharmaa. Eroittaa juuri ja juuri. Näkökentässä välkkymistä on myös ollut ihan ala-asteesta lähtien eli kun tulee valoisasta pimeään huoneeseen niin näkökentässä alkaa semmoinen strobo-efekti. Sitten visualsnow:sta sen verran, että se on ainakin itselläni villeimmillään, jos yöllä herää vessahädälle ja pimeässä yrittää suunnistaa.

        Täysin nappiin oirekuvaus! Sinisen kyltin huomasin tässä pari päivää sitten, valtava halo eikä millään saanut selvää. Silmät kiinni vetää looppia parhaillaan kolme eri väristä palloa. Itsellänikin ainakin floatersit olleet aina, niitä nostelemalla on tullut kulutettua bussissa aikaa. :D

        Itselläni visual snow on saattanut alkaa vasta viime aikoina, muttei silti ole tippaakaan huolettanut, koska ei ole elämää suuremmin häirinnyt. Kaipa tämä jonkin aivoalueen yli- tai aliaktiivisuutta on. Usein jopa ihan hupaisaa seurailla näkökentän elämistä.


      • joujoumoumou
        kohta24 kirjoitti:

        Mulla on ollut noita ainakin ala-asteesta lähtien eikä se ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. Eli omia oireita floatereita molemmissa silmissä. Taivasta vasten kipinöintiä ja floatereita samaan aikaan. Itseasiassa talvella järven jäällä tämä on todella ärsyttävää. Tekee mieli vetää aurinkolasit päähän ihan siitäkin syystä, että silmät ovat valolle arat, mutta koskaan niitä ei tule otettua mukaan. Vasemmassa silmässä näkyy päivänvalossa kun valo sopivasti osuu oikeassa kulmassa niin kovaa "kipinöintiä" ns. blind spotin ympärillä. Rajumpaa kuin muualla näkökentässä. Yöllä katuvalojen ympärillä näkyy haloja. Sitten yksi mitä ei ole mielestäni missään mainittu niin pimeään aikaan sinisten valokylttien katsominen on todella epämiellyttävää varsinkin jos se on tekstiä. Fiilis on kuin olisi todella surkea näkö. Sitten on tuo visualsnow efekti, mutta sen olen oppinut suvaitsemaan... Eniten häiritsee tuo kipinöinti ja floaterit. Pilaa kesän! Ei tee yhtään mieli katsella taivasta. Kohta on ikää siis 24V ja oireet pysyneet samana tähän asti. Kertaakaan en ole käynyt lääkärillä. Yleislääkärille olen muistaakseni maininnut, mutta ilmeisesti piti "hulluna". Onko kenelläkään tämmöistä oiretta eli yöllä kun suljet silmäsi ja näyttää siltä että "valorengas" valuu keskelle näkökenttää supistuu ja aloittaa uudestaan reunoilta. Eli tätä jatkuu siis looppina. "Valorengas" ei ole siis mikään kirkas vaan semmoinen tummanharmaa. Eroittaa juuri ja juuri. Näkökentässä välkkymistä on myös ollut ihan ala-asteesta lähtien eli kun tulee valoisasta pimeään huoneeseen niin näkökentässä alkaa semmoinen strobo-efekti. Sitten visualsnow:sta sen verran, että se on ainakin itselläni villeimmillään, jos yöllä herää vessahädälle ja pimeässä yrittää suunnistaa.

        Minulla on aina tullut tuo valo homma silmiin kun suljen ne niin kauan kuin muistan :/ tää tulee tosin aika myöhään kun on kulunu jo joku 2v ;D


    • Lasiainen_

      Heps.

      Minulla on melkolailla samoja oireita. Kävin yksityisellä tarkistuttamassa verkkokalvon ja sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, koska valitin lumisateesta, jälkikuvista ja että suorat linjat tuntuu kaartuvan ym ym.

      Tarkemmissa tutkimuksissa silmäpolilla todettiin lopulta lasiaisen irtautuma. Kolmella erilaisella vehkeellä törkittiin silmiä, joista geeliin sivelty suurennuslasitähystin oli epämiellyttävin. Sitä ennen tehtiin tarkat näkökartoitukset (jotka eivät kyllä kuitenkaan muutamia hyvin pieniä sokeita pisteitä kartoittanetkaan) Myös melko haastavia värinäkötestejä tehtiin, missä piti pistää harmahtavia sävyjä oikeaan järjestykseen.

      Lääkärin mukaan lasiaisen irtautuma voi aiheuttaa,varsinkin yhdessä psyykkisten oireiden kanssa - lumisadetta, jälkikuvia, säkenöintiä, valopalloja, mustia palloja jne. Psyykkinen puoli liittyy yleensä mainitsemaasi stressiin ja siihen että tarkkailee melkeenpä tietämättään omaa näköä.

      Psyykkisestä/neurologisesta puolesta vielä - itse lisäsin liikuntaa lähes päivittäiseksi ja koetin saada ajatukset muualle ja kappas.. suorat linjat on suoria, lumisadetta ei näy, sokeat pisteet eivät enää dominoi näkökentässä, välähykset, tähdenlennot on vähentyneet aivan ratkaisevasti. Myös ruokavaliota olen koettanut säätää terveellisempään suuntaan. Tästä kaikesta huolimatta väsyneenä (ja kankkusessa!) ja stressaantuneena saattaa joskus alkaa näkymään noita ärsyttäviä oireita, mutta siihen on auttanut lepo, liikkuminen ja melkein mikä tahansa aktiviteetti missä ei tarvi toljotella kovin tarkasti.

      Lääkäri kuitenkin kehoitti seuraamaan näköön liittyviä muutoksia, koska lasiaisen irtautumassa voi verkkokalvoon tulla ärsytystä ja joissain melko harvoissa tapauksissa vaurioita. Lähinnä puhui semmosesta varjosta / suuremmasta sokeasta alueesta. Silmiä on lienee myös hyvä käydä esim. kerran vuodessa tarkistuttamassa jos todettu lasiaisen irtautuma.

      • tellervoinen

        Kauanko sinulla oli aikaa siinä välissä kun näköhäiriöt ilmenivät ja lasiaisen irtauma todettiin? Minulle sanoi optikko että kyseessä ei voi olla lasiaisen irtauma sillä oireet ovat olleet jo kauan.. siinä vaiheessa 7kk. Silmälääkärille en ole edelleenkään päässyt.

        Olen yrittänyt olla tarkkailematta näköäni ja olla seuraamatta näköni tilaa. Huolestuminen on helpottanut eikä pelota enää niin paljoa. Tosin oireet ovat ennallaan.

        Stressin vaikutus on ilmeinen, aina kun näköhäiriöni ovat pahenneet olen ollut henkisesti todella loppu tai muuten vaan kokenut olevani jaksamisen äärirajoilla. Joskus on kuitenkin oltava koko päivä menossa ja käydä vierailemassa sukulaisilla.. sen koen stressaavaksi. En voi kuitenkaan olla erakkona vaivan vuoksi. Lepopäiviä olen lisännyt ja koittanut irtautua kiireestä ja ongelmista.

        Paransin ruokailutottumuksiani jo 5kk sitten sekä aloin lenkkeilemään säännöllisemmin jonka seurauksena painoa on pudonnut 12 kiloa. Näköhäiriöhin liikunta vaikuttaa pahentaen niitä hetkellisesti.

        Olisi kiva tietää millainen vaikutus mielenterveydellä on tässä sairaudessa... Itsellä masennusta sekä ahdistusta.

        t. tellervoinen


      • Malluainen
        tellervoinen kirjoitti:

        Kauanko sinulla oli aikaa siinä välissä kun näköhäiriöt ilmenivät ja lasiaisen irtauma todettiin? Minulle sanoi optikko että kyseessä ei voi olla lasiaisen irtauma sillä oireet ovat olleet jo kauan.. siinä vaiheessa 7kk. Silmälääkärille en ole edelleenkään päässyt.

        Olen yrittänyt olla tarkkailematta näköäni ja olla seuraamatta näköni tilaa. Huolestuminen on helpottanut eikä pelota enää niin paljoa. Tosin oireet ovat ennallaan.

        Stressin vaikutus on ilmeinen, aina kun näköhäiriöni ovat pahenneet olen ollut henkisesti todella loppu tai muuten vaan kokenut olevani jaksamisen äärirajoilla. Joskus on kuitenkin oltava koko päivä menossa ja käydä vierailemassa sukulaisilla.. sen koen stressaavaksi. En voi kuitenkaan olla erakkona vaivan vuoksi. Lepopäiviä olen lisännyt ja koittanut irtautua kiireestä ja ongelmista.

        Paransin ruokailutottumuksiani jo 5kk sitten sekä aloin lenkkeilemään säännöllisemmin jonka seurauksena painoa on pudonnut 12 kiloa. Näköhäiriöhin liikunta vaikuttaa pahentaen niitä hetkellisesti.

        Olisi kiva tietää millainen vaikutus mielenterveydellä on tässä sairaudessa... Itsellä masennusta sekä ahdistusta.

        t. tellervoinen

        olisi kiva kuulla sellaisten ihmisten kertomuksia, joilla noita floaterseja ym. on jo vuosia ollut. paljon löytyy keskusteluja useiden vuosien takaa jolloin asia on keskutelijoilla ollut tuore. mitä kuuluu sellaisille ihmisille nyt.

        Mietin vaan, kuinka jaksaa jatkuvan varjovilinän keskellä tervejärkisenä =). Stressi ja ahdistus varmastikkin "lisäävät" näitä oireita. kokoajan tuijottaa ja miettii kuinka selvästi näkee nuo kiusalliset samentumat.

        olen kiukkuinen ja väsynyt tähän vaivaan. keskustellessa ihmisten kanssa näen vain nuo varjot silmissäni,samoin kävelyllä =(. Olen lähes 100% varma että sain tämän vaivan itselleni kovasta stressireaktiosta viime vuonna. elimistöni meni aivan sekaisin ja tämä tuli sitten kaupanpäälle.


      • aaarggghh
        tellervoinen kirjoitti:

        Kauanko sinulla oli aikaa siinä välissä kun näköhäiriöt ilmenivät ja lasiaisen irtauma todettiin? Minulle sanoi optikko että kyseessä ei voi olla lasiaisen irtauma sillä oireet ovat olleet jo kauan.. siinä vaiheessa 7kk. Silmälääkärille en ole edelleenkään päässyt.

        Olen yrittänyt olla tarkkailematta näköäni ja olla seuraamatta näköni tilaa. Huolestuminen on helpottanut eikä pelota enää niin paljoa. Tosin oireet ovat ennallaan.

        Stressin vaikutus on ilmeinen, aina kun näköhäiriöni ovat pahenneet olen ollut henkisesti todella loppu tai muuten vaan kokenut olevani jaksamisen äärirajoilla. Joskus on kuitenkin oltava koko päivä menossa ja käydä vierailemassa sukulaisilla.. sen koen stressaavaksi. En voi kuitenkaan olla erakkona vaivan vuoksi. Lepopäiviä olen lisännyt ja koittanut irtautua kiireestä ja ongelmista.

        Paransin ruokailutottumuksiani jo 5kk sitten sekä aloin lenkkeilemään säännöllisemmin jonka seurauksena painoa on pudonnut 12 kiloa. Näköhäiriöhin liikunta vaikuttaa pahentaen niitä hetkellisesti.

        Olisi kiva tietää millainen vaikutus mielenterveydellä on tässä sairaudessa... Itsellä masennusta sekä ahdistusta.

        t. tellervoinen

        Minulla on masennusta ja extreme ahdistuneisuutta ihan tosissaan,välillä sitä käy niin pohjalla mutta sitten tuas noustaan. Mä luulen että mielenterveyshäiriöt pahentaa tätä vaivaa. Mutta juttu on se,että meidän täytyy tutkia meidän silmämme,ja kai sitten maksaa siitä enemmän. jos todetaan,kunnon tutkimuksien jälkeen että ei ole mitään vakavaa,niin me rauhotumme. Muttakun tässä saa kokoajan pelätä pahinta.. ja tuntuu ettei kukaan auta. Ensi kuussa menen yksityiselle silmälääkärille,ja saavat tutkia perinpohjin silmät. Jotain mätää tässä on.Ei näitä oireita voi olla syyttä. Alkaa vituttaa nämä. Vuosia jo olleet.


    • moi7
      • Strawberry~

        Näen kanssa floatereita, sitä ns. lumisadetta, joskus mustan pisteen, myös jälkikuvia usein kaikesta, kipinöitä kirkkaaseen katsottaessa, myös se musta pilkku, mikä näyttää ettei näkisi, niin ilmestyy joskus silmään (vaihtaa väriä taustan mukaan) ym. Onhan noita. Huomaan ne helposti, jos mietin niitä, mutta sitten ne unohtuu ja ei aina niitä näe. :)

        http://www.cynical-c.com/archives/bloggraphics/Floaters.png tutunnäköistä joo, kun katsoo taivaalle. :D

        En näe itsekään valkoista täysin valkoisena. Kun katsoo tässä näytössäkin valkoisia kohtia, niin niissä huomaa floatereita lipumassa tai välkehdintää ym. :>

        Ja ikää on 18. Huomasin noi kaikki ilmiöt joskus alle 10 vuotiaana, kun oli stressaava elämäntilanne, niin siitä asti ne silmissä on roikkunut, mutta kai oon niin tottunu. Ei niitä aina muista. :) Oon keskustellu niistä ja samaa on kyl muillakin, kun ne on oikein tarkkaa kattoneet. :D

        Näössä on juu miinuksia (-1), mutta muuta vikaa ei kai sit silmissä ole. Noi kai on normaaleja juttuja. Joskus niskat on jumissa, niin en tiedä sitten, että pahentaako ja koneella tulee oltua monta tuntia päivässä.


        On toi näkö kyl aika sotkunen, ku tarkkaa alkaa tihrustamaa.. :D


        No pärjäilkää. :)


      • Drezz
        Strawberry~ kirjoitti:

        Näen kanssa floatereita, sitä ns. lumisadetta, joskus mustan pisteen, myös jälkikuvia usein kaikesta, kipinöitä kirkkaaseen katsottaessa, myös se musta pilkku, mikä näyttää ettei näkisi, niin ilmestyy joskus silmään (vaihtaa väriä taustan mukaan) ym. Onhan noita. Huomaan ne helposti, jos mietin niitä, mutta sitten ne unohtuu ja ei aina niitä näe. :)

        http://www.cynical-c.com/archives/bloggraphics/Floaters.png tutunnäköistä joo, kun katsoo taivaalle. :D

        En näe itsekään valkoista täysin valkoisena. Kun katsoo tässä näytössäkin valkoisia kohtia, niin niissä huomaa floatereita lipumassa tai välkehdintää ym. :>

        Ja ikää on 18. Huomasin noi kaikki ilmiöt joskus alle 10 vuotiaana, kun oli stressaava elämäntilanne, niin siitä asti ne silmissä on roikkunut, mutta kai oon niin tottunu. Ei niitä aina muista. :) Oon keskustellu niistä ja samaa on kyl muillakin, kun ne on oikein tarkkaa kattoneet. :D

        Näössä on juu miinuksia (-1), mutta muuta vikaa ei kai sit silmissä ole. Noi kai on normaaleja juttuja. Joskus niskat on jumissa, niin en tiedä sitten, että pahentaako ja koneella tulee oltua monta tuntia päivässä.


        On toi näkö kyl aika sotkunen, ku tarkkaa alkaa tihrustamaa.. :D


        No pärjäilkää. :)

        Itsellä oireet välkkyminen jne pahentuu jos katselen vanhaa 50hz putkitelevisiota toki valkoisella taustalla
        nämä madot näkyvät aivan yhtälailla. Todellakin talvella on aivan kamalaa olla tasaisessa lumihangessa auringonpaisteessa. Tämä kolahti kyllä todella paljon. Palaan kirjoittelemaan, kun pääsen koneen ääreen on sen verran hidasta puhelimella näpytellä. Itsellä oireet jatkuneet niin kauan, etten edes muista, että olisin joskus elänyt ilman oireita :) Tsemppiä kaikille oireista kärsiville.


      • Drezz
        Drezz kirjoitti:

        Itsellä oireet välkkyminen jne pahentuu jos katselen vanhaa 50hz putkitelevisiota toki valkoisella taustalla
        nämä madot näkyvät aivan yhtälailla. Todellakin talvella on aivan kamalaa olla tasaisessa lumihangessa auringonpaisteessa. Tämä kolahti kyllä todella paljon. Palaan kirjoittelemaan, kun pääsen koneen ääreen on sen verran hidasta puhelimella näpytellä. Itsellä oireet jatkuneet niin kauan, etten edes muista, että olisin joskus elänyt ilman oireita :) Tsemppiä kaikille oireista kärsiville.

        Unohdin mainita, että olen 24 vuotias.


    • Micael""

      Minulla on noin 4 vuotta ollut "visual snow"-oireita. Ovat jälleen aktiivisessa vaiheessa ja kirkkaassa päivänpaisteessa on lähes toivotonta olla ilman tummia aurinkolaseja.

      Nyt niskat vielä ovat jumissa ja ne pahentavat ongelmaa. Tressi myös pahentaa ongelmaa. Pääosin olen "sinut" ongelman kanssa mutta ajoittain tulee ikäänkuin pelkokohtauksia että onko minulla kasvain päässä vai mistä nämä johtuvat.

      Aurallinen migreeni on minua vaivannun 20 vuotta. On myös aktiivisessa vaiheessa pidettyään hiljaiseloa lähes 10 vuotta. Olen 36v mies.

      • leopardiih

        Onko se todellakin samanlaista kuin telkkarin lumisade eli semmoisia isoja möllyköitä? Itellä näkyy kun taivaalle katsoo semmosia soluja jotka vilisee, ärysyttävän näköistä.


      • Mitätämäon
        leopardiih kirjoitti:

        Onko se todellakin samanlaista kuin telkkarin lumisade eli semmoisia isoja möllyköitä? Itellä näkyy kun taivaalle katsoo semmosia soluja jotka vilisee, ärysyttävän näköistä.

        Koska tähän viestiini ei tullut vastauksia, niin laitan sen tänne. :)

        Näettekö aina jälkikuvia? Vaikka katsoisitte sekunnin ajan esinettä ja siitä samantien pois? Eli teidän ei tarvitse tuijottaa esinettä tai jotain kohdetta kauan, vaan näette siitä muodostuvan jälkikuvan samantien? Ja ympärillenne katsellessanne teillä näkyy niitä? Itse näen niitä aina, kun katson johonkin ja siitä pois. Ja näen myös lumisadetta ja muita vastaavia. Mutta tuo jälkikuvajuttu eniten ihmetetyttää.

        Näen itse taivaalla ja esimerkiksi lumessa/pihalla auringonvalossa näitä: http://www.giannistsakiris.com/wp-content/uploads/2009/05/Floaters.png


        Siinä on myös jälkikuvatesti http://oivalluksen.hoito.org/illuusiot-jalkikuvat.php


      • -N- 88
        Mitätämäon kirjoitti:

        Koska tähän viestiini ei tullut vastauksia, niin laitan sen tänne. :)

        Näettekö aina jälkikuvia? Vaikka katsoisitte sekunnin ajan esinettä ja siitä samantien pois? Eli teidän ei tarvitse tuijottaa esinettä tai jotain kohdetta kauan, vaan näette siitä muodostuvan jälkikuvan samantien? Ja ympärillenne katsellessanne teillä näkyy niitä? Itse näen niitä aina, kun katson johonkin ja siitä pois. Ja näen myös lumisadetta ja muita vastaavia. Mutta tuo jälkikuvajuttu eniten ihmetetyttää.

        Näen itse taivaalla ja esimerkiksi lumessa/pihalla auringonvalossa näitä: http://www.giannistsakiris.com/wp-content/uploads/2009/05/Floaters.png


        Siinä on myös jälkikuvatesti http://oivalluksen.hoito.org/illuusiot-jalkikuvat.php

        Olen itse 22 vuotias nuori nainen jolla on ollut nuorempana eli joskus 15-16 v pisteitä silmissä niin sanotusti, mutta ne ovat hävinneet päivässä. Nyt minulla nämä samat oireet kestäneet jo kuukauden ja tuntuu niin ärsyyttävältä. Ennen siihen auttoivat silmän kostutus tipat ja nyt myös vähäsen mutta kuitenkin tulee ihan ahdistunut olo. Olen joskus kysynyt silmälääkäriltä mistä tämä vosi johtua hänen mielestään johtuu siitä että kuivat silmät :( minulla ei muita noita näköhäiriö juttuja ole. En tiedä pitäiskö mennä tutkimuksiin vai meneekö tämä ohi, keholla on kuitenkin tapana parantaa itsensä ellei ole jotain vakavampaa.. Töissä meillä hyvin vahva ilmastointi jossa kuivuu huuletkin aina... en tiedä johtuuko nämä oireet siitä... mutta pisteitä minä nään ehkä pari kappaletta kummassakin silmässä harmaan värisinä.. :( pitääkö minun huolestua? :(


      • Ruokavaliossa apu?
        -N- 88 kirjoitti:

        Olen itse 22 vuotias nuori nainen jolla on ollut nuorempana eli joskus 15-16 v pisteitä silmissä niin sanotusti, mutta ne ovat hävinneet päivässä. Nyt minulla nämä samat oireet kestäneet jo kuukauden ja tuntuu niin ärsyyttävältä. Ennen siihen auttoivat silmän kostutus tipat ja nyt myös vähäsen mutta kuitenkin tulee ihan ahdistunut olo. Olen joskus kysynyt silmälääkäriltä mistä tämä vosi johtua hänen mielestään johtuu siitä että kuivat silmät :( minulla ei muita noita näköhäiriö juttuja ole. En tiedä pitäiskö mennä tutkimuksiin vai meneekö tämä ohi, keholla on kuitenkin tapana parantaa itsensä ellei ole jotain vakavampaa.. Töissä meillä hyvin vahva ilmastointi jossa kuivuu huuletkin aina... en tiedä johtuuko nämä oireet siitä... mutta pisteitä minä nään ehkä pari kappaletta kummassakin silmässä harmaan värisinä.. :( pitääkö minun huolestua? :(

        Muiden kuvaukset oireista kuulostavat juuri samoilta mitä mullakin on. Olen 38 v. ja oireita on ollut yli 10 v. Pikkuhiljaa roskat ja mustat pisteet ovat lisääntyneet. Nyt myös vasemmassa silmässä pieni samentuma, jonka huomaa lukiessa. Se poukkoilee rasittavasti. Hämärässä/pimeässä autolla ajo on raskasta jne.
        Olen kysynyt tästä useammalta silmälääkäriltä ja sanoivat, ettei parannuskeinoa ei ole. Vanhuus ei kuulemma tule yksinään.

        Minua kiinnostaa kuitenkin josko esim. kiinalainen lääketiede sanoo tähän jotain. Olen lukenut, että jos maksassa on jotain häiriöitä, niin silloin voi nähdä näitä mustia täpliä. Länsimainen lääketiede keskittyy liikaa oireisiin eikä syyhyn.
        Nuorempana meni alas alkoholia aika lailla ja ravintokin oli mitä oli, joten maksa on ollut koetuksella. Kiinnostaisikin tietää, että voiko ruokavaliolla tätä vaivaa jotenkin hidastaa/pysäyttää? Länsimainen lääketiede ei varmasti ota kantaa asiaan tältä kannalta. Tai no yksi lääkäri sanoi, että ruoalla ei ole vaikutusta. Ja kun lääkefirmat eivät ole keksineet lääkettä, joka parantaisi, niin asialle ei voi tehdä mitään lääkäreiden mukaan. Ei kyllä usko, että näin on...


      • päivää
        leopardiih kirjoitti:

        Onko se todellakin samanlaista kuin telkkarin lumisade eli semmoisia isoja möllyköitä? Itellä näkyy kun taivaalle katsoo semmosia soluja jotka vilisee, ärysyttävän näköistä.

        Mulla on ihan sama juttu.. nämä oireeni alkoi sillon kun olin kipeä tossa 2 viikkoa sitten, ja todella ärsyttävää kattoa taivaalle kun semmoset valkoset/kirkkaat tuhansia tai satoja pisteitä vetelee siellä ympäriinsä, varsinkin sillon näkyy kunnolla kun on kirkas taivas esim valkoseen pilveen kun kattoo ja sitten johonkin kirkkaaseen valkoseen seinään kun kattoo, todella ärsyttävää, tähän alkaa pikkuhiljaa tottumaan mutta toivottavasti ei tule mitään muuta lisää, minulla on kyllä ollut vähän masennusta ja hartiat ja niska ollut jumissa joku 2 vuotta voisikohan johtua siitä, ainakin heti niiden jumiutumisen ja masennuksen jälkeen on kaikenmaailman oireita saattanut ilmetä.. no tässä pitää yrittää saada lihakset taas kuntoon ja masennus pois jos se sitten lähtisi, toivotaan parasta :)


    • 456434

      Mä kun katon kirkasta taivasta niin mulla pyörii sellasia ihme pisteitä vähän kun kesäsin on jonkun puron vieressä on hirveesti pieniä itikoita samassa kasassa. Jos kattoo jostain mäeltä et kuvassa on vaikka mehtää ja taivas niin nää pisteet pyörii ainoastaan tossa "kuvan" taivas kohdassa. Onko tää tota vai jotain muuta?

      • 456434

        ai niin noita pisteitä ei pysty seuraamaan eikä ne mene mitenkään minkään kaavan mukaan.


      • Silmämies1
        456434 kirjoitti:

        ai niin noita pisteitä ei pysty seuraamaan eikä ne mene mitenkään minkään kaavan mukaan.

        Tuo kirkasta taivasta ja sinertävää kirkasta taustaa (tai muuten kirkasta valoa vasten) näkyvä pisteiden vilistys on normaali ilmiö. Se johtuu silmän sisällä olevien valkosolujen liikkeistä jotka välittyy näköhermoon. Jotkin ihmiset ei tuota huomaa vaikka kuinka yrittäisivät. Toisilla se taas tulee vahvanakin efektinä valoa vasten ja se on hyvin ärsyttävää.


      • lisätäkseni..
        Silmämies1 kirjoitti:

        Tuo kirkasta taivasta ja sinertävää kirkasta taustaa (tai muuten kirkasta valoa vasten) näkyvä pisteiden vilistys on normaali ilmiö. Se johtuu silmän sisällä olevien valkosolujen liikkeistä jotka välittyy näköhermoon. Jotkin ihmiset ei tuota huomaa vaikka kuinka yrittäisivät. Toisilla se taas tulee vahvanakin efektinä valoa vasten ja se on hyvin ärsyttävää.

        Käsittääkseni jälkikuvilla, lumisateen näkemisellä, välähyksillä ja sokeilla pisteillä voi olla myös psykologisia syitä. Ns. yliaktiivinen näkö. Stressaavissa elämäntilanteissa ihminen saattaa kuunnella kehoaan sairaalloisen liikaa ja epäillä kaikenlaisia tauteja. Sen olen huomannut jos oikein keskityn etsimään omasta näköaististani poikkeavaisuuksia, niitä myös alkaa ilmaantua.

        Olen käynyt läpi silmänpohjantutkimuksia, näkökenttätestejä, aivojen magneettikuvauksen, verikokeita jne. parin vuoden sisällä. Mitään poikkeavaa ei ole löydetty. Lumisateen, jälkikuvien, sokeiden pisteiden ym. lisäksi kärsin paljon myös allergioista ja vaikeasta atooppisesta ihottumasta. Atooppinen rikkinäinen iho pitää immunoglobuliini-E:n koholla ja valkosolujen määrän veressä korkeana. Tästä voi osittain johtua itselläni ne valkoiset kiemurtelevat pisteet ja lumisade näkökentässä. Verkkokalvon verisuonissa siis pujottelee enemmän valkosoluja kuin normaalisti ja lumisade-efekti voi olla voimakkaampi.

        Asiat jotka auttavat vaivoihin:

        1) Ruokatottumukset
        Sokerin kanssa kannattaa olla tarkkana. Diabeteksella on huono vaikutus verkkokalvon verisuonien terveyteen. Vaikkei sokeritautia olisikaan ja paastoarvot  


      • EiRillejä
        lisätäkseni.. kirjoitti:

        Käsittääkseni jälkikuvilla, lumisateen näkemisellä, välähyksillä ja sokeilla pisteillä voi olla myös psykologisia syitä. Ns. yliaktiivinen näkö. Stressaavissa elämäntilanteissa ihminen saattaa kuunnella kehoaan sairaalloisen liikaa ja epäillä kaikenlaisia tauteja. Sen olen huomannut jos oikein keskityn etsimään omasta näköaististani poikkeavaisuuksia, niitä myös alkaa ilmaantua.

        Olen käynyt läpi silmänpohjantutkimuksia, näkökenttätestejä, aivojen magneettikuvauksen, verikokeita jne. parin vuoden sisällä. Mitään poikkeavaa ei ole löydetty. Lumisateen, jälkikuvien, sokeiden pisteiden ym. lisäksi kärsin paljon myös allergioista ja vaikeasta atooppisesta ihottumasta. Atooppinen rikkinäinen iho pitää immunoglobuliini-E:n koholla ja valkosolujen määrän veressä korkeana. Tästä voi osittain johtua itselläni ne valkoiset kiemurtelevat pisteet ja lumisade näkökentässä. Verkkokalvon verisuonissa siis pujottelee enemmän valkosoluja kuin normaalisti ja lumisade-efekti voi olla voimakkaampi.

        Asiat jotka auttavat vaivoihin:

        1) Ruokatottumukset
        Sokerin kanssa kannattaa olla tarkkana. Diabeteksella on huono vaikutus verkkokalvon verisuonien terveyteen. Vaikkei sokeritautia olisikaan ja paastoarvot  

        Floaterit ym. ovat vain merkki silmän rasituksesta. Älkää jännittäkö näkemistä. Voitte kokeilla Bates metodia (Bates method), joka toimii ja sillä näkö myös paranee vähitellen. Silmä parantuu itsestään. Bates metodi ei juuri maksa muuta kuin pientä vaivannäköä.


      • visua snow
        EiRillejä kirjoitti:

        Floaterit ym. ovat vain merkki silmän rasituksesta. Älkää jännittäkö näkemistä. Voitte kokeilla Bates metodia (Bates method), joka toimii ja sillä näkö myös paranee vähitellen. Silmä parantuu itsestään. Bates metodi ei juuri maksa muuta kuin pientä vaivannäköä.

        niinkuin joku sanoikin, "kiva" tietää että muillakin on samoja oireita. eihän se niitä omia oireita poista, mutta toisaalta ei ainakaan enää ole sitä pelkoa että sokeutuisi tässä parin kuukauden sisään. jos muutkin on sinnitellyt VS (visual snown) kanssa niin kai sitä itsekin pystyy.

        mulla kanssa floatersit ei niin häiritse vaikka inhottaahaan se ettei voi taivaalle katsella. kaikken ärsyttävintä on se, että erityisesti valkoista pintaa katsoessa tai hämärässä valaistuksessa (esim yöllä) on se lumisade silmissä häiritsevää. välillä myös vaikea katsoa jotakuta tai lukea kun kaikki viivat on vähän sekaisia. mulla oireena myös tinnitus, se ollut jo pari vuotta mutta VS vasta joku parisen kuukautta kunnolla. floaterseja on aina ollut hieman. ehkä VS tottuu myös samalla tavalla kun tinnitykseen, koska sen kanssa olen jo tottunut elmään. hetken aikaa tinnitus oli poissakin mutta palasi taas, en sitten tiiä teinkö jotain eri tavalla silloin.

        terveempiä elämäntapoja kannattaa kaikkien varmaan kokeilla, ei se pahaa tekisi itsellekään vaikkei VS paranisikaan :D tsemppiä kaikille


      • päivää
        456434 kirjoitti:

        ai niin noita pisteitä ei pysty seuraamaan eikä ne mene mitenkään minkään kaavan mukaan.

        Jees, sori vähän myöhäinen vastaus kun en ollut käynyt täällä vähään aikaan, elikkäs tuo sun mettä ja taivas esimerkki että pelkässä taivaassa näkyy mutta siellä mettä osiossa ei niin se on ihan sama mulla, vain kirkkaissa pinnoissa tai päivällä on pahin aika kun näkyy, mulla ei ole pahentunut ainakaan huomattavasti nämä jutut että samoja pisteitä vieläkin näkee kun kattoo taivaalle ja valkosiin seiniin jopa tietokoneen näytössä jos on valkonen tausta niin vähän näkyy, niin ja ne pisteet menee ihan sikinsokin silmissä ja menee ihan minne sattuu että sama juttu meillä nähtävästi taitaa olla :)


      • 6+2=8
        päivää kirjoitti:

        Jees, sori vähän myöhäinen vastaus kun en ollut käynyt täällä vähään aikaan, elikkäs tuo sun mettä ja taivas esimerkki että pelkässä taivaassa näkyy mutta siellä mettä osiossa ei niin se on ihan sama mulla, vain kirkkaissa pinnoissa tai päivällä on pahin aika kun näkyy, mulla ei ole pahentunut ainakaan huomattavasti nämä jutut että samoja pisteitä vieläkin näkee kun kattoo taivaalle ja valkosiin seiniin jopa tietokoneen näytössä jos on valkonen tausta niin vähän näkyy, niin ja ne pisteet menee ihan sikinsokin silmissä ja menee ihan minne sattuu että sama juttu meillä nähtävästi taitaa olla :)

        mitä kuuluu teille nykyään? Mikä on näköhäiriöittenne tilanne :) Ois kiva kuullu kuulumisia.


    • nannikkainen

      Hämmennyin suuresti, kun luin kaikki oireenne ja muut, koska itselläni on sama, ja olen aina luullut, että se on aivan normaalia. Hassua kyllä, mutta oireet eivät ole häirinneet elämääni mitenkään, välillä saatan katsella lumisadetta ja "revontulia/ilotuksia" ja floatereja ajatuksissani, enkä häiriinny niistä ollenkaan. Kun pidän silmiä kiinni ja näen juuri katsomiani kuvia tai esineitä eri väreissä, ajattelen vain että "onpa hassua, haluan nähdä lisää värejä".

      Valkoinen tausta on aina häiritsevä tosin, mutta siihen auttaa nyt pari kuukautta sitten hankitut silmälasit :) teksti näyttää paljon selvemmältä, eikä hypi NIIN paljoa.

      Ainoat häiritsevät asiat;
      Pimeällä autojen valot, olivat ne kuinka himmeät tahansa, en näe enää mitään, jos kasa autoja ajaa ohi

      sekä lumi. lumi on ehkä vielä pahempi kuin autojen valot. kun menen ulos talvella, en halua edes katsoa mihinkään, silmiä särkee niin vietävästi ja näen mustia pisteitä kaikkialla.
      Oli mukava lukea kommenttejanne :)

      • 8+16=24

        Onko minullakin snow visioni? En ole itse varmaa... Kaikki alkoi pari viikkoa sitten kun heräsin päivällä, sisällä oli pimeä ja kaikki näytti jotenkin "vaaleammin" kun aikasemmin. Sitä huomaa vaa ku on iha pimeässä ja ton jälkeen olen huomannut että pimeässä en edes näe kauheen hyvin niin kun olisi hämäräsokeutta tai jotain... Päivällä kun on valoisa niin sitä ei ees huoma, mutta silloin on niitä floatereitä mitkä sinänsä ei häiritse mutta on vähä outoa... Kävin sitten pari viikkoa sen jälkeen kun toi ilmestyi silmälääkärillä, ei ainakaan mitään poikkeava havaittu. Oisko sitten mullakin toi "visual snow" :S ? Onko kukaan teistä parantunut siitä tai onks edes mahdollista ?


    • tanneen

      Minulla on myös ollut vastaavaa ongelmaa niin kauan kuin muistan. Näköhäiriöt olivat niin hankalat(lumisade, näkökkentässä kaiken kelluessa ja jälkikuvat), että sain usein päänsärkykohtauksia yrittäessäni lukea tentteihin lukiossa ja ylioistossa. Tämä tapahtui myös tenteissä ja sain osasta huonoja arvosanoja vain sen vuoksi, että pää väsyi jo puolen tunnin tenttipaperin tuijottelun jälkeen ja tenttien jälkeen usein kävelin pitkin seiniä.

      Hiukan helpotusta edelliseen toi yllättäen silmäjumppa;
      Oletettavasti näköhäiriöiden seurauksena silmäni olivat oppineet jatkuvasti kilpailemaan tarkentamisesta ja tähän silmäjumppa puri. Nyt pystyn katsomaan rennommin.

      Visual snow on pysynyt saman tasoisena koko elämäni ajan(34V), tosin väsymys sitä lisää. Suurimpina ongelmina ovat olleet keskittymiskyvyn heikentyminen monissa tilanteissa ja se että joudun monesti lukemaan hiukan arvaamalla ja myöskin kirjoittaessa teen paljon virheitä. Edellisistä rajoitteista huolimatta koen pystyväni nykyisin TFT-paneelien ajalla näyttöpäätetyöskentelyyn. Vanhoilla putkinäytöillä ei onnistuisi.

      Voiko parantua; Jeesus voi parantaa, kun parantaa sokeitakin, mutta itsensä mahdollisimman virkeänä pitäminen unen ja liikunnan avulla helpottaa. Itselleni kirkkaassa säässä ulkoilu on parasta ja nautinnollistakin, kun voi nähdä selvästi(Voi olla migreeniin taipuvaisille ehkä vähän huonompi vaihtoehto).

    • tervevainkaikille

      Lueskelin ketjun läpi, kun googlella hain tietoa tästä vaivasta.Minulla on kanssa kaikki oireet mitä täältä ketjusta löytyy tinnityksestä vilkkumisiin ja kellukkeisiin sun muihin jälkikuviin.Juuri hoksasin uuden, tuon sinisen mainoskyltti homman..parvekkeelta katsoin niin valkoset mainokset näkyi mutta sinisestä ei perhana saanu millään selvää..sattui olemaan viereisessä talossa kylttejä :) ...häiritsevää tämä on kyllä,päivällä huomattavasti helpompi itsellä sisätiloissa..hämärässä näkyy sitten kunnolla kaikkea elämistä :), ulkona joutuu siristelemään ja salamoita näkyy ja noita matosia sun kanssa kun taivaalle katsoo.
      Varmasti jotkut lääkeaineet voi laukasta tämmöisen.
      Itsellä vähän huonot ruokailutavat ym ollut, ja työttömänä useamman kuukauden niin sisällä jumitellut aika paljon ja tietokonetta näprännyt niin varmasti on laukassut tämän oireen itselle.Nyt jatkunut noin 3kk.
      Tämä visual snow on ilmeisesti sama oire kuin HPPD, löytyy wikipediasta tietoa.

    • ii

      Heippa vaan kaikille. Miten olenkin missannut tämän. Nyt ihan sattumalta aloin lukemaan tätä keskustelua ja löytyi samalla nimi näille meikäläisen oireille.

      Useimmiten pimeessä näkyy ihmellisiä valoisia/värillisiä mattoja/kuvioita jotka liikuu koko näkökentässä. Nyt on alkanut näkymään sitten kaikenlaisia palloja ja välkettäkin. En tarkkaan muista kauanko on ollut noita pimeessä näkyviä "revontulia", mutta ainakin 10 vuotta. olen 31v. Toivottavasti tästä ei kehity mitään vakavaa.

      Lisäksi on lasiaissumentumia ja tinnitusta. On se vaan mukavaa kun on pää täynnä "ongelmia" joita ei voida parantaa.

    • allrait

      Niin kuin pelkästä ketjujen viestien määrästä näkee, monet ihmiset kärsivät samantapaisista ongelmista. Tuskin tämä mikään harvinainen näköhäiriö on.

      Itse olen 20-vuotias mies, ja minulla on ollut tämä 'visuaalinen lumi' niin pitkään kuin muistan. Onko se häirinnyt elämääni? Ei ole. Olenko käynyt lääkärillä? En ole, saatan käydä juttelemassa silmä/neurolääkärin kanssa asiasta joskus lähitulevaisuudessa. Vastauksia voi olla mukava saada. Niille, joille tämä tulee uutena, asia voi olla ehkä toisin. Ymmärrän.

      Visuaalinen lumi on pahinta hämärässä ja pimeällä tai yksinkertaisesti silloin, kun suljen silmäni. Tästä huolimatta se ei häiritse lainkaan nukkumistani. Hyvässä valaistuksessa ja tasaisilla pinnoilla ongelma on tosi mitätön, vaikka olemassa oleva. En keskity asiaan, niin se ei häiritse lainkaan. En ole tainnut edes ajatella tätä lumi asiaa moneen kuukauteen kunnes nyt taas eksyin hetkeksi pohtimaan asiaa.

      Visuaalinen lumi on ehkä ärsyttävä, mutta itse olen asian kanssa täysin sujut. Olen aina olettanut, että asia on normaali näköön liittyvä juttu ja kaikille ihmisille yhteinen, ja olen elänyt asian kanssa täysin normaalisti siitä huolimatta, että tämä olettamus osin murtui.

      No, eihän minulla pelkkää visuaalista lunta ole. Näen myös liiteleviä solukuvioita näkökentässäni, jotka valuvat alaspäin tai välillä lennähtävät ylös ja tulevat takaisin alas. Näen näitä vain taivasta(kirkasta tasaista pintaa vasten), ja ne ovat satunnaisia kuvioita, tai näin ainakin oletan. Jotkut isoja, jotkut pieniä. Lisäksi taivaalla on näkyvissä melkoinen vauhdikkaiden pisteiden valoshow!

      Nämä äsken mainitut asiat taitavat kuitenkin olla melko normaaleja ihmisillä. Valopisteet ovat ymmärtääkseni silmän jonkun osan valkosoluja ja solukuviot jotakin vierasta ainetta tai roskaa, joka on päätynyt silmääni jotenkin hämärästi. Uskon, että silmälääkäri voisi todeta jotkin väittämistäni todeksi. Itse en ole hakenut netistä vastauksia, muutamaa lääkärisivustoa lukuunottamatta.

      Joten ei huolestuta.

      Okei, olen myös kuullut muilta ihmisiltä, että korvien tinnitys, migreeni, auraalinen migreeni(näköhäiriöt: sahakuviot jne.), korvien paineongelmat(niele ja kuuntele), poikkeuksellinen väsymyksen tunne silloin tällöin ovat aika usein tyypillisiä juttuja. Okei myönnettäköön, minulla on ollut opiskelujen aikana muutama migreenikohtaus jolloin kävin lääkärissäkin, mutta ne menivät ohi. Ja muutkin yllä mainitut oireet täsmäävät kyllä.

      Jotkin puhuvat myös masennuksesta, ylivilkkaudesta, huumekokeiluista jne. No näitä minulla ei ainakaan ole ja en myöskään halua. Mutta jos rupeisin murehtimaan tätä asiaa liikaa ja päivittäin, niin varmasti masentuisin. Joten en moiseen ala enkä näe mitään syytä sille. Jos on jostain vakavammasta asiasta kyse niin huono tsäkä. Tuskin on, kun lääkäritkään eivät mitään diagnoosia pysty tässä asiassa aina antamaan.

      Ainakin nyt tunnen olevani elämäni kunnossa, ja ainoastaan sillä on merkitystä. :)

    • allrait
    • 6+15

      Onko suomessa ketään lääkäriä joka olisi tähän asiaan perehtynyt?

    • tervevainkaikille.

      Huonosti tuntuu olevan ainakin näiden kommenttien perusteella,itse meinasin mennä käymään yksityisellä tässä lähiviikkoina.Kuulin että jenkeissä tätä tautia tutkitaan parhaillaan,eli tieto vähissä tuntuu olevan.

    • 3+1

      Ohhoh, onpas kummallista, eikö kaikki ihmiset näekään niitä pisteitä?? Olem täysin järkyttynyt! Mulla on ollut tuollaista ihan pienestä pitäen, lapsena katselin innoissani värishowta nukkumaanmennessa kun laitoin silmät kiinni.. Edelleenkin on sama ja usein myös sellainen "valorengas" joka kulkee joko sivuilta keskelle tai laajenee keskeltä sivuille. Joskus mietiskelin noita pisteitä kyllä pienempänä, sitten ku vanhemmat katsoivat mua kuin hullua niin jätin sikseen.

      Mua häiritsee kyllä ehkä ajoittain, oon yhdistäny sen aina väsymykseen tai alhaiseen verensokeriin. Uskon, että hyvällä ja tasapainoisella ruokavaliolla (vältä sokeria ja kofeiinia!!!!) on paljonkin vaikutusta asiaan.

      Pahinta on epätodellinen olo ja siihen liittyvä hajamielisyys, unohtelu ja yleinen sekavuus sosiaalisissa tilanteissa. Myös lukemiseen on vaikea keskittyä, silmä hyppii ja kirjaimet "loistavat" niin että niihin on vaikea keskittyä. Siksi ehkä olen myös laiska opiskelija, en jaksa avata kirjaa kun kirjaimet hyppivät ympäriinsä. Usein väsyneenä saatan lukea pitämällä viivainta rivin alla lukiessani, kannattaa kokeilla! Soitan myös pianoa ja monesti pianotunnilla on on hankala lukea nuotteja, kun ne tuntuvat hyppivän ja on vaikea hahmottaa nopeasti, monennellako viivalla ne sijaitsevat (sekaisin menevät usein esim. oikean c ja e, d ja f, a ja c, ym).

      Jos se ei elämää haittaa niin turha lähteä yksityiselle itseään "parantamaan". Itselläni ei ehkä niin paha (ja siksi helppo sanoa), mutta uskoisin olevan yhtä yleistä kuin vaikka likinäköisyys, enemmänkin ominaisuus kuin sairaus.

      Olen edelleen järkyttynyt että tällekin on nimi.

    • allrait

      Itsellä ei mitään ongelmia sosiaalisissa tilanteissa eivätkä tekstit onneksi hypi silmille. Opiskelujen puolesta tavoittteena nyt AMK:n sisäänpääsy ja täytyy olla aikamoinen luuseri, että silmien piikkiin pistäisi jos ei tule valituksi.

      En ymmärrä näitä epätodellinen olo ja masentuneisuus juttuja, jotka liitetään näihin näköhäiriöihin. Joskus olen lukenut, että joillakin ihmisillä voimakkaat stressi(ja migreeni)elämänvaiheet on saattanut laukaista näitä juttuja pysyvästi. Jotkut pystyy jopa määrittämään koska on suurinpiirtein alkanut.

      Joo, ruokavaliollakin näitä juttuja on joku yrittänyt tai väittänyt korjanneensa, mutta silloin on varmaan erehtynyt mistä puhuu. Itse treenaan salilla aktiivisesti neljä kertaa viikossa ja syön erittäin hyvin. Nämä näköhäiriöt, jotka toisaalta ovat niin pienet että eivät elämää haittaa, niin eivät ole lähdössä mihinkään ilman lääkkeitä tai leikkauksia, joita ei ole olemassa.

      • allrait

        Ja tiedän yhden kaverin Suomesta, joka on asiasta ilmeisesti huomattavasti huolestuneempi ollut kuin minä(en sitten voi tietää, mikäli on voimakkaammat versiot minun oireistani) ja on ollut yksityisellä lääkärillä tästä asiasta juttelemassa. Kaverilla on taidettu ottaa kaikki tutkimukset, aina näöstä aivokuviin ja verisuonten toimintaan.

        Mitään poikkeavaa ei ollut todettu. Kallis laskukin tais tulla. Lääkärin kanssa keskustelu eteni pitkälti potilaskertomuksen perusteella, ja kaikki joilla on tehty joskus migreenidiagnoosi niin tietävät mistä puhun(itsellä semmoinen on tehty, kun 2-3 kohtausta sain). Eli lääkäri kuuntelee ja merkkaa potilaan tarinat ylös ja koittaa sitten jotenkin löytää jotain faktojaan kaiken tarinan keskeltä. Jokainen voi päätellä, kummasta asiasta lääkärillä on enemmän tietoa, migreenistä vai näistä näköhäiriöistä.


    • allrait

      Ja hehe, tuli tossa muutama päivä sitten katottua blu-ray julkaisu Black Swanista ja Hurt Lockerista. Ton ensimmäisen leffan kuvaus on siis toteutettu hieman vanhanaikaisella tavalla, jossa elokuva saa vähän tyylinsä sopivan sävyn.

      Tässä kuvakaappaus leffasta:

      http://www.phyrefile.com/image/view/3OPZGTInmKvkBbrV

      Tuttua kohinaa, meillä on vaan kameranäkö. ;)

      • leijuvat solukot

        Vai on noilla matosilla nimikin. Floatersseja kulkee omassakin näkökentässä ja on aina kulkenut, ainakin sen minkä itse muistan. Solumaista kuviota kulkee läpi näkökentän silmän liikkeitä seuraten. Hieman aina katsetta jäljessä kulkevat, hiljaa lipuen laskeutuvat mikäli katse pysähtyy.

        Haitaksi eivät liiemmin ole olleet. Näkö on tarkka, niin kauas kuin lähellekkin, eikä muita häiriöitä ole ilmennyt. Tottumaan tuohon on jo ehtinyt, eikä aina olemassaoloa edesta tahdo muistaa. Joskus olen pysähtynyt kuvioita miettimään ja ylitarkaksi näköäni uskonut. Näin äkkiseltään syyksi kun uskoisi silmän pinnassa olevien epäpuhtauksien/solukkojen ym. näkökenttään heijastumista. Eivät ole kuviot vuosien saatteessa miksikään muuttuneet, kirkkaassa säässä nuo tahtovat tulla huomioiduksi parhaiten.

        Youtuubista jotakin selostusta asiaan löysin ja ilmeisesti laserilla noihin käsiksi pääsisi, ulkomailla nyt ainakin. Muitakin aiheeseen liittyviä pätkiä on tarjolla. http://www.youtube.com/watch?v=x1hfeUrsxoY Tuossa lähiten omaa näkökenttää kuvastava video, joskin tausta normaaliolosuhteissa värikkäämpi/moniulotteisempi jolloin nuo matoset jäävät melko toissijaisiksi.


      • Tomppa_99
        leijuvat solukot kirjoitti:

        Vai on noilla matosilla nimikin. Floatersseja kulkee omassakin näkökentässä ja on aina kulkenut, ainakin sen minkä itse muistan. Solumaista kuviota kulkee läpi näkökentän silmän liikkeitä seuraten. Hieman aina katsetta jäljessä kulkevat, hiljaa lipuen laskeutuvat mikäli katse pysähtyy.

        Haitaksi eivät liiemmin ole olleet. Näkö on tarkka, niin kauas kuin lähellekkin, eikä muita häiriöitä ole ilmennyt. Tottumaan tuohon on jo ehtinyt, eikä aina olemassaoloa edesta tahdo muistaa. Joskus olen pysähtynyt kuvioita miettimään ja ylitarkaksi näköäni uskonut. Näin äkkiseltään syyksi kun uskoisi silmän pinnassa olevien epäpuhtauksien/solukkojen ym. näkökenttään heijastumista. Eivät ole kuviot vuosien saatteessa miksikään muuttuneet, kirkkaassa säässä nuo tahtovat tulla huomioiduksi parhaiten.

        Youtuubista jotakin selostusta asiaan löysin ja ilmeisesti laserilla noihin käsiksi pääsisi, ulkomailla nyt ainakin. Muitakin aiheeseen liittyviä pätkiä on tarjolla. http://www.youtube.com/watch?v=x1hfeUrsxoY Tuossa lähiten omaa näkökenttää kuvastava video, joskin tausta normaaliolosuhteissa värikkäämpi/moniulotteisempi jolloin nuo matoset jäävät melko toissijaisiksi.

        Mulla on sama mut niitä on tullu mulle tosi paljon joka häiritsee


    • jennyeee

      Mä oon ala-asteikäisestä asti nähnyt sellasia solun näkösiä juttuja taivaalla ja viime kesänä aloin näkemään jotain ihmeellisiä välillä välähteleviä "matoja" myös, en ajatellut sitä sen enempää mutta nyt kun aloitin luokion (lukion ekalla siis olen), huomasin n. 2 viikkoa sitten että lukiessani kirjaa tai katsoessani kalvolle tai mille tahansa kirkkaalle pinnalle (esim. valkoinen seinä, asfaltti jos paistaa aurinko, ihmisen kasvot jos olen tarpeeksi lähellä) ja se häiritsee todella paljon jokapäiväistä elämääni ja koulunkäyntiäni. On todella hankalaa lukea kirjaa tai keskittyä mihinkään kun näkökentällä liikkuu ja välkkyy koko ajan. Silmäni ovat myös todella kuivat ja käytänkin silmätippoja.

      Tulipa tuossa mieleen että olen pienestä pitäen nähnyt yöllä hämärässä jotenkin "rakeisesti", ja olen aina luullut että muutkin näkevät niin. Just 2 viikkoa sitten luin tosta visual snowista ja tajusin että p****** eikö kaikki näekkään näin. Nyt näen lähes koko ajan tuolla tavalla mikä ei välttämättä ole mikään maailmaa kaatava asia mutta nuo floaterit on. Joka päivä kun pääsen koulusta haluan vain mennä kotiin sänkyyn peiton alle ettei tarvitse nähdä niitä enää. Tekis mieli vaan repiä silmät irti päästä nimittäin se on henkisesti aika raskasta nähdä väreilevästi yms koko ajan. Tiedän että asiat voisivat olla pahemminkin, enhän mä sentään sokea ole, mutta mietin tässä että kuinka kauan kestän tätä. Kuinka kauan kestän tervejärkisenä noiden floaterien kanssa.

      Ja luin myös tosta että joku stressaava tilanne yms. saattaisi laukaista nuo näköhäiriöt. Mulla on todettu masennus ja tilannetta ei yhtään paranna se että hermot on kireellä 24/7 sen takia että en näe kunnolla. Mulla on myös likinäköä vähän ja käytän laseja silloin tällöin.

      Mutsikin sanoi että mun pitää vaan oppia elämään niiden kanssa mutta musta tuntuu että se on aika mahdotonta. Kiinnitän koko ajan näkööni huomiota haluamattani. Tsemppiä teille, toivotaan että tähän keksitään joku turvallinen hoitokeino että voitais nauttia edes vähän paremmasta näkökyvystä :)

    • --------------------

      Tuntuipas jotenkin helpotukselta saada lukea muidenkin kokemuksia, tästä kun ei oikein osaa löytää asiaa suomeksi. Ite huomasin n. 1kk sitten "lumisateeni" ja aloin myös huomata miten paljon samentumia, kipinöintiä ja tummia läiskiä sekä jälkikuvia alkoi vilistä näkökentässä ja tuntuu että pahenee vaan. Tosin tuolla aiemmin kun puhuttiin, että kirkkaat siniset valot pimeässä näkyvät sumeana, niin itselläni on ollut tuota melkein koko pienen ikäni.

      Enpä oo tästä vaivasta uskaltanut vielä kenellekään kertoa, kun en halua että heti hulluksi ja luulotautiseksi ollaan leimaamassa. Ihan toisinaan tässä meinaa itku päästä ja kiukuttaa, kun näkö on mennyt niin roskaiseksi, varsinkin kun haittaa itselleni rakasta harrastusta, nimittäin piirtämistä. Tuntuu että päätä sekä silmiä särkee jatkuvasti noitten näköjuttujen takia, siitä sitten seuraa se että alkaa seuraamaan näköään, jolloin häiriöt tuntuvat pahenevan ja tämän mukana pään/silmäsärky, jolloin se on lopulta sietämätöntä.

      Toisaalta eräässä vaiheessa mielessäni kävi, että voisiko tällä ja e-pillereillä olla yhteys, kun niiden aloittamisen jälkeen alkoi näkö kärsiä, vai onko se vaan pelkkää sattumaa? Onhan tuolla tietty puhuttu aiemmin, että masennus/ahdistus/stressi yms. saattavat laukaista sen ja varsinkin pillereiden aloituksen jälkeen on ollut vähän mieli herkkänä, nyt kun koulutkin alkoivat vähän aikaa sitten, niin sekin stressaa tässä.

    • Liia82

      Aikoinaan tänne kirjoittelin ja nyt tilannepäivitystä. Näköhäiriöt pahenivat entisestään toisen raskauden aikana vuosi sitten. Näen vaaleaa taustaa vasten kirkkaiden vilistävien pisteiden lisäksi tummia valoläiskiä ja välähteleviä pisteitä. Silmät ovat myös herkistyneet valolle, esim vastaantulevien autojen valot näyttävät kuin ajaisivat pitkät päällä. Nuo tummat valoläntit ilmenevät etenkin rasituksen jälkeen ja verensokerin laskiessa. Lääkäri totesi olevan migreeniä mutta suostui pyynnöstäni tekemään lähetteen uudelleen magneettikuvaan ja sieltä löytyikin Arnold chiari malformaatio! 3 vuotta sitten otetut kuvat olivat vielä normaalit vaikka näköhäiriöitä oli jo silloin. Neurokirurgille odottelen jatkoja.

    • jo 36 vuotta vilinää

      Lumisadetta ja vilinää silmissä on ollut minulla lapsesta asti. Näytön tuijottaminen on hankalaa, samoin loisteputkivalaistussa huoneessa olo. Tutkimusten mukaan olen täysin terve ihminen, joten olen päättänyt olla stressaamatta ja tarkkaillut rauhassa oireita ja oloja.

      Näköhäiriöitä ja viime aikoina selvää migreeniä tulee mulla aina päivän-kaksi ennen kuukautisten alkamista. En käytä hormoniehkäisyä. Raskauksien aikana oireita on ollut vähemmän, mutta myös vähemmän stressiä.

      Stressi ja huonot työasennot, esim. työskentely pitkään mikroskoopilla pahentavat selkeästi lumisadetta. Jos alan tarkkailla ja murehtia lumisadeoireita, saan ne pahenemaan hurjiin mittasuhteisiin. Vastaavasti silloin, kun ehdin liikkua monipuolisesti ja saan helposti jumittavan niskani rentoutumaan, näköhäiriöt vähenevät.

      Olen siis tullut siihen päätelmään, että ainakin minulla stressi, liikunnan puute ja huonot työasennot aiheuttavat jännityksiä niskan ja hartioiden alueella, tämä heikentää verenkiertoa päähän ja aiheuttavat jollain tavoin näitä näköhäiriöitä. Ja hormoneilla on osuutta asiaan, tosin en osaa kuvitella millä mekanismilla.

      Tiedän nyt, millaisissa tilanteissa oireet pahenevat / helpottuvat, joten olen lakannut murehtimasta ja siirtynyt seurailemaan mielenkiinnolla lumisateiden tulemista ja menemistä kuin luonnonvoimaa.

    • silmäongelmaihminen

      Minulla on iha sama ongelma kuin sinullakin. Hienoa että suomestakin löytyy kohtalo tovereita tai silleen. Yleinsä näihin kirjoituksiin törmää vain jollain jenkki palstalla :(. Olen kuullut että "floareita" kutsutaan myös lasiais sumennin häiriöksi tai joksikin vastaavaksi se yleensä esiintyy vasta yli 50-vuotiailla ja johtuu lasiaisen löystymisestä tai jostain. Usein ihmiset jotka näkevät "lumisadetta" klärsivät myös tästä. Oireesi kuvaavat täysin omiani, enkä ymmärrä mistä esim. se valohomma tai lumisade jotuu D

      • 17v näkörajoittunut

        On se mukavaa, etten ole ainoa nuori, joka kärsii selittämättömien silmäongelmien kanssa... Itsehän olen 17, ja näkökenttä on ollut täynnä paskaa varmaankin niin kauan kuin muistan. Floatereita muistan pohtineeni jo 11-kesäisenä, tosin silloin pohdin että mitä ihmeen matoja sinne silmään on eksynyt. Eipä nyt tunnu pahentuneen enää pariin vuoteen, mutta odotellaan...

        Kenties johtuu siitä, että minulla on vahvaa likinäköä (-5 tai sinne päin), toivotaan näin. Ei olisi mukavaa herätä joku aamu täysin sokeana, mutta minkäs tälle mahtaa kun syytä ei ole ilmestynyt.


    • kelly1202

      Minulla oli tämä noin 2 vuotta, löysin hoito ja lopulta parantaa varten visual snow tässä

      • Anonyymi

        Hei! Mikä parantaa visuan snow:n? Täytyy tietää koska itse en halua halua enää olla tämän kannssa.


    • Ihmekkö?

      Minä olen haihduttanut pilvilauttoja silmistäni nyt kuukauden ajan hunajalla. Yhä niitä langan pätkiä siellä kiemurtelee, mutta sumu on jo hälvennyt. Pahimmillaan en saanut selvä nopeusrajoituskylteistä maantiellä.

    • crhistal snöy

      ne on enkeleitä ja keijuja ;)

    • NäköKenttä
    • samassa botskissa

      lueskelin juttuja ja tuli mieleen...kuinka moni on käynyt magneettikuvassa? miten oireet....onkohan se ihan harmiton homma? oireita toki voinut olla aiemminkin mutta mistä johtuu? jossakin on varmaan jotain häikkää, en ole törmännyt moisiin oireiluihi kun viime vuosina?. entäs muut säteilyt ???

      • sanghszen

        valkosipuli tee...loppu snowt visiosta.


      • Jesssero
        sanghszen kirjoitti:

        valkosipuli tee...loppu snowt visiosta.

        Valkosipuli voi kuulemma auttaa myös erektiohäiriöihin, on siis selvässä yhteydessä verenkiertoon. Jotenkin tuntuu että ongelmat liittyvät verenkiertoongelmiin silmäpohjissa.


      • kfkdkdj
        Jesssero kirjoitti:

        Valkosipuli voi kuulemma auttaa myös erektiohäiriöihin, on siis selvässä yhteydessä verenkiertoon. Jotenkin tuntuu että ongelmat liittyvät verenkiertoongelmiin silmäpohjissa.

        itsellä tämä oikeastaan loppui kun masennus aikuistenoikeasti helpotti.


    • hartiajumi

      itsellähän tämä alkoi kun niskat jumittuivat koneella olemisesta, noin 2 kuukautta sen jälkeen alkoi näkymään näitä pisteitä. olen käynyt fysioterapiassa ja hieronnoissa niin eiköhän se tästä pian, en voi olettaa muutakun että nämä johtuvat vain verenkierto ongelmista. ei muutakun venyttelemään niskaa ja hartioita tai oikeastaan koko yläkroppaa.

      • jokuvaa99

        kiitti vinkistä :)) toivottavasti sultakin lähtee, pitää itekkin kokeilla!


    • KETUTTAA

      hei, onko kellään mtn vinkkejä/ kokemuksia miten koittaa parantaa oireita?Tai kokemuksia siitä miten on onnistunut sopeutumaan oireiden kanssa elämiseen...

      Itse olen 22 vuotias mies, joka keväällä pääsykokeiisiin lukiessa ( 6h-8h per päivä ja 3-4kk ajan) alkoi huomata oireita näössä. aluksi tuli pelkät floatterit mutta siitä sitten vähitellen lumisadetta tullut mukaan. tuntuu myös että pimeänäkö on huonontunut ja esimerkiksi jos katson seinällä olevaa kelloa piemeässä, nään sen paremmin jos katson hieman siitä "ohi".. Silmä-Lääkärillä käyty pariinkin kertaan ja mitään ei normaalista poikkeavaa ole havaittu.

    • huoh

      • itsellänikin on tämä vastaava näkökenttähäiriö, mutta eipä se ole koskaan haitannu. päinvastoin. värit näyttää paljon kauniimmilta ja turhan heilumisen näkökentässä saa loppumaan keskittymällä. näkö parantunut huimasti ja tarkentunut.
        Mutta jos sen miettii sairauksena, se on sairaus.


    • silmävaiva

      minäkin näen koko ajan jonkinlaista pilkkua.. onko muilla se ns värikästä?? ja sit tuollaisia isompia väri pilkkuja tulee kans välillä. olisi kyllä helpottavaa päästä tästä eroon.. vai pitääkö tähän vain tottua??

    • ....

      Samaa täälläkin, lumisadetta, tinnitusta yms.

      Yrittää vaan keskittyä kaikkeen muuhun niin itse en ainakaan huomaa sitä.

    • jokuvaa99

      Oon vasta 13 ja visual snow on ollu mulla nyt 2 vuotta. En pysty nauttia elämästä niin paljoo kun ennen. Jos tää lähtis olisin oikeesti ihan ikionnellinen.
      Toivon niin paljon et lähtis ku häiritsee tosi paljon.
      Oon kuullu että hieronta auttaa, koska se parantaa verenkiertoo. Joten oon menossa hierontaan.
      pärjäilkää muutkin tän sairauden kanssa :)

      ois kiva jutella muiden visual snowin omaavien kanssa

      • Lumisade silmä

        Hei!

        Oli kiva löytää tää keskustelupalsta. Kun itsellä juuri samanlaista sadetta silmissä, eikä mitään syytä sille löytynyt.
        Itselläni tuli nämä oireet viikko sitten. Menin päivystyksen kautta silmälääkärille ja silmät ovat niin hyvässä kunnossa kuin olla ja voi. Aluksi ne eivät kauheasti häirineet mutta mitä enemmän asiaa ajattelee niin sitä voimakkaampana lumisade näkyy. Muita oireita minulla ei ainakaan vielä ole ollut. Ajattelin mennä ensi viikolla kiropraktikolle, toivottavasti se vähän auttaisi nimittäin niskat ja hartiat ovat aivan jumissa, ehkä sillä on osuutta asiaan. Minulla on myös migreeni jolloin näkökenttäni sumenee mutta migreeni kohtausta en ole saanut pitkään aikaan. Ensin ajattelin näiden oireiden tullessa että minulla on migreeni mutta oireet jäivät vaan päälle.
        Kai tämän ongelman kanssa on opittava vaan elämään.
        Vai onko jollakin uutta "parannus keinoa" ?


    • Epätoivoinen

      Olipas mukava löytää kohtalon tovereita :)

      Olen 18-vuotias poika jolla kaikki nämä oireet alkoivat rankan stressi viikon jälkeen. Olin savukkeella ja aivan yht'äkkiä päälle iskeytyi aivan täydellinen ''epätodellinen'' olo ja kaikki nämä näköhäiriöt. Ahdistun noin 3 päiväksi niin pahasti, että makasin vain sohvalla ja luulin todella tulevani hulluksi.

      Onko kenelläkään muulla muuten sellaista oiretta, että kaikki kuviot ovat aivan hirveätä katsottavaa? Kun katsoo kuviota pidemmän aikaa alkaa siinä vilisemään sellaisia läpinäkyvän tapaisia viivoja mahdottomalla nopeudella ja kun sitä katsoo pidempään alkaa kuvio ''liikkumaan, elämään ja aalotoilemaan''? Nämä näyt ahdistivat minua eniten koko hommassa. Ne saavat niin paskan fiiliksen aikaiseksi, että haluaisi vain vaipua maan rakoon ja pysyä siellä. Olen viettänyt nyt 2kk etsiessäni kohtalon tovereita.

      Haluaisin vain vastauksia.

      • asfgjl

        Mullakin flippaa päästä jos tuijotan monimutkaisia kuvioita! Kuvailit sen todella hyvin. Nykyään en tykkää tuijottaa kuvioita lainkaan. "Ihanaa", en ole siis ainoa.

        Terveisin kohtalontovere


    • 20v. nainen

      Hei!

      En ole nähnyt rakeisesti aina. Viiden vanhana säikähdin kun pimeässä näin pisteitä ja joskus kahdeksan vuotiaana pimeys tuntui olevan kolmiulotteista massaa, koska oikeita hahmoja ja varjoja ei oikein erottanut. En siis noina ikäkausina nähnyt pisteitä 24/7. Vieläkin pimeässä kaikki tuntuu liikkuvan ja kun muut tarpoo eteenpäin niin itsellä on sellainen olo kuin kävelisi sankassa, aaltoilevassa sumussa.
      Jos katson kirkasta taivasta niin se lähtee aaltoilemaan villisti joka kerta.
      Yläasteen alussa näin pisteitä aina laajoilla tasaisilla alueilla, kuten seinissä taivaalla jne. ja koko homma siis pikku hiljaa on pahentunut aina tähän päivään.

      Näen pisteitä aina ja kaikkialla. Lisäksi näkökenttä on sumentunut, aivan kuin pisteet muodostaisivat hieman tiiviimpiä ryhmiä sinne tänne sattuman varaisesti. Kaikki värisee ja liikkuu koko ajan.
      Jälkikuvia tulee todella helposti joka ikinen hetki jos oma pää tai yhtään mikään liikkuu. Bussipysäkillä seisominen on kurjaa koska autojen valot häikäisevät kuin niillä olisi pitkät päällä aina. Ylipäätään sitä häikäistyy todella helposti. Aurinkoisena kesäpäivänä pahimmillaan valkoinen paperi häikäisee varjossakin.
      Floaterseja en ole nähnyt vuoteen.
      Joku mainitsi paino kuviot, jotka lähtevät psykedeelisesti liikkeelle. Joo, minullakin, paitsi ei jos ei katso liian pitkään ja ihan varmasti jos yhtään keskittyy :D

      Ulkoilu ja lukeminen voivat joskus ärsyttää ja toki on kurjaa kun ei näe tarkasti asioiden ääriviivoja ja laikkujen takia on vaikeampi erottaa esim. tahroja, mutta muuten olen elellyt ihan mukavasti. Eikä tämä häiritse merkittävästi joka päiväistä elämääni.
      Minulla on silmälasit (-5,4) ja minulle tehdään tällä hetkellä näkötutkimuksia. Sain edelliseltä käynniltä oireeni nimeksi visual snow (nyt sillä on nimi!! :D) ja julkisia tutkimuksia saa aina odotella. Että joskus jatkoa edellisille.

      Voimia kaikille!

    • joo101

      Minulla kans on tuskaa olla ulkona talvella ku alkaa vilisemään kirkkaita pieniä palloja joka paikassa ja tuntuu että pyörryn,rauhottuu vähän kun menee sisälle mutta kyllä sielläki näkyy niitä välillä...Kesällä ei ole nuita oireita paljon ollenkaan... (paskaa hommaa)

    • digitaalisilmät

      > floatereita", kipinöitä, lumisadetta ja lisäksi muitakin näköhäiriöitä, kuten jälkikuvia,
      > haloja, valojen välkkymistä, tekstin hyppimistä ja silmät sulkiessa järjetöntä
      > värivilinää.

      Onko sulla vielä käytössä analogiset silmä? Kannattaa vaihtaa digitaalisiin. Analogisessa telkkarissakin oli noita ongelmia, digitelevusiion siirtyminen auttoi.

    • VS80

      "Mukava" kuulla että Suomestakin löytyy visual snow ilmiön kanssa painijoita. Itse ilmiö tuntuu vaivaavan todella monia (erityisesti englannin kielellä löytyy aiheesta paljon materiaalia ja kokemuksia).

      Itsellä on viimeisen viiden vuoden aikana ollut mitä ihmeellisempiä oireita aina käsien ja jalkojen puutumisesta visual snow-ilmiöön ja suunnilleen kaikkea siltä väliltä. Oireet löivät kunnolla päälle kuitenkin vasta viime vuoden lokakuussa, jolloin sain oikeaan silmääni laskimotukoksen. Tuon episodin jälkeen jo aiemmin silloin tällöin esiintyneet oireeni ovat voimistuneet. Ensin tuli jalkojen ja käsien puutumisia (lähinnä raajojen ääriosat), sitten elämäni ensimmäinen migreeni (ns. ocular migraine), jossa ei esiintynyt päänsärkyä, mutta näkökentän vasemmassa laidassa näkyi värikäs siksak-kuvio joka väreili villisti. Tuosta episodista (Joulukuu 2012) meni viikko ja alkoi Visual snow ilmiöt öisin.

      Minulla ilmiö tuntuu laukaisevan kehon ns. Fight-or-flight reaktio (google :). Menen nukkumaan normaalisti, mutta juuri kun olen vaipumassa uneen, tulee "adrenaline rush" olo, eli yhtäkkiä keho (tai mieli?) vetää kauheille kierroksille, sydän alkaa tykyttään ja saatan täristä aivan kauttaaltaan. Samalla hetkellä tulee visual snow ilmiö, eli silmissä alkaa viliseen ikäänkuin "muurahaisia" televisioruudulla.

      Väsymys tuntuu pahentavan oireita, samoin stressi. Oireet ovat ajoittaisia, ts. aivan joka yö ei näitä tule (tai ehkä en vaan niitä aina noteeraa).

      Tutkimuksia on tehty jo todella laajalti, mutta mitään ratkaisevaa selitystä ei ole löytynyt. Päästä on tehty laaja magneettikuvaus varjoaineen kanssa, verikokeita on ottettu ihan tolkuton määrä (mm. kilpirauhasarvot, borrelioosi, jne.), selkäydinnestenäyte on otettu. Silmät on tutkittu moneen kertaan läpikotaisin (ainoa löydös laskimotukos, joka aiheuttaa pieniä näkökenttäpuutoksia tarkan näön alueella). MS-tautia epäilivät yhteen väliin, mutta koska sekä pää, että selkäydinnestenäytteet oli täysin puhtaat, tuon ovat poissulkeneet.

      Selkäydinnäytteessä oli tosin valkosoluarvot hieman normaalia korkeammat, mutta tuo ei kuulemma vielä tarkoita mitään. Kontrolli 3kk päästä tuon osalta. Kilpirauhasarvot olivat hieman kallellaan kilpirauhasen liikatoimintaan (voisi selittää nuo öiset adrenaline rush asiat), mutta koska arvot on viitearvojen sisällä, ei lääkärit tuosta olleet oikein moksiskaan. Ainoa "sairaus" jonka tiedän itselläni olevan, on herpes-virus (HSV-2). Sinänsä tuon saamisen ajankohta voisi täsmätä oireiden alkuun.. mutta en ole kuullut että kyseinen virus voisi tällaisen oirelitanian aiheuttaa. Mene ja tiedä.

      Koko viime 5 vuotta, on ollut toisaalta hyvin mielenkiintoista aikaa (mitäs minun keho seuraavaksi keksii?), mutta toisaalta myös hyvin raskasta, koska varsinaista syytä vaivoille ei tunnu löytyvän millään. Olen pyrkinyt kaikesta huolimatta elämään täysipainoista normaalia elämää ja käyn edelleen normaalisti töissä (päätetyö), mutta kyllähän tämä aika ajoin rassaa melkoisesti!

      Lääkärit tuntuu Suomessa olevan varsin ihmeissään erityisesti VIsual Snow ilmiön kanssa. Adrenaline rush tunne yöllä on myös hyvin vaikea selittää sellaiselle joka ei ole kyseistä tunnetta kokenut. Ihan kuin olisi yhtäkkiä pannullinen kahvia elimistössä ja voisi vaikka samalta seisomalta lähtä moppaamaan keittiön lattioita kauhean vimman vallassa.. kohtuu erikoista!

      Kun mietin miten kaikki pikku hiljalleen alkoi: Töissä oli äärimmäisen stressaava kausi ja sain sen aikana jonkin ihmeellisen vatsaviruksen joka kesti melkein 2 viikkoa. Aiheutti todella voimakasta pahoinvointia, ripulia jne. Tuon jälkeen elimistö oli pitkän aikaa kurjassa tilassa, sairastelin hyvin usein flunssaa, oli kuumeilua jne. Käytännössä siis elimistön puolustuskyky tuntui olevan ihan nollissa. Samaan aikaan kaulalla turposi yksi imusolmukkeista melkoiseksi möllykäksi. Siitäkin neulanäyte otettiin, eikä löydöksiä..

      Summa summarum: Epäilen vahvasti että jokin tuolla elimistössä jyllää, mutta en tiedä mikä se voisi olla. Kilpirauhanen? Jokin aivosairaus? Herpes? Jokin muu virus? Kuten sanottua, stressi ilman muuta pahentaa oireita, mutta se ei millään voi olla ainoa syy tälle oirekombinaatiolle. Sen verran alkaa olla moninainen jo oireiden kirjo!

      Olisi kyllä ihan mielenkiintoista perustaa suomenkielinen foorumi visual snow ilmiön ja siihen liittyvien oireiden kanssa painiville. Olisiko tällaiseen kiinnostusta? :)

    • Visual5

      Jossakin tv-ohjelmassa oli joskus asiaa että tuo kipinöinti valkoisella johtuu siitä että silmä yrittää muodostaa kuvaa tavallaan tyhjästä onnistumatta.

    • JuhaVS

      Tervetuloa keskustelemaan Visual Snow ilmiön tiimoilta asialle omistautuneeseen Facebook ryhmään: https://www.facebook.com/groups/229020277110681/

      Ryhmässä on jäseniä kaikkialta maailmasta ja tarkoituksena on lisätä tietoutta tästä vaivasta, antaa vertaistukea ja ylipäätään keskustella miten tämän vaivan kanssa tulee toimeen. Ryhmässä on mukana jo muutama suomalainen, mutta lisää kaivataan! :)

      Tervetuloa!

      - Juha

    • JuhaVS

      Minulla VS ilmiön laukaisi elämäni ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) päänsärytön aurallinen migreenikohtaus. Huomasin ilmiön muutama päivä kohtauksen jälkeen.

      Oireita on tullut pikkuhiljaa lisää (3kk sisällä). Lumisateen (näkyy erityisesti tummia taustoja vasten) lisäksi aloin pian näkemään runsaasti floatereita, sekä näkökentässä leijuvia valkosoluja (ns. blue field entoptic phenomenom). Myös tähtimäiset välähdykset ovat tulleet tutuiksi.

      Viimeisimpinä oireina on ilmaantunut korvien tinnitus ja yölliset closed-eyes hallusinaatiot: http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination (CEV pattern simulation). VS facebook ryhmässä (https://www.facebook.com/groups/229020277110681/) käymieni keskustelujen perusteella nämä näköhäiriöt ovat hyvin yleisiä VS:n kanssa kärsivillä.

      Hemmetin pelottaviahan nämä oireet kaikkinensa ajoittain on, mutta suurin murhe on siitä, että lääkärit eivät ole koskaan kuulleetkaan tällaisesta tilasta. Jos joku löytää Suomesta lääkärin jolla on

      a) tietämystä tästä asiasta
      b) kiinnostusta perehtyä tähän asiaan

      laittakaa minulle viestiä tulemaan: [email protected] (tai jos haluat muuten vain jakaa kokemuksia, kirjoittele ihmeessä!) :)

      Se vähä mitä tästä tähän mennessä tiedetään on, että tämä liittyy jollain tavoin migreeniin. On arveltu että ns. Persistent Aura without Infarction (tai sen jälkitila): http://porillion.wordpress.com/pma-visual-snow-faqs/

      Toimivaa hoitokeinoa ei valitettavasti tietääkseni vielä ole, mutta tutkimukset tämän vaivan selvittämiseksi on jo käynnissä eri puolilla maailmaa.

      Osalla tämä tila on ollut niin kauan kuin muistavat, osalla tämän on laukaissut jokin tietty tekijä (aika usein kuulee laukaisevan tekijän olleen migreenikohtaus).

      Lisää lukemista:

      - http://www.migraine-aura.org/content/e27891/e27265/e42285/e42288/e57536/index_en.html - Visual Snow "galleria"
      - http://www.dailymail.co.uk/health/article-2269721/Chloe-Brookes-The-woman-sees-snowflakes-sunny.html
      - http://www.ihs-headache.org/upload/ct_clas/ihc_II_main_no_print.pdf - kts. kohta "Persistent aura without infarction"
      - http://www.thevisioncommunity.com/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=171 - Visual snow simulaattori
      - http://www.clinicalpsychiatrynews.com/news/neurology/single-article/visual-snow-may-be-a-distinct-clinical-entity/95de82a8baa1b5b7b8b44d9c9619b255.html

      Kyllä tämäkin vaiva vielä selätetään! Paljon voimia jokaiselle tämän kanssa päivittäin painivalle! :)

      • Liia81.

        Kaikki kuvaamasi näköhäiriöt ovat myös minulla ja lisäksi paljon muuta. Olen niistä kertonut tällä palstalla jo aiempina vuosinakin. Tilanteeni on vain vaikeutunut. Häiritsevät elämää jo niin paljon että olen joutunut karsimaan monia asioita elämästäni. Saan myös säryttömiä näönmenetys kohtauksia toiseen silmääni kuukausittain. Voi olla että ne tosiaan pahentavat näitä muita vs oireita joita on valtavasti eivätkä jätä yölläkään rauhaan. Pelkään näönmenetyskohtauksia ja kaikkia muitakin näköoireitani enkä uskalla pian tehdä enää mitään. Lääkärit vakuuttavat olevan hyvänlaatuisia kun ei muutakaan tiedetä. Jos olisin sokea olisin varmaan onnellisempi kuin näiden pelottavien oireiden kanssa.
        Tuolilta nouseminenkin saa näkökentän vilisemään pisteitä ja silmiin tulee ylivalottunut alue. Tummia valopalloja ilmestyy näkökenttään tyhjästä. Silmät ovat valonarat ja sisälläkin joudun pitämään aurinkolaseja jos luonnonvaloa näkyy ikkunasta. Näkökentässä myös välähtelee kirkkaita täpliä. Hulluksi tässä tulee:(


    • VSpotilas

      Jo on puoli vuotta kärsitty tästä. Aluksi oli jatkuvasti elohiiri vasemmassa silmässä ja tämän jälkeen visual snow tuli. Silmät ovat herkät valolle ja hämäränäkö on huonontunut. Floatereita näkyy (tuntuvat vaalenevan onneksi, ainakin yksi suuri joka oli aivan tumma aluksi). Starburstingia näkyy pimeässä kirkkaiden valojen ympärillä ja kun katsoo taivasta, se on täynnä nopeasti ilmestyviä ja katoavia kipinöitä, jotka lentävät joka suuntaan. Välillä näkö sumenee lyhyeksi aikaa, mutta räpyttely auttaa .

      Välillä tulee myös huimausta, varsinkin pystyasennossa.

    • JuhaVS

      VSPotilas:

      Minulla alkoi omituiset oireilut pari vuotta sitten myös vasemman silmän elohiirellä. On tikitellyt tuossa jo pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti. Pää on kuvattu kahteen otteeseen ja lukemattomia muita testejä tehty (MS on mm. suljettu pois sekä pääkuvalla, että selkäydinnestenäytteellä).

      Varsinainen VS laukesi kuitenkin vasta päänsäryttömän migreenikohtauksen jälkimainingeissa.

      Oireesi kuulostaa hyvin tutuilta. Minulla ilmaantui reilu viikko sitten vielä mukaan tinnitus (yleinen VS oheisoire sekin).

      Ilmiö on edelleen vähän tunnettu, mutta on arveltu että aivot ei enää pystyisi blokkaamaan pois sellaisia asioita mitä normaalit aivot pystyvät (esim. nuo floaterit, varsinainen visual snow, tinnitus jne.).

      Jenkeissä tätä on nyt alettu tutkimaan (http://www.eyeonvision.org/). Kannattaa seurailla tutkimuksen edistymistä. Toivotaan ja uskotaan että löytävät tähän vielä parannuskeinon! :)

      • Krissu2

        Hei!

        Minua on vaivannut visual snow enemmän ja vähemmän vuodesta 2010. Olen 35v nainen. Olin myös hyvin stressaantunut ilmiön puhjetessa työasioiden vuoksi ja edellisenä päivänä eräs yllättävä asia ahdisti minua niin että tuntui että pääni halkeaa paineesta. Ajattelinkin tuolloin että ihme jos ei jotain vauriota synny ... ja syntyihän sitä.

        Näen jatkuvaa väreilyä kaikkialla, tummaa pintaa vasten ilmiö näyttää usein valkoiselta tv:n lumisateelta. Pahimpina päivinä väreily tiivistyy välkkyviksi alueiksi näkökentässä. Joskus voimakkaammin väreilevä alue voi liikkua edestakaisin näkökentässä tasaisen väreilyn lisäksi.

        Minulla seuraavan päivän oirelilu on lievempää, jos syön jotain näistä :vihreää salaattia, punaista paprikaa, mansikkaa ja luultavasti pähkinäkin tehoaa jonkin verran. Lisään näiden saantia jos oireilu pahenee. Juuri tänään luin että esim mansikat sisältävät fenoliyhdisteitä, jotka parantavat elimistön suojamekanismeja ja toimivat elimistössä antioksidantteina. Onhan se tunnettua että kasvikset sisältävät satoja terveellisia yhdisteitä, joten on ymmärrettävää että jokin niistä voi auttaa tässäkin oireilussa. toivon sydämestäni, että auttaisi muitakin :)

        P.S Suomalaiset mansikat on aika kalliita pakastealtaasta mutta en tiedä säilyyko marjojen teho kuumentamisen jälkeen, eli suosittelen kokeilemaan kuumentamattomia kotimaisia marjoja.

        Kiitos Juha facebook infosta. itse osallistuin joulukuussa 2011 tuohon San Fransiscossa tapahtuvaan tutkimukseen, puhelinhaastattelun muodossa siis osallistuin. Voisin kyllä hankkia tunnukset facebookkiin vaikka muuten on jäänyt liittymättä sinne, jossain vaiheessa .


    • JuhaVS

      Hei Krissu!

      Ilman muuta tervetuloa FB-ryhmään! Meitä löytyy jo yli 700 (eri puolilta maailmaa) ja ryhmä toimii erinomaisena tietolähteenä esim. viimeisimpien VS tutkimusten tiimoilta (meillä on jäseniä jotka ovat henkilökohtaisesti tiiviissä yhteydessä VS-tutkijoiden kanssa).

      Mitä mansikoihin jne. tulee, olen kuullut ennenkin positiivisista vaikutuksista (muistaakseni moni on viitannut foolihapon riittävään saantiin), joten tuossa voi hyvinkin olla perää. Ja olipa sitten miten tahansa, terveellinen ruokavalio & elämäntavat on aina hyvä asia, helpottaapa ne sitten vs-oireita tai ei.

      Oma vs-vaivani on hyvin samankaltainen. Väreilyä kaikkialla (valkoiset pinnat pahimpia) ja tietysti itse "lumisade", joka näkyy tummassa ympäristössä / tummia pintoja vasten voimakkaimpana. Lisäksi vaivakomboon kuuluu tinnitus, lievät jälkikuvat (after images), halot (esim. katulamppujen valojen ympärillä) jne.

      Eniten minua rasittaa ilman muuta se, ettei mikään pinta ole "paikallaan" vaan kaikki pinnat ikäänkuin elää omaa elämäänsä. Seuraavaksi suurin riesa on jälkikuvat, mutta onneksi ainakaan vielä, nämä ei ole kovin voimakkaita. Toivon todella etteivät pahene ajan myötä!

      Mielenkiintoista kuulla että olet osallistunut jenkkitutkimukseen! Onko sieltä kuulunut takaisin vielä tuloksia vai onko kyseessä esivaihe tuolle parasta aikaa tehtävälle tutkimukselle: http://www.eyeonvision.org/news/113-20-patients-have-been-tested-for-the-vs-study.html

      Tsemppiä ja jaksamista ja ilmoittele itsestäsi jos päätät hypätä mukaan FB-ryhmään! :)

      • Heip!
        Olen 43-vuotias nainen ja kärsinyt kyseisestä ilmiöstä niin kauan kun jaksan muistaa.Tänään ensimmäisen kerran löysin tämmöiselle outoudelle nimen kun etsin tietoa jännitysniskasta.Olen aina nähnyt huonosti hämärässä vaikka muuten näköni on ollut aina erinomainen.Hämärässä maailma näyttää oudolta ja minulla on esim.hämärässä ajaessa tunne että tilanne ei ole todellinen vaan unta.Sitä on vaikea selittää enkä mielelläni sen takia aja hämärään aikaan.Toisen auton vastaantullessa pyrin katsomaan sivuun koska jälkikuvat sokaisevat minut.Valoisassa on lumisadetta ja jos kirkas valo osuu silmään siihen sattuu kun puukolla pistäisi.Jälikuvat mitä jää verkkokalvolle voivat olla siinä yllättävän pitkään.Jos esim.telkkaa katson niin tekstit ja hahmojen kuvat näkyvät esim.katossa.

        Vuosi sitten minulla alkoi ensin korvat aika ajoin soimaan ja heinäkuussa vasen silmä nykimään.On nyt nykinyt vuoden kohta ollen välillä pois lyhyitä aikojaElohiiret valtasi myös kehon.En tiedä onko nämä tähän outouteen liittyviä mutta ei ole muita esim.lihasoireita.Lääkärissä kävin oireiden vuoksi pariin otteeseen tosta korvien soimisesta ja silmän nykimisestä ja mainitsin myös nuo oudot jälkikuvat yms.mutta antoi vaan ohjeeksi magnesiumia ja b-vitamiinia.

        Niin ja unohdin mainita että minulla on aika ajoin oireileva aurallinen migreeni mihin ei kuitenkaan liity päänsärkyä kuin välillä lievänä.Oireena on ensin höntti olo ja sitten lähtee ensin näkökentästä palasia ja sitten vähitellen sivunäkö häviää.Kohtaukset on puolessa tunnissa ohi.Ensimmäisen kohtauksen sain 3:lla luokalla ja sen jälkeen vasta joskus aikuisiällä.Kohtaukset oli pahimmillaan 19 vuotta sitten kun sain ensimmäisen lapsen ja pää kuvattiin syystä että ei ollut päänsärkyä kohtausten yhteydessä.Ei löytyny mitään vikaa sieltä.Kohtauksia tulee nykyään melko harvoin ehkä 2-3 krt vuodessa.Minulla on myös muutaman kerran vuodessa n.viikon kestävä jomottava melko kova päänsärky oikean silmän takana jolloin tuntuu siltä että tekee mieli kaivaa silmä pois päästä ja siitä vuotaa vettä herkästi.Silmän painaminen vähän helpottaa.Särky lähtee itsekseen pois.Päänsärky ei ole samaan aikaan migreenikohtausten kanssa.Silmä/pääsärky oli ensimmäisen kerran 18 vuotta sitten.

        Oli aika paljon kaikkea.Toivottavasti joku jaksaa lukea.Pyysin jo liittyä tohon FB ryhmään.Englanninkieli ei oo niin kovin hyvin hallussa et olis mukava suomeks keskustella kyseisestä oireyhtymästä vai miksi tota nyt kutsuis.Olen niin onnellinen ku löysin muita kaltasiani.Oon luullu että olen ainoa!


      • saimu69 kirjoitti:

        Heip!
        Olen 43-vuotias nainen ja kärsinyt kyseisestä ilmiöstä niin kauan kun jaksan muistaa.Tänään ensimmäisen kerran löysin tämmöiselle outoudelle nimen kun etsin tietoa jännitysniskasta.Olen aina nähnyt huonosti hämärässä vaikka muuten näköni on ollut aina erinomainen.Hämärässä maailma näyttää oudolta ja minulla on esim.hämärässä ajaessa tunne että tilanne ei ole todellinen vaan unta.Sitä on vaikea selittää enkä mielelläni sen takia aja hämärään aikaan.Toisen auton vastaantullessa pyrin katsomaan sivuun koska jälkikuvat sokaisevat minut.Valoisassa on lumisadetta ja jos kirkas valo osuu silmään siihen sattuu kun puukolla pistäisi.Jälikuvat mitä jää verkkokalvolle voivat olla siinä yllättävän pitkään.Jos esim.telkkaa katson niin tekstit ja hahmojen kuvat näkyvät esim.katossa.

        Vuosi sitten minulla alkoi ensin korvat aika ajoin soimaan ja heinäkuussa vasen silmä nykimään.On nyt nykinyt vuoden kohta ollen välillä pois lyhyitä aikojaElohiiret valtasi myös kehon.En tiedä onko nämä tähän outouteen liittyviä mutta ei ole muita esim.lihasoireita.Lääkärissä kävin oireiden vuoksi pariin otteeseen tosta korvien soimisesta ja silmän nykimisestä ja mainitsin myös nuo oudot jälkikuvat yms.mutta antoi vaan ohjeeksi magnesiumia ja b-vitamiinia.

        Niin ja unohdin mainita että minulla on aika ajoin oireileva aurallinen migreeni mihin ei kuitenkaan liity päänsärkyä kuin välillä lievänä.Oireena on ensin höntti olo ja sitten lähtee ensin näkökentästä palasia ja sitten vähitellen sivunäkö häviää.Kohtaukset on puolessa tunnissa ohi.Ensimmäisen kohtauksen sain 3:lla luokalla ja sen jälkeen vasta joskus aikuisiällä.Kohtaukset oli pahimmillaan 19 vuotta sitten kun sain ensimmäisen lapsen ja pää kuvattiin syystä että ei ollut päänsärkyä kohtausten yhteydessä.Ei löytyny mitään vikaa sieltä.Kohtauksia tulee nykyään melko harvoin ehkä 2-3 krt vuodessa.Minulla on myös muutaman kerran vuodessa n.viikon kestävä jomottava melko kova päänsärky oikean silmän takana jolloin tuntuu siltä että tekee mieli kaivaa silmä pois päästä ja siitä vuotaa vettä herkästi.Silmän painaminen vähän helpottaa.Särky lähtee itsekseen pois.Päänsärky ei ole samaan aikaan migreenikohtausten kanssa.Silmä/pääsärky oli ensimmäisen kerran 18 vuotta sitten.

        Oli aika paljon kaikkea.Toivottavasti joku jaksaa lukea.Pyysin jo liittyä tohon FB ryhmään.Englanninkieli ei oo niin kovin hyvin hallussa et olis mukava suomeks keskustella kyseisestä oireyhtymästä vai miksi tota nyt kutsuis.Olen niin onnellinen ku löysin muita kaltasiani.Oon luullu että olen ainoa!

        Niin ja jäi tosta tietty mainitsematta se lumisade ja kelluvat madot ja valovälähdykse silmissä.Ja semmonen juttu et luulin että oon luulotautinen ja kuvittelen vaan ku en pysty lukemaan joitai sivuja ku on esim.punasella teksti sinisellä pohjalla tai valkonen teksti mustalla pohjalla esim.teksti tv:n lukeminen hankalaa ku kirjaimet pomppii ja joskus näyttää et kirjaimet tulee ulos ruudusta niinku kolmiulotteisina.Mystistä!


    • nokisade

      Nokisade on yleisempi ongelma.Pikkupisteet laajenevat vuosien kuluessa haituviksi,samentumiksi ja mustaksi varjoksi näkökenttään.Pimeässä salamoi näkökentän laidalla.

      • 321moi123

        Jos näkee nokisadetta ja välähdyksiä tai tumman, harmaan tai mustan läpinäkymättömän varjon, joka peittää näkökenttää, niin kannattaa mennä silmälääkärille, koska se voi olla verkkokalvon repeytymä tai irtauma, joka voi hoitamattomana johtaa silmän sokeutumiseen.


    • JuhaVS

      Moikka Saimu69 ja muut Visual Snow ihmiset!

      Oireesi ovat hyvin tyypillisiä visual snowista kärsiville. Tuota jälkikuvailmiötä kutsutaan palinopsiaksi (kts. http://en.wikipedia.org/wiki/Palinopsia ja http://www.youtube.com/watch?v=Va4KhD3WemQ). Tuo oire tulee muiden vs oireiden mukaan yleensä aina jossain vaiheessa. Eri ihmisillä ilmiön voimakkuus tuntuu myös vaihtelevan aika lailla.

      Noita nykimisiä ja outoja lihasoireita (mm. elohiiri, jalkojen voimattomuus, käsien tärinä yms.) on minullakin ajoittain. Magnesiumilla olen nuo aika hyvin saanut kuitenkin saanut kuriin (käsien tärinää lukuun ottamatta). Visual snow on nykyisen tietämyksen mukaan neurologinen vaiva, joten tämä voi näköoireiden lisäksi ilmeisesti aiheuttaa yhtä jos toista "mielenkiintoista" oiretta.

      Olen itsekin läpikäynyt lukemattomat määrät eri lääkäreitä, testejä ja kokeita, mutta mitään selittävää "sairautta" eivät ole vielä löytäneet. Essentiaalinen vapina on diagnosoitu ja kilpirauhasten ongelmaa epäilty. Silmissä ei ole lukuisten silmälääkärikäyntien jälkeen löytynyt edelleenkään mitään vikaa (likinäköisyyttä lukuunottamatta).

      Minullakin koko vs oireilu alkoi lähes välittömästi aurallisen (päänsäryttömän) migreenikohtauksen jälkeen. Ero ennen ja jälkeen kohtausta on kuin yö ja päivä. Ensin ei ollut mitään näköoireita, sitten yhtäkkiä floatereita, lenteleviä pallojonoja, jälkikuvia, väreilevää näköä ja tietty itse lumisade/kohina näkökentässä jne. Oli melkoinen shokki kun nuo rymistelivät yhtäkkiä kaikki näkökenttään. Vielä suurempi shokki oli kuulla silmälääkäriltä "kaiken olevan täysin kunnossa". ...MITÄH??!

      Pistäppä viestiä Facebookin kautta Saimu. Luulenkin jo että bongasin sinut jo VS ryhmästä. Voin pyytää Beniä (yksi ryhmän koordinaattoreista) lähettämään sinulle viimeisimmät tutkimuspaperit jne. visual snow ilmiön tiimoilta. :)

      - Juha

    • Floaters

      Minullakin on noita floaterseja ja visual snowta. Muistaakseni minulla oli jo lapsena noita floaterseja, mutta ei näin paljon. Eivätkö nämä siis ole mitään pahempaa? Olen siis 16 vuotias.

    • sohvalanttulaatikko

      Itselläni on melko heikko näkö. floattereita aika paljon. Olen harjoittanut näköäni kohdistelemalla sitä kohteisiin. Olen laittanut merkille, että jossain vaiheessa yleensä silmiini tulee tila, että näen hyvin paljon "lumisadetta", aivan kuin television kohinaa. Oletan, että tällöin linssin/silmän lihaksissa on ylimäärä rasitusta/väsymystä. Mielenkiintoinen ilmiö, liittyneekö tähän visual snow -ilmiöön?

    • VisualSnow

      Täsmennetään, että Visual Snow ei johdu silmistä, mutta se voi aiheuttaa kuivia silmiä ja verisuonten näkymistä.

      Kyseessä on 90% varmuudella neurologinen eli hermostollinen tauti. Sen syytä ei tarkelleen tiedetä, mutta Visual Snowsta kärsivillä on havaittu:
      - D-vitamiinin puutosta (suurimmalla osalla tämä)
      - B12-vitamiinin puutosta (suurimmalla osalla tämä)
      - Magnesiumin puutosta
      - Kaliumin puutosta

      Tuo D-vitamiinin puute on mielenkiintoinen tässä asiassa. Tuntuu että se on lähes kaikilla Visual Snowsta kärsivillä.

      Nyt aurinkoa ottamaan ihmiset! Paras D-vitamiinin lähde

      • jaymz86

        Moi. Kerron oman tarinani. Tämä on aivan käsittämätöntä. Kaikki alkoi joulun tienoilla, olin avopuolison kanssa joulu kaupoilla ja yhtäkkiä minulle tuli hirmu huono olo, huimasi, oksetti, ajatus ei kulkenut ja olo oli poissaoleva. Myös päässä oli puristavaa tunnetta. Tätä jatkui kunnes olo meni niin huonoksi että lähdin päivystykseen. Diagnoosi oli poskiontelontulehdus? (tälläistä ei ilmeisesti silloin ollutkaan, lääkäri vaan halusi äkkiä jonkun diagnoosin ja äkkiä kotiin, sairastan vähän väliä poskiontelontulehdusta, silloin sitä ei ollut) No hyvillä mielin lähdin kummiskin kotiin. Mutta oireet eivät helpottuneet, en jaksanut edes nousta sängystä ylös. Olo oli epätodellinen, kaikki näytti omituiselta, näön tarkentaminen oli vaikeaa. Öisin heräsin hirveään päänsärkyyn ja korvien vinkumiseen, vinkumisen taajuus koveni päänsäryn voimakkuuden myötä.Se oli todella pelottavaa. Pelkäsin tietenkin jo pahinta, aivokasvain tms. Otettiin monta kertaa verikokeet, sydän filmit jne. Pääsin myös neurologille ja magneetti kuvaan. Mitään ei löytynyt. Minua ihan nolotti se lääkärissä ramppaaminen, meinasin purskahtaa itkuun kun lääkäri sanoi että kaikki on kunnossa, vaikka jo iso mies olenkin. Tämän tiedon myötä oireeni helpottuivat stressin laukeamisen myötä. Stressi pahensi oireita huomattavasti. Omituinen asia on että naapurini valitti samoja oireita, hän pääsi myös tutkimuksiin. En ole viitsinyt kysellä löytyikö mitään. Asumme uudella omakotitalo alueella. Heti tuli maaperä asiat mieleen. Kuukausia myöhemmin muut oireet ovat helpottaneet, mutta nyt uutena asiana nämä helvetin floaterit, meduusat, hämähäkinseitit, lumisade ovat tulleet jäädäkseen. Myös silmiin särkee, polttelee ja roskan tunnetta esiintyy. Voi prkl että haluaisin elää taas normaalia elämää mutta nyt nämä silmät eivät sitä salli tehdä. Voiko tämä olla ahdistusta tms. Sitä kyllä löytyy mutta eihän sitä nyt olisi ilman näitä oireita. En tiedä, olen jo niin turhautunut näitten vaivojeni kanssa. Toivon vaan että ne katoavat joskus.


    • tarsupilami

      Päätin että käytän nyt tämän ajan vihdoin ja viimein kirjoittaakseni tänne omista kokemuksista. Täällä on paljon tuttuja oireita minulle.

      Muistaakseni kaikki alkoi vuonna 2009 aikoihin, kävin suihkussa normaaliin tapaan, kuivatakseni hiuksia heilautin pään alaspäin jolloin näkökenttään ilmestyi mustat renkulat, en nähnyt paljoa muuta niiden läpi, tuli ääretön väsymys, päänsärky, oksennus lensi, äitini vei minut porvoon sairaalaan päivystykseen ja häntä hävetti kun kaikki varmaan luuli että on viemässä jotain umpihumalaista teiniä vatsahuuhteluun. No, yksi yö sairaalassa, ei mitään erikoisia tutkimuksia, suolaliuos tippaan minut laittoivat ja antoivat suoraan suoreen jotakin kipulääkettä. Totesivat tämän migreeniksi, olihan minulla jo aikasemminkin migreeniä ollut.

      Olin todella väsynyt 5 päivää, nukuin vain, heräsin välillä käymään vessassa, haukkasin jotain pientä ja yritin juoda kahvia jotta päänsärky häviäisi, söin panadolia ja buranaa sekasin, ei päänsärky lähtenyt millään muuta kuin viiden päivän kuluttua, lääkärit totesi niskalukon, rusauttelivat ja pistivät fysioon. Fysio hoitojen jälkeen alkoi sirisemään silmissä, eikä loppua näy. Söin pitkään pahoinvointi, päänsärkylääkkeitä koska luulin että migreenikohtaus tulee, poikaystäväni armeijan valassakin kun katsoin kenttää missä nämä vihreät miehet seisoivat vannoessaan valaansa, hiekka hulmusi, ihan kuin jotain pakokaasua täynnä, läpinäkyvää sellaista.
      Aina autotietä tai taivasta katsoessa toistui sama efekti, lopetin turhaan pahoinvointi lääkkeiden syönnin, koska tajusin että ei se ole mikään migreeni, jotain on silmissä nyt vikana.

      Sitten alkoi näkyä välähdyksiä, näkökentän läpi viliseviä värikkäitä langanpätkiä, mustia/haalean tummia langanpätkiä, läpinäkyviä palloja mitkä ovat jatkuvasti näkökentässä, seilaa näön mukana. Tv-efektiä, eli ns. Muurahaispesää näkyy esim tummaa katsoessa voimakkaimmin, tasaista väriä katsoessa hulmuaa kokoajan, silmät ei oikein tunnu jaksavan tarkentaa, ja väsyvät helposti, väsyessä tulee pieniä kaksoiskuvia (vaikeuksia esim lukea tv tekstityksiä), kuivuuden ja roskan tunnetta on silmissä usein.
      Jos olen nukkunut huonosti tai stressaan, näköhäiriöt ovat suoraan sanoen helvetillisiä. Kun luen tekstiä esim tältä palstalta, tekstin alapuolella kulkee ns. Viiva, muutenkin näkökentässä vaeltaa myös sellaisia pieniä kipinän tai siittiöiden tapaisia läpinäkyviä kirkkaita höttiäisiä, jatkuvaa pyörinää.
      Joskus tekstin luku on vaikeaa, kirjaimet katoilee, ihan kuin migreenin alkaessa. Myöskin oikeassa silmässä näkökentän laidalla on musta piste, joka liikkuu liikkeiden mukana, silmien sivuissa on välkyntää jatkuvasti, mutta sen huomaa vain kun katson jonnekkin niin että sivusilmällä on tasainen seinä tms. En osaa sen tarkemmin selittää, tällaiset ovat minun oireeni.

      Olen kohta 20-vuotias perusterve nainen, yhden lapsen äiti, migreeni taitanee olla ainut todettu haitta minussa, silmävikaa löytyy, karsastusta (jos jokin menee silmän eteen, pienempänä oli pahempi, korjautunut hyvin prisma linsseillä) ja olen todella huono näiköinen, vasemmassa silmässä -7 ja oikeassa -6.

      11/2012 jouduin sairaalaan kun vasemmasta silmästä lähti näkö, no ilmeni sitten että se olikin migreeni taas mutta pahempana kuin ennen, käyttivät jopa kaulasuonen ultrassa ja jossain pään kuvauksissa, mutta ei näkynyt mitään, terveen paperit sain, mitä nyt ylipainosta valittivat.

      Toivon että saisin joskus vastauksen näihin, lääkärissä ei huvittaisi ravata, saan varmaan lähetteen johonkin suljetulle osastolle tai miksikö näitä nyt kutsutaan.

      Jaksamisia muille kanssa kärsijöille!

    • JuhaVS

      Moikka uusille visual snow vaivaisille!

      Aina osin surettaa toivottaa "tervetulleeksi kerhoon", koska eihän tämä todellakaan hauska vaiva ole, mutta eteenpäin on mentävä vaikka hampaat irvessä..

      Todella on tutun kuuloisia jaymz86 ja tarsupilamin kertomukset (ihan kuin omaa tarinaa olisi lukenut..).

      "VisualSnow" nimimerkille kommentoin sen verran, että sekä D, B, että Kalium arvot tuli tutkittua muutama kk-sitten omalla kohdalla ja kaikki oli kohdallaan noiden osalta. Magnesiumia olen nauttinut nyt kuukauden ajan (Diasporal magnesium nitraatti 400mg) ja siitä on ollut hyötyä lihasnykimisiin ja jalkojen ajoittaiseen heikkouteen (ilmaantuivat samoihin aikoihin vs-vaivan alkamisen kanssa). Näkemiseen liittyviin vaivoihin magnesium ei valitettavast ole ainakaan vielä tuonut muutosta.

      jaymz86: Sressi todellakin pahentaa vs-oireita huomattavasti. Samoin olen huomannut omalla kohdalla mm. sokerin ja kofeiinin vaikuttavan negatiivisella tavalla. Olenkin vähentänyt kahvin nauttimista, mutta kahvifriikkinä en ihan kokonaan ole vielä ainakaan luopunut. Minulla kahvi voimistaa tinnitusta, mutta näköön se ei varsinaisesti vaikuta. Sokeri sen sijaan tuntuu sotkevan hieman näköäkin.

      Mainitset myös roskan tunteen silmissä. Itselläkin on tämän myötä kuivasilmäisyys pahentunut, johon käytänkin nykyään silloin tällöin tippoja. Erityisesti iltaisin ja aamulla silmät ovat sumeat. Aamuisin visual snow on muutenkin aina pahimmillaan heti heräämisen jälkeen.

      tarsupilami: Alkoiko sinulla vs raskauden aikana tai pian sen jälkeen? Moni nainen on kertonut vs:n alkaneen raskauden yhteydessä ja tuon myötä on moneen otteeseen mietitty hormonien roolia tässä sopassa.

      Tulkaahan muuten mukaan Visual Snow Facebook ryhmään, ellette siellä jo ole. Linkin postailin jo aikaisemmin tässä ketjussa. Meitä on ryhmässä jo reippaasti yli 900 ympäri maailmaa!

      Tsemppiä ja jaksamisia jokaiselle! Vielä se parempi huominen meillekin koittaa! :)

      • tarsupilami

        Minulla alkoi vs ennen raskautta, mutta kumminkin e-pillerien aloituksen jälkeen. Raskauden aikana ne pahentuivat jonkin verran.

        Unohdin mainita että kärsin myös ahdistuksesta ja paniikkikohtauksista kitkä ilmaantuivat lapsen syntymän jälkeen, en tiedä liittyykö vs:sään vai johtuiko vaan uudesta elämäntilanteesta eli vauvan syntymästä. Lihasheikkoutta minulla on myöskin ollut jaloissa, ja elohiiriä ympäri kehoa, kausittaisia.


    • kipinäx

      Täällä myös yksi VS:stä kärsivä. Kaikki alkoi n. kymmenen vuotta sitten kun toisesta silmästä sumeni näkö. Tälle ei löytynyt mitään selitystä, kävin myös silloin MRIssä. Tämän jälkeen huomasin silmissä lasiassamentumat, jotka tuntuivat lisääntyvän nopeasti, seuraavaksi tuli lumisade ja kirkkaat kipinät. Näen siis kaiken rakeisesti, seassa uiskentelee ties mitä haituvia. Silloin tällöin nään nuo kipinät kun esim. kumarrun. Valkoinen seinä/taivas ym. on täynnä kirkkaampia tai tummempia pisteitä.

      Sininen väri leviää silmissäni kummallisesti, esim. siniset mainoskyltit. Punainen teksti sinisellä pohjalla näyttää todella hassulle ja sattuu melkein silmiin katsoa (värisokeutta ei kuitenkaan ole).

      Näitä lueskella huomasin myös termin palinopsia, joka oli minulle uusi. Siitäkin siis kärsin, mutta en ollut tiennyt sen nimeä.

      Kävin juuri silmälääkärissä ja silmäni on terveet. Silmälääkäriin menin sen vuoksi, että joitakin viikkoja sitten näkökenttään ilmestyi musta pallo, joka todella häiritsee. Muihin olen tottunut, mutta tuo oli niin iso, että päätin käydä tarkistamassa silmien tilan. Minulla on ollut lievät lasit ja hän määräsi nyt enemmän plussaa. Kuivista silmistä olen kärsinyt yhtä kauan kun tästä visual snowsta. Fysioterapeutilla olen käynyt korvan huminan vuoksi ja hän sanoikin että varsinkin kipinät ovat usein seurausta yläniskan ongelmista. Myös siis tuo humina on selkeästi niskaperäistä, ja fyssari on onneksi siihen apua tuonut.

      "Mukava" tietää, että on kohtalotovereita. Miehelle olen näistä oireista kertonut ja hänen on ollut hirveän hankala käsittää, että nään maailman oikeasti kokoajan niin kuin katselisi huonoa tv-kuvaa... Tuon lumisateen päälle vielä kaikenmaailman langanpätkät, mustat tai kirkkaat pallerot jne. jne.

      • Jykä30

        Tuttuja oireita. Minulla lasiaissamentumat ja näkökentän kipinöinti/lumisateilu ilmaantuivat jo joskus teini-iässä. Nyt kolmekymppisenä lasiaissamentumia on todella paljon. Pitkiä kirkkaita harsoja, mustia valtavia kökköjä ja tummaa pienempää hippua koko näkökenttä täynnä. Näkyvät varsin hyvin heikommassakin valaistuksessa esim. jopa iltahämärässä tai sisätiloissa. Talvisin ei tee mieli liikkua valoisaan aikaan ulkona ollenkaan kun pienimmätkin kököt ja kipinöinti erottuvat hankea vasten niin hyvin.

        Silmälääkärillä kävin räjähdysmäisesti lisääntyneiden samentumien vuoksi hiljattain ja hän nauroi minut pihalle. Silmäni ovat kuulemma täysin terveet eikä hän havainnut ensimmäistäkään samentumaa lasiaisissa. En tiedä miten valtavia niiden on oltava, että lääkäri instrumenteillaan ne voi huomata?

        Erikoista on se, että vaikka itsestä usein tuntuu, ettei näiden oireiden vuoksi näe ***kaakaan, niin näöntarkkuuteni on silti huippuhyvä, enkä tarvitse laseja. Kun noista VisualSnow-oireista kerroin, niin lääkäri vain totesi, ettei se mitään ole. Loppulausunto oli se, että on vain elettävä välittämättä noista oireista. Ja jos en osaa, tarvitsen psykiatria, en silmälääkäriä. Vähän vaikea olla oireista välittämättä kun valtavat mustat kököt liitelevät kauttaaltaan kipinöivässä näkökentässä... Pakko vain yrittää. Aurinkolasit helpottaa. Käytän jopa pilvisinä päivinä ja terveet ihmiset pitävät hulluna..


    • kuro_nen

      Itsellä kanssa samaa vaivaa. Muuten ei haittaa nuo taivaalla näkyvät "madot", mutta tekstin lukemisessa oleva "lumisade" häiritsee kyllä. Efektiä olen selittänyt muille että se on samanlainen kuin vanhaa CRT-monitoria katsoisi huonolla resoluutiolla. Suoraan ei huomaa että kuva vilkkuu mutta tietää että jotain tässä on vikana.

      Tästä tulee vähän ikävä kierre kun koittaa lukea jotain dokumentteja (IT-alalla töissä niin aika paljon tulee näytöltä luettua) ja kun tuo tekstin lukeminen ei meinaa onnistua niin hermostuu ja se vain pahentaa tilanentta. Välillä tulee hypättyä riviltä toiselle, välillä hypättyä sanoja jne. Silmälääkärillä kävin niin se löysi ihan pienen pienen eriparisuuden silmistä, ja määräsi lasit joissa taisi toinen linssi olla ihan vaan lasia ja toisessa joku ihan pieni korjaus. Näitä käytän lukiessani tekstiä, ja ehkä hieman auttaa. Ainakin riviltä ei hypi niin paljoa. En tiedä onko se oikea apu, vai vaan korvien välissä :) Lumisadetta se ei silti poista.

      Datailen kyllä aivan törkeän huonossa asennosas ja paikat ovat jumissa vaikka käynkin salilla jne. En vain oikein saa hyvää työskentelyasentoa, tämä ei taatusti helpota. Tarkoituksena onkin etsiä jotain niska/hartiajumppaohjeita ja ruveta tekemään niillä säännöllisesti jos niistä saisi hieman apua.

      Alkoholia tuli myös kiskottua aika kiukulla, nyt olen viikon ollut kuivilla ja toivottavasti tämä jatkuu. Sekin taitaa aiheuttaa masennusta ja stressiä, toivottavasti auttaa.

      Ketjun muista vinkeistä pitää nyt ainakin tuo hunaja ottaa, ja vähentää kofeiinia. Tosin, hunajaahan tulee laitettua lähinnä teehen, joten mitä ehdotatte? Kofeiinitonta teetä, onko sellaista? Ja pitää yrittää syödä lisää salaattia ja vähentää sokeria, noitakin ehdotettiin. Mansikoitakin ehdotettiin, kai niitäkin voisi alkaa syömään vaikka jonkun puuron joukossa tms :)

      No, jos ei nuo kaikki kikat auta visual snowiin, niin onpahan ainakin mies sitten muuten paremmassa kunnossa :D Raportoin myöhemmin jos huomaan että näistä oli apua.

      • kuro_nen

        Siis huonolla virkistystaajudella, ei resoluutiolla...


    • jh861

      Uskomatonta miten paljon näistä vaivoista kärsiviä on eikä tähän löydetä ratkaisua. Äsken olin töissä neuvotteluhuoneessa missä kaikki pinnat olivat valkoisia. Voi herranjestas miten paljon floatereita ja kipinöintiä sun muuta. Pakko oli poistua välittömästi. Joku mainitsi masennuksen. Voisiko tämä olla yksi masennuksen oireista. Ja kumminkohan päin tämä menee, aiheuttaako nämä oireet masennusta vai masennus nämä oireet :D

      • 14+15

        Masennus alkaa siitä, mihin lääkäreiden taidot loppuu.


    • mie
    • 25 w

      Luojan kiitos löysin tämän ketjun, mulla on kanssa näitä oireita ja olen pelännyt välillä, että näkö menee kokonaan!

      Niska- ja hartiaseudun rentouttaminen lieventää näitä oireita ainakin mulla.

      Oletteko kokeilleet onko mistään ravintolisistä hyötyä? Lueskelin, että ainakin sinkki, seleeni ja e-vitamiini vaikuttaa silmien toimintaan positiivisesti.

      • huuru

        Minä näen floatereita ja taivaalla sinne tänne sinkoilevia vaaleita kipinöitä. Todella ahdistavaa. Pitäisi opetella olla stressaamasta niistä vaikka mahdottomalta se tuntuu. Floateritki on varmaan aina ollu siellä silmässä mutta kun ne löysin niin nyt ne ovat kokoajan siinä näkökentässä. "What has been seen cannot be unseen" Minulla on myös tinnitus ja päänsärkyjä. Ihan peestä. Olen 27v eikä näössä aikasemmin mitään vikaa. Oireet alkoivat jonkun sortin burnoutin jälkeen. Uskoin olevani vakavasti sairas ja kiinnitin huomiota itseeni älyttömästi.


      • 25 w
        huuru kirjoitti:

        Minä näen floatereita ja taivaalla sinne tänne sinkoilevia vaaleita kipinöitä. Todella ahdistavaa. Pitäisi opetella olla stressaamasta niistä vaikka mahdottomalta se tuntuu. Floateritki on varmaan aina ollu siellä silmässä mutta kun ne löysin niin nyt ne ovat kokoajan siinä näkökentässä. "What has been seen cannot be unseen" Minulla on myös tinnitus ja päänsärkyjä. Ihan peestä. Olen 27v eikä näössä aikasemmin mitään vikaa. Oireet alkoivat jonkun sortin burnoutin jälkeen. Uskoin olevani vakavasti sairas ja kiinnitin huomiota itseeni älyttömästi.

        Mullakin oli vaikea vaihe elämässä kun tuo alkoi ja sama juttu tuo vakavan sairauden pelko. Ongelma ollut mulla nyt useamman vuoden, mutta paheni kun aloitin ottamaan propral-nimistä lääkettä. Tiedä sitten vaikuttaako.

        Oireet tosiaan pahenee kun niihin kiinnittää huomiota mutta vaikea olla huomaamatta tässäkin nyt kirjoittaessa...

        Tsemppiä sulle!


      • Omega-3

        Omega-3 auttaa ainakin.


      • Verenkierto
        Omega-3 kirjoitti:

        Omega-3 auttaa ainakin.

        Parhaiten muuten auttaa riittävä uni sekä veden juominen. Heti jos nukun sen 8 tuntia tai vähemmän, niin oireet ovat paljon pahemmat. Kun nukut jotain 9 tuntia, niin parempi olo.

        Lisäksi veden juominen auttaa, se edistää verenkiertoa ja huuhtelee haitallisia aineita aivoista.

        Edelleen, tällä lumisateella ei ole mitään tekemistä silmien kanssa. Kyseessä on luultavasti verenkiertoongelma.


      • 25 w
        Verenkierto kirjoitti:

        Parhaiten muuten auttaa riittävä uni sekä veden juominen. Heti jos nukun sen 8 tuntia tai vähemmän, niin oireet ovat paljon pahemmat. Kun nukut jotain 9 tuntia, niin parempi olo.

        Lisäksi veden juominen auttaa, se edistää verenkiertoa ja huuhtelee haitallisia aineita aivoista.

        Edelleen, tällä lumisateella ei ole mitään tekemistä silmien kanssa. Kyseessä on luultavasti verenkiertoongelma.

        Kiitos vastauksista! Kaikki vinkit tulee tarpeeseen.


    • oireisiinkyllästynyt

      Onko kokemuksia kofeiinin vaikutuksesta? Jos jättää pidemmäksi aikaa pois niin vaikuttaako?

      • visual snowman

        Itsellä ollut jo pitkään tämä visual snow ja "mukava" huomata, etten ole tämän ominaisuuden kanssa yksin. Nyt kestänyt semmoiset 13 vuotta tämä lumisade ja se alkoi samoihin aikoihin kun tuli ahdistuneisuus/unettomuus/keskittymiskykyongelmat teini-iässä. Laukaiseva tekijä saattoi olla tolkuttomien kännien veto, imppaus ja muutenkin hyvin stressaavat ympäristötekijät ja vaikea murrosikä.

        Aloin miettimään tuon kofeiinin vaikutusta... olen jo pidemmän aikaa (en muista olenko visual snow:n alkuajoista lähtien) nähnyt myös näkökentässä leijuvia "valopalloja" ... sellaisia muutaman pallon vierekkäisiä sarjoja isoista palloista pienempiin. Nyt kun olen pidempään ollut ilman kofeiinia nuo valopallot ovat häipyneet, mutta itse visual snow on säilynyt yhtä voimakkaana kuin ennenkin.

        Minulla myöskin on ollut sellaisia todella häiritseviä - muttei varsinaisesti kivuliaita - "sähköiskuja" päässä muutaman vuoden ajan. Eli jommalla kummalla puolen aivoja "napsahtaa". Se säikäyttää voimakkaasti ja napsahdusta seuraa semmoinen ujellus ikään kuin korvassa mutta se ei ole korvassa vaan pään sisällä. Välittömästi sähköiskun jälkeen semmoinen pirun korkea taajuus laskeutuu matalemmaksi muutamassa sekunnissa ja se taajuus hiljalleen sitten katoaa. Tuosta napsahduksesta tulee myös hetkisen ajaksi outo ja epätodellinen olo, kuin tajunta olisi "pumpulissa".

        Olen huomannut, että kofeiinin jättämisen jälkeen nuo napsahdukset ovat vähentyneet merkittävästi ja vaimentuneet lähes huomaamattomiksi.

        Tämä visual snow on siitä jännä, että sen huomaa ehkä selvimmin katsomalla kirkkaalle taivaalle, todellä mössöinen on silloin näkökenttä mutta hyvin selvästi sen huomaa katsoi minne vain tai pistää silmät kiinni. Itse näön tarkkuuden kanssa tällä ei ole vaikutusta, minulla on ainakin ollut noin 8 vuotta sitten hyvin tarkka näkö ja lienee edelleen. Silti kaikki kohteet mihin katsoo ikäänkuin "ui" tässä lumisateessa tai puurossa. Ärsyttävää tässä on se, että tähän lumisateeseen ei helposti voi olla keskittymättä, se vie huomiokykyä varsinkin omissa oloissa ollessa todella paljon.

        Yksi mielenkiintoinen seikka tässä asiassa myös on. Joskus pilveä poltellessa kun tajunta lähtee "laajentumaan", tajunta tuntuu ikään kuin sulautuvan tähän visual snowhun. Todella vaikea selittää, mutta se lumisade ja siten kaikki fyysiset asiat jotka näen silmissäni niin tietoisuuteni ikään kuin "sulautuu" siihen mitä näen, eräänlainen ykseyden kokemus näin paremman termin puutteessa. Ikään kuin kaikki asiat mitä silmissäni näen olisivatkin sama asia kuin tietoisuuteni. Aika friikki juttu.


    • vanhatelevisio

      Minun näköni muuttui joskus alle kymmenenvuotiaana, yhdessä yössä. Alussa pelkäsin tietenkin, luulin sokeutuvani yms ja tämä koko aikainen särinä häiritsi. Kävin silmälääkärissä ja tk:ssa, tutkimuksissa ei mitään havaintoja. Lääkäri kehotti kääntymään psykiatrin puoleen kun kuvailin ''lumisadetta'' ja näkemistä ''kuin vanhan tv:n kautta''. Sen jälkeen en ole lääkäreille asiasta edes viitsinyt mainita. Koska tämä vaiva ei koskaan ''mene pois päältä'' totuin siihen pikku hiljaa, ja siitä tuli minun normaali tapani näkeä. Jos nyt, kun olen suuremman osan elämästäni nähnyt tällä tavalla ja palaisin normaalin, ehkäpä se tuntuisi oudommalta? Välillä pelkään, että mitä jos pahenee tai sokeudun, mutta eipä ole kyllä muuttunut suuntaan tai toiseen. Enää tämä asia häiritsee enimmäkseen vain, jos sitä rupeaa oikeasti miettimään.

    • 35333

      Ehkä nuo näköhäiriöt ovat kaikilla, mutta jotkut vaan tiedostavat ne.

      • 11+15

        Varmaan kaikilla jossain vaiheessa elämää on jonkinlaisia vs:ään kuuluvia oireita, aika monet esimerkiksi kertovat nähneensä kirkkaita kipinöitä taivasta vasten.

        Muuten en kyllä jaksa uskoa että kyse on pelkästään tiedostamisesta, koska ihmiset joilla vs:ää ei ole, eivät edes voi käsittää mitä lumisade tai monitorimaisuus näkökentässä tarkoittaa vaikka heille sitä yrittäisi selittää.


    • Liia82

      Minulla myös useamman vuoden näkynyt kirkkaita kipinöitä vaaleita taustoja vasten ym. valoilmiöitä. Tuossa yksi päivä huomasin kun katsoin taivasta kohden ja painoin kevyesti silmää alaluomen paikkeilta niin kipinöiden liike ja voimakkuus kasvoivat näkökentässä hurjasti!! Myös valoilmiöt provosoituivat aina silmää painaessa. Ihan hämmästyttävää. Nyt olen miettinyt voisiko nämä sittenkin olla jotenkin silmäperäisiä esim silmänpaineeseen liittyviä, vai mitä silmässä tapahtuu kun sitä kevyesti painaa kun kerran samoja valoilmiöitä näkyy minulla ilman painamistakin.

    • turbosilakka

      Muuten ei kyllä haittaa, mutta harmittavaa kun tekstin lukeminen on sen verran hankalaa. Pidän itseäni kuitenkin ihan kohtuu fiksuna, niin vähän harmittaa se hukattu potentiaali minkä olisi voinut saavuttaa jos pystyisi sulavasti lukemaan pitkiä tekstejä :(

      No, AMK meni läpi ja sen jälkeen suht helppoihin töihin, mutta aina se vähän takaraivossa kolkuttaa että miten ois onnistunut jos olisi ollut silmiä lukea...

    • visual88

      Olisi kiva kuulla mitä teille, jotka olette tänne vuosia sitten kirjoittaneet, kuuluu nykyään? Onko kukaan saanut helpotusta jne. Jos satutte vielä käymään täällä niin kirjoitelkaa!

    • zbBaalala

      Ajattelin jakaa omat kokemukseni:

      Mulla alkoi 11-vuotiaana nämä liikkuvat valopisteet näkökentässä. Samoihin aikoihin myös huomasin että on vaikea katsoa asiaa jonka ympärillä on samaa väriä (tummaa tai kirkasta), esimerkiksi tähtiä taivaalta tai merestä jotain pientä objektia tarkastellessa hommasta ei tule mitään. Näkö on hyvä ja ei ole silmälaseja. Kauas katsoessa kuva vain mössööntyy sekunnissa ja silmien räpyttely auttaa taas sekunniksi :p.

      Tummaa katsoessa näkökenttä muistuttaa jotain huonoa kännykkäkameraa :D.

      Eipä nämä jokapäiväistä elämää häiritse, mitä nyt valkoinen seinä voi ajaa hulluksi, mutta ei sen suurempaa. Nyt olen siis 14v ja sukupuoli on poika.

    • vsqe
    • Herra Karhunen

      Täällä myös yksi visual snowsta ja floatereista "kärsivä" ilmoittautuu.

      Itse olen ajatellut, että jotenkin tää liittynee serotoniinijärjestelmän häiriöön / mikä ikinä nyt masennusta aiheuttaakaan. Itselläni visual snow ilmaantui, kun kuutisen vuotta sitten (silloin 22-vuotiaana) lopetin masennuslääkkeet lähes vuoden käytön jälkeen. Aivot olivat varmaankin tottuneet masennuslääkityksen aikana korkeampaan serotoniinitasoon ja sitten lääkityksen loputtua serotoniinitasot laskivat alas ja näköoireet ilmaantuivat.

      Englanninkielistä nettiä lueskelemalla selviää että aurallinen migreeni tai psykedeelien käyttö tähän usein yhdistetään. Auramigreeni itseltäni löytyi jo valmiiksi ja se varmaan tälle on altistanutkin sitten yhdessä tuon serotoniinitason laskun kanssa. Psykedeelejä en ole käyttänyt.

      Itseäni ei nämä näköoireet edes itsessään niin paljon haittaa, ei niitä arjessa tule ajateltua. Vaan kun ne usein tuntuvat pahenevan tai olevan yhteydessä masennuksen, paniikkihäiriön ja ikävimpänä ehkä kaikista sellaisen epätodellisuuden tunteen (kutsuttaakoot sitä nyt sitten depersonalisaatioksi tai derealisaatioksi) kanssa.

      Ihan muutamia kertoja on itselläni visual snow lakannut hetkeksi aikaa. Mm. kerran metsäretkellä hoksasin, että "helkkari, näenpä terävästi ja kirkkaasti, onpas komeaa". Yleensä tuota kestää korkeintaan joku 15 min, sitten taas kohina palaa näkökenttään. Samoinhan jotkut tinnituksesta kärsivät kertovat tinnituksen joskus harvoin hetkeksi loppuvan.

      D-vitamiinit, Omega-kolmoset ja magnesiumit olen kokeillut tuloksetta. Liikuntaa ja joogaa olen myös yrittänyt harrastaa.

      Fysioterapiaa en ole kokeillut, mutta pitäisi jossain vaiheessa - jos vaikka niskassa tai selkärangan nikamissa onkin joku jumissa, sekin voisi selittää tällaista oireilua.

      Masennuslääkkeitä en oikein jaksaisi aloittaa uudestaankaan. Viimeksi hyötyä tasan 0 ja karseat vieroitusoireet. Tiedän kyllä, että masennuslääkkeitäkin on erilaisia, mutta ei oikein jaksaisi samaa rumbaa uudestaan.

      Kilpirauhasarvot on myös tsekkaamatta, mutta en oikein usko että on siitä kyse, kun ei mitään muita klassisia kilpirauhasoireita ole. Voisi nekin silti tarkistaa toki.

      Kirjoitelkaa toki lisää, jos jokin on teitä auttanut.

      • visual88

        Tinnitukseen on mulla auttanut B12-lisä sekä hetkellisesti magnesium. Valitettavasti tuohon näköpuoleen ei näytä auttavan muuta kuin rentoutuminen ja stressin välttäminen, mikä meikäläisen ahdistuneisuustaustalla on turhan vaikeaa. :(

        Itse veikkaan myös, että kyse on jostain aivojen kemiallisesta epätasapainosta. Mulla ei itsellä ole koskaan ollut minkäänsortin migreeniä, mutta niska- ja hartiaseudun ongelmia löytyy.


    • Näkövammainen?

      Olen tottunut asiaan. Välillä tietysti iskee masennus että mitä jos sokeudun tms. mutta muuten olen jo asian hyväksynyt. Jos en ajattele asiaa, en myöskään tiedosta näköhäiriötäni tai tinnitusta. Laseja ei ole enkä tarvitse.

      Muistaakseni joskus 10-vuotiaana huomasin ensimmäisen kerran, nykyään olen 19.

    • Syökää oikeaa voita!

      Minulla on ollut muutaman vuoden ajan noita lumihiutaleita ja -pilviä silmissä. Sattui jääkaapista loppumaan voileipämargariini, eikä kauppaan ollut muuta asiaa moneen päivään. Mutta kaapista löytyi oikeaa voita. Muutama päivä oikeaa voita voileivän päälle ja tietokoneen ruutua on nyt jo helpompi katsella. Lieneekö olemassa oikeita tutkimuksia voin vaikutuksesta silmiin?

    • tutkimustuloksia

      Tuoreen tutkimuksen mukaan aivojen osa nimeltä lingua gyrus on vs-potilailla metabolisesti kiihtyneessä tilassa ja siitä johtuu nuo näköhäiriöt.

      Ilmeisesti tepsivää lääkitystä tuohon saa odotella vielä kauan.

      Kaikki jotka tätä ketjua lukee ja haluaa lisätietoa niin fb:n englanninkielinen ryhmä on tosi aktiivinen ja siellä on 2 133 jäsentä tällä hetkellä.
      https://www.facebook.com/groups/229020277110681/

      Suomenkielisessä ryhmässäkin käydään keskustelua ja jaetaan tietoa
      https://www.facebook.com/groups/lumisade/

    • linkkiä pukkaa vielä
    • pohtija.

      Mielenkiintoista olisi tietää, onko home- tai kosteusvaurioaltistumisella mitään yhteyttä vs-oireisiin. Onko esim. täällä kellään sellaista taustaa?

      • ggggjhjk

        On! Onko monella muulla, se kiinnostaisi itseänikin.


    • Tomppa_99

      Joo mulla sama Alko lumi sade joku 3 pva sitten voiko tästä tulla sokeeks se pelottaa mua eniten voiko joku kertoo et voiko oisin tosi tyytyväinen on ollu oire pienestä pitäen

    • Tomppa_99

      Joo mulla sama Alko lumi sade joku 3 pva sitten voiko tästä tulla sokeeks se pelottaa mua eniten voiko joku kertoo et voiko oisin tosi tyytyväinen on ollu oire pienestä pitäen

    • Tomppa_99

      Onko tuttua noi mustat tähden lennot mulle tuli viime yönä koska sain hirveen paniikki kohtauksen koska nää oireet on uusia mulle ja oon nähny sellasen lumisateen kaltaista ja sellasia saman laisia sykeröitä ja erilaisia kuvioita. hyvä ku luin tosta linkistä että se ei oo näölle vaarallinen

      • 9+16

        Mustat tähdenlennot tai ns. kipinät kuuluvat vs-oireisiin. Kirkkaat kipinät ovat myös yleisiä.

        Visual snow ei aiheuta sokeutta eikä johdu silmistä vaan kyse on aivojen toimintaan liittyvästä ongelmasta.


    • dfghjkl

      Oi, ihanaa, en ole yksin!

      Mulla on todettu itseasiassa sellanen näköhermon epämuodostuma ku Drusen papillae (?). Tosi harvinainen eikä monet silmälääkärit edes tiedä kyseisestä ongelmasta. Siinä siis mun näköhermo lähtee niin ahtaasti verkkokalvolta että verenkierto voi häiriintyä - jonka seurauksena näköhermosolut eivät välttämättä saa happea, ja jolloin näkökenttään voi tulla puutoksia.

      Mulla on ollu tota kipinöintiä ja lumisadetta jo (lähinnä hämärässä ympäristössä)... jaa, pari vuotta. Yhdistin sen aina Drusen papillaeen.

      Ennen kuin nyt.

      Tein todella tyhmästi kuukausi sitten ja söin Amsterdamissa kannabiskakkua. Sen jälkeen korvissa on tinnittänyt, valokyltit sattuu silmiin ja tuntuu tosi häijyiltä ja niistä vaikee saada selvää (siis ainakin pimeessä huoneessa/ympäristössä), vastavärien, näyttöpäätteen sekä monimutkaisten kuvioiden tuijottaminen tekee myös häijyä.. Sain kyllä kauheat ahdistukset siitä "tripistä" - niinkin kauheat, että mulle määrättiin bentsoja, joten en oikeestaan osaa sanoa kumpi laukaisi oireeni pahemmiksi, itse trippi vai siitä kummunnut ahdistus/stressi. Sen kyllä tiedän ainakin, että kun ei stressaa eikä ahdista oireet kaiketi unohtaa hetkeksi, tai en tiedä, kenties katoavatkin..

      Mulla on tämän lisäksi nikamat ja niskat aina ihan jumissa, että en tiedä voisiko jollain hermoradalla myöskin olla tekemistä. Luulenpa, että seuraavaksi menen ortopedille että saa niksauttaa nikamat paikoilleen ja jos ei sillä helpotu niin aika neurologille (tyhmää vaan jos ei ota tosissaan niinkuin monia teistä ei oltu otettu). Jaksamisia kohtalotovereille.

      • 15+1

    • jaasd

      Minulla on tuota lumisadetta ja pimeässä hopeisia tai tai läpinäkyviä hiukkasia sataa/tuiskuttaa kovaa. On psykedeelitaustaa, sienet ja LSD. En tiedä oonko sit kuitenkin nähnyt noita aina. Näen sitä jos haluan katsoa sitä. Toisinaan pyryttää hyvinkin silmiinpistävästi:)

    • kärpässilmä

      Minä vedin liikaa mirtazapiinia niin näin mustia pilkkuja:P

    • eveliinamm

      Mulla ollut myös näitä samoja näköhäiriöitä jo pitkään. Ekan kerran ne tuli joskus 14-vuotiaana kun oli tosi stressaava elämäntilanne.Sen jälkeen ne ovatkin pysyneet poissa mutta nyt taas 18-vuotiaana tullut takas.Nyt on taas sama tilanne, kaikki asiat stressaa ja sairaudet pelottaa..Uskon siis stressin olevan suurena syynä näihin, kyllähän se montaa muutakin vaivaa aiheuttaa niin miksei tätäkin..Ehkä saattaakin olla niin, että kaikilla on näitä jossain määrin mutta herkkyys havaita niitä ja elämäntilanteet vaihtelevat. Mutta se on ainakin "kiva" kuulla, että niin monella on näitä niin kyllä me kaikki sitten tän asian kanssa opitaan pärjäämään(:

      • ...

        Mielenkiintoista kuulla, että sulla oli välillä kokonaan pois.

        Mulla on ollut tämä lumisade nyt vuoden verran ja se on voimistunut, mutta jälkikuvia ei juurikaan tällä hetkellä ole mitä aluksi oli enemmänkin.

        Mitä muita juttuja sulla on lumisateen lisäksi?


    • ukvvv

      Mulla on varmaan nuo kaikki madolliset edellä mainitut oireet ja kaikki alkoi tyyliin päivässä. Onko muilla ollut hämäränäön kanssa ongelmia. Esim. erottaa tummia esineitä toisistaan jos vähänkään hämärää? Tummat sukat jalassa kun seisoo tumman sävyisellä matolla niin jalat katoavat lähes kokonaan, autossa jossa on tumma sisustus niin kaikki on yhtä mustaa mössöä tai jos mustalla pöydällä on tumma esine niin et erota sitä. Muutenkin tuntuu että joka paikassa on liian hämärää.

    • pallonäössä
    • tsemppiäkaikille

      Ja kaikilta:
      1. Tupakoitko? -en mutta joskus olen joutunut olemaan tupakansavussa pitkään :/
      2. Mitä lääkkeitä käytät? -en mitään vakituisesti
      3. Onko sinulla ongelmia kilpirauhasen kanssa? -arvot on tsekattu, mutta en ole täysin varma
      4. Onko suvussa MS-tautia? -ei tiedon mukaan
      5. Käytitkö ennen oireiden ilmenimistä runsaasti alkoholia? -kyllä
      6. Onko masennusta tai ahdistushäiriötä? -kyllä ja kyllä


      Nämä oireeni ovat juurikin tuota samaa kaavaa noudattavia. Alkoivat yhtäkkiä floatereilla. Sitten lähdin pikapikaa silmälekurille - "nämä ovat normaaleja ilmiöitä". Nyt viime talvesta asti oireet pahentuneet, valoherkkyyttä jopa pilvisellä säällä. Lumisadetta kun katsoo taivasta. Olin pitkään - itseltäni kieltäen - kroonisessa stressissä ja yritin suoriutua töissä. Unet olivat liian vähäisiä. Keväällä jälkikuvat tulivat ja nyt kun olen ollut vapaalla ne ovat vähentyneet. Stressi siis minullakin pahentava tekijä. Pääkipua on ajoittain muttei migreeniä. Optikolla kävin viimeksi ja kaikki oli ihan ok sielläkin, ehkä hieman lukulasien tarvetta.
      Helpottavaa kun ei ole oireiden kanssa yksin. Toivon sydämestäni, että näihin oireisiin muille oli syy mikä vaan, keksittäisiin ratkaisu!

      On myös olemassa silmäharjoitteita, googlaa "eye yoga". Jos resonoi, kokeilkaa.

      • Anonyymi

        Onko keskustelu palsta vielä aktiivinen


    • Anonyymi

      Ehdottomasti pitää saada lisää aktiivisuutta kyseiseen palstaan. Kyseessä todella inhottava syndrooma! Itse lähden hakemaan diagnoosia asiaan neurologian professorin kautta.

    • Anonyymi

      Toivottavasti joku vielä lukee tätä, sillä oon itellä huomannu noi kaikki samat oireet mitä aikasemmin on puhuttu. Mulla näkyy taivaalla kaikenlaisia kuvioita, enemmän aina mitä tarkemmin keskittyy. Nyt oon huomannut taivaalle katsoessa ns "portaalin" jossa välkkyy sellasia palloja... Tänään huomasin, että se oli kasvanut isommaksi mitä viimeks katoin
      Mulla on ollut aika stressaava ja ahdistava elämäntilanne, joka on saanut mut takertuun ihan jokaiseen poikkeavaan asiaan. On kans ollut jotain sydämentykytystä ja palan tunnetta kurkussa, aina kun alkaa stressaan vähän enemmän
      Oon vasta 12 vuotias, ja toivon että toi ei liity mihinkään vakavempaan ku stressiin tai niskajumiin👀

    • Anonyymi

      Itseä kyllä pelottaa kun olen vasta 12 ja minulla on kaikki nuo Ns oireet ja kun oikein tarkkaan pysähdyn katsomaan jotain näen sen lumisateen tai mitä se nyt onkaan

    • Anonyymi

      Mul on sama homm

    • Anonyymi

      Kannattaa vaihtaa digiversioon, lumisade on analogisten versioiden ongelma.

    • Anonyymi

      Krapulan ja masennus ahdistuksen kyllä tiedän mutta noi oli kyllä kylllitädin oireita

    • Anonyymi

      Miettikää milloin ekan kerran koitte samaa, milloin oli ensimmäinen kerta kun näitte tätä lumisadetta yms? Ja oliko silloin samoihin aikoihin jotain elämässänne, missä näitte jotain kamalaa/pelottavaa/surullista? Joku vaikea tilanne tai vaihe näitte jotain ikävää? Keho voi alkaa itseään puolustaen teettämään oikeita fyysisiä oireita ”tyhjästä” yrittäen tällä estää teitä näkemästä tai kokemasta tuota ikävää tunnetta enää. Joku trauma. Eli järjenvastaista kyllä, mutta kehon puolustusjärjestelmä voi ylireagoida ja alkaa tuottamaan oireita, jotka vaikeuttaa näkemistä, jotta et joutuisi enää näkemään mitään ikävää. Tämä ei ole mitään psyykeongelmaa vaan kehon puolustusjärjestelmän ylireagointia.

    • Anonyymi

      Joo siis mullakin on noita ja olen vasta 11v.. niitä on ollut niin kauan kuin muistan. Tajusin vasta jotain yksi kuukausi sitten että kyse on tästä visual snowista'.. silmät on ihan valon arat ja ei pysty katsomaan taivasta ilman pisteitä:( kun on menossa nukkumaan ja sulkee silmät niin näkyy joskus värikkäitä (vihreän sävyisiä yleensä) renkaita jotka liikkuvat.. alkaa jo vähän ärsyttää kun katsoo lunta, taivasta tai muuta todella valeeaa..

    • Oon 16v poika. Olen alkanut näkemään välkkyviä valoja ja ihan kuin lumi sadetta näössä. Pimeässä lumisade on vaaleaa ja vaalealla taustalla harmaita/tummia. Välillä asiat näyttävät liikkuvan hieman. En tiedä mitä tehdä. Uskon itse että tämä on tullut omasta päihde käytöstä. Käytän useasti MDMA ja päivittäin ksaloleja ja pilveä. Välillä psykedeelejä esim Sienet ja dmt. Mitä teen?

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään alkaneet tämänkaltaiset oireet silmään liittyvän tapaturman myötä? Itsellä takana verkkokalvon irtauma leikkaus ja 2 vkoa sen jälkeen alkoivat erilaiset valoilmiöt varsinkin öisin. Nyt oireta kestänyt n. 2kk. Onko samanlaisia kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe