Ilmalämmitys 80-luvun talossa

Sormet suussa

Olen kiinnostunut 80-luvun talosta, jossa on ilmalämmitys. Takkauunin yläpuolella on luukku, josta johdetaan lämpöä muihin huoneisiin. Ikkunoiden edessä on lattiaventtiilit. Talossa on myös kaukolämpö. Minulle ilmalämmitys on vieras ja kyselenkin muitten kokemuksia moisesta. Hyviä ja huonoja puolia kehiin, kiitos!

6

5692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1981

      Mulla on 2 krs. talo rakennettu vuonna 1981 ja siitä lähtien talon lämmönjaosta on vastannut Valmetin ilmalämpökone (lämmöntalteenotolla). Kone on pelannut hyvin. Säätöihin ei tartte juuri koskea ja kesällä koneella saa raikasta ilmaa puhallettua sisään todella hyvin. Kone hoitaa ilmanvaihdon ja lämmönjakautumisen hyvin, ja pitää sisäilman puhtaana. Puhallusteho on aina ollut pienimmässä asennossa ja suodattimia olen vaihtanut säännöllisesti.
      Joskus ongelmia oli kun järjestelmään pääsi ilmaa kiertovesipumpun ongelmien vuoksi. Lämmitysmuotona minulla on puu-keskusvesilämmitys, joten koneeseen menevän veden lämpötila vaihtelee varsin paljon ja siltikin sisäilman lämpötila pysyy mielestäni riittävän tasaisena. Koneeseen on vaihdettu joskus vuosia sitten puhallin ja samoin liesituulettimen puhallin.
      En osaa sanoa, että miten tuohon koneeseen saa nykyään varaosia, joten se on mielestäni pieni negatiivinen puoli.

      • hyvä juttu

        jos satut lukemaan ,,pidätkö kesällä konetta päällä ,,itse en pidä on ikkunaluukut pidän koko ajan auki oletan että sääästän konetta kesäajan,, mitä mieltä olet syksyllä kun kone laitetaan päälle minusta sieltä vanhemmiten tulee ensin ummehtunut haju,,mistä se johtuisi,, meillä kone on pelannut tosi hyvin vuodesta 1981 alkaen,, meillä on 4000l varaaja ,,,talvella menee aika paljon sähköä jos ei käytä puuta, miten teillä,,miten toimitte tuuletuksen osalta ja talviaikaan lämmityksen osalta.


    • Ilmalämmittäjä

      Itse asunut vuodesta 91 talo valmistunut 82 eikä ole ilmennyt ongelmia. Koje on valmetin kotilämpö lämmöntalteenottokennolla. Lämmitysmuotona kattila pellettilämmityksellä ja 3500 litran varaajalla. Puhallinta pidän yleensä kakkosasennossa kovilla pakkasilla kolmos asennossa. Haittana vain pieni kohina jonka puhallin aiheuttaa mutta siihen tottunut. Kaksi kertaa olen iroittanut koko lämpökennon ja puhdistanut sen paine pesurilla ja kerran imuroitu kanavat jossa ilma kulkee. Suodatin joka sijaitsee kojeessa kannattaa puhdistaa kerran kuukaudessa. Kesällä jos on helle kojetta voi käyttää ilman viilentämiseen talossa. Mielestäni ilmalämmitys on hyvä, talo pysyy kuivana eikä kosteusongelmia esiinny kun ilma kiertää talossa.

      • pahaa hajua?

        Me olemme tyytyväisiä ilmalämittäjiä jo 80-luvulta lähtien. Omasta mielestäni systeemi tuo esille enemmän polyä pinnoilla kuin muut lämmitysmuodot. Mieheni on toista mieltä, mutta hänellä on jo vähän huono näkö... Emme ole pitäneet koskaan sähkösuodatinta päällä, sillä se tuo huusholliin pahaa hajua, miehen mukaan "otsonin " hajua. Sähkösuodatin kuitenkin vähentäisi pölyn määrää, joten haluaisin pitää sitä päällä jatkuvasti. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, haiseeko muilla ?


      • Anonyymi
        pahaa hajua? kirjoitti:

        Me olemme tyytyväisiä ilmalämittäjiä jo 80-luvulta lähtien. Omasta mielestäni systeemi tuo esille enemmän polyä pinnoilla kuin muut lämmitysmuodot. Mieheni on toista mieltä, mutta hänellä on jo vähän huono näkö... Emme ole pitäneet koskaan sähkösuodatinta päällä, sillä se tuo huusholliin pahaa hajua, miehen mukaan "otsonin " hajua. Sähkösuodatin kuitenkin vähentäisi pölyn määrää, joten haluaisin pitää sitä päällä jatkuvasti. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, haiseeko muilla ?

        Meillä haisee myös. Semmoinen vieno paskan haju?? Onko muilla kokemuksia?? Isännällä tosin paskat housussa usein. Mutta haisee myös muulloin?? Liekkö paskantanut ilmakojeeseen??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe