15w40 talviöljy ?

mobil?

ovat edellisellä kerrallas laittaneet huollossa mobilin 15w40 öljyä pieneen 100t ajettuun bensakoneeseen. mielestäni aikaisemmin laitettu jotain juoksevampaa.

vai onko tuo sen takia että pysyy paremmin koneen sisällä. eli huollossa ottavat tämmöisen asian huomioon?

nyt on ruvennut talvikeleillä epäilyttämään,onko oikea öljy ensinkään.
polttoainetta menee enemmän kuin aiemmin, ja jotenkin tukkoisen oloinen kylmänä.

voiko öljyn viskositeettieron tuntea ajossa ?
vai kuvittelenko vain, mahdollista toki sekin.

6

8931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljykeisari

15w-40 öljy on viskositeettinsa puolesta dieselmoottorien öljy. bensakoneessa käytetään yleensä 0w-40 tai 5w-40 talvella valmistajan suosituksen mukaan juuri pumpattavuuden takia ja kesällä voi sitten käyttää oikeestaan mitä tykkää kunhan ei oo liian ohkasta. kyllä toi 15w-40 on liian paksua jos pakkasta on hiukankaan enemmän
      (noin -15´) ja auto on vaikka yön yli seisonu ilman lämmitystä. öljy ei yksinkertasesti "jaksa" lähteä liikkeelle tarpeeksi nopeasti eli kone käy hetken kuivana ja näin ollen saattaa aiheutua haitallista ohipuhallusta kun männät ja niiden renkaat eivät ole kunnolla voideltu eikä öljy aiheuta tiivistävää kalvoa ja bensa pääsee öljytilaan aiheuttaen bensan kulutusta puhumattakaan koneen kulumisesta. bensaa nyt muutenkin kuluu talvella enemmän varsinkin jos ajaa kaupunkiajoa missä kone harvemmin lämpenee talvisin kunnolla ja haihduttais kondensioveden ja bensan pois öljytilasta. mut jos kulutus on huomattavasti reippaampaa niin vaihda öljyt heti!!!

• olisikohan näin

Tämä pitää vielä huoltovihosta tarkistaa, nyt muistinvaraisesti:

Leimassa lukee luultavasti:
      Mobil15W40

joka voidaan tulkita:

Mobil1 15W40

tai

Mobil 15W40

tuosta sitten pöljempi tavaa että on mobilin 15W40 öljaa koneeseeen valutettu.

onkohan tuollaista Mobil 15W40 öljyä olemassa?
      Mobil1_5W40 ainakin nettisivuilta löytyi, ja hyväksi tuota itse kehuivat.

onkohan nuo leimat mobilin vai autohuollon valmistamia/valmistuttamia, eli kuka on epäselvän merkinnän takana.
      Ketä syyttää unettomista öistä?

• tiedä...

Mobil 1 sae 5w-40... eli täyssynteettinen moottoriöljy ja nimenomaan talvikeleille hyvä.

• öljykeisari

Mobil 1 5w-40 on tosiaan jonkin verran eri asia kuin 15w-40, jota nyt esim. on Mobil Delvac Mx 15w-40 jota siis käytetään esim. dieselautoissa. ihan hyvät litkut on juu...

• tietämätön

Näin asiasta poiketen vähäse, että mikä olis hyvä vaihtetisto öljy 4 tahti kiinan skootterinn? :p

• bobby brown

Tarkoitat varmaankin peräöljyä, kun vaihteistohan siinä on variaattori.
        Peräöljyksi käy joku 80w90 ihan hyvin, mieluiten vieläpä joku API GL5. Eivät ole kalliita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe