kuinka pian murtuman jälkeen kävelemään?

poksu123

Multa murtui polvi (hyväasentoinen ja melko lievä murtuma polven alla sääriluussa), tällä hetkellä jalassa saranaortoosi ilman liikerajoitusta. jalan lihakset on surkastuneet aika paljon tässä 4 viikon aikana, ja mietinkin että mitä tapahtuu kahden viikon päästä kun ortoosi otetaan pois?

kuinka nopeasti sen jälkeen saan alkaa taas kävellä normaalisti?

6

5058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajoissa

      Itsellä murtuma pikkurillissä.
      Sattu ennen joulua.
      Olin kaksviikkoa töissä,aina ärty ja turposi rasituksessa.
      Noin viis viikkoa saikulla,ja vielä arka murtumasuuntaan rasitettaessa.
      Maanantaina töihin,kipu kyllä varottaa.

    • Ninnuli81

      Itsellä oli myös 4 viikkoa saranaortoosi ilman liikerajoitusta, ensimmäiset askeleet oli aika hauskat koska kaikesta huolimatta jalka oli jäykistynyt hieman koukku asentoon eikä siis mennyt kokonaan suoraksi saati sitten taipunut. Aluksi lihas väsyy todella nopeasti ja tulee sellaista puutuneisuuden tunnetta lihakseen. Itse kärsin noin 30%:n lihasmassan vajauksesta ortoosin käytön jälkeen. Nyt olen kolmatta viikkoa treenannut apinan raivolla reisilihasta (n. 100 jalannostoa päivässä kotona nilkkapainojen kera sekä kaksi kertaa viikossa harjoittelu kuntosalilla ja ääretön määrä kuntopyörän polkemista) Fyssari sanoi mulle että lihasmassa saattaa täysin palautua vasta noin vuoden kuluttua.. =( Riippuu treenistä tietty.

      • poksu123

        mitä sun jalalle sit kävi että ortoosin sait siihen?

        mulla kyllä menee jalka ihan suoraksi jos esim. sängyllä istuen suoristan. koukkuun en saa täysin koska ortoosin pehmusteet ottaa vastaan ja ilman sitä en oo uskaltanut taitella.

        jännittää vähän miten tässä käy, tuleeko jalka kuntoon ja jos niin kuinka nopeasti :)


      • Ninnuli81
        poksu123 kirjoitti:

        mitä sun jalalle sit kävi että ortoosin sait siihen?

        mulla kyllä menee jalka ihan suoraksi jos esim. sängyllä istuen suoristan. koukkuun en saa täysin koska ortoosin pehmusteet ottaa vastaan ja ilman sitä en oo uskaltanut taitella.

        jännittää vähän miten tässä käy, tuleeko jalka kuntoon ja jos niin kuinka nopeasti :)

        Mulla ei onneks mennyt luita poikki tai murtunut mitään, mutta mulla repes eturistiside ja sisempi sivuside sekä kierukka ja nivelkapseli polvesta eli kaikki mahollinen hajos. Leikkaus olis vielä eturistisiteen osalta edessä kunhan saan jumpattua jalan liikkuvaksi jälleen ja lihasvoimaa palautettua. Kaikki muut vammat arpeutuvat itsestään käyttökuntoon mutta acl täytyy rakentaa uudelleen.


    • paranee

      Hei!

      Itselläni murtui polvilumpio 2005. Se oli hyväasentoinen murtuma, polvilumpion kärjessä pieni pala irti. Mulla oli tavallinen kipsi 3 vkoa ja sitten lasikuitukipsi 3 vkoa. Jalka oli tosi jäykkä kipsinpoiston jälkeen ja lihaksia olin menettänyt paljon, mutta n. 2 viikossa kipsinpoiston jälkeen olin jo työkuntoinen.

      Pikkuhiljaa treenin ja fysioterapian myötä lihakset palautuivat ja jäykkyys hävisi. Vuoden jälkeen polvi oli täysin terve ja lihakset palautuneet.

      Älä siis huolehdi. Noudata treeniohjelmia ja kuuntele kehoasi. Kyllä se paranee. Kärsivällisyyttä vaan ja sehän se vaikeinta :), tiedän :).

      Tsemppiä paranemiseen!

    • Anonyymi

      Onko ortoosi paras vaihtoehto kun polveni on murtunut 4 kohtaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe