löytyiskö.....

etsijäinen....

Hei!Etsin kuumeisesti edelleen urosta kesyhilleri tytölle astukseen.Yksi oli jo lupautunut astutukseen mutta hiltsu kuoli yllättäin.Nyt ois kuumeiset etsinnät käynnissä.Tuntuu vaan olevan urokset varattuja jo melkein kaikki tälle vuodelle.Jos itselläsi on tai tiedät jonkun jolla olisi mahdollista vielä vapaita uroksia ja haluavat "lainata" astutukseen niin kirjoittakaa tänne vastauksia.
En toivo mitään ohjeita tai epäystävällisiä kommentteja.Niitä saa lukea aika paljon tällä palstalla.

40

3408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZamZam

      hei täällä olisi pari poikaa joita voisit käyttää. poijaat 9kk hillereitä
      ota yhteyttä

      • etsijäinen....

        Moi!
        Ihanko oikeesti?:D voi vitsi miten ilonen olen.laitatko sähköpostiosottees niin keskustellaan sitä kautta asiasta!!:D
        Mun päivä on pelastettu.


      • ZamZam
        etsijäinen.... kirjoitti:

        Moi!
        Ihanko oikeesti?:D voi vitsi miten ilonen olen.laitatko sähköpostiosottees niin keskustellaan sitä kautta asiasta!!:D
        Mun päivä on pelastettu.

        [email protected] tuossa olisi sähköposti osoite tai mese [email protected]


    • ---

      moikka!
      olisiko mahdollisuutta varata sinulta yhtä poikasta, jos saat jonkun uroksen astumaan? :) voin kertoa itsestäni lisää jos tämmöinen varaus onnistuisi.

      • etsijäinen....

        Moi!
        Muuten kyllä,mutta sitä uosta ei ole löytynyt,ja olen jo luovuttanut sen etsinnän.Tää olikin yllättävän vaikeeta löytää se uros,ja harmittaa ihan sikana nyt kun joudun päätymään tytön leikkaukseen.:(
        Mä en enää tiedää mistä etsisin!Vielä otetaan vastaan kuitenkin uroksia,jos niitä nyt sattus kuitenkin löytymään.Oli mulla jo pari tiedossa mutta tuli vastaan lähisukulaisuus.


      • ---
        etsijäinen.... kirjoitti:

        Moi!
        Muuten kyllä,mutta sitä uosta ei ole löytynyt,ja olen jo luovuttanut sen etsinnän.Tää olikin yllättävän vaikeeta löytää se uros,ja harmittaa ihan sikana nyt kun joudun päätymään tytön leikkaukseen.:(
        Mä en enää tiedää mistä etsisin!Vielä otetaan vastaan kuitenkin uroksia,jos niitä nyt sattus kuitenkin löytymään.Oli mulla jo pari tiedossa mutta tuli vastaan lähisukulaisuus.

        sepä harmi, mutta jos uros löytyy niin pidä minut mielessä ;)


      • ---

        minä kans olisin kiinnostunut yhdestä poikasesta jos vain onnistuisi?


    • ---

      Mimmoista urosta etsit? Itselläni on uros ja kesällä olisi leikkaus tiedossa.

      • etsijä...

        Moi!
        Etsin ihan normaalia tervettä urosta.
        Itselläni tyttö on kesyhilleri.
        On vähän kiire nyt niin en kerkeä rustaa pitkästi.Mistä päin olet?Mistä poika on otettu?


      • ...
        etsijä... kirjoitti:

        Moi!
        Etsin ihan normaalia tervettä urosta.
        Itselläni tyttö on kesyhilleri.
        On vähän kiire nyt niin en kerkeä rustaa pitkästi.Mistä päin olet?Mistä poika on otettu?

        Jos jutellaan enemmän mesessä/sähköpostissa tässä omani: [email protected]


      • ....

      • :( :O :(
        etsijä... kirjoitti:

        Moi!
        Etsin ihan normaalia tervettä urosta.
        Itselläni tyttö on kesyhilleri.
        On vähän kiire nyt niin en kerkeä rustaa pitkästi.Mistä päin olet?Mistä poika on otettu?

        Todella hieno yhdistelmä tulisi pennuista: isovanhemmat emon puolelta sisaruksia ( ei sitten tässä kohdassa tullut lähisukulaisuus esteeksi pentujen teettämiselle? ) ja isä Onnenkäpälän.

        Kummallakaan teistä ei taida olla kokemusta kasvatuksesta ja kasvatusajatuksista päätellen ei paljon muustakaan.

        Kunnolliset kasvattajat oikeasti miettivät kasvatuskäyttömahdollisuutta jo frettiä kasvatukseen hankkiessaan. Myös fretin luonne ja suvun terveys vaikuttavat kasvatuspäätökseen.

        Etköhän nyt tekisi sen vastuullisemman päätöksen ja leikkauttaisit tyttösi. Hankit sitten tarpeeksi tietoa saatuasi kunnollisen kasvatusfretin jostakin. Kunnolliset kasvattajat saattavat odottaa jopa vuosia jotta saisivat sen hyvän kasvatusyksilön jostakin. Homma vaatii hieman vaivaa ja pitkää pinnaa. Joskus harmittaa, sellaista se elämä on.


    • ----------

      Tosi fiksua ja asiantuntevaa porukkaa tuntuu olevan kun ruvetaan ominpäin astuttelemaan frettejä..luulet varmaan olevasi joku helvetin pelastus suomen frettikannalle.Vituttaa tuommoset ihmiset!

      • .-.-.--

        Jos sua noin paljo vituttaa ni mee muualle inisee. Miten muka nykyiset fretin kasvattajat on saanu alkunsa tolle hommallee, mee nyt vähä ittees !!


      • RiinaSaksa
        .-.-.-- kirjoitti:

        Jos sua noin paljo vituttaa ni mee muualle inisee. Miten muka nykyiset fretin kasvattajat on saanu alkunsa tolle hommallee, mee nyt vähä ittees !!

        Hei,
        olen tässä sivusta seuraillut tätä juttua ja jutun etenemistä.
        On totta että joskus on se ensimmäinen kerta teettää pennut jos aikoo kasvattajaksi. Itse peräänkuulutan nyt jokaista joka aikoo frettien kasvatusta aloittaa, hankkikaa ensin tietoa frettien yleisestä hoidosta, sitten vielä perusteellisemmin samasta asiasta. Solmikaa kontakti johonkin kokeneempaan frettikasvattajaan jolta saa tukea ja neuvoa tarpeen tullen. Ottakaa selvää, mikä kaikki voi mennä pieleen, jo kiiman aikana, astutuksessa, tiineysaikana, synnytyksessä ja pentujen kanssa. Ottakaa selvää, miten tällöin tulee toimia. Varatkaa rahaa säästöön sillä esim. tiineysultra maksaa jopa 120€, synnytyksen käynnistys 100€, synnytys klinikalla 200-350€, keisarinleikkaus 200-400€ ( tämän jälkeen pennut eivät yleensä selviä hengissä ), pentutarkastus sirutus n. 50€ per pentu, jne.
        Kasvatuskäyttöön soveltuvan fretin, niin naaraan kuin uroksenkin, valinta ja hankinta saattaa olla Suomessa hankalaa. Monella kasvattajalla Suomessakin on todella lupaavia pentueita mutta vaikka frettiä suunnittelee kasvatukseen, saattaa matkan varrella sattua jotakin jolloin fretti ei olekaan sopiva tarkoitukseensa. Jopa kokeneet kasvattajat joutuvat välillä päättämään fretin leikkaamisesta vaikka kaikki pitikin olla valmiiksi mietittyä.
        Aloittelijan kannattaa joka tapauksessa olla yhteydessä kokeneeseen kasvattajaan sillä hänellä voi olla myös joku jolta suositella frettiä ottavansa, kasvattajat kun useimmiten tuntevat toisia kasvattajia ja tietävät myös frettien geneettiset hyvät ja huonot puolet.
        Ennen fretin hankintaa kannattaa myös perehtyä frettien genetiikkaan jotta tietää sen mukanaan tuomat venkurat.
        Astutussopimukset ja kauppakirjat ehtoineen kannattaa myös tehdä ja miettiä tarkkaan.
        Kannattaa myös miettiä, onko itsellä mahdollisuus jäädä kotiin ruokkimaan pentuja käsin 2-3 tunnin välein jos jokin menee pieleen vai onko saatavilla sijaisemo joka imettää pentuja.
        Miten luot frettiemolle sen tarvitseman ympäristön?

        Jos olet jo miettinyt nämä kaikki valmiiksi ja rehellisesti olet sitä mieltä että olet valmis ( muista arvostaa myös kasvattajatukesi mielipiteitä ja neuvoja ), varaudu siltikin vielä tuleviin yllätyksiin.

        Viestiketjujen perusteella tuo tarhahilleritaustainen tyttösi on tosiaan sisarusten jälkeläinen. Emolla ja isällähän on sama isä. Tämä taas asettaakin sinulle aivan erilaiset haasteet ja ongelmat. Olethan niistäkin tietoinen?
        Suomen frettikanta ei omasta mielestäni kaipaa enempää "sontaa" mitä siinä jo nyt on vaikka kaikki pentusi tulisivatkin lemmikeiksi. Oletko miettinyt hyvät perustelut jos pennunostaja kysyy syytä sisäsiitokseen? Jos olet, hyvä niin.

        Itse 8 vuotta kasvattaneena en uskaltaisi käyttää frettityttöäsi kasvatuksessa vaan leikkauttaisin sen. Ihan jo fretin omankin terveyden vuoksi. Nämä ovat omia mielipiteitäni jotka toivottavasti antavat sinulle ajateltavaa. Tarkoitus ei ole loukata. Voit kysyä minulta lisää asiasta jos se kiinnostaa tai tarvitset neuvoja.

        Mukavaa kevään odotusta.


      • kasvattajien sivuilta
        RiinaSaksa kirjoitti:

        Hei,
        olen tässä sivusta seuraillut tätä juttua ja jutun etenemistä.
        On totta että joskus on se ensimmäinen kerta teettää pennut jos aikoo kasvattajaksi. Itse peräänkuulutan nyt jokaista joka aikoo frettien kasvatusta aloittaa, hankkikaa ensin tietoa frettien yleisestä hoidosta, sitten vielä perusteellisemmin samasta asiasta. Solmikaa kontakti johonkin kokeneempaan frettikasvattajaan jolta saa tukea ja neuvoa tarpeen tullen. Ottakaa selvää, mikä kaikki voi mennä pieleen, jo kiiman aikana, astutuksessa, tiineysaikana, synnytyksessä ja pentujen kanssa. Ottakaa selvää, miten tällöin tulee toimia. Varatkaa rahaa säästöön sillä esim. tiineysultra maksaa jopa 120€, synnytyksen käynnistys 100€, synnytys klinikalla 200-350€, keisarinleikkaus 200-400€ ( tämän jälkeen pennut eivät yleensä selviä hengissä ), pentutarkastus sirutus n. 50€ per pentu, jne.
        Kasvatuskäyttöön soveltuvan fretin, niin naaraan kuin uroksenkin, valinta ja hankinta saattaa olla Suomessa hankalaa. Monella kasvattajalla Suomessakin on todella lupaavia pentueita mutta vaikka frettiä suunnittelee kasvatukseen, saattaa matkan varrella sattua jotakin jolloin fretti ei olekaan sopiva tarkoitukseensa. Jopa kokeneet kasvattajat joutuvat välillä päättämään fretin leikkaamisesta vaikka kaikki pitikin olla valmiiksi mietittyä.
        Aloittelijan kannattaa joka tapauksessa olla yhteydessä kokeneeseen kasvattajaan sillä hänellä voi olla myös joku jolta suositella frettiä ottavansa, kasvattajat kun useimmiten tuntevat toisia kasvattajia ja tietävät myös frettien geneettiset hyvät ja huonot puolet.
        Ennen fretin hankintaa kannattaa myös perehtyä frettien genetiikkaan jotta tietää sen mukanaan tuomat venkurat.
        Astutussopimukset ja kauppakirjat ehtoineen kannattaa myös tehdä ja miettiä tarkkaan.
        Kannattaa myös miettiä, onko itsellä mahdollisuus jäädä kotiin ruokkimaan pentuja käsin 2-3 tunnin välein jos jokin menee pieleen vai onko saatavilla sijaisemo joka imettää pentuja.
        Miten luot frettiemolle sen tarvitseman ympäristön?

        Jos olet jo miettinyt nämä kaikki valmiiksi ja rehellisesti olet sitä mieltä että olet valmis ( muista arvostaa myös kasvattajatukesi mielipiteitä ja neuvoja ), varaudu siltikin vielä tuleviin yllätyksiin.

        Viestiketjujen perusteella tuo tarhahilleritaustainen tyttösi on tosiaan sisarusten jälkeläinen. Emolla ja isällähän on sama isä. Tämä taas asettaakin sinulle aivan erilaiset haasteet ja ongelmat. Olethan niistäkin tietoinen?
        Suomen frettikanta ei omasta mielestäni kaipaa enempää "sontaa" mitä siinä jo nyt on vaikka kaikki pentusi tulisivatkin lemmikeiksi. Oletko miettinyt hyvät perustelut jos pennunostaja kysyy syytä sisäsiitokseen? Jos olet, hyvä niin.

        Itse 8 vuotta kasvattaneena en uskaltaisi käyttää frettityttöäsi kasvatuksessa vaan leikkauttaisin sen. Ihan jo fretin omankin terveyden vuoksi. Nämä ovat omia mielipiteitäni jotka toivottavasti antavat sinulle ajateltavaa. Tarkoitus ei ole loukata. Voit kysyä minulta lisää asiasta jos se kiinnostaa tai tarvitset neuvoja.

        Mukavaa kevään odotusta.

        2007 Vuonna käytetty Tarhalilleri, toisella tarhahillerillä (toden näköisesti sukua keskenään vielä)Saman kasvattajan kasvattamat tarhahillerit

        Samalla naaraalla teetetään uusi pentu 2008 vuonna. Sinun kasvattamalla Fretillä (Aku, jolla on todettu allergia ?)

        Myöskin tämän siskolla tetetään 2008 vuonna pentue!

        Sontaa?


      • Sinun taito ja tieto on hyvä
        kasvattajien sivuilta kirjoitti:

        2007 Vuonna käytetty Tarhalilleri, toisella tarhahillerillä (toden näköisesti sukua keskenään vielä)Saman kasvattajan kasvattamat tarhahillerit

        Samalla naaraalla teetetään uusi pentu 2008 vuonna. Sinun kasvattamalla Fretillä (Aku, jolla on todettu allergia ?)

        Myöskin tämän siskolla tetetään 2008 vuonna pentue!

        Sontaa?

        Freteissä ja kasvatus on hyvä!

        Oletkin ainoa jolta ostaisin Fretin Suomessa ;)


      • RiinaSaksa
        kasvattajien sivuilta kirjoitti:

        2007 Vuonna käytetty Tarhalilleri, toisella tarhahillerillä (toden näköisesti sukua keskenään vielä)Saman kasvattajan kasvattamat tarhahillerit

        Samalla naaraalla teetetään uusi pentu 2008 vuonna. Sinun kasvattamalla Fretillä (Aku, jolla on todettu allergia ?)

        Myöskin tämän siskolla tetetään 2008 vuonna pentue!

        Sontaa?

        Kommentoin nyt tuota edellistä viestiä vaikkea se suoranaisesti minulle kuulukaan. Satun nyt vain tietämään aika paljon kyseisestä asiasta. Tarhuri jolta nuo fretit on hankittu, pitää kahta eri linjaa. Naaraat ja uros ovat siis olleet eri linjasta.
        On varmasti ollut tämän frettikasvattajan harkitsema päätös jatkaa tarhalinjaisten frettien kasvatusta. Hän on kuitenkin jatkanut sitä ristiin niin ettei sukusiitosta tapahtuisi. Jos sinulla on kommentoitavaa tai kysyttävää kyseiselle kasvattajalle, kannattaa se tehdä suoraan. Ethän voi tietää näitä linjojen kiemuroita ellet ole asiasta kysynyt.
        Akun ruoka-aineallergia ei liity mitenkään saman omistajan omistaman Roopen käyttöön kasvatuksessa, vai liittyykö? Aku on leikattu jo aikoja sitten.

        Itse koen vastuuta kasvattamieni eläinten tulevaisuudesta sen verran että suurin osa pennuista meiltä myydään vain ja ainoastaan lemmikeiksi. Jos joku haluaa kasvatusfretin meiltä ostaa, otan hyvin tarkkaan selvää siitä, onko kyseisellä henkilöllä ns. rahkeita kasvatukseen ja millaisella uroksella/naaraalla hän aikoo kasvattiani käyttää. Jos joku haluaisi meiltä ostaa kaksi frettiä kasvatukseen, ne tulisivat ehdottomasti olemaan eri linjoista. Valitsisin kasvatukseen ehdottomasti myös pentueiden lupaavimmat yksilöt, ne joiden kanssa voisin itse kuvitella jatkavani kasvatusta.

        Toivottavasti en taaskaan suututtanut ketään. Minuunkin voi tosiaan ottaa suoraan yhteyttä jos jotakin epäselvyyksiä on.

        P.S. olisi mukavaa jos ihmiset täälläkin uskaltaisivat kirjoittaa omilla nimillään :)


      • vituttaa...

        tollanen ihminen niin kun sä jota noin vituttaa...
        Ootteko miettiny miten paljon te pystytte "oikeat" kasvattajat tässä asiassa vaikuttamaan,mistä te voitte tietää mitä kukakin ehkä teidän pennuilla tekee.tiedättekö aina edes totuutta kaikesta?antakaa jo hitto olla.ette te tätä maailmaa pysty pelastamaan!ja mitä te saarnaatte nytkin?oletteko varmoja edes että tuleeko noita pentuja?entä jos teitä ärsytetään tahallaan?miettikää näitä?


      • freetulit
        RiinaSaksa kirjoitti:

        Kommentoin nyt tuota edellistä viestiä vaikkea se suoranaisesti minulle kuulukaan. Satun nyt vain tietämään aika paljon kyseisestä asiasta. Tarhuri jolta nuo fretit on hankittu, pitää kahta eri linjaa. Naaraat ja uros ovat siis olleet eri linjasta.
        On varmasti ollut tämän frettikasvattajan harkitsema päätös jatkaa tarhalinjaisten frettien kasvatusta. Hän on kuitenkin jatkanut sitä ristiin niin ettei sukusiitosta tapahtuisi. Jos sinulla on kommentoitavaa tai kysyttävää kyseiselle kasvattajalle, kannattaa se tehdä suoraan. Ethän voi tietää näitä linjojen kiemuroita ellet ole asiasta kysynyt.
        Akun ruoka-aineallergia ei liity mitenkään saman omistajan omistaman Roopen käyttöön kasvatuksessa, vai liittyykö? Aku on leikattu jo aikoja sitten.

        Itse koen vastuuta kasvattamieni eläinten tulevaisuudesta sen verran että suurin osa pennuista meiltä myydään vain ja ainoastaan lemmikeiksi. Jos joku haluaa kasvatusfretin meiltä ostaa, otan hyvin tarkkaan selvää siitä, onko kyseisellä henkilöllä ns. rahkeita kasvatukseen ja millaisella uroksella/naaraalla hän aikoo kasvattiani käyttää. Jos joku haluaisi meiltä ostaa kaksi frettiä kasvatukseen, ne tulisivat ehdottomasti olemaan eri linjoista. Valitsisin kasvatukseen ehdottomasti myös pentueiden lupaavimmat yksilöt, ne joiden kanssa voisin itse kuvitella jatkavani kasvatusta.

        Toivottavasti en taaskaan suututtanut ketään. Minuunkin voi tosiaan ottaa suoraan yhteyttä jos jotakin epäselvyyksiä on.

        P.S. olisi mukavaa jos ihmiset täälläkin uskaltaisivat kirjoittaa omilla nimillään :)

        Että ehdit tänne kokeneempana kertomaan asioiden oikean laidan. :)

        Minut luulisi jo tunnistavan,kun joka paikassa hyörin."freetulit" on vain tullut sellainen tunnusmerkki meille ;) Toki saa minuunkin ottaa yhteyttä fretti asioissa, meili osoite löytyy kotisivuiltamme.
        En ole niin pippurinen, mitä ehkä annan joskus ymmärtää,kunhan lähtee oikealla asenteella kyselemään ;)


      • vempuliini
        vituttaa... kirjoitti:

        tollanen ihminen niin kun sä jota noin vituttaa...
        Ootteko miettiny miten paljon te pystytte "oikeat" kasvattajat tässä asiassa vaikuttamaan,mistä te voitte tietää mitä kukakin ehkä teidän pennuilla tekee.tiedättekö aina edes totuutta kaikesta?antakaa jo hitto olla.ette te tätä maailmaa pysty pelastamaan!ja mitä te saarnaatte nytkin?oletteko varmoja edes että tuleeko noita pentuja?entä jos teitä ärsytetään tahallaan?miettikää näitä?

        Aikoinaan kun poika reetuni ostin niin tehtiin kasvattajan kanssa virallinen sopimuspaperi missä on että fretti pitää kastroida/steriloida 6-8kk ikäisenä ja lähettää kasvattajalle kopio eläinlääkärin laskusta/todistuksesta missä tämä ilmenee.Kuin myös sopimuksessa luki että kasvattajalla on oikeus vaatia eläin takaisin ilman että myyntihintaa maksetaan takaisin jos eläintä pahoinpidellään tai kohdellaan huonosti tai jos tilat ei ole vähintään eläinsuojelu-terveydenhuoltoviranomaisten vaatimukset täyttävät elinolosuhteet.

        Että kyllä se kasvattaja pystyy vaikuttamaan ainankin jonkin verran ja hyvä niin lie mitä sitten tapahtuisi josseivät voisi...


      • Miina H
        kasvattajien sivuilta kirjoitti:

        2007 Vuonna käytetty Tarhalilleri, toisella tarhahillerillä (toden näköisesti sukua keskenään vielä)Saman kasvattajan kasvattamat tarhahillerit

        Samalla naaraalla teetetään uusi pentu 2008 vuonna. Sinun kasvattamalla Fretillä (Aku, jolla on todettu allergia ?)

        Myöskin tämän siskolla tetetään 2008 vuonna pentue!

        Sontaa?

        uteliaisuuttani kysyn, mistä olet nämä tietosi saanut?

        Tuosta viestistäsi voi selkeästi päätellä, että tarkoitat minua tuolla kasvattajalla.

        Kyllä, siinä olet oikeassa, että minulla on kasvatuskäytössä tarhahilleri. Tällä hetkellä jopa kolmekin (kaksi itselläni, yksi sijoituksessa). Uros, jolla toinen naaraista astutettiin vuosi sitten, on eri linjaa kuin naaras. Yllättävää kyllä, kaikki yhden kasvattajan fretit eivät ole mitenkään automaattisesti sukua keskenään.

        Eli pennut jotka vuoden 2007 ensimmäisestä pentueesta syntyivät, eivät todellakaan ole sisarusten jälkeläisiä (ei tarhallakaan ole järkevää harrastaa sisäsiittoista kasvatustyötä).

        En nyt oikein ymmärtänyt, mikä siinä on niin kamalaa, että tästä pentueesta on yksi eläin jätetty kasvatuskäyttöön.

        En myöskään ymmärtänyt, miten olen voinut astuttaa naaraani leikatulla uroksella. Akuhan on siis leikattu. Toki Aku on sukua äitinsä kautta sille urokselle, jolla astutus tehtiin (velipuoli).

        Mikäli sinulla on kysyttävää tai kommentoitavaa kasvatusperiaatteistani ja käyttämistäni kasvatuseläimistä, voit ottaa yhteyttä sähköpostilla [email protected]. Vastaan mielelläni kysymyksiisi :)


      • asiasta tietämätön.
        RiinaSaksa kirjoitti:

        Kommentoin nyt tuota edellistä viestiä vaikkea se suoranaisesti minulle kuulukaan. Satun nyt vain tietämään aika paljon kyseisestä asiasta. Tarhuri jolta nuo fretit on hankittu, pitää kahta eri linjaa. Naaraat ja uros ovat siis olleet eri linjasta.
        On varmasti ollut tämän frettikasvattajan harkitsema päätös jatkaa tarhalinjaisten frettien kasvatusta. Hän on kuitenkin jatkanut sitä ristiin niin ettei sukusiitosta tapahtuisi. Jos sinulla on kommentoitavaa tai kysyttävää kyseiselle kasvattajalle, kannattaa se tehdä suoraan. Ethän voi tietää näitä linjojen kiemuroita ellet ole asiasta kysynyt.
        Akun ruoka-aineallergia ei liity mitenkään saman omistajan omistaman Roopen käyttöön kasvatuksessa, vai liittyykö? Aku on leikattu jo aikoja sitten.

        Itse koen vastuuta kasvattamieni eläinten tulevaisuudesta sen verran että suurin osa pennuista meiltä myydään vain ja ainoastaan lemmikeiksi. Jos joku haluaa kasvatusfretin meiltä ostaa, otan hyvin tarkkaan selvää siitä, onko kyseisellä henkilöllä ns. rahkeita kasvatukseen ja millaisella uroksella/naaraalla hän aikoo kasvattiani käyttää. Jos joku haluaisi meiltä ostaa kaksi frettiä kasvatukseen, ne tulisivat ehdottomasti olemaan eri linjoista. Valitsisin kasvatukseen ehdottomasti myös pentueiden lupaavimmat yksilöt, ne joiden kanssa voisin itse kuvitella jatkavani kasvatusta.

        Toivottavasti en taaskaan suututtanut ketään. Minuunkin voi tosiaan ottaa suoraan yhteyttä jos jotakin epäselvyyksiä on.

        P.S. olisi mukavaa jos ihmiset täälläkin uskaltaisivat kirjoittaa omilla nimillään :)

        Kun nyt olen lukenu nämä kaikki jutut niin huomasin miten alkoi jossain vaiheessa mennä jutut sekasin,ja en tiennyt missä mennään.Voisko jouku nidota tämän koko jutun yhteen kasaan missä puhutaan tuosta akusta yms...
        Mielenkiintoisia keskusteluita on ollut,ja harmittaa kun en tajunnut kaikkea.:)Itse en omista frettiä mutta olen niistä muuten kiinnostunut ollut.


    • etsijäinen....

      no niin...
      te kaikki olette niin ristiriitasia keskenänne että en voi sanoa kun että ei käy kateeks.Mä ihan oikeesti tiedän mihin olen ryhtymässä ja mitä teen.Tää on harkittu juttu,ja eiköhän tässä maailmassa ole ihan oma asia mitä tekee?mä en jatka sukusiittosuutta vaan aijon katkaista tytön osalta sen tähän.Ja toiseks ehkä on mun eka tuleva pentue MUTTA ole sattumoisin seurannut yhden pentueen alkamisen ja kehittymisen yms... ihan tarkoituksella,ja ehkä teille tulee kuva etten tiedä mistään mitään mutta en mä tietääkseni ole tilivelvollinen raportoimaan koko maailmalle mun tietämystä yms... JA OIKEIN JOS AJATELLAAN NIIN EI OLE TARVISKAAN!:D mutta kivat teille,ja en tarkota tätä pahalla mitä kirjotin.

      • ....

        Ei se koko maailmalle kuulukaan mitä touhuat jos pidät kaikki mahdollisesti syntyvät pennut itselläs. Jos kuitenkin meinaat myydä pennut jollekin, on se silloin muidenkin asia tietää totuus.
        Että ajattelit sitten ekat pentusi teettää sukurutsatytölläsi? Se että itse et käyttäisi vaikka nyt tytön veljeä tai isää astutukseen, ei tarkoita että tuo sukusiittoisuus pennuilta olisi poissa.

        Usko nyt jo ihmisiä joilla on enemmän kokemusta ja järkeä: leikkauta frettisi! Hankit sitten vaikka uuden jolla teetät pennut ja jolla on sukutaustat sekä luonne kohillaan.


      • S.K.

        Miten kauvan kiima on kestänyt Fretilläsi, milloin se on alkanut?


        Suosittelen leikkaamaan naaras Fretin. Koska Fretille voi tulla anemia (johon se toden näköisesti kuolee), jos et astuta Frettiä.

        P.s. Sukusiitosta ei pitäisi käyttää jalostuksessa. Varsinkin kun Freteillä se on "ongelma" Suomessa.

        Ystävällisin t.SK


      • etsijäinen....
        .... kirjoitti:

        Ei se koko maailmalle kuulukaan mitä touhuat jos pidät kaikki mahdollisesti syntyvät pennut itselläs. Jos kuitenkin meinaat myydä pennut jollekin, on se silloin muidenkin asia tietää totuus.
        Että ajattelit sitten ekat pentusi teettää sukurutsatytölläsi? Se että itse et käyttäisi vaikka nyt tytön veljeä tai isää astutukseen, ei tarkoita että tuo sukusiittoisuus pennuilta olisi poissa.

        Usko nyt jo ihmisiä joilla on enemmän kokemusta ja järkeä: leikkauta frettisi! Hankit sitten vaikka uuden jolla teetät pennut ja jolla on sukutaustat sekä luonne kohillaan.

        Tuolla eläimellä ei ole mitään vikaa luonteesa,ja siks kirjotan kun annat ymmärtää että sillä ois.Mistä sä muka sen voit tietää.Tyttö on yks hienoimpia elukoita luonteeltaan.Olen pahojakin tapauksia nähnyt.
        Ja turhaan te mua mollaatte ja tänne kirjotatte koska asiani olen kysynyt ja lopputulos on saatu mun kysymykseen.En mä täällä enää käy noita juttuja lukemassa,tän jälkeen.


    • ----

      Mä en kyllä frettiini kastroisi koskaan 6-8kk iässä, niist tulee niin onnettomii rääpäleitä että mielummin annan herran kasvaa 1vuotiaaksi ja sitten leikkautan kun herralla on jo kunnon koko.

    • ,,,,,,

      Minä en leikkauta poika frettiäni ollenkaan.
      Koska se vaikuttaasen hormooneihin ja voi tulla
      lisämunuais-ongelmia.

    • ----------

      Ei pidä täysin paikkaansa että fretti jäisi pieneksi jos sen leikkaa aikaisin. Meillä Juuso leikattiin 6kk iässä ja painoa on nyt 1.6kg. Eino leikattiin 8kk ikäsenä ja painaa nyt 2.1kg, ja ihan hyvän kokosia ovat minusta.

      • freetulit

        Meillä on kaikki kolme leikattu 8kk iässä.
        Mökö:1850g Rapsu:1950g Rosu:1100g nämä siis talvipainot,painohan tipahtaa keväällä jonkin verran.
        Rapsu ja Mökö on veljeksiä,ja leikattiin ainoastaan siksi,että taistelut alkoi olemaan sitä luokkaa,että olisi voinut tulla pahempia seurauksia.
        Tytöllä oli taas omat syynsä.Jos ei leikkaa,saattaa kiima yllättää, ja kuolee siihen.
        2 piippunen juttu,mutta meillä tultiin tähän päätökseen.
        Oikeilla ruoka tavoilla saattaa nuo sairaudetkin pysyä kurissa.


    • ..........

      Täällä näköjään vihataan ihmisiä jotka ovat ostaneet tarhahillerin???!!!!!
      Teille joilla on fretti,vaikka kasvattajalta olettekin ostaneet ja tällä fretillä on isä ja äiti selvillä.Mitä sitten, onko siitä jotain hyötyä? Astutettu joillakin kasvattajilla tarhahillerillä myös ja silti täällä hirveä haloo...Mitä hyötyä terveystarkastuksesta jos siinä päällisin puolin katsotaan.Täytyy tehdä hirveästi kokeita, kuvata, ultrata ym...Oletteko tehneet kasvattajat joka pennulle ja pennun vanhemmille??? Minä olen tehnyt alustavan arvio-lasku kyselyn omalle hilleri-pojalle.Kuten fretti kirjallisuudessa sanottiin niistä kokeista kaikkia tauteja ym..eivoi nähdä.Tämä tutkimus tulee maksamaan minulle n.300-500e.

      • .....

        Omaa tarhahilleri-poikaani en leikkauta koska minun mielipide on se että hillerin hormooni-toiminta sekoaa ja voi tulla lisämunuais-ongelmia.Tämän on sanonut minulle myös fretti-lääkärikin.Todella hieno yksilö tämä minun poika,kesti puremista vain 2kk.Ei koskaan ole purrut varpaita,ei sukkia, ei osaa kiivetä kuin sänkyyn ja nyt ei pääse edes sinne kun sänky on siirretty.99% käy laatikolla.


    • ,--.,

      Miten te Kasvattajat astutatte näitä kuuroja ja osalla on tarhahilleri emo tai isä tai on muita sairauksia????esim.. puolipitkä tai pitkäkarvasilla freteillä on paljon juuri lisämunuais-kasvaimia.Meillä oli fretti joka oli puolipitkä-karvainen ja tuli tämä lisämunuaisen juttu.Oli isä tämä "Possu" ja kaikki sen astumat ovat kuolleet johonki sairauteen.Miettikääpä sitä jos uni ei tule........

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,

        Ette varmana olleet tehneet suurta terveys tarkastusta freteillenne.Onko teillä näyttää sellainen todistus eläinlääkärilta ostajalle???
        Ostajat!!!!! kannattaa tästä lähtien kysyä fretin myyjältä todistusta ell:ltä tehdystä tarkastuksesta jossa ilmenee onko fretti terve ettei sille tule munuais, ym. sairautta tai jo ole.


      • RiinaSaksa
        ,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Ette varmana olleet tehneet suurta terveys tarkastusta freteillenne.Onko teillä näyttää sellainen todistus eläinlääkärilta ostajalle???
        Ostajat!!!!! kannattaa tästä lähtien kysyä fretin myyjältä todistusta ell:ltä tehdystä tarkastuksesta jossa ilmenee onko fretti terve ettei sille tule munuais, ym. sairautta tai jo ole.

        Ikävä kyllä esimerkiksi munuaisten vajaatoiminta fretillä on lähes aina seurausta fretin vääränlaista proteiinia sisältävästä ruokavaliosta joka rasittaessaan fretin munuaisia aiheuttaa sairauden. Insulinoma on myöskin lähes 100% ruokavaliosta johtuva sairaus. Lisämunuaissairaus taas on leikattujen frettien sairaus.
        Meidän pennut ovat eläinlääkärin, ennen luovutusta, tarkastamia ja mikrosiruttamia. Jos jollakin pennuista todetaan ongelmia terveyden suhteen, toimitaan tällöin asian vaatimalla tavalla. Informaatio tästä kulkee aina pennun varanneelle henkilölle ja asia huomioidaan myös pennun myyntihinnassa.
        Kuuroja, geneettisen riskin omaavia, arvaamattomia tai sairaita frettejä ei tulisi käyttää kasvatukseen. Kasvattajan pitää myös tietää mitkä sairaudet ovat tutkitusti periytyviä.
        ikävä kyllä suurin vastuu fretin terveydestä on sen omistajalla. Kasvattaja ei voi taata etteikö fretille tulisi vaikka viikon kuluttua uuteen kotiin muuttamisesta suolitukos tai ettei se karkaisi ja jäisi auton alle. Myös edellä mainitsemani kasvainsairaudet ovat sekä hoidosta johtuvia että myös sitä niin sanottua paskaa säkää.
        Vaikka eläinlääkäri tekisi pennuille minkälaisen tarkastuksen, kaikkia tulevia sairauksia ei saada selville.
        Kun kasvattajan vastuu on huolehtia kasvatusyksilöistään ja niiden jälkeläisistä ja näiden terveystarkastuksista, on fretin omistajan vastuu tutkituttaa sairauksien yllättäessä, mikä eläintä vaivaa ja jos fretti kuolee, on syytä lähettää se patologisiin tutkimuksiin jotta mahdollisiin perityviin sairauksiin päästään puuttumaan ja informaatiota jakamaan.


    • Eläinsuojelulaki

      Annettu Helsingissä 4 päivänä huhtikuuta 1996
      Eläinsuojelulaki

      Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
      1 luku
      Yleiset säännökset
      1 §
      Lain tarkoitus

      Tämän lain tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta.

      Lain tarkoituksena on myös edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua.
      2 §
      Soveltamisala

      Tätä lakia sovelletaan kaikkiin eläimiin.

      Metsästyksen, kalastuksen, eläinten lääkitsemisen, eläinjalostuksen, eläinten keinollisen lisäämisen, geenitekniikan ja luonnonsuojelun osalta noudatetaan lisäksi, mitä niistä erikseen säädetään.

      2 luku
      Eläintenpito
      3 §
      Yleiset periaatteet

      Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

      Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisena eläimille.
      ---------------------------------------------
      Voidaan pian tehdä ilmotus viranomasille jos kiimaa ei katkaista tai leikkauteta tai astuteta mitä ei suositella siksi aiheutat frettisi turhan kuoleman ottaen huomioon että frettisi vanhemmat ovat sisarukset

    • etsijäinen....

      Terve.mä nyt tämän asian sanon siks että voitte lopettaa ton jankuttamisen,ja mun uhkailun!Ja uhkailu ei ole soveliasta edes,mutta jotkut eivät sitä taida tietää.Asiaan,asioita on muuttunut ja mä en ole edelleenkään tyhmä.Tiedän että naaras kuolee kiimaan tai siitä seuraavaan anemiaan.En ole naarasta suon päin ottanut!Joo... eli asioita on muuttunut,ja jos jonkun mieltä vielä häiritsee niin olen oman päätökseni tehnyt,ja en teidän kirjoittamien juttujen takia!!!MENIKÖ NYT HELVETTI JAKELUUN??Antakaa asian siis olla!Keskittykää omiin elukoihin nyt.Älkää muitten.Anteeksi jos olen ottanut lemmikkini TEIDÄN MIELESTÄ väärästä paikasta,mutta sehän on MUN oma asia.Enkä kadu koska tyttö sekä LEIKATTU uros ovat oikeesti ihania ja mulle tärkeitä.Mä en niistä luovu vaikka mikä olisi,ja hoidan ne niin hyvin kuin vain eläintä voi hoitaa.Ne ovat mun silmäterät!Kiitos!!

      • sanontapa

        taitaa olla oikeessa. se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa...


      • 3 freetun omistaja

        Minua ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa mistä olet eläimesi ottanut, mutta ei ole järkevää eikä mielestäni oikeinkaan teetättää pentuja sisäsiittoisella eläimellä, ihan sama mikä eläin on kyseessä. PISTE! En nyt jaksa alkaa moralisoimaan toimintaasi, koska tuollaisia ihmisiä on maailma pullollaan.... Mutta kaikista viesteistäsi päätellen et taida olla tarpeeksi kypsä kasvatus toimintaan. Pointsit Riinalle :D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe