kaksi sikiötä

yksi elossa

Olin tänään varhaisultrassa. Siellä nähtiin kaksi sikiötä. Olivat erimunaiset kaksoset, sillä eivät olleet samassa pussissa.
Toinen oli elossa, vastasi viikkoja, ja sydän löi. Mutta toisen kehitys oli pysähtynyt kahta viikkoa aiemmin, eikä ollut enää elossa.

Jäi haikea olo. Minulla oli tunne kaksosista, vaikkei lähisuvussa niitä olekaan. Tuntuu menetykseltä, että toinen oli kuollut, vaikkakin niin alussa. Ei siitä elossa olevalle ole haittaa, päinvastoin, raskaushormoneja (ja oireita) on kahden edestä, joten jäljelle jääneellä on paremmat elinmahdollisuudet.

Täytyy olla onnellinen siitä yhdestä, joka on elossa. Mutta vähän surettaa sen toisen vuoksi. :/

8

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin menetyksen kokenut

      Ymmärrän, että olet murheellinen toisen vauvan menehtymisestä :(

      Kerronpa oman tarinani, jospa se sinua hiukan piristäisi;)

      Tästä on jo vuosia, kun odotimme ensimmäistä lastamme.
      10:nnen viikon kieppeillä aloin vuotaa, ja jouduin sairaalaan,
      jossa minut ultrattiin ensimmäisen kerran.

      Kohdussa todettiin kaksi sikiöpussia, mutta ei kummassakaan sikiöitä.
      Kysymyksessä oli tuulimunaraskaus. Minulle tehtiin tietenkin kaavinta.

      Olin todella apea, koska olen aina halunnut kaksoset,
      ja nimenomaan ensimmäisinä lapsina he olisivat olleet enemmän kuin tervetulleita.

      Seuraavien kuukautisten jälkeen aloimme uuden yrityksen, ja tulinkin heti raskaaksi.
      Olin onnellinen terveestä vauvasta, enkä liioin miettinyt enää kaksosmenetystäni.

      Neljännen kerran ollessani raskaana ensimmäisessä ultrassa selvisi,
      että vauvoja oli tulossa kaksi!!

      Olin aivan sekaisin onnesta...
      Koko raskaus meni todella hyvin, ja kaksi ihanaa poikaa syntyi laskettuna aikana.

      Älä menetä toivoasi. Nauti tästä yhdestä täysillä.
      Ehkä kaksoset on tulossa teillekin vasta seuraavissa "lähetyksissä".

      • ap.

        Kiitos sinulle. Eihän sitä tosiaan tiedä mihin se elämä vielä vie.


      • Piia
        ap. kirjoitti:

        Kiitos sinulle. Eihän sitä tosiaan tiedä mihin se elämä vielä vie.

        eilen aloin vuotaa verta ja soitin neuvolaan, tänään aamulla oli sitten ultra josta näkyi että A vauvamme ei jostain syystä ole enää kehittynyt ja tulee itekseen pois. Mutta onneks B vauvalla oli vielä kaikki hyvin.
        Nyt ei tiedän ollenkaan mitä ajattelee, jotenkin on sekalainen olo. Meillä on jo kaksi lasta, mutta silti olisi ollut kiva saada nämä molemmat.


      • Mansikka'
        Piia kirjoitti:

        eilen aloin vuotaa verta ja soitin neuvolaan, tänään aamulla oli sitten ultra josta näkyi että A vauvamme ei jostain syystä ole enää kehittynyt ja tulee itekseen pois. Mutta onneks B vauvalla oli vielä kaikki hyvin.
        Nyt ei tiedän ollenkaan mitä ajattelee, jotenkin on sekalainen olo. Meillä on jo kaksi lasta, mutta silti olisi ollut kiva saada nämä molemmat.

        yhtälailla keskenmeno, vaikka sinne vielä se toinen jääkin. Ihan normaalia varmasti surra. Itse ainakin ajattelen että se pieni nuppineulanpään kokoinen alkio on jo vauva, ja jos se menehtyy niin tietysti sitä saa ja pitääkin surra. Mutta onnea vauvasta kuitenkin ja toivotaan kovasti että kaikki menee hyvin, sekä sinulle että alkuperäiselle kirjoittajalle! =)


      • Piia
        Mansikka' kirjoitti:

        yhtälailla keskenmeno, vaikka sinne vielä se toinen jääkin. Ihan normaalia varmasti surra. Itse ainakin ajattelen että se pieni nuppineulanpään kokoinen alkio on jo vauva, ja jos se menehtyy niin tietysti sitä saa ja pitääkin surra. Mutta onnea vauvasta kuitenkin ja toivotaan kovasti että kaikki menee hyvin, sekä sinulle että alkuperäiselle kirjoittajalle! =)

        ensimmäinen tuli torstaina pois ja lauantaina sitten toinenkin, nyt oli on haikea kun masussa ei ole enää ketään =(


    • Vauvavatsa

      Ymmärrän surusi hyvin.

      Otan osaa ja samalla toivotan onnea vauvan johdosta. Itsellä kaksosraskaus lopuillaan ja mielenkiinnosta olen hankkinut paljon tietoa kaksosraskaudesta.

      On hyvinkin tavallista, että naisen raskaus alkaa kaksosraskautena ja että toinen menee kesken. Tämä tapahtuu useimmiten niin alkuvaiheessa ettei siitä tule naiselle tietoa.

      Ole riemumielellä yksösesi johdosta ja ajattele vaikka niin että vielä ei ollut enkelilapsesi aika syntyä... Ehkä sitten muutaman vuoden päästä!

    • kaksosiksi

      Valitettava tosiasia on, että monisikoöraskaudet menevät kesken aika herkästi. Toisaalta moni yhden lasen syntymään päättyneistä raskauksista on alkujaan ollut monisikiöraskaus, sitä ei havaita jottei äiti käy ultrassa varhaisessa vaiheessa. Minulla on kaksoset, jotka olivat vielä ensimmäisessä ultrassa kolmoset, mutta jo silloin lääkäri totesi kolmannen hedelmöittyneen ilmeisesti kahta muuta myöhemmin ja sanoi heti, että kaksi muuta todennäköisesti vievät elintilan pienimmältä ja niin kävikin. Usein käy siis alkuvaiheen jälkeen jopa niin,että kolmoisraskaudesta tulee ihan normaali yhden sikiönraskaus raskauden edistyessä. Luonto on asian niin hoitanut koska sillä yhdellä on luonnolisti huomattavan paljon paremmat mahdoillisuudet selviytyä.

      Onnea uuteen yritykseen :)

      • zappa-kissa

        ..siitä että kuinka paljon menee kesken prosentuaalisesti kaksosista?
        Mulla todettiin viime perjantaina että toinen kaksosista oli kuollu jo kolme viikkoa sitten.Toinen elää.Kuollu kaksonen on vielä mahassa eikä ole sieltä poistunut.
        Kuinka moni eloon jääneistä kaksosista sitten selviää loppuun asti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe