Matkalla taas

Kaikkihan tietävät tietenkin millaiset ajo-olosuhteet talvisin ja tiestöt nopeusrajoituksineen Suomessa ovat? Kameratolppia on myös istutettu penkoille versomaan ja pitkää rupeamaa ajavien tylsää matkantekoa ilahduttamaan, sekä maisemia koristamaan.

Poiketaanpa sitten Pohjois-Ruotsiin. Tässä kuvia tieltä tuonne Jokkmokkin suuntaan (http://www.jokkmokk.se/).

Rekkaa kulkee tälläkin tiellä yllättävän paljon, eikä tietä ole hiekotettu, eikä suolattu. Aika puhtoiset penkatkin: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=409

http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=410

Aura-autokin näkyy: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=412

Tuoltakin on rekka tulossa: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=413

Hyvin ne pääsee tuolla mäet ylös, vaikka suolaa ja hiekkaa ei ole käytettykään. Joskus hiekkaa kuitenkin levitetään, kun on oikein huono keli, mutta en ole sen huonon kelin juurikaan hidastaneen. Kumma kyllä ei ole näkynyt autojakaan nurin pitkin penkkoja. Osannevat ajaa?

Seuraavassa kuvassa ajan kuvanottohetkellä 90:n rajoituksella 120 km/h ja ohi mennään sellaista haipakkaa, että siinä olis suomalaispoliisilla muilla hurskastelijoilla ihmettelemistä. Täällä kohautetaan hiukan olkapäitä.

http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=414

Hyvä kelihän tuolla on ajaa, olisin ajanut yhtä lujaa itsekin, mutta kun otin kuvia, niin en viitsinyt, etten vaan vahingossakaan vaarantaisi muuta liikennettä.

Sieltä tullaan rekalla mäkeä ylös: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=415

Ja tässä lumi vähän pöllyää, taitaa mennä iso auto edellä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=416

Siinähän se pöllyyttäjä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=417

Suomikilpinen rekka muistaakseni ja nopeutta takuulla se minkä laillinen rajoitin sallii, ehkä hieman ylikin. No, onhan tuossa 90:n rajoituskin, hehheh.

Vähän jo hämärtyypi, mutta jotkut vain jaksavat ajaa, minä yhteen suuntaan ja tuo lähestyvä rekka tuolla kauempana omaan suuntaansa: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=418

Näitä vastaantulijoita piisaa kyllä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=426

Kova on nopeus mutkaisellakin tiellä, mutta sehän ei valitettavasti kuvasta näy. Mikäs siinä ajellessa lujaakin, onpahan aikaisemmin ja ajoissa perillä.

Vaan sitten tulee minulle se pakollinen hidaste, josta olen niin moneen kertaan kirjoitellut! http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=420

Tuollaista (traktori) on mahdottomuus ohittaa tuollaisella 1 2 tien ohituskaistattomalla osuudella. Ainakin kaksi kilometriä kertyi taakse jonoa, mutta onneksi tällä kertaa minä olin keulilla. Mahtoivatkohan kaikki jonottajat edes ehtiä ohituskaistaosuudella tuosta ohi? Siellä jonon hännillä olisivat turhaan saaneet uikuttaa hälytysajoneuvotkin.

Eräs suomalainen liikenneturvan? heppu on muistaakseni ehdottanut, että ei Suomessa tarvitse tuhlata keskikaideteiden leventämiseen rahaa, vaan laitetaan se kaide vaan nykyisten teiden keskiviivalle ja kaikki ajaa sitten vaan liikennevirran mukana ilman mahdollisuutta ohittaa! Hahhah, vain suomalaisen kortittoman suunnittelijan päähän voi pälkähtää moinen älyttömyys. On lähes takuuvarmaa, että Ruotsi ei jätä noita 1 2 teitä pitkäksi aikaa sellaisekseen, kuten todennäköisesti Suomessa kävisi, vaan ilmiselvästi Ruotsilla on tavoitteena nelikaistoittaa nuo keskikaidetiet. Ensinnä haetaan siis liikenneturvallisuutta mahdollisimman laajalle alueelle ja sitten lisätään kaistoja, (silloinkin vielä Suomessa samoillaan vanhoja päällystettyjä ansapolkuja).

Riista-aitoja Ruotsissa on myös ihan kiitettävästi Suomeen verrattuna, mutta ei niin paljon vielä, etteikö poroja näkisi: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=421

Kuutamo jo: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=422

Hirviä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=423

http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=424

Tuolla reissulla taisin nähdä kaikkiaan parikymmentä hirveä, onneksi eivät tulleet lähemmäs, vauhtiakin kun oli.

13

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajri156

      hienoja hyvinotettuja kuvia

    • ohi.

      "Tuollaista (traktori) on mahdottomuus ohittaa tuollaisella 1 2 tien ohituskaistattomalla osuudella. Ainakin kaksi kilometriä kertyi taakse jonoa, mutta onneksi tällä kertaa minä olin keulilla. Mahtoivatkohan kaikki jonottajat edes ehtiä ohituskaistaosuudella tuosta ohi? Siellä jonon hännillä olisivat turhaan saaneet uikuttaa hälytysajoneuvotkin."

      Kuvasta näkee hyvin, miten traktorin on mahdollista väistää hälytysajoneuvoa penkalle, ja että kaistalla on tilaa normaalille autolle väistää. Hälyauto pääsee siis tarpeen mukaan ohi, jos ohitettava ymmärtää väistää. Samoin on myös ainakin Jämsän ja Oriveden välillä ysitiellä Suomessa.

      • Katsos kun sen traktorin takana voi olla yksi, tai useampi rekka ja muuta roinaa vielä lisäksi, niin miten ohi niistäkin? Penkka voi olla myös korkeampi ja jossain on kaiteitakin. Kuvan traktori on vielä kuormineen aika kapea, ne on joskus melko leveitäkin. Rekka traktorin takana estää myös traktorikuskia havaitsemasta hälytysajoneuvoa siellä jossain kauempana takana (jos vaikka väistötilaa olisikin) ja usein näyttäis traktorikuskilla olevan kuulosuojaimet.


      • ohi.
        Kairakettu kirjoitti:

        Katsos kun sen traktorin takana voi olla yksi, tai useampi rekka ja muuta roinaa vielä lisäksi, niin miten ohi niistäkin? Penkka voi olla myös korkeampi ja jossain on kaiteitakin. Kuvan traktori on vielä kuormineen aika kapea, ne on joskus melko leveitäkin. Rekka traktorin takana estää myös traktorikuskia havaitsemasta hälytysajoneuvoa siellä jossain kauempana takana (jos vaikka väistötilaa olisikin) ja usein näyttäis traktorikuskilla olevan kuulosuojaimet.

        Harva ajoneuvo on traktoria leveämpi, mukaanlukien hälyajoneuvot. Ysitiellä ei näyttänyt olevan ongelmia mennä ohjaamastani henkilöautosta ja edelläni ajaneesta rekasta ohi.

        Ei traktorikuskin tarvitsekaan tehdä havaintoa takanaan olevan rekan takana olevasta hälyajoneuvosta. Riittää, että huomaa takanaan olevan.


      • ohi. kirjoitti:

        Harva ajoneuvo on traktoria leveämpi, mukaanlukien hälyajoneuvot. Ysitiellä ei näyttänyt olevan ongelmia mennä ohjaamastani henkilöautosta ja edelläni ajaneesta rekasta ohi.

        Ei traktorikuskin tarvitsekaan tehdä havaintoa takanaan olevan rekan takana olevasta hälyajoneuvosta. Riittää, että huomaa takanaan olevan.

        ...ohi ei pääse aina silloinkaan, vaikka tila just ja just riittäisikin. Eikä menneet minustakaan ohi, vaikka reilusti annoin tietä. Johtui varmaan siitä, kun edelläni meni rekka. Odottivat ohituskaistan alkamista vilkut päällä ja menivät vasta sitten.


      • ohi. kirjoitti:

        Harva ajoneuvo on traktoria leveämpi, mukaanlukien hälyajoneuvot. Ysitiellä ei näyttänyt olevan ongelmia mennä ohjaamastani henkilöautosta ja edelläni ajaneesta rekasta ohi.

        Ei traktorikuskin tarvitsekaan tehdä havaintoa takanaan olevan rekan takana olevasta hälyajoneuvosta. Riittää, että huomaa takanaan olevan.

        Kaistan leveys on yleensä 3,5-3,75 m ja rekan leveys 2,5 m (nyt vielä paljon 2,55 m leveitä), joten ei mahdu hälyajokilla ohi, paitsi silloin, kun piennarta on leveästi apuna. Niitä pientareita ei vaan kovin paljon leveitä Suomessa näe, hyvä jos sen valkoisen reunaviivan verrankaan. Olenkin just sopivasti lähdössä liikenteeseen ja matkan varrella on keskikaiteellista ohituskaistatietä, pitääkin yrittää jättäytyä jonkun rekan taakse kameran kanssa, jos vaikka illaksi saisi kuvan.


      • ohi.
        Kairakettu kirjoitti:

        Kaistan leveys on yleensä 3,5-3,75 m ja rekan leveys 2,5 m (nyt vielä paljon 2,55 m leveitä), joten ei mahdu hälyajokilla ohi, paitsi silloin, kun piennarta on leveästi apuna. Niitä pientareita ei vaan kovin paljon leveitä Suomessa näe, hyvä jos sen valkoisen reunaviivan verrankaan. Olenkin just sopivasti lähdössä liikenteeseen ja matkan varrella on keskikaiteellista ohituskaistatietä, pitääkin yrittää jättäytyä jonkun rekan taakse kameran kanssa, jos vaikka illaksi saisi kuvan.

        En ole mitannut kaistan leveyttä sillä kohdin tietä, jossa minut ja edelläni mennyt rekka ohitettiin. Eivätkä jääneet hälykuskitkaan mittailemaan, ohi menivät.


      • ohi. kirjoitti:

        En ole mitannut kaistan leveyttä sillä kohdin tietä, jossa minut ja edelläni mennyt rekka ohitettiin. Eivätkä jääneet hälykuskitkaan mittailemaan, ohi menivät.

        Eikös siellä ole ainakin joissakin paikoin jonkin verran piennarta? Vai olisko se ohitus tapahtunut paikassa, jossa ohituskaista on loppumassa, tai viivan mukaan jo loppunut, mutta leveyttä kuitenkin vielä vähän matkaa?

        Kuvaa en tänään onnistunut saamaan, oli aika vähän liikennettä. Pitää katsella, jos arkistosta löytyisi. Kaistan leveyttä muualla rekan takana katsellessani epäilytti kyllä edes tuon 3,5 m leveän kaistan olemassaolo. Nimittäin rekan ajaessa aivan reunaviivan vieressä se tyhjä tila keskiviivaan ei kyllä voinut olla mitenkään metrin luokkaa. Piennar mukaan laskettuna leveyttä olis voinut se 3,5 m ollakin.

        Leveäkaistatiellä rekan vierestä mahtuu kyllä henkilöautolla ohi keskiviivaa ylittämättä, mutta rekan pitää kyllä silloin kulkea aivan reunaviivaa hipoen. Niin leveitä eivät ohituskaistatien kaistat ole.

        Talvella keskikaiteen alla on vielä hiukan lumipenkkaa leveyttä syömässä, koska ei voida aurata aivan kaiteeseen kiinni ja oikealla on sitten se normaali penkka. Se penkkojen väli tuskin on viittä metriä, hyvä jos edes neljäkään metriä (ellei piennar ole tosi leveä)? Rekka veisi teoriassa 2,5 m, jos ajaisi aivan penkkaa hipoen ( peili), jolloin edes minun 1845 mm leveä henkilöautoni ei ohi mahtuisi ja iso ambulanssi on ehkä vielä leveämpi. Paloautolla ei siis mitään mahdollisuuksia ohittaa, joka sekin on hälytysajoneuvo.


      • ohi.
        Kairakettu kirjoitti:

        Eikös siellä ole ainakin joissakin paikoin jonkin verran piennarta? Vai olisko se ohitus tapahtunut paikassa, jossa ohituskaista on loppumassa, tai viivan mukaan jo loppunut, mutta leveyttä kuitenkin vielä vähän matkaa?

        Kuvaa en tänään onnistunut saamaan, oli aika vähän liikennettä. Pitää katsella, jos arkistosta löytyisi. Kaistan leveyttä muualla rekan takana katsellessani epäilytti kyllä edes tuon 3,5 m leveän kaistan olemassaolo. Nimittäin rekan ajaessa aivan reunaviivan vieressä se tyhjä tila keskiviivaan ei kyllä voinut olla mitenkään metrin luokkaa. Piennar mukaan laskettuna leveyttä olis voinut se 3,5 m ollakin.

        Leveäkaistatiellä rekan vierestä mahtuu kyllä henkilöautolla ohi keskiviivaa ylittämättä, mutta rekan pitää kyllä silloin kulkea aivan reunaviivaa hipoen. Niin leveitä eivät ohituskaistatien kaistat ole.

        Talvella keskikaiteen alla on vielä hiukan lumipenkkaa leveyttä syömässä, koska ei voida aurata aivan kaiteeseen kiinni ja oikealla on sitten se normaali penkka. Se penkkojen väli tuskin on viittä metriä, hyvä jos edes neljäkään metriä (ellei piennar ole tosi leveä)? Rekka veisi teoriassa 2,5 m, jos ajaisi aivan penkkaa hipoen ( peili), jolloin edes minun 1845 mm leveä henkilöautoni ei ohi mahtuisi ja iso ambulanssi on ehkä vielä leveämpi. Paloautolla ei siis mitään mahdollisuuksia ohittaa, joka sekin on hälytysajoneuvo.

        En ole tuota pientareen leveyttä mitannut sen enempää kuin kaistankaan leveyttä, mutta piennarta siinä väistämiseen käytettiin ilman ongelmaa. Tuo tapahtui siinä kohdassa jossa yksikaistainen osuus on kaikkein pisin, ja sillähän sitä mittaa riittääkin. En muuten tuohon kirjoitukseesi olisi vastannutkaan mutta kun oma kokemus puhui toista kuin kirjoitukseni niin ajattelin tämän asian kertoa.

        Sellaista mietin asiaan liittyen, että jos itse ajaisin sen verran leveää ajoneuvoa että hälyauto ei ohi pääsisi, niin todennäköisesti pösäyttäisin ajoneuvoni reippaasti ojan puolelle. Sen ehtii sitten noukkia ylös myöhemmin, mutta hälyillä todennäköisesti on ihan oikea kiire. Haittaahan siitä minulle olisi, mutta enemmän noista kaiteista hyötyä on kuin haittaa.


      • ohi. kirjoitti:

        En ole tuota pientareen leveyttä mitannut sen enempää kuin kaistankaan leveyttä, mutta piennarta siinä väistämiseen käytettiin ilman ongelmaa. Tuo tapahtui siinä kohdassa jossa yksikaistainen osuus on kaikkein pisin, ja sillähän sitä mittaa riittääkin. En muuten tuohon kirjoitukseesi olisi vastannutkaan mutta kun oma kokemus puhui toista kuin kirjoitukseni niin ajattelin tämän asian kertoa.

        Sellaista mietin asiaan liittyen, että jos itse ajaisin sen verran leveää ajoneuvoa että hälyauto ei ohi pääsisi, niin todennäköisesti pösäyttäisin ajoneuvoni reippaasti ojan puolelle. Sen ehtii sitten noukkia ylös myöhemmin, mutta hälyillä todennäköisesti on ihan oikea kiire. Haittaahan siitä minulle olisi, mutta enemmän noista kaiteista hyötyä on kuin haittaa.

        Mutta kun juuri sen televisiossa esintyneen pellen mielestä teiden leventämiseen ei olisi tarvetta ja riittäisi, kun vaan laitettaisiin keskikaiteet. Suomessa on pientareettomia teitä paljon, jopa osalla nelostietäkin. Miten sitten tällaisenkin ohittais: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=384

        Ei tiestön tarkoituksena pidä olla se, että siellä hitaammat ryhtyvät väisellessään nopeampia ajelemaan pitkin penkkoja. Nykyiselläänkin pienillä teillä jalankulkijakin joutuu hyppäämään lumihankeen kahden ison kohdatessa talvikelillä.

        Enkä edelleenkään usko, että siellä ysitiellä paloauto mahtuu rekasta ohi sillä kaiteellisella yksikaistaosuudella, ellei siellä ole levennetty pientareita (jollain osalla näin kyllä itse siellä jotain tiehommaa olevan kerran menossa, eikä se ollut ainakaan pelkkää päällystystyötä).

        Olen itsekin kaksi kertaa just sillä ysitiellä (heti sen valmistuttua) körötellyt traktorin takana matelevan rekan perässä ja silloin ei minun mielestäni olisi voinut henkilöautolla mahtua rekasta ohi, jos se olisi yrittänyt tilaa antaa. Jos nippanappa olisi mahtunutkin siinä nopeudessa (30-40), niin olishan melkoisen hurjaa hommaa huonolla kelillä, tai pimeällä ja kovilla nopeuksilla.


      • Jukk
        Kairakettu kirjoitti:

        Mutta kun juuri sen televisiossa esintyneen pellen mielestä teiden leventämiseen ei olisi tarvetta ja riittäisi, kun vaan laitettaisiin keskikaiteet. Suomessa on pientareettomia teitä paljon, jopa osalla nelostietäkin. Miten sitten tällaisenkin ohittais: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=384

        Ei tiestön tarkoituksena pidä olla se, että siellä hitaammat ryhtyvät väisellessään nopeampia ajelemaan pitkin penkkoja. Nykyiselläänkin pienillä teillä jalankulkijakin joutuu hyppäämään lumihankeen kahden ison kohdatessa talvikelillä.

        Enkä edelleenkään usko, että siellä ysitiellä paloauto mahtuu rekasta ohi sillä kaiteellisella yksikaistaosuudella, ellei siellä ole levennetty pientareita (jollain osalla näin kyllä itse siellä jotain tiehommaa olevan kerran menossa, eikä se ollut ainakaan pelkkää päällystystyötä).

        Olen itsekin kaksi kertaa just sillä ysitiellä (heti sen valmistuttua) körötellyt traktorin takana matelevan rekan perässä ja silloin ei minun mielestäni olisi voinut henkilöautolla mahtua rekasta ohi, jos se olisi yrittänyt tilaa antaa. Jos nippanappa olisi mahtunutkin siinä nopeudessa (30-40), niin olishan melkoisen hurjaa hommaa huonolla kelillä, tai pimeällä ja kovilla nopeuksilla.

        Mistähän ihmeen lainsäätäjästä on kiinni se, että nämä levikepyöräiset tai jonkun siemenlingon kuskaajat saavat vapaasti terrorisoida maanteitä? Erikoiskuljetuksilta vaaditaan jos jonkinlaista lupaa ja saattoautoa, mutta jyvikset saavat ajella kolmeakymppiä vaikka millä hilavitkuttimilla ilman sanktioita. En usko, että yhdenkään maatalouskalun kaventaminen edes siirron ajaksi olisi teknisesti ylivoimaista ja ainakin Lounais-Suomessa, jossa tilakoot ovat melko suuria, olisi ehkä paikallaan pakata kalusto lavetille traktorimarssin sijaan, olisi ainakin enemmän vauhtia tuolla tien päällä. Vielä kun konsta-aapelit saisivat tiluskartat käsiinsä ja nappaisivat pahimpaan kyntöaikaan kaikki pellolta maantielle savipaakkuja levittäneet MTK:n miehet harjaustalkoisiin sen sijaan että höpöttävät tietä lianneen ajoneuvon tunnistetiedoista, niin oikeus alkaisi olla voitolla. Tavallinen henkilö- tai kuorma-auto jos sattuu valuttamaan alleen vaikkapa parkkiruudussa jotain ohutta harmaata savivettä niin sinivuokko syöksyy ikkunanrakoon valmis sakkolappu kourassaan, syy: Liukastavan ja likaavan aineen levittäminen ajoradalle. Etuspoilerin runnominen satasen vauhdissa tiellä lojuviin savipaakkuihin menee omasta pussista näytön puutteessa koska eihän maanviljelijä X:ää voi syyttää siitä, että joku on ajanut hänen vasta kynnetyltä pelloltaan maantielle.



      • kuvat?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22299
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9506
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7490
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6335
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5980
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4976
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4636
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4386
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2070
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      80
      1367
    Aihe