Kaikkihan tietävät tietenkin millaiset ajo-olosuhteet talvisin ja tiestöt nopeusrajoituksineen Suomessa ovat? Kameratolppia on myös istutettu penkoille versomaan ja pitkää rupeamaa ajavien tylsää matkantekoa ilahduttamaan, sekä maisemia koristamaan.
Poiketaanpa sitten Pohjois-Ruotsiin. Tässä kuvia tieltä tuonne Jokkmokkin suuntaan (http://www.jokkmokk.se/).
Rekkaa kulkee tälläkin tiellä yllättävän paljon, eikä tietä ole hiekotettu, eikä suolattu. Aika puhtoiset penkatkin: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=409
http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=410
Aura-autokin näkyy: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=412
Tuoltakin on rekka tulossa: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=413
Hyvin ne pääsee tuolla mäet ylös, vaikka suolaa ja hiekkaa ei ole käytettykään. Joskus hiekkaa kuitenkin levitetään, kun on oikein huono keli, mutta en ole sen huonon kelin juurikaan hidastaneen. Kumma kyllä ei ole näkynyt autojakaan nurin pitkin penkkoja. Osannevat ajaa?
Seuraavassa kuvassa ajan kuvanottohetkellä 90:n rajoituksella 120 km/h ja ohi mennään sellaista haipakkaa, että siinä olis suomalaispoliisilla muilla hurskastelijoilla ihmettelemistä. Täällä kohautetaan hiukan olkapäitä.
http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=414
Hyvä kelihän tuolla on ajaa, olisin ajanut yhtä lujaa itsekin, mutta kun otin kuvia, niin en viitsinyt, etten vaan vahingossakaan vaarantaisi muuta liikennettä.
Sieltä tullaan rekalla mäkeä ylös: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=415
Ja tässä lumi vähän pöllyää, taitaa mennä iso auto edellä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=416
Siinähän se pöllyyttäjä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=417
Suomikilpinen rekka muistaakseni ja nopeutta takuulla se minkä laillinen rajoitin sallii, ehkä hieman ylikin. No, onhan tuossa 90:n rajoituskin, hehheh.
Vähän jo hämärtyypi, mutta jotkut vain jaksavat ajaa, minä yhteen suuntaan ja tuo lähestyvä rekka tuolla kauempana omaan suuntaansa: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=418
Näitä vastaantulijoita piisaa kyllä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=426
Kova on nopeus mutkaisellakin tiellä, mutta sehän ei valitettavasti kuvasta näy. Mikäs siinä ajellessa lujaakin, onpahan aikaisemmin ja ajoissa perillä.
Vaan sitten tulee minulle se pakollinen hidaste, josta olen niin moneen kertaan kirjoitellut! http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=420
Tuollaista (traktori) on mahdottomuus ohittaa tuollaisella 1 2 tien ohituskaistattomalla osuudella. Ainakin kaksi kilometriä kertyi taakse jonoa, mutta onneksi tällä kertaa minä olin keulilla. Mahtoivatkohan kaikki jonottajat edes ehtiä ohituskaistaosuudella tuosta ohi? Siellä jonon hännillä olisivat turhaan saaneet uikuttaa hälytysajoneuvotkin.
Eräs suomalainen liikenneturvan? heppu on muistaakseni ehdottanut, että ei Suomessa tarvitse tuhlata keskikaideteiden leventämiseen rahaa, vaan laitetaan se kaide vaan nykyisten teiden keskiviivalle ja kaikki ajaa sitten vaan liikennevirran mukana ilman mahdollisuutta ohittaa! Hahhah, vain suomalaisen kortittoman suunnittelijan päähän voi pälkähtää moinen älyttömyys. On lähes takuuvarmaa, että Ruotsi ei jätä noita 1 2 teitä pitkäksi aikaa sellaisekseen, kuten todennäköisesti Suomessa kävisi, vaan ilmiselvästi Ruotsilla on tavoitteena nelikaistoittaa nuo keskikaidetiet. Ensinnä haetaan siis liikenneturvallisuutta mahdollisimman laajalle alueelle ja sitten lisätään kaistoja, (silloinkin vielä Suomessa samoillaan vanhoja päällystettyjä ansapolkuja).
Riista-aitoja Ruotsissa on myös ihan kiitettävästi Suomeen verrattuna, mutta ei niin paljon vielä, etteikö poroja näkisi: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=421
Kuutamo jo: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=422
Hirviä: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=423
http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=424
Tuolla reissulla taisin nähdä kaikkiaan parikymmentä hirveä, onneksi eivät tulleet lähemmäs, vauhtiakin kun oli.
Matkalla taas
13
801
Vastaukset
- ajri156
hienoja hyvinotettuja kuvia
- ohi.
"Tuollaista (traktori) on mahdottomuus ohittaa tuollaisella 1 2 tien ohituskaistattomalla osuudella. Ainakin kaksi kilometriä kertyi taakse jonoa, mutta onneksi tällä kertaa minä olin keulilla. Mahtoivatkohan kaikki jonottajat edes ehtiä ohituskaistaosuudella tuosta ohi? Siellä jonon hännillä olisivat turhaan saaneet uikuttaa hälytysajoneuvotkin."
Kuvasta näkee hyvin, miten traktorin on mahdollista väistää hälytysajoneuvoa penkalle, ja että kaistalla on tilaa normaalille autolle väistää. Hälyauto pääsee siis tarpeen mukaan ohi, jos ohitettava ymmärtää väistää. Samoin on myös ainakin Jämsän ja Oriveden välillä ysitiellä Suomessa.Katsos kun sen traktorin takana voi olla yksi, tai useampi rekka ja muuta roinaa vielä lisäksi, niin miten ohi niistäkin? Penkka voi olla myös korkeampi ja jossain on kaiteitakin. Kuvan traktori on vielä kuormineen aika kapea, ne on joskus melko leveitäkin. Rekka traktorin takana estää myös traktorikuskia havaitsemasta hälytysajoneuvoa siellä jossain kauempana takana (jos vaikka väistötilaa olisikin) ja usein näyttäis traktorikuskilla olevan kuulosuojaimet.
- ohi.
Kairakettu kirjoitti:
Katsos kun sen traktorin takana voi olla yksi, tai useampi rekka ja muuta roinaa vielä lisäksi, niin miten ohi niistäkin? Penkka voi olla myös korkeampi ja jossain on kaiteitakin. Kuvan traktori on vielä kuormineen aika kapea, ne on joskus melko leveitäkin. Rekka traktorin takana estää myös traktorikuskia havaitsemasta hälytysajoneuvoa siellä jossain kauempana takana (jos vaikka väistötilaa olisikin) ja usein näyttäis traktorikuskilla olevan kuulosuojaimet.
Harva ajoneuvo on traktoria leveämpi, mukaanlukien hälyajoneuvot. Ysitiellä ei näyttänyt olevan ongelmia mennä ohjaamastani henkilöautosta ja edelläni ajaneesta rekasta ohi.
Ei traktorikuskin tarvitsekaan tehdä havaintoa takanaan olevan rekan takana olevasta hälyajoneuvosta. Riittää, että huomaa takanaan olevan. ohi. kirjoitti:
Harva ajoneuvo on traktoria leveämpi, mukaanlukien hälyajoneuvot. Ysitiellä ei näyttänyt olevan ongelmia mennä ohjaamastani henkilöautosta ja edelläni ajaneesta rekasta ohi.
Ei traktorikuskin tarvitsekaan tehdä havaintoa takanaan olevan rekan takana olevasta hälyajoneuvosta. Riittää, että huomaa takanaan olevan....ohi ei pääse aina silloinkaan, vaikka tila just ja just riittäisikin. Eikä menneet minustakaan ohi, vaikka reilusti annoin tietä. Johtui varmaan siitä, kun edelläni meni rekka. Odottivat ohituskaistan alkamista vilkut päällä ja menivät vasta sitten.
ohi. kirjoitti:
Harva ajoneuvo on traktoria leveämpi, mukaanlukien hälyajoneuvot. Ysitiellä ei näyttänyt olevan ongelmia mennä ohjaamastani henkilöautosta ja edelläni ajaneesta rekasta ohi.
Ei traktorikuskin tarvitsekaan tehdä havaintoa takanaan olevan rekan takana olevasta hälyajoneuvosta. Riittää, että huomaa takanaan olevan.Kaistan leveys on yleensä 3,5-3,75 m ja rekan leveys 2,5 m (nyt vielä paljon 2,55 m leveitä), joten ei mahdu hälyajokilla ohi, paitsi silloin, kun piennarta on leveästi apuna. Niitä pientareita ei vaan kovin paljon leveitä Suomessa näe, hyvä jos sen valkoisen reunaviivan verrankaan. Olenkin just sopivasti lähdössä liikenteeseen ja matkan varrella on keskikaiteellista ohituskaistatietä, pitääkin yrittää jättäytyä jonkun rekan taakse kameran kanssa, jos vaikka illaksi saisi kuvan.
- ohi.
Kairakettu kirjoitti:
Kaistan leveys on yleensä 3,5-3,75 m ja rekan leveys 2,5 m (nyt vielä paljon 2,55 m leveitä), joten ei mahdu hälyajokilla ohi, paitsi silloin, kun piennarta on leveästi apuna. Niitä pientareita ei vaan kovin paljon leveitä Suomessa näe, hyvä jos sen valkoisen reunaviivan verrankaan. Olenkin just sopivasti lähdössä liikenteeseen ja matkan varrella on keskikaiteellista ohituskaistatietä, pitääkin yrittää jättäytyä jonkun rekan taakse kameran kanssa, jos vaikka illaksi saisi kuvan.
En ole mitannut kaistan leveyttä sillä kohdin tietä, jossa minut ja edelläni mennyt rekka ohitettiin. Eivätkä jääneet hälykuskitkaan mittailemaan, ohi menivät.
ohi. kirjoitti:
En ole mitannut kaistan leveyttä sillä kohdin tietä, jossa minut ja edelläni mennyt rekka ohitettiin. Eivätkä jääneet hälykuskitkaan mittailemaan, ohi menivät.
Eikös siellä ole ainakin joissakin paikoin jonkin verran piennarta? Vai olisko se ohitus tapahtunut paikassa, jossa ohituskaista on loppumassa, tai viivan mukaan jo loppunut, mutta leveyttä kuitenkin vielä vähän matkaa?
Kuvaa en tänään onnistunut saamaan, oli aika vähän liikennettä. Pitää katsella, jos arkistosta löytyisi. Kaistan leveyttä muualla rekan takana katsellessani epäilytti kyllä edes tuon 3,5 m leveän kaistan olemassaolo. Nimittäin rekan ajaessa aivan reunaviivan vieressä se tyhjä tila keskiviivaan ei kyllä voinut olla mitenkään metrin luokkaa. Piennar mukaan laskettuna leveyttä olis voinut se 3,5 m ollakin.
Leveäkaistatiellä rekan vierestä mahtuu kyllä henkilöautolla ohi keskiviivaa ylittämättä, mutta rekan pitää kyllä silloin kulkea aivan reunaviivaa hipoen. Niin leveitä eivät ohituskaistatien kaistat ole.
Talvella keskikaiteen alla on vielä hiukan lumipenkkaa leveyttä syömässä, koska ei voida aurata aivan kaiteeseen kiinni ja oikealla on sitten se normaali penkka. Se penkkojen väli tuskin on viittä metriä, hyvä jos edes neljäkään metriä (ellei piennar ole tosi leveä)? Rekka veisi teoriassa 2,5 m, jos ajaisi aivan penkkaa hipoen ( peili), jolloin edes minun 1845 mm leveä henkilöautoni ei ohi mahtuisi ja iso ambulanssi on ehkä vielä leveämpi. Paloautolla ei siis mitään mahdollisuuksia ohittaa, joka sekin on hälytysajoneuvo.- ohi.
Kairakettu kirjoitti:
Eikös siellä ole ainakin joissakin paikoin jonkin verran piennarta? Vai olisko se ohitus tapahtunut paikassa, jossa ohituskaista on loppumassa, tai viivan mukaan jo loppunut, mutta leveyttä kuitenkin vielä vähän matkaa?
Kuvaa en tänään onnistunut saamaan, oli aika vähän liikennettä. Pitää katsella, jos arkistosta löytyisi. Kaistan leveyttä muualla rekan takana katsellessani epäilytti kyllä edes tuon 3,5 m leveän kaistan olemassaolo. Nimittäin rekan ajaessa aivan reunaviivan vieressä se tyhjä tila keskiviivaan ei kyllä voinut olla mitenkään metrin luokkaa. Piennar mukaan laskettuna leveyttä olis voinut se 3,5 m ollakin.
Leveäkaistatiellä rekan vierestä mahtuu kyllä henkilöautolla ohi keskiviivaa ylittämättä, mutta rekan pitää kyllä silloin kulkea aivan reunaviivaa hipoen. Niin leveitä eivät ohituskaistatien kaistat ole.
Talvella keskikaiteen alla on vielä hiukan lumipenkkaa leveyttä syömässä, koska ei voida aurata aivan kaiteeseen kiinni ja oikealla on sitten se normaali penkka. Se penkkojen väli tuskin on viittä metriä, hyvä jos edes neljäkään metriä (ellei piennar ole tosi leveä)? Rekka veisi teoriassa 2,5 m, jos ajaisi aivan penkkaa hipoen ( peili), jolloin edes minun 1845 mm leveä henkilöautoni ei ohi mahtuisi ja iso ambulanssi on ehkä vielä leveämpi. Paloautolla ei siis mitään mahdollisuuksia ohittaa, joka sekin on hälytysajoneuvo.En ole tuota pientareen leveyttä mitannut sen enempää kuin kaistankaan leveyttä, mutta piennarta siinä väistämiseen käytettiin ilman ongelmaa. Tuo tapahtui siinä kohdassa jossa yksikaistainen osuus on kaikkein pisin, ja sillähän sitä mittaa riittääkin. En muuten tuohon kirjoitukseesi olisi vastannutkaan mutta kun oma kokemus puhui toista kuin kirjoitukseni niin ajattelin tämän asian kertoa.
Sellaista mietin asiaan liittyen, että jos itse ajaisin sen verran leveää ajoneuvoa että hälyauto ei ohi pääsisi, niin todennäköisesti pösäyttäisin ajoneuvoni reippaasti ojan puolelle. Sen ehtii sitten noukkia ylös myöhemmin, mutta hälyillä todennäköisesti on ihan oikea kiire. Haittaahan siitä minulle olisi, mutta enemmän noista kaiteista hyötyä on kuin haittaa. ohi. kirjoitti:
En ole tuota pientareen leveyttä mitannut sen enempää kuin kaistankaan leveyttä, mutta piennarta siinä väistämiseen käytettiin ilman ongelmaa. Tuo tapahtui siinä kohdassa jossa yksikaistainen osuus on kaikkein pisin, ja sillähän sitä mittaa riittääkin. En muuten tuohon kirjoitukseesi olisi vastannutkaan mutta kun oma kokemus puhui toista kuin kirjoitukseni niin ajattelin tämän asian kertoa.
Sellaista mietin asiaan liittyen, että jos itse ajaisin sen verran leveää ajoneuvoa että hälyauto ei ohi pääsisi, niin todennäköisesti pösäyttäisin ajoneuvoni reippaasti ojan puolelle. Sen ehtii sitten noukkia ylös myöhemmin, mutta hälyillä todennäköisesti on ihan oikea kiire. Haittaahan siitä minulle olisi, mutta enemmän noista kaiteista hyötyä on kuin haittaa.Mutta kun juuri sen televisiossa esintyneen pellen mielestä teiden leventämiseen ei olisi tarvetta ja riittäisi, kun vaan laitettaisiin keskikaiteet. Suomessa on pientareettomia teitä paljon, jopa osalla nelostietäkin. Miten sitten tällaisenkin ohittais: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=384
Ei tiestön tarkoituksena pidä olla se, että siellä hitaammat ryhtyvät väisellessään nopeampia ajelemaan pitkin penkkoja. Nykyiselläänkin pienillä teillä jalankulkijakin joutuu hyppäämään lumihankeen kahden ison kohdatessa talvikelillä.
Enkä edelleenkään usko, että siellä ysitiellä paloauto mahtuu rekasta ohi sillä kaiteellisella yksikaistaosuudella, ellei siellä ole levennetty pientareita (jollain osalla näin kyllä itse siellä jotain tiehommaa olevan kerran menossa, eikä se ollut ainakaan pelkkää päällystystyötä).
Olen itsekin kaksi kertaa just sillä ysitiellä (heti sen valmistuttua) körötellyt traktorin takana matelevan rekan perässä ja silloin ei minun mielestäni olisi voinut henkilöautolla mahtua rekasta ohi, jos se olisi yrittänyt tilaa antaa. Jos nippanappa olisi mahtunutkin siinä nopeudessa (30-40), niin olishan melkoisen hurjaa hommaa huonolla kelillä, tai pimeällä ja kovilla nopeuksilla.- Jukk
Kairakettu kirjoitti:
Mutta kun juuri sen televisiossa esintyneen pellen mielestä teiden leventämiseen ei olisi tarvetta ja riittäisi, kun vaan laitettaisiin keskikaiteet. Suomessa on pientareettomia teitä paljon, jopa osalla nelostietäkin. Miten sitten tällaisenkin ohittais: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=384
Ei tiestön tarkoituksena pidä olla se, että siellä hitaammat ryhtyvät väisellessään nopeampia ajelemaan pitkin penkkoja. Nykyiselläänkin pienillä teillä jalankulkijakin joutuu hyppäämään lumihankeen kahden ison kohdatessa talvikelillä.
Enkä edelleenkään usko, että siellä ysitiellä paloauto mahtuu rekasta ohi sillä kaiteellisella yksikaistaosuudella, ellei siellä ole levennetty pientareita (jollain osalla näin kyllä itse siellä jotain tiehommaa olevan kerran menossa, eikä se ollut ainakaan pelkkää päällystystyötä).
Olen itsekin kaksi kertaa just sillä ysitiellä (heti sen valmistuttua) körötellyt traktorin takana matelevan rekan perässä ja silloin ei minun mielestäni olisi voinut henkilöautolla mahtua rekasta ohi, jos se olisi yrittänyt tilaa antaa. Jos nippanappa olisi mahtunutkin siinä nopeudessa (30-40), niin olishan melkoisen hurjaa hommaa huonolla kelillä, tai pimeällä ja kovilla nopeuksilla.Mistähän ihmeen lainsäätäjästä on kiinni se, että nämä levikepyöräiset tai jonkun siemenlingon kuskaajat saavat vapaasti terrorisoida maanteitä? Erikoiskuljetuksilta vaaditaan jos jonkinlaista lupaa ja saattoautoa, mutta jyvikset saavat ajella kolmeakymppiä vaikka millä hilavitkuttimilla ilman sanktioita. En usko, että yhdenkään maatalouskalun kaventaminen edes siirron ajaksi olisi teknisesti ylivoimaista ja ainakin Lounais-Suomessa, jossa tilakoot ovat melko suuria, olisi ehkä paikallaan pakata kalusto lavetille traktorimarssin sijaan, olisi ainakin enemmän vauhtia tuolla tien päällä. Vielä kun konsta-aapelit saisivat tiluskartat käsiinsä ja nappaisivat pahimpaan kyntöaikaan kaikki pellolta maantielle savipaakkuja levittäneet MTK:n miehet harjaustalkoisiin sen sijaan että höpöttävät tietä lianneen ajoneuvon tunnistetiedoista, niin oikeus alkaisi olla voitolla. Tavallinen henkilö- tai kuorma-auto jos sattuu valuttamaan alleen vaikkapa parkkiruudussa jotain ohutta harmaata savivettä niin sinivuokko syöksyy ikkunanrakoon valmis sakkolappu kourassaan, syy: Liukastavan ja likaavan aineen levittäminen ajoradalle. Etuspoilerin runnominen satasen vauhdissa tiellä lojuviin savipaakkuihin menee omasta pussista näytön puutteessa koska eihän maanviljelijä X:ää voi syyttää siitä, että joku on ajanut hänen vasta kynnetyltä pelloltaan maantielle.
Ei mahdu, ei millään (paitsi moottoripyörällä, hehheh): http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=427
Myös penkalle väistäminen voi olla vaikeaa puukuormaa vetävällä traktorillakin, kun penkalla on korkeutta henkilöauton sivuikkunan puoliväliin: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=428- kuvat?
Kairakettu kirjoitti:
Ei mahdu, ei millään (paitsi moottoripyörällä, hehheh): http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=427
Myös penkalle väistäminen voi olla vaikeaa puukuormaa vetävällä traktorillakin, kun penkalla on korkeutta henkilöauton sivuikkunan puoliväliin: http://fi.msnusers.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=428Eivät ainakaan ysitieltä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1722940
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.642556- 2032210
- 731839
- 1021773
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91641- 1021442
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2171151- 811120
- 951069