Hematoom/vuodot raskauden aikana

viisikullanmurua ja kuudes ...

Menin rv 10 2 sairaalaan varmana keskenmenosta sillä vuodin niin massiivisesti verta. Ultrassa kuitenkin paljastui vilkas potkuttelija jolla hyvät sykkeet. Vuoto tuli istukan reunasta n 1.5x1.5cm kokoisesta hematoomasta. Lääkäri sanoi istukan olevan ihan kohdun sisäsuun vieressä ja vuotavan siksi.

Mulla sen ekan ison vuodon jälkeen oli viikko ilman mitää vuotoja mutta sitte viikko sen jälkeen tuli vähän tiputtelemalla pyyhkäistessä vanhan veren näköistä ja sen jälkeen vaalenapunertavaa/ruskehtavan punertavaa valkkaria..

Lääkäri sillon ultran jälkeen sanoi että on yleistä ja että hän ei olisi huolissaan. Takana on viisi raskautta ja synnytystä enkä ikinä ole yhtään vuotanut raskausaikana, paitsi joskus pyyhkäistessä tuli limakalvovauriosta vähän tiputtelua..

Sunnuntaina vuoto alkoi taas rv 13 5 aamupäivällä. Oli väriltään vanhaa verta, ruskeeta lähes mustaa mutta sitä tuli TODELLA paljon..Oli myös kipuja samalla. Kivulla se alkoikin. Ensin tuli kipu, kuin supistus ja sen jälkeen ylösnoustua holahti niin että side ei pitänyt...Kolme siteellistä meni hetkessä.
Mies tuli töistä ja lähdettiin päivystykseen. Pääsin jonon ohi suoraan synnärille oottamaan lääkäriä.Minut vastaanottanut kätilö sanoi että kovasti vaikuttaa keskenmenolta ja pahoitteli! Itse en uskonut tähän sillä vuoto oli tosiaan kokoajan ruskehtavaa ja oli synnärillä muuttunu väriltään vetiseksi ja muistutti lapsivesivuotoa siteessä..

Lopulta vähän ennen yhtä pääsin ultraan jossa todettiin vauvan sätkyttävän tyytyväisenä ja sydän löi Mutta mutta, istukka on kohdunsuulla, siis ihan silleen että se kääntyy sinne kohdunkaulakanavaan ollen ihan siis reunalla. tai sitten siinä oli lisänä hematoomaa joka siis näkyi kohdunsuulla, ultrasta ei pystynyt sitä ihan tarkasti sanomaan...
Eli np ultrassa sanottiin kolme päivää aiemmin, että on noussut, mutta sillon katsottiin mahan päältä. Nyt katsottiin alakautta ja selkeesti jopa minä näin että se on siinä kohdunsuulla..Sain kontrolliultraan lähetteen rv 27. Vuotoa voi tulla siis jatkossakin ja painavien nostelu on kiellettyä. Myös hyvin rauhallista elämää pitää viettää sekä yhdyntä on kiellettyä
Oli ihanaa että vauva on kunnossa ja huojentavaa että sekin selvisi että vuoto johtui sittenkin kohdunsuulla olevasta isukasta..

Maanantaina 13 6 taas verenvuodon takia näytillä..
Nyt lääkäri taas sanoi että ei ole istukka kohdunsuulla. (ultras mahan päältä) että vuoto tulee jostai istukan verenpurkaumasta että kohdussa näkyi ikäänkuin jäänne toisesta raskauspussista...Vuoto voi kuulema jatkua vielä jonkin aikaa , sitä onkin pari kertaa sen jälkeen tullut..paljon vähemmän tosin ja enimmäkseen on vaan pyyhkimällä tulevaa ruskeahkoa tuhrua.
Ketä nyt uskoa, kaksi lääkäriä on ollut sitä mieltä että se on kohdunsuulla ja kaksi sitä mieltä että ei ole..

Uudelleen polille sit kahden viikon päästä taas ultraan...

Olo on ristiriitainen koska ymmärrän vuodon syyn jos se johtuu ns marginaalisesta etisestä istukasta, mutta jos istukka ei olekkaan kohdunsuulla, niin tilanne on paljon epä varmempi ja huolestuttavampi. Etenkin kun lääkärin sanoi että istukassa näkyy siellä täällä pieniä verenpurkaumia mitä kukaan aiemmista kolmesta lääkäristä taas ei nähnyt..

Kertokaa kaikki tämän kokeneet kokemuksianne etenkin ne joilla ei ole johtunut pelkästä istukan reunalla olemisesta..
Vertaistuki on todella tärkeää..

Miten kauan tiputtelua jatkui kun varsinaiset vuodot loppuivat, toistuiko vuoto monta kertaa? Antoivatko lääkärit ristiriitaisia mielipiteitä , toivoa ??Kaikki kokemus tästä on tärkeää..

Jos kohdussa sillon 10 todettiin 1,5x1,5cm hematooma, niin mihin se on kadonnut vai olisko voinu käydä niin että juuri se olis ensin kasvanut jonkun verran ja vuotanut sitten pois josta tuo iso vuoto olis tullu koska hematooma ei erottunut selkeesti enää ultrassa alakauttakaan. Se näkyi aivan selvästi tummana alueena sillon kun 10 ultrattiin...Tää hematooma juttu on mulle niin uutta että en tiedä siitä oikeastaan mitään..

Vielä tänään sitkeän sissimme sydän löi ja pieni potkiskeli doppleria ! Olen rukoillut joka päivä pienen vauvani puolesta, että saisin hänet pitää ja että vuodot pysyisivät poissa! Yöllä tuli vähän siteeseen ja sen jälkeen kokopäivä ainoastaan ruskeaa vuotoa ja ruskeita "rihmastoja" pyyhkästessä...

25

21487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukan toivoa

Minullakin viisi, sitten keskenmeno vko20 ja toinen vko13.
      Nyt meneillään vko17 ja alku meni samaan syssyyn kuin sinulla. Minulla oli myoma(3,9cm halkaisija) jossa saman kokoinen hematooma. Olin eilen tarkastus ultrassa ja myoma oli enää 1,5cm eikä hematoomasta tietokaan. Kivutkin ovat jo loppuneet ja vuodot siinä samalla. Sydän syrjällään olen pelännyt mutta nyt ehkä voi edes vähän huokaista. Joka lääkärillä on tosiaan ollut eriävä mielipide. Eka joka ultrasi polilla, kun menin massivisen vuodon ja kivun takia. Löysi vain kuolleen sikiön, haki pätevämmän ultraajan niin löytyi virkeä sikiö ja myoma.

• Bumble-B

Ensinnäkin haluan sanoa sulle, että hyvä kun pääset aina tarkistuksiin, ja toivoisin vielä että pyytäisit heitä ottamaan säännöllisesti tulehduskokeen verestä kaiken varalta. Ekassa raskaudessa mulle kävi todella huonosti, ja osasyyksi epäiltiin kohdunsuun lähellä olevaa istukkaa, jossa oli reilusti vuotava hematooma. Eli lääkärit epäilivät että jatkuvat vuodot oli kehittäneet kohtuun tulehduksen jonka vuoksi raskaus meni kesken rv21.

Mutta välttämättä siis hematoomat ja marginaalinen etinen istukka ei tarkoita pahaa, kunhan sitä seurataan säännöllisesti ja tarkasti, eikä vaan arvuutella. Ja että lepäät paljon etkä tee mitään raskasta. Suosittelisin että kävisit yksityisellä lääkärillä, mulle ainakin jäi vähän paha maku kunnallisten lääkäreiden arvailuista ja tietämättömyydestä kun jokainen puhui eri asiaa ja keksi uusia syitä vuodoille.

Vuoto tosiaan voi jatkua pitkäänkin, olla välillä pois kun hematooma on vuotanut tyhjäksi. Sitten hematooma alkaa taas kerätä uutta verta ja lopulta purkautuu rajuna vuotona. Mä kävin vielä rv19 kontrollissa keskellä yötä kun vuodin niin kovasti, sen jälkeen jouduin vuodelepoon pariksi viikoksi ja tulehdusarvot oli korkealla, eikä kukaan lääkäri reagoinut siihen.. :/ Silloin oli pahin jo alkanut tapahtua, enkä sitä toivo sinulle, joten en voi muutakuin sanoa:

Vaadi parasta mahdollista hoitoa, vaadi kaikki testit, tulehduskokeet jne. Ja mene yksityiselle.

• viisi kullannuppua

Mulle sanottiin vain että jos tulee kipuja, hytyymiä,lisää kovaa vuotoa tai kuumetta niin heti takaisin polille. Ei sanottu mitään tulehdus riskistä..Vuoto on nyt loppunut. Sitä on tähän mennessä tullut siis kolme kertaa tän raskauden aikana tiputtelut...

tänään 14 3

• Bumble-B
        viisi kullannuppua kirjoitti:

Mulle sanottiin vain että jos tulee kipuja, hytyymiä,lisää kovaa vuotoa tai kuumetta niin heti takaisin polille. Ei sanottu mitään tulehdus riskistä..Vuoto on nyt loppunut. Sitä on tähän mennessä tullut siis kolme kertaa tän raskauden aikana tiputtelut...

tänään 14 3

Eipä ne mullekaan mistään tulehdusriskistä puhuneet, ennenku vasta keskenmenon jälkeen sanoivat että luultavasti ne jatkuvat vuodot oli ainakin osasyy tulehduksen kehittymiseen. Ja silloinkin kun tulehdusarvot oli jo korkeat niin ei lääkäreillä kellot vielä soineet, jotain emätinvoidetta ne vaan mulle tyrkytti että kokeile jos tuo auttais. En tosin ehtiny edes kokeilla sit, kun raskaus jo meni kesken tulehduksen takia.

• Kohdukka
        Bumble-B kirjoitti:

Eipä ne mullekaan mistään tulehdusriskistä puhuneet, ennenku vasta keskenmenon jälkeen sanoivat että luultavasti ne jatkuvat vuodot oli ainakin osasyy tulehduksen kehittymiseen. Ja silloinkin kun tulehdusarvot oli jo korkeat niin ei lääkäreillä kellot vielä soineet, jotain emätinvoidetta ne vaan mulle tyrkytti että kokeile jos tuo auttais. En tosin ehtiny edes kokeilla sit, kun raskaus jo meni kesken tulehduksen takia.

Minullakin oli hematooma kohdunsuulla toisessa raskaudessa. Se oli 10cm pitkä, kapea kaistale, joka näkyi ultrassa. Vuotoa tuli runsaasti ja monta kertaa. Monta siteellistä minäkin sitä rusehtavaa verta valuttelin.. Kerran tuli ihan punaistakin verta aika paljon, mutta sekin oli ilmeisesti vain istukan kiinnittymistä kohdun seinämään, koska kaikki oli hyvin.

Minun ei pyydetty varoa mitään, koska istukka ei ollut kohdunsuulla vaan seinämässä. Raskaus meni hyvin loppuun saakka. Loppuvaiheessa vuotoja ei enää tullutkaan.

Kyllä se oli jatkuvaa odottamista, että milloin vuoto taas alkaa, miltä se näyttää, onko keskenmeno vai hematooma, mitämitä.

Voimia teille kaikille!!

• viisi kullanmurua
        Kohdukka kirjoitti:

Minullakin oli hematooma kohdunsuulla toisessa raskaudessa. Se oli 10cm pitkä, kapea kaistale, joka näkyi ultrassa. Vuotoa tuli runsaasti ja monta kertaa. Monta siteellistä minäkin sitä rusehtavaa verta valuttelin.. Kerran tuli ihan punaistakin verta aika paljon, mutta sekin oli ilmeisesti vain istukan kiinnittymistä kohdun seinämään, koska kaikki oli hyvin.

Minun ei pyydetty varoa mitään, koska istukka ei ollut kohdunsuulla vaan seinämässä. Raskaus meni hyvin loppuun saakka. Loppuvaiheessa vuotoja ei enää tullutkaan.

Kyllä se oli jatkuvaa odottamista, että milloin vuoto taas alkaa, miltä se näyttää, onko keskenmeno vai hematooma, mitämitä.

Voimia teille kaikille!!

Mulle sanottiin ensinnäkin tulehdusriskistä että se on normaalilla alapää hygienialla pieni jos ei vuoda kokoaikaa niinkun minä. Mutta koska mä oon nytkin ruskeata lorautellut pari ruokalusikallista kerralla muutaman päivän sisällä. Aion vielä tarkistaa että miten sen riskin kanssa nyt sitte on. Pääasiassa tulehdusriski on sen takia kuulema olematon, koska limatulppa on paikallaan eikä kohdunsuu ole lyhentynyt tai auennut.

Hematoomaa ei viimeksi enää näkynyt, mutta epäilen että voi olla siksikin koska verta on ollut siinä kohdunsuulla vois olla peittänyt sen ja toisella kerralla katsottiin vain mahan päältä eikä sillä tavalla näy luotettavasti kohdunsuu.

Muistatteko tämän kokeneet että millä viikoilla tuo vuotelu sitten lopulta rauhoittui ja loppu?!

• Mikä on tilanteesi nyt?
        viisi kullanmurua kirjoitti:

Mulle sanottiin ensinnäkin tulehdusriskistä että se on normaalilla alapää hygienialla pieni jos ei vuoda kokoaikaa niinkun minä. Mutta koska mä oon nytkin ruskeata lorautellut pari ruokalusikallista kerralla muutaman päivän sisällä. Aion vielä tarkistaa että miten sen riskin kanssa nyt sitte on. Pääasiassa tulehdusriski on sen takia kuulema olematon, koska limatulppa on paikallaan eikä kohdunsuu ole lyhentynyt tai auennut.

Hematoomaa ei viimeksi enää näkynyt, mutta epäilen että voi olla siksikin koska verta on ollut siinä kohdunsuulla vois olla peittänyt sen ja toisella kerralla katsottiin vain mahan päältä eikä sillä tavalla näy luotettavasti kohdunsuu.

Muistatteko tämän kokeneet että millä viikoilla tuo vuotelu sitten lopulta rauhoittui ja loppu?!

Mulla nyt viikkoja 15 ja tilanteeni on melko samanlainen kuin sulla. Kirjoittelehan jos huomaat tämän.

• Pelokas odottaja
        Mikä on tilanteesi nyt? kirjoitti:

Mulla nyt viikkoja 15 ja tilanteeni on melko samanlainen kuin sulla. Kirjoittelehan jos huomaat tämän.

Viikkoja kohta 17 kasassa ja monet kerrat on tullut juostua ultrassa runsaan vuodon takia =(

Jos täällä on muita saman ongelman kanssa painiskelevia vielä paikalla, niin ois kiva vaihtaa lisää kokemuksia =)

• knappen
        Pelokas odottaja kirjoitti:

Viikkoja kohta 17 kasassa ja monet kerrat on tullut juostua ultrassa runsaan vuodon takia =(

Jos täällä on muita saman ongelman kanssa painiskelevia vielä paikalla, niin ois kiva vaihtaa lisää kokemuksia =)

Sama tilanne täällä,viikoja kohta 16 kasassa ja vuotanut kohtalaisen paljon tuhrua! lääkärillä rampannut koko ajan!! :( pelottaa koko ajan!! olis tosi kiva puhua muitten kohtalo tovereiden kanssa!

• Sormus
        knappen kirjoitti:

Sama tilanne täällä,viikoja kohta 16 kasassa ja vuotanut kohtalaisen paljon tuhrua! lääkärillä rampannut koko ajan!! :( pelottaa koko ajan!! olis tosi kiva puhua muitten kohtalo tovereiden kanssa!

Olen nyt rv12 0 ja vuotoja on ollut nyt 2 viikkoa. Ekalla kerralla tuli ihan verta ja sen jälkeen tullut ns.vanhaa verta joka päivä. Minulla vuoto ei kuitenkaan ole mitään suurta, mutta pikkuhousun suojaa joudun jatkuvasti käyttämään. Vauvalla on kuitenkin tähän asti ollut kaikki hyvin. Huomasin, että jos liikun hieman enemmän, niin silloin tulee vuotoakin. Ultrassa näkyi kohdun seinämässä "kaistale", ei se ollut repeytymä, mutta jotain kuitenkin. Kätilö ei osannut sanoa mikä se on. Alaselkä kipuja minulla on ollut aika paljon, ajoittain myös alamahaan koskee.
        Kertokaahan kohtalo toverit kuulumisianne!! Ja kertokaa, miltä se hematooma näyttää ultrassa!

• MariTee

Heippa kaikille jotka näiden ikävien vuotojen takia joudutte olemaan sydän syrjällään.

Kertokaahan kuulumisia miten on mennyt? Onko raskaudet jatkuneet vuodoista huolimatta?

Itellä alko just eilen tuollainen ruskea vuoto ja sairaalaan menin, lääkäri sanoi että osittain istukka kohdunsuun päällä ja jotain tummempia alueita näytti (jäi epäselväksi että oliko ne istukassa vai kohdunseinämässä vai missä) missä verta on.

No tänään holahti sitten pyttyyn ihan kirkasta verta todella reippaasti ja eikun taas päivystykseen. Ja ihmeen kaupalla siellä vauva sytkytteli ihan muina miehinä. Tänään lääkäri puhui jostain verenpurkauksista ja näyttikin niitä mulle. Sanoi että vaikea sanoa onko ne kasvanu eilisestä vai ei. Ohjeeksi sain vaan seurata tilannetta ja tulla takaisin jos vuoto menee sellaseksi etten sen kanssa pärjää tai jos tulee sietämättömiä kipuja. Tarkoittanee sitten sitä että siinä vaiheessa varmaan on jo toivo aikalailla mennyttä...

No mutta, pelonsekaisin tuntein täällä elellään nyt. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Ultrien perusteella nyt mentäs rv.10 1.

ELi, kertokaahan te pidemmälle ehtineet nyt kokemuksia että miten on menny.

Tänään

• raskaana h 12+0

Heippa!

Mulla oli ekan kerran vuotoa h8 0, mikä alkoi aivan yllättäen metrossa niin että koko metron lattia varmaan virtasi verestä. Kipuja ei kuitenkaan ollut, joten en pystynyt mitenkään ennakoimaan tuota vuotoa. No, olin varma keskenmenosta ja odottelin pari päivää ja sitten menin lääkäriin ja yllättäen siellä olikin sikiö elossa ja istukka kohdunsuun päällä täysin ja kohdussa mahdollinen 3cm myoma. Ei muuta kuin jatkamaan normaalia elämää.
        Vuoto jatkui rusehtavana, kunnes kävin kunnon hyppyjumpassa ja tämän jälkeen h 11 3 alkoi taas runsas verinen vuoto, joka jatkuu edelleenkin runsaahkona, mutta rusehtavana. Tuolloin menin heti seuraavana päivänä ultraan ja siellä nähtiin hematooma kokoa 4,5 cm x 1cm. Sairaslomaa kaksi päivää, kun teen fyysisesti raskaahkoa seisomatyötä.
        Kävin tänään np ultrassa ja siellä nähtiin hematooman kasvaneen kokoon 5cm x1cm. Johtopäätökseksi sairaslomaa 1 viikko. Vain lepo on ainut mikä voi nyt auttaa. Mahdollisuudet lääkärin mukaan raskauden jatkumiselle vielä ovat olemassa ( hänen mukaansa noin 50% jatkuu normaalisti ja 50% menee kesken tai muuten huonosti). Itse selailin tässä vaiheessa tarkemmin kirjallisuutta ja siellä sanottiin, että jos vuoto on kohtuullisen runsasta, on onnistumisen tod. näk. vain 25%. Eli vaikea kait se on sanoa, mikä se riski sitten esim. henk. kohtaisella tasolla on.

Todella mukavaa kuulla, että kyllä ne joskus ovat menneet hyvinkin nuo raskaudet hematoomien kanssa :-)
        Onhan tämä henkisesti kovin raskasta odotella taas sitä runsasta vuotoa ja mahdollista keskenmenoa.

Toivon kaikille muillekin tsemppiä joilla on tämä tylsä hematooma ja vuotoa!!!! Ja kertokaahan lisää kuulumisia miten menee.

• Ap kirjoittaja
        raskaana h 12+0 kirjoitti:

Heippa!

Mulla oli ekan kerran vuotoa h8 0, mikä alkoi aivan yllättäen metrossa niin että koko metron lattia varmaan virtasi verestä. Kipuja ei kuitenkaan ollut, joten en pystynyt mitenkään ennakoimaan tuota vuotoa. No, olin varma keskenmenosta ja odottelin pari päivää ja sitten menin lääkäriin ja yllättäen siellä olikin sikiö elossa ja istukka kohdunsuun päällä täysin ja kohdussa mahdollinen 3cm myoma. Ei muuta kuin jatkamaan normaalia elämää.
        Vuoto jatkui rusehtavana, kunnes kävin kunnon hyppyjumpassa ja tämän jälkeen h 11 3 alkoi taas runsas verinen vuoto, joka jatkuu edelleenkin runsaahkona, mutta rusehtavana. Tuolloin menin heti seuraavana päivänä ultraan ja siellä nähtiin hematooma kokoa 4,5 cm x 1cm. Sairaslomaa kaksi päivää, kun teen fyysisesti raskaahkoa seisomatyötä.
        Kävin tänään np ultrassa ja siellä nähtiin hematooman kasvaneen kokoon 5cm x1cm. Johtopäätökseksi sairaslomaa 1 viikko. Vain lepo on ainut mikä voi nyt auttaa. Mahdollisuudet lääkärin mukaan raskauden jatkumiselle vielä ovat olemassa ( hänen mukaansa noin 50% jatkuu normaalisti ja 50% menee kesken tai muuten huonosti). Itse selailin tässä vaiheessa tarkemmin kirjallisuutta ja siellä sanottiin, että jos vuoto on kohtuullisen runsasta, on onnistumisen tod. näk. vain 25%. Eli vaikea kait se on sanoa, mikä se riski sitten esim. henk. kohtaisella tasolla on.

Todella mukavaa kuulla, että kyllä ne joskus ovat menneet hyvinkin nuo raskaudet hematoomien kanssa :-)
        Onhan tämä henkisesti kovin raskasta odotella taas sitä runsasta vuotoa ja mahdollista keskenmenoa.

Toivon kaikille muillekin tsemppiä joilla on tämä tylsä hematooma ja vuotoa!!!! Ja kertokaahan lisää kuulumisia miten menee.

Minähän se tän aiheen aloitin silloin ja nyt meillä tuhisee kuudes vauva täällä kotona. Syntyi 7.8. Vuodot jatkui rv 17 asti aina sellaisena holahtelemalla. Kaikki meni kuitenkin siten hyvin joskaan peloista en koko raskauden aikana päässyt. Mutta vuodoista huolimatta voi raskaus mennä ihan normaalistikin, toki riskit ovat suuremmat aina kun on vuotoja. Toivottavasti kaikilla muillakin menee raskaus hienosti loppuun asti ja vuodot loppuis!

• minullakin hemat
        Ap kirjoittaja kirjoitti:

Minähän se tän aiheen aloitin silloin ja nyt meillä tuhisee kuudes vauva täällä kotona. Syntyi 7.8. Vuodot jatkui rv 17 asti aina sellaisena holahtelemalla. Kaikki meni kuitenkin siten hyvin joskaan peloista en koko raskauden aikana päässyt. Mutta vuodoista huolimatta voi raskaus mennä ihan normaalistikin, toki riskit ovat suuremmat aina kun on vuotoja. Toivottavasti kaikilla muillakin menee raskaus hienosti loppuun asti ja vuodot loppuis!

Onneksi sinulla "aloittaja" meni kaikki hyvin. Miten teillä muilla? Minulla on ollut monia viikkoja vuotoa, jatkuu edelleen ja ihan punaisena, välillä ruskehtavaa ja runsaampaa ja välillä hieman loppuu, mutta alkaa sitten uudestaan. MIten muilla? Ovatko vuodot jatkuneet? Tässä tulee todellakin hulluksi ja pelätä saa jatkuvasti..

• komppis07
        minullakin hemat kirjoitti:

Onneksi sinulla "aloittaja" meni kaikki hyvin. Miten teillä muilla? Minulla on ollut monia viikkoja vuotoa, jatkuu edelleen ja ihan punaisena, välillä ruskehtavaa ja runsaampaa ja välillä hieman loppuu, mutta alkaa sitten uudestaan. MIten muilla? Ovatko vuodot jatkuneet? Tässä tulee todellakin hulluksi ja pelätä saa jatkuvasti..

Mulla alkoi raskausviikolla 7 ruskea tuhruvuoto ja ultrassa 7 2 todettiin, että sikiö on pieni ollakseen niinkin vanha mutta syke näkyi normaalina. 8 5 aloin vuotamaan ihan kirkasta verta menkkojen verran ja ultrassa nähtiin 1cm kokoinen hematooma sikiöpussin ulkopuolella. Kontrollissa 9 2 syke näkyi vieläkin. Niskaturvotusultrassakin näkyi oikein liikkuva sikiö ja kaikki osat paikallaan 11 5 mutta laskettua aikaa siirrettiin viikolla taaksepäin 10 5. Seuraavalla viikolla löytyi kuitenkin kuollut sikiö, oli kuollut 11 1 ja luultavasti perjantaina 13.päivä koosta päätellen :(
        Ei tiedetä johtuiko keskenmeno hematoomasta, mutta niin voisi epäillä. Luultavasti sikiössä on ollut jo aluksi jotain vikaa, kun kasvu oli hidastunut jo alkuvaiheessa.

Toivotaan ensi kerralla parempaa onnea.

• Suffe
        komppis07 kirjoitti:

Mulla alkoi raskausviikolla 7 ruskea tuhruvuoto ja ultrassa 7 2 todettiin, että sikiö on pieni ollakseen niinkin vanha mutta syke näkyi normaalina. 8 5 aloin vuotamaan ihan kirkasta verta menkkojen verran ja ultrassa nähtiin 1cm kokoinen hematooma sikiöpussin ulkopuolella. Kontrollissa 9 2 syke näkyi vieläkin. Niskaturvotusultrassakin näkyi oikein liikkuva sikiö ja kaikki osat paikallaan 11 5 mutta laskettua aikaa siirrettiin viikolla taaksepäin 10 5. Seuraavalla viikolla löytyi kuitenkin kuollut sikiö, oli kuollut 11 1 ja luultavasti perjantaina 13.päivä koosta päätellen :(
        Ei tiedetä johtuiko keskenmeno hematoomasta, mutta niin voisi epäillä. Luultavasti sikiössä on ollut jo aluksi jotain vikaa, kun kasvu oli hidastunut jo alkuvaiheessa.

Toivotaan ensi kerralla parempaa onnea.

Itse olen melko peloissani.Asumme pienellä paikkakunnalla ja raskaus on edennyt viikolle 11 3 enkä ole vielä ultraan päässyt.Ala vatsassa välillä kipua ja tulee pyyhkäistessä sekä siteeseen vuotona haalean punaista vuotoa.Ensimmäinen lapsi ja pelkääminen vain kasvaa kun ei lääkärit reagoi asiaan mitenkään.Vuotoa on ollut aina silloin tällöin ja nyt sitten ollut jo muutaman päivän putkeen.

• mmmau
        Suffe kirjoitti:

Itse olen melko peloissani.Asumme pienellä paikkakunnalla ja raskaus on edennyt viikolle 11 3 enkä ole vielä ultraan päässyt.Ala vatsassa välillä kipua ja tulee pyyhkäistessä sekä siteeseen vuotona haalean punaista vuotoa.Ensimmäinen lapsi ja pelkääminen vain kasvaa kun ei lääkärit reagoi asiaan mitenkään.Vuotoa on ollut aina silloin tällöin ja nyt sitten ollut jo muutaman päivän putkeen.

Olen raskaana 7 6 viikolla tällä hetkellä ja minulla oli tässä yks päivä menkojen tapaaista veren vuotoa noin 45 min ajan sen jälkeen olen tihkunen semmoista rusehtavaa verta. Oisko se keskenmeno? Minulla ei ole ollut mitää tai minkää laisia kipuja ollenkaa.. Soitin naistenpoliglinikalle päivystykseen asiasta. Mutta ne sanoin minnulle että seuraa vuotoa olen seurannut vuotoa tihkuu edelleen tihkumista on ollu ja tihkunut noin 7 pv pari päivänä ei tihkunut ollenkaa. voiko se johtua yhdynnästä? Olen todella huolisiaan asiasta vaikka olikin vahinko raskaus mutta silti todella toivottukin. kun lääkärit ei voi katsoa minua ultraäänikuvalla kun minulla ei ole kipuja. Pitäisikö mennä yksityiselle lääkärille varmistaa asia?

• Turha potilas?

Olen nyt raskaana 11. viikolla. Vuotoa ollut nyt yli kolme viikkoa. Muutaman päivän välein hulahtaa kunnolla verta siteeseen. Välillä se on sentään ruskeaa eikä punaista. Pääsin toissapäivä lopulta - viikkokausia ympäriinsä soiteltuani ja apua rukoiltuani - ultrattavaksi, mutta sattui olemaan päivä jona vuotoa ei ollut - tai se alko vasta kovakouraisen sisätutkimuksen jälkeen. Mitään hematoomaa tms. ei näkynyt, joten arvoitujseksi jäi, mistä vuodan.

Pelkään tulehdusta ja keskenmenoa tämän jatkuvan vuotelun vuoksi. Mielestäni hajukin on viime päivät ollut sellainen, että viittaa tulehdukseen. Siitä huolimatta ei mitään tulehduskokeita otettu, sanottiin vain, että jos kesken menee, sille ei kukaan mahda mitään.

Toinen asia, jota vuodon takia pelkään, on oman veriryhmäni Rh-negatiivisuus. Lapsi kun ymmärtääkseni on perinyt isältään Rh-positiivisuuden, ja siis vaarassa kuolla kohtuun, jos veremme pääsevät raskausaikana sekoittumaan niin että kehoni muodostaa lapsen veren punasolut tuhoavaa vasta-ainetta. Koska nyt ei saatu selville mistä kohtaa vuodan, ei pystytty edes sanomaan onko tätä riskiä olemassa.

Ja mitä ihmettä tarkoitti sekin, ettei lääkäri sisätutkimuksessa tahtonut ollenkaan löytää kohdun napukkaa? Onko kohdun kaulakanava jotenkin lyhentynyt ja keskenmeno erittäin todennäköinen? Tuohon en siis saanut vastausta edes kysymällä,

Todella yksin olen saanut pelätä, kun suhtautuminen tuolla Naistenklinikallakin tosiaan on sellainen, kuin olisin aivan turhan päiten tullut lääkärin aikaa kuluttamaan.

• Katkera

Hei vaan, oma kokemukseni viime kesältä..
        Olin rv 10 kun aloin vuotamaan verta, soittelin Kätilöopiston päivystykseen mutta he eivät ottaneet minua sisään vaan sanoivat että on normaalia. Ultrassa olin käynyt muutaman kerran jo eikä siellä ollut näkynyt mitään poikkeavaa.
        Noin 1,5 viikon vuotamisen(vuoto oli koko ajan kuin niukkaa kuukautisvuotoa) jälkeen kun istuin tuolilla ja nousin ylös, huomasin että koko takamukseni oli aivan veressä. Housujen läpi valui todella runsaasti kirkasta verta, ehdin juuri ja juuri juosta kylpyhuoneeseen ja laskemaan housuja kun sisältäni holahti ison nyrkin kokoinen veriklimppi. En tosin tiennyt sen olleen hematooma vaan luulin keskenmenoksi.
        Vuosin todella paljon verta, lähdin päivystykseen ja siellä ultrattiin sikiö ja istukka olevan kunnossa. Verikokeetkin otettiin, tulehdusarvot olivat 19. Minut käännytettiin sitten pois ja hoitajien sanat: "ei me tiedetä mikä se juttu on voinu olla".

Seuraavana aamuna heräsin koviin supistuksiin jotka kestivät noin tunnin, sitten tuli keskenmeno. Lähdin taas päivystykseen, sain cytotecit (tyhjennyspillerit) koska kohtuun oli jäänyt runsaasti raskausmateriaalia. Pari päivää eteenpäin minulle nousi yli 39 asteen kuume ja alavatsa oli todella kipeä. Eli taas päivystykseen. Tulehdusarvot olivat 117 ja jouduin kaavintaan. Osastolle jouduin vielä kahdeksi yöksi koska sain antibiootit suoraan suoneen.
        Kamala kokemus, ja väkisinkin herää ajatus että jos hematooma olisi löydetty, ja minua ohjeistettu lepäämään jne olisiko se mennyt kesken...

• todella huolestunut

Hei
      itelläni ollut kans tota ruskeaa vuotoa ja välillä tullut verta. ensimmäisen kerran vuotoa tuli kun olin ollut yhdynnässä mieheni kanssa, silloin tuli veristä vuotoa. sitä tuli vaan vähän. seuraavana aamuna tuli vielä vähän mutta sen jälkeen on tullut van ruskeaa vuotoa. välillä se on loppunut mutta välillä se tulee takaisin. nyt on ainakin melkeen viikon tullut tota ruskeaa vuotoa ja on ollut alavatsa kipuja. enimmäkseen kipuja on ollut alavatsan oikealla puolella.. olen lukenut paljon että tämä voi olla merkki keskenmenosta tai tulevasta keskenmenosta. tämä on minulle ensimmäinen raskaus ja todella toivon että kaikki olisi hyvin. kysyin äidiltanikin ja hän sanoi että vuoto on normaalia joten en ole sitten kauheasti panikoinut.

mutta voisiko joku jolla on kokemusta tästä niin kertoa mikä tämä voisi olla. minulla on ultra ensiviikolla ja pelkään että kun menen sinne niin siellä ei näkysisi sitten mitään.. :(

• ei voi sanoa

Verenvuodon tavallisimmat syyt ovat erilaisia eri aikoina raskautta. Varmaankaan kukaan ei osaa ottaa mitään kantaa, kun et kertonut raskausviikkojasi.

• Todella huolestunut

no mulla on raskausviikot 9 2

• älä huolestu liikaa

Noilla viikoilla vuotojen ei tarvitse tarkoittaa mitään. Mutta voi olla kyse myös keskenmenosta. Minulla ensimmäisessä keskenmenossa vatsa kipuili noihin aikoihin ja tarkoitti keskeytynyttä keskenmenoa. Toisessa keskenmenossa vähäistä ruskeaa vuotoa noilla viikoilla ja keskeytynyt keskenmeno pari viikkoa myöhemmin. Itselläni ei ole ollut onnistuneissa raskauksissa kipuja tai vuotoja varhaisilla viikoilla, mutta kyllä ilmeisesti monella on vuotoja onnistuneissakin raskauksissa. Et voi tehdä mitään muuta kuin odottaa ja katsoa, mitä tapahtuu. rv12 ultrassa näet viimeistään tilanteen...Yleensäkään et voi tehdä mitään asialle, jos keskenmeno on tulossa, joten sitä ei kannata liikaa stressata. Kuten minulle sanottiin sairaalapäivystyksessä rv 22 6 että jos vauva syntyy, niin mitään ei tehdä vielä silloinkaan vauvan pelastamiseksi. Siinä vaiheessa pyritään pelastamaan vain äiti. Vasta viikolta rv23-24 vauvakin yritetään pelastaa. Eli turha liikaa stressata, kun asialle ei olisi mitään tehtävissä kuitenkaan (paitsi lepo).

• Huolestunut5

Hei,
      Minulla on ollut vuotelua alku raskauden viikoista asti.
      Ensinmäinen todella runsas vuoto tuli rv 4 joka kesti 3 pv ja muuttui sitten rusehtavaksi jota kesti reilun viikon. Tällöin en tiennyt vielä olevani raskaana ja vuodotkin tuli kuukautisten aikaan joten en osannut aavistaa mitään.
      Taas rv 6 verinen vuoto alkoi kesti päivän ja muuttui rusehtavaksi vuodoksi jota kesti 2 päivää.
      Rv 9 alkoi taas todella runsas verinen vuoto ja jouduin sairaalaan ja siellä todettiin ultrassa kaiken olevan kunnossa. Jäin seurantaan yöksi ja pääsin kotia. Ruskea vuoto jatkui taas viikon verran.
      Verinen vuoto taas rv 11 ja kesti vajaan vuorokauden ja neuvolan ultrassa todettiin kaikki olevan kunnossa.
      Rakenneultrassa rv 12 sikiöllä kaikki ok. ei mitään poikkeavaa löytynyt. Mutta ultrassa näkyi vuotoa ja hyytymiä.
      Parin päivän päästä jouduin todella runsaan vuodon takia taas sairaalaan ja sikiöllä oli kaikki hyvin ultran mukaan ja jäin seurantaan. Seuraavana päivänä vuotoa ei enää tullut. Ultrassakaan ei enää näkynyt vuotoja eikä hyytymiä. Käskettiin 3 pv olla ponnistelematta.
      Nyt on tullut rv13 ja rv 14 rusehtavaa vuotoa. Alaselkää on särkenyt välillä.
      Nyt elän jännityksessä päivä kerrallaan ja pelkään vuotoja. Minulle on sanottu vaan, että on hyvä merkki jos vuodot loppuu ja sikiöllä on kaikki hyvin niin raskaudella on hyvät mahdollisuudet jatkua, mutta jos menee kesken niin sille ei voi mitään. Minulla todettiin ultrassa istukan reunan vuotavan. Se ei ole kohdunsuun päällä vaan sivulla aika reippaasti alhaalla.
      Edellisissä raskauksissa ei vuotoja ole ollut. Olisi kiva kuulla onko kellään ollut samanlaista vuotelua ja miten on raskaus sujunut.

• linda3

Hei!

Olen samassa tilanteessa kuin moni edellä oleva. Tiputtelu vuoto alkoi n.raskausviikolla 9 ja on jatkunut koko ajan vähäisenä eiliseen saakka. Olen nyt 12 1 viikoilla ja eilen tosiaan yhtäkkiä hulahti oikeen kunnolla veret housuihin.
      Onneksi oli side ,mutta se täyttyi niin kovaa vauhtia verestä että joutui 2 vaihtamaan ennen kuin olin Kättätillä 45minuutissa.
      Olin 99% varma että olen saanut keskenmenon koska vuoto oli niin hurjaa.
      Hoitajakin toi minulle jo tarkkailuhuoneeseen leikkaussalin vaatteet ja näin ilmeestä että hänkin oli siinä uskossa. Lääkäri otti minut huoneeseen ja tutki ,siellä sikiö oli elossa ja voi hyvin ,istukka on niin alhaalla että vuotaa mutta on tää niin pelottavaa että jos näin jatkuu niin miten tätä henkisesti jaksaa.
      Pääsin muutaman tunnin tarkkailun ja kokeiden jälkeen pois kun tunsin oloni hyväksi.
      Tänään taas vuoto jatkuu tiputtelemalla. on tää niin harmillista, Tietenkin olen niiiin kiitollinen kun näin että pikkusella oli toistaseks kaikki hyvin. Lepoa vaan suositeltiin .2 vko sairasloma.
      Ennestään 2 raskautta eikä kummassakaan mitään vuotoja..siks tää kaikki onkin niin uutta ja pelottavaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe