UUdet tilinumerot

miljoonille

35

17050

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jasse.

      verkkopankissa hankaloita asiointia koska yhden kerran kun jaksaa näppäillä uuden tilinumeron (oikein...), se on aina valmiina oletuksena.

      • kannattaa...

        laittaa kaikki valmiiksi odottamaan pientä vekkulivirusta, joka napsasee sen numerosarjan :)


      • voi ja hohhoijaa...
        kannattaa... kirjoitti:

        laittaa kaikki valmiiksi odottamaan pientä vekkulivirusta, joka napsasee sen numerosarjan :)

        jotta pääsisi Sampo-verkkopankkiin, siis omille sivuilleen, EDES näkemään sen tilinumeron ja muut omat tiedot, pitää ensin kirjautumisvaiheessa näppäillä asiakasnumero ja nelinumeroinen tunnusluku. Sen jälkeen pitää vielä näppäillä ainutkertaislta turvalukukortilla olevaa tiettyä lukua vastaava avainluku!

        Olishan se hullua, jos tuollaiset varmistusportit läpäistyään vielä pitäisi alkaa uudelleen naputtelemaan tilinumeroita!


      • voi ja hohhoijaa...
        voi ja hohhoijaa... kirjoitti:

        jotta pääsisi Sampo-verkkopankkiin, siis omille sivuilleen, EDES näkemään sen tilinumeron ja muut omat tiedot, pitää ensin kirjautumisvaiheessa näppäillä asiakasnumero ja nelinumeroinen tunnusluku. Sen jälkeen pitää vielä näppäillä ainutkertaislta turvalukukortilla olevaa tiettyä lukua vastaava avainluku!

        Olishan se hullua, jos tuollaiset varmistusportit läpäistyään vielä pitäisi alkaa uudelleen naputtelemaan tilinumeroita!

        Jos sitten aikoo tehdä jotain toimintoja "omassa verkkopankissaan" - esimerkiksi siirtää rahaa toiselle tilille tai maksaa laskuja - pitää taas naputella turvalukukortin tiettyä lukua vastaava avainluku!


      • lmkjo

        siinä olellinen


      • opbank
        voi ja hohhoijaa... kirjoitti:

        Jos sitten aikoo tehdä jotain toimintoja "omassa verkkopankissaan" - esimerkiksi siirtää rahaa toiselle tilille tai maksaa laskuja - pitää taas naputella turvalukukortin tiettyä lukua vastaava avainluku!

        Ei Osuuspankissa ainakaan tarvi kuin kerran omat tunnukset ja vaihtuva salanumero niin kyllä raha liikkuu!!!!!


    • touhua

      suurimmalle osalle kansaa,eivät he liikutte rahoja ulkomailla kovinkaan usein.

      • prius

        Voi johtua siitä, että se on niin hankalaa nykyään. IBAN-koodi on varmaan mörkö, jota tavallinen kansa pelkää kuin verokarhua ainakin. Tosiasia kuitenkin on, että nykyisten verkkokauppojen aikakaudella oikeasti toimiville kansainvälisille kuluttajien tekemille tilisiirroille voisi olla tarvetta. Kaikilla kun ei ole syystä tai toisesta Visaa.


      • pölhö eeva
        prius kirjoitti:

        Voi johtua siitä, että se on niin hankalaa nykyään. IBAN-koodi on varmaan mörkö, jota tavallinen kansa pelkää kuin verokarhua ainakin. Tosiasia kuitenkin on, että nykyisten verkkokauppojen aikakaudella oikeasti toimiville kansainvälisille kuluttajien tekemille tilisiirroille voisi olla tarvetta. Kaikilla kun ei ole syystä tai toisesta Visaa.

        onkin pankkien luottoloukku. Oli se hankittava, kun muuten ei voinut todella asioida ulkomaiden kanssa.


      • ulkomaalainen

        Kyllä minä ymmärsin sen niin, että tämä tilinumeroiden muutos, itse asiassa vain maan tunnuksen laitaminen ja numeron pituuden tasaus, ovat ensiaskeleita eurooppalaajuiseen pankkijärjestemään.

        Kun se on aikaansaatu, on ihan sma mistä ostat tavarat ja palvelut, eikä kukaan jämmaa rahojasi jossain (minulla kerran kome viikoa!). Se on puhtaasti kuluttajan etu.

        Toisaalta saataa käydää niin, että nuo turhaanjoutavat pikkupankit häviävät aikoinaan kun ne eivät nytkään tee muuta kuin ottavat välistä ja porskuttavat sillä. Kuka nykyisin tarvitse ennen tiskipalveluja?


    • niin hankalaa kattoa lapusta mikä se tilinumero on ja kirjoittaa numerot oikeaan järjestykseen

    • pitää?

      miksi haluat opetella tilinumerosi ulkoa?
      itsellä ainakin riittää että muistaa verkkopankin käyttäjätunnuksen ja salasanan. tosin nekin muistaa selain enkä minä.
      jos tilinumero pitää jollekin antaa, copy pastetan sen muistiinpanoista.
      tuossa nyt on aivan sama onko tilinumero 10 merkkiä vaiko 100 merkkiä.

      • suomalaista,

        heistä alle 500.000 tarvitsee tuollaista uudistusta onko 5 miljoonan pakko ottaa myös?


      • tuo on..
        suomalaista, kirjoitti:

        heistä alle 500.000 tarvitsee tuollaista uudistusta onko 5 miljoonan pakko ottaa myös?

        nyt pitää olla oma tilinumero kahteen kertaan.
        perinteisessä muodossa suomessa asioidessa ja iban-muodossa ulkomailla asioidessa.
        jatkossa siis riittää yksi tilinumero kahden sijaan joten homma helpottuu pirusti.


      • "fiksua"

        Selaimellahan ne kannattaa "ne" salasanat ja tunnukset säilyttää. KIITOS HIENOSTA VINKKISTÄ.Ja vielä paremmin tuo toimii kun sulkee palomuuri- sekä virustorjuntaohjelmat.


      • hehehe..
        "fiksua" kirjoitti:

        Selaimellahan ne kannattaa "ne" salasanat ja tunnukset säilyttää. KIITOS HIENOSTA VINKKISTÄ.Ja vielä paremmin tuo toimii kun sulkee palomuuri- sekä virustorjuntaohjelmat.

        pisteet sulle...:)


      • niillä tekee?
        "fiksua" kirjoitti:

        Selaimellahan ne kannattaa "ne" salasanat ja tunnukset säilyttää. KIITOS HIENOSTA VINKKISTÄ.Ja vielä paremmin tuo toimii kun sulkee palomuuri- sekä virustorjuntaohjelmat.

        mun koneelle nyt tuskin fyysisesti kukaan pääsee. ssh:n kautta toki pääsee jos tietää tunnukset.

        mutta mitä hemmettiä kukaan tekee mun pankin käyttäjätunnuksella ja salasanalla?
        näkee sen ettei mun tilillä ole rahaa :)
        nimittäin kun jos siirtoja halutaan tehdä niin se vaatii kertakäyttöisen tunnusluvun. vinkkinä rosvoille, että se on tossa monitorin vieressä.

        ja palomuuria ei muuten koneessa ole koska olen laittanut koko lähiverkon NAT:n taakse.
        virustorjuntaa taas linuxissa ei tarvita koska ei ole toimivia viruksiakaan _vielä_.


      • turvallisempi?
        "fiksua" kirjoitti:

        Selaimellahan ne kannattaa "ne" salasanat ja tunnukset säilyttää. KIITOS HIENOSTA VINKKISTÄ.Ja vielä paremmin tuo toimii kun sulkee palomuuri- sekä virustorjuntaohjelmat.

        kumpi on mielestäsi turvallisempi tapa säilyttää tunnuksia?
        se perinteinen post-it lappu näppiksen alla, vaiko kryptatussa tiedostojärjestelmässä kiintolevyllä niin että noi tunnuksetkin on vielä md5-tiivisteinä?

        haluatko samalla perustella vastaustasi?


      • KJHGFDSA
        turvallisempi? kirjoitti:

        kumpi on mielestäsi turvallisempi tapa säilyttää tunnuksia?
        se perinteinen post-it lappu näppiksen alla, vaiko kryptatussa tiedostojärjestelmässä kiintolevyllä niin että noi tunnuksetkin on vielä md5-tiivisteinä?

        haluatko samalla perustella vastaustasi?

        Muahhahaaa, LOISTAVAA :D


      • ei antse
        KJHGFDSA kirjoitti:

        Muahhahaaa, LOISTAVAA :D

        Onks antsel jotain ongelmii????


      • prius
        turvallisempi? kirjoitti:

        kumpi on mielestäsi turvallisempi tapa säilyttää tunnuksia?
        se perinteinen post-it lappu näppiksen alla, vaiko kryptatussa tiedostojärjestelmässä kiintolevyllä niin että noi tunnuksetkin on vielä md5-tiivisteinä?

        haluatko samalla perustella vastaustasi?

        No eipä niillä pelkillä selaimen muistamilla tunnuksilla ainakaan Sampossa tee mitään. Pitää olla vielä se joka kerta muuttuva numero tiedossa. Jos olisin rikas, en varmaan pitäisi kaikkia rahojani yhdellä tilillä enkä suurinta osaa sellaisella, johon pääsee verkkopankista käsiksi. Mutta koska olen tavallinen köyhä, niin on minulle ihan yksi hailee vaikka joku pääsisikin näkemään saldoni (kuten Sampossa vanhaan hyvään aikaan pääsi niillä selaimen muistamille numeroilla). Noh, nyt kun Sampo muutti käytännön niin, että se vittuileva muuttuvakin numero tarvitaan kirjautumiseen, niin tein sen mikä nyt jokaisen laiskan köyhän tapa reagoida tuollaiseen on, että otin A3 koossa valokopion niistä muuttuvista numeroista ja liimasin seinälle näytön yläpuolelle. Eipähän tarvitse kävellä lompakolle niitä etsimään. Minä vaan kysyn, että missä se Sampon muutoksen tietoturva tässä ratkaisussa on? Oli se vaan hienoa, kun tuonkin sai valita asetuksista, mutta ei. Nykyään sieltä tulee vittuilua vittuilun perään tietoturvan muodossa ja kaikki pelkästään siksi, että jotkut mummot ja ääliöt jakavat numeroitaan kun joku vähänkin kysyy sähköpostilla.

        Niin ja mikä olikaan se Sampon seuraava vittuilutapa? No tietysti vaatia Java sen verkkopankin käyttämiseen. Tarkoittaa kahta asiaa: 1) on hidas käyttää ja 2) ei ole turvallinen koska netti on pullollaan Java disassemblereita, jotka vieläpä toimivat erittäin hyvin ja ovat helppoja käyttää. Voin vain sieluni silmin kuvitella, miten joku haxeroitu Java mokkula korvaa sen Sampon viritelmän jonkun virusten saastuttamalla koneella ja nykäisee rahat seuraavassa maksutapahtumassa ihan toiselle tilille.


      • 15 b
        "fiksua" kirjoitti:

        Selaimellahan ne kannattaa "ne" salasanat ja tunnukset säilyttää. KIITOS HIENOSTA VINKKISTÄ.Ja vielä paremmin tuo toimii kun sulkee palomuuri- sekä virustorjuntaohjelmat.

        ja hysteerisiä, tietokoneittenne kanssa, oon hoitanut omalta koneeltani ,kaikki raha asiani (se vähä mitä mulla on) ja vielä käynyt kirjeenvaihtoakin pankin kanssa, niin kauan kun se tässä maassa on ollut mahdollista, ei ole tullut mieleenkään että joku pääsis mun pieniä rahojani viemään, eiköhän ton tyyliset hakkeroinnit ole ihan alan ammattilaisten touhua, eikä niitä muutama satanen kiinnosta,eiköhän ne liiku vähän isommilla areenoilla , ja jos on pelko persuksissa ja paljo fyrkkaa , paras olis kun hakisitte rahanne himaan patjan alle , ei tartte tunnuslukuja kun sieltä nostaa ja menee kauppaan tai pankkiin hoitelemaan turvallisesti asioitaan, voi yönsä nukkua ihan rauhassa, ja mitä tohon tilinumeron pituuteen tulee, on tosiaan sama onko 10 vai 100 numeroinen.


    • röpöpr

      Enhän minä osaa ulkoa nykyisiäkään.

    • Maksumies*

      Joutuu näpyttelemään pitempiä tilinumeroita, kun koettaa maksaa velkojille. Vaikka onhan noita viitekoodejakin joutunut jo näpyttelemään.

      Vakituiset rahanimijät voi tietysti laittaa saajaluetteloon.

      Mitäpä minä tätä kommentoin, kun tämä on mulle ihan samantekevä asia. Lähen hankkimaan elämää. Moikka!

    • taivaantulet

      Siis tein kerran testin, eli siirsin verkkopankilla rahaa Sampo pankista Osuuspankkiin perjantaina ja saman summan nostin Samposta ja vein saman kadun varella olevaan samaiseen Osuuspankkiin rahat tilille, jotka näkyivat heti kotona verkkopankissa. Mutta verkkopankilla siirtämäni rahat näkyivät vasta maannataina siellä Osuuspankin tilillä. Niin aika hidasta sähköinen rahan siirto pankista toiseen, en tiedä missä ne sähköiset rahat lojuivat sitten väliaikoina, itsekkin ehdin siinä välissä tekemään viikonloppuna kokousmatkan pääkaupunkiseudulle 750km sivu. Niin eihän tämä ole vain näiden mainittujen pankkien välinen asia!

    • se pankin

      tiliotteessa näkyvä iban-tunnus. Siis iban liittyy siihen uuteen tilinumeroon....

    • Paperiton lasku

      Ei se IBAN-tilinumero (eli 4 merkkiä pidempi tilinumero) tule pelkästään ulkomaille asiointia varten. Sitä tarvitaan myös verkkolaskujen välitykseen yritykseltä kuluttajan verkkopankkiin...että semmosta... kannattas tutustua asiaan kokonaan !

      • ongelmia

        Olen opetellut tilinumeroni ulkoa. On auttanut noin miljoonassa tapauksessa, kun on kysytty kelan tms paperiin tilinumeroa ja se on ollut omassa päässä eikä omalla tietokoneella 50 kilometrin päässä.

        Osaan myös kavereitteni numerot ja syntymäajat ynnä sosiaaliturvatunnukset ulkoa. Osaan myös kirjastokorttini numeron ulkoa (tarvitaan kun uusitaan lainoja netin kautta).


      • sie olet
        ongelmia kirjoitti:

        Olen opetellut tilinumeroni ulkoa. On auttanut noin miljoonassa tapauksessa, kun on kysytty kelan tms paperiin tilinumeroa ja se on ollut omassa päässä eikä omalla tietokoneella 50 kilometrin päässä.

        Osaan myös kavereitteni numerot ja syntymäajat ynnä sosiaaliturvatunnukset ulkoa. Osaan myös kirjastokorttini numeron ulkoa (tarvitaan kun uusitaan lainoja netin kautta).

        fiksu! "pokkaa syvään"


    • Suomi Suomi Suomi

      Kohtahan Suomi ei ole enään Suomi.
      Me ollaan kohta vaan joku pekkä EU maa.
      Miksi ihmisten elämästä pitää tehdä pikkuhiljaa yhä vaikeampaa ja vaikeampaa. Koko ajan jotain ihmeen muutoksia ja säähöksiä.
      Eikö ne helkkari soikoon voisi jo lopettaa!
      Muutan kohta jonnekkin pikku saarelle ja teen siitä OMAN maan! Mihin tämä paha maailma vielä menee! Suomen päättäjät ovat kyllä varsin väärässä asemassa! Stna!!!!!

      • buenoseerasenhorita

        Tuumasta toimeen vaan!


      • johan menee eu:n laki suome...

        edelle.


    • Nimetön

      Kuten kaikki muukin asia mitä Eu-Paskiaine on suoltanu ulos... Kenen Perkeleen idea oli liittyä mokomaan Perseenreikään???!!! Nim. Kyrpiintyny persaukine kansalaine.

    • tileille sitten

      menee rahat ja tilinumerot sekoittuvat eurooppalaisten kanssa ja kun näin käy ,,,niitä on vaikea selvittää ja oikoa kun koko eu -alue on mukana..hui!!!!!!!!

      • turhaa touhua.
        Minusta olisi paljon parempi että ne jotka haluavat hoitaa raha-asioita koko EU-alueella, tai joille saattaa tulla rahaa ulkomailta niin, hankkivat sellaisen tilin, jolla se onnistuu.

        ja kyllä tuo uudistus varmaan helpottaa hakkereiden touhua. Koko EU:n kokoiselle alueelle on helpompaa piiloutua kuin pieneen Suomeen, eikä kukaan huomaan kun, joku vetää muutaman miljoonan välistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe