Säästäminen

huolestunut kansalainen

On alkanut vähän mietityttää, pitäisikö minun säästää joku pesämuna?

Olen ihan hyvin toimeentuleva perheetön nainen. Minulla ei ole tilillä ikinä muutamaa tonnia enempää, eikä ole olemassa mitään säästötiliä, eikä juuri muutakaan omaisuutta...

Kuinka paljon teillä on säästöjä/sijoituksia/omaisuutta? HUolehditteko tulevaisuudesta?

182

77520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varren

      Kyllä omaa tulevaisuutta kannattaa ajatella...ja tehdä tarpeellisia sijoituksia.

      • _tarkkana_

        Yksi hyvä tapa säästää on pysyä hintatietoisena hankinnoissaan. Minä olen säästänyt pitkän pennin tämän ilmaisen kuponkin-palvelun avulla minkä löysin http://bit.ly/oman-kaupungin-tarjoukset

        Tuon avulla olen saanut tietoja oman kaupunkini tarjous tuotteista ja palveluista, mistä muuten olisin joutunut maksamaan 50-70% enemmän. Suosittelen!


      • Anonyymi

        Aina on vähän säästetty.


      • Anonyymi

        Pelkästään säästötilille säästäminen ei koskaan riitä, laita raha tekemään työtä puolestasi ja pistä säästöt sijoituksiin. Osakkeiden osalta saat mukavasti tuottoa sijoittamallesi summalle ja tuotto on aina tasaista koska osakkeita ei osteta hetken hurmioon vaan sen vuoksi että niitä pidetään pitkään.

        Haluatko olla taloudellisesti riippumaton? Laske kaikki asuinkulusi + ruokakulusi + huvittelu kulusi, kerro summa ensin 12 eli saat vuoden menot tämän jälkeen kerro summa vielä 25 jolloin saat summan joka sinun tulisi saada osakkeisiin jotta voi elää "tuotoilla" taloudellisesti riippumattomana. Lähde: https://saastamisenabc.fi


    • luo turvaa

      Itse olen 25v. ja rehellisellä työllä saanut säästettyä pienen n.30000€:n pesämunan. Osa sijoitettuna osakkeisiin osa korkoinstrumentteihin. Käyttötilillä en pidä kuin kahden viikon menoja vastaavan summan. Kyllä jo tuollakin summalla voi tulevaisuutta katsoa hieman huolettomammin :)

      • näkeekin.

        Luo turvaa.Kerro ihmeessä missä työssä olet tuon summan tuohon ikään mennessä, työlläsi ansainnut? Onko se,tuo maailman vanhin ammatti?


      • Arttiska
        näkeekin. kirjoitti:

        Luo turvaa.Kerro ihmeessä missä työssä olet tuon summan tuohon ikään mennessä, työlläsi ansainnut? Onko se,tuo maailman vanhin ammatti?

        Alhaiset asuinkustannukset, pienet elinkustannukset ja huono viinan sietokyky.. 25v ja 30000€.. Täysin mahdollista..


      • jänkäjoonas008
        Arttiska kirjoitti:

        Alhaiset asuinkustannukset, pienet elinkustannukset ja huono viinan sietokyky.. 25v ja 30000€.. Täysin mahdollista..

        Äitin helmoissa roikkuen eikä irti pääsystä tietoakaan vielä 25 vuoteen, silleen sitä säästyy kun ei kuluta. Omia varoja.


      • asdfdsfdf
        näkeekin. kirjoitti:

        Luo turvaa.Kerro ihmeessä missä työssä olet tuon summan tuohon ikään mennessä, työlläsi ansainnut? Onko se,tuo maailman vanhin ammatti?

        Haloo! Nollatuotolla 30000 saa säästöön 500€/kk 5 vuodessa ja kuuden prosentin vuosituotolla 400€/kk sijoituksella. Sen verran nyt pystyy säästämään jostain 1000 euron nettotuloistakin, jos vain haluaa. Eivät kaikki matalapalkkatyöläiset juo päivittäin kaljaa lähikuppilassa ja polta kahta askia tupakkaa päivässä.


      • Musta Kyy
        asdfdsfdf kirjoitti:

        Haloo! Nollatuotolla 30000 saa säästöön 500€/kk 5 vuodessa ja kuuden prosentin vuosituotolla 400€/kk sijoituksella. Sen verran nyt pystyy säästämään jostain 1000 euron nettotuloistakin, jos vain haluaa. Eivät kaikki matalapalkkatyöläiset juo päivittäin kaljaa lähikuppilassa ja polta kahta askia tupakkaa päivässä.

        helvetin konstilla säätät sen 500€/kk???
        Mua vituttaa yli kaiken nää kapitalistijeesustelijat ketkä tääl jakaa "hyviä" sijoitusneuvoja.
        Autoasentajana helvetin suuressa maanlaajuisessa merkkiliikkeessä,7,3€/h provisio myynnistä.
        Kuukaudessa käteen 1200€-1300€!!!!!!!!!!!!!
        Älkää helvetissä puhuko mulle mitään 500€:n säätämisestä!


      • asasdfsdf
        Musta Kyy kirjoitti:

        helvetin konstilla säätät sen 500€/kk???
        Mua vituttaa yli kaiken nää kapitalistijeesustelijat ketkä tääl jakaa "hyviä" sijoitusneuvoja.
        Autoasentajana helvetin suuressa maanlaajuisessa merkkiliikkeessä,7,3€/h provisio myynnistä.
        Kuukaudessa käteen 1200€-1300€!!!!!!!!!!!!!
        Älkää helvetissä puhuko mulle mitään 500€:n säätämisestä!

        Mieti itse! Työttömyyspäivärahalla elävä henkilö, jonka asunnonkin sossu maksaa, kustantaa yhteiskunnalle noin 700€ kuussa. Siis 700€:lla kuussa on mahdollista elää, asunto, ruoat, harrastukset, vaatteet ja kaikki mukaanluettuna. En tiedä miten, mutta niin ne vaan elävät. Jos 1200-1300 euron nettotuloilla eläisi yhtä vaatimattomasti kuin työtön, saisi 500€/kk säästöön. Olisiko se sen arvoista? En, v***u, yhtään välitä.


      • ,,..pilu,,,...
        asasdfsdf kirjoitti:

        Mieti itse! Työttömyyspäivärahalla elävä henkilö, jonka asunnonkin sossu maksaa, kustantaa yhteiskunnalle noin 700€ kuussa. Siis 700€:lla kuussa on mahdollista elää, asunto, ruoat, harrastukset, vaatteet ja kaikki mukaanluettuna. En tiedä miten, mutta niin ne vaan elävät. Jos 1200-1300 euron nettotuloilla eläisi yhtä vaatimattomasti kuin työtön, saisi 500€/kk säästöön. Olisiko se sen arvoista? En, v***u, yhtään välitä.

        ....,haista tosi paha ? ...lapua tosi paha haju...ei pese ei jynsä...varma asia...tina tai joki taina...hyvi otta suihin muta tosi paha haju alapaa....


      • myö..
        Musta Kyy kirjoitti:

        helvetin konstilla säätät sen 500€/kk???
        Mua vituttaa yli kaiken nää kapitalistijeesustelijat ketkä tääl jakaa "hyviä" sijoitusneuvoja.
        Autoasentajana helvetin suuressa maanlaajuisessa merkkiliikkeessä,7,3€/h provisio myynnistä.
        Kuukaudessa käteen 1200€-1300€!!!!!!!!!!!!!
        Älkää helvetissä puhuko mulle mitään 500€:n säätämisestä!

        Onpas joillakin autonasentajilla kehno palkka.. minä olen tehnyt niitä hommia puoli vuotta, ja tunnissa bruttoan jo 12,50€.
        Enkä todellakaan pidä itseäni vielä kaiken osaavana ammattilaisena..

        Niin, ja ikää minulla on 24, tilillä n.54k€, velaton auto n.7000€

        Asumiseen minulla ei mene tällä hetkellä rahaa, joten joka kuukausi jää n.900 ylimääräistä.

        Niin, ja viinaan käytän vuodessa n.150€, ja senkin tuon virosta..

        €urot tulee €uron luo.. se on luonnon laki :)


      • Saa nukkua pörssin aukeamis...
        Arttiska kirjoitti:

        Alhaiset asuinkustannukset, pienet elinkustannukset ja huono viinan sietokyky.. 25v ja 30000€.. Täysin mahdollista..

        Pesämuna noin 500 000 euroo sijoituksissa ja eri instrumentein aikaansaatu, en ole vielä pistänyt omia rahojani edes asuntoon, vaan olen vuokralla, koska nyt tuntuu siltä, että kohta nousee niin että kohisee.
        Jos olisin aloittanut niska limassa asunnon säästämisen, en olisi voinut ottaa lainkaan velkaa sijoituksiin ja en halua ottaa lisää lainaa asuntoon, että näin ja olin vain kolme vuotta osa-aikatyössä, koska merkonomille nyt ei töitä löytynyt työttömyyden hilluessa tosi korkealla ja mitä siitäkin palkasta olisi säästänyt.
        Treidaus ei kiinnosta vaan kunnon osakkeet ja osingotkin olen pistänyt suurimmaksi osaksi poikimaan lisää. Minulla ei ole autoa, koska hyvä polkupyörä ja muutaman kymmenen kilometrin lenkki on terveydellisesti tärkeää....ja tämä kaikki on totta.
        Ostan asunnon vasta myöhemmin ja lisäksi en ole naisten narrattavissa oleva yksilö.
        Täytyy pitää pää kylmänä. Silti olen muuten ihan sydämellinen ihminen.
        Meillä on perheessä kauppatieteen maistereita, mutta minua kiinnosti heti sijoitustoiminta eikä yliopistossa istuminen.


      • Roope-ankan rahasäiliö
        Saa nukkua pörssin aukeamis... kirjoitti:

        Pesämuna noin 500 000 euroo sijoituksissa ja eri instrumentein aikaansaatu, en ole vielä pistänyt omia rahojani edes asuntoon, vaan olen vuokralla, koska nyt tuntuu siltä, että kohta nousee niin että kohisee.
        Jos olisin aloittanut niska limassa asunnon säästämisen, en olisi voinut ottaa lainkaan velkaa sijoituksiin ja en halua ottaa lisää lainaa asuntoon, että näin ja olin vain kolme vuotta osa-aikatyössä, koska merkonomille nyt ei töitä löytynyt työttömyyden hilluessa tosi korkealla ja mitä siitäkin palkasta olisi säästänyt.
        Treidaus ei kiinnosta vaan kunnon osakkeet ja osingotkin olen pistänyt suurimmaksi osaksi poikimaan lisää. Minulla ei ole autoa, koska hyvä polkupyörä ja muutaman kymmenen kilometrin lenkki on terveydellisesti tärkeää....ja tämä kaikki on totta.
        Ostan asunnon vasta myöhemmin ja lisäksi en ole naisten narrattavissa oleva yksilö.
        Täytyy pitää pää kylmänä. Silti olen muuten ihan sydämellinen ihminen.
        Meillä on perheessä kauppatieteen maistereita, mutta minua kiinnosti heti sijoitustoiminta eikä yliopistossa istuminen.

        kysyin henkilöltä itseltään ja nykyisin ko. summa on 2.500 000 euroo, tieto oli muutaman vuoden takaa.
        Täytyy tietää asioista eikä tyytyä vaan Suomen markkinoihin ja käyttää todella eri instrumentteja.
        Warranteissa on isot riskit, joten suuria summia niihinei kannata panna, mutta jos on pistänyt ja hyvin natsaa, niin Roopen rahasäiliö repeää.


      • pihi opiskelija
        asasdfsdf kirjoitti:

        Mieti itse! Työttömyyspäivärahalla elävä henkilö, jonka asunnonkin sossu maksaa, kustantaa yhteiskunnalle noin 700€ kuussa. Siis 700€:lla kuussa on mahdollista elää, asunto, ruoat, harrastukset, vaatteet ja kaikki mukaanluettuna. En tiedä miten, mutta niin ne vaan elävät. Jos 1200-1300 euron nettotuloilla eläisi yhtä vaatimattomasti kuin työtön, saisi 500€/kk säästöön. Olisiko se sen arvoista? En, v***u, yhtään välitä.

        ei taida työtön välttämättä saada tuonkaan vertaa, n. 500e taitaa olla minimi. opiskelija saa keskimäärin 400e, tosin opiskelijakämpässä vuokra usein vähän halvempi (vaikka samaan hintaan saa parempia kämppiä usein muualtakin). ja tällä elää vielä ihan hyvin, on kokemusta. joten jos jatkaisin tätä samaa elämäntyyliä, eikä tarvitsisi opiskelukirjojakaan ostaa, niin 1200e palkasta jäisi säästöön 850e. asun yksiössä toisen opiskelijan kanssa (maksan puolet vuokrasta=220e)ja ruokaan menee 70-120e kuussa. loppu menee kirjoihin, liikuntavälineisiin, vaatteisiin, lääkkeisiin ym. välttämättömyyksiin. joskus ostan jopa karkkia tai käyn leffassa. on teillä kallis maku, jos yli 200e kuluu muihin kuin vuokraan.


      • Pieni palkkainen
        asdfdsfdf kirjoitti:

        Haloo! Nollatuotolla 30000 saa säästöön 500€/kk 5 vuodessa ja kuuden prosentin vuosituotolla 400€/kk sijoituksella. Sen verran nyt pystyy säästämään jostain 1000 euron nettotuloistakin, jos vain haluaa. Eivät kaikki matalapalkkatyöläiset juo päivittäin kaljaa lähikuppilassa ja polta kahta askia tupakkaa päivässä.

        Kahden teinin yksinhuoltaja tällä hetkellä. Ollut lasten kanssa yksin 10 v. otanut asunnon ja siinä samalla säästänyt lapsille rahaston ja itsellenikin pienoiset 10 000 euroo. Ei viina maistu eikä tupakkaakaan mene. Budjetti tehdään joka vuosi ja siinä pysytään, että silleen.


      • ag
        Musta Kyy kirjoitti:

        helvetin konstilla säätät sen 500€/kk???
        Mua vituttaa yli kaiken nää kapitalistijeesustelijat ketkä tääl jakaa "hyviä" sijoitusneuvoja.
        Autoasentajana helvetin suuressa maanlaajuisessa merkkiliikkeessä,7,3€/h provisio myynnistä.
        Kuukaudessa käteen 1200€-1300€!!!!!!!!!!!!!
        Älkää helvetissä puhuko mulle mitään 500€:n säätämisestä!

        ollenkaan mahdotonta. 1300 kk ansioilla, pistetään vuokra yksiöstä 500 €, omat kännykkälaskuni 20/kk vesisähkö, noin 600. eläminen kuussa meikäläisellä n.300 €/kk. jo tästä jäisi 400 euroa säästöön. Kun kerran sortuu säästäväisyyden tielle, siltä on vaikea poiketa :)


      • Kakskytplus
        Musta Kyy kirjoitti:

        helvetin konstilla säätät sen 500€/kk???
        Mua vituttaa yli kaiken nää kapitalistijeesustelijat ketkä tääl jakaa "hyviä" sijoitusneuvoja.
        Autoasentajana helvetin suuressa maanlaajuisessa merkkiliikkeessä,7,3€/h provisio myynnistä.
        Kuukaudessa käteen 1200€-1300€!!!!!!!!!!!!!
        Älkää helvetissä puhuko mulle mitään 500€:n säätämisestä!

        säästöön. Palkka 1450e/kk netto (eli käteen). Asumiskulut tällä hetkellä 475e/kk (sis. asuntolainan lyhennys, vastike ja vesi), puhelin n. 10e/kk (kerran kolmessa kuukaudessa tulee lasku), vakuutukset, sähkö, netti, lehti yms n. 100e/kk, bussilippu n. 50e/kk, ruokaan yms.menoihin n. 250e/kk. 50e kuukaudessa laitan säästöön koiran hoitokuluja varten.
        Säästöön jää n. 500e/kk.
        Eikä ole tee edes tiukkaa. Käyn salilla (töissä) ja liikun muutenkin, tapaan ystäviä (töissä käyviä) yms. Yleensä kahvitellaan jonkun kotona kun tavataan (itse leivotut pullat) ja joskus piipahdetaan kaupungilla kahvilla, syömässä, leffassa.
        Ruuat laitan itse kotona. Tulee edullisemmaksi ja saa huomattavasti maukkaampaa, kuin eineshyllystä. Ja kyllä syön terveellistä ruokaa paljon kasviksia ja täysjyvätuotteita yms. Vaihtelua saa pakastamalla aina osan ruuasta. Asun pääkaupunkiseudulla ja ainakin minun tarvitsemani yhteydet ovat kunnossa, joten en tarvitse autoa. Jos joskus tarvitsen lainaan vanhemmilta.
        Joku on joskus sanonut, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Kyllä minäkin saisin rahani tuhottua helpostikin jos kävisin joka viikko shoppailemassa trendejä. Pukeudun siististi, vaatteeni ovat ehjät ja tyylikkäät, tukka hoidettu jne. En vaan näe mitään syytä ostaa joka viikko uusia housuja ja paitoja :) Pidän hyvää huolta siitä mitä minulla jo on.
        Kyllä näillä tuloilla saa jokainen säästöön hieman jos vaan itse haluaa. Se on asennekysymys. Vaatii luonnetta vastustaa kiusauksia, jos on tottunut haluamaan paljon ja saamaan kaiken.


      • Anonyymi
        asasdfsdf kirjoitti:

        Mieti itse! Työttömyyspäivärahalla elävä henkilö, jonka asunnonkin sossu maksaa, kustantaa yhteiskunnalle noin 700€ kuussa. Siis 700€:lla kuussa on mahdollista elää, asunto, ruoat, harrastukset, vaatteet ja kaikki mukaanluettuna. En tiedä miten, mutta niin ne vaan elävät. Jos 1200-1300 euron nettotuloilla eläisi yhtä vaatimattomasti kuin työtön, saisi 500€/kk säästöön. Olisiko se sen arvoista? En, v***u, yhtään välitä.

        Paljonko tuostaa 700 on ruuan osuus, mites se sähkö ja sun muut


      • Anonyymi
        asasdfsdf kirjoitti:

        Mieti itse! Työttömyyspäivärahalla elävä henkilö, jonka asunnonkin sossu maksaa, kustantaa yhteiskunnalle noin 700€ kuussa. Siis 700€:lla kuussa on mahdollista elää, asunto, ruoat, harrastukset, vaatteet ja kaikki mukaanluettuna. En tiedä miten, mutta niin ne vaan elävät. Jos 1200-1300 euron nettotuloilla eläisi yhtä vaatimattomasti kuin työtön, saisi 500€/kk säästöön. Olisiko se sen arvoista? En, v***u, yhtään välitä.

        Miten pienituloinen säästää jos joudut hakeen kelasta joskus avustuksia niin sanotaan et käytä nuo säästöt ensin pois. Kaikki nää sijoitusneuvot ei ole tarkoitettu meille köyhille. Yhesti kävin kelassa ja hitsi kun se muija vaahtosi miten kaikki tilillä olevat rahat pitää ensin käyttää pois, kysyin pitääkö veikkaus ja sbonus tilikin ilmoittaa sitten se vasta innostu huutaan no ei siellä ollu kuitenkaan mut sainpahan huuattaa sitä muijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pienituloinen säästää jos joudut hakeen kelasta joskus avustuksia niin sanotaan et käytä nuo säästöt ensin pois. Kaikki nää sijoitusneuvot ei ole tarkoitettu meille köyhille. Yhesti kävin kelassa ja hitsi kun se muija vaahtosi miten kaikki tilillä olevat rahat pitää ensin käyttää pois, kysyin pitääkö veikkaus ja sbonus tilikin ilmoittaa sitten se vasta innostu huutaan no ei siellä ollu kuitenkaan mut sainpahan huuattaa sitä muijaa.

        Kaikki ei ole kaikkia varten. Eihän yhteiskunnan tuet ole tarkoitettukaan leveään elämään, vaan väliaikaiseksi tueksi.

        Sen sijaan, jos itse ostat omilla rahoillasi osakkeita ym. sijoitusinstrumentteja, niin se nyt on eri asia.
        Ihan niinkuin työelämässä, työn arvo ja lopputulos vaihtelee paljon, eikä kaikista töistä voi maksaa hyviä palkkoja.


      • Anonyymi
        Musta Kyy kirjoitti:

        helvetin konstilla säätät sen 500€/kk???
        Mua vituttaa yli kaiken nää kapitalistijeesustelijat ketkä tääl jakaa "hyviä" sijoitusneuvoja.
        Autoasentajana helvetin suuressa maanlaajuisessa merkkiliikkeessä,7,3€/h provisio myynnistä.
        Kuukaudessa käteen 1200€-1300€!!!!!!!!!!!!!
        Älkää helvetissä puhuko mulle mitään 500€:n säätämisestä!

        Mä säästän 1500 €/ kk . Ihan sillä mitä työksi kutsutaan . Tosin 14- 16 h / päivä töitä ja muutama viikonloppu / kk päälle . Laiskat ei säästä mitään .


    • Muna.........

      ...mutta vähän säästöjä, jonninverran omaisuudessa kyllä kiinni.

    • Riepu-Einari

      Perheettömänä on helppoa säästää. Minulle on nyt 45-vuotiaana kertynyt velaton asunto ja sen lisäksi talletuksia, korkosijoituksia ja osakkeita sen verran, että pärjään tarvittaessa varovasti laskien kymmenen vuotta ilman tuloja.

      Vielä muutama vuosi ja varallisuus riittää viralliseen eläkeikään asti. Siinä vaiheessa palkkatyö loppuu ja alkaa 15 vuoden ylimääräinen loma. Teenpähän sitten loppuikäni mitä huvittaa. Lisärahaa voi aina hankkia keinottelemalla.

      • Nimetön

        Saatanan Elvis!


      • Olen muutaman vuoden nuorempi,kämppäni ollut n.5 vuotta jo oma, taidamme kuulua siihen sukupolveen joka sai ostettua kämppänsä
        'järki'hinnalla, eli laina loppui joskus. Nykyään
        kun hankit niin hinnat takaavat sen että lainaton aika on TODELLA kaukana sfäärissä. Näistä korkeista kämppien hinnoista ei hyödy kukaan muu kuin ne 'paksut' rahakkaat jotka ovat joskus ostelleet kämppiä riittävästi ja nyt lyövät niitä lihoiksi, surkeeta että moista kehitystä ei ole kukaan saannut poikki.

        Jotakin pientä isompaa on säästössä, on jälkeläistäkin nilkoissa pyörimässä. Sulla jos ei oo jälkeläistä niin antaisin 'hanaa' ja yritä
        kattoa että tili on 0 kun kuolet, ja että olet myynnyt kämppäsikin jo etukäteen jotta ei mee rahat taivaan tuuliin ...


      • Riepu-Einari
        keijok kirjoitti:

        Olen muutaman vuoden nuorempi,kämppäni ollut n.5 vuotta jo oma, taidamme kuulua siihen sukupolveen joka sai ostettua kämppänsä
        'järki'hinnalla, eli laina loppui joskus. Nykyään
        kun hankit niin hinnat takaavat sen että lainaton aika on TODELLA kaukana sfäärissä. Näistä korkeista kämppien hinnoista ei hyödy kukaan muu kuin ne 'paksut' rahakkaat jotka ovat joskus ostelleet kämppiä riittävästi ja nyt lyövät niitä lihoiksi, surkeeta että moista kehitystä ei ole kukaan saannut poikki.

        Jotakin pientä isompaa on säästössä, on jälkeläistäkin nilkoissa pyörimässä. Sulla jos ei oo jälkeläistä niin antaisin 'hanaa' ja yritä
        kattoa että tili on 0 kun kuolet, ja että olet myynnyt kämppäsikin jo etukäteen jotta ei mee rahat taivaan tuuliin ...

        Sellainen on tarkoitus, ettei kovin paljon jäisi veljenpojille. Käytän näitä kertyneitä varoja vähitellen, vaikka en varsinaisesti rupea tuhlaamaankaan. Rikas en tule olemaan mutta vapaa kuitenkin. Työelämä on käynyt yhä kireämmäksi viime vuosina ja vastuu painaa. Siksi nuo 15 ylimääräistä vapaavuotta ovat tärkeitä.


      • IT-köyhä
        Riepu-Einari kirjoitti:

        Sellainen on tarkoitus, ettei kovin paljon jäisi veljenpojille. Käytän näitä kertyneitä varoja vähitellen, vaikka en varsinaisesti rupea tuhlaamaankaan. Rikas en tule olemaan mutta vapaa kuitenkin. Työelämä on käynyt yhä kireämmäksi viime vuosina ja vastuu painaa. Siksi nuo 15 ylimääräistä vapaavuotta ovat tärkeitä.

        Tavoittenani oli jo vuosia sitten, että kun täytän 50v. jään pois työelämästä. Kävi kuitenkin niin jo 39v. Sain kasattua siihen mennessä "pesämunan" jolla elelen lopun ikäni. Käyttövaroja on enemmän kuin monella työssäkäyvällä ja "pesämunakin" kasvaa edelleen. Tavallista elämää voi viettää ilman että kävisi töissä. En ole yhteiskunnan elättinä käytän vain itse tienaamiani varoja.


      • Pesämunan
        Nimetön kirjoitti:

        Saatanan Elvis!

        Laitoin vain 7 oikein, ei paljo oo tarvinnu säästellä.


      • "kätkäläinen"

        Tuollalailla minäkin olen ajatellut tehdä. Mutta mikä on se säästöjen määrä, jolloin arvaa heittäytyä omilleen. Sillä tarvitseehan sen asunnon ja kesämökin myös vapaaherrana oleiluunkin. Ja vielä sekin, että eläke ei sitten enää kerry, kun heittäytyy omilleen.


      • kokenut

        varo vähän juttujasi kun joskun voi terveyskin voi pettää entä sitten kun kuolet niin meneekö varallisuutesi mihin kun ei ole jälkikasvua.
        itellä ei ole säästöjä mutta sentään lapsia elikkä en säästä itseäni varten.


      • zorryyyy
        Pesämunan kirjoitti:

        Laitoin vain 7 oikein, ei paljo oo tarvinnu säästellä.

        Niin voitin tosiaan 1,2M €, mutta nyt on jäljellä noin 50t € enään, olen meinaan elänyt kunnolla ja nähnyt elämää ja niin olen myös juhlinut.... ja juhlin myös loputkin.


      • äimistelijä

        Mistä voi etukäteen tietää, että saa yleensä elää
        15v, eteenpäin? Miten keinottelemista suositellaan tänä päivänä? Mitä tehdään miljoonatuloilla yli 80-vuotiaana, varsinkaan jos
        ei ole omia lapsosiakaan?


    • jantsari

      Olen pitänyt pikkusummaa, n 500 000 e ihan kaiken varalta säästössä.

      • roope- setä

        eihän tommonen oo vielä mitään,milli se vasta taskussa tuntuu, sano entinen mies.


      • kaikki.

        Minulla on niin hyvä tilanne. Kaikki mitä tulee menee säästöön, en edes tiedä paljonko fyffee on?


      • kannattaa aina

        minulla tuollainen 50€ tilillä pahan päivän varalle.


      • köyhä.

        Noin vähä?!


      • Nimetön
        roope- setä kirjoitti:

        eihän tommonen oo vielä mitään,milli se vasta taskussa tuntuu, sano entinen mies.

        Säästät ja keräät... Valtio vie kaiken ku kuolo korjaa satoa...


      • köyhä oon

        kuolinkaavussa ei ole taskuja ei muuta kuin
        kaikki sileeksi,ei jää kellekään riideltävää.


    • ludatzka

      ei ole mistä säästää, kaikki hupenee kulutukseen.

      • Tätäpä mieltä minäkin olen...
        Ihmettelen vain mistä kehkeytyy tällä haavaa Suomen rikkaat? Kaikki hinnat nousevat, mutta palkat luvattoman hitaasti.. Kaikki tahtoo meidänkin perheessä mennä elämiseen ja asumiskustannuksiin.Olemme kolmihenkinen perhe..yksi talo myytävänä ja toisessa asumme. Pari autoa ja mottoripyörä.Molemmat olemme töissä, suht.hyvällä palkalla. Talolaina lohkaisee suuren summan rahaa kuukausittain...loput menee elämiseen..tytär 15-v. Uskon että Suomessa rikastuu vain lotolla tosiaan..ei työnteolla. Että et yksin ole = ) mutta yhden asian olen huomannut.Olen onnellisempi näin vähän vähemmällä, koska varoissanikin olen ollut..niin..lotolla!


      • fyffe

        Sen sentään saa matkaansa joskus.
        Nimittäin kun on kouluttanut itsensä
        saa tiedon mukaansa, eikä tarvitse jättää
        kenellekään perintöriidaksi.


      • Anonyymi

    • mielellisesti

      Säästötilillä on 6,48 euroa.

      Ajattelin sijoittaa sen osakkeisiin.

      Sijoitusrahaston (ihan aikuisten oikeesti) panin miehen kanssa sileäksi ja maksettiin autovelka pois. Että nyt ei ole sijoituksia eikä säästöjä, mutta jotakin omaa kuitenkin.

      Ja tietysti helevetisti velkaa.

    • mikä provo

      "muutamaa tonnia enempää" DORKA!!

      • nmknk

        ..edelliseen puhujaan =o)


      • pitää
        nmknk kirjoitti:

        ..edelliseen puhujaan =o)

        yhtyä...se on kivaa.


    • lähihoitaja..ja rahaton

      Joku aika sitten möin sijoitukseni pois eli ok-talon ja olen ollut tyytyväinen vaikkei ole säästöjä saati sitten omaisuuttakaan. Elän tässä ja nyt ja kenelle säästäisin? Mielestäni on hyvä käyttää rahat elämisen aikana itseensä, koskaanhan et voi tietää milloin kuolet!!! Tietysti olisihan se kiva jotta tilillä olisi ylimääräistä, mutta en katso sitä tarpeelliseksi, raha on vain maallista se ei tuo onnea mut ehkä rauhoittaa. Minä rauhoitun toisella tavalla, eli olemalla onnellinen ja elämällä päivän kerrallaan tulevasta murehtimatta. Onneksi me kaikki olemme erilaisia, ne jotka säästää "lainaavat"tavallaan asuntovelkaa nuorille perheille, sillä säästöillähän pankki elää.

      • Olen lähihoitaja minäkin..ja olen aika paljon kanssasi samoilla linjoilla. Kelle me säästämme rahaa? Teemme koko elämämme ajan pers.. vaahdossa töitä.Kaikki hinnat nousee ja palkat luvattoman vähän ja hitaasti. Kerätään rahaa sukan varteen,jotta jälkipolvet saavat varoista sitten tapella ja maksaa suuria perintöveroja. HÖPPÖSTÄ TÖPPÖSEEN!
        Eletään itse niin että on mukava olla.Kerran täällä eletään. Lapset tienatkoon itse leipänsä,kunhan pystyvät aikoinaan itse sitä sitten tienaamaan. Siihen saakka voimme heitä rahallisesti auttaa. Ei ainakaan meikäläinenkään ole kultalusikka suussa syntynyt.Nuorena maailmalle ja itse leipää tienaamaan.. Mutta se ero meillä on..haluan aina että minulla on oma talo.En voi koskaan asua rivi-tai kerrostaloasunnossa.Eikä mitään järkeä tänä päivänä ole asua vuokralla, koska samalla rahalla maksat omaa asuntoa.Että tämmöttii..AURIKOISTA KEVÄTTÄ!


    • on meillä

      Minulla ja vaimolla on säästössä 52 000e sen lisäksi on metsää 11 hehtaaria, kesähuvila, maksettu asunto ja molemmilla autot tietty. Osakkeita ei ole kaikki rahat ovat pankissa riskittömästi.

      • ex sotilas

        kuusi kertaa yk-joukois ja tällä hetkel olen 50 täyttänyt vaki työ ja ajelen noin 500 e autolla.tilillä noin 60.000e. en omista osakkeita,kesämökkia,taloa,vuokralla asun ja toivottavasti terveyttä riittää.eläke kun alkaa ulkomaat odottaa.mun valintani tämä.


      • Nimetön

        Kukaa täysjärkine ei pidä rahojansa pankissa, perkele äkkiä pois sieltä...


      • Nimetön
        ex sotilas kirjoitti:

        kuusi kertaa yk-joukois ja tällä hetkel olen 50 täyttänyt vaki työ ja ajelen noin 500 e autolla.tilillä noin 60.000e. en omista osakkeita,kesämökkia,taloa,vuokralla asun ja toivottavasti terveyttä riittää.eläke kun alkaa ulkomaat odottaa.mun valintani tämä.

        Toivotan onnea valitsemallasi tiellä...


    • sitä saa mitä...

      Mitä sitä rahalla tekee kun on itte kultaa.

    • Make60

      Kaikki riippuu siitä mikä on ajanjakso kun rupeat säästämään ja summa kuukaudessa. Jos on pitkä aikä sijoitusten katuttamiseen niin osta kolmelta eri toimialalta esim. öljyteollisuus,
      teknilogia ja vaikka kaivosteollisuus ja joka alalta kerran kuussa tai harvemmin minimimäärä osakkeita niin kymmenenvuoden päästä potti voi olla aika hyvä sijoitetulle pääomalle. Jos taas haluat nopeasti rikastua niin sijoita venäjän tai kaukoidän korkorahastoihin niin tuotto voi olla 30-70% mutta riskit on myös isot ja siitä syystä voi hävitä kaikki sjoitukset ja tästä syystä pitää miettiä kumpi on tärkeämpi tuotto vai pitkän aikavälin varma sijoitus.

    • penniorvo

      Säästäminen kannattaa aina. Oma asunto kannattaa hankkia, koska eläkkeelläkin on mukava tehdä kaikenlaista. Eläkkeet ovat kuitenkin niin pienet, että vuokran maksu voi olla aika kova nakki. Asuntoa ei tietenkään kannata ostaa nyt vaan kun ne taas laskee ja ASP:illa jos ehdot täyttyvät eli on ensiasunnonostaja ja ikää ei ole liikaa. Kun opettelee säästäväiseksi siitä jopa saa fiiliksiä ja hyvän harrastuksen. Olen pihi, mutta kämpät on sisutettu kunnolla ja kesämökit on jne, mutta paljon tehdään itse ja shoppailuun ei kulu rahaa. Kirpputoreilta löytyy oikeasti hienoja juttuja kun jaksaa käydä usein. Ostin juuri mm. design-lampun muutamalla kympillä ja netissä myydään 6500 dollarilla. Siitä saa hyvän harrastuksen kun siihen oppii - eikä tarkoita mitään kaatopaikkakaman haalimista.

      • 170e

        jolla täytyy elää loppu kuu jos jotain jää laitn possuun.


      • nmt
        170e kirjoitti:

        jolla täytyy elää loppu kuu jos jotain jää laitn possuun.

        moro, meillä on 3 suht pientä lasta ja asuntovelkaa n.200000e. kummallakin on vakityöt, onneksi.mulla on perintö jo tilillä lötköttämässä n.150000e.. säästötilille menee 150e/kk ja toiset 150e/kk sijoitin yhdistelmärahastoon. mielestäni aina kannattaa olla jonkin verran sukanvarressa..jo pelkästään yllättäviä menoja varten joita esim.tämmöses vähä vanhemmas omakotitalos tuppaa olee..


      • m24.
        170e kirjoitti:

        jolla täytyy elää loppu kuu jos jotain jää laitn possuun.

        - Käyttötilillä n. 400 e (laskut juuri maksettu).

        - Ns. lainatilillä n. 3500 e.

        - Ns. lomarahatilillä n. 1600 e.

        (kolme tiliä siis käytössä)

        - Sijoitusrahastoissa n. 1300 e ja kaikki varmaa tietää miten hyvin osakerahastoilla menee tällä hetkel...eli päin helv! :S mutta onneks edelleen hieman plussan puolella.

        - Pihalla n. 5000 - 6000 e arvoinen auto.

        - Opintolainaa n. 7000 e pankille velkaa. (Korkoja maksellu sitä mukaa pois, ettei tulisi korolle korkoa)

        - Kelalle velkaa opintotukien palautuksista n. 800 e. Maksan heti pois kunhan saan sieltä lopullisen päätöksen.

        Näin täällä 24 wee m-puolisen taloudessa (tosin on siellä asunu yx n-puolinenki reilun vuoden ajan). :) Koulusta valmistuin n. vuosi sitten ja kaikki pääoma tienattu koulun ohella töissä käydessä ravintola-alalla (restonomi).

        Jokainen voi itse ynnäillä yhteen mikä on todellinen rahatilanne, mutta mielestäni opintolaina on halpaa rahaa ja sai kivasti joustoa opiskeluaikoina menoihin... :)

        Ainii...porukoille ostin n. 1400 e käyttöauton kouluaikoina eli kertoo jotain "isä maksaa" -periaatteesta täällä päin.. :)

        Vois kai mennä huonomminki, mutta kouluaikoina vapaat meniki töissä ja menee kyl edelleenki... :/

        Jospa se tuleva lottovoitto sit helpottas jälkeen päin elämää.. :P no toivossa ainaki hyvä elää.... =)

        Toivottavasti vastaus oli sellainen mitä ketjun aloittaja odotti...


    • Merkku27

      Kyllä mä ainakin säästän. Oon sellainen tyyppi, että en pystyis elämään jos ei tilillä olis enempää rahaa kuin parin kuukauden tilin verran.

      Oon vähän alta kolmikymppinen sinkkunainen. Ihan oon "tavallisissa" töissä (rahoitusalalla) ja palkka ei ole mitenkään mahdoton, mutta kohtuullinen kuitenkin.

      Ostin neljä vuotta sitten kerrostaloasunnon vähän pienemmältä paikkakunnalta suomesta, joten siihen ei tarvinnut lainaa ottaa kovinkaan paljon. Nyt asun ulkomailla ja pidän kämppää vuokralla ja lainaa ei ole enää paljon maksettavana. Vuokratulot kattaa sen kulut, joten kohta kun se on mun ja myyn pois, saan siitä sitä ihan kivan tilin -> jään paljonkin omilleni, vaikka pankille joudun lainasta korkoa maksamaankin.

      Muuten säästän kuukasittain riskittömään rahastoon, yhteen vakuutussijoitukseen, jossa voi vähän leikkiä osakemarkkinoilla, tietenkin pienoisella riskillä, mutta toistaiseksi voiton puolella... Mulla on eläkevakuutus ja sit pari säästötiliä, joihin kans kuukausittain siirtyy rahaa. Eli kyllä mulla menee kuukaudessa säästämiseen aika paljon, mutta rahaa jää myös ihan mukavaan elämään. Matkustelen useamman kerran vuodessa ja tietty täytyy käydä välillä viikonloppuisin shoppailemassa ja ulkona, ettei elämä käy tylsäksi.

      En ole tosta säästämisestä tehnyt sellaista pakkomiellettä, että ei voi mitään muuta tehdä kuin säästää, mutta kun rahat siirtyy tiettynä päivänä kuusta automaattisesti säästökohteisiin niin ei sitä edes huomaa ja se loppu mitä jää niin se käytetään sit itseensä.

      Kaikki tämä on siis ihan omalla rehellisellä työllä tehtyä rahaa ja siitä säästettyä, en ole perinyt ketään tai saanut lahjoja. Ihan vaan sellaisille kommenteille tiedoksi, jotka ajattelevat et oisin jonkun rikkaan perheen kakara. Ikinä en oo porukoiltani penniä saanut ku 17 vee. lähdin kotoa. Opiskelut ja kaikki suoritin ilman vanhempien avustusta ja lainoja, ihan omalla työllä. Tämän haluan sanoa sellaisille rohkaisuksi, jotka ajattelee ettei "tavallinen" ihminen voi säästää. Kyllä voi! Ja kannattaa, koska kyllä laadukasta elämää voi elää, vaikka osan tuloista laittaakin jemmaan.

      Itselläni ei säästöille tässä vaiheessa ole kovin tarkkaa suunnitelmaa mitä teen, ehkä otan loparit ja kiertelen maailmaa niinkauan kun rahat riittää, vielä kun on nuori ja jaksaa. Tai sit jos sattuu niin, että perhettä joskus tulee niin sitten panostan siihen. En ole suunnitellut hautaan asti säästää, koska kyllä ymmärrän, et sitä rahaa ei täältä kukaan mukaansa saa. Mut eläkevakuutuksen kautta pitäis olla vanhuuden päivätkin jotenkin turvattuna, jos sinne asti elää, eli näyttää ihan hyvältä. Jos kuolen ennenkuin säästöni lunastan niin sillehän ei sitten mitään voi, oon junaillut niin, että kummityttö saa osan rahoista sen vakuutussäästön kautta niin, että ei pääse suomen valtio kovin veroissa rokottamaan. Eli meneepähän nekin rahat edes sitten johonkin tarpeelliseen.

      Itse aloitin säästämisen jo tosi nuorena, heti ensimmäisistä kesätöistä niin nyt mulla on jo alle kolmikymppisenä ihan kivat säästöt ja voin ajatella tekeväni niillä kaikkee kivaa kun on mahdollisuus!

      Mutta näin mulla, nämähän on jokaisen omia valintoja, mut mää kannustaisin säästämään edes vähän. Ei tarvi paljosta luopua jos pikkuisen pistää säästöön kuussa ja sit jonkin ajan päästä voikin olla ihan kiva summa kasassa ja voi tehdä kaikkea kivaa.

      Tsemppiä sulle säästämiseen! =)

    • LYYTIKAINEN

      SIIS A S U N T O !

      • Kolmella tilillä yhteensä 2.18e Mutta ei huolta huomisesta. Työkkäri tulee alkuviikosta. Ei o mitään lainoja mitä tarvis maksella.Tän hetkinen raha tilanne on ihan normaalia tähän aikaan kuusta mutta jääkaappi on täynnä niinkuin autojen tankitkin. Mun mielestä säästäminen on hönöjen hommaa :) Tärkeempää on pistää rahaa haiseen semmosiin asioihin mistä avio/avo puoliso ja lapset sekä tietenkin itse tykkää. Mitä pirua on hyötyä säästörahoista tai velattomasta omaisuudesta vanhainkodissa/haudassa? Toki lapsille perintöä mutta epäilen että ku oot koko niitten elämän ajan kerinnyt työttömänä ollessas leikkiin ja myöhemmällä iällä oleen heidän harrastuksissa mukana ni se on kuitenkin parempi vaihtoehto ku että iskää ei o töitten takia nähnyt eikä tuntenut ja siitä korvaukseksi saa muutaman kympin.


      • Nimetön
        jaska77 kirjoitti:

        Kolmella tilillä yhteensä 2.18e Mutta ei huolta huomisesta. Työkkäri tulee alkuviikosta. Ei o mitään lainoja mitä tarvis maksella.Tän hetkinen raha tilanne on ihan normaalia tähän aikaan kuusta mutta jääkaappi on täynnä niinkuin autojen tankitkin. Mun mielestä säästäminen on hönöjen hommaa :) Tärkeempää on pistää rahaa haiseen semmosiin asioihin mistä avio/avo puoliso ja lapset sekä tietenkin itse tykkää. Mitä pirua on hyötyä säästörahoista tai velattomasta omaisuudesta vanhainkodissa/haudassa? Toki lapsille perintöä mutta epäilen että ku oot koko niitten elämän ajan kerinnyt työttömänä ollessas leikkiin ja myöhemmällä iällä oleen heidän harrastuksissa mukana ni se on kuitenkin parempi vaihtoehto ku että iskää ei o töitten takia nähnyt eikä tuntenut ja siitä korvaukseksi saa muutaman kympin.

        Ketä perkelettä varten säästät, kuoppa kutsuu niin valtio vie loput...


      • reissumies
        jaska77 kirjoitti:

        Kolmella tilillä yhteensä 2.18e Mutta ei huolta huomisesta. Työkkäri tulee alkuviikosta. Ei o mitään lainoja mitä tarvis maksella.Tän hetkinen raha tilanne on ihan normaalia tähän aikaan kuusta mutta jääkaappi on täynnä niinkuin autojen tankitkin. Mun mielestä säästäminen on hönöjen hommaa :) Tärkeempää on pistää rahaa haiseen semmosiin asioihin mistä avio/avo puoliso ja lapset sekä tietenkin itse tykkää. Mitä pirua on hyötyä säästörahoista tai velattomasta omaisuudesta vanhainkodissa/haudassa? Toki lapsille perintöä mutta epäilen että ku oot koko niitten elämän ajan kerinnyt työttömänä ollessas leikkiin ja myöhemmällä iällä oleen heidän harrastuksissa mukana ni se on kuitenkin parempi vaihtoehto ku että iskää ei o töitten takia nähnyt eikä tuntenut ja siitä korvaukseksi saa muutaman kympin.

        Siellä voisit ihmetellä kenen siivellä elät sosiaalisukeltaja?


    • talon omistaja

      Mun on pakko pitää rahaa säästössä ns.pahan päivän varalle,koska omistan vanhan omakotitalon ja mitä tahansa saattaa hajota koska tahansa...viimeksi lämminvesivaraaja...koko ajan tilillä n.6000e....kun asuin kerrostalossa,pistin rahat haisemaan...

      • Nimetön

        pitää aina joku pohja olla, varsinkin isolla perheellä.Meillä tileillä n.5-7 tonnia riippuu ajankohdasta.


    • vielä alat

      säästään,jos olet,kuten minä, eläkeläinen,ilman perittäviä sukulaisia.
      Hyvä ,jos saan ruokaa ja lääkkeitä.

    • Nimetön

      Minä ainaki vedän kaiken kurkusta alas.

    • KÄYVÄ

      Kaikki menee mitä tulee,kolme lasta ja vaimo.elämä maistuu!

    • Nimetön

      Itellä ei latiaka säästöjä, päästöjä kyl senki edest. Ja ketä mitä minkä takia pitäis olla säästöjä? Ei ainakaa pankissa, korkeintaa kämpillä jemmassa. Ikäs säästät johonki tai jotaki asiaa varte ja sitte noutaja saapuu ja verottaja vie senki vähä mitä olet kasaan saanu, joten parempi on mitä velkaisempi ja persaukisempi olet jahka kuolo korjaa satoa, ei pääse ketää ulkopuoline festailema sun omaisuudellas kun sitä ei kerta ole!

    • XCX

      Rahaa kerään käyttöä varten, oravan logiikka ei tähän päähän ole puraissut.
      Raha tuntuu olevan nykyään epäjumala jota kumarretaan sokeasti järkeä vailla, fyrkka on käyttöä eikä keräämistä/palvontaa/itsetunnon kohottamista varten.

      Mikäli fygyä rupeet jemmaamaan, saapahan ainakin jälkeesi jääneet sukulaisesi hauskat hautajaiset jotka olet kustantanut...kannattaako ?

    • paasi

      itsellä 2kesämökkiä..3as osaketta ja 2ok taloa sekä 150000euroa rahaa eikä yhtään velkaa ikää 40v

      • Nimetön

        Hajoa äijä siihe, ei vois vähempää kiinnostaa sun varallisuutes... Ja hommaa ne perkeleen vilkut ja valot siihe saatanan mersun raatoos, kumma ku ei ton hintaluokan vehkeissä sellasia ole!!!


      • Merkku27
        Nimetön kirjoitti:

        Hajoa äijä siihe, ei vois vähempää kiinnostaa sun varallisuutes... Ja hommaa ne perkeleen vilkut ja valot siihe saatanan mersun raatoos, kumma ku ei ton hintaluokan vehkeissä sellasia ole!!!

        Jos sua ei kerran kiinnosta toisten varallisuus niin mitä helvettiä sä luet tällaista keskustelua, jossa nimenomaan ketjun aloittaja on kiinnostunut toisten säästöistä?!!!

        Jos joku on saanut säästettyä jotakin niin pakkoko siitä on alkaa heti kateellisena täällä huutamaan. Älä sit lue näitä viestejä jos sua ei kerran kiinnosta.

        Hitto, että kyllä suomalaiset sit osaa olla kateellista kansaa! Pistää oikeen niin vihaks, jos joku jotakin omistaa niin kyl siit joku persaukinen on aina vinkumassa. Et hajoo ite vaan siihen persaukisuutees.


      • hehto
        Merkku27 kirjoitti:

        Jos sua ei kerran kiinnosta toisten varallisuus niin mitä helvettiä sä luet tällaista keskustelua, jossa nimenomaan ketjun aloittaja on kiinnostunut toisten säästöistä?!!!

        Jos joku on saanut säästettyä jotakin niin pakkoko siitä on alkaa heti kateellisena täällä huutamaan. Älä sit lue näitä viestejä jos sua ei kerran kiinnosta.

        Hitto, että kyllä suomalaiset sit osaa olla kateellista kansaa! Pistää oikeen niin vihaks, jos joku jotakin omistaa niin kyl siit joku persaukinen on aina vinkumassa. Et hajoo ite vaan siihen persaukisuutees.

        vaikka vittu päähäs, elä rupea näitä miesten asioita vatvomaan täällä ollenkaa ku ei toi ikä riitä, anna kuule meitti persaukisten hoidella tämä meininki iha omin päite, jote suksi sinä mulkero sen paskan ruskee mersun raatos kans jonnekki vähä syrjemmälle, että tosimiehet saa Ladoinensa paikat paremmat.


      • no no no

        SANO VIELÄ ,ETTÄ OMALLA SELKÄNAHALLA JA REHELLISYYDELLÄ TEHTY......


    • Keski-ikäinen pari

      Tähän ikään on jo ehtinyt kartuttaa omaisuutta, samoin kuin on perinnöksi saatua omaisuuttakin. Meillä on asuntolainaa joitakin kymmeniä tuhansia jäljellä, pankkitilillä yhteensä noin 12 000 säästöjä, kesämökki, kaksi laatuautoa, ok-talo maalla sekä sen ympäristössä joitakin tontteja. Säästöön saan palkasta noin 500-600 euroa/kk, mies noin 1000 euroa/kk.

      Lapsettomia kun ollaan niin joskus on kiva leikkiä ajatuksella, että joku kaunis päivä laittaa kaikki sileäksi ja rellestää rahat pois, ettei kenellekään tule tappelua jäämistöstä.

      • Nimetön

        Mutta tartteeko siitä elvistellä muille? Itellä ainaki melko surkea loppu tulossa joten suksikaa kaikki huitin vittuhu pystyyn, ja märäntykää...


      • kartuttajat

        Olisi viisasta aloittaa ajoissa, kun emme tiedä elinpäiviemmemäärästä.


    • wet wet

      käteistä 27 K, sijoituksissa 330 K, omakotitalo, kakkostalo, kesämökki ja kaksi autoa.

      Viimeinen vuosi työelämässä menossa, 54 v lienee sopiva ikä irrottautua. Tarkoitus olisi selvitä noilla säästöillä loppumetrit...

      • 34-vuotias

        Vain 5000€ ja velaton omakotitalo.


    • 50 N, yh

      5 000 asuntolainaa jäljellä, muuta velkaa 15 000. Eläkerahastossa 17 000. Muissa rahatoissa yhteensä vajaa 40 000. Käyttötilillä 4 000. Pieni osakehuoneisto, perintöosuus maatilasta (1/2). vanha auto.

      Rahoitan osan elämästä säästöillä, pienet tulot mutta onneksi jo melkein aikuiset lapset. Pystyn yksin tulemaan toimeen pienilläkin tuloilla, mutta tällä hetkellä en tulisi toimeen ilman säästöjä/ pääomatuloja.

      Säästää kannattaa, sillä elämässä voi tulla monenlaisia tilanteita vastaan.

      • tulevaisuudessa

        Kyllä säästöt antavat melko lailla turvaa tulevaisuudesta.

        Meillä on rahastoissa n.80.000, käteistä tileillä muutama tonni.
        Omakotitalo pääkaupunkiseudulla velattomana, kaksi laadukasta lähes uutta autoa pihassa.

        Olemme jo eläkkeellä. Eläkkeiden taso laskee jyrkästi jo muutamassa vuodessa, koska eläkkeet eivät seuraa palkkakehitystä vaan elinkustannusindeksiä.

        Jos haluatte viettää huolettomamman vanhuuden, ALOITTAKAA SÄÄSTÄMINEN VIIMEISTÄÄN ENSI MAANANTAINA.

        Ilman säästöjä eläkkeellä elämä on kurjaa ja kurjistuvaa.


    • nautin68

      "Sijoita itseesi joka ikäkautena"
      "Säästäminen ei ole tarkoitettu vain vanhoille vaan myös nuorille"
      "Ihmisen pitää myös elää"

      http://www.kotitieto.fi/index.php?32&cmsshow=138;news

      Kyllä sitä kannattaa huolehtia tulevaisuudesta ja pistää rahaa säästöön säännöllisesti. Pienistäkin summista kertyy vuosien saatossa ihan mukava potti. Joka kuukausi kun laittaa sivuun vaikka muutaman kympin tai satasen on vuosien päästä säästössä satoja/tuhansia euroja. Eikä koskaan tiedä milloin työttömyys koittaa, joten kannattaa säästää. Mutta ei kannata ryhtyä liian pihiksi!

    • avoliitossa

      asuva nainen. Meillä on säästöjä talon rakentamisen jälkeen tilillä n. 10000 euroa, kaiken varalle. Säästöjä.

      Korkea korkoiselle pitäisi kai laittaa, kun noita hyviä tarjouksia kuitenkin satelee. Noinkin pienelle summalle.

      • cii ou bii

        Käteistä näytti olevan tänään noin 60K. Omakotitalo ja kesämökki. Irtainta 2 MB-autoa ja yksi yksimoottorinen lentokone. Sijoitusvarallisuutta noin 2,6 ME.

        Mutta eipä tämä nyt kovin kaksiselta tunnu.


      • $$$
        cii ou bii kirjoitti:

        Käteistä näytti olevan tänään noin 60K. Omakotitalo ja kesämökki. Irtainta 2 MB-autoa ja yksi yksimoottorinen lentokone. Sijoitusvarallisuutta noin 2,6 ME.

        Mutta eipä tämä nyt kovin kaksiselta tunnu.

        Kotona kassakaapissa 2 mil.eskoo kotimaisissa pankeissa vajaat 30 milj.. Ulkomaisista EI edes tarkkaa tietoa, mutta >100 milliä.

        Pari kartanoa, kolme kesämökkiä Suomessa 2 ulkomailla, 7 autoo tallissa, 4 prätkää jne.

        Niin meinas unohtua, kentällä venaamassa Gulfstream 16 paikkanen suihkari :D


    • rouva 51

      kerrostalo-osake 3h ja keittiö
      kesämökki rak. 99
      rahaa kolmella tilillä yht. 20 000
      auto n. 10 000
      Palkka 2500 kk

      Kaikki hankittu kovalla työllä, välillä tehty kahtakin työtä.

    • ..kaikki menee elämiseen ei...

      Niin olemme keskiverto perhe jossa muksuja 6 kappaletta. Kun on maksettu vuokrat ja muut pakolliset laskut, loput menee ruokaan ja lasten vaatteisiin sekä polttoaineeseen. EI JÄÄ SÄÄSTÖJÄ. Haaveilen vaan säästäväni ja ostavani oman omakotitalon mut taitaa jäädä vaan haaaveeksi. Enkä kuvittelisi ilman sääästöjä ottavani lainaa. Pitäs ottaa lainaa liikaa jotta saatas tarpeeksi iso talo johon mahtuisi koko perhe!

    • m53

      Omistan koko Euroopan, useat ihmiset on mulle sanoneet ihan kävelytyylini perusteella. Mitä vois elämältä muuta toivoa. ;)

    • xcxccx
      • Näin se menee

        EI NE ISOT TULOT VAAN PIENET MENOT!


    • Joode

      Asuntomaksettu ja 73.000 € makaa määräaikaisella sijoitustilillä. Tämä lisäksi autot yms. maksettu.

    • Jebaz

      Viestiketjun aloittajan kysymys säästämisestä/pesämunasta on mielestäni lähinnä suoraan verrannollinen omaan elämänfilosofiaan.

      Kansainvälistä maailmaa nähneenä voin todeta että suomalaiset eivät juurikaan "elä elämää", vaan lähinnä odottavat hissukseen kuolemaa. Tähän logiikkaan mahtuu erittäin hyvin säästämisen filosofia, tasoitetaan tietä niitä pieniäkin elämän tuomia heilahduksia varten.

      Itse en tuomitse enkä arvostele enempää säästämisen/tuhlaamisen kulttuuria, jokainen yksilö asettaa arvonsa ja elää niiden mukaan.

      Olkoon jokainen päivä nautinnollisen elämän arvoinen !

      • Maailmankansalainen

        Vai, että ihan kansainvälistä elämää nähneenä :D Jos on käynyt Tukholmassa lautalla pari kertaa, niin sitä tuskin voi vielä kutsua kansainväliseksi elämäksi.

        Tässä lienee kysymys siitä, että kun eläkkeet pienenevät, niin haluaako elää vanhuuttaan perseaukisena vai ei. Jos "kansainväliseen elämään" kuuluu kuluttaa kaikki tulot ja luottaa, että valtio auttaa .... niin epäilemättä monet meistä ei "elä" kunnon elämää.


      • Huoletonta

        Varautuminen on viisautta. Todellakin monessa maassa eletään kädestä suuhun, päivä kerrallaan, armottomassa taistelussa ravinnosta ja elämisen perusedellytyksistä. Ei ehditä eikä pystytä ajattelemaan huomista pidemmälle. Ja varmasti sielläkin niiden kokemusten perusteella varauduttaisiin säästämällä pahan päivän varalle jos vain pystyttäisiin. Suomessa monella perusasiat ovat hämärtyneet - ajatellaan että yhteiskunta paapoo ja ottaa kopin sitten kun itse on pistetty kaikki viheltäen menemään.


      • Jebaz
        Maailmankansalainen kirjoitti:

        Vai, että ihan kansainvälistä elämää nähneenä :D Jos on käynyt Tukholmassa lautalla pari kertaa, niin sitä tuskin voi vielä kutsua kansainväliseksi elämäksi.

        Tässä lienee kysymys siitä, että kun eläkkeet pienenevät, niin haluaako elää vanhuuttaan perseaukisena vai ei. Jos "kansainväliseen elämään" kuuluu kuluttaa kaikki tulot ja luottaa, että valtio auttaa .... niin epäilemättä monet meistä ei "elä" kunnon elämää.

        Aavistelinkin jonkun suomalaisen tarttuvan sanoihin ja unohtavansa olennaisen.
        Kansainvälistä elämää on sopeutuminen itselleen vieraaseen kulttuuriin sekä siellä eläminen tasavertaisena yhtenä muiden mukana, lomaileminen vieraassa kulttuurissa on aivan oma tarinansa...sillä ei ole mitään tekemistä vieraassa kulttuurissa elämisen kanssa.

        Löysää nyt hyvä ihminen sitä pientä pipoasi ja näe olennainen edessäsi.


      • Jebaz
        Huoletonta kirjoitti:

        Varautuminen on viisautta. Todellakin monessa maassa eletään kädestä suuhun, päivä kerrallaan, armottomassa taistelussa ravinnosta ja elämisen perusedellytyksistä. Ei ehditä eikä pystytä ajattelemaan huomista pidemmälle. Ja varmasti sielläkin niiden kokemusten perusteella varauduttaisiin säästämällä pahan päivän varalle jos vain pystyttäisiin. Suomessa monella perusasiat ovat hämärtyneet - ajatellaan että yhteiskunta paapoo ja ottaa kopin sitten kun itse on pistetty kaikki viheltäen menemään.

        Suomalaisille opetetaan jo kohdusta lähtien mainitsemasi teesit ulkolukuna, hyvin olet läksysi lukenut.

        Tämä ei tarkoita em.elämäntyylin olevan se ainut ja oikea joihin muilla ei ole varaa, kateellisesti vierestä katsoen.

        Suomalaista kulttuuria ei nyt vain ymmärretä tuolla maailmalla, on niin omalaatuinen ajatus heittää elämä kiville ja jättää elämättä.
        Suomessa halutaan uskoa että muualla pakosta eletään toisella tavalla, mietippä asiaa ihan oikeasti ajan kanssa.


      • Jeps kukku
        Jebaz kirjoitti:

        Suomalaisille opetetaan jo kohdusta lähtien mainitsemasi teesit ulkolukuna, hyvin olet läksysi lukenut.

        Tämä ei tarkoita em.elämäntyylin olevan se ainut ja oikea joihin muilla ei ole varaa, kateellisesti vierestä katsoen.

        Suomalaista kulttuuria ei nyt vain ymmärretä tuolla maailmalla, on niin omalaatuinen ajatus heittää elämä kiville ja jättää elämättä.
        Suomessa halutaan uskoa että muualla pakosta eletään toisella tavalla, mietippä asiaa ihan oikeasti ajan kanssa.

        Kerroppas nyt sitten tarkemmin, mikä meiltä jää kokematta ja minkä ne muut taitaa paremmin. Nyt kannanottosi on 15 vuotiaan tasolla - minä tiedän kaikki muita paremmin


      • Mielenkiintoista
        Jebaz kirjoitti:

        Suomalaisille opetetaan jo kohdusta lähtien mainitsemasi teesit ulkolukuna, hyvin olet läksysi lukenut.

        Tämä ei tarkoita em.elämäntyylin olevan se ainut ja oikea joihin muilla ei ole varaa, kateellisesti vierestä katsoen.

        Suomalaista kulttuuria ei nyt vain ymmärretä tuolla maailmalla, on niin omalaatuinen ajatus heittää elämä kiville ja jättää elämättä.
        Suomessa halutaan uskoa että muualla pakosta eletään toisella tavalla, mietippä asiaa ihan oikeasti ajan kanssa.

        Elämän laatu on aina omakohtainen kokemus. Se mikä tuntuu muilta hukkaan heiteltyltä, saattaa olla toisista äärimmäisen nautinnollista ... ja tuskin löytyy yhteistä "tuolla maailmalla" mielipidettä, vaikka naapurin pubissa näin kenties ajateltaisiin. Maailmankansalaisena osaat varmaan laittaa asiat oikeaan mittakaavaan ;)

        Niin kaunan kun asiasta ei ole ns. virallista ja ainoata totuutta, asiasta tuskin kannattaa kovin isoon ääneen väitellä. Pääasia, että jokainen löytää oman onnensa.


      • Niiiiiiiiin
        Jebaz kirjoitti:

        Aavistelinkin jonkun suomalaisen tarttuvan sanoihin ja unohtavansa olennaisen.
        Kansainvälistä elämää on sopeutuminen itselleen vieraaseen kulttuuriin sekä siellä eläminen tasavertaisena yhtenä muiden mukana, lomaileminen vieraassa kulttuurissa on aivan oma tarinansa...sillä ei ole mitään tekemistä vieraassa kulttuurissa elämisen kanssa.

        Löysää nyt hyvä ihminen sitä pientä pipoasi ja näe olennainen edessäsi.

        Saattaa olla tiukalla, sulla se taitaa olla pahasti silmillä :) Ehkäpä sunkin kannattaa tutustua siellä "maailmalla" (= Kiihtelysvaarassa) Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuteen ja ottaa kantaa vasta sitten. Ja muista, että Suomalainen juntti on juntti vaikka asuisikin "tasavertaisena" Ruotsissa.


      • Jebaz
        Jeps kukku kirjoitti:

        Kerroppas nyt sitten tarkemmin, mikä meiltä jää kokematta ja minkä ne muut taitaa paremmin. Nyt kannanottosi on 15 vuotiaan tasolla - minä tiedän kaikki muita paremmin

        Tässäpä sinulle toimintaohjeet, mikäli asia noin kovasti kiinnostaa;

        Ota passi kauniiseen kätöseen.
        Poistu suomesta ja unohda suomalaisuus.
        Löydä kohdemaassa työ, elämänkumppani & uudet harrastukset.
        Opettele paikallinen kieli niin että sillä pärjäät sujuvasti ja sisäistä kulttuuriajattelu = sulaudu muiden joukkoon.
        Vaihda kohdemaata ja tee sama uudestaan ja uudestaan.
        Palaa suomeen tykaisin kun olet aikasi kiertänyt.

        Tämän jälkeen sinun ei tarvitse tarkennuksia kysellä... Helppoa, eikö totta.


      • ....
        Jebaz kirjoitti:

        Tässäpä sinulle toimintaohjeet, mikäli asia noin kovasti kiinnostaa;

        Ota passi kauniiseen kätöseen.
        Poistu suomesta ja unohda suomalaisuus.
        Löydä kohdemaassa työ, elämänkumppani & uudet harrastukset.
        Opettele paikallinen kieli niin että sillä pärjäät sujuvasti ja sisäistä kulttuuriajattelu = sulaudu muiden joukkoon.
        Vaihda kohdemaata ja tee sama uudestaan ja uudestaan.
        Palaa suomeen tykaisin kun olet aikasi kiertänyt.

        Tämän jälkeen sinun ei tarvitse tarkennuksia kysellä... Helppoa, eikö totta.

        Kerroit aikaisemmin, että maailmalla ihmetellään, kun suomalaiset unohtavat elää.
        Vastauksessasi kuitenkin kerroit oman elämänfilosofiasi, mutta et oikein vastannut kysymykseen.


      • yleistä,

        suomalaiset sitä suomalaiset tätä mistä sinä tiiät miten ihmiset elävt elämäänsä,inhoon tätä yleistä suomalaisten moittimista,mie kuule elän ihan hiton hyvää elämää,,samanlaista tää elämä on australiassa kuin täälläkin,,höpö höpö tälläisille jutuille!


      • Arska vaan...
        Jebaz kirjoitti:

        Tässäpä sinulle toimintaohjeet, mikäli asia noin kovasti kiinnostaa;

        Ota passi kauniiseen kätöseen.
        Poistu suomesta ja unohda suomalaisuus.
        Löydä kohdemaassa työ, elämänkumppani & uudet harrastukset.
        Opettele paikallinen kieli niin että sillä pärjäät sujuvasti ja sisäistä kulttuuriajattelu = sulaudu muiden joukkoon.
        Vaihda kohdemaata ja tee sama uudestaan ja uudestaan.
        Palaa suomeen tykaisin kun olet aikasi kiertänyt.

        Tämän jälkeen sinun ei tarvitse tarkennuksia kysellä... Helppoa, eikö totta.

        olen katsonut parhaimmaksi varmistaa myös tulevaisuuteni.
        Ulkomailla asuessani asuin myös "omassa" asunnossa, vaikka se ei kaikissa maissa olekaan ulkomaalaiselle mahdollista ihan helposti.
        Jos olet asunut jenkkilässä ja vähänkään seurannut heidän eläänsä, osaat arvostaa Suomeakin palattuasi. Eläkeläinen jenkkilässä, huhhuh, tosi surkeesti, jos on elänyt huolettomasti!
        Neukkula oli taas kokemuksena ihan omaa luokkaansa ja sen sateliitit, pari passillista on sitäkin kokemusta...


    • edu kettunen

      Niin, pesämuna??Itse oon eläny täysillä, silleen et en oo hukannu kaikkee, mukaan en saa muuta ku kirstun joka hautaan lasketaan ja YH-iskana tiedän kuka saa mitä multa jää...jäähän sitä..
      Ei pidä elää kuin viimistä päivää, vaan nauttia niistä päivistä mitä sulla on...
      Onnellista elämää kaikille...T:Esa

      • Kyllä

        Täytyy aina erottaa "järkevä säästäminen" ja jatkuva pihistäminen kaikessa mahdollisessa. Elämästä pitää myös nauttia. Kaikilla se aina ole vaan mahdollista, vaan päivittäinen selviytyminen vaatii jatkuvaa pihistelyä.

        Valitettavasti tulevaisuuden eläkkeet taitavat olla sitä tasoa, että ilman säästöjä elämä on yhtä pihistelyä.


    • ääriköyhä

      Itse olen minimitulosta säästänyt ruuassa TV-luvissa harrastuksissa hankinnoissa sanomalehdissä puheluissa ATK:ssa rintaliiveissä vaatteissa maksimin. Kuljen kirpputorivaatteissa ja olen koko elämän ostanut vähimmän ja halvimman kaikissa asioissa eli venyttänyt pennin maksimaalisesti. Tuloksena on 50 vuotiaana asunto ruoka vaateminimi ja varattu tekohammasrahat silmälasirahat ja satunnaiseen sairaalahoitoon raha, remontteihin myös. Asuntoa ei tällöin menetä jos sairastuu toistuvastikin sairaalahoitoon tai on hoitokodissa jakson. Jatkan säästämistä poikkeavia kuluja varten edelleen. On vaarallista laiminlyödä ruokailu, esim yksi ateria päivässä linjalla koska kunto menee huonoksi alle 1000 kcal dieetillä ja alkaa jopa kuulua ääniä huimata ja heikottaa. Mielestäni täällä on pakko säästää koko elämän ajan kaikessa. Vaatimus voi olla kohtuuton jos vaikka ei elä vanhaksi ja vasta 50 vuotiaana on siis talous tasapainossa ja pakollisuudet minimissä saavutettu. Itse tuon tehneenä. Rahansa kapakoissa ja esim viinaan käyttäneillä ei mielestäni ole mitään sanomista muiden säästäneiden tilisaldosta. On oltava oikeus jättää raha käyttämättä.

    • tilanne katsaus

      2003 rakennettu 200m2 kivitalo josta velkaa 80.000. Talon arvo tällä hetkellä 450.000.

      Oma velaton mökki järven rannalla arvo 300.000.

      kaksi velatonta autoa.

      Oma firma josta palkkaa 4000/kk

      vaimolla ansiotulot 50.000/vuosi

      sopivasti kaikkea ja pysyy nöyränä. Säästöjä ei juurikaan kerry.

      Ikää 34.

    • Nimetön

      ... ei ole. Millä tällänen pienituloinen, vuokralla-asuva, yksineläjä mitään saa säästöön. Neljän tonnin autoonkin piti ottaa laina ja autoa tarvin töissä kulkemiseen pakosti, ei kulje yleiset siihen aikaan siihen suuntaan.
      En nyt joudu kituuttamaan, mutta ei ole liioin ylimäärästä. Käyttötilillä on vajaa tonni ja säästötilillä eli lähinnä auton-korjaus-tilillä on 600 egee vain sen takia että saa auton ehjättyä jos siihen tulee jotain. Yritän kyllä säästää, mutta ei tilistä saa pakollisten menojen jälkeen säästöön kuin 20-50 egee kuussa, ei aina ees sitä.

    • opettelen tuhlaamaan

      Olen koko ikäni säästänyt kaikessa mahdollisessa ja onhan sitä kertynytkin, omakotitalo, muutama huoneisto vuokralla ja säästöjä yli 200 th€. Eläkkeestä ei kannata puhua, se tulee olemaan mitättömän pieni, mutta nyt säästöt ovat sitä luokkaa, että on parasta alkaa haaskaamaan, että ehtii kaikki käyttää. Ongelma on vain se ikuinen pihistäminen, siitä ei noin vain tahdo päästä eroon.

    • 2000 euroa per tili

      ja tilejä minulla on kotimaassa 3. Omaisuutta ei ole vielä kertynyt mainittavammin mutta sijoituksissa on kiinni n. 55 tuhatta euroa. Ulkomaan tileillä on n. 40 tuhatta euroa.

    • ankka!!

      totta kai säästä joka sentti, minkä voit. ite sä et niistä hyödy, mutta verottaja hyötyy erilaisten verojen siivulla. JOTEN SÄÄSTÄ VÄHÄN VALTIOLLEKIN!

    • ei kerry

      ei ole säästöön kertyny massia. vaimo pääsääntöisesti kotona hoitaa lapsia. itse 5 vuoro töissä. kaikki menee elämiseen.

    • >>><<<

      On omakotitalo Suomessa ja Thaimaassa sekä rahaa hieman säästössä,ehkä ne riittävät tulevaisuudessa .

      • Niin>

        Paljon ettei tarvitse laskea!!


    • Pienestä palkasta

      sain säästettyä vähän.
      Nyt ne ovat poissa niinkuin terveyskin.
      Kannattaa silti yrittää säästää.

      • ottopano

        sen kun tajuaa että nätti naisihminen istuu pankin päällä, niin ei paljo tarvi lainoja otella eikä shoppailua harmitella. Niin se vaan menee tässäkin maassa että pillulla on tienattu miljoonia ja toiset on siihen pannu miljoonia =D


    • mies23v

      Ite en ymmärrä ihmisiä jotka elää tyhjentämällä joka kk pankkitilinsä. ite ainaki tykkään enemmän säästämisestä kun tuhlaamisesta. nyt olen jo 4v ollu koneurakoitsiana ja pihalla seisoo tällä hetkellä 60000e ja 3000e traktorit ja vajaan 2000e auto, jotka on jo maksettu!! ja säästössä on 20430,75e ja yrityksen tilillä n7000e ja käyttötilillä n3000e enkä ny elä kuitenkaa pihisti. tosin olen aika työnarkomaani. seuraava isonpi kohe on oman talon osto. kun avovaimokin on raskaana haluan turvata tulevalle perheelleni kunnon elämän enkä mitää turhan päivästä stressaamista. jos jotku väittää et palkka on pieni kaikki menee elämisee ni se on huuhaata. kummasti työttömätki voi elää! jos tienaa kk esim 2000e laskee siittä et säästöön menee esim 500ekk ni kyllä sitä alkaa olemaa 10v päästä mukavapesämuna. ite olen tehnyt 13v asti toitä toki satunaisesti 16v ikään ja joka ikiseltä työpäivältä olen pistänyt tietyn summansäästöön!

      • lapset maksavat

        kun lapsi ja jatkossa muutama lisää syntyy ja kasvaa, niin alkaa rahakin kulumaan ja tilit tyhjentymään ihan itsestään ja aivan perusasioihin.


    • xxxxx50v

      mul on satatuhatta euroo tulee hermostunu olo jos menee alle sen

      TV Lomautettuna

      • jusu22

        Voisit antaa mulle puolet,kun nääs sattuisin tarttee.


    • oli ! Kuka ne vei

      Vaimo ja nyt kun lapsetkin tuli oamkotitalo yms. meni velaton kaksio n.100000€ rahaa vapaus ,mut lapset ovat iloni mitä sillä rahalla.Nyt velkaa 100000€...et näin se menee
      Lähinnä siis kalliiseen taloon ,vaimoon ja sen tuomiin kalliisiin hankintoihin ei nämä 50000€/vuositulot riitä.

    • Arska vaan...

      Yleensä on ollut tilillä jonkun verran rahaa, että selviytyy laskuista, mutta nyt meni tili ihan tyhjäksi, kun maksoin jäännösverot (joidenkin ymmärtämättömien kielellä mätkyt) ja pari muutakin laskua.
      Tällä S-kaupan tilillä olen pitänyt paria saturaista hätävarana, että saa ruokaa edes kaupasta.
      Sijoituksia olen tehnyt vähän, muutama osake on paristakin yhtiöstä. Salkku ei ole vallan lihava, mutta en ole vielä aikonutkaan myydä.
      Vähän taidetta olen ostellut, tauluja ja muuta, ei mitään arvokkaita, mutta odottelen arvonnousua, on muutamaa kotimaista taiteilijaa ja ulkomaisiakin. Postimerkkejäkin on vähän kassakaapissa.
      Muutamia tontteja olen ostellut ja vähän metsää ostin silloin, kun sitä sai sopivasti laman jälkimainingeissa.
      Mulla on aina ollut niin pienet tulot, että eläkettä ei varmaan makseta aikaan paljoakaan, niin olen koettanut sijoitta vähiä rahoja tällä lailla. Omassa asunnossa olen asunut aina, pienillä tuloilla en olisi pystynyt asumaan vuokralla ja ostamaan näitä sijoituksia.
      Nyt joku kysyy, onko mitään järkeä kerätä maallista mammonaa. Olen kuitenkin 50-kymppinen perheellinen ja on pieniä lapsiakin vielä, olen halunnut turvata perheeni toimeentulon, jos jostain syystä en pystyisi enään perheestäni huolehtimaan.
      En ole koskaan uskonut voittavani lotossa, tai periväni suuria summia, joten olen ottanut elämän omiin käsiin ja pitänyt tarkkaa taloutta. Ansiotuloni ovat olleet aika vaatimattomat, n. 1200euroa kuukaudessa, vaimollani samaa luokkaa.
      Olen seurannut joitakin kavereitani, jotka ovat hankkineet paremmin, kuin minä, mutta ovat pistäneet rahansa haisemaan, auto aina uusi osamaksulla ym. asuntokin vuokralla ja kallis vuokra, siihin ne rahat ovat menneetkin. Yksi kaveri joutui jäämään eläkkeelle aikaisemmin ja tuskailee nyt, miten selviää auton maksuistaan, kun tulot putosivat. Seuraavaksi käy se vuokra-asunto kalliiksi... ei ole kaverilla mitään!

    • rahatonta

      Luulin että kun pääsen töihin äitiysloman jälkeen vihdoin loppuu rahattomuus. Niin ei käynyt. En ole moneen vuoteen voinut säästää sentin senttiä, olin töissä tai en. Tosin jos olisin jahdannut pelkästään varallisuutta, ei minulla olisi tällaista tilannetta. Olen näissä asioissa epäonninen ja minunkaltaisia on nykyisin enemmän kuin paljon. Eletään kädestä suuhun, kuukaudesta toiseen. Velkaa kertyy lisää helposti koska tulot eivät riitä menoihin.

      • Voiko korjata?

        Valitat epäonneasi. Mikä on syy epäonneesi? Voisiko sitä mitenkään korjata ja saada asioita raiteilleen. Kaikilla on ajoittain tiukkaa, mutta eihän sen tarvitse jatkua läpi koko elämän.


      • edellinen
        Voiko korjata? kirjoitti:

        Valitat epäonneasi. Mikä on syy epäonneesi? Voisiko sitä mitenkään korjata ja saada asioita raiteilleen. Kaikilla on ajoittain tiukkaa, mutta eihän sen tarvitse jatkua läpi koko elämän.

        Jos nyt ei varsinaisesti pelkästä rahasta puhuta niin epäonniset aiheet ovat kohdallani niin monenkirjavat ja tulevat niin monilta eri tahoilta ja useimmiten täysin yllättäen ettei ole mahdollista korjata mitenkään. Voisiko sanoa pahaksi karmaksi? Itsemurha tai maanpako on ainut konsti korjata asia edes jotenkin ja näitä onkin tullut mietittyä tuhannet kerrat tätä elämää väkisin kymmenet vuodet eläessä. Omituista mutta totta. Nimittäin se että joillakin on epätavallisen paljon murehdittavaa, eikä hintojen nousu epäterveellä tavalla auta asiassa. Kun ostan vaatteita perustarpeisiin halvimmasta mahdollisesta paikasta, joudun taloudellisiin vaikeuksiin eli vieläkin syvemmällle ahdingossa! Eihän sellainen voi olla ihmisen elämää vuodesta toiseen, kunnes sairaudet ja kuolema koittaa? Olen minäkin ihmisenä arvokas ja tarpeellinen, suorastaan löytymätön helmi, sittemmin väsähtänyt tähän aneemiseen eli tuloksettomaan kamppailuun elämässä pärjäämiseksi?


      • keinot auttaa...
        edellinen kirjoitti:

        Jos nyt ei varsinaisesti pelkästä rahasta puhuta niin epäonniset aiheet ovat kohdallani niin monenkirjavat ja tulevat niin monilta eri tahoilta ja useimmiten täysin yllättäen ettei ole mahdollista korjata mitenkään. Voisiko sanoa pahaksi karmaksi? Itsemurha tai maanpako on ainut konsti korjata asia edes jotenkin ja näitä onkin tullut mietittyä tuhannet kerrat tätä elämää väkisin kymmenet vuodet eläessä. Omituista mutta totta. Nimittäin se että joillakin on epätavallisen paljon murehdittavaa, eikä hintojen nousu epäterveellä tavalla auta asiassa. Kun ostan vaatteita perustarpeisiin halvimmasta mahdollisesta paikasta, joudun taloudellisiin vaikeuksiin eli vieläkin syvemmällle ahdingossa! Eihän sellainen voi olla ihmisen elämää vuodesta toiseen, kunnes sairaudet ja kuolema koittaa? Olen minäkin ihmisenä arvokas ja tarpeellinen, suorastaan löytymätön helmi, sittemmin väsähtänyt tähän aneemiseen eli tuloksettomaan kamppailuun elämässä pärjäämiseksi?

        Itsemurha tai maanpako ei varmasti auta tilannettasi, ainoastaan muuttavat tilanteen vielä hankalammaksi, edellinen läheisillesi ja jälkimmäinen koko perheelle.
        Tuntematta tilannettasi tarkemmin, voisin kuitenkin sanoa, että aina on mahdollisuus selvitä.
        Itse olen käynnyt melko pohjalla, jos voi taloudellisella puolella käydä, menettää kaiken ihmissuhteita myöten ja jää vielä paljon velkaa maksettavaksi. Kohdalleni osui vielä pari onnettomuuttakin ja sairastuin vakavasti.
        Voitin sairauteni ja ajattelin, että jäin kuitenkin henkiin, lisäksi selvisin onnettomuuksistakin hengissä, joten selviä varmaan muustakin. Sain velat järjestettyä pankin ja parin ystävän avustuksella siten, että niistä oli mahdollista selvitä. Ystäväni olivat tässä hyvänä henkisenä tukena.
        Talouteni jouduin pistämään todella alas, vaatteet kirppikseltä ja halpis myymälöistä, kalastin itse katiskalla, porkkanoita säkillinen talveksi ja tein tarjouskaalista hapankaalia sangollisen. Autoa oli pakko pitää, että pääsin töihin, halvin mahdollinen muutaman satasen ropponen, joka toimi ja halvin vakuutus siihen.
        Tämä auton ropponen toimi viisi vuotta ja tuona aikana sain elämääni hallintaan. Ensimmäisestä hapankaalista on kulunut 15 vuotta, mutta vieläkin teen sitä talveksi. Minulla on uusi perhe, kolme lasta ja asumme omakotitalossa, velkaa on kohtuullisesti, mutta vieläkään en aja uudella autolla, harkitsen tarkkaan ostokseni, elämä on hallinnassa.


    • Kurssi

      Dollarilla.Odotan kun dollari alkaa nousemaan..Muutan euroksi.Sitten alkaa elämä suomen-maassa.Ulkomailta rahat on pidännyt hankkia.Summia en kerro.Mutta tulee riittämään loppu-eläm'än ajan...

      • mäkin1

        Aijai..kylläpä on kivaa lukea noista säästetyistä summista..tulee taas mieleen, että etten vain sattuisi olemaan väärällä alalla? Näillä tuloilla (yrittäjänä olen) ja vaikka kuinka painaisin pitkää päivää, ei silti säästöjä jää, vaan on laskettava joka ikinen sentti ja siirrettävä laskujen maksuja johonkin parempaan ajankohtaan..täytyy sanoa että hermoja raastavaahan se välillä on, mutta toisaalta, kun ei ole muuhun tottunut, niin jotenkin kai tähän osaa jo suhtautua. Kanssaihmiset ei aina vaan tahdo ymmärtää, että miksihän se tuo neiti painaa taas viikonloppuna töitä...Onneksi työ on edes semmoista, että siitä pitää ja siinä on hyvä, ei kai tämmöistä muuten kannattaisi jatkaakaan?


      • hente04

        edelleen


    • vaan tanssiminen!

      Säästössä on noin 35 000 euroa. Se raha on tupsahtanut 5 vuoden aikana kerran viikossa strippaamalla. =)

    • säästössä

      50 tuhatta euroa on säästössä ja työllä ansaittu.

      • voi uskoa

        mitenkään edellä mainittuja säästöjä,kunnon provo viestejä koska jos oikeesti on säästössä 100000-500000 ekee niin sellaset kaverit ei roiku jossain kuppasella suomi24 sivustoilla...


      • Nimetön
        voi uskoa kirjoitti:

        mitenkään edellä mainittuja säästöjä,kunnon provo viestejä koska jos oikeesti on säästössä 100000-500000 ekee niin sellaset kaverit ei roiku jossain kuppasella suomi24 sivustoilla...

        kun on rahaa,silloin jää myös aikaa.Voi välillä käydä täällä 24:ssä.


      • kaikenlaista kengän kulutta...
        voi uskoa kirjoitti:

        mitenkään edellä mainittuja säästöjä,kunnon provo viestejä koska jos oikeesti on säästössä 100000-500000 ekee niin sellaset kaverit ei roiku jossain kuppasella suomi24 sivustoilla...

        Et millään voi tietää mitä kenelläkin TODELLA on!

        Osallahan vaan on suuria kuvitelmia, mutta joillakin todella on tilillä fyffee hirveesti. Ihan kokemuksesta voin kertoo omasta vaaristani, jota kaikki luuli, ettei sillä ole painetta tilillä lainkaan, eleli tosi vaatimattomasti mummon kanssa, katseli mustavalkosta radiotakin.
        Sit pappa vaihto puoluetta ja suvulle oli melkonen yllätys, että papalla oli hilloa rajusti tilillä. Ei ollu saannu mitään lottovoittoja, vaan oli säästelly vähistä eläkkeistä ja tutun pankinjohtajan kanssa vähän sijoitellu niitä säästöjä aikansa kuluksi. Kellää meistä sukulaisista ei ollu käsitystä papan touhuista.
        Mulla on nyt vähän samaa menosssa, en ole viitsinyt paljon perheelle huudella, saa lapset oppia tulee toimeen pienemmällä kulutushysterialla ja tietäävät rahan arvon. Vaimokaan ei tiedä tarkkaa tilannetta, tietää vaan että toimeen tullaan ja kiinteistöjä on, sekä muuta omaisuutta.
        Nuorempana, kun olin opiskelemassa, kuunneltiin laulua niistä 20 rikkaasta perheestä, yksi oli kämppiksenä ja puolen kymmentä opiskelukaverina niistä perheistä. Ihmisiä oli nekin ja ei olisi uskonut, ellei olisi tiennyt, että näiden kavereiden vanhemmat omistaa Suomen.
        Nyt jo viisikymppisenä olen nähnyt monenlaista ja ollut monenlaisessa porukassa mukana, vanha sanonta koiraa ei ole karvoihin katsomista, pitää edelleen paikkansa. Jossain osakaskokouksessa saattaa porukan varakkain tulla paikalle vanhalla golfilla taikka vaatimattomalla pakettiautolla. Joskus huvittaa, kun pikku nilkit komeilee autoillaan, niin tosi äijät taikka tädit lähtee jollain pololla sieltä kokouksesta. Sanovat vaan lähteissään, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot... Niinpä!


      • sadfsdfdsf
        kaikenlaista kengän kulutta... kirjoitti:

        Et millään voi tietää mitä kenelläkin TODELLA on!

        Osallahan vaan on suuria kuvitelmia, mutta joillakin todella on tilillä fyffee hirveesti. Ihan kokemuksesta voin kertoo omasta vaaristani, jota kaikki luuli, ettei sillä ole painetta tilillä lainkaan, eleli tosi vaatimattomasti mummon kanssa, katseli mustavalkosta radiotakin.
        Sit pappa vaihto puoluetta ja suvulle oli melkonen yllätys, että papalla oli hilloa rajusti tilillä. Ei ollu saannu mitään lottovoittoja, vaan oli säästelly vähistä eläkkeistä ja tutun pankinjohtajan kanssa vähän sijoitellu niitä säästöjä aikansa kuluksi. Kellää meistä sukulaisista ei ollu käsitystä papan touhuista.
        Mulla on nyt vähän samaa menosssa, en ole viitsinyt paljon perheelle huudella, saa lapset oppia tulee toimeen pienemmällä kulutushysterialla ja tietäävät rahan arvon. Vaimokaan ei tiedä tarkkaa tilannetta, tietää vaan että toimeen tullaan ja kiinteistöjä on, sekä muuta omaisuutta.
        Nuorempana, kun olin opiskelemassa, kuunneltiin laulua niistä 20 rikkaasta perheestä, yksi oli kämppiksenä ja puolen kymmentä opiskelukaverina niistä perheistä. Ihmisiä oli nekin ja ei olisi uskonut, ellei olisi tiennyt, että näiden kavereiden vanhemmat omistaa Suomen.
        Nyt jo viisikymppisenä olen nähnyt monenlaista ja ollut monenlaisessa porukassa mukana, vanha sanonta koiraa ei ole karvoihin katsomista, pitää edelleen paikkansa. Jossain osakaskokouksessa saattaa porukan varakkain tulla paikalle vanhalla golfilla taikka vaatimattomalla pakettiautolla. Joskus huvittaa, kun pikku nilkit komeilee autoillaan, niin tosi äijät taikka tädit lähtee jollain pololla sieltä kokouksesta. Sanovat vaan lähteissään, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot... Niinpä!

        Näinhän se on.

        Itse kuljen bussilla tai 20 vuotta vanhalla ruostuneella Nissanilla, omaisuus vain viitisen miljoonaa euroa.
        Naapuri kulkee uudella skodalla, lienee noin kymmenen kertaa varakkaampi.


    • ............

      Käteen kuussa 1300e ja tilillä nyt 7000e. Aina tilistä jotain jää ja sinne se vain kertyy sitten.

    • vuokraaminen kannattaa

      90-luvun alussa ostin kymmenkunta pientä asuntoa kun hinnat oli pohjalukemissa. Laitoin asunnot vuokralle. Nyt on ostohinta suunnilleen tienattu takaisin ja asuntojen arvo noussut moninkertaiseksi.
      Tämänhetkinen arvo yhteenlaskettuna noin 550000€, lisäksi oma velaton asunto ja kesämökki, ja säästöjä reilu 300000€, joista suurin osa korkeakorkoisilla tileillä.
      Vuokrat on edelleen nousussa joten ainakaan vielä ei myynti ole käynyt mielessä.

    • Borneo

      Meillä emännän kanssa puoliksi hankittu omakotitalo, lainanmaksu vielä alussa, mutta lainankoroista tipahtelee ainakin veronpalautuksen muodossa rahaa tilille.

      nettopalkasta jää minulla kaikkien kk-menojen jälkeen muutama satanen "ylimääräistä". Rahaa siis periaatteessa jää säästöön, tosin rakennusprojekti syö säästöjä, tosin suunnitellusti...

      Molempien tilillä pari tonnia rahaa, pihalla muutaman vuoden ikäiset autot, sekä pienimuotoinen eläkerahasto kummallakin...

      Ei ihmeitä, mutta aika perus (alemman) keskiluokan pariskunta ollaan, tuskin ollaan harvinaisuus tämän päivän suomessa.

    • reissumies

      kaikki rahasi hyvin toimeentuleva nainen?

    • Pankkivirkailija

      Joko tääl jauhaa shittiä todella moni.. tai sit olen nähnyt parikyt vuotisen pankkiurani aikana vain sit sen "nurjan puolen". Joka toisella on viidenkympin säästöt.. hah hah :))

      Kulutusluotot, pikavipit ym on tänäpäivänä ylikuumaa kamaa just sen takaa-ajamani totuuden vuoksi et sitä viiskymppistä kun ei löydykkään tosi elämässä suurimmalta osalta täällä.. osalta löytyy.. ja paljon enemmänkin.

      Mut sen tiedän että nämä pienpalkkaset reilu parikymppiset kyl puhuu "shaissia" jos väittävät että viiskymppinen säästetään tosta vaan muutamassa vuodessa.

      • autokauppias evp.

        Joo, näkysis ihan eri tavalla, jos olis noin varakkaita ihmisiä, mitä täällä nyt on kirjoiteltu. Olen myynnyt elämäni aikana eräänkin auton, moottoripyörän, veneen ym, kulkevan laitteen ja kyllä voi todeta, että harvassa ne, jotka ostavat ihan rahalla rahalla aikuisten oikeesti, ettei mitään rahoitussopimusta väännetä.

        Kaksi merkkiä oli ylitse muiden, jotka ostettiin monasti käteisellä: Lada ja Mercedes-Benz meikäläisen kaupasta!

        Vastaavasti opin varsin nopeasti, että koskaan ei pidä aliarvioida asiakkaan ostopotentiaalia, hyvin nuhruisen näköinen kaveri saattaa ostaa käteisellä uuden mersun taikka kaksi molemmille tyttärilleen.


      • 4+3
        autokauppias evp. kirjoitti:

        Joo, näkysis ihan eri tavalla, jos olis noin varakkaita ihmisiä, mitä täällä nyt on kirjoiteltu. Olen myynnyt elämäni aikana eräänkin auton, moottoripyörän, veneen ym, kulkevan laitteen ja kyllä voi todeta, että harvassa ne, jotka ostavat ihan rahalla rahalla aikuisten oikeesti, ettei mitään rahoitussopimusta väännetä.

        Kaksi merkkiä oli ylitse muiden, jotka ostettiin monasti käteisellä: Lada ja Mercedes-Benz meikäläisen kaupasta!

        Vastaavasti opin varsin nopeasti, että koskaan ei pidä aliarvioida asiakkaan ostopotentiaalia, hyvin nuhruisen näköinen kaveri saattaa ostaa käteisellä uuden mersun taikka kaksi molemmille tyttärilleen.

        Ne joilla on hilloa ovat yleensä aika pihejä, ei ne ostele mitään 50k€:n mersuja vaikka rahkeet siihen voisi riittääkin, tai ainakin mä luulen niin. Meikäläiselläkin on naapuruston ylivoimaisesti surkein kottero jota saa aina mennä katsastamaan jäinen rinki p-seen ympärillä. Samoin asunto on aika vaatimaton vähän yli 100 neliöinen eli me ollaan naapureiden silmissä varmaan seudun köyhimmästä päästä. Se mitä naapurit ei tiedä, että me ollaan rakennettu yksi kokonainen kerrostalo, joka on velaton. Ne kiinteistöt ei vaan ole Suomessa.

        Täytyy kyllä myöntää, että joskus on tullut haaveiltua ihan kunnon autosta jolla ei aina jäisi jalkoihin. Sitten sitä rupeaa aina kuitenkin miettimään, että samalla rahalla saisi sijoitusasunnon ja aina se on siihen asunnon ostoon lopulta kallistunut.


    • säästöjä

      eikä varmaan tule oleman tälllä tulo tasolla nytkin tilillä 10 euroo ja viikkko pitäs pärjätä

      • jampee

        tässä eräs tokaisi,että 10e, ja viikko tiliin...mulla vajaat 2e, mutta puuroa on ja paljon.
        Siitä omaisuudesta, pari mökkiä. vanhoja paskoja, mutta paikasta voisi jotain saada, kun luonnonhiekkarantaa n.100m...latvavesistöä..mutta ainoa lapseni perii ne..


      • ex-expatti
        jampee kirjoitti:

        tässä eräs tokaisi,että 10e, ja viikko tiliin...mulla vajaat 2e, mutta puuroa on ja paljon.
        Siitä omaisuudesta, pari mökkiä. vanhoja paskoja, mutta paikasta voisi jotain saada, kun luonnonhiekkarantaa n.100m...latvavesistöä..mutta ainoa lapseni perii ne..

        Fyrkkaa noin 700,000 egeä määräaikaistileillä, omakotitalo ja pari halpaa autonkoslaa. Yksi sijoitusyksiö.

        Expattina tienaa, tai ainakin ennen tienasi. Valtio ei ole myöskään sikana ottamassa kaikkea veroina niin kuin Suomessa. Ja kun firma maksaa suunnilleen kaikki kulut ja eläminen on halpaa (Kaakkois-Aasiassa) niin ei rahaa saa edes oikein mihinkään menemään. Huono puoli on sitten se että töitä on niin ettei tahdo perhettä ehtiä nähdä. Siksi expattihommat eivät juuri enää kiiinnosta. Tai jotkut ehkä osaavat ottaa rennommin mutta itse olen vissiin liian velvollisuudentuntoinen.

        On hyvä että on pahan päivän varalle. Suomessa tulee kyllä suru puseroon kohtapuoliin. Näkisitte miten Aasiassa tehdään töitä...


    • Heikki

      Sillon kun opiskelijoita oltiin ja kelan tuilla elettiin, niin /-0, sillä mentiin. Mutta kyllähän sitä pystyy säästään sitten kun työhön pääsee. Kahden hengen talous, ei huipputulot (n. 3000€ jää käteen/kk, eli molemmat "matalapalkkaisia". Vuodessa maksettu 12000€ laina pois.

      HYVIN SUUNNITELTU BUDJEETTI, niin ei edes tarvi ostaa aina sitä halvinta euroshopperia. Pirkule.

    • M50V

      Olen pari kertaa eronnut ja kummallakin kerralla meni kaikki. Varsinkin toisella kerralla olin tosi v-ttu pohjalla, rupes olemaan toi viinankäyttökin sellaista ettei joka aamu päässyt töihin. Sitten olin vuoden totaalisessa viinalakossa ja tein jatko-opintoja työn ohessa. Siitä se pikku hiljaa lähti käyntiin, ensin säästin autorahat ja sen jälkeen työpaikan vaihdon jälkeen ostin talon (kokonaan velaksi). Nyt se on melkein maksettu, muutama sijoitusyksiökin on ja perintönä tullut maatila jonka olen pistänyt vuokralle. Vieressä on nyt uusi vaimo ja perheessä pari pientä lasta. Vaimo haluaisi vielä tyttöä mutta en tiedä kun alkaa tuota ikääkin jo olla. Jos vaimon yritykset alkaa oikeasti pyörimään niin sitten voisi ehkä alkaa elelemään vaimon palkalla, mutta saas nähdä miten sitä osais kun on koko ikänsä töitä tehnyt ja aina säästänyt.

    • jhljllkjlkjl

      Säästöjä tuli itsestään kun töitä oli niin paljon ettei ehtinyt kuluttamaan rahoja ja verotuskin oli paljon nykyistä lievempää.

      Ensimmäinen markkamiljoona oli vaikein, sitten rahaa alkoi tulla itsestään ja nyt se on jo muuttunut muutamaksi euromiljoonaksi.

      Onhan se ihan mukavaa kun töihin voi mennä ihan vapaaehtoisesti, jos lakkaa huvittamasta niin voi olla menemättä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joka kuun 7. päivä 50 euroa.
      Sain jo kaksi pientä sijoitusta aikaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pankin kanssa helppo tehdä diili, x euroa per kuukausi, katoo tililtä ettet huomaakkaan.
      Tai sitten kannattaa pistää jalat ristiin tai munat valtiolle.
      Joilla lapsia tietää asian, tai muiden muksut ruinaa kaupassa toisilta rahaa.
      Noh, oma kämppä hommattu 1992 ja muutettu kolme kertaa ja loppuvelka
      kuitattu 2008. Tuota säästämisen intoa en tajua, mitään et saa mukaan krematoriin.
      Tai saat, auttaa palamisessa, vois vähän elääkkin ja taloutta pönkittää.

      • Anonyymi

        Itse ainakin säästämisessä ajattelen myös muita kuin itseäni. Aion jättää firmani suvulleni. Uskon vahvasti, että tulevaisuus on niin epävarma taloudellisesti, että välitän läheisistäni antamalla heille varallisuuden, jolla he pärjäävät tulevaisuudessa.

        Taloutta voi pönkittää myös järkevällä rahankäytöllä. Demarit harvemmin pystyy maksamaan edes omia kulujaan, vaikka on niin mukamas välittämässä "pienestä ihmisestä". Oletko koskaan kuullut demarista, joka on nettomaksaja? En minäkään.


      • Anonyymi

        Vastaan omaan viestiin.
        Eli koti maksettu jossa kuollaan ja lapset kasvaneet.
        Heille olen minäkin auttanut omiin asuntoihin, minun vanhemmat ei jeesannut.
        Nyt Ikää tullut ja päätin jäädä eläkkeelle, nytkin mökillä, toinen iso järven rannalla.
        En saa kiksejä säästämisestä työ elämä aloitettu 15 vuotiaana, eiköhän 48vuotta työtä riitä.
        Syntyperäinen helsinkiläinen ja muuttanut aikoinaan työn perässä pois.
        Jos 59n2 kämpällä saa muualta mieleisemmän niin mikä ettei, kyllä ne kaverit sieltä kyläilee.
        Yliarvostettu paikka, metroineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan omaan viestiin.
        Eli koti maksettu jossa kuollaan ja lapset kasvaneet.
        Heille olen minäkin auttanut omiin asuntoihin, minun vanhemmat ei jeesannut.
        Nyt Ikää tullut ja päätin jäädä eläkkeelle, nytkin mökillä, toinen iso järven rannalla.
        En saa kiksejä säästämisestä työ elämä aloitettu 15 vuotiaana, eiköhän 48vuotta työtä riitä.
        Syntyperäinen helsinkiläinen ja muuttanut aikoinaan työn perässä pois.
        Jos 59n2 kämpällä saa muualta mieleisemmän niin mikä ettei, kyllä ne kaverit sieltä kyläilee.
        Yliarvostettu paikka, metroineen

        Jos ajattelee yhteiskunnan kannalta, on säästäminen jossain määrin ihan järkevääkin. Olet kuitenkin onnistunut saamaan asunnon maksettua ym.

        Paljon on sitä porukkaa, joka asuu vuokralla koko ikänsä, eikä onnistu säästämään yhtään mitään. He antavat perinnöksi omille lapsilleen köyhyyden. Se kulttuuri voi periytyä sitten eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajattelee yhteiskunnan kannalta, on säästäminen jossain määrin ihan järkevääkin. Olet kuitenkin onnistunut saamaan asunnon maksettua ym.

        Paljon on sitä porukkaa, joka asuu vuokralla koko ikänsä, eikä onnistu säästämään yhtään mitään. He antavat perinnöksi omille lapsilleen köyhyyden. Se kulttuuri voi periytyä sitten eteenpäin.

        Se onkin se bointti, eli todella ikävää.
        Me kaikki ollaan joskus oltu kuopassa.
        Monet ovat edelleen. Muka hyvinvointivaltio. Jaa, a


    • Anonyymi

      Demareista en tiedä kuin muistakaan.
      Mutta tiedän että aikoina toin naapuri Ruotsista
      Itselleni "Mersun" 200e kompressori bensa kaikilla herkuilla.
      Oli vuoden, kilometrejä ale 5000km. Maksoi paljon mitään en tehnyt sillä.
      Vaihdoin 6000 € härpäkkeeseen, jopa lapset ajaa.
      Eli ei ne mammonat vaan ajatus, ja tykkäävätkö perilliset jatkaa.

    • Anonyymi

      Ja tuo testamentti, tuntuu vähäpätöiseltä mutta sairauden myötä aukes silmät.
      Eli tein niin että puolisoni perii kaiken joka jakaa jälkiperillisille.
      Ja jos puoliso tai lapset avioituvat puolisot ei saa mitään.

    • Anonyymi

      Kyllä ihmisen on syytä varautua taloudellisiin yllätyksiin keräämällä pieni
      turvavarasto rahaa, millä pärjää ainakin muutaman kuukauden ilman
      mainittavia tuloja tai suuren yllätysmenon iskiessä.
      Muutaman kuukauden menoja vastaava summa on mielestäni sopiva
      sillä ei tarkoitus ole ryhtyä yltiöpäisesti säästämään.

      • Anonyymi

        Lotossa on nyt neljän (?) miljoonan potti. Itse ainkin olen tullut käsitykseen ettei se osu ihmiselle joka sen tai merkittävän osan tarvitsisi kipeimmin. Jos se menee, niin se menee ihmiselle jonka tilanne on hyvässä mielessä stabiili. Jos talous on useita kymppejä miinuksella, niin kusessa olet ja pysyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lotossa on nyt neljän (?) miljoonan potti. Itse ainkin olen tullut käsitykseen ettei se osu ihmiselle joka sen tai merkittävän osan tarvitsisi kipeimmin. Jos se menee, niin se menee ihmiselle jonka tilanne on hyvässä mielessä stabiili. Jos talous on useita kymppejä miinuksella, niin kusessa olet ja pysyt.

        Kaikkein köyhimmät eivät lottoa, kun eivät pysty ostamaan lottokuponkia. Mutta, rikastumiseen pyrkiminen lottoamalla, no, se on lottoamista. Lähes 100% mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein köyhimmät eivät lottoa, kun eivät pysty ostamaan lottokuponkia. Mutta, rikastumiseen pyrkiminen lottoamalla, no, se on lottoamista. Lähes 100% mahdotonta.

        Ne kupongit on ilmasi niitä veikkauspisteellä.


    • Anonyymi

      Pitääkö alkaa? Se on jokaisen oma asia miten tekee! Kyllä sen sitten tietää kun on kusessa.

      Itse aloitin leikkimielisen kokeen 2009 ja nyt toukokuussa 2023 on reilu 7000€.

    • Anonyymi

      Säästäminen kannattaa aina. Ite säästellyt yli kakskyt vuotta ja muutaman vuoden jälkeen jään pois töistä n 55 vuotiaana. Kämpän oon saanu maksettua ja mökin . Kaiken ylimenevä oon laittanu indeksirahastoihin ja osakkeisiin . Hyvin on menny kun niiden arvo on nyt reilu 740 kiloo. Vielä pari vuotta säästämistä , asunto myyntiin helsingistä ja muutto jonnekin pieneen kaupunkiin missä on eri elinkustannukset ku helsingissä. Talvet ulkomailla , kesät mökillä ja väliajat sitten jossain pikkukaupungissa. Tarkotus saada n milli kasaan niin se riittää loppuelämäksi kun ei ole lapsia.

    • Anonyymi

      Miten pienituloinen voi säästää jos joutuu välillä hakeen toimeentulotukea. Lehdissä paljon hyviä neuvoja säästämisesta mutta ei pienituloisin voi esim sijoittaa jos joutuu kelan luukulla käymään.

      • Anonyymi

        Kaikki ei ole kaikkia varten. Kaikki ei voi saada hyvää elintasoa, siihen vaikuttaa työn arvo.


    • Anonyymi

      Mitä se sukaanvarteen säästäminen ja onko se sama onko villasukka vai millanen sukka mutta kun on niitä varrettomiakin sulkkia. Hankalaa ku ei tiiä.

    • Anonyymi

      Jos on kehno tuuri ja tulet eläkeikään ? Voisi olla mukavaa muutama ylimääräinen euro sillä tulot pienevät puoleen mutta ennenkuin saa elinkustannuksensa laskemaan tuon kestävälle tasolle voi tehdä kipeää . Mutta onnihan on kuolla ennen tuota tapahtumaa .

    • Anonyymi

      Mä en itse säästämistä varsinaisesti tee, mutta.

      Jokaisesta kuukausipalkasta käytän tietyn prosenttiosuuden ja ostan osakkeita hyväksi katsomistani yhtiöistä.
      Tavallaan vaihdan palkkaani osakkeisiin, ns. "kiinteään omaisuuteen", heti palkkapäivänä.

      Tämä on ollut hyvä toimintatapa, omaisuutta on kertynyt ja vuotuiset osingot tuovat mukavasti lisää käyttörahaa.

    • Anonyymi

      Jokainen ihminen tekee asiat niinkuin haluaa eikä sitä tarvitse muilta kysyä ellei nimiä tarvitse pyydellä!

      Itse olen pitkän päälle 50 ja elämä kuin myrsky. Itse olen miettinyt mitä tekisin jos olisin 25v nuorempi ja turbulenssit olisi jääneet kokematta.

      Se on hyvä kun on perheetön, niin olen minäkin. Aina puhutaan "miljoonasta", mutta yksinolevalle riittää pienempikin. Kunhan pärjää eikä joudu "kujalle" omien saati muiden sekoiluitten vuoksi.

    • Anonyymi

      Kuinkahan paljon on sellaista käyttäytymistä, jossa ei ole säästetty, vaan eletty kädestä suuhun. Kaikki-mulle-heti-nyt. Ja yhteiskunta ja veronmaksajat joutuu maksumieheksi, kun mitään ei jäänyt....

      • Anonyymi

        Veikkaisin että suurin osa alkaa olla sellaisia että kaikki menee heti ja loppu velaksi.
        Sen jälkeen ollaan kateellisia niille jotka ovat eläneet visusti ja saaneet jotakin pahanpäivän varalle.


      • Anonyymi

        Aika paljon näkyy omassa kaveripiirissä sellaisia olevan. Autot , veneet ja matkat ym pätkälle. Ei niiden kulujen jälkeen mitään voi säästöön jäädä .


    • Anonyymi

      Suomessa keskimääräinen säästämisaste on kautta aikain ollut luokkaa 3%. Tuosta voi jo päätellä, että suurin osa kansasta ei säästä mitään.

      Paljon puhutaan tileillä makaavista 80 miljardin euron rahavaroista, mutta nekin on vanhemmilla ihmisillä. Eri ihmisillä, kuin kulutusluotot.

      Suomalaisista ihmisistä n. 30-35% ei omista oikeastaan yhtään mitään. Ei asuntoa, osakkeita, rahastoja, eikä käteisvaroja. Tilastot kertovat hyvistä keskiarvoista, mutta 1/3 kansasta on ihan puilla paljailla.

      • Anonyymi

        Tähän toimintaan auttaisi siis tavoitteellisuus. Monella on se kuvitelma, että kun pääsee työelämään, rahaa alkaa karttua ja saa "automaattisesti" elintasoa.

        Se ei tule ilman tavoitteita ja selkeää tekemistä ja suorittamista. Monet kaverit osti isot autot heti kun ensimmäisistä palkoista alkoi kilahdella tilille säännöllisiä tuloja. Kun palkka nousi, autot kallistuivat. Mitään oikeasti rahan arvoista ja arvonsa säilyttävää ei ostettu. Asutaan vuokralla, kaikki rahat on kulutettu ennen seuraavaa palkkapäivää. Vuokra-asumisen ollessa erittäin kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän toimintaan auttaisi siis tavoitteellisuus. Monella on se kuvitelma, että kun pääsee työelämään, rahaa alkaa karttua ja saa "automaattisesti" elintasoa.

        Se ei tule ilman tavoitteita ja selkeää tekemistä ja suorittamista. Monet kaverit osti isot autot heti kun ensimmäisistä palkoista alkoi kilahdella tilille säännöllisiä tuloja. Kun palkka nousi, autot kallistuivat. Mitään oikeasti rahan arvoista ja arvonsa säilyttävää ei ostettu. Asutaan vuokralla, kaikki rahat on kulutettu ennen seuraavaa palkkapäivää. Vuokra-asumisen ollessa erittäin kallista.

        Kun oma elämä ei ole mitään strömsöötä, niin olen alkanut miettiä paljonko pitäisi olla rahaa... Olen nyt vajaa 54v ja tiedän mitä kymmenen vuoden päästä on jos sinne jaksan.

        Tavoitteen töyttyminen edellyttää ihmeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oma elämä ei ole mitään strömsöötä, niin olen alkanut miettiä paljonko pitäisi olla rahaa... Olen nyt vajaa 54v ja tiedän mitä kymmenen vuoden päästä on jos sinne jaksan.

        Tavoitteen töyttyminen edellyttää ihmeitä.

        Säästäminen ja sijoittaminen ei tietysti onnistu kaikilta. Jos rahaa olisi kaikilla, se olisi arvotonta. Se on niukkuushyödyke.

        Sijoittaminen ei myöskään ole kaikkia varten. Vaaditaan järjestelmällistä toimintaa varallisuuden kasvattamiseksi ja se vaatii aikaa paljon.

        Ihmisten työn arvo myös vaihtelee, joku tekee tehokkaasti, saa työaikana hyvän arvon lisäyksen ja sitä myöten saa hyvän palkan. Toisen työn arvo on vaatimaton, eikä työstä voi mitenkään maksaa yli 12eur, kun kukaan ei sitä kovemmalla rahalla ostaisi.

        Itse olen sijoittanut osan palkastani osakkeisiin lähes koko työurani ajan ja jo pelkän sijoitetun rahan määrä vastaa keskiverto omakotitaloa. Jokaisesta palkasta vaihdan osan osakkeiksi heti palkkapäivänä, ilman poikkeuksia. Näin olen menetellyt jo liki 15 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästäminen ja sijoittaminen ei tietysti onnistu kaikilta. Jos rahaa olisi kaikilla, se olisi arvotonta. Se on niukkuushyödyke.

        Sijoittaminen ei myöskään ole kaikkia varten. Vaaditaan järjestelmällistä toimintaa varallisuuden kasvattamiseksi ja se vaatii aikaa paljon.

        Ihmisten työn arvo myös vaihtelee, joku tekee tehokkaasti, saa työaikana hyvän arvon lisäyksen ja sitä myöten saa hyvän palkan. Toisen työn arvo on vaatimaton, eikä työstä voi mitenkään maksaa yli 12eur, kun kukaan ei sitä kovemmalla rahalla ostaisi.

        Itse olen sijoittanut osan palkastani osakkeisiin lähes koko työurani ajan ja jo pelkän sijoitetun rahan määrä vastaa keskiverto omakotitaloa. Jokaisesta palkasta vaihdan osan osakkeiksi heti palkkapäivänä, ilman poikkeuksia. Näin olen menetellyt jo liki 15 vuotta.

        Viisaasti toimittu . Harmittaa kun itse ei tajunnut aloittaa aikaisemmin . Nyt joutuu laittamaan enemmän / kk kun aikaisemmin aloittaneet .
        Tarkoitus kun on kumminkin jäädä aikaisemmin pois töistä kuin määrätty eläkeikä. Hyvin on säästynyt ja suht hyvin tuottanut. Nuorempana vaan olisi pitänyt aloittaa niin nyt voisi jo käädä osaaika töihin 53 vuotiaana.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe