Kysyisin teiltä muilta asiasta, joka minua puhetyöläisenä tulee taas vaivaamaan palatessani sairaslomalta työhön.
Ääni käheytyy välittömästi, käheys kestää tuntikausia. Ammattiastmassa ei käheytyminen ole mikään oire (kuulemma). Sen perusteella ei voida sanoa minun olevan ammattiastmani vuoksi työkyvytön. Näin ainakin vakuutusyhtiö väittää.
Tiedän toki, että keuhkoissani tapahtuvat muutokset ovat moninverroin vakavampia. Näin kuitenkin oireilen työpaikalla. Ensin alkaa kasvojen pistely ja sitten suun limakalvojen kutina ja ärsytysoire etenee äänihuulien ympäristöön ja keuhkoputkille.
Saan käyttööni puheäänen vahvistimen, joten kähinä ja pihinä kyllä kuuluu. Äänen tuottamisen tosi ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun hengityskin on pinnallista ja vaikeaa. Näin käy maksimilääkityksestä huolimatta viimeistään neljäntenä työpäivänä.
Saatteko sairaslomaa ääniongelmien vuoksi?
kyselee homeope?
Äänen käheytyminen?
24
9947
Vastaukset
- homeahdistus1
en ehkä ole oikea henkilö vastaamaan, sillä minulla ei ole ammattitautia. En myöskään ole opettaja, mutta en tee mitään pelkkää tietokonetyötä, puhun paljon työpäivän aikana.
Olen aina saanut sairaslomaa viikon tai kaksi kun ääni on mennyt. Ei se nykyään kokonaan mene, sillä työskentelen ainoastaan omassa työhuoneessani ilmanpuhdistimen vieressä.
Eihän sinulla mitenkään voi olla ääntä jos hengityskin menee niin vaikeaksi että happi alkaa loppua. En minäkään silloin voi puhua. Enkä kävellä. Tilanteesi kuulostaa ihan kauhealta. - Kirveli
eikun kirvellä kun otin kissan. Joskus olin allerginen,mutta en enää ja allergiasairaalassakin sanottiin että voin ottaa ja kyllä minä niitä uskon enemmän kuin terveyskeskuslääkäriä joka sanoi etten voi ottaa. Mitäs minä mistään testeistä tai tk-lääkärin puheista välitän, ovat väärässä vaikka saankin allergiaoireita kissasta.Mutta kun allergiasairaalassa sanottiin--- niin pidän sittennkin kissan
- homeahdistus1
täällä kirjoitetaan sinulle, just for you:
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000034&posting=22000000032848030
- etsiä keuhkolääkäri,
joka paneutuu ongelmiisi. Tottakai vakuutusyhtiö väittää moista, sillä sehän vain yrittää luikerrella vastuustaan. Minulle tapahtuu juuri sama kuin sinulle ja en saa enää palata siihen rakennukseen koskaan. Tilanteesi on vakava, eikä parane alituisilla sairaslomilla, vaan puhtaalla työtilalla. Palasitko siis astmalääkkeiden turvin takaisin hometyöpaikkaasi?
- pikku Myy
Minulta lähti ääni myös. Äänenvahvistin käyttön, mutta se ei auttanut. Lopuksi sairastuin kunnon kurkunpäätulehdukseen ja ääneni hävisi komleksi kuukaudeksi kokonaan! Käytin vihkoa, johon kirjoitin vastauksia ja kysymyksiä, kun kävin esim. kaupoissa tai lääkärissä. Vasta puolen vuoden jälkeen ääneni oli jotenkuten normaali.
Nykyään ääneni saattaa hävitä heti hometalossa. Sillä en tarkoita käheyttä, vaan niin pahaa turpoamista, ettei ääntä synny enää. Altistuksen jälkeen saatan olla 1-3 päivää ilman ääntä, jopa viiden minuutin altistus riittää.
Vakuutusyhtiö sanoo ettei äänenkäheys kuulu ammattiastmaan. Sen lisäksi se väittää, ettei se vaikuta työkykyyn mitenkään. Ihan päätöntä! Päätöksestä ei ollut mahdollisuus valittaa! Minullakin on puheammatti, ja puhuin ennen noin 6 tuntia päivässä. Nykyään en ole töissä, koska ammattitautini meni todella pahaksi.
Sain muuten sairaslomaa äänenkäheyden takia, mutta silloin minulla oli selvä tulehdus tai punoitus turvotus. Jos sitten saa sairaspäivärahaa, tapaturmaeläkettä tai muuta rahaa, on ihan toinen asia. - äänen suhteen
että se kirkastaa äänen. Onko kyseessä silloin homejuusto vai homeinen leipä?
- ammattiastma on
mutta ihmetyttää se, että se äänen menetyksen aiheuttaja aiheuttaa myös runsasta limaisuutta. Mikäli on kurkunpään tulehdus, tulee kai puhekielto.
Homeastmasta kärsivä saa kuulemma kähistä ja pihistä eikä se haittaa. Toki häivyn töistä mikäli henki ei kulje. - Toinen homeope
Olen kanssa vähän samassa tilanteessa ammattitauti ja ääni menee.. Eilen kävin bussilla Meilahdessa, olin sielä noin tunnin ja sit takaisin. Illalla sit huomasin että ääni on mennyt vaikka en ole puhunut juuri lainkaan. Olen myös ope ja minua on jo siirretty kolmanteen kouluun. Lokakuusta joululomaan olin s-lomalla rintaa puristi pieni kuume jne. Viikon ehdin olla joululoman jälkeen töissä ja ensin meni ääni käheäksi sitten 4-5 päivää se hävisi kokonaan nousi kuume ja valtava polte keuhkoihin ja keuhkoputkiin. Sieltä asti olen ollut s-lomalla ja hiihtoloman jälkeen pitäisi taas mennä töihin. Olen ajatellut että ääni menee paljosta puhumisesta, mutta ei se niin ole. Eilen en tosiaan puhunut juuri mitään vaan tunnin käynti Meilahden homeissa hävitti äänen. Keuhko oireita ei nyt tullut ainakaan pahoja. Minusta tuntuu että minulla on jatkuva pieni polte keuhkoissa. Vuonna 2006 ammattiastmani on todettu. Syön Seretideä ja Singulairia pysyvästi mutta ei ne ole estäneet oireiden tuloa. En tiedä onko niitä järkeä edes syödä. Olen alkanut itse epäillä asiaa samoin useita Prednisolon kuureja. Pahentaako ne sittenkin kokonaistilannetta, nytkin olin vielä 3viikon kuurin jälkeen ihan sairas ainoastaan 2kk lepääminen kotona on lähes poistanut oireet. Olo on aika hyvä nyt. Töihin paluu pelottaa. Se miksi kirjoitin oli että ei ääni puhumisesta mene vaan hometiloista siksi puheen voimistaminen koneella tuntuu älyttömältä. Tsemppiä sinulle
t. homeope 2
ps. Oletko muuten saanut mitään apua tilanteeseen OAJ:n suunnalta?- alkuper.k.
Minulla ammattitauti todettiin vasta 2007, sairastuin jo 2005. Altistuin sillä välin tosi useasti ja kuvailemasi äänen häviäminen on tuttua.
Kun puhun sen vahvistimen kautta, ei tarvitse puhua kovaa, vaan se pihinäkin kuuluu. Enemmän minua suolestuttaa töissä käynnissä keuhkojen altistuminen.
Eilen sain kuumetta, kun olin 20 min matalalattiahomeratikassa. Ongelmat alkavat siis jo matkalla. Pakko silti yrittää töissä, vaikka ei sekään ihan ongelmaton paikka ("mikrobikirjat" ja välineet remontin jälkeen takas, sädesienet ei niin vaan...)
Ai niin OAJ.. olin yhteydessä ja sain neuvoja. - homeope3
Oikeassa olet, ei se ääni mene liian paljosta puhumisesta, vaan homeesta. Minulla voi riittää alle tunninkin altistus ja ääni menee, puhuin tai olin puhumatta. Toinen asia, josta kirjoitit eli lääkkeet on myös minulla ollut pohdiskelun alla. Samat tuntemukset myös täällä siitä, että parhaiten parantaa riittävän pitkä s-loma ja altisteettomat olosuhteet. Käytännössä edellinen tarkoittaa lukkiutumista neljän seinän sisälle eli pysymistä kotona. Oletko huomannut, että rasitus pahentaa heti tilanteen? Vai, olenko minä vaan pidemmällä tässä prosessissa eli rasitusestakin tulee se keuhkojen polte. OAJ:lla oli napakka lakimies tähän hommaan, jolta sain joitakin ohjeita aikoinaan, mutta hän sitten lähti pois. Oletko saanut apua pääluottamusmieheltäsi? Ja vielä kysyn, kun olet jo useampia kouluja testannut, niin onko työnantaja ollut sitä mieltä, että ne ovat olleet kosteusvauriottomia?
Tsemppiä vaan kaikille asian kanssa tappeleville. - pikku Myy
homeope3 kirjoitti:
Oikeassa olet, ei se ääni mene liian paljosta puhumisesta, vaan homeesta. Minulla voi riittää alle tunninkin altistus ja ääni menee, puhuin tai olin puhumatta. Toinen asia, josta kirjoitit eli lääkkeet on myös minulla ollut pohdiskelun alla. Samat tuntemukset myös täällä siitä, että parhaiten parantaa riittävän pitkä s-loma ja altisteettomat olosuhteet. Käytännössä edellinen tarkoittaa lukkiutumista neljän seinän sisälle eli pysymistä kotona. Oletko huomannut, että rasitus pahentaa heti tilanteen? Vai, olenko minä vaan pidemmällä tässä prosessissa eli rasitusestakin tulee se keuhkojen polte. OAJ:lla oli napakka lakimies tähän hommaan, jolta sain joitakin ohjeita aikoinaan, mutta hän sitten lähti pois. Oletko saanut apua pääluottamusmieheltäsi? Ja vielä kysyn, kun olet jo useampia kouluja testannut, niin onko työnantaja ollut sitä mieltä, että ne ovat olleet kosteusvauriottomia?
Tsemppiä vaan kaikille asian kanssa tappeleville.Homeasioissa ei luottamusmies auta, tämä ongelma kuuluu työsuojeluvaltuutetulle.
Minä olin jopa foniatrian polikliniikalla ääniongelmieni takia. Sain äänenvahvistimen. Ei se auttanut, koska ääneni ei ollut huono viallisen äänenkäytön takia, vaan homeitten takia. Turhia ja kalliita tutkimuksia tehtiin, vaikka itse sanoin ettei tämä puheviasta johdu. Homeet teki sen että äänihuulet turposivat, sen jälkeen tulehtuivat ja tulehdus oli kohta koko kurkunpäässäni. - lääkäri väitti
pikku Myy kirjoitti:
Homeasioissa ei luottamusmies auta, tämä ongelma kuuluu työsuojeluvaltuutetulle.
Minä olin jopa foniatrian polikliniikalla ääniongelmieni takia. Sain äänenvahvistimen. Ei se auttanut, koska ääneni ei ollut huono viallisen äänenkäytön takia, vaan homeitten takia. Turhia ja kalliita tutkimuksia tehtiin, vaikka itse sanoin ettei tämä puheviasta johdu. Homeet teki sen että äänihuulet turposivat, sen jälkeen tulehtuivat ja tulehdus oli kohta koko kurkunpäässäni.että äänihuulet eivät voi turvota, koska
- niissä ei kuulemma ole semmosia reseptoreja jotka reagoisivat homeista
- jos äänihuulet turpoaisivat, tukehtuisi
Selitä siinä sitten ellei lääkäri usko.. - Tukkopää
lääkäri väitti kirjoitti:
että äänihuulet eivät voi turvota, koska
- niissä ei kuulemma ole semmosia reseptoreja jotka reagoisivat homeista
- jos äänihuulet turpoaisivat, tukehtuisi
Selitä siinä sitten ellei lääkäri usko..On teilläkin järkyttävää. Tosiasia varmasti on, niin kuin olette ajatelleetkin, että ääni menee homeiden takia. Ei siinä auta lääkärin väittämä, että äänihuulet eivät voisi turvota. Aivan ihmeellisiä selityksiä. Joku se kuitenkin rasittaa/tulehduttaa äänihuulia joka tapauksessa. Jos se olisikin niin yksinkertaista, että äänenvahvistimella pelastettaisiin tilanne, mutta kun se ei mene niin. Eihän sitä saisi puhua ollenkaan, jos äänihuulet ovat tulehtuneet, voi mennä ääni lopullisesti. Ja opettajana joutuu puhumaan koko ajan. Terveys romuttuu homeiden kanssa joka tapauksessa, ei siihen ole muuta apua kuin altisteettomat tilat.
- homeope 2
homeope3 kirjoitti:
Tsemppiä vaan kaikille asian kanssa tappeleville.... minullakin takana. 2006 todettiin ttl:lla ja oireilu alkoi jo -90 luvun alussa. Nyt olen tosiaan lokakuusta asti ollut s-lomalla. Joulun alla yritin töihin mutta jouduin heti takaisin s-lomalle ja joululoman jälkeen 1,5 viikkoa ja sitten taas s-lomalle. Minulla Seretide 50/250mg 2x2hv sekä Singulair 10mg jatkuvassa käytössä. Tarvittaessa beclomet 400mg lisäkortisonina tai Prednisolon 30-40mg kuureja (viime vuonna 6 kuuria n.2vk kerralla. Lisäksi tarvittaessa Ventolinea, Nasonexia, Duactia sekä joskus antibiootteja.. Huh huh aivan pöllyssä olin Tammikuun, nukuin moottoroidun sängyn selkänoja pystyssä. Vuosi sitten vaihdoin kotona kaikki matot allergia mattoihin ja nyt osti vielä elixair ilmanpuhdistimen jotta toipuminen kotona nopetuisi... silti nyt lähes yhtämittaa 5kk s-lomalla. Kotona nyt jo kohtuullisen hyvä olla mutta minullakin alkaa heti puristaa/kirvellä keuhkoja, kun lähden kotiovelta minne tahansa. kaupassa käynti tai ylipäätään liikkuminen mihin tahansa aiheuttaa poltteen keuhkoihin. Kyllä tämä pelottaa jo tosissaan mitä tulevaisuus vielä tuokaan. Hiihtoloman jälkeen olisi taas pakko yrittää töihin. Minulla s-loman palkka pudonnut jo 2/3 osaan ja ihan kohta tulee 120 täyteen ja sitten palkka 0e. Paikallisen OAJ:n edunvalvojan kanssa menen huomenna keskustelemaan. Kai sitten pitää jo lakimiehiinkin ottaa yhteyttä. Tämä on tahallista ruuminvamman tuottamista ja kaupanpäälisiksi viedään vielä palkkakin. Aivan suunnitelmalliselta touhulta tuntuu. paikallinen tilapalvelun mies sanoi "korjauksista on niin helppo säästää kun ei ongelmat näy heti" just joo. Koulutoimenjohtaja levittelee käsiään ja tarjoaa vaihtoehdoiksi uusia varmoja homekouluja, joissa jo oireilevia ihmisiä ennestään, jotka haluaa pois "Ei ole muuta tarjolla". Kukahan lakimies OAJ:sta olisi hoidellut tällaisia asioita? Voimia kaikille :)
- homeope3
homeope 2 kirjoitti:
... minullakin takana. 2006 todettiin ttl:lla ja oireilu alkoi jo -90 luvun alussa. Nyt olen tosiaan lokakuusta asti ollut s-lomalla. Joulun alla yritin töihin mutta jouduin heti takaisin s-lomalle ja joululoman jälkeen 1,5 viikkoa ja sitten taas s-lomalle. Minulla Seretide 50/250mg 2x2hv sekä Singulair 10mg jatkuvassa käytössä. Tarvittaessa beclomet 400mg lisäkortisonina tai Prednisolon 30-40mg kuureja (viime vuonna 6 kuuria n.2vk kerralla. Lisäksi tarvittaessa Ventolinea, Nasonexia, Duactia sekä joskus antibiootteja.. Huh huh aivan pöllyssä olin Tammikuun, nukuin moottoroidun sängyn selkänoja pystyssä. Vuosi sitten vaihdoin kotona kaikki matot allergia mattoihin ja nyt osti vielä elixair ilmanpuhdistimen jotta toipuminen kotona nopetuisi... silti nyt lähes yhtämittaa 5kk s-lomalla. Kotona nyt jo kohtuullisen hyvä olla mutta minullakin alkaa heti puristaa/kirvellä keuhkoja, kun lähden kotiovelta minne tahansa. kaupassa käynti tai ylipäätään liikkuminen mihin tahansa aiheuttaa poltteen keuhkoihin. Kyllä tämä pelottaa jo tosissaan mitä tulevaisuus vielä tuokaan. Hiihtoloman jälkeen olisi taas pakko yrittää töihin. Minulla s-loman palkka pudonnut jo 2/3 osaan ja ihan kohta tulee 120 täyteen ja sitten palkka 0e. Paikallisen OAJ:n edunvalvojan kanssa menen huomenna keskustelemaan. Kai sitten pitää jo lakimiehiinkin ottaa yhteyttä. Tämä on tahallista ruuminvamman tuottamista ja kaupanpäälisiksi viedään vielä palkkakin. Aivan suunnitelmalliselta touhulta tuntuu. paikallinen tilapalvelun mies sanoi "korjauksista on niin helppo säästää kun ei ongelmat näy heti" just joo. Koulutoimenjohtaja levittelee käsiään ja tarjoaa vaihtoehdoiksi uusia varmoja homekouluja, joissa jo oireilevia ihmisiä ennestään, jotka haluaa pois "Ei ole muuta tarjolla". Kukahan lakimies OAJ:sta olisi hoidellut tällaisia asioita? Voimia kaikille :)
Etsi OAJ:n kalenterin takaosasta sivu 3 ja alanumero 629. Soita hänelle ja lähde liikkeelle vaikka siitä. Kyllä minä ainakin jotain sieltä irti sain. Ainakin suhtautuminen oli asiallista. Kertoi jopa, että voi auttaa myös vahingonkorvausvaatimuksen teossa sitten kun tulee ajankohtaiseksi. Otin myös yhteyttä jossain vaiheessa alanumeroon 633 ja varsin jämerää tekstiä tuli sieltäkin. Ilman muuta kannattaa hyödyntää, kun jäsenmaksujakin kerran maksamme.
Sinunkaan työnantaja ei ymmärrä siis, mitä se lääkärinlausunto työkelpoisuudesta tarkoittaa, jos tarjoaa homekouluja kokeilukohteeksi. Samanlaisin oirein ja altistusajoin yritän minäkin täällä tarpoa. Altisteeton ympäristö olisi meille toipumisen kannalta kaikkein tärkein, mutta jos luokassa on yksikin sädesienille haiseva, niin se on siinä.
- ammattiastma on
Ääni lähti ihan heti. Yskitys myös. Nyt oli käytössä se hepposempi kannettava puheäänen vahvistin, jota kuljetellaan vyötäröllä. Kokemus oli negatiivinen. Ääni ei ole sen kautta riittävän selkeä. Kuvittele käheä tai pihisevä hiljainen puhe, jota voimistetaan laitteella, jolla on ominaiskohina.
Juuri nyt viluttaa. Pitänee pistää seuranta-arvoja muistiin. Päätin pärjätä vaan ei hyvältä näytä.- homeahdistus1
päättää pärjätä, kun ei se vaan mene niin. Nimimerkillä kokemusta on. Joku kohta kropassa lopulta hajoaa, palstalaisilla on paljon kokemusta asiasta, voi loppua happi, iskeä anafylaksia, mennä taju, tulla oksennus jne. vaihtoehtoja on runsaasti.
Jos sinulla on alveoliitti (kuumetta?) niin tilanne vain pahenee. Lisäaltistukset johtavat aina vain huonompaan lopputulokseen eikä oireettomaksi pääseminen onnistu lopulta edes ihan puhtaissa tiloissa. - itseäsi,
sillä mitään marttyyrin kruunua siitä et saa, pilaat vain terveytesi niin, ettet pärjää enää missään tiloissa. Minulle kävi näin, ei olisi kannattanut olla korvaamaton.
- pikku Myy
Voi kun kuulostaa tutulta! Olin ihan samanlainen silloin vuosia sitten. (Minulla oli jopa tuollainen äänenvahvistin.) Minä kärsin hiljaa, eikä minulla ollut vertaistukea. Huonosti meni!
Älä leiki terveydelläsi! Minä en aluksi halunnut nähdä/ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. Halusin alussa vaan näyttää, ettei motivaatio ole ongelmana. Olin tyypillinen "kiltti tyttö". Ymmärsin vakavuuden vasta kun avomieheni sanoi minulle, ettei töihin kannata mennä tappaamaan itseään. (Hän lisäsi, etten saa kiiltävämpää hautakiveä, vaikka niinkin kävisi. Se avasi silmiäni - kunnolla.) Silloin olin jo kylläkin paljon sairaampi, kuten sinä nyt... Minulla oli ollut kuumetta ja muita homeoireita 4 vuotta, enkä päässyt ensiyrittämällä suihkuhuneeseen omin voimin aamulla kun heräsin.
Älä ryhdy "pikku Myy-kakkoseksi"! - ammattiastma on
pikku Myy kirjoitti:
Voi kun kuulostaa tutulta! Olin ihan samanlainen silloin vuosia sitten. (Minulla oli jopa tuollainen äänenvahvistin.) Minä kärsin hiljaa, eikä minulla ollut vertaistukea. Huonosti meni!
Älä leiki terveydelläsi! Minä en aluksi halunnut nähdä/ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. Halusin alussa vaan näyttää, ettei motivaatio ole ongelmana. Olin tyypillinen "kiltti tyttö". Ymmärsin vakavuuden vasta kun avomieheni sanoi minulle, ettei töihin kannata mennä tappaamaan itseään. (Hän lisäsi, etten saa kiiltävämpää hautakiveä, vaikka niinkin kävisi. Se avasi silmiäni - kunnolla.) Silloin olin jo kylläkin paljon sairaampi, kuten sinä nyt... Minulla oli ollut kuumetta ja muita homeoireita 4 vuotta, enkä päässyt ensiyrittämällä suihkuhuneeseen omin voimin aamulla kun heräsin.
Älä ryhdy "pikku Myy-kakkoseksi"!kiitokset myötäelämisestä..
On niin väärin
* joutua testaamaan, että tuliko remontista susi vai onnistuuko..
* pärjäisköhän tällä kertaa viikon vai kaksi..
Kaksi työpäivää takana.. korvaa vihloo.. sen sankamikin sangat olivat tänään hankalat.. eilen ei mitään ongelmaa siinä.. jotain siis jo muuttunut.. pääparka ;(
Ei se pieni kannettava vahvistin hiljaista ääntä saa riittäväksi ryhmässä.. viereen piti mennä puhumaan luokan pellelle..
Tiedän faktat, uskon vaarat - paluuta ei ole pärjäämiseen. Sairastuneelta vaan ovat vaihtoehdot vähissä.
- ammattiastma on
tässä vaiheessa alkaa olla kurkunpään tulehdus ja äänen käheys on jatkuvaa..
alkuun ääni käheytyi ja hävisi vain siellä työpaikalla tietyissä tilanteissa.. eli allergeeni iski..
nyt ei näköjäään palaudu.. viikonloppunakin limaa hirveesti.. yöuni on jo hakusessa.. jaksaiskohan vielä viikon.. nyt se on nimittäin tästä kerrasta poikki.. paluuta ei ole (kai) jos nyt ei onnistu.. toipuminen kestää ainakin kauan..
keuhkoista nyt ei kannata puhua.. FEV1 1,91 jo aika usein.. astmalääkkeillä sen saa paremmaksi..ventoline rules ;)- tosiaankin kerrasta
poikki ja paluuta ei enää ole. Luuletko, että altistamalla itsesi yhä pahempaan kuntoon tulisit immuuniksi talon homeille ja bakteereille ja muille myrkyille? Jatka vielä viikko, tai niin kauan kuin pystyt, mutta älä ihmettele, jos menetät sen lopunkin terveytesi. Kun elimistöään tarpeeksi rääkkää, se ei vaan enää terveydy pitkälläkään sairaslomalla eli suomeksi sanottuna niitä parempia päiviä ei enää tule. Olin samanlaisessa tilanteessa ja ymmärsin, että on pysyttävä poissa tiloista, joissa altistuu, muu ei vaan kertakaikkiaan auta. Silti olen sairastunut peruuttamattomasti ja paluuta entiseen ei enää ole.
- kauris74
tosiaankin kerrasta kirjoitti:
poikki ja paluuta ei enää ole. Luuletko, että altistamalla itsesi yhä pahempaan kuntoon tulisit immuuniksi talon homeille ja bakteereille ja muille myrkyille? Jatka vielä viikko, tai niin kauan kuin pystyt, mutta älä ihmettele, jos menetät sen lopunkin terveytesi. Kun elimistöään tarpeeksi rääkkää, se ei vaan enää terveydy pitkälläkään sairaslomalla eli suomeksi sanottuna niitä parempia päiviä ei enää tule. Olin samanlaisessa tilanteessa ja ymmärsin, että on pysyttävä poissa tiloista, joissa altistuu, muu ei vaan kertakaikkiaan auta. Silti olen sairastunut peruuttamattomasti ja paluuta entiseen ei enää ole.
Minä olen työskennellyt 5 vuotta homekoulussa. Minulla oli pohjalla jo astma. Aloin oireilla töissä ja aluksi en välittänyt niistä. Lopulta minullakin alkoi tulla äänen kanssa ongelmia. Kun olin puoli tuntia töissä, niin minulla ei tullut enää yhtään ääntä. Olin kaksi kuukautta sairaslomalla ja pääsin foniatrian ylilääkärin potilaaksi. Hän hoiti asiat niin, että pääsin ääniterapiaan ja suosituksen työpisteen vaihdosta. Työnantaja tekikin niin, että vuokrasi minulle ja luokalleni toiset tilat, jossa opiskelimme. En mennyt enää tuon jälkeen käymään työpaikallani. Olin työvuoden loppuun tuolla ja vaihdoin sen jälkeen uuteen aloittavaan kouluun töihin. Olin saanut ääniterapiasta käyttööni äänenvahvistimen. Olen kokenut sen käytön kömpelöksi. Ääneni on edelleen (lähes 3 vuoden jälkeen) käheä. En pysty enää laulamaan (entinen musiikkiluokan opettaja) ja kurkkuni on jatkuvasti karhea. Tänään kävin vuosikontrollissa Korvaklinikalla. Äänihuuleni tutkittiin taas ja todettiin, että äänihuuliin jää edelleen rako. Eli uudestaan ääniterapiaan. Haluan sanoa kaikille, jotka oireilevat vähänkin työpaikallaan, että kukaan ei ole niin korvaamaton, että joutuisi terveytensä työnantajan ja työn takia menettämään. Vakuutusyhtiö totesi minun kohdalla, että koska minulla on astma ollutkin, niin työpaikkani ei ole aiheuttanut mitään ammattitautia. Äänen käheytymistä ei pidetty ammattitautina eikä sitä, että asmalääkkeitä joudun käyttämään aikaisempaa korkeammilla annoksilla. En tiedä voitaisko nyt jo todeta, että sillä on ollut pidempiaikaisia seurauksia ja jopa ammattitautia, jos vielä 3 vuoden jälkeenkin äänihuulissani on toiminnallinen häiriö.
- ammattitauditon
kauris74 kirjoitti:
Minä olen työskennellyt 5 vuotta homekoulussa. Minulla oli pohjalla jo astma. Aloin oireilla töissä ja aluksi en välittänyt niistä. Lopulta minullakin alkoi tulla äänen kanssa ongelmia. Kun olin puoli tuntia töissä, niin minulla ei tullut enää yhtään ääntä. Olin kaksi kuukautta sairaslomalla ja pääsin foniatrian ylilääkärin potilaaksi. Hän hoiti asiat niin, että pääsin ääniterapiaan ja suosituksen työpisteen vaihdosta. Työnantaja tekikin niin, että vuokrasi minulle ja luokalleni toiset tilat, jossa opiskelimme. En mennyt enää tuon jälkeen käymään työpaikallani. Olin työvuoden loppuun tuolla ja vaihdoin sen jälkeen uuteen aloittavaan kouluun töihin. Olin saanut ääniterapiasta käyttööni äänenvahvistimen. Olen kokenut sen käytön kömpelöksi. Ääneni on edelleen (lähes 3 vuoden jälkeen) käheä. En pysty enää laulamaan (entinen musiikkiluokan opettaja) ja kurkkuni on jatkuvasti karhea. Tänään kävin vuosikontrollissa Korvaklinikalla. Äänihuuleni tutkittiin taas ja todettiin, että äänihuuliin jää edelleen rako. Eli uudestaan ääniterapiaan. Haluan sanoa kaikille, jotka oireilevat vähänkin työpaikallaan, että kukaan ei ole niin korvaamaton, että joutuisi terveytensä työnantajan ja työn takia menettämään. Vakuutusyhtiö totesi minun kohdalla, että koska minulla on astma ollutkin, niin työpaikkani ei ole aiheuttanut mitään ammattitautia. Äänen käheytymistä ei pidetty ammattitautina eikä sitä, että asmalääkkeitä joudun käyttämään aikaisempaa korkeammilla annoksilla. En tiedä voitaisko nyt jo todeta, että sillä on ollut pidempiaikaisia seurauksia ja jopa ammattitautia, jos vielä 3 vuoden jälkeenkin äänihuulissani on toiminnallinen häiriö.
Äänen käheytymistä tosiaankin monesti vähätellään, eikä ymmärretä, että äänihuulet voivat vaurioitua ja ääni mennä jopa pysyvästi homemyrkkyjen seurauksena, niin kuin joillekin on käynyt, ja on vain pihinä tai epämääräinen vinkuva ääni jäljellä.
Kylläpä näyttävät nuo ammattitautitutkimukset olevat ihan yhtä tyhjän kanssa. Ne ammattitautidiagnoosit kun ovat mitä ovat. Harva niitä saa vaikka on henkihieverissä.
Kyllähän tuo astman paheneminenkin on selkeä osoitus sisäilmaongelmasta, ja myös pysyvät äänihuulivauriot.
Jaksamista sinullekin, voit tietenkin yrittää ammattitautidiagnoosin saamista vielä, mutta onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä, muuta kuin ehkä ilmaiset lääkkeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254