Kummitodistus?

miten on

Miten on, jääkö kummille itselleen yleensä jotain dokumenttia kummiudesta?

Olin kyllä kirkolla paikalla kun minun ja muiden kummien nimet täytettiin papin lomakkeisiin, mutta ei meistä kukaan itselleen mitään lipunlappusia silloin saanut, enkä minä ainakaan myöhemminkään. Kummin kirjan saimme, mutta se nyt on sarjapainotuote eikä mikään "kummitodistus".

Sillä vaan kysyn kun täällä aina välillä nousee jutuissa esille se "kummitodistus", joka voidaan postittaa jälkikäteen tms.

7

2156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi x2

      Kyllä minä olen ainakin molempien kummilasteni kohdalla saanut kummitodistuksen. Toisen kohdalla oli sellainen, jossa luki lapsen niomi ja syntymäpäivä sekä rukous, toisen kohdalla sellainen, jossa luki enemmänkin (ainakin kaikkien kummejen nimet, syntymä- ja katepäivä & -paikka jne.).

      Lapset ovat syntyneet -04 ja -06 ja asuneet molemmat Vantaalla.

      Missä päin itse olet kummiksi tullut? Kannattaa pyytää esim. lapsen vanhempia kyselemään. Eihän se sinänsä mikään muu ole kuin se lappunen, mutta minulle ainakin tärkeitä ja sellaisia muistojuttuja.

      • alkup.

        Kuopio, ja kummi vuosimallia 2007. Pitänee kysellä...


    • seurakunnissa voi olla

      omia käytäntöjä.
      Itselläni on 2 kummilasta ja molemmista on "todistus" vuosilta -89 ja -03.
      Oma esikoinen kun kastettiin kävi niin että veljeni ja pikkuserkkuni olivat kummeina ja heillä oli silloin sama sukunimi ja kotipaikkakunta. Pappi oli luullut heitä ilmeisesti aviopariksi ja antoi heille vain yhden todistuksen.
      Kun tämä huomattiin otin yhteyttä kirkkoherranvirastoon ja pyysin toisen todistuksen. Asia hoitui hyvin.

    • kummix5

      Siis jos nyt käsitin oikein tekstistäsi niin sinullahan on "kummitodistus" eli virallisesti kummikirja =)...Siinä lukee kummilapsesi nimi ja syntymäaika, kastepäivä ja papin allekirjoitus.
      Ainakin minulla noita todistuksia on hämeenläänistä, pohjanmaalta ja keski-suomesta ja kaikissa lukee kummikirja EI kummitodistus =)

      • Alkup.

        Minulla on vihkonen, jossa lukee jotain kummin velvollisuuksista ja oikeuksista ja kummilahjasta yms. Kannessa lukee "Kummikirja". Kirjassa ei ole erityistä paikkaa minun tai kummilapsen tiedoille, eikä pappi todellakaan ole sinne allekirjoitustaan väkertänyt. Sarjatuotantovihkoisen antoi käteen ilman mitään henkilökohtaisia tietoja (nimet, syntymäajat) ja sanoi että "siihen kannattaa kummilapsen nimi kirjoittaa muistiin ettet unohda".

        Onko tuo nyt sitten se kummitodistus?


      • Alkup.

        Kävin tarkistamassa, "Kummin kirja" siinä kannessa lukee. Mutta lähinnä jäin kaipaamaan juuri tuota osuutta lapsen nimi ynnä papin allekirjoitus. Osasin kyllä kirjoittaa sen nimen siihen ihan itsekin, mutta toisaalta kun kyseisiä kirjoja voi ostaa halpakauppaketjun kirjahyllystä ja niihin voi kirjoittaa jokainen ihan mitä haluaa, niin oletit "kummitodistuksen" olevan jotain hieman virallisempaa.

        Tällä mennään...


      • kummix5
        Alkup. kirjoitti:

        Kävin tarkistamassa, "Kummin kirja" siinä kannessa lukee. Mutta lähinnä jäin kaipaamaan juuri tuota osuutta lapsen nimi ynnä papin allekirjoitus. Osasin kyllä kirjoittaa sen nimen siihen ihan itsekin, mutta toisaalta kun kyseisiä kirjoja voi ostaa halpakauppaketjun kirjahyllystä ja niihin voi kirjoittaa jokainen ihan mitä haluaa, niin oletit "kummitodistuksen" olevan jotain hieman virallisempaa.

        Tällä mennään...

        Oudoksi kun sain hiukan lisäselvyyttä =)
        Eli ei tuo kyllä nyt "kummitodistukselta" kuullosta.
        Yleensä se on sellanen kaksisivuinen jossa kannessa on joku kuva, kyyhkysiä, risti, kirkko tms. Sisäpuolella on kumminruokous tai muu vastaava, tietoa kummiudesta sekä viiva mihin pappi kirjoittaa lapsen nimen ja kastepäivän sekä oman allekirjoituksen. Lisäksi voi olla kohta mihin tulee syntymäaika sekä muitten kummien nimet. Kysyppä asiaa kummilapsesi seurakunnasta =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe