ABS vika

hylkäys

Kävin katsastuksessa ja autoni hylättiin koska ABS ei toimi.
Mitenköhän tämä on perusteltua, koska eihän vanhoissa Ladoissakaan ABS toimi kun kyseistä laitetta ei niihin ole asennettu.
Kuitenkin nämä vanhemmat autot järjestelmän puuttumisesta huolimatta hyväksytään katsastuksessa.
Käsittääkseni ABS vika ei huononna jarruja, vaan vika ei estä pyörää lukkiutumasta.
ABS ei ole pakollinen varuste kuten ei myöskään takalasin huurteenpoisto.
Lukkiutuvilla jarruilla ja takalasit huurussa ajavat Taunukset kyllä hyväksytään.

42

13694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinkin

      Jos autossa on lisävarusteena ABS-jarrut
      (Aktive Brake System)eli lukkiutumaton jarrujärjestelmä, niin se pitää AINA toimia.
      Voithan sinä toki ostaa sen vanhan Taunuksen,
      eikä näinollen tartte tressata abs:sta

      Yleisohjeena, kaikki varusteet mitkä ovat autoon asennettu pitää toimia.

    • 157db

      sitten ostaa lada tai taunus niin pääset katsastuksesta läpi.

    • ei ole

      pelkoa obd testin hylkäyksestä. Pakokaasupäästöt ovat aina kunnossa.

      • ABS:n

        Ongelmia Warressa ole tietääkseni ollut.


    • merkintä

      Onko auton rekisteriotteessa merkintää siitä että autossa olisi ABS/lukkiutumaton jarrusydeemi? Jos ei ole, systeemi on mahdollista purkaa pois...

      • turvavaruste

        abs tai airbag voidaan poistaa vain jos ko. automallilla on rinnakkaismalli, jossa ei ko. turvavarustetta ole. Poisto on tehtävä valmistajan ohjeiden mukaisesti.


      • siitä
        turvavaruste kirjoitti:

        abs tai airbag voidaan poistaa vain jos ko. automallilla on rinnakkaismalli, jossa ei ko. turvavarustetta ole. Poisto on tehtävä valmistajan ohjeiden mukaisesti.

        kojelaudasta poistaa abs-merkkivalon polttimon, niin vika katoaa ja leima tulee.


      • katsuri
        siitä kirjoitti:

        kojelaudasta poistaa abs-merkkivalon polttimon, niin vika katoaa ja leima tulee.

        Ja meinaat, ettei katsastaja huomaa konehuoneessa ABS-pumppua ja pyöräantureita auton alla....


      • 13579
        katsuri kirjoitti:

        Ja meinaat, ettei katsastaja huomaa konehuoneessa ABS-pumppua ja pyöräantureita auton alla....

        kun minun autossani ABS jarrut alkaa toimimaan vasta yli 30: nen kilsan nopeuden ylityttyä, todennäköisesti jarrudynamometri ei pyöri niin suurella nopeudella, siis jos lamppu ei pala kojetaulussa niin katsuri ei huomaa mitään poikkeaavaa.


      • Autoinsinöörikö olet
        13579 kirjoitti:

        kun minun autossani ABS jarrut alkaa toimimaan vasta yli 30: nen kilsan nopeuden ylityttyä, todennäköisesti jarrudynamometri ei pyöri niin suurella nopeudella, siis jos lamppu ei pala kojetaulussa niin katsuri ei huomaa mitään poikkeaavaa.

        Laitteiden olemassaolo tarkastetaan visuaalisesti, eli otetaan simmu auki ja katsellaan auton moottoritilaa mitä laitteita sielä on. ABS (on tietääkseni Anti Blockin System) tarvitsee moottoritilaan moottoriyksikön, josta jarrupainetta vapautetaan pyörän lukkiutuessa (siitä tulee tykyttävä tunne jarrupolkimeen pyörän lukkiutuessa). Samoin pyörällä on anturit jotka kertovat pyörän lukkiutumisesta. Näitä laitteita katsastuksessa katsellaan. Mikäli autossa on ABS-anturit tai moottoriyksikkö paikallaan ne kielii, että autossa on ollut ABS-jarrut ja niiden toimittava. ABS-jarrujen toimintaa ei testata dynamometrillä, vaan keoajolla koejarrutuksessa. Dyniksellä ei minkään auton ABS-jarrut toimi, pyörintänopeus on 3-5 km/h.


      • huomanneet
        Autoinsinöörikö olet kirjoitti:

        Laitteiden olemassaolo tarkastetaan visuaalisesti, eli otetaan simmu auki ja katsellaan auton moottoritilaa mitä laitteita sielä on. ABS (on tietääkseni Anti Blockin System) tarvitsee moottoritilaan moottoriyksikön, josta jarrupainetta vapautetaan pyörän lukkiutuessa (siitä tulee tykyttävä tunne jarrupolkimeen pyörän lukkiutuessa). Samoin pyörällä on anturit jotka kertovat pyörän lukkiutumisesta. Näitä laitteita katsastuksessa katsellaan. Mikäli autossa on ABS-anturit tai moottoriyksikkö paikallaan ne kielii, että autossa on ollut ABS-jarrut ja niiden toimittava. ABS-jarrujen toimintaa ei testata dynamometrillä, vaan keoajolla koejarrutuksessa. Dyniksellä ei minkään auton ABS-jarrut toimi, pyörintänopeus on 3-5 km/h.

        minun kohdalla. Koskaan ei ole kokeiltu jarruja muualla kuin dynolla. Ja jos on vanhempi auto ja rekisteriotteessa ei ole merkintää NAPL vaan NAP. ABS-järjestelmän EI ole pakko toimia katsastuksessa.


      • Kallevillejalmari
        huomanneet kirjoitti:

        minun kohdalla. Koskaan ei ole kokeiltu jarruja muualla kuin dynolla. Ja jos on vanhempi auto ja rekisteriotteessa ei ole merkintää NAPL vaan NAP. ABS-järjestelmän EI ole pakko toimia katsastuksessa.

        Jos autossa on lukkiutumattoman jarrujärjestelmän laitteet paikoillaan, on niiden toimittava riippumatta rekisteriotteen merkinnöistä. Merkintä voidaan myös lisätä jälkeenpäin.


    • katsuri

      Jarruista tulee todennäköisesti vaarallisen takapainoiset ABS:n toimimattomuuden vuoksi.

      Ilman ABS-järjestelmää jarrut on pakko suunnitella etupainoiseksi ja lisäksi ne usein varustetaan vielä taka-akselin jarruvoimaventtiilillä.

      ABS:n toimimattomuus voi aiheuttaa myös muita jarruongelmia.
      ABS-pumpun sekoilu/toimimattomuus voi haitata koko jarrutustapahtumaa.

      http://www.geocities.com/teku131vc/teoria/abs/p04.htm

      • jarrut!

        Oletko koskaan verrannut etu-/takajarrujen mitoitusta myös abs jarrullisissa autoissa.
        Poikkeuksetta edessä jarrulevyt ovat halkaisijoiltaan ja paksuudeltaan suuremmat ja myös jarrusatulat massiivisemmat.
        Eli kyllä abs jarrut ovat mitoitukseltaan myös etupainotteiset.


      • fuizuizuikl
        jarrut! kirjoitti:

        Oletko koskaan verrannut etu-/takajarrujen mitoitusta myös abs jarrullisissa autoissa.
        Poikkeuksetta edessä jarrulevyt ovat halkaisijoiltaan ja paksuudeltaan suuremmat ja myös jarrusatulat massiivisemmat.
        Eli kyllä abs jarrut ovat mitoitukseltaan myös etupainotteiset.

        täytyy ottaa huomioon, ettei auto käyttäydy jarrutuksessa kuvittelemallasi tavalla.
        Jarrutuksessa auton keula painuu alas ja perä nousee (kevenee) ylös. Tällöin lukkiutumiseen tarvittava jarruvoima takana pienenee huomattavasti verrattuna siihen, kuin jos painonjakauma edessä ja takana olisi koko ajan esim. 50/50. Toisin sanoen vaikka takana onkin pienemmät jarrut lukkiutuisivat ne useimmissa autoissa ensin, ellei olisi abs-jarruja tai kuormantuntevaa jarruvoimansäädintä.


      • höpö linkki

        varsinkin kun tutustuu muihinkin artikkeleihin.


      • mallia 89

        Merkkiliike kertoi minulle, ettei vikavalon palaminen ole mikään riski. Järjestelmä toimii tasan tarkkaan normaalijärjestelmän mukaisesti.
        Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois.


      • Justiinsa
        mallia 89 kirjoitti:

        Merkkiliike kertoi minulle, ettei vikavalon palaminen ole mikään riski. Järjestelmä toimii tasan tarkkaan normaalijärjestelmän mukaisesti.
        Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois.

        Mutta hylky tulee, ja sillä siisti. Eikun pajalle.


      • Pjörk
        mallia 89 kirjoitti:

        Merkkiliike kertoi minulle, ettei vikavalon palaminen ole mikään riski. Järjestelmä toimii tasan tarkkaan normaalijärjestelmän mukaisesti.
        Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois.

        "Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois."

        Eli jarrut eivät toimi niin kuin niiden on suunniteltu toimivan.


      • höpöpuhetta
        Justiinsa kirjoitti:

        Mutta hylky tulee, ja sillä siisti. Eikun pajalle.

        kerro miten hylky tulee
        jos valo ei pala niin mistä se
        katsastusmies katsoo että abs toimii?
        vastaus:ei mistään ainakaan diesel autoissa.
        ja jarru voidaan pihalla kokeilla niin se lyö sutiksi vaikka on
        abs järjestelmäkin,koska ei pihalla ajeta lujaa niin abs menee lukkoon.
        mulla oli kesällä just sellanen tilanne katsuri kokeili pihalla
        ja hyvin veti sutiksi jarrut.
        dynamometrillä näytti edessä 300/300
        takana 200/200
        ja leima tuli
        eli ei tarvi toimia


      • Burrb
        höpöpuhetta kirjoitti:

        kerro miten hylky tulee
        jos valo ei pala niin mistä se
        katsastusmies katsoo että abs toimii?
        vastaus:ei mistään ainakaan diesel autoissa.
        ja jarru voidaan pihalla kokeilla niin se lyö sutiksi vaikka on
        abs järjestelmäkin,koska ei pihalla ajeta lujaa niin abs menee lukkoon.
        mulla oli kesällä just sellanen tilanne katsuri kokeili pihalla
        ja hyvin veti sutiksi jarrut.
        dynamometrillä näytti edessä 300/300
        takana 200/200
        ja leima tuli
        eli ei tarvi toimia

        Nimimerkkisi kertoo kaiken olennaisien viestisi sisällöstä.


      • 7677755434456
        höpöpuhetta kirjoitti:

        kerro miten hylky tulee
        jos valo ei pala niin mistä se
        katsastusmies katsoo että abs toimii?
        vastaus:ei mistään ainakaan diesel autoissa.
        ja jarru voidaan pihalla kokeilla niin se lyö sutiksi vaikka on
        abs järjestelmäkin,koska ei pihalla ajeta lujaa niin abs menee lukkoon.
        mulla oli kesällä just sellanen tilanne katsuri kokeili pihalla
        ja hyvin veti sutiksi jarrut.
        dynamometrillä näytti edessä 300/300
        takana 200/200
        ja leima tuli
        eli ei tarvi toimia

        No niin tietäväiset,ABS.sän merkkivalon täytyy palaa kun virta kytketään,se sammuu muutaman sekunnin viiveellä näin ilmoittaen että järjestelmä on kunnossa,jos valo ei pala ollenkaan niin ABS. on viallinen. ABS voidaan myös ohittaa yksiköstä joten katsastajan täytyy olla huolellinen että tekee työnsä lain vaatimalla tavalla.


    • Kokemusta on

      Huurteenpoisto takalasista on pakollinen varuste. Tiedän sen kokemukseni perusteella: Katsastusmies ei nähnyt huurtuneen takalasin läpi mitään. Laittoi lämmittimen päälle ja ryhtyi mittaamaan pakokaasuja. Aikansa mitattuaan pakokaasuja totesi ettei lämppäri toimi. Ei muuta vikaa keksinyt. Kirjoitti rekisteriotteelle viasta.

      • kesällä

        aurinkoisena päivänä no problem.


      • puhallusta

        Aina sama vänkäys kuplan tuulilasin puhalluksesta joka vuosi. Ajan sillä pelkästään kesäisin.
        Ainakin vähintäin joka toinen vuosi joku katsastusmulkku keksii tsekata kädellään puhallusta. Täytyy aina vaihtaa asemaa ja yrittää löytää kupliakin ymmärtävää katsastusmiehiä.


      • kuplaotsia
        puhallusta kirjoitti:

        Aina sama vänkäys kuplan tuulilasin puhalluksesta joka vuosi. Ajan sillä pelkästään kesäisin.
        Ainakin vähintäin joka toinen vuosi joku katsastusmulkku keksii tsekata kädellään puhallusta. Täytyy aina vaihtaa asemaa ja yrittää löytää kupliakin ymmärtävää katsastusmiehiä.

        No niin, sehän on katsastuksen vika, kun ei Hitlerin kostossa toimi puhallin. Kyllä on tasan omaa tyhmyyttäsi ja osaamattomuuttasi, jos et puhallinta voi laittaa kuntoon. En minä ainakaan viitsisi ajaa tuollaisella.

        -Tässähän ei toimi tuulilasinpyyhkijät?
        -En minä aja sateella!

        -Pelkääjän puolella ei toimi turvavyö?
        - Ei siinä kukaan ikinä istu!

        Jne....


      • pakollinen

        Ei ole ollut aikoihin. Elät viime vuosituhatta.


    • missä luuhaat

      olet antanut asialausuntoja. Kommentoi!!

      • Kallevillejalmari

        Vastasin jo lyhyesti ketjussa:

        "On toimittava
        Kirjoittanut: Kallevillejalmari 18.2.2008 klo 21.47"

        Esim. nimimerkillä "turvavaruste" asiallinen ja oikeasisältöinen vastaus.


    • kuoli

      Jos absi ei toimi sen toiminta vastaa tasan tarkkaan järjestelmää missä sitä ei ole.
      Pilkun nussintaa ja korjaamoille fyrkkaa. Varmaan Aken kytkennät maahantuojiin selittävät nykyiset ohjeet. DDR on kuollut, meillä on vielä AKE.

      • Eemelis

        Harvoin on niin, että saman mallin ABS-jarrullinen ja ilman sitä oleva malli vastaa toisiaan jarrujen suhteen siinä tilanteessa, jos ABS-järjestelmä ei toimi. Yksi oleellinen ero on mm. se, että ABS-jarrullisesta yleensä puuttuu kuorman tunteva jarrupaineensäädin.


      • Accord.
        Eemelis kirjoitti:

        Harvoin on niin, että saman mallin ABS-jarrullinen ja ilman sitä oleva malli vastaa toisiaan jarrujen suhteen siinä tilanteessa, jos ABS-järjestelmä ei toimi. Yksi oleellinen ero on mm. se, että ABS-jarrullisesta yleensä puuttuu kuorman tunteva jarrupaineensäädin.

        Merkkiliike kertoi minulle, ettei vikavalon palaminen ole mikään riski. Järjestelmä toimii tasan tarkkaan normaalijärjestelmän mukaisesti.
        Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois.
        Eikö Veho tunne Hondia.


      • Eemelis
        Accord. kirjoitti:

        Merkkiliike kertoi minulle, ettei vikavalon palaminen ole mikään riski. Järjestelmä toimii tasan tarkkaan normaalijärjestelmän mukaisesti.
        Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois.
        Eikö Veho tunne Hondia.

        Onko ko. auton jarrut täsmälleen samanlaiset kuin vastaavan mallin ABS-jarruttoman version (jos sellainen versio jostain löytyy) jarrut lukuunottamatta nimenomaan ABS:ään liittyviä komponentteja? Jarrusatuloiden mitoitus, jarruvoimien säätö kuormituksen mukaan jne.

        Saatko merkkiliikkeeltä sellaisen paperin, että ko. auton jarrut ovat täysin kunnossa ja se tulisi hyväksyä sellaisena katsastuksessa. Joihinkin autoihinhan valmistajan edustajat ovat toimittaneet papereita erilaisista poikkeavista arvosteluperusteista esim. pakokaasujen tai nivelten välysten arvosteluun liityten.

        Saattavat kyllä merkkiliikkeessä sanoa, että vikavalon palaminen ei ole "mikään riski". Kuitenkin arvelisin, että jos joku asiaa hieman tunteva keskustelee heidän kanssaan, ei vastaus ole ihan noin yksinkertainen.


      • Varten
        Accord. kirjoitti:

        Merkkiliike kertoi minulle, ettei vikavalon palaminen ole mikään riski. Järjestelmä toimii tasan tarkkaan normaalijärjestelmän mukaisesti.
        Jarrut toimivat siten kuin niiden on suunniteltu toimivan, tosin lukkiutumisen esto on pois.
        Eikö Veho tunne Hondia.

        Hondan tehdas eikä maahantuoja Veho ole sitten pyytänyt AKE:lta poikkeusta asiaan. Katos kun Honda ei puolla sellaista, sanoi se vehon asentaja sitten mitä hyvänsä.

        Eihän katsureilla mitään sitä vastaan ole, jos sellainen poikkeus tulee. Noudatamme vain AKE:n ohjeita arvosteluissamme.


      • vinkki5
        Varten kirjoitti:

        Hondan tehdas eikä maahantuoja Veho ole sitten pyytänyt AKE:lta poikkeusta asiaan. Katos kun Honda ei puolla sellaista, sanoi se vehon asentaja sitten mitä hyvänsä.

        Eihän katsureilla mitään sitä vastaan ole, jos sellainen poikkeus tulee. Noudatamme vain AKE:n ohjeita arvosteluissamme.

        No problem. Merkkilamppu kokonaan pois ja sitten auto
        Kehän Autokatsastukseen. Kelpaa!


    • 87665545567878

      No niin tietäväiset,ABS.sän merkkivalon täytyy palaa kun virta kytketään,se sammuu muutaman sekunnin viiveellä näin ilmoittaen että järjestelmä on kunnossa,jos valo ei pala ollenkaan niin ABS. on viallinen. ABS järjestelmä hoitaa autoissa joissa on vain etujarruissa lukkiutumattomuus myös takajarrujen paineen ja estää näin takajarrujen lukkiutumisen ja vaarallisen perän rinnalle ilmestymisen eli pyörähdyksen. ABS voidaan myös ohittaa yksiköstä joten katsastajan täytyy olla huolellinen että tekee työnsä lain vaatimalla tavalla.
      Jos auto tyyppi hyväksytty Suomeen ABS jarruin niin niiden pitää myös toimia.

      • K1-asiantuntija

        ABS-lyhenne juontaa saksan kielestä: antiblockiersystem

        Asialla on BOSCH:
        Vaikka ensimmäinen ”mekanismi pyörien lukkiutumisen estämiseksi moottoriajoneuvossa” patentoitiin jo vuonna 1936 (Bosch), se ei päässyt sarjatuotantoon ennen vuotta 1978 (Mercedes-Benz), jolloin siihen kehitettiin elektroninen ohjausjärjestelmä. Tämä mahdollisti sellaisen lukkiutumattomuuden, joka olisi kestävä ja riittävän nopea moottoriajoneuvoihin. Tästä tekniikasta on edelleen kehitetty luistonesto ASR ja ESP-ajonvakautusjärjestelmä.


    • hahaha :)

      Tyhymää sakkia :)

    • öperö

      Viisaita juttuja.
      Mää oon yhen absi jarrun purkana ja en osanna kasata, joten heitin pois.
      Toimiko tuo merkkivalo todella viimevuosisadan autoissa nuin.

    • GMC

      "Toimiko tuo merkkivalo todella viimevuosisadan autoissa nuin. "

      Ka toimii nuin tämänkin vuosisadan autoissa.

      • dedu

        Eurooppalaisissa autoissa on paska bosch poksit jotka hajoaa 5 vuoden jälkeen ja
        sitten laakkosen iisalmen korjaamo pyysi 4025 euroa abs yksiköstä opel vectraan
        englannissa sama paska maksaa varaosana 250e hyvä suomi tsuhna ja kokkari
        yrittäjät .......


    • t45

      abs jarrut on turvallisuusvaruste, siinä mihä turvavyä ja pissapoisa. Jos vyöt ei toimi, ei leimaa ja jos pissapojas ei ole tavaraa niin olikose korjauskehotus, koska kaikki nämä vaikuttaa auton turvallisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12858
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8444
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7450
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      353
      2529
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2274
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1967
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1520
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1510
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe