Glukoosi-intoleranssi?

Ville _

Moro viisaat,

Kertokaapa mitä seuraavat oireni voisivat tarkoittaa? Sokeripitoisten ruokien syömisen jälkeen verenkierto vähenee jaloissa, esim. joudun käyttämään sisällä villasukkia ja siltikin jalat ovat kylmät. Lisäksi tuntuu, että keskittymiskyky / kyky luovaan ajatustyöhön heikkenee. Yleisellä tasolla: olen myös aika usein väsynyt, tuntuu että voisin nukkua 11h vaikka joka yö.

Olen 27-vuotias liikuntaa harrastava normaalipainoinen mies, eli ihmettelen mistä johtuu...? Onko joillain muilla samankaltaisia kokemuksia tai mitä arvelette mikä voisi olla syynä kun en oikein siedä sokeria?

4

2454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtelua epäilet,

      niin sitten ei auta kuin mittailla niitä sokereita. Ei ole muuta keinoa tietää johtuvatko oireesi siitä.

      Sinänsä ruokailun jälkeen on ihan normaalia olla hieman "pihalla", sillä kehon energiatoiminta keskittyy tuolloin ruoan sulattamiseen. Monet ottavatkin ruokailun päätteeksi kupin kahvia ja sitten tupluurit - jos mahdollista. Parinkymmenen minuutin päästä kofeiini alkaa vaikuttaa, ja voi jatkaa hommiaan taas virkeinä. Kaikki eivät kärsi ruoan jälkeisestä väsymyksestä, en esim. itse kuulu heihin.

      Minäkin muuten käytän kotona sisällä villasukkia, ja sokerini ovat ihan normaalit. Verenkierron parantamiseen auttaa liikunta. Ja kylmiin jalkoihin tiiviimpi talo, kuin tämä meidän. :)

      Jos verenkierto-ongelmasi johtuvat diabeteksesta, niin sitten sinulla on ollut se jo varsin pitkään piilevänä. Tarkistuta ne sokerisi.

    • ruokavaliolla uudistunut

      Moi
      mulla on samanlaisia oireita, mutta sen lisäksi myös muita. Olen nyt ollut n. 7 kk SCD ruokavaliolla, jossa on karsittu pois kaikki sokeri, ainoa makeutusaine on hunaja, lisäksi on poistettu kaikki viljat tärkkelykset.
      Tämä on auttanut mm. kylmien jalkojen ongelmaan ja tietty moneen muuhuun liitännäiseen vaivaan. Diagnoosiksi sain ärtyneen suolen oireyhtymän ja lisäksi gastroenterologilta suosituksen allergiatesteihin, koska saan niin kummallisia oireita eri ruoka-aineista. SCD:lla pärjään mainiosti, enkä ole käynyt allergiatesteissä. Nyt olen voinut vähän lisätä ruoka-aineita, mm. hedelmiä ja laktoosittoman jugurtin. Lisäksi otan 1/3:n Solgarin Chromium Picolinate -kapselista(200 mikrogramma) sinkkiä. Se vie ainakin multa makeanhimoa pois. Koitahan pärjäillä.

    • Ramses11
    • veijo98763078

      Aloittaja

      käväiseppä vaivoinesi lääkärissä. Tältä kaatopaikalta tuskin saat pätevää diagnoosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe