50+, ja nuket kiehtoo edelleen

ainainen lapsi,ko

muistan lapsuudestani miten leikimme naapurin tyttöjen kanssa nukeilla. Oli vaan yksi pulma silloin, kun meillä ei ollut oikeita nukkeja.
Teimme vaatteista "pötköjä" ja kapaloimme ne vauvoiksi, pahvilaatikko oli petinä ja siihen pystyyn toinen samankokoinen laatikko, syntyi kuomu, ikään kuin vaununkoppa.
Omat lapset olen hoitanutkin suureella rakkaudella ja vaatteiden vaihto on ollut heille aivan suunnatonta, näin jälkikäteen ajatellen.
Nyt sitten taas kun olen saanut omat lapseni maailmalle jo kauan sitten, tuo nukke villitys on taas puhjennut, olen suunnitellut ostaa aidon vauvan kokoisia nukkeja ja asettaa ne pieneen omaan sänkyyn makuuhuoneeseen. Vaatteet suunnittelen heille huoneen verhojen, päiväpeitteen ja tyynyjen mukaan, vaihdellen tilanteen mukaan. Lapsienlapsille tytöille olen ostanut nukenvaunut ja nukkeja useampia, ja myös vaatettanut ne. Se ei mulle riitä, niitä täytyy olla myös minun silmieni alla. Olenko höperö ajatuksineen.:) Kertokaa.
Luen vastauksianne illemmalla, menen nyt katsomaan mummonvointia naapuriin, ja vien hänelle tuoreita leipomuksia.

16

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat hölmöytemme

sinun kyllä vaikuttaa pikkasen ylihöperöiltä. Mutta eipä kai tuo ketään voi haitatakaan. Onneksi en sentään ite ihan nuin...

• saharaan! Siis rassaahan uk...

autojaan ja puhuu niille! En jaksa enää ettiä niitä linkkejä, taisivat olla "vaarallisia" hih!

• Pirre*

tuo..jotenkin.., mutta jokaisella meillä on omat höperyytemme. :)

• mummu minäkin

höperöksi.
      Meillä on makuuhuoneessa koristeelliset nukenvaunut ja niissä istuu neljä nukkea, koristeena.
      Ne on iloa silmälle.

• Monilla paikkakunnilla pyörii aikuisille tarkoitetut nukkien teko kurssit kansalaisopistossa ja monet harrastavat nukkekeräilyä. Toisilla on lasivitriinikaapit pullollaan antiikkinukkeja ja hyvin muodikasta on myös harrastaa nukkekotisisustamista. Joten ei kait lienen sen hullumpi harrastus kuin pienoisautojen rakentaminenkaan.

Itselläni on nukkekoti kalustettuna nukkeineen olohuoneessa ja en pidä itseäni sen oudonpana, lapsivieraat leikkivät sillä mielellään. Pari oikean vauvan kokoista nukkea löytyy kellarikomerosta, lasteni vanhoja leluja, ja niille olen tehnyt itse vaatteita. Luonani vierailevat lapset tykkäävät leikkiä niillä, itse en sentään leiki yksikseni kotona, mulle riittää onneksi töissä lasten kanssa leikkiminen ainakin toistaiseksi, hih hih.

• nukeilla

toiset miehillä. Ikuisia lapsia ollaan me nisetkin :)))

• Aloittaja

vaan sisustamisesta.
      Mielestäni nuket voisivat kuulua osaa huoneilmettä, ja näin sen sitten toteutankin.
      Muutama nukke sieviin vaatteisiin istumaan omaan sänkyynsä.
      Se on sitä minun hömppääni.

• -mummi55-

höperö ole!
      Minä olen myös keräilijä ja tavan höperö sellainen. Minä kerään nimittäin enkeleitä. Niitä on kertynyt lähes 250 ja kortteja toinen mokoma.

Muutama teddy-nallukkakin on löytänyt kodin luotani. Heistä pari tosi isoa.

Halaus "höperölle" toiselta höperöltä!

• Aloittaja

en ole sitten ainut, joiden päässä jyllää ajatuksia enempi ja vähempi kaikkeen kivaan.
        Sinulla on paljon kokoelmassasi paljon enkeleitä, suojelua sinulle. Isot halit takas. :)

• Nukke-friikki

Minun sukulaiseni passittivat minut psykologille kun olin 17-vuotias ja yhtenä syynä se, että edelleen leikin nukeilla ja keräilin nukkeja ja rakentelin nukkekotia. Psykologi sanoi minulle silloin, että se on ihan luonnollista vielä tuossa iässä kun on yksinäinen ja sulkeutunut ja että nukkeleikit jäävät sitten kun tulee ihmissuhteita ja poikaystäviä.

Tuli ja meni poikaystäviä, pari avioliittoakin, ja kaksi lasta ja nyt 50-vuotiaana olen saanut rauhassa laajentaa harrastustani. Nyt uskon, ettei asia mene niin, että kun olet täyttänyt 30 tai 40 tai 80 niin olet sitä tai tätä ja muu erilaisuus on outoa.

Uskallan NYKYISIN julkisesti kertoa harrastuksestani ja se herättää pelkästään positiivisia reaktioita ihmisisissä. Tiedä häntä mitä ajattelevat ja puhuvat selkäni takana, mutta ainakaan suoraan ei ole kukaan sanonut mitään.

Ja entäs sitten? Olen hoitanut lapset, käyn töissä ja vapaa-aikaani mahtuu muutain kuin nuket. Mutta kieltämättä se on pääharrastukseni. Lapseni eivät ole (tyttäriä pelkästään) perineet "pahettani".

• Aloittaja

mielestäni ihminen tekee just sitä mikä tuntuu mielekkäältä, mutta kuten jo huomasit eka viestit tässäkin ketjussa, olin outo kysymyksineni.
        Harrastan muutenki paljon käsitöitä melkein laidasta laitaan. Oli vaan yks ajatus kysyä höperyydestäni täältä, no senhän arvaa mitä täältä saa vastaukseksi.
        Rehellisesti minäkin haluan kertoa harrastuksistani, enkä tee niitä nurkan takana piilossa. Siis harrastakaamme mitä itse kullekkin on mieluista. Hyvää jatkoa sinullekkin.

• nukkeja

harrasta, mutta muutama työkaveri on aivan intohimoisia nukkeharrastajia.
      Tekevät nukkeja ihan alusta asti, laittavat niille silmälaseja ja aivan ihania vaatteita.
      Nikkaroivat vielä huonekalujakin.

Näyttääpä sydämeesi mahtuvan vielä naapurin mummon vointikin, mikä on mukavaa.

• Aloittaja

olen tehnyt olut tölkeistä leikkaamalla pari tuolia, ne on kuin rokokoo tyyliä. Näihin olen meinanut tehdä itse mummu&pappa nuken istumaan vanhan-aikaisiin vaatteisiin ja silmälaseineen.

Naapurin mummua käyn säännöllisesti avittelemassa ja juttukaverina, joskus isompaakin apua antamassa.

• Amalia vain
        Aloittaja kirjoitti:

olen tehnyt olut tölkeistä leikkaamalla pari tuolia, ne on kuin rokokoo tyyliä. Näihin olen meinanut tehdä itse mummu&pappa nuken istumaan vanhan-aikaisiin vaatteisiin ja silmälaseineen.

Naapurin mummua käyn säännöllisesti avittelemassa ja juttukaverina, joskus isompaakin apua antamassa.

Lapset maailmalla ja viisi lapsenlasta. Onneksi kaksi tyttöä, niin saa hopertää.
        Sota-ajan jälkeen ajat oli köyhät ja omistin vain yhden nuken. Mummin tekemän räsynuken. Sisareni sai taas nukkeja enemmänkin. Niitä kadehdin. Mutta vanhimpana sisarussarjasta riitti hommaa nuorempia paimentaessa ja taloustöitä tehdessä.Ei siinä ehtinyt leikkimään.
        Pojantyttöjen myötä olen saanut kartuttaa nukkeja ja ötököitä. Somasti istuvat olohuoneessa sellaisessa vaaleansinisessä pienessä lapsen keinutuolisssa. Sain sen keinutuolin itse ollessani parivuotias.
        Nyt saan höpertää rauhassa. Isäntä tosin joskus sanoo, että heitä jo vähemmälle.

• Ei se mitään höperyyttä ole, niinkuin tuossa joku sanoi. Nuket ovat ihania! Aivan ihania!
      Omat nukkeni ovat olleet leikissä myös omilla tyttärilläni. Ne ovat vieläkin hyväkuntoisia, tosin "helliminen" on niihin jotain patinaa jättänyt.
      Mutta olen nyt viisikymppisenä ostanut itselleni muutaman nuken. Pari on sattunut silmään kirpputorilta. Ne ovat katsoneet minua niin kauniisti että minun on ollut ihan pakko ostaa ne. Olen pessyt niiden vaatteet ja tehnyt jotain uusiakin. Samoin omat vanhat nukkeni ovat myös saaneet jotain uutta vaatetta.
      En pidä itseäni hölmönä, eikä pidä miehenikään. Ei tällaisessa ole mitään pahaa eikä hävettävää. Päinvastoin. Ja on sitä ihmisillä paljon pöllömpiäkin harrastuksia!!!
      Osta vaan nukkeja ihan huoleti, niin minäkin teen. Ommellaan ja neulotaan niille oikein kauniit vaatteet!
      Hauskoja ja antoisia hetkiä hyvän harrastuksen parissa!
      Ainainen lapsiko, no ihan varmasti! Meissä kaikissa asuu sisällä pieni lapsi ja hyvä niin!
      Aurinkoista kevättä Sinulle!

• Anonyymi

Tottakai aikuistakin voi lelut kiehtoa. Aikuisia lelukeräilijöitä ja -harrastajia löytyy maailmasta paljon.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      83
      4283
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      162
      3528
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3139
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      195
      1930
    5. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      44
      1756
    6. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      27
      1747
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      23
      1744
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1597
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18