Käynnistys.. pitkäänkö meni?

gfvhv

Mulla on edessä todennäköisesti synnytyksen käynnistys loppuviikosta. rv 38 1 olis silloin. Mietityttää kauankohan siellä saa odotella, että todella käynnistyy.
Kohdunsuun tilanne viime viikolla: 1½cm kanavaa jäljellä, kohdunsuu pehmeä ja sentin auki.

Syy käynnistykseen on vauvan suuri koko. Esikoisen synnytys päättyi hätäsektioon. Tämä tuleva pikkuinen oli jo viime viikolla samankokoinen kuin esikoinen syntyessään..

Mietityttää sekin onko tää vähän uhkarohkeeta lähteä yrittämään normaalisynnytystä. Olisko vauvan kannalta parempi pyytää sektiota.

16

8533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satiesmer

Yksilöllistähän kesto tietysti on.. itselläni käynnistystipan laitosta kesti 2h 28min,. kun lapsi syntyi :)

• Sikuriina 70

Meillä pikkumies syntyi loppujenlopuksi sektiolla 36h käynnistämisen jälkeen eli yksilöllistä varmaankin on.

• patseli

käynnistettiin päivällä kolmen aikaan ja vauva syntyi yhden aikaan yöllä. Siskolla käynnistettiin päivä ja sit se lähti kotiin. Toisella kerralla silläkin käynnistys onnistui. Mulla käynnistys kans isokokosen vauvan takia. Poika painoi syntyessään 4,5kg, mutta synnytys meni hyvin eikä ollut mitään ongelmia, onneksi. Sekin tietysti yksilöllistä... Koita olla panikoimatta! Tsemppiä!! :)

• myös käynnistystavoista

Agressiivisin on kalvot puhki ja i.v kanyylin kautta lääkkeet. Pehmeämpää (ja epävarmempaa on tabletti muruset alapäähän tai suun kautta)

Itselläni muruset eivät tehneet yhtään mitään. Ei edes alkaneet supistukset. Synnytyssaliin kun menin kaikki paikat olivat kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä. Kalvot puhkaistiin ja aloitettiin tiputus. Vauvan syntymään meni 2 tuntia aikaa.

• alkup..

..että käynnistystapa katsotaan sitten tilanteen mukaan, kun sinne meen. Luetteli just noi kolme vaihtoehtoa. Osastolle ja kokeillaan tableteillä, suoraan saliin ja tipalla taikka sitten kalvojen puhkaisu.

Haluisin kyllä ehdottomasti kokea normi synnytyksen. Sektiosta toipuminen on hitaampaa ja vauvaankaan ei pääse heti tutustumaan.

Käyn vielä lantion magneettikuvalla tänään. Kaksi lääkäriä on kyllä jo todennut lantion normaaliksi sisätutkimuksella.

Kiitos teille vastauksista, lisääkin kokemuksia luen mielelläni.

• emilai

Minun synnytykseni on käynnistetty 2 kertaa samasta tilanteesta kuin sinulla.

Käynnistystavaksi valittiin molemmilla kerroilla prostaglandiinitabletit joita kerittiin laittamaan esikoiselle 3 ja kakkoselle 2, kun säännälliset supistukset alkoivat.

Siitä meni kakkosen kanssa 3 tuntia kun vauva oli maailmassa (esikoisen kanssa 10 tuntia). Kakkosen kanssa synnytys eteni niin rajusti, että koko homma meni pelkällä ilokaasulla. Esikoista ponnistin 35 minuuttia toista 5 minuuttia.

Silti tämä "pikkukakkosen" synnytys oli parempi kokemus kuin esikoisen vaikka esikoisen kanssa käytössä oli kaikki mahdollinen lääkitys.

Tällä yritän kertoa sitä, että vaikka lähtökohdat ovat samat, jokainen synnytys on omanlaisensa.

Tuosta sektiosta kannattaa jutella lääkärien kanssa ja kysyä ihan suoraan kaikki mietityttävä.

Tsemppiä vaan, ja kohta se nyytti sylissä tuhisee! :)

• Nimetön

Minulla ensimmäisessä synnytyksessä loppuivat omat supistukset loppuivat kesken. Aamu klo 10 laitettiin tippaan ja illalla puoli kahdeksan jälkeen vauva syntyi.

Toinen synnytys käynnistettiin tableteilla, joita laitettiin maanantaiaamuna ja vauva syntyi tiistai-iltana kahdeksan maissa.

Nyt todennäköisesti ensi maanantaina taas käynnistys, ja oletin siis varmasti että se tapahtuu tableteilla.. Onko siis olemassa vastaavassa tilanteessa muita tapoja?

Rv 37 3

• Ilona*

Esikoinen käynnistetiin tipalla seitsemältä aamulla ja syntyi vasta seuraavana aamuna 6.30
      Nyt luultavasti taas käynnistys edessä, kun ei näytä taaskaan vauva ulos haluavan...
      Mistäköhän johtuu, että kroppa ei tajua synnytystä itse käynnistää?

• poika07

Tosi yksilöllistä on se, että kuinka hyvin käynnistys onnistuu. Tiedän ihmisiä joilla käynnistyksen aloittamisesta on mennyt pari tuntia vauvan syntyyn ja jollakin toisella on mennyt jopa 7 päivää! Riippuu paljon lähtötilanteesta ja käynnistystavasta. Mulla käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia päivällä klo 14 (oksitosiinitippa), kalvot puhkastiin noin klo 18, ja poika synty yöllä klo 00.22. Lähtötilanne oli mulla aika sama kun sulla, paikat pehmeenä ja 1-2 sormelle auki.

• tyttö280108

mä menin saliin 13.30, jolloin puhkaistiin kalvot. olin silloin 3 cm auki. vähän myöhemmin laitettiin tipan kautta sitä jotain käynnistävää lääkettä. vauva syntyi 19.16.eli 5 h ja 45 min kalvojen puhkaisusta.

• noelle
        tyttö280108 kirjoitti:

mä menin saliin 13.30, jolloin puhkaistiin kalvot. olin silloin 3 cm auki. vähän myöhemmin laitettiin tipan kautta sitä jotain käynnistävää lääkettä. vauva syntyi 19.16.eli 5 h ja 45 min kalvojen puhkaisusta.

Ilmeisesti riippuu paljon miten käynnistellään sillä minulla käynnisteltiin tableteilla jo rv36 1 sillä poika oli jo silloin todella isokokoinen.Ensimmäinen puolikas tabletti annettiin heti keskiviikko-aamuna kun menin sairaalaan ja poika syntyi vasta lauantai-iltana.

• Paul-a

.. käynnistettiin synnytys rv41 5 aamulla kello 09. Poika syntyi seuraavana iltana 17.30..

• Paul-a

Ekasta lääkemurusta meni siis 32,5h. Saliin mut vietiin vuorokauden päästä tuosta ekasta lääkeannoksesta.

• Isukku -06

Vaimolla lähtötilanne samantapainen kuin sulla, paitsi viikkoja oli takana jo yli 40.

Synnytys käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja n. tunti sen jälkeen laitettiin tipat. Poika syntyi n. 3,5 tuntia kalvojen puhkaisun jälkeen. Kokoa oli syntyessä n. 4 kiloa.

Lääkäri arvioi tilanteen mukaan sen, mikä käynnistystapa on paras. Jos ei oo tarpeeksi auki, niin kalvoja ei puhkaista. Kalvot voidaan ymmärtääkseni puhkaista silloin, kun odotettavissa on nopeahko synnytys, eli kohdunkaulu on jo poissa ja on tarpeeksi auki. Kalvojen puhkaisu voimistaa supistuksia. Myös tipoilla tehostetaan jo alkaneita supistuksia entisestään. Supistukset painavat vauvaa alas päin ja samalla synnytyskanava aukeaa kunnolla. Kun kanava on kokonaan auki, niin supistuksetkin ovat muuttuneet jo erilaisiksi ja alkaa ponnistusvaihe... Tämä sivustaseuranneen mutu-tuntumalla kirjoitettuna :)

Tsemppiä sulle, toivottavasti synnytys sujuu hyvin sekä vauvan että äidin kannalta!!!

• Elokuun äiti

Ennen käynnistykseen menoa olin 2cm auki. Synnytys käynnistettiin tipalla klo 15, yöllä klo 01 aikoihin puhkaistiin kalvot ja vauva syntyi seuraavana päivänä klo 12 maissa. Synnytys kesti 21 tuntia. Käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi vaikkakin syntyessään vauva oli vain 4kiloinen ja muutama gramma päälle.

• lukasa

itsellä käynnistettyjä synnytyksijä ne tosi nopeita.siis käynnistys tapoja on kaksi oksitoni tippa ja kalvojen puhkaisu o yleensä nopea vauhdikas itsellä kun tippa laitettiin joka käynnisti upistukset ja kalvot puhkaistiin joka ei satu et edes tunne puhkaisua synnytykset olivat alle 2 tuntisia.toinen tapa jota en suosittele on kohtuun laitettava kapseli joka hitaasti kypsyttää kohtua voi aikaa mennä jopa 5 päivää.en suosittele valitse ensimmäinen vaihto ehto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe