Nauticat 331 ja 35

Kalle

Saisiko hiukan tietoa,kuinka NC 331 purjehtii ?.Onko runko täysin eri kuin 33 ssa.Minkälainen on vanhempi 35 purjehtia.Kiitoksi etukäteen mahdolisista tiedoista

30

8588

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta

      purjevene, oletko joskus nähnyt nakkikioskin purjehtivan? 35:lla voi joskus nautiskella avotuulista.

      • Nilkku

        No nii mänöö kun jänis ilman toista jalkaa - ei toimi! Romu on.


    • purjein kulkua

      niin noissa kaikissa moottoripursissa purjehdusominaisuudet ovat samaa luokaa kuin vanhoissa raakapurjealuksissa tai huonommat

    • ehkä huomasit

      vastaajilla ei ole minkäänlaista kokemusta kyseisistä veneistä!

      • kahden viikonlopun

        kokemus NC 35,sesta. Joten voin sanoa, että purjeilla ei paljoa kiinnosta kulkea, tai se ei kulje minnekkään purjeella. Joten turha haaskata rahaa siihen takilaan.


      • Kalle

        kuin sinulla.


      • kyselet
        Kalle kirjoitti:

        kuin sinulla.

        "purjehdusomionaisuuksista" kun itsekkin tiedät, ettei noilla mitään purjehdita. Ajellaan koneella, joten pelkkä moottorivene on edullisempi ilman takilakustannusta.


      • 35:lla purjehtimisesta
        kahden viikonlopun kirjoitti:

        kokemus NC 35,sesta. Joten voin sanoa, että purjeilla ei paljoa kiinnosta kulkea, tai se ei kulje minnekkään purjeella. Joten turha haaskata rahaa siihen takilaan.

        Minulla on kolmen vuoden kokemus 35:lla purjehtimisesta, joten voin sanoa, että purjeilla kiinnostaa todellakin kulkea. Toki 35 häviää purjehdusominaisuuksissa hyvin monelle varsinaiselle purjeveneelle. Mutta 35 on kyllä paljon lähempänä varsinaista purjevenettä kuin mastolla varustettua moottorivenettä. Ei sen NC35:n kuulukaan purjehtia kuin X-34.

        Jos 35:sta ei saa kulkeen purjeilla mihinkään, on vika silloin muussa kuin veneessä.

        Minulla oli edellisenä veneenä NC33, johon ei NC35:n purjehdusominaisuuksia voi edes verrata. Sen verran paljon enemmän NC35 on purjevene. NC33:n kanssa tuli purjeet tuuletettua lähinnä kerran vuodessa NC-regatassa.


    • 5 vuotta NC:llä

      Kyllä NC331:n purjehtii, mutta ei sillä kryssitä. Kuten kaikkia moottoripurjehtijoita, sitä ei pidä verrata purjeveneisiin. Hyvin usein moottoripurjehtijoita käytetään yhdessä moottorin ja purjeiden kanssa. Näin myös NC 331 kulkee mukavasti kevyillä tuulilla. Kevyillä tuulilla genakkeri on aivan loistava purje tällaiselle veneelle.
      NC 331 on varustettu syvemmällä kölillä kuin NC33. Näin on purjehdusominaisuudet parantuneet ja rullaaminen varsin olematonta.
      On myös muita seikkoja, joita kannatta miettiä tällaisen veneen hankinnan yhteydessä: asumistilat, liikuminen sivuovista kovalla kelillä,käyttökustannukset, jälleenmyyntihinta...

      • Kalle

        Kiitoksia,NC 33sesta on vähän kokemusta ja 331 olisi mielenkiintoinen , varsinkin jos purjehdus ominaisuudet parantuneet.Käytetyt 331 on kyllä kiven alla.Onko sinulla keulassa ja perässa sähköpotkurit.


      • 5 vuotta NC
        Kalle kirjoitti:

        Kiitoksia,NC 33sesta on vähän kokemusta ja 331 olisi mielenkiintoinen , varsinkin jos purjehdus ominaisuudet parantuneet.Käytetyt 331 on kyllä kiven alla.Onko sinulla keulassa ja perässa sähköpotkurit.

        Minulla oli keulapotkuri. Enpä usko, että takana tarvitaan sivupotkuria, mutta eipä siitä ole haittaakaan. Kenties takahytin seisomakorkeuteen sen putki vaikuttanee!


    • soho

      Kyllä NC purjeilla kulkee. Tosin ei niitä ole
      purjeveneiksi suunniteltu. Kuten aikaisemmista viesteistä on voinut lukea, niin käyttömukavuus on ihan omaa luokkaa tilan ja turvalllisuuden vuoksi. Niin vanhaa NC:ia ei maailmasta löydy, ettei siihen saisi varaosia. Ellei ihan samanlaista, niin veistämöltä löytyy varmasti apu. Käytettyjä on vaikea löytää ja ovat aika hinnoissa. Kokemusta Nauticatista on sen verran että voin suositella, mutta en purjeveeksi.

      • rules.!.

        Eipä purjeveneilläkään aina purjehdita. Sisämoottorithan niissäkin tapaa olla.

        NC- ja sen tyyppiset moottoripurjehtijat seilaavat ihan mukavasti (ei ne mitään moottoriveneitä apupurjeilla ole) ja kenellä sitä nyt kiire olisi purjeet ylhäällä. Onhan NC331 köliltään jo selvästi syvempi kuin vanhat mallit. Viime viikon messukokemuksen mukaan mikään aito purjevene ei ole samalta planeetaltakaan NC:n kanssa mitä tulee sisätilojen viimeistelyyn ja sisäviihtyvyyteen. Lisänä vielä kunnon takakansi.

        Eli jos on varaa panostaa mukavuuteen ja todella kovan kelin ominaisuuksiin, niin kaksimastoiset moottoripurjehtijat ovat asiaa. Ei tarvitse jäädä satamaan millään kelillä eikä kurjalla kelillä tarvitse ohjailla ulkona. Kunhan käy halssin vaihdon verran vilahtamassa takakannella. Messucattihan oli myyty "vanhemmalle pariskunnalle" ja ymmärrän hyvin, että sillä ostajaprofiililla tekee mieli ostaa NC eikä lukea tätä palstaa kaikkine vauhdin ja halpuuden ihannointeineen.


      • mikä rules
        rules.!. kirjoitti:

        Eipä purjeveneilläkään aina purjehdita. Sisämoottorithan niissäkin tapaa olla.

        NC- ja sen tyyppiset moottoripurjehtijat seilaavat ihan mukavasti (ei ne mitään moottoriveneitä apupurjeilla ole) ja kenellä sitä nyt kiire olisi purjeet ylhäällä. Onhan NC331 köliltään jo selvästi syvempi kuin vanhat mallit. Viime viikon messukokemuksen mukaan mikään aito purjevene ei ole samalta planeetaltakaan NC:n kanssa mitä tulee sisätilojen viimeistelyyn ja sisäviihtyvyyteen. Lisänä vielä kunnon takakansi.

        Eli jos on varaa panostaa mukavuuteen ja todella kovan kelin ominaisuuksiin, niin kaksimastoiset moottoripurjehtijat ovat asiaa. Ei tarvitse jäädä satamaan millään kelillä eikä kurjalla kelillä tarvitse ohjailla ulkona. Kunhan käy halssin vaihdon verran vilahtamassa takakannella. Messucattihan oli myyty "vanhemmalle pariskunnalle" ja ymmärrän hyvin, että sillä ostajaprofiililla tekee mieli ostaa NC eikä lukea tätä palstaa kaikkine vauhdin ja halpuuden ihannointeineen.

        NC:llä ei käytännöllisesti katsoen purjehdita koskaan. Syvempi köli vähentää rullaamista, mutta purjeet ovat korkeintaan hätävara konevian varalle. Ei siis tarvitse edes sen halssinvaihdon takia kannelle vaivautua.

        Joskus kun NC 33 oli vielä uudehko malli, Yachting World koepurjehti joukon moottoripurjehtijoita. Pyyhkeitä tuli NC:lle tietysti mm. siitä, ettei vastakäännös onnistunut ilman koneen apua. Ja kansirakenteet johtivat määrittelyyn "no blue water yacht". Hyvä ja hienosti tehty vene silti näille vesille sellaiselle, joka konseptista tykkää.


      • Muistelen
        mikä rules kirjoitti:

        NC:llä ei käytännöllisesti katsoen purjehdita koskaan. Syvempi köli vähentää rullaamista, mutta purjeet ovat korkeintaan hätävara konevian varalle. Ei siis tarvitse edes sen halssinvaihdon takia kannelle vaivautua.

        Joskus kun NC 33 oli vielä uudehko malli, Yachting World koepurjehti joukon moottoripurjehtijoita. Pyyhkeitä tuli NC:lle tietysti mm. siitä, ettei vastakäännös onnistunut ilman koneen apua. Ja kansirakenteet johtivat määrittelyyn "no blue water yacht". Hyvä ja hienosti tehty vene silti näille vesille sellaiselle, joka konseptista tykkää.

        Ihan ensimmäiset kolmekolmoset olivat täyspitkäkölisiä. Vuosien kuluessa alakerran rakennetta on muutettu enemmän purjevenemäiseksi, samoin rikiä. Nykymalleilla sujuu vastakäännöskin.


    • Meripoika

      331 menee, kuten kaikki Nauticatit, rauhallisesti ja arvokkaasti. Sillä ei ole oikkuja eikä pahoja tapoja, minkä vuoksi menoa on vaikea kuvailla tarkemmin. Se vain menee, ei välttämättä kovin nopeasti, mutta menee kuitenkin. Ja se menee myös silloin, kun monet samankokoiset ja vähän isommatkin jäävät odottelemaan matalampia aaltoja. Eikä se nitise kovassakaan merenkäynnissä, mikä rauhoittaa kummasti kyydissä olevia maakrapuja.

      Jos merenkäynti on niin kova, että myös 331 jää laituriin, niin se on suunnilleen paras alus myös satamassa odotteluun; suuret sisätilat, erittäin huoliteltu käsityö joka puolella, korkealaatuisten materiaalien tuoma viihtyisyys, kunnon keittiö ja paljon muuta. Yläohjaamo sohvineen on myös erittäin hyvä ja lisää viihtyisyyttä.

      Mielestäni ketsitakila on sluuppitakilaa parempi kaikissa Nauticatin moottoripursissa. Ainakin 331:ä on tehty myös sluuppina, muista en tiedä.

      Hanki Nauticat, niin luultavasti et enää suostu purjehtimaan muilla ainakaan kovin pitkään. Veneenrakennuksessa muutamalla suomalaisella valmistajalla, Nauticat niiden joukossa, ei juuri ole tarvetta lisäoppiin. Sen he tosin tuntuvat tietävän itsekin melko hyvin.

    • Nauticatin menosta

      Kesällä 2000 olin kaverini kanssa Käringsundin
      vierasvenesatamassa ja sisään tuli pienessä tihkusateessa Nauticat 42.Minä jolla ei ole venettä koskaan ollut menin tietämättömyyttäni sanomaan että ompa komea purjevene. Kaverini korjasi heti että se ei ole purjevene vaan moottoripurjehtia eikä niillä pysty purjehtimaan ollenkaan,ainoastaan ajelehtimaan purjeet ylhäällä.
      Seuraavana aamuna lähdimme kohtalaisessa sivu tuulessa kohti Maarianhaminaa ja kippari kehui kuinka hyvin purjeet vetää ja vene liikkuu.
      Takaa alkoi lähestyä suht suuri valkoinen purje
      ja loppumatkasta se meni väkisinkin ohi kipparin harmiksi....Kysyin että mitäs me nyt tehdään kun toiset ajelehtii purjeet ylhäällä meidän ohi.Silloin kuulin parhaan selityksen jonka muistan varmaan sinäpäivänä jos ja kun saan oman veneen ja joku menee ohi...........
      Oltais me pärjätty jos olis ollut kisapurjeet mukana!
      Ei kai tarvii kertoa että se ohittaja oli se iso Nauticat.

      • Meripoika

        Kaverisi oli lisäksi tietämätön: NC 42 ei ole moottoripurjehtija, vaan purjevene. Siinä on tosin sellainen moottori (160 hv), että silläkin ehtii pläkän tullen.


      • soho
        Meripoika kirjoitti:

        Kaverisi oli lisäksi tietämätön: NC 42 ei ole moottoripurjehtija, vaan purjevene. Siinä on tosin sellainen moottori (160 hv), että silläkin ehtii pläkän tullen.

        kyllä NC 42 tietääkseni on moottoripurjehtija.
        Ellen ihan väärin muista niin Siltala teki joskus
        70-80 luvulla muutamia Fiskarssin veneitä
        oliko jotain S300, S340 tai sinne päin. Nämä taisivat olla purjeveneitä, mutta kaikki muut
        moottoripurjehtijoita. Saatan olla väärässäkin.


      • sen nyt
        soho kirjoitti:

        kyllä NC 42 tietääkseni on moottoripurjehtija.
        Ellen ihan väärin muista niin Siltala teki joskus
        70-80 luvulla muutamia Fiskarssin veneitä
        oliko jotain S300, S340 tai sinne päin. Nämä taisivat olla purjeveneitä, mutta kaikki muut
        moottoripurjehtijoita. Saatan olla väärässäkin.

        ottaa, vähän veteen piirretty viiva. NC käyttää veneissään jakoa Traditional motorsailers / Pilothouse sailing yachts, joihin 42:kin kuuluu.


      • Minun jakoni on...
        sen nyt kirjoitti:

        ottaa, vähän veteen piirretty viiva. NC käyttää veneissään jakoa Traditional motorsailers / Pilothouse sailing yachts, joihin 42:kin kuuluu.

        Kukin saa jakaa veneet ihan miten haluaa. Ei kai sitä kukaan voi kieltää. Minä tekisin mielelläni jaon myös tällä Siltalan logiikalla. Toisaalta 321, 351, 37... eivät ole mitään purjeveneitä - ne ovat Nauticatteja, vaikka purjehtivatkin ihan hyvin. Konsepti on vain niin erilainen verrattuna siihen, mitä normaalisti ymmärretään purjeveneellä.


      • kalle

        Niin monta mielipidettä löytyy tästä aiheesta.
        Tämä oli hyvä .


      • rules.!.
        kalle kirjoitti:

        Niin monta mielipidettä löytyy tästä aiheesta.
        Tämä oli hyvä .

        Veikkasin, kun näin viestin että johan nyt on rohkeaa tulla tälle palstalle mainitsemaan moottoripurjehtija! Mukavaa, että kaikki suomessa tehdyt moottoripurret eivät ole päätyneet ulkomaiden kovempiin olosuhteisiin, vaan kotimaassakin niistä on joillain kokemuksia. Hyviä veneitä!


      • on siellä isoilla vesillä
        rules.!. kirjoitti:

        Veikkasin, kun näin viestin että johan nyt on rohkeaa tulla tälle palstalle mainitsemaan moottoripurjehtija! Mukavaa, että kaikki suomessa tehdyt moottoripurret eivät ole päätyneet ulkomaiden kovempiin olosuhteisiin, vaan kotimaassakin niistä on joillain kokemuksia. Hyviä veneitä!

        Mikäs on NC 33, 331 ja 35 AVS? Onko IMS mittakirjaa kellään?

        Vähän veikkaan että kohtuullisen huono stabiliteetti näissä on johtuen onnettomista köleistä.

        Eli käytännössä tuntuu siltä että onpas merikelposta, mutta totuus onkin toinen eli kaatuu helposti. Lisäksi isot ikkunat menevät rikki ja aallot lyövät vedet suoraan pilssiin. Tervemenoa vaan sinne kovaan keliin voi olla ettei ehkä ollutkaan paras valinta.


      • Nurin meni
        on siellä isoilla vesillä kirjoitti:

        Mikäs on NC 33, 331 ja 35 AVS? Onko IMS mittakirjaa kellään?

        Vähän veikkaan että kohtuullisen huono stabiliteetti näissä on johtuen onnettomista köleistä.

        Eli käytännössä tuntuu siltä että onpas merikelposta, mutta totuus onkin toinen eli kaatuu helposti. Lisäksi isot ikkunat menevät rikki ja aallot lyövät vedet suoraan pilssiin. Tervemenoa vaan sinne kovaan keliin voi olla ettei ehkä ollutkaan paras valinta.

        Juuri näin!

        Stailiteettiin ei sunnuntaiveneilijät kiinnitä riittävästi huomiota. On myös täysin väärin että ei huomioida matalan köilin risikiä - kaatuu"

        Itse olen kuullut huhupuheena ainakin seitsemän tai yhdentoista nouticatin kaatuneen kun köli on pieni. Kaatuivat ihan merllä. Hurjaa.

        Eikä ollu syytä kipareissa. ihan oli veneen rungon ja kölin vikaa kaikki, nii!


      • Tekosyyt
        soho kirjoitti:

        kyllä NC 42 tietääkseni on moottoripurjehtija.
        Ellen ihan väärin muista niin Siltala teki joskus
        70-80 luvulla muutamia Fiskarssin veneitä
        oliko jotain S300, S340 tai sinne päin. Nämä taisivat olla purjeveneitä, mutta kaikki muut
        moottoripurjehtijoita. Saatan olla väärässäkin.

        En näe miksi se ei olisi purjevene jos kerran purjehtii jopa paremmin kuin moni purjevene : D


    • Meripoika

      Monesti Nauticateista puheen ollen tulee ihmeteltyä, miten joku muka voi moittia näitä vakaita, erittäin siististi tehtyjä ja tyylikkäitä jne jne (moottori)pursia. Kuitenkin on niinkin, että kaikki eivät ilmeisesti arvosta raskaskulkuisuutta eivätkä edes avaria sisätiloja, vaan mieluummin purjehtivat ketterästi (Nauticatithan eivät lähde aivan jokaisen tuulenhenkäyksen mukaan) ja eivät tarvitse laajoja näköaloja salongista.

      Ja vielä kerran: NC 42 on todellakin oikea valtameripursi, eikä moottoripursi.

    • Purjehtisinko

      No mites tällainen catti? Voikos tällä purjehtia vai onko paremmin kesämökki?
      http://www.nettivene.com/purjevene/nauticat/513416
      Jos jollakin on tällaisesta kokemuksia niin kertokaa ihmeessä. Olis mulle ainakin hyvä vaihtoehto eläkepäivien riesaksi!!

      • gh34

        NC 32 siis: Mielipideasioista ei kannata kiistellä, (paitsi netissä) mutta näyttää todella monen miehen unelmalta tuo paatti. Kokoa ja hintaa ei ole liikaa mutta silti tuntuu olevan kaikki mitä asuttavasta veneestä voi toivoa. Perähytistä ei ole kuvaa, mutta kaipa siellä sellainen on? Käytettyjä ei varmasti ole paljoa tarjolla, ehkä vain sukupolvenvaihdostilanteissa näitä ja vastaavia tulee esiin.

        Rungon muoto näyttää ihan tyypilliseltä tuon ajan purkkarilta, köli jopa hiukan vauhdikkaammalta (vähemmän pintaa) kuin takana olevassa HR:ssä.

        Muuten, näihin purjehtiiko vaiko eikö-keskusteluihin kannattaisi tuoda mielummin näkemys että millä tuulella parhaiten ja missä oloissa heikoimmin. Kaikki mastoveneet purjehtivat, kaikki ovat kompromisseja ja kaikille on omat optimituulensa. Kaikki jotka kategorisesti moittivat jotain venetyyppiä tuovat mielestäni esiin vain oman asenteellisuutensa tai kokemattomuutensa. Omat kokemukseni ovat pitkäkölisestä 39-jalkaisesta ketsistä (erittäin aito isoikkunainen MoottoriPurjehtija 115 hepoisine koneineen), joka menee kolmella purjeellaan heittämällä finn expressin ohi kun tuuli oli reippaampi ja tuuli sivusta. Tilanne taas täysin päinvastoin kun tuuli oli heikko tai pitää kryssiä tai jos platlenssillä fe:nostaa keulalleen myötätuuliaseen. Tehtiin siis noiden kahden veneen kesälomamatkaa tuollaisella runkonopeuksiltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan täysin epäsuhtaisella parilla. Kivaa purjehtiminen on kaikenlaisissa veneissä, kunhan on veneelle sopivat olosuhteet.


      • Kaikki purjehtii
        gh34 kirjoitti:

        NC 32 siis: Mielipideasioista ei kannata kiistellä, (paitsi netissä) mutta näyttää todella monen miehen unelmalta tuo paatti. Kokoa ja hintaa ei ole liikaa mutta silti tuntuu olevan kaikki mitä asuttavasta veneestä voi toivoa. Perähytistä ei ole kuvaa, mutta kaipa siellä sellainen on? Käytettyjä ei varmasti ole paljoa tarjolla, ehkä vain sukupolvenvaihdostilanteissa näitä ja vastaavia tulee esiin.

        Rungon muoto näyttää ihan tyypilliseltä tuon ajan purkkarilta, köli jopa hiukan vauhdikkaammalta (vähemmän pintaa) kuin takana olevassa HR:ssä.

        Muuten, näihin purjehtiiko vaiko eikö-keskusteluihin kannattaisi tuoda mielummin näkemys että millä tuulella parhaiten ja missä oloissa heikoimmin. Kaikki mastoveneet purjehtivat, kaikki ovat kompromisseja ja kaikille on omat optimituulensa. Kaikki jotka kategorisesti moittivat jotain venetyyppiä tuovat mielestäni esiin vain oman asenteellisuutensa tai kokemattomuutensa. Omat kokemukseni ovat pitkäkölisestä 39-jalkaisesta ketsistä (erittäin aito isoikkunainen MoottoriPurjehtija 115 hepoisine koneineen), joka menee kolmella purjeellaan heittämällä finn expressin ohi kun tuuli oli reippaampi ja tuuli sivusta. Tilanne taas täysin päinvastoin kun tuuli oli heikko tai pitää kryssiä tai jos platlenssillä fe:nostaa keulalleen myötätuuliaseen. Tehtiin siis noiden kahden veneen kesälomamatkaa tuollaisella runkonopeuksiltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan täysin epäsuhtaisella parilla. Kivaa purjehtiminen on kaikenlaisissa veneissä, kunhan on veneelle sopivat olosuhteet.

        Aina joku on "enemmän" purjevene tai purjehtii "paremmin"

        Mitä nyt sitten tarkoittaakaan.

        Minulla on Swan 57, mutta ei se sen takia ole, että voisin siihen verraten arvioida muiden purjeveneitä.

        Mikä siis on tämän "mulla on enemmän purjevene kuin sulla" -jutustelun idea?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe