Keijunmekkojen kuolema

-Fanny-

Olen kylvänyt keijunmekkoja siemenestä. (Tiedän, että kyseessä on melko haastava kasvi) Saan siemenet kyllä hyvin itämään, mutta ongelmaksi muodostuu vaihe jossa taimet ovat noin 2 cm korkuisia. Yhtäkkiä yksi kerrallaan varsi vain nuupahtaa ja taimi kuolee.
Syytin alkuun liikaa kastelua, mutta seuraavalla erällä kokeilu kuivemmalla mullalla tuottaa saman tuloksen. Mietin myös vetoa syyksi, mutta uusi erä on ollut ehdottomasti vedottomassa paikassa ja silti näin käy.
Ruukut ovat ikkunalaudalla. Saavatko ne liian vähän valoa? Pitäisikö niille olla keinovaloa?
Osaatteko neuvoa mikä menee pieleen?

12

4990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saaraliina

      Hei!On osaa auttaa sinua asiassa,mutta kysyisin jotain kun tunnut olevan varsinainen "viljelijä.Eli osaatko sanoa mistä saisi särkyneen sydämen siemeniä?Siis sellainen kukka..tiedätkö kenties.Muistuttaa verenpisaraa.Kiitos jos vaikka vastaisit?

    • keijumekkojasi ?

      En juuri niistä tiedä minäkään, mutta tiedän, että se vaihe on vaikea monien siemenien kanssa.
      Olen todennut, että liian aikainen idätys ei onnistu hyvin kotioloissa, ikkunalaudalla esimerkiksi.
      Valoa ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi ja sitten oikea lämpötilakin on tärkeä.
      Jotkut yksivuotiset kyllä itävät hyvin ja alkavat kasvaa hojottaa.
      Oma kokemus on, että kylvö/kaktusmulta on liian raskasta pienen pienille taimille. Se on hiekkaista ja märkänä raskasta hennoille juurille, ne eivät jaksa kasvaa.
      Turvebriketeissä juuret kasvat helpommin, joskin saa olla tarkempana, ettei turve pääse kuivamaan, turve kuivaa nopeammin.
      Itse "taistelen" monien eri lajien idätyksen kanssa, onneksi vain osan kylvin, osa tuskin jää henkiin, johtuu liian aikaisesta aloituksesta.
      Ehkä kohtapuolin tai nyt vasta olisi hyvä aika aloittaa aikaisimpien kohdalla.
      Parhaiten voivat taimeni, joista otan läpinäkyvän muovikannen pois päiväksi, kun olen työssä, ja asetan ne ikkunan lähelle valoon.
      Yöksi suihkuttelen kevyesti ja laitan kannen päälle, saavat muhia kosteassa "atmosfäärissä".
      En koskaan kastele itse taimea, tiputtelen vettä sen ympärille tai suihkutan viereen. Pikku taimelle suora suihkutus päälle on kuin myrsky. Jos ei omista oikeanlaista sumutuspulloa, suora suihku taimen päälle on liian voimakas. Pyykinkostutussuihkupullo ei sovellu pienimmille taimille. Tämä on vain oma kokemus ja tuntuma. Hortonomit tietää enemmän.

      • viime keväänä siemenestä. Kasvu oli aluksi erittäin hidasta, mutta loppukesästä mulla oli kyllä oikein komea kukkiva köynnös. Pidin iltaisin taimia keittiön työpöydällä neonputkivalaisimen alla ja päivisin mahdollisimman valoisassa paikassa ikkunan ääressä. Yritin järjestää valoa 12-14 tuntia vuorokaudessa. Jos multa tiivistyi kastellessa, möyhin multaa tulitikulla niin että juuret saivat happea. Lannoitusta ei kannata aloittaa liian aikaisin. Olen aina suihkutellut taimia tavallisella suihkupullolla, eikä mitään ongelmia ole ollut ja olen sentään kasvattanut siemenistä kasveja hyvin paljon. Joutuuhan luonnossakin pienet taimet alttiiksi sateille ja tuulille. Siitä ne vain karaistuvat.

        Joku kysyi särkyneen sydämen siemeniä. Ainakin Exotic Gardenista saa vaikka mitä siemeniä ja varmaan monesta muustakin vastaavasta liikkeestä. Kannattaa googlettaa siemenliikkeitä ja tutkia valikoimia.


      • -Fanny-
        Neilikkaruusu kirjoitti:

        viime keväänä siemenestä. Kasvu oli aluksi erittäin hidasta, mutta loppukesästä mulla oli kyllä oikein komea kukkiva köynnös. Pidin iltaisin taimia keittiön työpöydällä neonputkivalaisimen alla ja päivisin mahdollisimman valoisassa paikassa ikkunan ääressä. Yritin järjestää valoa 12-14 tuntia vuorokaudessa. Jos multa tiivistyi kastellessa, möyhin multaa tulitikulla niin että juuret saivat happea. Lannoitusta ei kannata aloittaa liian aikaisin. Olen aina suihkutellut taimia tavallisella suihkupullolla, eikä mitään ongelmia ole ollut ja olen sentään kasvattanut siemenistä kasveja hyvin paljon. Joutuuhan luonnossakin pienet taimet alttiiksi sateille ja tuulille. Siitä ne vain karaistuvat.

        Joku kysyi särkyneen sydämen siemeniä. Ainakin Exotic Gardenista saa vaikka mitä siemeniä ja varmaan monesta muustakin vastaavasta liikkeestä. Kannattaa googlettaa siemenliikkeitä ja tutkia valikoimia.

        Kiitos vastauksista. Siemenet saa hyvin itämään kun peittää ruukun muovikelmulla, jossa muutamia reikiä ja huolehtii tasaisesta kosteudesta. Ja siemenet tarvitsevat valoa jo itäessään, joten niitä ei saa peittää.
        Itsekin olen epäillyt tuota huonoa valoa syyksi, mutta syy, miksi kasvatan keijua näin aikaisin on se, että toivoisin kasvin aloittelevan kukintansa jo kesäkuun lopulla.
        Mihin aikaan Neilikkaruusu aloitit viime vuonna tuon mekon kasvatuksen? Hivenen vetää naamaa ruttuun, jos sulla kukkivat vasta loppukesällä.=/
        Neilikkaruusu ehtikin jo vastaamaan tuohon särkyneeseen sydämeen. Erilaisia siemeniä saa myös tilattua huuto.netin kautta ja jos haluaa isoa erää kerralla edullisia ja hyvälaatuisia siemeniä niin virolainen nettikauppa seemnemaailm on oman kokemukseni mukaan ollut hyvä. Tilasin sieltä mm. Intian lotuksen siemenet, molemmat itivät nopeasti ja toinen on venähtänyt jo 30 cm pitkäksi. Laitoin sen sitten akvaarioon.=)
        Sieltä saa aika paljon erikoisuuksia ja HALVALLA.


      • -Fanny- kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Siemenet saa hyvin itämään kun peittää ruukun muovikelmulla, jossa muutamia reikiä ja huolehtii tasaisesta kosteudesta. Ja siemenet tarvitsevat valoa jo itäessään, joten niitä ei saa peittää.
        Itsekin olen epäillyt tuota huonoa valoa syyksi, mutta syy, miksi kasvatan keijua näin aikaisin on se, että toivoisin kasvin aloittelevan kukintansa jo kesäkuun lopulla.
        Mihin aikaan Neilikkaruusu aloitit viime vuonna tuon mekon kasvatuksen? Hivenen vetää naamaa ruttuun, jos sulla kukkivat vasta loppukesällä.=/
        Neilikkaruusu ehtikin jo vastaamaan tuohon särkyneeseen sydämeen. Erilaisia siemeniä saa myös tilattua huuto.netin kautta ja jos haluaa isoa erää kerralla edullisia ja hyvälaatuisia siemeniä niin virolainen nettikauppa seemnemaailm on oman kokemukseni mukaan ollut hyvä. Tilasin sieltä mm. Intian lotuksen siemenet, molemmat itivät nopeasti ja toinen on venähtänyt jo 30 cm pitkäksi. Laitoin sen sitten akvaarioon.=)
        Sieltä saa aika paljon erikoisuuksia ja HALVALLA.

        Kylvin siemenet helmikuussa. Ensimmäiset nuput huomasin keijuissa heinäkuun puolivälin jälkeen. Keijut kukkivat heinäkuun puolella ekan kerran, mutta komeimmillaan ne olivat loppukesästä aina pitkälle syksyyn asti. Taisivat kukkia vielä lokakuussakin komeasti ulkona amppelissa.


    • Fiina-mummo

      Syy voi olla liian voimakkaassa mullassa. Itse olen kylvänyt keijunmekot helmikuussa Kekkilän-taimimultaan ja ovat onnistuneet. Toinen syy voi olla home, joka kaataa pienet taimet. Keijunmekko vaatii pitkän kasvatusajan ja pienet taimet ovat tosi hitaita kasvamaan, mutta lopulta rehottaa mahtavasti talven tuloon asti.

      • Mariitta 2

        Oletteko juurruttaneet keijunmekkoa? Sain talven yli pidetyksi keijunmekkoni hengissä ja nyt siinä on runsaasti pitkiä oksia. Jos niistä juurruttaisin uusia taimia, vaatiiko se pitkäaikaista vesiastiassa seisottamista vai mitä?


      • keijunkukka
        Mariitta 2 kirjoitti:

        Oletteko juurruttaneet keijunmekkoa? Sain talven yli pidetyksi keijunmekkoni hengissä ja nyt siinä on runsaasti pitkiä oksia. Jos niistä juurruttaisin uusia taimia, vaatiiko se pitkäaikaista vesiastiassa seisottamista vai mitä?

        Mä pistin suoraan multaan, aika pian juurtui. Nyt mulla on pari pistokastainta ja se alkuperäinen, josta saa vielä keväämmällä uusia pistokkaita. Siemeniäkin on itämässä. Taidan elää syksyllä keijunmekkoviidakossa... :))


      • Mariitta 2 kirjoitti:

        Oletteko juurruttaneet keijunmekkoa? Sain talven yli pidetyksi keijunmekkoni hengissä ja nyt siinä on runsaasti pitkiä oksia. Jos niistä juurruttaisin uusia taimia, vaatiiko se pitkäaikaista vesiastiassa seisottamista vai mitä?

        sait keijusi selviytymään talven yli?


      • Maritta2
        Neilikkaruusu kirjoitti:

        sait keijusi selviytymään talven yli?

        Laitoin keijunmekon omassa purkissaan käytävän ikkunalaudalle, itäikkunalle, ja siinä se talvehti tavallisten kukkien tapaan, normaali kastelu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe