Virsikirjauudistus

Böggi

Kotimaan verkkosivuilla oli tässä joku aika sitten kysely, pitäisikö nykyistä virsikirjaa uudistaa. Enemmistö ei halua uudistusta ja iso osa oli sitä mieltä, että vanhempi virsikirja pitäisi ottaa käyttöön. Itse ihmettelen tuota nurjuutta. Viime uudistuksessa tuli mukaan mm. sellaiset virret kuten

15 Tiellä ken vaeltaa
30 Maa on niin kaunis
42 On Jeesus nimi ihanin
59 Leipää pelloilta maan
77 Käy yrttitarhasta polku
104 Pilvimuurista valo välähtää
105 Aurinkomme ylösnousi
106 Terve, juhla Kristuksen
125 Kosketa minua Henki
135 Jumala loi
160 Kun luova tahto kaikkeuden Herran
178 Myös isämme uskoivat ennen
228 Vaiti kaikki palvokaamme
339 Halleluja, kiitos Herran
341 Kiitos sulle, Jumalani
429 Ylitse kaikkien rajojen
471 Hyvä Jumala
503 Taivaan Isä suojan antaa
507 Herra, lahjanasi sain
510 Sinä, Jeesus, ymmärrät parhaiten
517 Herra, kädelläsi
547 Joka aamu on armo uus
567 Ah, kuinka kevät hohtaa
574 On kaunis synnyinmaamme
581 Kiitos, Jumalamme, kun annoit kauniin maan
600 Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan

Ihmisen mieli ajattelee luonnostaan, että kaikki muutos on aina muutosta huonompaan suuntaan. "Tyhmä liha ei osaa toivoa parempaa" sanoi Luther. Mutta viime uudistus oli ehdottomasti hyvä veto kirkon taholta. Miksei seuraava uudistus voisi tuoda mukanaan vaikka mitä muita hyviä tulevia kestosuosikkeja, jotka koskettavat uskovaisia vauvasta vaariin?

16

1384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tallaaja.

      Jos olen viime aikoina joskus käynyt tilaisuuksissa, missä lauletaan virsiä, niin en kyllä ole osannut veisata mukana. Sempä vuoksi olen todennut, että turha on sinne kirkkoonkaan mennä, koska siellä en saa sitä tunnetta enää mistä minä pitäisin. Ei virsistä, eikä yleensä kirkolisista toimituksista. Ja vaikka en ole naispappien vihaaja. Hautaustoimitukset ja vihkimiset kyllä menettelee, mutta kirkollisissa toimituksista en pidä naispapin esittämänä. Olisi kuin äiti paasaisi hellan edessä. Se siitä.

      • Böggi

        No mutta eihän kirkkoon sen takia mennä, että siellä tuntuisi joltakin, vaan koska siellä tutkitaan itseä ja Jumalan sanaa ja opetellaan tuntemaan Jumalaa ja Hänen tahtoaan meihin nähden. Kaikki muu on sivuasiaa.


      • Sapeli>>>

        "mutta kirkollisissa toimituksista en pidä naispapin esittämänä. Olisi kuin äiti paasaisi hellan edessä. Se siitä"

        Mitä?? Naiset on tasan samanarvoisia kuin miehetkin. Heittäkää se Raamattu nyt h********* ja lopettakaa toi järjetön sukupuolirasismi. Ja naiset, erotkaa kirkosta. Mitä sillä todella on teille tarjottavaa?


      • Böggi
        Sapeli>>> kirjoitti:

        "mutta kirkollisissa toimituksista en pidä naispapin esittämänä. Olisi kuin äiti paasaisi hellan edessä. Se siitä"

        Mitä?? Naiset on tasan samanarvoisia kuin miehetkin. Heittäkää se Raamattu nyt h********* ja lopettakaa toi järjetön sukupuolirasismi. Ja naiset, erotkaa kirkosta. Mitä sillä todella on teille tarjottavaa?

        Tiedoksesi vaan, sukupuolten välisellä tasa-arvolla ei ole mitään tekemistä pappeusteologian kanssa. Tämä asia ratkotaan Raamatun perusteella juuri niin kuin kaikki muutkin kristilliset kysymykset, niin kuin on aina tehty.

        "Mitä sillä todella on teille tarjottavaa?"

        No vaikkapa evankeliumi, uskovien yhteys ja toimintaa Jumalan valtakunnan eteenpäin viemiseksi.


      • Wariska
        Böggi kirjoitti:

        Tiedoksesi vaan, sukupuolten välisellä tasa-arvolla ei ole mitään tekemistä pappeusteologian kanssa. Tämä asia ratkotaan Raamatun perusteella juuri niin kuin kaikki muutkin kristilliset kysymykset, niin kuin on aina tehty.

        "Mitä sillä todella on teille tarjottavaa?"

        No vaikkapa evankeliumi, uskovien yhteys ja toimintaa Jumalan valtakunnan eteenpäin viemiseksi.

        Pappeusteologia!
        Miksi ylipäätänsä naisia edes koulutetaan teologeiksi, jos he eivät saa olla pappeina. Mitä muuta teologit tekevät? No joo, tutkijoina. Ja naiset tekevät vähäpätöisempiä seurakunnan töitä pienemmällä palkalla ja kuitenkin heillä on sama oppimäärä.
        Raamatun perusteella ei voi kieltää naisilta papin työtä. Raamatun ovat kirjoittaneet miehet, joten se on miesten mielipide, ei Jumalan.
        Raamatun sanaa tulkitaan niin monella tavalla, riippuen siitä onko tulkitsija mies vai nainen, mikä on tulkitsijan koulutus ja muu elämän katsomus. Raamatun tulkinta, että nainen ei voi olla pappi, on pelkkä luterilainen harha.


      • Böggi
        Wariska kirjoitti:

        Pappeusteologia!
        Miksi ylipäätänsä naisia edes koulutetaan teologeiksi, jos he eivät saa olla pappeina. Mitä muuta teologit tekevät? No joo, tutkijoina. Ja naiset tekevät vähäpätöisempiä seurakunnan töitä pienemmällä palkalla ja kuitenkin heillä on sama oppimäärä.
        Raamatun perusteella ei voi kieltää naisilta papin työtä. Raamatun ovat kirjoittaneet miehet, joten se on miesten mielipide, ei Jumalan.
        Raamatun sanaa tulkitaan niin monella tavalla, riippuen siitä onko tulkitsija mies vai nainen, mikä on tulkitsijan koulutus ja muu elämän katsomus. Raamatun tulkinta, että nainen ei voi olla pappi, on pelkkä luterilainen harha.

        Se, että naisilla on pienempi palkka samaa työtä tekeviin miehiin nähden, on epätasa-arvoa ja epäkristillistä. Se on kyllä totta.

        "Raamatun ovat kirjoittaneet miehet, joten se on miesten mielipide, ei Jumalan."

        Ohhoh! Mistäs sitten Jumalan mielipide tähän asiaan löydetään? Voisi vielä kysyä, miksi Jumala ei silloin aikanaan pannut tikkua ristiin sen eteen, ettei Hänen sanomaansa väärennettäisi?

        "Raamatun tulkinta, että nainen ei voi olla pappi, on pelkkä luterilainen harha."

        No tuohan nyt on kaiken huippu ottaen huomioon, että ei ole edes olemassa kovin montaa kristillistä ryhmittymää, joissa naispappeus tällä hetkellä hyväksytään. Eikö se kyrsi vielä enemmän, että ortodokseilla tai katolilaisilla ei ole puhettakaan naispapeista?

        Tuo "luterilainen harha" on kyllä minulle täysin käsittämätön asia. Näen tuossa vain kaunaa meidän kirkkoamme kohtaan, joka johtuu jostain paljon syvemmästä asiasta kuin pelkästä naispappeuskysymyksestä.


      • Wariska
        Böggi kirjoitti:

        Se, että naisilla on pienempi palkka samaa työtä tekeviin miehiin nähden, on epätasa-arvoa ja epäkristillistä. Se on kyllä totta.

        "Raamatun ovat kirjoittaneet miehet, joten se on miesten mielipide, ei Jumalan."

        Ohhoh! Mistäs sitten Jumalan mielipide tähän asiaan löydetään? Voisi vielä kysyä, miksi Jumala ei silloin aikanaan pannut tikkua ristiin sen eteen, ettei Hänen sanomaansa väärennettäisi?

        "Raamatun tulkinta, että nainen ei voi olla pappi, on pelkkä luterilainen harha."

        No tuohan nyt on kaiken huippu ottaen huomioon, että ei ole edes olemassa kovin montaa kristillistä ryhmittymää, joissa naispappeus tällä hetkellä hyväksytään. Eikö se kyrsi vielä enemmän, että ortodokseilla tai katolilaisilla ei ole puhettakaan naispapeista?

        Tuo "luterilainen harha" on kyllä minulle täysin käsittämätön asia. Näen tuossa vain kaunaa meidän kirkkoamme kohtaan, joka johtuu jostain paljon syvemmästä asiasta kuin pelkästä naispappeuskysymyksestä.

        Minullahan ei ole näissä asioissa kirjanoppineen argumentteja.
        Mutta jos järjellä näitä asioita ajattelee, niin Raamatunhan ovat kirjoittaneet miehet, Raamattu on siis miesten mielipide Jumalan sanasta. Ihmettelen miksi siellä ei ole naisten kirjoituksia?
        Siellä on paljon asioita joiden merkitys on ajan saatossa muuttunut ja monet käännökset ovat myöskin muuttaneet asiasisältöä.
        Mies ja nainen ovat ihmisrodun maskuliini ja feminiini, muuten heillä ei ole eroa. Sentähden ei ole mitään perusteita, miksi nainen ei voi olla pappi. Juuri tässä nimenomaisesta Raamatun kohdasta olen sitä mieltä, että pojat ovat kirjoittaneet asiat niinkuin ovat parhaaksi nähneet, elikkä omaksi parhaaksi. Olisihan se siihen aikaan ollut miehille aikamoinen juttu alkaa keitteleen ruokaa ja hoiteleen lapsia ja kotia. Helpoin keino oli Jumalan sanaa väärentäen, tehdä naisista miesten alamaisia niin silloinhan naisilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin totella, koska muuten he olisivat olleet syntisiä ja paatuneita ihmisiä.
        Tilanne on nyt toki toinen. Naiset ovat saavuttamassa miesten kanssa tasa-arvoa, sanon saavuttamassa, sillä oikea ja rehellinen tasa-arvo on vielä pitkässä kuusessa ja jos asiaa ajatellaan globaalisesti, niin tasa-arvoa ei ole juuri ollenkaan.
        En puutu tässä ortodoksien ja katolisten pappeuteen. Senkään vuoksi, että heidän kirkkonsa ei ole valtion kirkko, niinkuin luterilainen kirkko Suomessa on. Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama, miten sellaiset uskonnot naispappeutensa hoitavat. Mutta näin veronmaksajana katson omaavani oikeuden kertoa mitä mieltä olen naispappeusasiasta luterilaisen kirkon sisällä.
        Ja yksi asia mikä todella todistaa sen, että naispapit ovat kutsumusammtissaan, on se, että näin vaikean tien kulkijat ja omasta päämäärästään tiukasti kiinni pitävät naiset, joiden tielle on laitettu esteitä esteitten perään, täytyy olla todella varmoja kutsumuksestaan. Ei tuollaista rääkkiä kestäisi muuten kukaan. Vai sellaiset ihmiset, jotka tietävät puolustavansa hyvää ja oikeudenmukaista asiaa, kestävät kaiken tuon kiusaamisen.
        En tunne kaunaa luterilaista kirkkoa kohtaan, mutta minulla on kyllä eriäviä mielipiteitä kirkon tekemistä asioista ja niistä asioista, mitä siellä edelleenkin tehdään.


    • ei ole se,

      Tärkeämpää ei ole se, mitä virsiä oltettiin lisää, vaan se, mitä jätettiin pois.
      Esim. tuolloinen virsi 440 olisi hyvinkin ajankohtainen, varsinkin Lapissa nykypäivinä.

      • Böggi

        No uudistushan olisi hyvä tilaisuus ottaa se virsi takaisin soittolistalle, jos se on kerta tosissaan niin kaivattu. Tosin sitä virttä tuntuvat veisaavan vain ne, jotka kokevat olevansa saavan osapuolen asemassa ja kaltoinkohdeltuja, eivätkä niinkään osallisia vääryyden harjoittamisesta, elikkä me kaikki.


      • Wariska
        Böggi kirjoitti:

        No uudistushan olisi hyvä tilaisuus ottaa se virsi takaisin soittolistalle, jos se on kerta tosissaan niin kaivattu. Tosin sitä virttä tuntuvat veisaavan vain ne, jotka kokevat olevansa saavan osapuolen asemassa ja kaltoinkohdeltuja, eivätkä niinkään osallisia vääryyden harjoittamisesta, elikkä me kaikki.

        Virsikirjassa on kauniita ja ihania virsiä, mutta miksi juuri niitä ei lauleta jumalanpalveluksissa. Kaipaan niihin kunnon vanhoja virsiä, jotta voisin itsekkin laulaa ja laulamalla ylistää Luojaani. Alttoääneni ei yllä nykyvirsien ylä-c-ääniin.
        Kirkon ihmisten pitäisi tehdä kysely, kussakin seurakunnassa erikseen, minkälaisia virsiä siellä tulisi laulaa, eikä koko ajan tyrkyttää vain omia hienoja valintoja ja sitten ihmetellään kun kukaan ei laula vain kanttori pauhaa.
        Eri puolilla Suomea on erlaiset vaatimukset virsien suhteen. Varmaankin jossakin elitistisessä pääkaupungissa tykätäänkin laulaa ihan pintamuotivirsiä, mutta muualla voi olla erilaisia tunteita. Eikö jokaisen kirkon pitäisi palvella juuri oman seurakunnan ihmisten tarpeita. Virret ovat hyvinkin tärkeä osa jumalanpalvelusta.
        Virsi-illoissa lauletaan vanhoja ja uusia virsiä, ja ainakin täällä meillä päin, ne ovat olleet onnistuneita tilaisuuksia, mutta niiden virsivalinnoissa on kanttorin lisäksi ollutkin mukana maallikkoja.


      • Böggi
        Wariska kirjoitti:

        Virsikirjassa on kauniita ja ihania virsiä, mutta miksi juuri niitä ei lauleta jumalanpalveluksissa. Kaipaan niihin kunnon vanhoja virsiä, jotta voisin itsekkin laulaa ja laulamalla ylistää Luojaani. Alttoääneni ei yllä nykyvirsien ylä-c-ääniin.
        Kirkon ihmisten pitäisi tehdä kysely, kussakin seurakunnassa erikseen, minkälaisia virsiä siellä tulisi laulaa, eikä koko ajan tyrkyttää vain omia hienoja valintoja ja sitten ihmetellään kun kukaan ei laula vain kanttori pauhaa.
        Eri puolilla Suomea on erlaiset vaatimukset virsien suhteen. Varmaankin jossakin elitistisessä pääkaupungissa tykätäänkin laulaa ihan pintamuotivirsiä, mutta muualla voi olla erilaisia tunteita. Eikö jokaisen kirkon pitäisi palvella juuri oman seurakunnan ihmisten tarpeita. Virret ovat hyvinkin tärkeä osa jumalanpalvelusta.
        Virsi-illoissa lauletaan vanhoja ja uusia virsiä, ja ainakin täällä meillä päin, ne ovat olleet onnistuneita tilaisuuksia, mutta niiden virsivalinnoissa on kanttorin lisäksi ollutkin mukana maallikkoja.

        Oon tässä asiassa ihan samaa mieltä. Kanttorihan se on joka valitsee veisattavat virret, mutta en ole kuullut kertaakaan, että ainakaan meidän kanttorimme olisi joskus kysynyt seurakuntalaisilta, mitä virsiä nämä toivoisivat. Tietenkin pitäisi itse kehdata kysyä häneltä, mutta kyllä välillä tuntuu siltä, että jumalanpalveluksen pitäjille on yks hailee, mitä seurakuntalaiset tahtovat. Toivottavasti ei ole sentään ihan niin.


      • vuosikerta vaikuttaa
        Böggi kirjoitti:

        Oon tässä asiassa ihan samaa mieltä. Kanttorihan se on joka valitsee veisattavat virret, mutta en ole kuullut kertaakaan, että ainakaan meidän kanttorimme olisi joskus kysynyt seurakuntalaisilta, mitä virsiä nämä toivoisivat. Tietenkin pitäisi itse kehdata kysyä häneltä, mutta kyllä välillä tuntuu siltä, että jumalanpalveluksen pitäjille on yks hailee, mitä seurakuntalaiset tahtovat. Toivottavasti ei ole sentään ihan niin.

        Virsien valinta riippuu osaksi siitä, mikä vuosikerta (1-4) on meneillään. Joka vuosi esim. joulujumalanpalveluksessa ei ole samat virret uusimman (v. 2000) kaavan mukaan. Vain vanhan käsikirjan (1701) mukaisessa jumalanpalveluksessa on samana kirkkovuoden pyhänä samat virret joka vuosi.

        Samoin alussa mainitsemasi virsilista edellisestä kirjasta nykyiseen ei ole säilynyt silti alkuperäisessä muodossaan. Lähes kaikki virret siirtyneistä virsistä ovat muuttuneet sekä säveleltään että sanoiltaan, kun ottaa molemmat virsikirjat esille. Saman huomion voi tehdä uusimman virsikirjan v. 1701 ja 1886 virsikirjojen virsistä.


      • Michell
        Böggi kirjoitti:

        Oon tässä asiassa ihan samaa mieltä. Kanttorihan se on joka valitsee veisattavat virret, mutta en ole kuullut kertaakaan, että ainakaan meidän kanttorimme olisi joskus kysynyt seurakuntalaisilta, mitä virsiä nämä toivoisivat. Tietenkin pitäisi itse kehdata kysyä häneltä, mutta kyllä välillä tuntuu siltä, että jumalanpalveluksen pitäjille on yks hailee, mitä seurakuntalaiset tahtovat. Toivottavasti ei ole sentään ihan niin.

        Kiva kuulla, että seurakuntalaiset ovat kiinnostuneita kirkkomusiikista ja virsistä! Luulenpa, että monet kanttorit olisivat vain mielissään jos joku seurakuntalainen menisi juttelemaan esim. virsivalinnoista tai muusta asiaan liittyvästä. Itse monesti juttelenkin ja otan mielelläni palautetta vastaan.
        Jumalanpalvelusten virsivalintoihin kuitenkin littyy monta muutakin seikkaa kuin se, mitä seurakuntalaiset haluaisivat tai osaisivat laulaa. Virret valitaan lähes aina kirkkovuoden mukaan sopiviksi tai esimerkiksi erityispyhiin, esim. konfirmaatioon, sopiviksi. Virret valitsee useimmiten pappi, joskus kanttorikin. Jos itse pääsen valitsemaan virret, pyrin miettimään sellaisen monipuolisen kokonaisuuden, että joukossa olisi jokin tutumpikin virsi. Aina ei tietenkään valinnat mene täysin nappiin.
        Jumalanpalveluksen toimittajille eli papeille, kanttoreille, suntioille, tekstinlukijoille ym avustajille ei toki ole yks hailee mitä seurakuntailaiset haluavat, mutta he ovat vastuussa siitä mitä kirkossa tapahtuu. Ainakin itse toivon ja uskon, että näin on.
        Monissa seurakunnissa järjestetään virsi- ym lauluiltoja, joissa pääsee laulamaan sydämen kyllyydestä, joten otahan selvää missä itse pääsisit laajentamaan virsituntemustasi - näin ollen jumaanpalvelustenkin virret tulevat tutummiksi! :) Tervetuloa messuun! Lauluniloa!


      • Wariska
        Michell kirjoitti:

        Kiva kuulla, että seurakuntalaiset ovat kiinnostuneita kirkkomusiikista ja virsistä! Luulenpa, että monet kanttorit olisivat vain mielissään jos joku seurakuntalainen menisi juttelemaan esim. virsivalinnoista tai muusta asiaan liittyvästä. Itse monesti juttelenkin ja otan mielelläni palautetta vastaan.
        Jumalanpalvelusten virsivalintoihin kuitenkin littyy monta muutakin seikkaa kuin se, mitä seurakuntalaiset haluaisivat tai osaisivat laulaa. Virret valitaan lähes aina kirkkovuoden mukaan sopiviksi tai esimerkiksi erityispyhiin, esim. konfirmaatioon, sopiviksi. Virret valitsee useimmiten pappi, joskus kanttorikin. Jos itse pääsen valitsemaan virret, pyrin miettimään sellaisen monipuolisen kokonaisuuden, että joukossa olisi jokin tutumpikin virsi. Aina ei tietenkään valinnat mene täysin nappiin.
        Jumalanpalveluksen toimittajille eli papeille, kanttoreille, suntioille, tekstinlukijoille ym avustajille ei toki ole yks hailee mitä seurakuntailaiset haluavat, mutta he ovat vastuussa siitä mitä kirkossa tapahtuu. Ainakin itse toivon ja uskon, että näin on.
        Monissa seurakunnissa järjestetään virsi- ym lauluiltoja, joissa pääsee laulamaan sydämen kyllyydestä, joten otahan selvää missä itse pääsisit laajentamaan virsituntemustasi - näin ollen jumaanpalvelustenkin virret tulevat tutummiksi! :) Tervetuloa messuun! Lauluniloa!

        Itse koen ongelmana justiinsa sen, että sävellaji uusissa virsissä on niin korkea, ettei sitä pysty laulamaan tällainen alttoääninen.
        Myöskin on vanhempien ihmisten kohdalla monesti niin, etteivät he ole kuulleet koskaan niitä virsiä, joita jumalanpalveluksessa lauletaan, se on valitettavaa.
        Ymmärrän, että virsien tulee noudattaa kirkkovuoden järjestystä, mutta niin ne ovat tehneet kautta aikain, niin että se ei voi olla syynä siihen, että virsi valinnat ovat niin monesti tosi onnettomia.
        Jos tehtäisiin kysely seurakunnassa, että mitä virsiä haluttaisiin laulaa. Varmaankin toiveita osuu jokaiselle kirkkovuoden pyhälle. Ja ujutetaan sitten sekaan uusia virsiä. Ei uusissa virsissä mitään vikaa ole, kaikissa, mutta toiset ovat kyllä melko kummallisia säveleltään.
        Tällä tavalla saataisiin kevyellä tavalla seurakuntalaiset mukaan toimintaan, varsinkin jos ihmiset huomaavat, että heitä on tässäkin asiassa todella kunneltu.


      • Michell
        Wariska kirjoitti:

        Itse koen ongelmana justiinsa sen, että sävellaji uusissa virsissä on niin korkea, ettei sitä pysty laulamaan tällainen alttoääninen.
        Myöskin on vanhempien ihmisten kohdalla monesti niin, etteivät he ole kuulleet koskaan niitä virsiä, joita jumalanpalveluksessa lauletaan, se on valitettavaa.
        Ymmärrän, että virsien tulee noudattaa kirkkovuoden järjestystä, mutta niin ne ovat tehneet kautta aikain, niin että se ei voi olla syynä siihen, että virsi valinnat ovat niin monesti tosi onnettomia.
        Jos tehtäisiin kysely seurakunnassa, että mitä virsiä haluttaisiin laulaa. Varmaankin toiveita osuu jokaiselle kirkkovuoden pyhälle. Ja ujutetaan sitten sekaan uusia virsiä. Ei uusissa virsissä mitään vikaa ole, kaikissa, mutta toiset ovat kyllä melko kummallisia säveleltään.
        Tällä tavalla saataisiin kevyellä tavalla seurakuntalaiset mukaan toimintaan, varsinkin jos ihmiset huomaavat, että heitä on tässäkin asiassa todella kunneltu.

        Olen samaa mieltä siinä, että seurakuntalaisten tarpeita tulee kuunnella ja tiedän, että monissa seurakunnissa niin tehdäänkin. Itse en ole kuitenkaan kokenut työssäni, että nämä vuonna 1987 virsikirjaan tulleet ns. uudet virret olisivat ihmisille mikään ongelma. Pidin viimeksi viime viikolla yhteislaulutilaisuutta, jossa aiheena olivat nimenomaan virret. Olin suunnitellut noin tunnin mittaisen kokonaisuuden johon olin varannut myös runsaasti tilaa toivevirsille. Muutamat toiveet olivat ns. vanhoja, tuttuja virsiä, esim. 332 Herraa hyvää kiittäkää jne. mutta suurin osa toivevirsistä oli juuri näitä viimeisimpään virsikirjaan tulleita esim. 600, 125, 135, 581. Ja toivojat olivat keski-iältään noin 70-vuotiaita. En ollut yllättynyt lainkaan. Uudet virret on otettu omaksi ja niitä toivotaan - sen sijaan moni vanha, perinteinen virsi on unohtunut. Tämä on toki vain minun kokemukseni.


      • Directus
        Böggi kirjoitti:

        Oon tässä asiassa ihan samaa mieltä. Kanttorihan se on joka valitsee veisattavat virret, mutta en ole kuullut kertaakaan, että ainakaan meidän kanttorimme olisi joskus kysynyt seurakuntalaisilta, mitä virsiä nämä toivoisivat. Tietenkin pitäisi itse kehdata kysyä häneltä, mutta kyllä välillä tuntuu siltä, että jumalanpalveluksen pitäjille on yks hailee, mitä seurakuntalaiset tahtovat. Toivottavasti ei ole sentään ihan niin.

        Missä tilanteessa kanttorin olisi hyvä kysellä ihmisiltä toiveita? Piireissä, kaduilla, jumalanpalveluksen aluksi, joku toivelaatikko? Jos kukaan ei halua oppia uutta missään seurakunnan tilaisuudessa mihin vaivautuu tulemaan, niin kyllä silloin saa valittaa sielunsa kyllyydestä.

        Vieläkin kuulee natkutettavan "uudesta virsikirjasta", mutta jos kysyy hartaudessa toiveita niin ne on 276, 318, 338 ja 341. Arvatkaas milloin tulleet virsikirjaan?

        Kyllä niitä toiveita kuunnellaan, mutta periaatteestakin valitsen joka kerta, joka tilaisuuteen jotain harvemmin laulettua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe