Tiibet oli muinoin - ennen kuin buddhalaisuus vakiintui siellä - laaja sotaisa valtakunta, joka ulottui pitkälle nykyisten rajojen ulkopuolelle. Suurvalta-Tiibet romahti vuonna 842.
Kuningasvallan jälkeen Tiibetissä ei ollut keskushallintoa. Buddhalaisuus vakiinnutti asemansa 1000-luvulla. Luostarit saivat vahvan vaikutusvallan maallisiinkin asioihin. Vuonna 1207 Tiibet päätyi Tshingis-kaanin ja mongolivallan alaisuuteen.
Dalai-lama-perimyslinja kehittyi 1400-luvun alussa. Dalai-lama ("viisauden valtameri") on korkein henkinen johtaja ja valtionpäämies.
1700-luvulla mongolivalta kävi yhä mielivaltaisemmaksi, joten tiibetiläiset pyysivät apua Kiinan suunnasta. Mongolit karkotettiin vuonna 1720. Kiinan keisari jätti kuitenkin jälkeensä omia joukkojaan pääkaupunkiin Lhasaan.
Englantilaiset tunkeutuivat Tiibetiin väkivalloin vuonna 1904. Tiibet joutui allekirjoittamaan sopimuksen, joka kielsi kaiken kanssa-käymisen ulkovaltojen kanssa ilman englantilaisten lupaa.
Kiinan korruptoituneen valtakunnan tuhon myötä kiinalaiset sotilaat karkotettiin Tiibetistä vuonna 1912. 13. Dalai-lama julisti Tiibetin itsenäiseksi, mutta ei kokenut tarpeelliseksi hankkia itsenäisyydelle kansainvälistä tunnustusta.
Nykyinen (14.) Dalai-lama syntyi vuonna 1935. Hän otti virkatehtävänsä vastaan 15-vuotiaana ja pyrki nykyaikaistamaan maataan.
Kommunistit tulivat valtaan Kiinassa vuonna 1949. Mao Tsetung vaati Tiibetiä "palaamaan kiinalaisen emämaan helmaan ja kääntymään kommunismiin". Koska tätä ei saavutettu vapaaehtoisesti, vapautusarmeija marssi järeästi aseistettuna Tiibetiin vuonna 1951. Miehittäjät kansallistivat luostarit, vangitsivat, ruoskivat ja kiduttivat munkkeja ja vaativat korkeita veroja.
Tiibetiläiset nousivat lopulta vastarintaan vuonna 1959, jolloin tiedettiin kiinalaisten aikomuksesta kaapata Dalai-lama Pekingiin. 30 000 tiibetiläistä kerääntyi Dalai-laman palatsin eteen suojellakseen häntä. Naamioituneena Dalai-lama onnistui pakenemaan Intiaan. Vuoden aikana häntä seurasi yli 70 000 tiibetiläistä. Tiibetiläisten mukaan jopa 430 000 ihmistä kuoli kansannousussa ja sitä seuranneessa sissisodassa. Sorto kiihtyi entisestään. Kymmeniä tuhansia tiibetiläisiä kuoli nälkään vuosina 1959-61 Maon tuhoisassa suuressa harppauksessa.
Pahinta Kiinan terrori Tiibetissä oli kulttuurivallankumouksen aikana vuodesta 1966 Maon kuolemaan saakka vuoteen 1976. Kiinan nuoriso määrättiin tuhoamaan vanhat ajatukset, tavat ja buddhalainen kulttuuri. Tiibetissä tämä merkitsi kommunistien täysimittaista sotaa maan kansaa ja sivistystä vastaan. Vähintään miljoona tiibetiläistä tapettiin. Kulttuurivallankumouksen päätyttyä maan 3800 luostarista ja temppelistä oli 13 jäljellä. Samalla Tiibetissä asuvien kiinalaisten määrä kasvoi rajusti.
Vuonna 1980 Kiinan johto myönsi "pettäneensä tiibetiläiset" ja palautti uskonnonvapauden, rakensi joitakin tuhottuja luostareita uudelleen ja avasi maan turismille vuonna 1984.
1980-luvulla kansainvälinen tuki Tiibetin kansalle kasvoi Dalai-laman matkojen myötä. Kiina ei suostu neuvottelemaan Tiibetistä, vaikka Dalai-lama on esittänyt täyden itsenäisyyden sijaan myös aitoa autonomiaa. Dalai-lama kannattaa ainmoastaan väkivallattomia keinoja itsehallinnon tai autonomian palauttamiseksi. Hän sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1989.
Tiibetissä protestointi on jatkunut voimakkaana jälleen vuodesta 1987. Vuonna 1994 buddhalaisten uskonnollista elämää Tiibetissä on jälleen rajoitettu vakavasti. Maan ihmisoikeustilanne on synkkä.
( Lähdemateriaalina mm. Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen tiedostot )
Buddhalaisuus, Tiibet ja Kiina
35
827
Vastaukset
- Leva
Tiibetin tilanne ei ole ihan yksinkertainen.
Tiibetin historiasta on hyvin vaikea saada julkista objektiivista tietoa. Histoeian tutkijoilta sitä jonkin verran löytyy.
Paikka, jossa voi keskustella Tiibetistä (myös tiibetiläisten kanssa) ja josta löytyy linkkejä objektiivisimpiin tietoihin, löytyy osoitteesta:
http://www.h-net.org/~asia/- Marianne
ava kirjoitti:
No nämä on taas sitä hengellistä propagandaa.
Suosittelen enemmänkin objektiivista ja asiapitoisia linkkejä, jotka koskee Tiibettiä ja sen uskontoa! - ava
Marianne kirjoitti:
No nämä on taas sitä hengellistä propagandaa.
Suosittelen enemmänkin objektiivista ja asiapitoisia linkkejä, jotka koskee Tiibettiä ja sen uskontoa!Kiitos viestistä. Olet aivan oikeassa - on tärkeää tutustua minkä tahansa uskonnon kohdalla sen kannattajien ja sitä vastustavien mielipiteisiin. Leva tuossa toikin jo linkin, jonka kautta pääsee tutustumaan kriittisesti ajattelevien mielipiteisiin.
Tiibet-kysymyksen kohdalla tärkein kysymys on kuitenkin mielestäni : Miten voimme toimia ihmisoikeusrikkomusten vähentämiseksi ? Kiistely jonkin uskonnon oikeellisuudesta ei mielestäni hyödytä ketään eikä paranna kenenkään asemaa.
Kaikilla on oikeus ihmisarvoon - kansallisuudesta ja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta.
Mitä rakentavaa on siinä että kutsut toisaalla Dalai-lamaa "ylipainoiseksi, mahaansa taputtelevaksi rahastajaksi, joka naureskellen hyväksyy orjuuden" ?
Dalai-lama omin sanoin:
http://www.saunalahti.fi/dorje/pages/dalai_luento1.htm
Dalai-laman kirjasta "Maani ja kansani" (WSOY), ilmenee mitä hän ajattelee ja kuinka hän suhtautuu Tiibetiin ja sen kansaan. - Leva
ava kirjoitti:
Kiitos viestistä. Olet aivan oikeassa - on tärkeää tutustua minkä tahansa uskonnon kohdalla sen kannattajien ja sitä vastustavien mielipiteisiin. Leva tuossa toikin jo linkin, jonka kautta pääsee tutustumaan kriittisesti ajattelevien mielipiteisiin.
Tiibet-kysymyksen kohdalla tärkein kysymys on kuitenkin mielestäni : Miten voimme toimia ihmisoikeusrikkomusten vähentämiseksi ? Kiistely jonkin uskonnon oikeellisuudesta ei mielestäni hyödytä ketään eikä paranna kenenkään asemaa.
Kaikilla on oikeus ihmisarvoon - kansallisuudesta ja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta.
Mitä rakentavaa on siinä että kutsut toisaalla Dalai-lamaa "ylipainoiseksi, mahaansa taputtelevaksi rahastajaksi, joka naureskellen hyväksyy orjuuden" ?
Dalai-lama omin sanoin:
http://www.saunalahti.fi/dorje/pages/dalai_luento1.htm
Dalai-laman kirjasta "Maani ja kansani" (WSOY), ilmenee mitä hän ajattelee ja kuinka hän suhtautuu Tiibetiin ja sen kansaan.En tiedä kirjoitanko tämän turhaan. Mutta pidätkö minua jotenkin tiibetinbuddhalaisuuden vastustajana? Mistä otat esiin näkemyksen vastustamisesta?
Olen äärimmäisen ymmälläni. - ava
Leva kirjoitti:
En tiedä kirjoitanko tämän turhaan. Mutta pidätkö minua jotenkin tiibetinbuddhalaisuuden vastustajana? Mistä otat esiin näkemyksen vastustamisesta?
Olen äärimmäisen ymmälläni. - Leva
ava kirjoitti:
En ole tiibetinbuddhalainen, enkä buddhalainen. En ole uskovainen. Itseasiassa olen erittäin epähengellinen ihminen. Hengellisiin asioihin en todellakaan ota kantaa, enkä niistä keskustele.
Buddhalainen ystäväni on opettanut (tai olen oppinut häneltä ilman opetusta),ettei tule puuttua hengellisiin asioihin joita ei tunne. Se asenne nousee kunnioituksesta vastapuolta kohtaan. Kunnioituksesta - ei epäkunnioituksesta (ehkä et ymmärtänyt tätä johtuen mahdollisesta ikäerostamme? Taidan olla vanha ja vanhoilla arvoilla kasvatettu).
Olen työssäni tekemisissä ollut tiibetinbuddhalaisuuden kanssa. Tulen jatkossakin olemaan tekemisissä Tiibetin tilanteen kanssa. Siitä ei sen enempää.
Keskustelen mielelläni uskonnoista, niiden historioista, uskontojen ja polittikan suhteista, uskonnon vaikutuksesta naisten asemaan, lasten kasvatukseen jne. Niissä asioissa rohkenen kirjoittaa ja puhua. Ja teen sitä - tosin,
en nimettömänä, enkä tällä foorumilla.
Luulen, että jos olet lukenut tekstejäni muilla foorumeilla (oikealla nimelläni kirjoitettuna) koskien Tiibetin tilannetta, et ole niitäkään ymmärtänyt, vaan koet minut jotenkin Tiibetin
vihollisena. Jos niin on, olet ehkä ensimmäinen sellainen ihminen - ja minun on syytä mennä itseeni.
Joka tapauksessa, olin ilahtunut, että tällä foorumilla oli ainakin yksi henkilö, joka oli perehtynyt Tiibetinbuddhalaisuuteen. Oli mukava keskustella kanssasi ja lukea asiantuntevia kirjoituksiasi. (Vaikka en vieläkään ymmärrä
miten tulkitset minut uskonnon vastustajaksi - pohdin sitä kollegani kanssa ja päädyin siihen, etteihän se minulle toki kuulu miten siihen olet päätynyt)
En ole aiemmin tätä tehnyt, mutta tavoistani poiketen voisin siteraata sinulle Dalai Lamaa
tähän:
"Mutta mielestäni on tärkeää huomata se asia, että vaikka ihmisten väliset ristiriitatilanteet
johtuvatkin ihmisälyn väärinkäytöstä, voimme myös älyä käyttämällä löytää keinot voittaa
nämä ristiriidat. Kun ihmisäly ja inhimillinen hyvyys ja rakkaus ovat yhtaikaa käytössä, silloin kaikista ihmisten teoista tulee rakentavia.
Kun liitämme yhteen lämpimän sydämen ja tiedon ja kasvatuksen, voimme oppia pitämään arvossa muiden näkemyksiä ja muiden oikeuksia.
Tästä kehittyy perusta sille sovinnon
hengelle, jonka avulla aggressiot voidaan voittaa ja ristiriidat ratkaista"
Dalai Lama & Howard Cutler: Onnellisuuden taito. Tammi, 2000. s.73. - ava
Leva kirjoitti:
En ole tiibetinbuddhalainen, enkä buddhalainen. En ole uskovainen. Itseasiassa olen erittäin epähengellinen ihminen. Hengellisiin asioihin en todellakaan ota kantaa, enkä niistä keskustele.
Buddhalainen ystäväni on opettanut (tai olen oppinut häneltä ilman opetusta),ettei tule puuttua hengellisiin asioihin joita ei tunne. Se asenne nousee kunnioituksesta vastapuolta kohtaan. Kunnioituksesta - ei epäkunnioituksesta (ehkä et ymmärtänyt tätä johtuen mahdollisesta ikäerostamme? Taidan olla vanha ja vanhoilla arvoilla kasvatettu).
Olen työssäni tekemisissä ollut tiibetinbuddhalaisuuden kanssa. Tulen jatkossakin olemaan tekemisissä Tiibetin tilanteen kanssa. Siitä ei sen enempää.
Keskustelen mielelläni uskonnoista, niiden historioista, uskontojen ja polittikan suhteista, uskonnon vaikutuksesta naisten asemaan, lasten kasvatukseen jne. Niissä asioissa rohkenen kirjoittaa ja puhua. Ja teen sitä - tosin,
Luulen, että jos olet lukenut tekstejäni muilla foorumeilla (oikealla nimelläni kirjoitettuna) koskien Tiibetin tilannetta, et ole niitäkään ymmärtänyt, vaan koet minut jotenkin Tiibetin
vihollisena. Jos niin on, olet ehkä ensimmäinen sellainen ihminen - ja minun on syytä mennä itseeni.
Joka tapauksessa, olin ilahtunut, että tällä foorumilla oli ainakin yksi henkilö, joka oli perehtynyt Tiibetinbuddhalaisuuteen. Oli mukava keskustella kanssasi ja lukea asiantuntevia kirjoituksiasi. (Vaikka en vieläkään ymmärrä
miten tulkitset minut uskonnon vastustajaksi - pohdin sitä kollegani kanssa ja päädyin siihen, etteihän se minulle toki kuulu miten siihen olet päätynyt)
En ole aiemmin tätä tehnyt, mutta tavoistani poiketen voisin siteraata sinulle Dalai Lamaa
tähän:
"Mutta mielestäni on tärkeää huomata se asia, että vaikka ihmisten väliset ristiriitatilanteet
johtuvatkin ihmisälyn väärinkäytöstä, voimme myös älyä käyttämällä löytää keinot voittaa
nämä ristiriidat. Kun ihmisäly ja inhimillinen hyvyys ja rakkaus ovat yhtaikaa käytössä, silloin kaikista ihmisten teoista tulee rakentavia.
Kun liitämme yhteen lämpimän sydämen ja tiedon ja kasvatuksen, voimme oppia pitämään arvossa muiden näkemyksiä ja muiden oikeuksia.
Dalai Lama & Howard Cutler: Onnellisuuden taito. Tammi, 2000. s.73.Tänne tuomani kirjoitukset ( Tiibetiä koskevat )eivät ole minun, vaan ihmisten, joilla on omakohtaista kokemusta Tiibetin asioista, tai jotka ovat perehtyneet minun nähdäkseni syvällisesti Tiibetin historiaan. Minä en ole käynyt Tiibetissä, enkä ole ollut todistamassa Sri Lankan väkivaltaisuuksien syntyhetkiä, joten minä en tiedä mitä on todellisuudessa tapahtunut ja kenen aloitteesta. Minullakin on tiibetin-buddhalaisia ystäviä ( Netissä ja arkielämässä ), ja he ovat kertoneet kokemuksistaan ja sukunsa kokemuksista Tiibetissä. Mutta nämä ovat heidän tai heidän sukulaistensa kokemuksia - eivät minun.
Olen mielestäni tuonut käyttämäni lähteet esiin linkkeinä tai muuten.
Minä en mielestäni ole sanonut kokevani sinua Tiibetin vihollisena. Mitä olen sanonut, on, että jos tuot esiin jonkin uskonnon kielteisiä puolia, mutta "et rohkene" ( niin kuin sanoit ) puhua myönteisistä puolista, voi helposti saada vaikutelman kuin haluaisit lisätä kielteistä asennoitumista ko. uskontoa kohtaan. Näin sanoin, ja lisäsin vielä että vaikutelmani voi hyvinkin olla väärä. Pidetään asiat, puhututkin, sellaisina kuin ne ovat :)
>>>>koet minut jotenkin Tiibetin
vihollisena. Jos niin on, olet ehkä ensimmäinen sellainen ihminen - ja minun on syytä mennä itseeni. - ava
Leva kirjoitti:
tähän:
Dalai Lama & Howard Cutler: Onnellisuuden taito. Tammi, 2000. s.73.OIKEA YMMÄRRYS ?
>>>Luulen, että jos olet lukenut tekstejäni muilla foorumeilla (oikealla nimelläni kirjoitettuna) koskien Tiibetin tilannetta, et ole niitäkään ymmärtänyt - Twain
ava kirjoitti:
Tänne tuomani kirjoitukset ( Tiibetiä koskevat )eivät ole minun, vaan ihmisten, joilla on omakohtaista kokemusta Tiibetin asioista, tai jotka ovat perehtyneet minun nähdäkseni syvällisesti Tiibetin historiaan. Minä en ole käynyt Tiibetissä, enkä ole ollut todistamassa Sri Lankan väkivaltaisuuksien syntyhetkiä, joten minä en tiedä mitä on todellisuudessa tapahtunut ja kenen aloitteesta. Minullakin on tiibetin-buddhalaisia ystäviä ( Netissä ja arkielämässä ), ja he ovat kertoneet kokemuksistaan ja sukunsa kokemuksista Tiibetissä. Mutta nämä ovat heidän tai heidän sukulaistensa kokemuksia - eivät minun.
Minä en mielestäni ole sanonut kokevani sinua Tiibetin vihollisena. Mitä olen sanonut, on, että jos tuot esiin jonkin uskonnon kielteisiä puolia, mutta "et rohkene" ( niin kuin sanoit ) puhua myönteisistä puolista, voi helposti saada vaikutelman kuin haluaisit lisätä kielteistä asennoitumista ko. uskontoa kohtaan. Näin sanoin, ja lisäsin vielä että vaikutelmani voi hyvinkin olla väärä. Pidetään asiat, puhututkin, sellaisina kuin ne ovat :)
vihollisena. Jos niin on, olet ehkä ensimmäinen sellainen ihminen - ja minun on syytä mennä itseeni.Selkeästihän sinä kirjoitit: "jotta ei vaikuttaisi uskonnon vastustajalta" ja siinä edellisessä kirjoituksesa yhtä selkein sanoin!
Olen kyllä sitä mieltä, että vain asiallisella poliittisella ja tutkimuksellisella työllä voidaan Tiibetin itsenäisyyttä ajaa.
Ei kukaan järjissään oleva länsimainen valtiomies lähde tutkemaan sellaista miestä, joka sanoo olevansa Jumala ja tahtoo perustaa valtion, jossa ei hyväksytä peruskouluopetusta, on uskontopakko ja voimakas orjajärjestelmä.
Eihän monikaan 12-50 vuotias tiibetiläinen halua luopua yksilöllisestä vapaudestaan, koulutuksesta, alkaa pakkoharjoittamaan tiibetinbuddhalaisuutta ja alkaa orjaksi.
Se on selvää, että dalai Laman olisi esitettävä aivan uuden lainen yhteiskuntajärjestelmä: ei kukaan älyllinen valtiomies lähde tukemaan tiibetinbuddhalaista yhteiskuntajärjestelmää! Sellainenhan olisi vastoin kaikkia ihmisoikeuksia!
Olet vain jotenkin niin tyypillisen sokaistunut hengellisyydessäsi, ettet ole lukenut Levan tekstejä asiallisesti. - Twain
ava kirjoitti:
Tänne tuomani kirjoitukset ( Tiibetiä koskevat )eivät ole minun, vaan ihmisten, joilla on omakohtaista kokemusta Tiibetin asioista, tai jotka ovat perehtyneet minun nähdäkseni syvällisesti Tiibetin historiaan. Minä en ole käynyt Tiibetissä, enkä ole ollut todistamassa Sri Lankan väkivaltaisuuksien syntyhetkiä, joten minä en tiedä mitä on todellisuudessa tapahtunut ja kenen aloitteesta. Minullakin on tiibetin-buddhalaisia ystäviä ( Netissä ja arkielämässä ), ja he ovat kertoneet kokemuksistaan ja sukunsa kokemuksista Tiibetissä. Mutta nämä ovat heidän tai heidän sukulaistensa kokemuksia - eivät minun.
vihollisena. Jos niin on, olet ehkä ensimmäinen sellainen ihminen - ja minun on syytä mennä itseeni.No kaikkihan sen on huomannu, ettei sinulla ole omia mielipiteitä eikä todellista tietoa Tiibetistä eikä tiibetinbuddhalaisuudesta: referoit vain muita! Olet selkeästi sen osoittanut!
- Marianne
ava kirjoitti:
Valitettavasti tuonkin linkin kirjallisuusviitteet ym. vaikuttavat hengellisiltä lähteiltä, eikä asiallisilta tutkijoiden raporteilta.
Suosittelen ulkomaisia akateemisia saitteja. - ava
Twain kirjoitti:
No kaikkihan sen on huomannu, ettei sinulla ole omia mielipiteitä eikä todellista tietoa Tiibetistä eikä tiibetinbuddhalaisuudesta: referoit vain muita! Olet selkeästi sen osoittanut!
Kiitos mielipiteistäsi, tai kaikkien mielipiteestä :
>>>No kaikkihan sen on huomannu, ettei sinulla ole omia mielipiteitä>>>
Mukavaa päivänjatkoa :) - repa
ava kirjoitti:
Kiitos mielipiteistäsi, tai kaikkien mielipiteestä :
>>>No kaikkihan sen on huomannu, ettei sinulla ole omia mielipiteitä>>>
Mukavaa päivänjatkoa :)Tiibetiläinen kuolleidenkirja,onks tuttu.kuvaile jotenkin.aika rajuu touhua.
- Rebecca
Twain kirjoitti:
Selkeästihän sinä kirjoitit: "jotta ei vaikuttaisi uskonnon vastustajalta" ja siinä edellisessä kirjoituksesa yhtä selkein sanoin!
Olen kyllä sitä mieltä, että vain asiallisella poliittisella ja tutkimuksellisella työllä voidaan Tiibetin itsenäisyyttä ajaa.
Ei kukaan järjissään oleva länsimainen valtiomies lähde tutkemaan sellaista miestä, joka sanoo olevansa Jumala ja tahtoo perustaa valtion, jossa ei hyväksytä peruskouluopetusta, on uskontopakko ja voimakas orjajärjestelmä.
Eihän monikaan 12-50 vuotias tiibetiläinen halua luopua yksilöllisestä vapaudestaan, koulutuksesta, alkaa pakkoharjoittamaan tiibetinbuddhalaisuutta ja alkaa orjaksi.
Se on selvää, että dalai Laman olisi esitettävä aivan uuden lainen yhteiskuntajärjestelmä: ei kukaan älyllinen valtiomies lähde tukemaan tiibetinbuddhalaista yhteiskuntajärjestelmää! Sellainenhan olisi vastoin kaikkia ihmisoikeuksia!
Olet vain jotenkin niin tyypillisen sokaistunut hengellisyydessäsi, ettet ole lukenut Levan tekstejä asiallisesti.'Ei kukaan järjissään oleva länsimainen valtiomies lähde tukemaan sellaista miestä, joka sanoo olevansa Jumala ja tahtoo perustaa valtion, jossa ei hyväksytä peruskouluopetusta, on uskontopakko ja voimakas orjajärjestelmä.'
Noinkohan....??Tuommoistako Dalai Lama nykyään tukee..??
Tiibet-aktivismin juuret juontuvat Tiibetin poliittisesta tilanteesta Kiinan vallan alla. Kommunistisen Kiinan armeija marssi ensimmäistä kertaa maan itäosiin 1949. Kiinan toimenpiteet Tiibetissä johtivat kansannousuun vuonna 1959, jonka seurauksena maan hengellinen ja poliittinen johtaja neljästoista Dalai lama pakeni Intiaan seuranaan lukuisia munkkeja ja muita tiibetiläisiä.
Tänä päivänä Tiibetin pakolaishallituksen tukikohta sijaitsee Dharamsalassa, Intiassa. Intiassa maanpaossa elävien tiibetiläisten keskuudesta on saanut alkunsa myös Tiibetin vapauden puolesta toimiva kollektiivinen liikehdintä. Liikehdintä on saanut alkunsa tiibetiläisten omasta etnonationalismista, mutta on levinnyt globaaliksi solidaarisuusliikkeeksi ympäri maailmaa. Ensimmäinen Tiibetin puolesta toimiva sosiaalinen liike, Tibetan Youth Congress, perustettiin vuonna 1970 Dharamsalassa, jossa se pitää yhtä toimistoistaan tänäkin päivänä. Lisäksi liikehdintää on runsaasti ympäri ns. länsimaita. Länsimaissa toimivista järjestöistä mainittakoon esimerkiksi Yhdysvalloissa perustetut, mutta myös Eurooppaan hyvin rantautuneet
International Campaign for Tibet ja Students for a Free Tibet.
Tiibetin puolesta toimivilla kansalaisjärjestöillä on päämääränään joko Tiibetin täydellinen vapautuminen Kiinan vallan alta tai selvästi parempitasoisen autonomian aikaansaaminen maahan. Tämän lisäksi liikehdintä korostaa globaalia rauhanajatusta. Esimerkkinä tästä pidetään muun muassa Dalai laman rauhanomaista politiikkaa (Dalai lama on saanut myös Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1989) ja yleensäkin tiibetiläisten väkivallatonta vastarintaa. Lisäksi sekä tiibetiläiset että länsimaiset liikkeet korostavat demokraattisia arvoja. Tiibet-aktivismi liittyykin myös laajempiin yhteiskunnallisiin ja globaaleihin kysymyksiin, kuten rauhanaatteeseen, demokratiaan ja territoriaaliseen koskemattomuuteen.
tv.Rebecca Frilund - Twain
Rebecca kirjoitti:
'Ei kukaan järjissään oleva länsimainen valtiomies lähde tukemaan sellaista miestä, joka sanoo olevansa Jumala ja tahtoo perustaa valtion, jossa ei hyväksytä peruskouluopetusta, on uskontopakko ja voimakas orjajärjestelmä.'
Tiibet-aktivismin juuret juontuvat Tiibetin poliittisesta tilanteesta Kiinan vallan alla. Kommunistisen Kiinan armeija marssi ensimmäistä kertaa maan itäosiin 1949. Kiinan toimenpiteet Tiibetissä johtivat kansannousuun vuonna 1959, jonka seurauksena maan hengellinen ja poliittinen johtaja neljästoista Dalai lama pakeni Intiaan seuranaan lukuisia munkkeja ja muita tiibetiläisiä.
Tänä päivänä Tiibetin pakolaishallituksen tukikohta sijaitsee Dharamsalassa, Intiassa. Intiassa maanpaossa elävien tiibetiläisten keskuudesta on saanut alkunsa myös Tiibetin vapauden puolesta toimiva kollektiivinen liikehdintä. Liikehdintä on saanut alkunsa tiibetiläisten omasta etnonationalismista, mutta on levinnyt globaaliksi solidaarisuusliikkeeksi ympäri maailmaa. Ensimmäinen Tiibetin puolesta toimiva sosiaalinen liike, Tibetan Youth Congress, perustettiin vuonna 1970 Dharamsalassa, jossa se pitää yhtä toimistoistaan tänäkin päivänä. Lisäksi liikehdintää on runsaasti ympäri ns. länsimaita. Länsimaissa toimivista järjestöistä mainittakoon esimerkiksi Yhdysvalloissa perustetut, mutta myös Eurooppaan hyvin rantautuneet
Tiibetin puolesta toimivilla kansalaisjärjestöillä on päämääränään joko Tiibetin täydellinen vapautuminen Kiinan vallan alta tai selvästi parempitasoisen autonomian aikaansaaminen maahan. Tämän lisäksi liikehdintä korostaa globaalia rauhanajatusta. Esimerkkinä tästä pidetään muun muassa Dalai laman rauhanomaista politiikkaa (Dalai lama on saanut myös Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1989) ja yleensäkin tiibetiläisten väkivallatonta vastarintaa. Lisäksi sekä tiibetiläiset että länsimaiset liikkeet korostavat demokraattisia arvoja. Tiibet-aktivismi liittyykin myös laajempiin yhteiskunnallisiin ja globaaleihin kysymyksiin, kuten rauhanaatteeseen, demokratiaan ja territoriaaliseen koskemattomuuteen.
tv.Rebecca FrilundVoisitko selkein sanoin kertoa yhteiskuntajärjestelmän perushahmotukset siitä yhteiskunnasta, jota Dalai Lama haluaa perustaa Tiibetiin?
Kerro myös viitteet niihin asiakirjoihin, joissa dalai Lama hahmottelee tämän yhteiskuntajärjestelmän. Älä laita nettiviitteitä, vaan laita viitteet asiakirjoihin. - Binson
Rebecca kirjoitti:
'Ei kukaan järjissään oleva länsimainen valtiomies lähde tukemaan sellaista miestä, joka sanoo olevansa Jumala ja tahtoo perustaa valtion, jossa ei hyväksytä peruskouluopetusta, on uskontopakko ja voimakas orjajärjestelmä.'
tv.Rebecca FrilundSen päivän kun näkisi, että Dalai Lama todellakin julistaisi erehtyneensä ja sanoisi, ettei hän olekaan Jumala, ja pyytäisi anteeksi sitä raadollista yhteiskuntajärjestelmää, jonka johtaja hän oli ennen kiinalaismiehitystä.
Ja sitten jos hän todellakin hahmottelisi oikean demokraattisen, ei-uskonnollisen valtion yhteiskuntajärjestelmän ja demokraattiset perustuslait!
Sitten voisivat länsimaisetkin johtajat ja järjestöt alkaa tehdä jotakin Tiibetin hyväksi.
Eiköhän se tulkinta nobelista, joka levisi D. Laman nobelin saatuaan, ole oikea. Nimittäin se, että hänelle annettiin nobel ihan vaan sen takia, jotta häneen ei tarvitsisi vähään aikaan kiinnittää huomiota. Annetaan itseänsä Jumalaksi kutsuvalle lapselle tikkukaramelli, jotta hän olisi vähän aikaa tyytyväinen. - Kologer
Rebecca kirjoitti:
tv.Rebecca FrilundHei! Muutamia kysymyksiä.
1) Mainitsemasi järjestöt. Ovatko ne puhtaasti poliittisia järjestöjä?
Vai onko ko. järjestöissä mukana
hengellinen/uskonnollinen (tiibetinbuddhalaisuus) aspekti? Vai ovatko ne todella vapaita
tiibetinbuddhalaisuudesta?
2) Mainitset tiibetinbuddhalaisen liikkeen, joka edustaa väkivallatonta tiibetinbuddhalaisuutta. Kuinka kauan tämä kyseinen tiibetinbuddhalainen lahko on ollut olemassa? Onko se usassa syntynyt ja usalaisten kirjakustantajien ylläpitämä (ts. kääritään taas rahaa tiibetinbuddhalaisuudella)?
Tiibetinbuddhalaisuushan on ollut alusta lähtien erittäin väkivaltainen uskonto. Jo heidän alkuperänsä mainitaan väkivaltaisina vallottaja nomandeina, kun he raakalaismaisesti valloittivat tuon maa-alueen siellä asuneelta väestöltä,
ts. kiinalaisilta.
Koko tiibetinbuddhalainen
yhteiskuntajärjestelmähän perustui jokapäiväiseen
väkivallan käyttöön. Munkit, rinpochet jne. ruoskivat orjiaan. Jos joku maalasi tai kirjoitti omaa persoonallisuuttaan ilmaisevaa taidetta, hänen työnsä tuhottiin, hänet ruoskittiin, vangittiin ja kidutettiin. Sen tekivät munkit.
Kyllähän kiinalaisten miehityksen aikana tiibetinbuddhalaiset taistelivat verisesti.
Myös tiibetinbuddhalaiset naiset surmasivat kiinalaisia minkä kykenivät. Siitähän kirjoitti myös Ani Pachen.
Tiibetinbuddhalaiset ovat siis hyvinkin väkivaltaisia aina olleet. Kiva, jos
länsimaissa on keksitty uusi lahko, jossa väkivaltaa ei suvaita! Tosin, luulen sen merkityksen olevan kutakuinkin vain usalaisten rahantekeminen, ja muuten johonkin Hare Krisna liikkeeseen verrattava muoti-ilmiö.
Itse en vaan usko, että kyseisellä lahkolla olisi tulevaisuutta Tiibet-valtiossa. Jos Dalai Lama ja muut väkivaltaiset tiibetinbuddhalaiset pääsisivät taas luomaan tiibetinbuddhalaisen valtion, niin kauhistushan siitä tulisi!
Itsekin olen sitä mieltä, että kiinalaiset saisi lähteä Tibetistä pois (vaikka toisaalta sen ymmärtää, kun kerran tiibetiläiset ensin valloitti sen maan kiinalaisilta). Minun kysymykseni ja mielipiteeni ei siällä ajatusta kiinalaismiehityksen hyväksymisestä. Kyselen vaan tuosta väkivallattomasta lahkosta, kun yksi sellainen silmiinpistävä tiibetinbuddhalaisen valtion ja uskonnon piirre on aina ollut heidän väkivaltaisuus.
- ava
'Dalai Lama vetosi Tiibetin puolesta
Kiina ja Yhdysvallat arvostelivat toisiaan
Kiinan ja Yhdysvaltain välinen suukopu kiihtyi tiistaina ennen ulkoministeri Madeleine Albrightin huippukokousta valmistelevaa vierailua Pekingiin. Albright syytti Kiinan hallitusta sortotoimista omia kansalaisiaan vastaan, ja Kiina puolestaan arvosteli Albrightin johtaman valtuuskunnan kokoonpanoa.
Madeleine Albrightin mukaan Kiinan hallitus jatkaa yhä eriävien mielipiteiden tukahduttamista, vaikka se onkin viime aikoina vapauttanut joitakin vangittuja toisinajattelijoita. Kiina ei myöskään kunnioita uskonnonvapautta, sanoi Albright Tokiossa.
- Tässä asiassa, ja varsinkin tässä asiassa, on puhuttava selvästi, Albright julisti tokiolaisessa yliopistossa pitämässään puheessa.
Albright neuvottelee Kiinan johtajien kanssa Pekingissä keskiviikkona ja torstaina. Keskusteluilla valmistellaan presidentti Bill Clintonin vierailua Kiinaan kesäkuun lopulla. Clinton tapaa tuolloin huippukokouksessa Kiinan presidentin Jiang Zeminin.
Kiina on äskettäin vapauttanut kaksi tunnettua toisinajattelijaa ja lähettänyt heidät maanpakoon Yhdysvaltoihin. Albrightin tiistaisten huomautusten tulkittiin tuoreeltaan tarkoittavan, että ihmisoikeuskysymykset ovat näyttävästi esillä Clintonin vierailua valmistelevissa neuvotteluissa.
Kiina arvosteli valtuuskunnan kokoonpanoa
Kiina arvosteli tiistaina sitä, että Albrightin valtuuskunnassa on mukana myös Yhdysvaltain hallituksen Tiibetin asioista vastaava koordinaattori Greg Craig.
- Vastustamme voimakkaasti tämän ns. Tiibetin koordinaattorin ottamista mukaan valtuuskuntaan, sanoi ulkoministeriön tiedottaja Zhu Bangzao.
Nimettömänä esiintynyt amerikkalainen virkamies vahvisti, että Craig on mukana valtuuskunnassa. Hänen mukaansa Craig ei kuitenkaan kuulu valtuuskuntaan Tiibet-koordinaattorin roolissa, vaan koska hän on myös ulkoministeriön poliittisen suunnitteluosaston päällikkö.
Kiina tuomitsi lokakuussa Craigin nimittämisen Tiibet-koordinaattoriksi. Kiinan hallituksen mukaan kyse oli "puuttumisesta Kiinan sisäisiin asioihin".
Craig on luonnehtinut Kiinan toimintaa Tiibetissä sortopolitiikaksi ja sanonut, että Kiina rikkoo ihmisoikeuksia Tiibetissä.
Dalai Lama vetosi Tiibetin puolesta
Tiibetin hengellinen johtaja Dalai Lama vetosi tiistaina maailman maihin, jotta ne auttaisivat Tiibetin-kysymyksen ratkaisemisessa. Samaan aikaan tiibetiläiset pakolaiset aloittivat uudelleen syömälakon, jonka Intian poliisi aiemmin katkaisi maan pääkaupungissa Delhissä.
Dalai Lama vieraili tiistaina delhiläisessä sairaalassa vakavista palovammoista kärsivän tiibetiläisen pakolaisen luona. Thupten Ngobuk sytytti itsensä maanantaina tuleen vastalauseeksi sille, että poliisi puuttui pakolaisten syömälakkoon. Ngobukilla on sataprosenttiset palovammat, ja lääkärien mukaan hän menehtyy vammoihinsa lähes varmasti.
Dalai Lama pyysi maailman maita ja kansainvälisiä järjestöjä tehostamaan Tiibetille antamaansa tukea. Hän vetosi sen puolesta, että Tiibetin kysymys saataisiin ratkaistuksi rauhanomaisesti.
Dalai Lama tapasi sairaalassa myös kuusi tiibetiläistä syömälakkolaista, joiden 10. maaliskuuta alkaneen lakon poliisi keskeytti maanantaina ja tiistaina. Kuusi muuta ryhtyi syömälakkoon tiistaina.
He varoittivat, että uusia lakkolaisia löytyy heidän tilalleen, jos poliisi puuttuu tilanteeseen. Syömälakkolaiset vastustavat Kiinan miehitystä Tiibetissä. Kiinan joukot tunkeutuivat Tiibetiin vuonna 1951. Dalai Lama pakeni Tiibetistä vuonna 1959 ja asuu nykyisin maanpaossa Intiassa.'
STT-IA - ...
...
- ...
...
- ...
....
- ...
....
- ...
....
- -----
-----
- ava
Shamar Rinpoche :
"EI TARVETTA LIIALLE PERINTEELLE
( PUHE WIENISSÄ )
Jotkut länsimaiset Dharman harjoittajat sanovat, että Tiibetin buddhalaisuus koostuu osaksi Tiibetin perinteistä ja osaksi Dharma-harjoituksesta ja etteivät he aina kykene näkemään eroa näiden kahden välillä. On hyvin tärkeää tuntea erot.
Milarepan, Marpan ja Gampopan elämänkerroissa kaikki on puhdasta Dharmaa. Kaikki näissä kagyü-mestareissa — se miten he elivät, se miten he opettivat ja niin edelleen — oli puhdasta Dharmaa. Esimerkiksi Marpa toi opetukset Intiasta Tiibetiin, jossa hän opetti tiibetiläisenä. Hän opiskeli ensin Intiassa Dharmaa intialaisten perinteiden mukaan. Naropa, hänen opettajansa oli Intiasta. Suurimman osan aikaa Naropa oli alasti ja toisinaan hän piti yllään Herukan ornamentteja, mutta Marpa ei koskaan kertonut tiibetiläisille, että heidän tulisi tehdä samoin. Kun Marpa opetti Tiibetissä, hän ei yrittänyt ottaa käyttöön intialaisia tapoja, kuten saddhujen vaatteisiin pukeutumista. Hän antoi tiibetiläisten pukeutua chubaansa (tiibetiläiset vaatteet). Hän opetti Dharmaa hyvin puhtaalla tavalla.
Te lännessä asuvat olette lukeneet paljon "Tiibetiläisistä lamoista". Muutama länsimainen oppinut matkusti Tiibetiin etsimään seikkailua. Myöhemmin Yhdysvalloissa Lobsang Rampa kirjoitti täynnä mielikuvitusta olevia kirjoja, muun muassa kertomuksia astraalimatkoista, joissa mieli matkustaa toiseen mieleen ja välittää viestejä. Meditaation seurauksena pitkälle kehittyneet buddhismin harjoittajat kykenevät ymmärtämään tällaisia yliluonnollisia asioita ja myös lukemaan ajatuksia. Kun meditaatiostasi tulee erittäin, erittäin hyvää, kykenet tietämään uskomattomia asioita. Buddha esimerkiksi tiesi jokaisen tuntevan olennon kaikki ajatukset. Lobsang Rampa esitti nämä ilmiöt täysin eri tavalla. Hän teki siitä jotain salaperäistä. Se, että joku lähettää mielensä jonkin toisen luokse ajatuksia lukeakseen oli vain hänen mielikuvitustaan. Hänen kirjansa vaikuttivat länsimaalaisten käsitykseen Tiibetistä. Kun ihmiset käänsivät elämänkertoja länsimaisille kielille, he tietenkin käänsivät kaikki "hyvät jutut". Tällä tavalla tiibetiläisistä buddhalaisista pyhimyksistä muodostui monia virheellisiä käsityksiä, esimerkiksi se, että he kaikki kykenevät lentämään ilmassa.
Teille länsimaalaisille muodostui sellainen käsitys, että kaikki tiibetiläiset lamat ovat täysin puhtaita. Mitä tahansa lama tekikään siitä ajateltiin: "Tällä täytyy olla jotain syvällistä merkitystä". Kun lama teki jotain hieman epätavallista, sille annettiin erityinen merkitys ja oletettiin, että lama oli nähnyt jotain toisen mielessä. Oman kokemukseni perusteella monilla länsimaalaisilla oppilailla on tämänkaltaisia käsityksiä.
Edelleen te haluatte myös nähdä kaikki perinteet Dharman harjoittamisena ja ajattelette, että luostarijärjestelmällä oli jotain tekemistä valaistumisen kanssa. Nykypäivänä, kun kommunikaatio on parempaa, kun matkustaminen on mahdollista ja niin edelleen, ihmiset toisinaan kauhistuvat, kun huomaavat eron omien käsitystensä ja sen välillä, mitä näkevät. He miettivät: "Mitä tämä tarkoittaa? Lamat ovat meidän kaltaisiamme, heillä on samanlaisia ongelmia." Jotkut hämmentyvät siitä täysin. Mutta näin asiat ovat. Lamat ovat vain ihmisiä. Kathmandussa voi nähdä munkkien menevän kasinoille. Voin sanoa tämän täällä, koska jotkut teistä ovat nähneet sen itse. Minun ei tarvitse peitellä sitä.
Mistä tässä kaikessa on kyse? Kauan sitten Tiibetissä muodostettiin järjestelmä, jossa - usein orvot - lapset tuotiin luostareihin, joissa heistä pidettiin huolta ja ruokittiin. Eräs hyvin pyhä Tiibetin kuningas meni hieman äärimmäisyyksiin. Nykyisen Afghanistanin alueella sijaitsi "Vajrayana kuningaskunta" Oddiyana. Sen kuningas saavutti valaistumisen ja opetti kaikkia alamaisiaan. He kaikki valaistuivat ja kuningaskunta katosi. Tiibetiläinen kuningas halusi tehdä samoin. Hän halusi lopettaa samsaran antamalla kuningaskunnan kadota, niinpä hän otti käyttöön joitakin uusia sääntöjä, ja kaikkialle maahan pystytettiin luostareita munkeille ja nunnille. Kaikille munkeille ja nunnille annettiin ruokaa ilmaiseksi, ja maanviljelijöiden sadot menivät luostareille. Tästä seurasi se, että ihmiset ryhtyivät munkeiksi, ei ainoastaan valaistuakseen, vaan myös siksi, että ruoka oli ilmaista. Valaistuneita yksilöitäkin kehittyi, mutta kyse ei ollut enemmistöstä, vaan kenties yhdestä jokaista miljoonaa kohti. Valaistuneet olennot olivat siellä hyvin harvassa, koska häiritseviä asioita oli paljon. Syötävää oli paljon, mutta tekemistä vähän. Kukaan heistä ei harjoittanut siten kuin Milarepa oli aiemmin tehnyt. Jokaisessa laaksossa oli luostari, ja koko Tiibet oli täynnä luostareita, joilla oli laajat hallintokoneistot.
Alkuvaiheessa eräs kagyü-mestari perusti luostarin oikealla tavalla — käynnistämällä opinto-ohjelman ja meditaatiokeskuksen. Hänen toiveensa oli se, että opetukset säilyisivät eivätkä yksinkertaisesti vain katoaisi. Siihen aikaan tulku-järjestelmää (tietoisesti jälleensyntyneiden buddhalaisten mestarien tunnistamisjärjestelmää) ei ollut olemassa, joten mestarin poika otti vastuun luostarista isänsä jälkeen. Tällä tavoin monista kagyü-luostareista tuli suuria. Mutta ihmiset ovat vain ihmisiä, ja kun aikaa kului, asiat huononivat. Luostareista tuli pieniä kuningaskuntia, joilla oli hyvin ylimieliset hallitsijat. He olivat usein hyvin juonikkaita. He tiesivät, että ihmisten hallitsemiseksi tarvittiin henkisiä johtajia, joten he antoivat kansalle henkisen johtajan, mutta pyrkivät pitämään kaiken vallan omissa käsissään. Virkamiehet halusivat hallita ihmisiä.
Jokainen luostari omisti maata, toisinaan laajoja alueita. Toistensa naapureina olevat luostarit halusivat suojella omia alueitaan. Luostarit tarvitsivat myös työvoimaa, joten maatyöläisistä tuli luostareiden orjia, ja hallintovirkamiehet käyttivät valtaa diktaattoreiden tavoin. Toisinaan raja-alueista taisteltiin. Kun eläin siirtyi rajan yli toisen luostarin alueelle, se pidettiin siellä ja niin edelleen.
Maan hallitsijalla oli tuskin lainkaan valtaa, koska luostareista tuli niin voimakkaita ja ne olivat jatkuvasti riidoissa keskenään. Hallitus oli täysin voimaton. Myöhemmin hallitsijat hallituksineen saavuttivat jonkin verran vaikutusvaltaa ja järjestäytyivät kuten luostarit, jotta maata johdettaisiin puhtaasti uskonnollisella tavalla. Hyvät harjoittajat eivät kuuluneet hallintokoneistoon. Hyvät mestarit ja hyvät munkit harjoittivat pääosin yksin. Lähes kukaan ei valaistunut luostareissa, koska hallintokoneisto oli organisoinut ne tarkoin. Uskonto ja politiikka olivat Tiibetissä sekoittuneet vahvasti keskenään. Poliitikot käyttivät uskontoa hallitakseen ihmisiä. Tilanne oli hyvin vaikea. Ongelma ei ollut valaistuneissa, vaan virkamiehissä.
Länsimaalaisilla on se käsitys, että kaikki, mitä siellä tapahtui, oli Dharmaa. He kuvittelevat että luostari on iso mandala ja jokainen munkki on tietty buddha-aspekti ja guru on Dorje Chang.
Luulette myös, että lamojen istuimet ovat osa Dharman harjoittamista. Itse asiassa ne voivat myös aiheuttaa ongelmia. Olette valmistaneet minulle istuimen, ja istun sillä nyt. Jollette tee samoin jollekulle toiselle, siitä saattaa syntyä ongelmia. Tämä on politiikan tapa. Jos olisitte laittaneet tähän kauniin länsimaalaisen tuolin, kenelläkään ei olisi ollut ongelmia sen kanssa. Vanhoilla tiibetiläisillä lamoilla, jopa hyvillä ja ystävällisillä, on tiettyjä kulttuuriin perustuvia tapoja. Kun he tulevat länteen, heistä tuntuu että jotain puuttuu, kun tiibetiläisiä soittimia ei käytetä tai istuin ei ole kauniisti verhoiltu. He myös kertovat teille, että teidän tulisi järjestää kaikki tietyllä tavalla, ja silloin ajattelette, että tämä kuuluu harjoitukseen. Tällä tavoin rakennatte länteen tiibetiläistä kulttuuria, enkä usko, että se tulee kestämään. Jos se kuitenkin kestää, se luo ongelmia tulevaisuudessa. Kenellä pitäisi olla korkeampi istuin? Jollakulla on pienempi istuin ja jollakulla toisella vielä pienempi. Tällä tavoin teille syntyy monia ongelmia.
Teidän täytyy nähdä ero Dharman ja perinteen välillä. Kun ongelmia syntyy, ymmärtäkää, että ne eivät tule valaistuneilta, vaan virkamiehiltä. Jopa kiinalaiset kommunistit, vaikka he eivät alkuunkaan luota uskonnollisiin asioihin, käyttävät uskontoa aika ajoin poliittisista syistä, koska se on niin voimakas ja syvälle juurtunut. Lännessä teidän ei tarvitse hyväksyä tätä uskontoon sekoittunutta hallinnon osaa. En tarkoita tällä sitä, että teidän opettajienne tulisi tästä lähin istua jossakin lattialla ja että teidän tulisi ojentaa istuessanne jalkanne heitä kohti, mutta liialle perinteelle ei yksinkertaisesti ole tarvetta."
Kunzig Shamarpan kotisivu:
http://www.shamarpa.org/ - *****
- *****.
*****.
- rvtrytrcd
uybtffgthdcdvhgc
- ytvtfsvt
ufybg
- hgvf
kunu
- hgvf
kunukjb
- oioiohuiy
exsawf
- oioiohuiy
exsawfjih
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904