Neuvolat ym työajalla, myös mies?

onko näin

Eka raskaus eli neuvoja kiitos. Kyse noista neuvoloista ja ultrista eli ite voin mennä työajalla, eikös. Mutta entäs mies? Voiko tulla mukaan työajalla eli on ns. lääkärissä?

15

5648

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaaaaan

Riippuu varmaan vähän työn laadusta. Itsellä ja miehelläkin liukuva työaika ja voi siten pelailla tuntiplussilla ja miinuksilla. Eli jos on joku päivä ollut 2 tuntia ylitöissä, voi hyvin lähteä esim. mun kanssa pariksi tunniksi neuvolaan ja siten miehen tunnit nollaantuu.

• työaikaa

Siis omakaan neuvolakäynti ei lähellekään kaikilla aloilla ole työaikaa. Tsekkaa työehtosopimus ja oma työsopimuksesi. Asiasta voi tietysti koittaa sopia myös pomon kanssa, riippuu kovasti työn laadusta. Miehellesi neuvolakäynnit eivät varmasti ole työaikaa, ainakaan työehto-/työsopimuksen mukaan.

• löytää tietoa

Oon valtiolla enkä työehtosopimuksesta mitään löytäny :( Raskaudesa kyllä puhutaan, mutta ei neuvoloista. miten teillä on asia ilmaistu?

• Tirla
        löytää tietoa kirjoitti:

Oon valtiolla enkä työehtosopimuksesta mitään löytäny :( Raskaudesa kyllä puhutaan, mutta ei neuvoloista. miten teillä on asia ilmaistu?

Mulla on kyllä hyväksytty myöhästyminen tms. neuvolan takia, mutta on kyllä odotettu että teen tunnit sitten takaisin.
        En ole kyllä tarkemmin selvittänyt olisiko oikeesti saanut olla poissa. Täällä ei paljon muita naisia ole, joten ei juuri kokemuksiakaan näistä jutuista.
        Mä oon kyllä suosista yrittänyt varata neuvola-ajat vapaapäiville jos mahdollista.

• kertonut töissä
        Tirla kirjoitti:

Mulla on kyllä hyväksytty myöhästyminen tms. neuvolan takia, mutta on kyllä odotettu että teen tunnit sitten takaisin.
        En ole kyllä tarkemmin selvittänyt olisiko oikeesti saanut olla poissa. Täällä ei paljon muita naisia ole, joten ei juuri kokemuksiakaan näistä jutuista.
        Mä oon kyllä suosista yrittänyt varata neuvola-ajat vapaapäiville jos mahdollista.

täytyy kysyä palkkiksesta, kun tulee ne 12 viikkoa täyteen. Siihen asti meen kyllä työajalla, kun arkivapaita ei ole. liukuva työaika.

• pääosin työnantajat
        löytää tietoa kirjoitti:

eivät maksa palkkaa neuvolassakäyn.aj. ym.

• ei labrasskaan käynti
        pääosin työnantajat kirjoitti:

eivät maksa palkkaa neuvolassakäyn.aj. ym.

ole sairaus, ja silti siellä saa käydä työajalla. Eikös kyse ole terveyden, ei sairaanhoidosta?

• asdfasdfasdf

Luepa työsopimuslakia ennen kuin väität, ettei oma neuvolakäynti ole työaikaa. Ei sitä tarttee mistään työehtosopimuksesta yrittää bongailla, kun se on laki, joka tuon määrää. Raskaana olevan naisen ei tarttee tehä tunteja takasin.

Työsopimuslaki 26.1.2001/55

Luku 4, 8 §

"Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."

• kohta tuossa
        asdfasdfasdf kirjoitti:

Luepa työsopimuslakia ennen kuin väität, ettei oma neuvolakäynti ole työaikaa. Ei sitä tarttee mistään työehtosopimuksesta yrittää bongailla, kun se on laki, joka tuon määrää. Raskaana olevan naisen ei tarttee tehä tunteja takasin.

Työsopimuslaki 26.1.2001/55

Luku 4, 8 §

"Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."

Huomioikaa kuitenkin tuo viimeinen kohta, eli "jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella". Se tarkoittaa sitä, että työntekijän tulee pyrkiä järjestämään neuvolakäynnit ym. työajan ulkopuolelle tai siten, että työaikaa kuluu mahd. vähän. Meillä esim. neuvolakäyntejä ei saa työajalla palkalliseksi siksi, että niiden ajankohta on niin helposti terveydenhoitajan kanssa sovittavissa. Ultrat, joihin kutsu tuli sairaalalta, sen sijaan olivat palkallisia. Työnantaja voi toki joustaa tuosta, mutta mitenkään pakollista se ei ole. Itselläni poissaolot aiheuttivat työnantajalle aina sijaiskuluja, joten mitään joustoa ei ollut mahdollista saada (nyt siis olen jo äitiyslomalla).

• ...
        kohta tuossa kirjoitti:

Huomioikaa kuitenkin tuo viimeinen kohta, eli "jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella". Se tarkoittaa sitä, että työntekijän tulee pyrkiä järjestämään neuvolakäynnit ym. työajan ulkopuolelle tai siten, että työaikaa kuluu mahd. vähän. Meillä esim. neuvolakäyntejä ei saa työajalla palkalliseksi siksi, että niiden ajankohta on niin helposti terveydenhoitajan kanssa sovittavissa. Ultrat, joihin kutsu tuli sairaalalta, sen sijaan olivat palkallisia. Työnantaja voi toki joustaa tuosta, mutta mitenkään pakollista se ei ole. Itselläni poissaolot aiheuttivat työnantajalle aina sijaiskuluja, joten mitään joustoa ei ollut mahdollista saada (nyt siis olen jo äitiyslomalla).

ainakin meidän neuvolassa ei paljon oo neuvoteltavaa, kun vastaanottoajat on klo 8-16.30 ja jos työaika on se normaali 8-16 -1h niin vähän niin kuin väkisin menee aina sen päälle...ei ne työajan takii rupee mitään erityis ilta-aikoja jakelemaan...mut joo...aika hyvät palvelut teidän neuvolassa jos sinne pääsee työpäivän jälkeenkin!

• toinen vastaaja
        ... kirjoitti:

ainakin meidän neuvolassa ei paljon oo neuvoteltavaa, kun vastaanottoajat on klo 8-16.30 ja jos työaika on se normaali 8-16 -1h niin vähän niin kuin väkisin menee aina sen päälle...ei ne työajan takii rupee mitään erityis ilta-aikoja jakelemaan...mut joo...aika hyvät palvelut teidän neuvolassa jos sinne pääsee työpäivän jälkeenkin!

Kyllä ne neuvolakäynnit ihan oikeesti on pyrittävä järkkäämään siten, että työaikaa kuluu mahdollisimman vähän. Eli työpäivän joko loppu- tai alkupäähän, jos ei ole mahdollista kokonaan työajan ulkopuolelle sopia. Jos työaika loppuu klo 16, niin silloin ne neuvola-ajat pyritään sopimaan siihen klo 16, jolloin työaikaa menee vain yhteen matkaan. Ei siis keskelle päivää, jolloin työaikaa tuhlaantuu neuvolakäyntiin kahdensuuntaisiin matkoihin. Monet työnantajat ovat tästä ihan oikeasti tosi tarkkoja ja kyllä meillä ainakin on saanut tosi hyvin itse vaikuttaa niihin neuvola-aikoihin, vaikka asunkin kaupungissa, jossa neuvolapalvelut ovat ahkerassa käytössä.

• Pikku-Myy

Hei,

oman työpaikkani Intranetissa löytyvät henkilöstöpelisäännöt, joissa erikseen mainitaan, että synnytystä edeltävissä tutkimuksissa, myös neuvolassa, saa käydä työajalla.

Nyt olen yksityisellä palveluksessa, mutta aikaisemmin olin valtiolla parissakin eri virastossa töissä, ja molemmissa niistä oli luvallista käydä neuvolassa työajalla.

Suosittelen lämpimästi, että selvität oman työpaikkasi pelisäännöt.

• työpaikasta

itsellä välillä mies saa töitä siirrettyä niin että mukaan pääsee. mutta jos ajattelit niin että mies saa lääkärikäyntinä vapaaksi ne käynnit,niin epäilen ettei lääkäri kirjoita miehelle käynnistä todistusta kun ei ole pakollinen käynti miehelle.

• lääkärin määräämät tutkimukset

Kyllä nlakäynnit pitää pyrkiä järjestään niin, ettei mee työaikaa tai tekee sit ne tunnit takas. Niitä nimittäin raskauden aikana riittää. Mutta sitten on eri asia jos tarvitaan lisätutkimuksia esim. äippäpolilla joihin tulee kutsu tai aika eikä niitä voi useinkaan sopia itselleen sopiviksi niin niissä saa käydä työaikana eikä tartte tehdä takas. Näin mä ainakin teen.

• KVTES

Löytyy KVTES:n sivulta 47

4 Työnantajan määräämät terveydenhoidolliset tutkimukset ja tarkastukset

Työnantajan määräämiin terveydenhoidollisiin tutkimuksiin ja tarkastuksiin taikka viranhoidon/työn edellyttämiin lakimääräisiin tarkastuksiin kulunut aika luetaan työajaksi silloinkin, kun se tapahtuu vapaa-aikana.
      Niihin liittyvää mahdollista matka-aikaa ei lueta työajaksi. Mikäli matka-aika ajoittuu viranhaltijan/työntekijän varsinaiseen työaikaan,
      työaikaa ei tästä syystä pidennetä.

Viranhaltijan/työntekijän pitää tarvittaessa esittää tutkimuksen tai tarkastuksen suorittaneen henkilön tai laitoksen antama todistus varsinaiseen tutkimukseen tai tarkastukseen
      kuluneesta ajasta.

5 Lääkärin määräämät tutkimukset

Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin,laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi, mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä. Sama koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia, mikäli tällainen tutkimus on suoritettava työaikana.

.....
      Mikäli tutkimus tai edellisessä kappaleessa mainittu hoitotoimenpide matka-aikoineen ajoittuu viranhaltijan/työntekijän varsinaiseen työaikaan,
      työaikaa ei tästä syystä pidennetä.

Soveltamisohje

Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä
      on äkillinen tutkimustarve.
      Sopimusmääräys ei koske oma-aloitteista lääkärissä, hammaslääkärissä ja hoidossa käyntiä, useamman päivän kerrallaan kestäviä tutkimuksia eikä tutkimuksia, jotka on suoritettu viranhaltijan/työntekijän oma-aloitteisen
      lääkärissäkäynnin yhteydessä.

Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen
      suorittamista, joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhaltijan/työntekijän tai sikiön terveydentilasta. Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa työnantajalle niin pian kuin se
      on mahdollista. Työnantaja voi tällöin osoittaa viranhaltijalle/työntekijälle toisen ajankohdan tutkimusta varten huomioon ottaen tutkimuksen kiireellisyys ja ajankohta, jolloin tutkimuksia tehdään. Hyvissä ajoin tapahtuva ilmoittaminen
      mahdollistaa myös sen, että työvuorojärjestelyjä
      tehtäessä voidaan etukäteen ottaa huomioon tutkimuksissa käynnin tarve siten, että se voi pääsääntöisesti tapahtua työajan ulkopuolella.

MIEHESI TUSKIN SAA AINAKAAN TYÖAJALLA KÄYDÄ NEUVOLASSA KANSSASI, ELLEI OLE TYÖNANATJAN KANSSA SIITÄ ERIKSEEN SOPINUT.

Minun kohdalla sekä neuvola- ja lääkäriajat ovat työaikaa. Ja olen ne aina myös ilmoittanut hyvissä ajoin työnantajalleni. Itsellä työaika arkisin klo 8-16, neuvola palvelee samana aikana, eikä aikoja itse pääse aina edes valitsemaan... lääkäri/ultra-aikoja ei senkään vertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe