Cipralex-aloitus pelottaa ja ahdistaa

Olen ottanut cipralexia 5 mg:n annoksella 7 vrk ja sen jälkeen jo 10 päivää 10 mg. Ohjeissa sanotaan, että oireet voivat pahentua ja tulla suisidaalisia ajatuksia jopa 4 ensimmäisen viikon aikana.

Minulla on nyt tosi paha olla. Olen ahdistunut ja pelokas. Koulussa oleminen on hyvin vaikeaa. On myös otettava rauhoittavia aika paljon. (Tapahtuukohan rauhoittavista vieroittaminen osastolla vai avohoidossa?)
Tässä käyttöä on ollut jo kohta kolme viikkoa ja olen menossa aika huonoon suuntaan. Kaupungilla oli äskettäin tosi pelokas olo ja koulussakin olen peloissani ja epäilen, että toiset näkevät olotilani. Kai se on kokeiltava kuun loppuun saakka, vaikka pelottaa että lähiviikkojen aikana menetän otteeni elämästäni ja työkykyni ja sosiaalisuuteni romahtaa.
Joudunkohan palaamaan venlafaksiiniin vai onko muuta tehokasta droppia?
8701
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Oletko ollut yhteydessä sinua hoitavaan lääkäriin? Voi olla, että oireet kuuluvat asiaan, mutta sinun kannattaisi kyllä tarkistaa lääkäriltä asia pikapikaa. Voihan olla, että ko. lääkkeet eivät sovi sinulla lainkaan tai että 10 mg:n annostus on sinulle liian suuri.

Olen itse syönyt Cipralexia ensin 7 päivää 5 mg ja sitten 10 mg. Minulla ei ollut mainitsemasi tyyppisiä oireita. Olin tosin niin tillintallin väsymyksestä silloin lääkityksen alussa, että en valttämättä olisi huomannut ainakaan pienempiä sivuoireita.

Mutta edelleen suosittelen, että varaat ajan lääkärille.

Äänestä
  • Käsitykseni mukaan kaikissa Cipralexin tyyppisissä lääkkeissä on tuollainen samantyyppinen varoitus itsemurhariskistä. Se liittyy ymmärtääkseni siihen, että lääkityksen myötä toimintakyky paranee ja joku saattaa käyttää "tilaisuutta" hyväkseen.

    Äänestä

  • yhteydessä kirjoitti:

    Käsitykseni mukaan kaikissa Cipralexin tyyppisissä lääkkeissä on tuollainen samantyyppinen varoitus itsemurhariskistä. Se liittyy ymmärtääkseni siihen, että lääkityksen myötä toimintakyky paranee ja joku saattaa käyttää "tilaisuutta" hyväkseen.

    Tuo itsaririski on tosi harvinainen tilastojen mukaan cipraleksilla tilastojen mukaan...ja varsinkaan niin että toimintakyvyn parantuessa joku harkitsis vielä itsaria, kun olo on eka viikkojen jälkeen parantunu, on lähes olemattoman harvinaista. oikeastaan turha pelko sanoisin.

    Äänestä

itekki alotin cipraleksin vko sitte ja 4pv ollu kamalan pelokas ja tyhjä olotila välillä, yölläki heränny siihe, jos ees unta saanu. tänää 8s pv menossa ja eka kertaa tänää iha jees olo, pelkotilat häipyny, vaik eile viel oli! joillaki vie viikon joillaki 2 se ahdistus mut harvoilla enempi, mitä oon kuullut. eka viikko on kaikilla pahin. Olotila on useimmilla eka viikon huonompi ja pelottavampi ko koskaan elämässä on ollut, tai ainakin se sillä hetkellä tuntuu siltä!.. mutta lääkkeen ottamisen jatkaminen ainakin 2 viikkoon asti ja sinnillä enempikin jos pystyy, palkitaan n 80 prosentilla suunilleen!! Rauhottava lääke on ehdottomasti hyvä pyytää kaveriksi eka viikkoihin pelkoon ja ahdistukseen, vaikka sitä ei ottaisikaan niin se jo helpottaa pelkoa kun tietää että on rauhottavaa heti saatavissa lähellä, jos olo käy sietämättömäksi hetkiseltään. puhun siis 1-2vkn aloitus-ajasta kokoajan. Jos rauhottavia ei ole, niin kuin itselläni ei ole tullut hankittua, sopiva määrä kaljaa ainakin itselläni rauhoitti, mutta tietenkin rauhottava lääke olisi parempi.
Joka tapauksessa pääasia kokoajan muistaa että alkuoireet kestää Cirapleksilla vain 1-2vk, korkeintaan 3vk (harvoilla) ja sitten on levollinen ja rauhallinen olo ainakin 80 prosentilla lääkkeen käyttäjistä!!

Äänestä
  • Itsellä oli kans tuo cipralex pitkään käytössä ja annostus nostettiin aina 20mg/päivä asti, mutta ei mitään iloa... Cipralex on tarkoitettu ihan tuollaisten lievien masennusoireiden hoitoon... Eli aikamoisia nallekarkkeja... Psykiatrille suoraan, saa kunnon lääkityksen alusta asti jos on vakavempaa masennusta, kun nuo TK-lääkärit vissiin luulee että cipralex auttaa kaikkeen... Sittemin itsellä todettu pibolaarinen mielialahäiriö jota tuo cipralex vain pahensi... Nyt menee deprakinea 1500mg/päivä ja olo on hyvä...

    Äänestä

  • Kiitos. Ajattelin kuitenkin katsoa vielä viikon vähintään ja jos ei auta, sitten on palattava vaikka Efeen. Mulla on tässä tukena lieviä rauhoittavia, eli 15 mg:a opamox-tabletteja. Tänään niitä meni koulupäivän aikana 4,5 tablettia, jolloin olo oli kohtuu tasainen, tosin aika apaattinen. Joku mainitsi minua vaisuksi... Ei pelottanut käydä kirjastossakaan koulun jälkeen. Eilen pelotti, kun en ottanut rauhoittavaa. Eipäilen muutenkin cipralexin tehoa, koska ei latista seksuaalisia kykyjä.

    Äänestä

  • Yleinen vuodattaja kirjoitti:

    Kiitos. Ajattelin kuitenkin katsoa vielä viikon vähintään ja jos ei auta, sitten on palattava vaikka Efeen. Mulla on tässä tukena lieviä rauhoittavia, eli 15 mg:a opamox-tabletteja. Tänään niitä meni koulupäivän aikana 4,5 tablettia, jolloin olo oli kohtuu tasainen, tosin aika apaattinen. Joku mainitsi minua vaisuksi... Ei pelottanut käydä kirjastossakaan koulun jälkeen. Eilen pelotti, kun en ottanut rauhoittavaa. Eipäilen muutenkin cipralexin tehoa, koska ei latista seksuaalisia kykyjä.

    Älä missään tapauksessa lopeta Cipralexia ennen 3 viikon käyttöä ainakaa, jos lääkäri on sulle ne määrännyt!! haitat on aluksi 1-2, joillaki 3 viikkoa ja sit vasta huomaa sen tehon, täys vastakohta sen haittavaikutuksille jotka ilmenee siis alussa 1-3 viikon aikana. Ja seksuaalisien halujen ja kykyjen latistuminen on Harvinaista Cipralex -hoidon aikana, ei yleistä. Eli oo siitäki hyvillään ja jatka hoitoa, jos ei latista seksikkyyttäsi:) tarkotan oikiasti.

    Äänestä

  • Yleinen vuodattaja kirjoitti:

    Kiitos. Ajattelin kuitenkin katsoa vielä viikon vähintään ja jos ei auta, sitten on palattava vaikka Efeen. Mulla on tässä tukena lieviä rauhoittavia, eli 15 mg:a opamox-tabletteja. Tänään niitä meni koulupäivän aikana 4,5 tablettia, jolloin olo oli kohtuu tasainen, tosin aika apaattinen. Joku mainitsi minua vaisuksi... Ei pelottanut käydä kirjastossakaan koulun jälkeen. Eilen pelotti, kun en ottanut rauhoittavaa. Eipäilen muutenkin cipralexin tehoa, koska ei latista seksuaalisia kykyjä.

    terve vielä. laita mailia mulle nii kuulostellaa miten kummallaki tilanne etenee, jos haluat.. [email protected]

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Yleinen vuodattaja kirjoitti:

Olen ottanut cipralexia 5 mg:n annoksella 7 vrk ja sen jälkeen jo 10 päivää 10 mg. Ohjeissa sanotaan, että oireet voivat pahentua ja tulla suisidaalisia ajatuksia jopa 4 ensimmäisen viikon aikana.

Minulla on nyt tosi paha olla. Olen ahdistunut ja pelokas. Koulussa oleminen on hyvin vaikeaa. On myös otettava rauhoittavia aika paljon. (Tapahtuukohan rauhoittavista vieroittaminen osastolla vai avohoidossa?)
Tässä käyttöä on ollut jo kohta kolme viikkoa ja olen menossa aika huonoon suuntaan. Kaupungilla oli äskettäin tosi pelokas olo ja koulussakin olen peloissani ja epäilen, että toiset näkevät olotilani. Kai se on kokeiltava kuun loppuun saakka, vaikka pelottaa että lähiviikkojen aikana menetän otteeni elämästäni ja työkykyni ja sosiaalisuuteni romahtaa.
Joudunkohan palaamaan venlafaksiiniin vai onko muuta tehokasta droppia?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu