Tod.tajun puute

Elämälle

Tapani Kansa Seurassa esittää täysin käsittämättömiä väitteitä.
"Merikanto-levylläni halusin esittää Suomen kotien arvostettua säveltäjää toisella tavalla,ei väristyksellä, eikä väpinällä" Sekä:
"Tein myöhemmin laulusarjan betonimylläri. Tunsimme luovamme uutta uljasta suomalaista liedperinnettä".
Tapani Kansan todellisuustaju pettää, mutta se kuuluu kai "taudin" kuvaan. Jo vuonna 1975 Jorma Hynninen levytti Ralf Gothonin kanssa Merikantoa tavalla, joka edustaa huippua. Siitä on kaukana värinät, jotka kyllä löytyy Kansan äänessä.
Samoin betonimylläri levy ei 20-vuoden jälkeen ole noussut suomalaisen liedlaulujen huipulle vaan on jäänyt unohduksiin.
Pieni kertomus tosielämästä joka kuvaa hyvin todellisuutta:
Paikallisessa Anttilassa on ollut pitkään Tapani Kansan yksi Merikantolevy, johon on liimattu useita Aletarroja. Tällä hetkellä muistaakseni hinta on kolme euroa. Ei ole mennyt kaupaksi. Levy on tietenkin iskelmäpuolella, johon se kuuluukin esittäjän mukaan. Ollessani Anttilassa joku kysyi Hynnisen Merikanto levyä, jota ei siellä ollut. Myyjä tarjosi tätä kaikkien vieroksumaa Kansan levyä, johon ostaja vain tuhahti ja sanoi: voitko olla ihan tosissasi?

32

1409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ultsin

      Tapani Kansalla on ongelmallinen suhtautuminen Jorma Hynniseen. Tässäkin Seuran haastattelussa hän tuntuu mitätöivän Hynnisen Merikantolevyn arvostelemalla tulkintoja. Samoin Kansa on arvostellut Hynnisen tangolevyn mauttomaksi. Takaa paistaa joku kateus ja kauna ja emmehän me tiedä ovat herrat ottaneet joskus yhteen.
      Toisaalta kauna voi olla jo vuodelta 69, jolloin molemmat olivat koekuvauksissa Mikko Niskasen elokuvaan. Niskanen ihastui Jorma Hynnisen upeaan näyttelemiseen ja loistavaan lauluääneen ja halusi ehdottomasti Hynnisen elokuvan päärooliin. Hän kuitenkin voitti samana vuonna Lappeenrannan yksinlaulukilpailun ja hänen fantastinen uransa nousi nopeasti. Hynninen kieltäytyi elokuvaroolista. Tämä kerrottiin Hynnisen muistelmateoksessa, Pekka Hako kirjoitti. Mikko Niskanen lähes viimeisessä haastattelussa kertoi aina harmitelleensa, että hän ei saanut Hynnistä elokuvaansa. Tapani Kansakaan ei siihen päässyt vaan aivan joku muu.
      Voi olla että tämä kauna ja kateus on alkanut jo lähes 40-vuoden takaa. Muuta selitystä en keksi siihen että maailman parhaaksi baritoniksi äänestetty Jorma Hynninen saa halveksuntaa Tapani Kansalta.

      • öynöy

        Tapani Kansahan kertoi televisiossa Mansikkapaikka- ohjelmassa tuosta koekuvauksesta ja mainitsi siinä myös, että Jorma Hynninen oli myös ehdolla ohjelman pääosaan.
        Tapsa sanoi, että : " Minä ainakin olin aika kriittinen ja arvostelin Mikko Niskasen ohjausta. Mikko ei yleensä oikein tykännyt siitä ,että häntä arvostellaan ja niinpä hän otti siitä sitten nokkiinsa sen verran, että valitsi pääosaan Erkki Melasniemen."


      • Ultsin
        öynöy kirjoitti:

        Tapani Kansahan kertoi televisiossa Mansikkapaikka- ohjelmassa tuosta koekuvauksesta ja mainitsi siinä myös, että Jorma Hynninen oli myös ehdolla ohjelman pääosaan.
        Tapsa sanoi, että : " Minä ainakin olin aika kriittinen ja arvostelin Mikko Niskasen ohjausta. Mikko ei yleensä oikein tykännyt siitä ,että häntä arvostellaan ja niinpä hän otti siitä sitten nokkiinsa sen verran, että valitsi pääosaan Erkki Melasniemen."

        Minulta jäi väliin tuo ohjelma. Mielenkiintoista on tuossakin lausumassa se, että Kansa mainitsee Hynnisen olleen koekuvauksissa, mutta jättää mainitsematta, että Mikko Niskasen ykkösvaihtoehtona oli Hynninen. Hän antaa kuvan, että olisi "päihittänyt" Hynnisen, mutta Kansaa ei valittu erimielisyyksien takia.Ilmeisesti tuo Melasniemi on Eero tai Pertti.


      • särkynyt sydän

        Joutavaa jäkätystä, mutta kumman tangolevy myi kultaa.
        Hynnisellä on kolkko ja kylmä ääni.Laulakoon niin puhtaasti ja oikein kuin tahtoo.


      • Gunnur
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Joutavaa jäkätystä, mutta kumman tangolevy myi kultaa.
        Hynnisellä on kolkko ja kylmä ääni.Laulakoon niin puhtaasti ja oikein kuin tahtoo.

        Jorma Hynnisellä on kauneimpia baritoneja joita olen koskaan kuullut. Hän osaa käyttää hyvin värikkäästi ääntään ja häneltä löytyy sävyjä valtava määrä kuvaamaan erilaisia tunnetiloja.
        Minulla on myös Jorma Hynnisen tangolevy, josta mm. Markku Johonsson on sanonut, että Jorma Hynnisen tulkinnat ovat parhaita mitä hän on kuullut tangoissa. Jorma Hynnisellä on harvinainen taito päästä laulun tekstin ytimeen ja kun löytyy loistava laulutekniikka- thats it!


    • Ei Jorma Hynninen niitä Lauri Viita lauluja ainakaan paremmin ja sykähdyttävämmin tulkitsisi, kuin Tapsa. Siitä olen melko varma. Ne Viidan laulut on kuin vartavasten Tapsalle tehty. Moni muu laulaja ei varmaan sais niistä laluista sellasta otetta, kuin Tapsa.
      Ja Tapsan Merikanto tulkinnat on kans kauniita ja tunnelmallisia. Jorma Hynninen laulaa niitä selllasin pateettisin maneerein. Kun se laulaa niin ylikorostetulla oopperatekniikalla, niin laulu kuulostaa jotenkin luonnottomalta, kun niitä sanojakin täytyy niin oudosti väännellä.

      Ja se tyyppi joka sieltä anttilasta sitä Jorma Hynnisen levyä tiedusteli ja Tapsan levyä halveeras, niin se oli eittämättä joku sellainen ennakkoluulonen oopperapeelo, joka ei mitään muuta, kuin oopperalaulajia ja heidän levyjään hyväksy .

      • Nedet

        Koska Justiinax et esitä pelkästään mielipiteitä vaan asiantuntijan lausontoja, kysyn sinulta muutaman kysymyksen ja toivon, että vastaat niihin.
        1. Minkälaiset ovat Jorma Hynnisen pateettiset maneerit Merikannon lauluissa?
        2.Minkälainen on ylikorostettu oopperatekniikka?

        Mielestäni jos näin väität se ei ole enää mielipide vaan esität asioita jotka tiedät, eli olet laulumusiikin ammattilainen. Odotan vastaustasi.


      • nenässä

        No nyt Justiinax aloitti Hynnisen parjauskampanjan kun vitutti että Hynninen olisi saanut elokuvaroolin ennen Tapsaa.


      • (Joku

        En osaa sanoa varmasti miten Hynninen Viitaa laulaisi, mutta uskoisin siinäkin olevan parempi kuin Kansa. Tangot ja Merikanto ovat Jorma Hynniseltä niin upeita tulkintoja, että keskinkertaisuus Tapani Kansa häviää reilusti. Olen nähnyt Jorma Hynnisen Verdin Othellossa Jagona, joka oli niin hirveä roisto kuin olla voi. Hynnisen esitys oli pelottava. Varmasti häneltä löytyy niitä tunteita mitä Betonimyllärissä tarvitaan. Laulusarjana se ei vaan kohoa kovinkaan korkealle ja vaikeustaso laulullisesti on matala. Tuskin se Hynnistä kiinnostaa.


      • Tapsan levy

        Eipä tunnu oopperapeelon lisäksi muitakaan kiinnostavan tämä Kansan kolmen uron levy.


      • sanoa
        Tapsan levy kirjoitti:

        Eipä tunnu oopperapeelon lisäksi muitakaan kiinnostavan tämä Kansan kolmen uron levy.

        kolmen euron. Jos levy on Anttilassa ollut kuukausitolkulla ja uusi alelappuja liimataan, eikä mene kaupaksi. Mitä se todistaa?


      • Jorkka H
        (Joku kirjoitti:

        En osaa sanoa varmasti miten Hynninen Viitaa laulaisi, mutta uskoisin siinäkin olevan parempi kuin Kansa. Tangot ja Merikanto ovat Jorma Hynniseltä niin upeita tulkintoja, että keskinkertaisuus Tapani Kansa häviää reilusti. Olen nähnyt Jorma Hynnisen Verdin Othellossa Jagona, joka oli niin hirveä roisto kuin olla voi. Hynnisen esitys oli pelottava. Varmasti häneltä löytyy niitä tunteita mitä Betonimyllärissä tarvitaan. Laulusarjana se ei vaan kohoa kovinkaan korkealle ja vaikeustaso laulullisesti on matala. Tuskin se Hynnistä kiinnostaa.

        Hynnisen Merikanto levy oli aikoinaan (1975) kultalevy ja arvioiden mukaan sitä on myyty tällä hetkellä yli 100 000 kappaletta. Ei kai vain kaikki klassisen musiin kuuntelijat ole ostaneet tämän ylikorostetulla oopperatekniikalla ja pateettisin manerein laulavan Jorma Hynnisen levyä? Kyllä Jorma Hynnistä arvostetaan yli kaikkien musiikkityylien ja rajojen. Kyllä kaikki musiikista vähänkin tietävä arvostaa Jorma Hynnistä.


      • pureskeltavaa
        sanoa kirjoitti:

        kolmen euron. Jos levy on Anttilassa ollut kuukausitolkulla ja uusi alelappuja liimataan, eikä mene kaupaksi. Mitä se todistaa?

        Älä vaan tukehdu kun tätä luet!
        http://www.oulunmusiikkijuhlat.fi/taiteilijat_2008/jorma_hynninen.html
        On sen verran painavaa tekstiä laulajasta,jonka sina pität täysin matalaksi. Voiko olla niin, että et ymmärrä kaikkia hienouksia ja musikaalisuutesi ei riitä?


      • Nedet kirjoitti:

        Koska Justiinax et esitä pelkästään mielipiteitä vaan asiantuntijan lausontoja, kysyn sinulta muutaman kysymyksen ja toivon, että vastaat niihin.
        1. Minkälaiset ovat Jorma Hynnisen pateettiset maneerit Merikannon lauluissa?
        2.Minkälainen on ylikorostettu oopperatekniikka?

        Mielestäni jos näin väität se ei ole enää mielipide vaan esität asioita jotka tiedät, eli olet laulumusiikin ammattilainen. Odotan vastaustasi.

        1. Kun mä olen levyltä kuunnellut Jorma Hynnisen laulaman mm. Itkevä huilu, Elämälle, Merellä ja Soi vienosti murheeni soitto, niin ne on kaikki semmosta pateettista "kollotusta". En mä nyt osaa sitä sen paremmin selittää ja lähteä analysoimaan.

        2. Ylikorostuneella oopperatekniikalla mä tarkotan sitä, että se laulu on sellasta suorittamista. Eli keskitytään vaan kokoajan siihen, että laulu menee teknisesti oikein, mut herkkyyshän siinä kärsii. Ja sitten niitä vokaaleja lausutaan ihan ihmeellisesti välillä.


      • pureskeltavaa kirjoitti:

        Älä vaan tukehdu kun tätä luet!
        http://www.oulunmusiikkijuhlat.fi/taiteilijat_2008/jorma_hynninen.html
        On sen verran painavaa tekstiä laulajasta,jonka sina pität täysin matalaksi. Voiko olla niin, että et ymmärrä kaikkia hienouksia ja musikaalisuutesi ei riitä?

        No joo... ei mun tartte Hynnistä silti hehkuttaa, vaikka sillä olis millaset meriitit.
        En mä sitä sano, onhan Hynninen upee oopperalaulaja mut Tapsasta vaan tykkään enemmän.


      • wanharouwa
        Justiinax kirjoitti:

        No joo... ei mun tartte Hynnistä silti hehkuttaa, vaikka sillä olis millaset meriitit.
        En mä sitä sano, onhan Hynninen upee oopperalaulaja mut Tapsasta vaan tykkään enemmän.

        Miksi oi miksi sitten mollaat aina muita artisteja?
        Kun fanitat, niin fanitat, eikö sen pitäisi riittää.

        En malta olla virnuilematta noista Sinun hehkuttamistasi maneereista.

        TK:n maneerit pähkinänkuoressa ovat:
        - käsi nyrkkiin = olen voimakas
        - käsi avoinna, kämmen yleisöön päin = olen tässä
        - yleisön puoleinen jalka hieman toista taaempana = olen avoin yleisölle
        - välisoiton aikana pää pystyssä, suu hieman raollaan = MINÄ eläydyn tähän kybällä
        - käsien/käden loppuravistus = MINÄ olen lopettanut, soitto seis!
        - puolivillainen vitsi faneille eturiviin = olen kansanmies


      • Tapsa Fani
        Justiinax kirjoitti:

        No joo... ei mun tartte Hynnistä silti hehkuttaa, vaikka sillä olis millaset meriitit.
        En mä sitä sano, onhan Hynninen upee oopperalaulaja mut Tapsasta vaan tykkään enemmän.

        Halvat on liput, varmasti siksi, että saataisiin kuuntelijoita. Semmoinen pointti, että Tapsa rahoittaa touhunsa itse. Niin saisi ooppera ja balettikin rahoittaa ilman yhteiskunnan avustusta.
        Tätä kun seuraa, niin on mukava huomata, että Tapsa on kaikkein kiinnostavin persoona keskusteluissa, kun katsoo vastausten määrää. Jokin siinä miehessä vaan kummasti kaikkia kiehtoo...;))


      • MMM
        wanharouwa kirjoitti:

        Miksi oi miksi sitten mollaat aina muita artisteja?
        Kun fanitat, niin fanitat, eikö sen pitäisi riittää.

        En malta olla virnuilematta noista Sinun hehkuttamistasi maneereista.

        TK:n maneerit pähkinänkuoressa ovat:
        - käsi nyrkkiin = olen voimakas
        - käsi avoinna, kämmen yleisöön päin = olen tässä
        - yleisön puoleinen jalka hieman toista taaempana = olen avoin yleisölle
        - välisoiton aikana pää pystyssä, suu hieman raollaan = MINÄ eläydyn tähän kybällä
        - käsien/käden loppuravistus = MINÄ olen lopettanut, soitto seis!
        - puolivillainen vitsi faneille eturiviin = olen kansanmies

        Loistavan osuvasti kiteytit pähkinänkuoreen nuo Tapsan maneerit.
        Olen laittanut merkille juuri nuo samat eleet ja asennot :-)


      • wanharouwa kirjoitti:

        Miksi oi miksi sitten mollaat aina muita artisteja?
        Kun fanitat, niin fanitat, eikö sen pitäisi riittää.

        En malta olla virnuilematta noista Sinun hehkuttamistasi maneereista.

        TK:n maneerit pähkinänkuoressa ovat:
        - käsi nyrkkiin = olen voimakas
        - käsi avoinna, kämmen yleisöön päin = olen tässä
        - yleisön puoleinen jalka hieman toista taaempana = olen avoin yleisölle
        - välisoiton aikana pää pystyssä, suu hieman raollaan = MINÄ eläydyn tähän kybällä
        - käsien/käden loppuravistus = MINÄ olen lopettanut, soitto seis!
        - puolivillainen vitsi faneille eturiviin = olen kansanmies

        No kun harmittaa vaan kun nuo jotkut Hynnisen kannattajat ei pidä Tapsaa minään ja sitten ne vielä melskaa, että Tapsa olis muka katkera ja kateellinen Hynniselle.
        Mun mielestä ne kummatkin voi ja saa olla ylpeitä omasta urastaan ja osaamisestaan, eikä varmaan kumpikaan toisiaan mitenkään karehdi.

        Kyll kai Tapsalla on jotain tollasia elkeitä kun tuossa mainitsit, mut kaimaar vähän kaikilla laulajilla on ne omat ns.maneerinsa


      • Nedet
        Justiinax kirjoitti:

        1. Kun mä olen levyltä kuunnellut Jorma Hynnisen laulaman mm. Itkevä huilu, Elämälle, Merellä ja Soi vienosti murheeni soitto, niin ne on kaikki semmosta pateettista "kollotusta". En mä nyt osaa sitä sen paremmin selittää ja lähteä analysoimaan.

        2. Ylikorostuneella oopperatekniikalla mä tarkotan sitä, että se laulu on sellasta suorittamista. Eli keskitytään vaan kokoajan siihen, että laulu menee teknisesti oikein, mut herkkyyshän siinä kärsii. Ja sitten niitä vokaaleja lausutaan ihan ihmeellisesti välillä.

        Hienoa, että vastasit, mutta niinkuin kirjoitit vaikea selittää. Soi vienosti murheeni soitto laulu ei varmasti ole pateettista kollotusta. Sen Hynninen laulaa todella hiljaa, kauniisti ja herkästi. Jorma Hynnisen laulu ei ole mitään suorittamista. Kaikki lähtee tekstin ehdoista ja siitä lähtökohdasta. Hyvä tekniikka auttaa laulun tulkitsemisessa aivan varmasti, voi unohtaa tekniset vaikeudet ja keskittyä runon esittämiseen. En halua Tapani Kansaa mollata ja täällä on kirjoitettu ihan riittävästi hänen lauluongelmistaan. Mielestäni laulutekniikan ongelmat haittaavat tulkintaa.
        Harmi, että et halua tai pysty kuulemaan Jorma Hynnistä kuten sen monet ihmiset kuulee. Täällä esitetty ansiolista hänestä oli kuitenkin valtavan komea ja ansiokas. Siitä olemme kai yhtä mieltä?


      • särkynyt sydän
        Tapsan levy kirjoitti:

        Eipä tunnu oopperapeelon lisäksi muitakaan kiinnostavan tämä Kansan kolmen uron levy.

        Kansahan on myynyt yli miljoonalevyä.Onko tietoa paljonko Hynninen.
        Ostin Hynnisen levyn:Kyllä tukkipoika tunnetaan.
        Kerta kuuntelu riitti, ei mitään tunnelmaa.
        Hynninen saa olla kiitollinen Kansalle , sillä niinpaljon on Tapani veroja maksanut, että on Hynninen saanut oopperaansa laulaa, eikä ole tarvinnut miettiä , onko lippuluukulla tungosta vai ei.Ne on eri miehet , jotka ottavat riskejä ja Hynninen ei niihin kuulu.
        On helppo laulaa , kun muut maksaa viulut.


      • c-d
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Kansahan on myynyt yli miljoonalevyä.Onko tietoa paljonko Hynninen.
        Ostin Hynnisen levyn:Kyllä tukkipoika tunnetaan.
        Kerta kuuntelu riitti, ei mitään tunnelmaa.
        Hynninen saa olla kiitollinen Kansalle , sillä niinpaljon on Tapani veroja maksanut, että on Hynninen saanut oopperaansa laulaa, eikä ole tarvinnut miettiä , onko lippuluukulla tungosta vai ei.Ne on eri miehet , jotka ottavat riskejä ja Hynninen ei niihin kuulu.
        On helppo laulaa , kun muut maksaa viulut.

        niin kauan kun osalla suomalaisia, ei musiikkimaku parane, Tupsullakin riittää duunia!


      • myyty
        särkynyt sydän kirjoitti:

        Kansahan on myynyt yli miljoonalevyä.Onko tietoa paljonko Hynninen.
        Ostin Hynnisen levyn:Kyllä tukkipoika tunnetaan.
        Kerta kuuntelu riitti, ei mitään tunnelmaa.
        Hynninen saa olla kiitollinen Kansalle , sillä niinpaljon on Tapani veroja maksanut, että on Hynninen saanut oopperaansa laulaa, eikä ole tarvinnut miettiä , onko lippuluukulla tungosta vai ei.Ne on eri miehet , jotka ottavat riskejä ja Hynninen ei niihin kuulu.
        On helppo laulaa , kun muut maksaa viulut.

        Arviot Jorma Hynnisen kautta maailman myydyistä levyistä on luokkaa 8-12 miljoonaa kappaletta.


      • vaajaa

        Jaa


    • Otin selvää.

      Tarkistin asian. Jorma Hynnisen levyjä on myyty maailmalla 17 miljoonaa kappaletta. Osa on oopperalevytyksiä, joissa hän on oopperaroolissa usein pääroolissa. Tapani Kansaa ei tunneta kuin Suomessa ja vanhempi polvi tuntee hänet. Nuorempi ei tunne.

      • valehtelijoidenKlubi

        Äitini polvi on 46 vuotta vanha - hän tuntee Tapani Kansan.
        Oma polveni on 19 vuotta vanha - minä tunnen Tapani Kansan. Olet siis väärässä.

        Olet lisäksi valehtelija ellet kerro meille Annu-stupido, mistä tarkistit asian? Osoita tiedon lähde. En usko sinun pystyvän, koska olet stupido valehtelija. Jään odottamaan vastausta, jotta saamme nauraa sinulle taas. Toivottavasti olet jo löytänyt sen stupidon suomenkielisen vastineen Annu. Saatiin poikien kanssa hyvät naurut toissailtana "miten joku voi olla tyhmä kuin vasen saapas..."

        Tapani Kansan versio Delilahista on veret seisauttava. Minun on vaikea nähdä kenenkään muun lyyrisen baritonin pystyvän samaan suoritukseen.


      • kuuntelija+
        valehtelijoidenKlubi kirjoitti:

        Äitini polvi on 46 vuotta vanha - hän tuntee Tapani Kansan.
        Oma polveni on 19 vuotta vanha - minä tunnen Tapani Kansan. Olet siis väärässä.

        Olet lisäksi valehtelija ellet kerro meille Annu-stupido, mistä tarkistit asian? Osoita tiedon lähde. En usko sinun pystyvän, koska olet stupido valehtelija. Jään odottamaan vastausta, jotta saamme nauraa sinulle taas. Toivottavasti olet jo löytänyt sen stupidon suomenkielisen vastineen Annu. Saatiin poikien kanssa hyvät naurut toissailtana "miten joku voi olla tyhmä kuin vasen saapas..."

        Tapani Kansan versio Delilahista on veret seisauttava. Minun on vaikea nähdä kenenkään muun lyyrisen baritonin pystyvän samaan suoritukseen.

        Tapani Kansan lauluosaaminen on korkealla tasolla. Äänessään on terve ja vahva sointi . Hän pystyy vapaasti laulamaan niin herkkiä, kevyitä kuin voimakkaita asioita.
        Taannoin olin keikallaan jossa ensin lauloi tuon " Delilahin " ja heti perään " En ole se mies", molemmat hirmuisella vireellä.
        Enpä ainakaan muiden tämän päivän viihdelaulajien ole kuullut yltävän vastaavanlaiseen tunnelataukseen ja tenhoavuuteen.


    • Yyty

      Paljon on myytyjä.

    • Nuilo

      Just.

    • just iina

      joo

    • ihmettelen...

      Hynnis fanit ihmettelevät että miktä Tapsan faneilla on Jorma Hynnistä vastaan, mutta itseppähän nuo aloittavat aina aiheita oikein ärsyyttääkseen. Kuten tuo ylläolevakin . He kai oikein nauttivat siitä kun saavat riita aikaiseksi.

      • NIH SE VAAN ON.SORI!

        Höpö, höpö. AP kirjoittaja on oikeassa ja mitä sitä totuutta mikään muuttaa. Menneen talven lumia koko Kansantaiteilija. "Laulaa" toisten lauluja ja "omia" ikiwanhojaan kun ei enää iske, jos on koskaan iskenytkään muuta kuin joiden eitaiteellisten mielikuvituksessa. NIH!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1495
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      165
      1196
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      767
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      712
    Aihe