Burana ja Paniikki

Antero 31 v.

Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä nyt kolmisen vuotta, ja yleensä se on jokapäiväistä ja iskee erityisesti klo 16 ja 18 välillä riippumatta siitä onko arkipäivä vai vkonloppu. Pahimmat paikat on kauppojen jonot tai bussiasemat.

Mutta nyt kun minulta kaks viikkoa sitten leikattiin viisaudenhammas, ja vetelin sellaset 15 päivää buranaa, oli minulla useita päiviä kun paniikki ei iskenytkään vaikka olin tilanteissa joissa se on viime aikoina iskenyt lähes joka kerta.

Miten burana vaikuttaa? Eli voiko mun "paniikki" ollakkin jotain verenpaine juttuja tai jotain.
Oli nimittäin ihan luksusta kun selvisin kaupoista ilman pelkoa että putoon kassajonoon tms...

23

7217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuta panikkihäiriöön

      Ei buranalla ole sivuvaikutuksia vaikka syö paniikkihäiriö lääkettä. EI ainakaan minulla.

      • Antero 31.v

        Lähinnä tarkotin sitä että miten burana edes vaikuttaa elimistössä, ehkä paniikinomainen olo johtuu verenpaineen noususta tms. ja kun olin vahvasti buranassa, niin olo olikin normaali.


      • vastaavanlaista
        Antero 31.v kirjoitti:

        Lähinnä tarkotin sitä että miten burana edes vaikuttaa elimistössä, ehkä paniikinomainen olo johtuu verenpaineen noususta tms. ja kun olin vahvasti buranassa, niin olo olikin normaali.

        kokemusta parasetanolista. Ennenkuin hommasin satunnaisesti ottamiani "alproja", otin joskus kaupungille lähtiessä tuhannen millin verran dolmipraania ja kaikki meni hyvin. Ehkä särkylääkkeillä on jonkinlainen lihaksia rentouttava vaikutus ja apu tulee siitä. Mutta buranoita ei kannata popsia liikaa, saat sydämen vajaatoiminnan ajan kanssa.


    • ----------------

      placebo-vaikutus. Ajatuksesi keskittyvät alitajuisesti välillä muihin asioihin kuin omaan paniikkihäiriöösi tai sen syntyyn vaikuttavaan tapahtumaan ja näin säästyt paniikilta.

    • ...

      Olen itsekin huomannut, että Buranalla on vaikutusta mielialaan. Itselläni on lääkitys ahdistuneisuushäiriöön ja ennen lääkkeen aloitusta huomasin, että Burana vei kivut mutta vaikutti myös selvästi muutenkin. Varmaan ainakin hyvä käyttää, jos päivittäinen lääke ei jostain syystä tehoa niin hyvin kuin yleensä.

      • että .,.

        Saman vaikutuksen olen huomannut että Burana vaikuttaa mielialaaan että ahdistukseen


    • -tuumailija-

      Burana vaikuttaa mm kipuaistimusta välittäviin aineisiin,eli kyllä se kai hermoja ns vähän turruttaa..lisäksi jos jännittää ja niskat on jäykkänä,mikä sit edesauttaa sitä huimaamisen tunnetta niin viehän se sen jäykkyyden tunteen ja kivun pois ainakin mulla.

      Tavallista aspiriiniahan käytetään miedompana verenpaineen hoidossa,eli varmaan kipulääkkeilläkin on osittain samaa vaikutusta,ei ehkä suorasti mutta välillisesti,saattaahan kipu nostaa verenpainetta?

      • köyhä kyselijä

        onko Ibusal (köyhän miehen burana) yhtä hyvä vaikutuksiltaan kuin Burana, semmoisena rinnakkaislääkkeinä, mutta huomattavasti halvempana?


      • -tuumailija-
        köyhä kyselijä kirjoitti:

        onko Ibusal (köyhän miehen burana) yhtä hyvä vaikutuksiltaan kuin Burana, semmoisena rinnakkaislääkkeinä, mutta huomattavasti halvempana?

        Ibusal ja Burana on ihan sama lääke,ts.niissä on yhtä paljon vaikuttavaa ainetta eli ibuprofeenia.


    • braindysfunction

      Buranahan on tulehduslääke. Masennukseen ja ahdistuneisuuteen liittyy elimistön tulehdustila, joten voisin kuvitella Buranan auttavan tätä kautta.

    • kommetti77

      -tuumailija-. Eihän aspiriinia verenpaineen hoidossa käytetä. Sitä käytetään ennalta ehkäisemään veritulpan syntyä,eli estämään hyytymien syntyä.

    • k

      mä itse uskon käyneen niin että oot" luottanut" buranaan" niin että olet ajattellut että tämä toimii ja kun syön sitä paniikkia ei tule joten rentoudut täysin ajttelet että se auttaa joten paniikkia ei sillon tulekkaan kun et sitä pelkää ja et jännotä ja saat aivosi uskomaan siihen että se oikeesti toimii:) itelläni ihan päin vastanen homma kyllä :( ei tarvii kun burana ottaa menee sekuntti oon paniikin pauloissa :(

    • näinköhääään

      No ei tuo aloittaja minun mielestäni mitenkään olettanut sen Buranan toimivan ahdistukseen, koska alkoi syödä sitä hammassärkyyn. Samalla sitten huomasi, että ahdistusta ei ole, kun on popsinut Buranaa. Joten ei ole tuo placebo kovin vakuuttava selitys tässä tilanteessa.

    • derek87

      Oon ajatellu itte samaa asiaa kun on se mullakin toiminu ahdistukseen jostain kumman syystä

    • Artsi3678

      Niin kun aiemmin on jo asiaan viitattu - burana vähentää tulehdusta ja sillä on myös rentouttavaa vaikutusta. Vastaavasti ahdistukseen liittyy tulehdus ja jännitystila.

    • petteriparker

      itsekin huomannut buranasta olevan apua ahdistukseen

    • Epifelloe

      Turkasen vanha keskustelu, mutta vastaan silti. Jos jpku sattuu myöh googlaileen. Mutta oon huomannu täysin saman ilmiön kuin ap ja tutkiskellukkin asiaa. Ibuprofeniini valmisteissahan lukee pakkausselosteessa muistaakseni, että saattaa vaikuttaa mielialalääkkeiden ssri-lääkkeet, eli selektiiviset serotoniin vastaanottajat. Lisäävät serotoniiniin määrää aivoissa (hoidetaan yleisimmin masennusta). Käytin aikanani pieniä määriä ko lääkkeitä unettomuuteen. 9 kk meni hyvi, mutta sen jälkeen alkoivat pahat paniikkihäiriöt, opiskelu katkolle, edes kauppaan en pystynyt. Sain ilmeisesti jonkinlaisen myrkytyksen (serotoniinisyndrooma) myös yhden lääkeannoksen jälkeen. Kärsin useita vuosia paniikkihäiriöistä vähenevin määrin. Tutkimuksia luettuani, olen arvellut, että ehkä aivojen liian suuri serotoniinipitoisuus aktivoi aivojen pelkoreaktiosta vastaavia osia( mantelitumakkeen). Ja kyllä, burana auttaa edelleen niihin satunnaisiin paniikeihin mitä edelleen välillä tulee.

      • Maximusmodus

        Kiitos Epifolleo, googletin ja eteeni tuli vastauksesi Buranan , serotoninin ja paniikkihäiriön yhteydestä ja miten Ibuprofeeni voi jotenkin auttaa. Kokeiluun menee.


    • Anonyymi

      Minulla auttaa burana myös vastaaviin oireisiin. Olen myös ihmetellyt asiaa.

    • Anonyymi

      Auttaa, itse olen ajatellut, että helpottaa nimenomaan niskaperäisestä oireilusta johtuvia oireita (epätodellinen olo, huimaus ynms.).

      Mutta buranaa tai mitään tulehduskipulääkettä ei saa syödä pitkiä aikoja päivittäin, se aiheuttaa vatsalle ja suolistolle todella vakavia seurauksia.

    • Anonyymi

      15 vuotta mennyt päivittäin, 1-2 /pv (600mg)

    • Anonyymi

      Oon kiinnittänyt myös huomiota buranan rentouttavaan vaikutukseen. Käytän buranaa harvoin kipuun, mutta silloin kun käytän niin mieli muuttuu jotenkin levollisemmaksi. Itse asiassa päädyin tähän keskusteluun sen vuoksi, että tylsistyneenä päätin googlailla, että onko asiaa tutkittu. Ainakin parasetamoli tutkitusta rauhoittaa tms. Mut ei tietenkään oo hyväksi syödä usein särkylääkkeitä.

      • Anonyymi

        Vatsa kiittää ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe