Kuoleman kohtaaminen

Saattohoidon tueksi

pystyykö joku asiallisesti kertomaan, kuinka budhalaista uskoa tunnustavaa tuetaan kuoleman lähestyessä, kuinka hänen omaisiaan olisi lähestyttävä, mikäli tunnustavat samaa uskoa. Ja kuinka hänet valmistellaan omaisille luovutettavaksi

12

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku-buddha

      Buddhan kerrotaan nähneen kolme asiaa: sairaan, vanhan ja kuolleen miehen. Nämä kolme näkyä osoittivat hänelle että vanhuus, sairaus ja kuolema ovat osa meidän kaikkien elämää. Kuolema on siis luonnollinen ja väistämätön osa elämää.
      Tämän ymmärtäminen ei kuitenkaan tarkoita pessimismiä, vaan elämänmyönteisyyttä. Kun ymmärtää että elämä tulee päättymään, osaa arvostaa tätä hetkeä. (Koskee tietysti mitä vain: kun tiedät ettei mikään säily, osaat arvostaa sitä mitä sinulla on nyt).
      Kaiken väliaikaisuus voi olla hyvä asia myös sen vuoksi, että hyvän lisäksi myös paha päättyy. Kun ihminen on vakavasti sairas, hän tietää että saa levon viimeistään kuolemassa (jos tauti ei parane).
      Tämä ei ehkä vastannut täysin kysymykseesi, mutta antoi varmasti osviittaa.

      • saattohoidon tueksi

        Voisi tuosta päätellä, että budhalainen suhtautuu kuolemaan ilman pelkoa tavallisiin tallaajiin verrattuna. Eli saattohoitoko on hänen kohdallaan jo osa kokonaisuutta? Kuinka mahtaa hän suhtautua ns. normaaleihin kivunlievityksiin, elvyttämiseen yms, siis kyse on etenevään sairauteen kuolevasta ihmisestä. Oletan, että vanhuuden budhalainen kohtaa silmästä silämään loppuun asti.
        Entäpä tuo vainajan omaisille luovuttaminen?


      • Buddhisti
        saattohoidon tueksi kirjoitti:

        Voisi tuosta päätellä, että budhalainen suhtautuu kuolemaan ilman pelkoa tavallisiin tallaajiin verrattuna. Eli saattohoitoko on hänen kohdallaan jo osa kokonaisuutta? Kuinka mahtaa hän suhtautua ns. normaaleihin kivunlievityksiin, elvyttämiseen yms, siis kyse on etenevään sairauteen kuolevasta ihmisestä. Oletan, että vanhuuden budhalainen kohtaa silmästä silämään loppuun asti.
        Entäpä tuo vainajan omaisille luovuttaminen?

        Olen tehnyt hoitotestamentin, jossa toivon ettei kovin rankkaa tehohoitoa käytetä enää silloin, kun mitään toivoa ei ole. Mutta kivunlievytys on tietysti tervetullutta. Omaiselle luovutus? Tyttäreni ei ole buddhalainen vaan ateisti, eli hänelle ei asialla liene suurta merkitystä. Hän tietää että toivon polttohautauksen.

        Mitä itse kuoleman prosessiin tulee, luulen saattohoitavani ihan itse itseni (sikäli kuin kykenen) tekemällä tiibetiläistä tonglen-harjoitusta. Sitä tein myös ystävälleni hänen kuolinvuoteensa ääressä, huoneessa oli ihmeellisen valoisa rauha.

        Buddhalaiselle kuoleman odottelu lienee vähän kuin rautatieasemalla odottelu, vähän kivuliaampaa vain.


    • asia on

      Buddhalaisessa maassa otetaan yhteyttä johonkin temppeliin ja pyydetään jotakin munkkia käymään kotona. Ainoa keino valmistua siihen on mantrojen toisto.

      Ei buddhalainen mitenkään pelkää kuolemaa, joten et juurikaan voi tehdä mitään väärin. Ihan kerrot kuinka asia on. He kyllä osaavat ottaa tiedon vastaan ja voivat itse neuvoa sinua. Yleensä esim Thaimaassa ruumis voi olla monta päivää arkussa kotona.

      • saattohoidon tueksi

        Kuulostaa luonnolliselta tavalta vaihtaa olomuotoa. Panteistina suhtaudun asiaan vähän samaan malliin, paitsi en toivoisi muita luokseni kuin lähimmät ja rakkaimmat, kunnon kivunlievityksellä, ilman koneiden apua.
        Tarkoituksenani oli selvittää, onko jotain erityispiirteitä, ja Buddhalainen taitaa olla aika realistinen tilansa suhteen. Sen tiesinkin, ettei heillä ole mitään helvetin kaltaista paikkaa, jolla ihmispoloa pelotellaan koko elämä. Siitä varmaan johtuu osittain tuo kuuluisa kuoleman pelko.

        Ja tuostapa tuli mieleen asian toinen laita: Miten buddhalainen suhtautuu eutanasiaan? Onko elämä niin pyhä, ettei siitä voisi painavin syin ja omasta tahdosta vähän jouduttaa?


      • sairaus = dukkha
        saattohoidon tueksi kirjoitti:

        Kuulostaa luonnolliselta tavalta vaihtaa olomuotoa. Panteistina suhtaudun asiaan vähän samaan malliin, paitsi en toivoisi muita luokseni kuin lähimmät ja rakkaimmat, kunnon kivunlievityksellä, ilman koneiden apua.
        Tarkoituksenani oli selvittää, onko jotain erityispiirteitä, ja Buddhalainen taitaa olla aika realistinen tilansa suhteen. Sen tiesinkin, ettei heillä ole mitään helvetin kaltaista paikkaa, jolla ihmispoloa pelotellaan koko elämä. Siitä varmaan johtuu osittain tuo kuuluisa kuoleman pelko.

        Ja tuostapa tuli mieleen asian toinen laita: Miten buddhalainen suhtautuu eutanasiaan? Onko elämä niin pyhä, ettei siitä voisi painavin syin ja omasta tahdosta vähän jouduttaa?

        Buddhalaisuudessa on maallikoille 5 ohjetta. Ollessaan luostarissa maallikko noudattaa 8 ohjetta. Munkeilla on 227 ohjetta ja nunnilla yli 330 ohjetta. Ensimmäinen ohje on kussakin näistä "älä tapa". Se koskee tietysti oman henkensä riistämistä myos. Luotarissa kuulin erään maallikon kommentoivan itsemurhaa näin:"Se ei poista kärsimystä (dukkhaa) vaan lisää sitä. Sellainen ihminen toistaa sitä 500 kertaa uudestaan ja uudestaan tulevissa elämissään". Eli eutanasiaa tulee välttää. Buddhalaisen näkemyksen mukaan sairaus kuuluu elämän finaaliin. Eräs abotti sanoi näin: "Koirat ja kissat eivät riistä elämäänsä vaikka kärsivätkin. Miksi ihminen tekisi niin"? Buddhalainen voi tervehtiessäänkin sanoa näin: "Dear spiritual friend in birth, old age sickness and death". Se sairaus kuuluu siis elämään.


      • pikku-buddha
        sairaus = dukkha kirjoitti:

        Buddhalaisuudessa on maallikoille 5 ohjetta. Ollessaan luostarissa maallikko noudattaa 8 ohjetta. Munkeilla on 227 ohjetta ja nunnilla yli 330 ohjetta. Ensimmäinen ohje on kussakin näistä "älä tapa". Se koskee tietysti oman henkensä riistämistä myos. Luotarissa kuulin erään maallikon kommentoivan itsemurhaa näin:"Se ei poista kärsimystä (dukkhaa) vaan lisää sitä. Sellainen ihminen toistaa sitä 500 kertaa uudestaan ja uudestaan tulevissa elämissään". Eli eutanasiaa tulee välttää. Buddhalaisen näkemyksen mukaan sairaus kuuluu elämän finaaliin. Eräs abotti sanoi näin: "Koirat ja kissat eivät riistä elämäänsä vaikka kärsivätkin. Miksi ihminen tekisi niin"? Buddhalainen voi tervehtiessäänkin sanoa näin: "Dear spiritual friend in birth, old age sickness and death". Se sairaus kuuluu siis elämään.

        Myötuntohan on tärkeää buddhalaisuudessa. Sitähän kehitetään esim. metta bhavana -meditaatiolla. Eutanasia voisi periaatteessa olla hyvin myötätuntoinen teko, jos sairas kärsii kovasti.
        Toisaalta pitäisi tietää milloin sairaan tila ei voi tulla paremmaksi. Ja vielä pitäisi olla varma että sairastunut ei voi elää sairautensa kanssa.
        Jos ajatellaan pelkästään sitä että eutanasia on elämän hävittämistä, on se buddhalaisen etiikan vastaista hyvin voimakkaasti. Myös mahdollinen karman laki tuo omat kuvionsa...
        Ei tämä ole helppoa buddhalaisuudessakaan.


      • ja vapautumista.....
        pikku-buddha kirjoitti:

        Myötuntohan on tärkeää buddhalaisuudessa. Sitähän kehitetään esim. metta bhavana -meditaatiolla. Eutanasia voisi periaatteessa olla hyvin myötätuntoinen teko, jos sairas kärsii kovasti.
        Toisaalta pitäisi tietää milloin sairaan tila ei voi tulla paremmaksi. Ja vielä pitäisi olla varma että sairastunut ei voi elää sairautensa kanssa.
        Jos ajatellaan pelkästään sitä että eutanasia on elämän hävittämistä, on se buddhalaisen etiikan vastaista hyvin voimakkaasti. Myös mahdollinen karman laki tuo omat kuvionsa...
        Ei tämä ole helppoa buddhalaisuudessakaan.

        Karman laki, toimii ainoastaan meditaatiotilassa,
        tekojen syy,seuraus,syy-yhteys,äärimmäisyydet,muokkaa persoonaa.(aivorunko)

        Kovaa/ankaraa itsetutkiskelua, joka tieteessä on vielä lapsenkengissä.
        (Psyykkinen kestävyys on täysin harjoitutettavissa,=tajunnan tutkimus)

        Tulla järkiinsä?Siihen ei moni pysty.
        Muuten voit elää huoletta ilman "karmeeta" karmaa.

        (Todennäköisesti karma käsitteenä on irroitettu alkuperäisestä
        käsityksestä joten se on arvoltaan yhtätyhjän kanssa.)

        Toimii muuten psykologiassa aivan moitteettomasti.Vahva idän perinne.(buddhalainen mielentuntemus?)


      • pikku-buddha
        ja vapautumista..... kirjoitti:

        Karman laki, toimii ainoastaan meditaatiotilassa,
        tekojen syy,seuraus,syy-yhteys,äärimmäisyydet,muokkaa persoonaa.(aivorunko)

        Kovaa/ankaraa itsetutkiskelua, joka tieteessä on vielä lapsenkengissä.
        (Psyykkinen kestävyys on täysin harjoitutettavissa,=tajunnan tutkimus)

        Tulla järkiinsä?Siihen ei moni pysty.
        Muuten voit elää huoletta ilman "karmeeta" karmaa.

        (Todennäköisesti karma käsitteenä on irroitettu alkuperäisestä
        käsityksestä joten se on arvoltaan yhtätyhjän kanssa.)

        Toimii muuten psykologiassa aivan moitteettomasti.Vahva idän perinne.(buddhalainen mielentuntemus?)

        Mistä olet saanut käsityksen että karman laki toimisi vain meditaatiossa? Kyllä se nyt vain toimii kaikissa tietoisissa teoissa. Kaikella mitä teet/tapahtuu on seurauksensa, ja kaikella mitä tapahtuu, syynsä. Se on karman laki. Karma on todella keskeinen käsite buddhalaisuudessa.


      • enimmäkseen.....
        pikku-buddha kirjoitti:

        Mistä olet saanut käsityksen että karman laki toimisi vain meditaatiossa? Kyllä se nyt vain toimii kaikissa tietoisissa teoissa. Kaikella mitä teet/tapahtuu on seurauksensa, ja kaikella mitä tapahtuu, syynsä. Se on karman laki. Karma on todella keskeinen käsite buddhalaisuudessa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Karma

        Meditaatiossa syy-seuraus-syy-yhteys,pelon hallinnassa tärkeä työkalu,jolla voi harjoittaa mielen tuntemusta.(tajuntatutkimus)

        Kokemuksesta olen saanut käsitykseni.


    • kuitenkin....

      Montaa eri versiota löytyy,jopa niin montaa että ei tiedä mistä valita.
      Tavallisen kansan buddhalaisuus, luostareiden kokemukset,oppineiden kokemukset,valaistuneiden kokemukset,perimätieto eri kulttuureissa,luonnonmukaiset kokemukset,
      "luonnottomat" kokemukset/kansantarusto,
      luonnonvastaisuudet=ei tieteen kanssa mitään yhteistä,yhteistä tieteen kanssa,jopa pidemmällä kuin tieteen tekijöiden käsitykset kuolemasta, on siinä mistä valita....

      http://www.rokpafinland.org/

      http://www.buddhalaisuus.fi/

      http://www.helsinki.fi/~papinnie/buddhalaisuus.html

      Varmuudella tiedetään valaistuneen lopullinen kuolema,parinirvana.
      Luonnonkierto.Ei taivasta,ei helvettiä..
      Aitoja luontokappaleita.

    • bugaboo

      Munkki Thich Nhat Hahn;Ei kuolemaa ei pelkoa.

      "Ei erillisen itsen" mietiskeleminen on yksi tapa kulkea syntymän ja kuoleman portin läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5065
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4939
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3540
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2981
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2257
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1804
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      34
      1661
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe