pystyykö joku asiallisesti kertomaan, kuinka budhalaista uskoa tunnustavaa tuetaan kuoleman lähestyessä, kuinka hänen omaisiaan olisi lähestyttävä, mikäli tunnustavat samaa uskoa. Ja kuinka hänet valmistellaan omaisille luovutettavaksi
Kuoleman kohtaaminen
12
1668
Vastaukset
- pikku-buddha
Buddhan kerrotaan nähneen kolme asiaa: sairaan, vanhan ja kuolleen miehen. Nämä kolme näkyä osoittivat hänelle että vanhuus, sairaus ja kuolema ovat osa meidän kaikkien elämää. Kuolema on siis luonnollinen ja väistämätön osa elämää.
Tämän ymmärtäminen ei kuitenkaan tarkoita pessimismiä, vaan elämänmyönteisyyttä. Kun ymmärtää että elämä tulee päättymään, osaa arvostaa tätä hetkeä. (Koskee tietysti mitä vain: kun tiedät ettei mikään säily, osaat arvostaa sitä mitä sinulla on nyt).
Kaiken väliaikaisuus voi olla hyvä asia myös sen vuoksi, että hyvän lisäksi myös paha päättyy. Kun ihminen on vakavasti sairas, hän tietää että saa levon viimeistään kuolemassa (jos tauti ei parane).
Tämä ei ehkä vastannut täysin kysymykseesi, mutta antoi varmasti osviittaa.- saattohoidon tueksi
Voisi tuosta päätellä, että budhalainen suhtautuu kuolemaan ilman pelkoa tavallisiin tallaajiin verrattuna. Eli saattohoitoko on hänen kohdallaan jo osa kokonaisuutta? Kuinka mahtaa hän suhtautua ns. normaaleihin kivunlievityksiin, elvyttämiseen yms, siis kyse on etenevään sairauteen kuolevasta ihmisestä. Oletan, että vanhuuden budhalainen kohtaa silmästä silämään loppuun asti.
Entäpä tuo vainajan omaisille luovuttaminen? - Buddhisti
saattohoidon tueksi kirjoitti:
Voisi tuosta päätellä, että budhalainen suhtautuu kuolemaan ilman pelkoa tavallisiin tallaajiin verrattuna. Eli saattohoitoko on hänen kohdallaan jo osa kokonaisuutta? Kuinka mahtaa hän suhtautua ns. normaaleihin kivunlievityksiin, elvyttämiseen yms, siis kyse on etenevään sairauteen kuolevasta ihmisestä. Oletan, että vanhuuden budhalainen kohtaa silmästä silämään loppuun asti.
Entäpä tuo vainajan omaisille luovuttaminen?Olen tehnyt hoitotestamentin, jossa toivon ettei kovin rankkaa tehohoitoa käytetä enää silloin, kun mitään toivoa ei ole. Mutta kivunlievytys on tietysti tervetullutta. Omaiselle luovutus? Tyttäreni ei ole buddhalainen vaan ateisti, eli hänelle ei asialla liene suurta merkitystä. Hän tietää että toivon polttohautauksen.
Mitä itse kuoleman prosessiin tulee, luulen saattohoitavani ihan itse itseni (sikäli kuin kykenen) tekemällä tiibetiläistä tonglen-harjoitusta. Sitä tein myös ystävälleni hänen kuolinvuoteensa ääressä, huoneessa oli ihmeellisen valoisa rauha.
Buddhalaiselle kuoleman odottelu lienee vähän kuin rautatieasemalla odottelu, vähän kivuliaampaa vain.
- asia on
Buddhalaisessa maassa otetaan yhteyttä johonkin temppeliin ja pyydetään jotakin munkkia käymään kotona. Ainoa keino valmistua siihen on mantrojen toisto.
Ei buddhalainen mitenkään pelkää kuolemaa, joten et juurikaan voi tehdä mitään väärin. Ihan kerrot kuinka asia on. He kyllä osaavat ottaa tiedon vastaan ja voivat itse neuvoa sinua. Yleensä esim Thaimaassa ruumis voi olla monta päivää arkussa kotona.- saattohoidon tueksi
Kuulostaa luonnolliselta tavalta vaihtaa olomuotoa. Panteistina suhtaudun asiaan vähän samaan malliin, paitsi en toivoisi muita luokseni kuin lähimmät ja rakkaimmat, kunnon kivunlievityksellä, ilman koneiden apua.
Tarkoituksenani oli selvittää, onko jotain erityispiirteitä, ja Buddhalainen taitaa olla aika realistinen tilansa suhteen. Sen tiesinkin, ettei heillä ole mitään helvetin kaltaista paikkaa, jolla ihmispoloa pelotellaan koko elämä. Siitä varmaan johtuu osittain tuo kuuluisa kuoleman pelko.
Ja tuostapa tuli mieleen asian toinen laita: Miten buddhalainen suhtautuu eutanasiaan? Onko elämä niin pyhä, ettei siitä voisi painavin syin ja omasta tahdosta vähän jouduttaa? - sairaus = dukkha
saattohoidon tueksi kirjoitti:
Kuulostaa luonnolliselta tavalta vaihtaa olomuotoa. Panteistina suhtaudun asiaan vähän samaan malliin, paitsi en toivoisi muita luokseni kuin lähimmät ja rakkaimmat, kunnon kivunlievityksellä, ilman koneiden apua.
Tarkoituksenani oli selvittää, onko jotain erityispiirteitä, ja Buddhalainen taitaa olla aika realistinen tilansa suhteen. Sen tiesinkin, ettei heillä ole mitään helvetin kaltaista paikkaa, jolla ihmispoloa pelotellaan koko elämä. Siitä varmaan johtuu osittain tuo kuuluisa kuoleman pelko.
Ja tuostapa tuli mieleen asian toinen laita: Miten buddhalainen suhtautuu eutanasiaan? Onko elämä niin pyhä, ettei siitä voisi painavin syin ja omasta tahdosta vähän jouduttaa?Buddhalaisuudessa on maallikoille 5 ohjetta. Ollessaan luostarissa maallikko noudattaa 8 ohjetta. Munkeilla on 227 ohjetta ja nunnilla yli 330 ohjetta. Ensimmäinen ohje on kussakin näistä "älä tapa". Se koskee tietysti oman henkensä riistämistä myos. Luotarissa kuulin erään maallikon kommentoivan itsemurhaa näin:"Se ei poista kärsimystä (dukkhaa) vaan lisää sitä. Sellainen ihminen toistaa sitä 500 kertaa uudestaan ja uudestaan tulevissa elämissään". Eli eutanasiaa tulee välttää. Buddhalaisen näkemyksen mukaan sairaus kuuluu elämän finaaliin. Eräs abotti sanoi näin: "Koirat ja kissat eivät riistä elämäänsä vaikka kärsivätkin. Miksi ihminen tekisi niin"? Buddhalainen voi tervehtiessäänkin sanoa näin: "Dear spiritual friend in birth, old age sickness and death". Se sairaus kuuluu siis elämään.
- pikku-buddha
sairaus = dukkha kirjoitti:
Buddhalaisuudessa on maallikoille 5 ohjetta. Ollessaan luostarissa maallikko noudattaa 8 ohjetta. Munkeilla on 227 ohjetta ja nunnilla yli 330 ohjetta. Ensimmäinen ohje on kussakin näistä "älä tapa". Se koskee tietysti oman henkensä riistämistä myos. Luotarissa kuulin erään maallikon kommentoivan itsemurhaa näin:"Se ei poista kärsimystä (dukkhaa) vaan lisää sitä. Sellainen ihminen toistaa sitä 500 kertaa uudestaan ja uudestaan tulevissa elämissään". Eli eutanasiaa tulee välttää. Buddhalaisen näkemyksen mukaan sairaus kuuluu elämän finaaliin. Eräs abotti sanoi näin: "Koirat ja kissat eivät riistä elämäänsä vaikka kärsivätkin. Miksi ihminen tekisi niin"? Buddhalainen voi tervehtiessäänkin sanoa näin: "Dear spiritual friend in birth, old age sickness and death". Se sairaus kuuluu siis elämään.
Myötuntohan on tärkeää buddhalaisuudessa. Sitähän kehitetään esim. metta bhavana -meditaatiolla. Eutanasia voisi periaatteessa olla hyvin myötätuntoinen teko, jos sairas kärsii kovasti.
Toisaalta pitäisi tietää milloin sairaan tila ei voi tulla paremmaksi. Ja vielä pitäisi olla varma että sairastunut ei voi elää sairautensa kanssa.
Jos ajatellaan pelkästään sitä että eutanasia on elämän hävittämistä, on se buddhalaisen etiikan vastaista hyvin voimakkaasti. Myös mahdollinen karman laki tuo omat kuvionsa...
Ei tämä ole helppoa buddhalaisuudessakaan. - ja vapautumista.....
pikku-buddha kirjoitti:
Myötuntohan on tärkeää buddhalaisuudessa. Sitähän kehitetään esim. metta bhavana -meditaatiolla. Eutanasia voisi periaatteessa olla hyvin myötätuntoinen teko, jos sairas kärsii kovasti.
Toisaalta pitäisi tietää milloin sairaan tila ei voi tulla paremmaksi. Ja vielä pitäisi olla varma että sairastunut ei voi elää sairautensa kanssa.
Jos ajatellaan pelkästään sitä että eutanasia on elämän hävittämistä, on se buddhalaisen etiikan vastaista hyvin voimakkaasti. Myös mahdollinen karman laki tuo omat kuvionsa...
Ei tämä ole helppoa buddhalaisuudessakaan.Karman laki, toimii ainoastaan meditaatiotilassa,
tekojen syy,seuraus,syy-yhteys,äärimmäisyydet,muokkaa persoonaa.(aivorunko)
Kovaa/ankaraa itsetutkiskelua, joka tieteessä on vielä lapsenkengissä.
(Psyykkinen kestävyys on täysin harjoitutettavissa,=tajunnan tutkimus)
Tulla järkiinsä?Siihen ei moni pysty.
Muuten voit elää huoletta ilman "karmeeta" karmaa.
(Todennäköisesti karma käsitteenä on irroitettu alkuperäisestä
käsityksestä joten se on arvoltaan yhtätyhjän kanssa.)
Toimii muuten psykologiassa aivan moitteettomasti.Vahva idän perinne.(buddhalainen mielentuntemus?) - pikku-buddha
ja vapautumista..... kirjoitti:
Karman laki, toimii ainoastaan meditaatiotilassa,
tekojen syy,seuraus,syy-yhteys,äärimmäisyydet,muokkaa persoonaa.(aivorunko)
Kovaa/ankaraa itsetutkiskelua, joka tieteessä on vielä lapsenkengissä.
(Psyykkinen kestävyys on täysin harjoitutettavissa,=tajunnan tutkimus)
Tulla järkiinsä?Siihen ei moni pysty.
Muuten voit elää huoletta ilman "karmeeta" karmaa.
(Todennäköisesti karma käsitteenä on irroitettu alkuperäisestä
käsityksestä joten se on arvoltaan yhtätyhjän kanssa.)
Toimii muuten psykologiassa aivan moitteettomasti.Vahva idän perinne.(buddhalainen mielentuntemus?)Mistä olet saanut käsityksen että karman laki toimisi vain meditaatiossa? Kyllä se nyt vain toimii kaikissa tietoisissa teoissa. Kaikella mitä teet/tapahtuu on seurauksensa, ja kaikella mitä tapahtuu, syynsä. Se on karman laki. Karma on todella keskeinen käsite buddhalaisuudessa.
- enimmäkseen.....
pikku-buddha kirjoitti:
Mistä olet saanut käsityksen että karman laki toimisi vain meditaatiossa? Kyllä se nyt vain toimii kaikissa tietoisissa teoissa. Kaikella mitä teet/tapahtuu on seurauksensa, ja kaikella mitä tapahtuu, syynsä. Se on karman laki. Karma on todella keskeinen käsite buddhalaisuudessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karma
Meditaatiossa syy-seuraus-syy-yhteys,pelon hallinnassa tärkeä työkalu,jolla voi harjoittaa mielen tuntemusta.(tajuntatutkimus)
Kokemuksesta olen saanut käsitykseni.
- kuitenkin....
Montaa eri versiota löytyy,jopa niin montaa että ei tiedä mistä valita.
Tavallisen kansan buddhalaisuus, luostareiden kokemukset,oppineiden kokemukset,valaistuneiden kokemukset,perimätieto eri kulttuureissa,luonnonmukaiset kokemukset,
"luonnottomat" kokemukset/kansantarusto,
luonnonvastaisuudet=ei tieteen kanssa mitään yhteistä,yhteistä tieteen kanssa,jopa pidemmällä kuin tieteen tekijöiden käsitykset kuolemasta, on siinä mistä valita....
http://www.rokpafinland.org/
http://www.buddhalaisuus.fi/
http://www.helsinki.fi/~papinnie/buddhalaisuus.html
Varmuudella tiedetään valaistuneen lopullinen kuolema,parinirvana.
Luonnonkierto.Ei taivasta,ei helvettiä..
Aitoja luontokappaleita. - bugaboo
Munkki Thich Nhat Hahn;Ei kuolemaa ei pelkoa.
"Ei erillisen itsen" mietiskeleminen on yksi tapa kulkea syntymän ja kuoleman portin läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123710MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721944Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin821243Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33998Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778