Oman diagnoosini mukaan vas. jalan kantapäässä on luupiikki, eli kannan reuna kipeytyy kävellessä. Liikkeelle lähtö pistää huokailemaan kivusta ja liikkaamaan.Onko kenelläkään kotikonsteja vaivan parantamiseen? Särkylääkettä en haluaisi jatkuvasti käyttää.
luupiikki kantapäässä???
7
1667
Vastaukset
- timo m
Tuo vaiva ei ole varmaan tullut itsestään. Tuliko jonkin raskaamman suorituksen jälkeen (juoksulenkki tms)?
Kokeileppas hiukan voimistelua: makaa selälläsi, nosta kipeä jalka koukkuun (pidä käsillä kiinni reiden takaa) siten että sääriluu on vaakatasossa. Sitten pyöritä nilkkaa ulospäin 20 kertaa ja sisäänpäin saman verran. Ja sen jälkeen ojenna ja koukista nilkkaa ainakin 10 x. Toista myös toisella jalalla.
Sitten voit kokeilla vanhan ajan vaihtokylpyä: Laita toiseen pesuvatiin oikein kylmää vettä ja toiseen vatiin niin lämmintä kuin jalkasi sietää. Upota kipeä jalka lämpimään veteen noin 10 sekunniksi, sitten kylmään samaksi ajaksi ja jatka näin jonkin aikaa! Tee mieluusti vaikka kahdesti päivässä ja monena päivänä peräkkäin. Veteen voi lisätä myös suolaa, jolloin saat ainakin hyvän jalkakylvyn.
Vaikka oire on nimenomaan kantapään alueella, sen aiheuttaja voi olla muualla ja johtua jalan nivelten asennoista. Pelkästään lantion asennon muuttaminen (esim pakaroita jännittämällä) muuttaa mm. lonkkien asentoa ja tämä muuttaa polvien asentoa, mikä muuttaa nilkkojen asentoa, mikä vaikuttaa jalkaterien asentoon. :-)
Jos siis oireen hoito ei ala tuottamaan tulosta, kannattaisi varmaan hakea apua kodin seinien ulkopuolelta!
Omaan kantapään (huom, ei "luupiikki", vaan akillesjänne) kipuun auttoi ekalla kerralla kortisonipiikki, mutta toisen kantapään vastaavaan vaivaan se ei auttanut lainkaan. Vaiva helpotti, kun teippasin jalkaa kolmen vuoden ajan(!!!). Sittemmin urheilun vähentämisen myötä vaiva katosi eikä ole tullut takaisin.- llllppppp
itsellä on auttanut venyttelyt esim. kynnyksellä tai rappusella päkiöiden varassa kantapäätä/akillesjännettä venyttäen, tulehduskipulääkekuurit,kantapäiden alle kenkiin silikoni tms. pehmusteet esim. instrusta, sisällä ei sukkasillaan oloa vaan kengissä joissa pieni korko, yölastoista saatu hyviä kokemuksia myös, rasituksen välttäminen ja aikakin tekee tehtävänsä. netistä löytyy ohjeita esim. googlettamalla: plantaari faskiitti
- plantaarifaskiitti
llllppppp kirjoitti:
itsellä on auttanut venyttelyt esim. kynnyksellä tai rappusella päkiöiden varassa kantapäätä/akillesjännettä venyttäen, tulehduskipulääkekuurit,kantapäiden alle kenkiin silikoni tms. pehmusteet esim. instrusta, sisällä ei sukkasillaan oloa vaan kengissä joissa pieni korko, yölastoista saatu hyviä kokemuksia myös, rasituksen välttäminen ja aikakin tekee tehtävänsä. netistä löytyy ohjeita esim. googlettamalla: plantaari faskiitti
plantar fasciitis ja akillesjänteen kiputilat
http://www.turuntukikohta.fi/plantaarif.html
Ihan käypäsiä neuvoja. Venytys, yölasta, silicon kantakuppi. - Golfpallo
Minä hoidin niin että istuin tuolilla ja pyörittelin kovaa palloa jalkapohjan alla ja venyttelin kireää lihasta siellä.Myös pohjelihaksen venyttely auttaa.Siellä jalkapohjassa ei ole oikeasti mitään luupiikkiä vaan kiinnityslihasten tulehdustila.Hyvää jatkoa!
- Spon
Golfpallo kirjoitti:
Minä hoidin niin että istuin tuolilla ja pyörittelin kovaa palloa jalkapohjan alla ja venyttelin kireää lihasta siellä.Myös pohjelihaksen venyttely auttaa.Siellä jalkapohjassa ei ole oikeasti mitään luupiikkiä vaan kiinnityslihasten tulehdustila.Hyvää jatkoa!
Pitkäaikainen tukehdus voi aiheuttaa ns "luupiikin", minulla sellainen spon löytyi röntgenkuvassa. Avuksi voi ottaa myös "sukan", joka ylettyy polveen asti ja sillä hieman nostetaan varpaita ylöspäin remmin avulla. Se maksaa kyllä muutaman kympin, mutta on yölastaa miellyttävämpi.
- aloittaja
kaikille vinkeistä. Vaiva alkaa hellittää, ihan saaduilla kotikonsteilla.
- jalka irti
Olen kärsinyt plantaari faskiitista jo 10 kk. Jalka on kuvattu röntgenissä ja selvä luupiikki havaittu. Hoidoksi venytyksiä, korkokengät, silikoonipohjalliset kantapään alle kenkiin, kylmähoitoa ja tulehduskipu lääkkeet. Ei auttanut, joten 2 kk kuluttua kortisoonipistos. Auttoi 3 kk ajaksi kunnes taas alkoi kipu. 2 krt lisää kortisoonia, ei mitän apua tällä kertaa. Enempää ei voinut antaa.
Kävin itse vuokraamassa yölastan jota olen nyt pitänyt 2 viikkoa. Ei ole ainakaan vielä helpottanut. Meinaan vielä jatkaa 4-6 viikkoa yölastan pitämistä ja muita hoitoja. Sit jos ei auta niin pitänee vaatia erikoislääkärille aikaa ja fysioterapiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799