Puhallusvillaa itse seiniin...

Nimetön

Eli olen villoittamassa hirsitaloa ja ajattelin itse vuokrata sellaisen puhallusvillakoneen..koska on kiinnostusta kokeilla miten se toimii ja muutenkin kiinnostusta kaikkeen uuteen. Sellaisella koneella vain ei pysty suorittamaan sitä puhallusta pystykoolattuun seinään koska se tarvitsisi olla sellainen märkäpuhallus. Mutta onnistuukohan se silläkeinoin että laittaa aina ensin kierroksen tervapaperia seinään ja sitten puhaltaa sen täyteen puhallusvillaa..ja taas uusi paperi jne. Onnistuukohan tuo..onkohan kellään kokemusta? sitten ei tarvitsisi sitä märkäpuhallusta lainkaan laittaa..olisikos tuo parempi vaihtoehto. Tiedän toki että tuo on huomattavasti työläämpi vaihtoehto mutta eipä tässä kovin kiire ole..kertokaa toki mielipiteenne??

19

11831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse laitoin

      Normaalin palavillan, mutta kyllä kai se puhaltamallakin pysyy, myös ilman sen tervapaperin laittoa.

      Kiinnostaa tietää, että mitä laitat sisäverhousmateriaaliksi? Joku hengittävä materiaali? Käykö lastulevy, ei kai sekään kovin hengittävä ole? Mites tervapaperi/gyproc yhditelmä, tuleeko ongelmia ajan kanssa? Joku muu?

      Olen kysellut tätä rautakaupoista mutta hirsirakentamistietoa ei joka paikassa ole.

    • wintermix

      jos sittekin antaisit ammattimiesten asentaa ,sinä aikana kun sinä jahkaat asiaa on pojat tehneet hyvän työn sinulle ,varmasti oikein
      aika edullisesti,javoithan sinä siinä sivussa hieman osallistua puhallukseen olemalla päällysmies.

      • ReinoV

        Tervehdys,

        Meidän rintamamiestaloon laitettiin juuri puhallusvilla yläpohjaan sekä yläkerran seiniin. Yläpohjaan laitettiin ns. kotelopuhalluksena ( Helsingin kaupunki ei hyväksy kiinteistössään tuollaista työmenetelmää) ja seiniin puhallettiin ns. märkäpuhalluksena. Katosta ei ole mitään varmuutta kuinka tiivis tuli ja seinillä villat on "valuneet" siis vaakakoolauksen ja villan välissä on suora yhteys tuulensuojalevyyn. Lisäksi löytyi onkaloita seinien ja katon liittymistä. Nyt ollaan odotettu kuukausi, että tekijä tulee paikkaamaan reijät.
        En voi suositella kenellekkään puhallusvillaa laitettavaksi kotiinsa.....kuinkahan ne kolme muuta taloa, jotka "käsiteltiin" samana päivänä?


    • Nimetön

      ...juu siis ymmärrän miksi sanotte että antakaa ammattilaisen laittaa...mutta voin puolustella sen verran että olen kuukauden tässä yrittänyt sitä "ammattilaista" saada mutta heillä tuntuu olevan kovin kiire..ja yksi firma ei edes puhalla seiniin..ja eräs virma ei ilmeisesti ole kovin kiinnostunut laittamaan noin pientä mökkiä..kyse on 90 neliöisestä hirsimökistä. Siksi ajattelin että jos vaikka tässä odotellessa alkaisin itse laittamaan koska olisi se villa kiva jo pikkyhiljaa saada sinne seiniin. Eli kysyntä on varmaan aika kova noilla puhallusvilla miehillä...viikolla 13:sta saisin yhden firman tulemaan...eli olisi minulla itselläni tuossa aikaa puhalella vaikka kestäisikin pari päivää! 6:lta firmalta olen kysynyt. Siksi vain ajattelin että voisin itsekkin laittaa jos vain saisin tuohon seinään sen jotenkin laitettua. Seinämateriaalina on hirsipaneeli.

      • texmex

        puhallutin juuri oikein hankalan yläpohjaalueen ,14m2 pari viikkoa täyty jonottaa,.riippuu varmaan missä asuu ,kuinka kauan joutuu odotteleen,


      • "puhallusvilla Mies"

        Tähän aikaan vuodesta ei ole kellään "puhallusvilla miehillä" 4 viikon jonoa!
        SE ON FAKTA!
        Mutta jos haluat itse puhaltaa se onnistuu jos muistat muutaman asian.Älä käytä tervapaperia vaan vahvistettua Ilmansulkupaperia.Kun puhallat säädä koneen ilmanpaine maksimiin,pidä ylä osassa
        tukkoa ettei paine pääse karkaamaan ylöspäin.Kun olet saanut puhallettua paina villaa vielä käsin
        tiukempaan,sinun tulisi saada m3 painoksi n.60kg.
        Nyt puhutaan tietysti puukuitu eristeistä eli esim.Ekovilla,Termex.Mitään muuta villaa ei voi suositella ns.hirsitaloon.
        Suosittelen kuitenkin ottamaan ns.ammattimiehet tekemään koska silloin takuut ym.muut asiat kunnossa kun vaan katsot että on "oikea firma" eli tekee virallisesti.


      • Nimetön
        "puhallusvilla Mies" kirjoitti:

        Tähän aikaan vuodesta ei ole kellään "puhallusvilla miehillä" 4 viikon jonoa!
        SE ON FAKTA!
        Mutta jos haluat itse puhaltaa se onnistuu jos muistat muutaman asian.Älä käytä tervapaperia vaan vahvistettua Ilmansulkupaperia.Kun puhallat säädä koneen ilmanpaine maksimiin,pidä ylä osassa
        tukkoa ettei paine pääse karkaamaan ylöspäin.Kun olet saanut puhallettua paina villaa vielä käsin
        tiukempaan,sinun tulisi saada m3 painoksi n.60kg.
        Nyt puhutaan tietysti puukuitu eristeistä eli esim.Ekovilla,Termex.Mitään muuta villaa ei voi suositella ns.hirsitaloon.
        Suosittelen kuitenkin ottamaan ns.ammattimiehet tekemään koska silloin takuut ym.muut asiat kunnossa kun vaan katsot että on "oikea firma" eli tekee virallisesti.

        Kerro toki mikä firma tulisi mahdollisen nopeasti puhaltamaan täällä varsinais-suomessa? Olen todella yrittänyt saada miehiä kiinni....olen soittanut jopa hieman kauemmaskin mutta siellä sanotaa aina että varsinais-suomi ei kuulu heidän toimialueeseen.
        Otan kyllä mielelläni vinkkejä vastaan koska ei minulla kauhea hinku ole itse villoittaa...ajattelin vain että voisin käyttää tuon odottamis ajan vain hyödykseni jotenkin.
        Ja kiitos kuitenkin noista vinkeistä jotka annoit...


      • lehmä

        Ystäväni Porvoon lähellä teetti taloonsa puhaltamalla seinät selluvillalla tuli susi. puhallusvillaan tuli vettä niin paljon että se alkoi homehtua. pinta oli ½ vuotta ilman sisävuorausta, tarkastajat kävi asennusyrityksen puolesta katsomassa koska voi tehdä sisäpinnän, kun lupa tuli ja sisäpinta tehtiin mdf paneelilla, muutaman viikon päästä kaikki paneelit paisuivat ulos, piti purkaa muutama sata neliötä rikkinäistä mdf lautaa pois repiä kaikki puhallusvillla pois joka oli homeessa ja edelleen märkää. ei muuta kuin kaatopaikalle, nyt 3 vuoden kulutta vielä käydään oikeutta kuka tämän kaiken maksaa.


      • J
        lehmä kirjoitti:

        Ystäväni Porvoon lähellä teetti taloonsa puhaltamalla seinät selluvillalla tuli susi. puhallusvillaan tuli vettä niin paljon että se alkoi homehtua. pinta oli ½ vuotta ilman sisävuorausta, tarkastajat kävi asennusyrityksen puolesta katsomassa koska voi tehdä sisäpinnän, kun lupa tuli ja sisäpinta tehtiin mdf paneelilla, muutaman viikon päästä kaikki paneelit paisuivat ulos, piti purkaa muutama sata neliötä rikkinäistä mdf lautaa pois repiä kaikki puhallusvillla pois joka oli homeessa ja edelleen märkää. ei muuta kuin kaatopaikalle, nyt 3 vuoden kulutta vielä käydään oikeutta kuka tämän kaiken maksaa.

        Tässä tiedoksi Knauf-insulationin kehittämä puhallusvilla seiniin. täysin kuivana tehtävä puhallus eikä mitään ylimääräistä. Kannattaa tutustua: www.knaufinsulation.fi --> perimeter plus ja sieltä katsoa video. Suomessa urakoitu ja kehuttu tuote vuodesta 2009 alkuvuosi.


      • VaiAmmattimiehiä
        lehmä kirjoitti:

        Ystäväni Porvoon lähellä teetti taloonsa puhaltamalla seinät selluvillalla tuli susi. puhallusvillaan tuli vettä niin paljon että se alkoi homehtua. pinta oli ½ vuotta ilman sisävuorausta, tarkastajat kävi asennusyrityksen puolesta katsomassa koska voi tehdä sisäpinnän, kun lupa tuli ja sisäpinta tehtiin mdf paneelilla, muutaman viikon päästä kaikki paneelit paisuivat ulos, piti purkaa muutama sata neliötä rikkinäistä mdf lautaa pois repiä kaikki puhallusvillla pois joka oli homeessa ja edelleen märkää. ei muuta kuin kaatopaikalle, nyt 3 vuoden kulutta vielä käydään oikeutta kuka tämän kaiken maksaa.

        Mitenkähän on käynyt tässä selluvillajutussa. Samanlaisia kokemuksia itsellänikin. Oikeuteen olisi nämä vuosikymmenien ammattitaidolla puhaltajat pitänyt viedä, mutta kun firma ja äijä on varattomia, ei se paljon lämmitä riitely. Älkää hyvät ihmiset märkänä puhaltako seiniin!!! Ekovillalla ns. kuivapuhallus, mutta sekin kysenalaista. Jos taas puhalletaan kankaan läpi seiniin, se on vaikeaa saada niin ettei tavara painu!


      • Anonyymi

        Laita styroksiis einiin halpaa ja hyvää ja hengittävää


    • hommaan ryhtyä

      Kerrot ettei sinulla ole kovin kiire ja toisaalta valitat, että puhallusvillafirmoilla on niin kiire. Kumpi tässä on nyt se oikea asia. Onko sinulla kiire vai ei?

      Puhallusvilla on ainoa oikea ja järkevä tapa eristää hirsitalo ainakin jos se on vanha. Koolauksen alle et saa mitään muuta eristettä laitettua asianmukaisesti.

      Ainoa järkevä tapa on laitattaa (ei siis laittaa) oikea seinäpuhallusvilla alan ammattilaisilla. Puhallusvillaeristeestä ei tule hyvä jos yrität äheltää sitä itse tuolla kirjoittamallasi tavalla. Ammattilainen käyttää liimapitoista villaa joka todella pysyy seinässä. Sen päälle sitten ilmansulkupaperi (vahvistettu).

      Meillä oli kohteena n. 80 m2:n talon seinät. Aikaa itse työhön meni noin viisi tuntia ja odotukseen pari viikkoa. Tekijänä Ekovilla. Paikka Etelä-Pohjanmaa.

      • Nimetön

        Eli jospa sitten kysyn uudestaan...en ole täällä nyt keskustelemassa kiireistani..vaan ihan mielenkiinnolla vain kysyin että onko joku muu joskus puhaltanut kertomallani tyylillä seinään villaa...eli ensin paperi ja sitten villaa? Sitä täällä oikeestaan olin kysymässä...jotenkin keksustelu menee vain villamiehiin ja ammattilaisiin.


      • tekijä_b
        Nimetön kirjoitti:

        Eli jospa sitten kysyn uudestaan...en ole täällä nyt keskustelemassa kiireistani..vaan ihan mielenkiinnolla vain kysyin että onko joku muu joskus puhaltanut kertomallani tyylillä seinään villaa...eli ensin paperi ja sitten villaa? Sitä täällä oikeestaan olin kysymässä...jotenkin keksustelu menee vain villamiehiin ja ammattilaisiin.

        Kyllähän se onnistuu noinkin mutta konetta ei kannata käyttää.
        Eli:
        1. Paperi (verkkovahvistettu, ei tervapaperi) paikalleen, n. 600 mm kerrallaan korkeussuunnassa
        2. Paperin tuenta esim. vanerilevyllä, h=600, heppikiinnitys ruuveilla
        3. villan survominen suoraan säkistä tai saaviin ja vispiläsekoitus jottei ole niin paakkuista
        4. minimi 65 kg /m3 jottei painu


    • Miksi?..

      Itse en kelpuuta hirttä kuin kesämökin seinään, mutta jos sellaisen haluaa kodikseen, niin miksi ihmeessä käyttäisit puhallusvillaa? Levyvilla on helpompi laittaa ja eristää paremmin ja on laittaessa kuivaa, eli ei homehdu.

    • Remontoijake

      Lapinläänin alueella on hyvä puhallusvilloitus yritys, josta itslläni on ainakin hyviä kokemuksia. Yrityksellä myös kotisivut josta näkee mm. mitä ne tarjoaa. www.saneerauspalveluhaatyla.fi

    • uteluontää

      Miten villa saadaan puhallettua hirren sisään? Pitääkö hirret olla onttoja?

      • apinaa_koijataan

        Siellä hirsikehikon keskellä on tosiaan ontto tila, jonne villa puhalletaan. Sitten kaivetaan villaan kolo ja paperoidaan sienät. Hyörysulkua ei laiteta ja villa kun on hyvä eriste, saadaan hirsien lämpötila laskemaan aiempaa alemmaksi ja kosteus kertymään niihin.

        Kaikkihan muistavat, että hirsi itsessään on sekä eriste että riittävän tehokas kosteussulku (vesihöyryn vastus niin suuri suhteessä lämmönvastukseen, ettei materiaalin sisälle synny kastepistettä) eli rakenne on kosteusteknisesti toimiva ja turvallinen. Vaan sotavuosien jälkeen taisi olla pulaa tuhdeista hirsistä, joten pula-ajan ratkaisuna käytettiin kosteusteksinesti PÄVI suunniteltu rakennetta, jossa on ulkopinnassa kaksinkertainen ja sisäpinnassa yksinkertainen laudoitus (= jonkinlainen kosteussulku) ja eristeenä sahanpurua. Tätä meille edelleen yritetään myydä aidon umpihirren veroisena ratkaisuna.

        Vaan kun puru on eristeenä aika kehno, niin nykypäivän versio on käyttää booraksilla (myrkky) kyllästettyä ekovillaa. Se on ominaisuuksiltaan paljon lähempänä perinteistä lasi/mineraalivillaa, mutta mielikuvamarkkinointi vertaa puruun, joka taas on herkkäuskoiseille ja laskutadottimille myyty tuhdin hirren korvikkeena.


    • Anonyymi

      lorotat puutarhaletkusta vettä puhalluskoneeseen villan joukkoon ( n. 1L/säkki) ja tuuttaat täydellä paineella seinään niin sillä tavalla saat märkäpuhallettua itse

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe