Ragdoll - kuinka allergisoiva?

mimmikka

Hei!

Onko jollain kokemuksia Ragdolleista ja kuinka allergisoivia ne ovat?
Olemme hankkimassa Ragdollia, ja olen lievästi kissoille allerginen.

Myös muu tieto Ragdoilleista on oikein tervetullutta! :-)

16

8134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergisille

      Älä ota kissaa jos olet vähänkin allerginen, se voi pahentua astmaksi ja sitten kissa joutuu kiertoon..ellet sitten sovi kasvattajan kanssa että kissan voi ns palauttaa hänelle...

    • tipuliinukka

      Se toki riippuu sinun fysiikastasi.
      Siskoni oli myös lievästi allerginen kisuille. Hän kuitenkin otti itselleen kissan. Se siis on ihan maatiainen. Nyt hänellä ei ole enää mitään oireita, jos ei pientä nuhaa siis lasketa. Se ei kuitenkaan ole häiritsevä. :)
      Kyllä sinä siihen totut kun altistat itsesi jatkuvalle kissan hilseelle. Varmasti en tietystikään voi sanoa, mutta en usko oireita tulevan jos allergiasi on lievää?!

      Ragdolleista löytyy tietoa vaikka täältä
      >>>
      http://www.finragdolls.net/

    • löytyy

      meillä koton asustaa ragdoll. Mitä mahtavin kissa. Aina on tiskaamassa ja auttamassa siivous puuhissa.
      Ragdollilta karvaa lähtee aikas tavalla, joten allergiaa voi ilmetä. Sinun kannattasi mennä jongun kasvattjan luokse tutustumaan kissoihin ja katsoa saatko minkään laisia oireita. Jos oireita ei ilmene kannattaa ragdoll ottaa. Meidän kisu tykkää olla omissa olissaan ja rotu on rauhallinen, mutta leikkiä jaksaa aina.
      Toivottavasti oireita ei ilmene ja saisitte uuden perheenjäsenen. :)

      • vaan..

        se hilse ja eritteet (sylki, virtsa)
        Eli karvan pituudella tai paljonko sitä karvaa lähtee, ei juurikaan ole merkitystä.

        Karvaa ei tosin kuulu paljoa lähteä, kannattaa tarkistaa ruokavalio..


    • ei voi sanoa,

      että se olisi enemmän tai vähemmän allergisoiva. Allergeenien rakenne vaihtelee rodun sisälläkin, joten samasta pentueestakin tulevilla yksilöillä on eroja. Yksi voi soipia yhdelle ja toinen toiselle, tai sitten ei kenelleekään allergiselle...

      En lähtisi itseäni rikkomaan (henkiseti enkä fyysisesti) tietoiseti ottamalla allergiaperheeseen allergian aiheuttajaa.

    • tuli

      Hengityksen vinkumista ja allergia-arvot oli yli 100. Piti etsiä Ragdollille uusi koti. Lääkäri kehotti. Ehdottomasti pois kissat. Voi tapahtua vaikka menehtyminen.

      • tiiteritot

        Meillä kolme ragdollia eikä kenestäkään lähde karvaa juurikaan, ainakaan verrattuna kotikissoihin joita meillä on ollut perheessäni koko elämä. Koti pysyy hyvion siistinä näiden kanssa. mahtava rotu ja kaikki oikeita halipula kisuja.

        Mutta ehdottomati käyt tutustumassa kasvattajalla ja istuskelemassa siellä, että jos allergia vaivaa niin ei kisua...

        Itsestäni tuntuu välillä että johtuukohan allergiasta kun silmät ja nenä vuotaa ajoittain...mut "kieltäydyn" uskomasta koska meillä aina ollut kisuja...ja sitäpaitsi vaikka mulla todettaisiin astma niin kisuista en luovu ikinä.

        Ovat minun elämäni ja kuolisin ikävään ilman niitä.


      • Milka
        tiiteritot kirjoitti:

        Meillä kolme ragdollia eikä kenestäkään lähde karvaa juurikaan, ainakaan verrattuna kotikissoihin joita meillä on ollut perheessäni koko elämä. Koti pysyy hyvion siistinä näiden kanssa. mahtava rotu ja kaikki oikeita halipula kisuja.

        Mutta ehdottomati käyt tutustumassa kasvattajalla ja istuskelemassa siellä, että jos allergia vaivaa niin ei kisua...

        Itsestäni tuntuu välillä että johtuukohan allergiasta kun silmät ja nenä vuotaa ajoittain...mut "kieltäydyn" uskomasta koska meillä aina ollut kisuja...ja sitäpaitsi vaikka mulla todettaisiin astma niin kisuista en luovu ikinä.

        Ovat minun elämäni ja kuolisin ikävään ilman niitä.

        Itse olen siitepöly allerginen ja allergia lääkkeillä ollut jo kohta 20 v.
        poskiontelotulehdukset vuosittaisina riesoina siitepölyaikaan juuri tähän aikaan keväällä.

        Mutta aina minulla on ollut lemmikkejä, kissoja, akvaario, jyrsijöitä ja olen myös muiden eläinten kanssa tekemisissä usein.

        Myös lähipiirissäni on astmaa useammillakin ihmisillä (piippu ja tabletti lääkitykset) ja silti heillä on koiria ja kissoja?!
        -eivätkä ne aiheuta sen enempää oirehtimista kun muutenkaan "normi"astman lisäksi?

        Mutta kannattaa teettää varsinaiset erityis allergia testit kissalle, ennenkuin sen hankkii?

        itselläni ei ole todettu kun siitepölyallergia, ei allergiaa elämille.

        Mieheni on koirille allerginen, mutta sekin riippuu rodusta ja turkin (ihon?)laadusta.
        Toiset kutittavat ja punoittavat heti silmiä, toisista roduista ei tule mitään oireita vaikka olisi jatkuvasti tekemisissä?!


      • Anonyymi
        Milka kirjoitti:

        Itse olen siitepöly allerginen ja allergia lääkkeillä ollut jo kohta 20 v.
        poskiontelotulehdukset vuosittaisina riesoina siitepölyaikaan juuri tähän aikaan keväällä.

        Mutta aina minulla on ollut lemmikkejä, kissoja, akvaario, jyrsijöitä ja olen myös muiden eläinten kanssa tekemisissä usein.

        Myös lähipiirissäni on astmaa useammillakin ihmisillä (piippu ja tabletti lääkitykset) ja silti heillä on koiria ja kissoja?!
        -eivätkä ne aiheuta sen enempää oirehtimista kun muutenkaan "normi"astman lisäksi?

        Mutta kannattaa teettää varsinaiset erityis allergia testit kissalle, ennenkuin sen hankkii?

        itselläni ei ole todettu kun siitepölyallergia, ei allergiaa elämille.

        Mieheni on koirille allerginen, mutta sekin riippuu rodusta ja turkin (ihon?)laadusta.
        Toiset kutittavat ja punoittavat heti silmiä, toisista roduista ei tule mitään oireita vaikka olisi jatkuvasti tekemisissä?!

        Entäpä …. Jos oireet tulevat juurikin niistä eläimistä?

        Joo. Kannattaa käydä kissankasvattajien luona tai kattiperheissä. Huomaat kyllä reagoitko.
        Niissä on tosi paljon eroja eri rotujen välillä.


    • Hmm......

      Hmm....

    • räsymamma

      Vanha keskustelu, mutta näitä allergia-asioita monesti kysellään niin lisään lusikkani soppaan.

      Mulla on ragdoll, poikaystävä on kissoille allerginen mutta ei saa kovin helpolla reaktiota luonani oleskellessaan. Vain jos hölmönä on rapsutellut kissaa ja sitten lääsii saman tien kasvojaan niin rupeaa silmät punottaa...:D Joskus aamuisin sanoo että kurkkua saattaa vähän kutittaa, hyvin hyvin harvoin on ilmennyt vähän ihottumaakin. Mutta siihen nähden miten paljon aikaa hän luonani viettää, allergisoi tosi vähän. Hän myös inhoaa lääkkeiden ottamista eli ei syö allergialääkettä säännöllisesti, joskus harvoin nappaa yhden jos kurkkua häiritsevän paljon kutittaa. Sanoo siedätyshoitavansa itseään kun tietää että minä ja kisu ollaan pakettitarjous...:D

      Sitten taas naispuolisista ystävistäni kolme kissa-allergikkoa ei voi käydä kotonani kuin korkeintaan vartin kääntymässä, reaktiot ovat pikaisia ja voimakkaita. Ei auta allergialääkkeen ottokaan riittävästi jotta voisivat hengata luonani ihan rennosti.

      Allergiat on todella yksilökohtaisia, mutta ei kannata allergikon omaksi ottaa kissaa jos on vähänkään epävarmaa saako kissa luotasi kodin loppuiäksi. Harmi kyllä :/ Mutta ei ole eläimelle eikä omistajalle reilua tai kivaa joutua luopumaan syystä joka on jo ennen eläimen hankkimista tiedossa.

    • Riepu100

      Olen kuullut tapauksista, joissa allergian lähde onkin ollut kissanhiekka ja/tai siitä lähtevä pöly...

      • Vuoden trolli......

        Älä trollaa....
        Muka kissanhiekalle allerginen, muttei kissalle....


        Vuoden vitsi.


      • trollin vuosi
        Vuoden trolli...... kirjoitti:

        Älä trollaa....
        Muka kissanhiekalle allerginen, muttei kissalle....


        Vuoden vitsi.

        Miksi ei voisi olla allerginen hiekalle vaan ei kissoille? Allergia ei tarkoita, että henkilö on kaikelle allergisoivalle allerginen. Jokaisella allergisella on oma proteiininsa mille on allerginen ja se sitten aiheuttaa oireet. Ei koivuallergikkokaan välttämättä oirehdi kissoille ollenkaan tai ruoka-aineallergikko pölylle. Koivuallergikko oirehtii siitepölyaikaan, muttei välttämättä muuna aikana vuodesta.

        Osa astmaatikoistakin pystyy elämään lemmikkien kanssa ja joidenkin kohdalla tehdään jopa siedätyshoitoa jotta voivat jatkossakin harjoittaa ammattiaan. Esim. eläinlääkäreitä tiedän useampia joille on siedätyshoitoa annettu.

        Osa maatilojen ihmisistä on allergisia viljapölylle tai heinäkasvien homepölylle, muttei eläimille. Itse olen allerginen nikkelille mutten ole koskaan saanut oireita kissoista, en niiden hiekoista en koivusta enkä mistään ruoka-aineista.

        Tiedän kissakasvattajia jotka on tutkituttaneet itsensä oireiden ilmettyä ja todellakin on olemassa tietoa siitä, että syy ei ollut kissat vaan hiekkapöly. Hiekan vaihto toiseen ja oireet katosivat.


    • Voipi olla hiekka

      Ei se ehkä allergisoi mutta voi aiheuttaa samanlaisia oireita; nenää kutittaa, yskittää ja silmät punoittaa.

    • Ei oireita

      Olen ollut aikoinaan allerginen kissoille, mutta en enää. Meillä Ragdoll ja Persialainen exotic. Ei mitään oireita kummastakaan! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1230
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      967
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      890
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      787
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe