Yamaha 100 kokemuksia

rtg

Onko kellään kokemuksia uudesta Yamahan 100 hevosvoiman 4T moottorista? Onko hyvä ja kestävä moottori? Pärjääkö kulutuksessa esim. Hondalle?

Tulee Fasters 555 veneen perään ja siinä suositus 70-115 HP. Olin ensin Evirnuden 115 kannalla (300h huoltovapaus) mutta sitten kävikin ilmi, että siinä on ulkoinen öljytankki! Evinruden 90 HP mallissa öljysäiliö on vielä kopan sisällä. Koska tuo 90 HP Evari on taas astetta liian pieni Fastersiin, niin olen päätymässä Yamaha 100 malliin. Se on melko kevyt 170 kg ja voisi olla hyvä kompromissi. Mitäs tuumitte?

25

11589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltovapaa mies

      ulkoinen öljytankki on kätevä käytössä !!!!
      - - siis hyvä !!!

    • Evari..

      Suoritus kyvyn puolesta toi 100 yammu ei varmaan pärjää 90 E-Tecille, mutta yammu on 4T ja uistelut pelaa sillä varmaan paremmin...

      Etappi vehkeeksi ajatte homma uudelleen...

      100 yammu on kyllä hyvä mysö. Ei E-Tec ole hassumpi myöskään.

    • Kokemusta on

      Hyvä moottori satku on,ei nelareiden kulutuksissa ole isoja eroja.
      suorituskyky e-tecin ja nelarin välillä on aika sama.

      Ottsin kyllä f100 yammun vielä uudelleekin.

      • Suorituskyky

        Kyllä se 2T kone kiihtyy ihan eri vauhtia kun 4T kone mutta kulkee samoja vauhteja...about...


    • on ollut

      F80 ja F100hv(samat koneet)on ollut 540kg veneessä,nopeudet 36-40s ,tyytyväinen olen ollut.Kulutus maltillinen.Yamaha F100 on siihen hyvä valinta.

      • rtg

        Tuon Fasters 555 "virallinen" kantavuus on 7 henkilöä. Mutta mitähän se käytännön kantavuus on tuolla 100 heppasella Yammulla? Jaksaa varmaan käytännössä saada plaaniin sen 4 henkilöä kamat? Bissekeissit kun painaa varsinkin juhannuksena ;o)

        Vertaan siihen kun aikaisemmin ollut Buster L 50 heppasella Hondalla ja 3 henkilöä tavarat oli siinä kyllä maximi kuorma. Oli muutenkin aika laiska kone (4T vm 97).


      • 50hv
        rtg kirjoitti:

        Tuon Fasters 555 "virallinen" kantavuus on 7 henkilöä. Mutta mitähän se käytännön kantavuus on tuolla 100 heppasella Yammulla? Jaksaa varmaan käytännössä saada plaaniin sen 4 henkilöä kamat? Bissekeissit kun painaa varsinkin juhannuksena ;o)

        Vertaan siihen kun aikaisemmin ollut Buster L 50 heppasella Hondalla ja 3 henkilöä tavarat oli siinä kyllä maximi kuorma. Oli muutenkin aika laiska kone (4T vm 97).

        vain kolme sylinteriä ja vähänyli 800cm/2.Yamaha 50hv 996/neljäsyl.


      • sopii_ja_e-tec_ok
        rtg kirjoitti:

        Tuon Fasters 555 "virallinen" kantavuus on 7 henkilöä. Mutta mitähän se käytännön kantavuus on tuolla 100 heppasella Yammulla? Jaksaa varmaan käytännössä saada plaaniin sen 4 henkilöä kamat? Bissekeissit kun painaa varsinkin juhannuksena ;o)

        Vertaan siihen kun aikaisemmin ollut Buster L 50 heppasella Hondalla ja 3 henkilöä tavarat oli siinä kyllä maximi kuorma. Oli muutenkin aika laiska kone (4T vm 97).

        50hp kone on liian pieni jos ajattelee enemmän kuin 3henkilöä. Kommentti oli siis ihan mitätön ja selkeästi sellaiselta jolla ei ole juurikaan veneistä kokemusta. Faster 100hp ja sopiva potkuri niin nousee kevyesti. Tietysti täytyy silloin kuormattamatoman huippunopeudesta hieman tinkiä. E-Tec on ihan hyvä ja pääset paljon pienemillä huoltomäärillä vs Yamaha.


    • jepskukkuu

      vaikkakin on kulunut jo 8v alkuperäisest'ä kysymyksestä, niin sen ajan olen ajellut tuollaisella moottorilla. Nyt siinä on yli 500h käyttötunnit eikä ole huollettu kuin kotona perusvuosihuollot. Jännitteensäädin kärähti ja jäimme 200m satamasta :) Se on ollut varsinainen vika. Trimmin asentoilmaisin on ollut jumissa alusta saakka. Ostin koneen kun sillä oli 50h ajettu. Ei voi sanoa kuin että hyvä moottori.

      • kärykäy

        Maajohto oli huonosti kiinni?


      • Laredof

        Sama homma täällä eli jännitteensäädin kärähti (tyyppivika, uudessa vika on Korjattu) muuten toiminut täysin ilman ongelmia. Kone on -99 mallia Yamaha aetl 100hp


      • Laredof
        Laredof kirjoitti:

        Sama homma täällä eli jännitteensäädin kärähti (tyyppivika, uudessa vika on Korjattu) muuten toiminut täysin ilman ongelmia. Kone on -99 mallia Yamaha aetl 100hp

        Siis uudessa osassa on vika korjattu


    • Rami-64

      Yamaha f100 on hyvä kone. Luotettava ja tehty kovaan käytöön.
      Itsellä kone ollut 10 vuottta.
      Ainoa vika on ollu jännitteensäätimen hajoaminen. Ilmeisesti tyyppivika.

    • Bower

      Sen verran kokemusta löytyy että yamaha on 4t koneista huonoiten vääntävä ja kovaruokaisin tosin yhtä kestävä kuin kilpailiansa, matka ajossa l/h on eroja useita litroja parhaimpiin (suzuki honda) suosittelen ehdottomasti df 100 suzukia haastaa myös kiihtyvyydessä 2t koneet. Kuutioita 2044 painoa vain 182 kg ominaisuuksista. jakoketju,välityssuhde,painopiste peräpeiliin,avaimeton käynnistys,laihaseos ynm...markkinoilta löytyy hieman kevyempiäkin koneita mutta kuutiot laskevat jotka on kuitenkin olennaisen tärkeitä kun vääntöä haetaan.

      • Saahansitähaastaa

        Jos vene on kevyt, voi nelitahtinenkin pyrkiä pullaa napustamaan, mutta kun kuormaa lisätään, niin auttamatta nelitahtiset jäävät laitaluvultaan kyntämään, kun kaksitahtiset E-tecit alkaa vauhtia lappamaan. Sehän on luonnonlaki, eikä niitä voi kumota.

        Sillä jos nelitahtinen ei pääse kuorman takia parhaimmalle vääntöalueelle, on aivan turha haastaa E-tecciä, joka taatusti vääntää joka potkunsa ansiosta paremmin. Ja kun saavuttaa pintaan nousu vauhdin, n 12 solmua bensankulutus putoaa dramaattisesti- verrattuna kyntämään jääneisiin nelitahtisiin, vaikka nimellisteho olisikin sama.


      • otapa_lääkkees
        Saahansitähaastaa kirjoitti:

        Jos vene on kevyt, voi nelitahtinenkin pyrkiä pullaa napustamaan, mutta kun kuormaa lisätään, niin auttamatta nelitahtiset jäävät laitaluvultaan kyntämään, kun kaksitahtiset E-tecit alkaa vauhtia lappamaan. Sehän on luonnonlaki, eikä niitä voi kumota.

        Sillä jos nelitahtinen ei pääse kuorman takia parhaimmalle vääntöalueelle, on aivan turha haastaa E-tecciä, joka taatusti vääntää joka potkunsa ansiosta paremmin. Ja kun saavuttaa pintaan nousu vauhdin, n 12 solmua bensankulutus putoaa dramaattisesti- verrattuna kyntämään jääneisiin nelitahtisiin, vaikka nimellisteho olisikin sama.

        Lääkitys taas jäänyt ottamatta?


      • Bower
        Saahansitähaastaa kirjoitti:

        Jos vene on kevyt, voi nelitahtinenkin pyrkiä pullaa napustamaan, mutta kun kuormaa lisätään, niin auttamatta nelitahtiset jäävät laitaluvultaan kyntämään, kun kaksitahtiset E-tecit alkaa vauhtia lappamaan. Sehän on luonnonlaki, eikä niitä voi kumota.

        Sillä jos nelitahtinen ei pääse kuorman takia parhaimmalle vääntöalueelle, on aivan turha haastaa E-tecciä, joka taatusti vääntää joka potkunsa ansiosta paremmin. Ja kun saavuttaa pintaan nousu vauhdin, n 12 solmua bensankulutus putoaa dramaattisesti- verrattuna kyntämään jääneisiin nelitahtisiin, vaikka nimellisteho olisikin sama.

        Vielä kerran ? eikun faktat ja testit pöytään eri merkkien välillä kulutus/päästöt. olen perännyt niitä e-tec hörhöltä useta kertoja niitä koskaan tänne saamatta kaikien nähtäväksi ! taitaa mielikuvitus tehdä tepposia, kaikissa vene kautta muissa lehdissä häviää 4t koneille kulutuksessa reilusti ainut missä voittaa on tyhjäkäynti.


      • pärjää

        Lue nyt lisää testejä niin huomaat että E-Tec pärjää ihan hyvin. Yamahat ovat viime vuosina muuten jääneet peräänpitäjiksi, eikä Hondakan tahdo enää uudistaa koneita riittävällä nopeudella.


      • Bower

        Kyllä minä tiedän että pärjää ihan hyvin, mutta joku e-tec hörhö väittää että se lyö kaikki 4t koneet ylivoimaisesti laudalta joka osa alueella. Senkin tiedän kokemuksesta että jammu on jäänyt kehityksen jalkoihin, honda ja suska on kehityksen kärki 4t koneissa jokainen voi lukea moottori kohtaiset tiedot tosin pitää hiukan olla perillä moottorista että ymmärtää niistä jotain.


      • ViehänNelarisi
        otapa_lääkkees kirjoitti:

        Lääkitys taas jäänyt ottamatta?

        kiihdytyskilpailuun, kun tapaat samanlaisella veneellä ja painolla varustetun veneen, jossa on nelarisi tehoinen E-tecci. Ja tule sitten kertomaan, miten kävi. , ja mittauta myös huippunopeus, ja bensankulutus . EIPÄ MULLA MUUTA.


      • Anonyymi
        pärjää kirjoitti:

        Lue nyt lisää testejä niin huomaat että E-Tec pärjää ihan hyvin. Yamahat ovat viime vuosina muuten jääneet peräänpitäjiksi, eikä Hondakan tahdo enää uudistaa koneita riittävällä nopeudella.

        Harvemmin näkee ammattikäytössä muita kuin jammuja ja ECU.n ohjelmoinnilla saa 15-19hp lisää alle viidensadan. Tänä muutama vuosi sitten uudistettu jammu kiihtyy todella hyvin. 700kg vene lähtee rivakasti. Siihen ohjelmointi ja teräspotkuri että pito riittää niin... ai ai.


      • Anonyymi
        ViehänNelarisi kirjoitti:

        kiihdytyskilpailuun, kun tapaat samanlaisella veneellä ja painolla varustetun veneen, jossa on nelarisi tehoinen E-tecci. Ja tule sitten kertomaan, miten kävi. , ja mittauta myös huippunopeus, ja bensankulutus . EIPÄ MULLA MUUTA.

        Työtahdithan sen voiman määrittää. Imu, puristus, työ ja poisto. Eri täysin eri kuin kaksitahti. Eihän krossipyöriäkään vertailla kumpi kiihtyy paremmin. Sehän tietää jo lapsikin


      • Anonyymi
        otapa_lääkkees kirjoitti:

        Lääkitys taas jäänyt ottamatta?

        Täällä on kaikki huijaritohtorit, niinkuin sinä.


    • pystakspusla

      Alkuperäinen kirjoitus oli vuodelta 2008 joten vm 2008 Yamaha F100 koneesta kokemus näin jälkikäteen: pystyakselin pusla kuivahtaa joka kesä jonka seurauksena juuri tässä vuosimallissa kone alkaa vinkumaan hiljaisilla kierroksilla heinäkuun tienoilla. Ei pitäisi olla vaarallista ja korjaantuu syyshuollossa avaamalla perä ja rasvaamalla pusla. Silti ärsyttävä "ominaisuus" omistajan kannalta, joka on korjattu myöhemmissä malleissa (eikä sitä ollut aiemmissa).

      • Anonyymi

        Hirveä homma joka kesä, että saa vinkumisen loppumaan. Minä poraisin kylkeen reiän, että saa pillillä painettua öljyä moiseen turattimeen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe