Reservin viirit ja mitalit

viiksekäs

Olen tässä viimeaikoina ajatellut kovasti, sillä minulla on vähän ongelmaa liittyen kunniamerkkeihin ja viireihin.

Minut on nimittäin kutsuttu erääseen kertausharjoitukseen keväällä, enkä oikein tiedä miten varustautua kunniamerkkien ja viirien osalta. Saanko laittaa kaikki saamani kunniamerkit (mm. maanpuolustusmitali ilman solkea) maastopuvun rintapieleen, vai mikähän on käytäntö? Entäpä viirit sitten?

Minulla on nimittäin useita maanpuolustusviirejä (mm. killat ja kerhot ovat myöntäneet) jotka pitää ilmentää sotilaspukuun. Myydäänköhän missään ns. viirisolkia, joita voi laittaa mitalin tapaan rintamukseen? Ainakaan MP-myymälästä ei löytynyt kun kävin kyselemässä.

Etenkin kertauksissa tulee erottaa ns. erikoismies ja normaali ressu, sillä pitäähän kouluttajienkin nähdä että osaa jo kaiken, eikä tarvitse turhaa opetusta. Minun mielestäni mitalien ja viirien käyttö on juuri siksi tärkeää.

16

1392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • POINTTI...

      Nimittäin minä olen paininut saman ongelman kanssa jo vuosia. Mitalit ja viirit saan jo kiinnitetyksi itse eräästä taktisesta varusteliikkeestä ( liikkeen pitäjä on muuten vanha SPOL ja erittäin tiukka, kova ja asiallinen mies ) hankkimaani taktiseen varusteliiviin. Tänä päivänä ongelman muodostavatkin lähinnä standaarit. Niiden kannattelu nimittäin hiukan rasittaa treenaamattomia käsiäni.

      Toimin useassa reseviläiskerhossa, -killassa, -seurassa ja -kuppikunnassa luottamuselimen seurustelu- upseerina. Kaikki varmasti ymmärtävät, että näitä toimintani hedelmiä on kertynyt paljon, mutta ei tietysti tarpeeksi.

      Juuri tämä onkin syy ja motivaatio jaksaa pidellä lippua ja näyttää naamaa eri yhteyksissä. Erityisessti preferoin tilaisuuksia, joissa paikalla on alan lehtiväkeä kameeroiden kanssa sekä kahvia ja pullaa. Kyseessä toki ovat varsin kevyet tehtävät, joten voimia riittää myös ansaitsemieni mitalien ja pystien kiillotamiselle.

      Maastoon en mene. Toki myöskään kenttätoiminnalla en käsiäni likaa. Onkin hämmästyttävää, että tästä huolimatta hallitsen kaiken Suomen Puolustusvoimissa ( myös Saksan- ) koulutettavan. Ja vieläpä paremmin, kuin aktiiviupseerit ja aliupseerit, jotka ovat saaneet työhönsä ihan koulutuksenkin.

      Lisäksi minä olen mm. sitä mieltä, että yksi hyvä tapa erottua ns. tavallisesta, koulutusta vielä tarvitsevasta "taistelijasta", on hankkia kaikki mahdolliset markkinoilla olevat varusteet itse. Omana tavoitteenani on, että taktisten varusteideni alta ei näkyisi lainkaan maastopuvun kangasta.

      Hankkimani varusteet ovat hiukan kalliita ja jonkun mielestä ehkä jopa tarpeettomia ( en nimittäin toki suostu edes teltassa yöpymiseen ). Tärkeämpää onkin vaan tiedostaa olevansa muita parempi.

      Edellinen hankintani olivat taktiset ja ballistiset aurinkolasit. Ne olivat hyvä hankinta. Varsinkin tähän kirkkaaseen vuodenaikaan. Seuraava ostos lienee terältään 80 cm pitkä, taktinen hengissäselviytymis-/ häräntappo-/ rambo- / erikois- / kurssi- / sissi- / häräntappo- / monitoimi- ramboerikoispuukko. Sillä voi tehdä mitä vaan, etenkin tappaa ja suorittaa muita samanlaisia erikoisjoukkojen tehtäviä.

      Varusmieskoulutukseltani olen sissi, SPOL, pioneeri, erikoisjääkäri ja kirjuri. Ainoa Suomessa, joka on saanut kyseisen taktisen erikoiskoulutuksen.

      Sodanajan sijoitukseni sain suhteillani junailtua tulenjohtokomentajaksi ( mikä lie virka, mutta komentaja kuulostaa hyvältä ). Kontaktiverkostoni on laaja.

      Sotilasarvoltani olen komentaja res. Vaadittavat kertausvuorokaudet sain täyteen jo 21- vuotiaana, kun osallistuin yhdelle makkaranpaisto ja käristys- kurssille. Lisäksi olen jättänyt saapumatta lukuisiin harjoituksiin. Ylennnykset ovat aina tulleet minimiajassa ja mikä minun mielestä mukavinta: automaattisesti. Kerran olin hieman huolissani tulevasta ylennyksestäni. Asia kuitenkin hoitui, kun soitin tuntemalleni esikuntaupseerille. Huomautin häntä asiasta ja muistutin ylentämään minut kapteeniksi. Näin sitten myös tapahtui.

      Kerran, kun olin taktisessa korkeassa polviasenossa, niin jalka puutui.
      Nyt se on jo parempi.

      • Pottiskorpraali

        Sana hallussa. Nostomies repes totaalisesti. Tälläisiä miehiä isänmaa tarvitsee.


      • onlippuuviiriiklitterii
        Pottiskorpraali kirjoitti:

        Sana hallussa. Nostomies repes totaalisesti. Tälläisiä miehiä isänmaa tarvitsee.

        No kultatuolissa kait nuinkin kunnostautunut reserviläinen kertauksissa kannetaan ja kadehtitaan.


    • kenraalieversti

      Eikö ole muuten kumma kuinka esim. junan ravintolavaunussa jokainen vastaantulija on reservin majuri, -tai vähintään aikoinaan pyydettiin AUKkiin muttei viitsinyt mennä?
      (Ja rk-ammunnoissa osui aina kaikki kymppiin..)

      • häipyikuinpierusaharaan

        Ja oli aina juttuporukan ylempiarvoisin siihen asti kunnes sattui vaunuun tulemaan aktiiviupseeri virkapuku päällä!


    • Pst81

      Viirit ommellaan maastopuvun sekämykseen, myöntämis järjestyksessä.
      Viirien jalustat on kuljetettava mukana repussa. Hapsuilla varustetut viirit ommellaan olkapäihin, puvun ollessa päällä. Käyttää voi myös viimeistely naulainta.

      • muutakoreppukauppaanmars

        Tämä on kyllä mainio neuvo,itsekkin saman asian kanssa paininut.


    • Kakkosnelosta

      Kuinka kujalla nää tyypit oikeesti onkaan? En silti ihan satasella jaksa uskoa että tuo on kirjoitettu tosissaan, täytyy olla joku savolaisukko ketunhäntä kainalossaan. Jos taas tää on totta niin voin sanoa että kaikki on menetetty ja ihmiskunta ei ansaitse kuin laajamittaisen ydinsodan. Evoluutio on päätösvaiheessaan.

    • killuttimet.kaulassa

      Loistavasti avattu provo!

      • Viirituusiokäyttöön

        Eivätpä viirit jää pölyttymään kaapin päälle. Kyllä parista viiristä voi tehdä lisäksi suikkalakin site, että hapsut roikkuu takakaljun päällä.


    • ansioistasaadut

      Ei kertausharjoitukseen laiteta mitään mitaleja,paitsi jos siellä saadaan niin se kiinnitetään rintapielukseen.Katso Puolustusvoimien sivut siellä löytyy ohjeet mitä milloinkin ja mihin sekä miten.Pääsääntöisesti jos tulee virallinen kutsu niin siinä on mainittu asuste sekä muu rekvisiitta.Anna viirien olla olohuoneen vitriinissä.

      • specops-fin

        Huomaa kyllä että olet joku sivari, et tiedä tästä asiasta mitään. Kertauksissa on luonnollisestikin tarkoitus erottua varusmiehistä, joten kaikki kunniamerkit on saatava näkyville. Erityisesti kultainen ampujanmerkki ja suunnistusmerkki. Sitten kasvatetaan vielä kunnon sissiparta, että kaikki varmasti huomaavat kyseen olevan erikoisjoukoista.

        http://special-operations.tumblr.com/post/115828240413/fear-the-beard


      • pääpystyynehkäjoskus
        specops-fin kirjoitti:

        Huomaa kyllä että olet joku sivari, et tiedä tästä asiasta mitään. Kertauksissa on luonnollisestikin tarkoitus erottua varusmiehistä, joten kaikki kunniamerkit on saatava näkyville. Erityisesti kultainen ampujanmerkki ja suunnistusmerkki. Sitten kasvatetaan vielä kunnon sissiparta, että kaikki varmasti huomaavat kyseen olevan erikoisjoukoista.

        http://special-operations.tumblr.com/post/115828240413/fear-the-beard

        Siehän sälli oot taijat olla Pohojosen pallonpuoliskon paras leisteissaaja,nukut makuupussissa sängyn alla kuulapyssy kainaloholsterissa unelmoiden miesten hommista.Joskus sai muropaketeista merkkejä liekkö sulla?


    • Sekajätteeseenvaan

      Sen jälkeen kun armeijan touhut jätin, ei tarvinnut kun yksi yö nukkua niin seuraavana päivänä heitin mitalit, viirit, levykkeet ja kaikki muutkin muistoesineet sekajätteeseen. Totesin tyytyväisenä mielessäni, että löysivätpä nuokin lopulta oikean paikkansa. Kyllä tuli vapautunut olo. Eivät enää rumenna kotini sisustusta eivätkä täytä kaappien hyllyjä.

    • beethooven

      Juu pitäisiköhän myydä vielä elossa ollessa pois kaikki turhat pokaalit ja mitalit baretteineen sekä viireineen kaikkineen. Saisi vähän kaljarahaa sekä sikaareihin vielä osa tietenkin.

    • Naulaten

      Huolettomalla 50-Luvulla mitaleita kiinnitettiin naulalaatikoista tehtyjen leikkiautojen keulamerkeiksi. 1.-luokan vapaudenmitalin sai vanhin veljeksistä, nuorin joutui tyytymään muistomitaliin. Tytöt koristelivat niillä nukenvaujaan (ja hukkasivat heinikkoon)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe