Ruoka asiaa

oranssi porkkana

Heippa! Minulla on n. 6 vuotias kreikan maakilpikonna. Annoimme ennen konnallemme ruokaa joka päivä. Myöhemmin saimme tietää, että täytyisi pitää kerran viikossa ns.paastopäivä, eli ei ruokaa. Näin teimme ja sitten paastopäivistä tuli jokatoinenpäiväinen tapa. Miten te muut annatte kilpikonnille ruokaa? Konna liikkuu pirteästi ja terveeltä vaikuttaa. Ainiin! Konna myös vinkuu oudosti kun se hengittää. Välillä tätä on ja välillä ei. Onko muilla samanlaisia juttuja? Syövätkö teidänkin kilpikonnanne omaa ulostettaan?

2

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksi paastopäivää viikossa on tarpeeksi. Pidättekö paastopäivinä konnalle valoja päällä? Kannattaa ajatella paastopäivät niin kuin luonnon huononsään päivinä, eli kun on pimeää konna pysyy paikoillaan eikä kovin paljoa kulutakaan energiaa. Jos valot ovat päällä konna on kokoajan nälissään, eikä se ole hyvästä.


      Omat konnani eivät syö ulostettaan, mutta olen kuullut, että osalla syövät. En sitten tiedä onko miten suositeltavaa aikuiselle konnalle, vastakuorituneet poikasethan hankkivat emonsa ulostetta syömällä itselleen kunnollisen bakteerikannan suolistoon.

      Annatko konnalle nutrobalia ja kalkkijauhetta? Tuli mieleen, että ulosteen syöminen voisi olla merkki jonkin hivenaineen puutoksesta, konna siis koittaisi olla heittämättä hukkaan hyviä aineita ulosteensa mukana..

      Hengityksen vinkuminen ja naksuminen voi olla merkki hengitystietulehduksesta, itselläni ei ole kokemusta sairaasta konnasta, mutta jos vierailet esim. osoitteessa www.herppi.net ja sieltä kilpikonna keskustelujen hakutoiminnolla haet hengityksen vinkunaa, löytyy varmasti paljon keskustelua aiheesta.

    • miimu

      Meillä kilpiset saavat talvella( afrikkalaiset eivät horrosta)pääasiassa prealpinia ja 1-2krt/vko tuoretta...paastopäiviä viikossa on 3...jotkut kilpikonna lajit syövät omia ulosteitaan.

      Tuo hengityksen vinkuminen viittaisi jonkinlaiseen hengitystietulehdukseen joten kannattaa ottaa Raulion Johannaan(eläinlääkäri) yhteyttä. Onko kaverilla millaiset lamput käytössä(uv/lämpölamppu)?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe