Tämäkö harhaoppi?

Mies33

Minun on helppo tiivistää VL-uskomiseni seuraavasti:
'Minä uskon Isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan, joka sikisi pyhästä hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin. Nousi kolmantena päivänä kuolleista, istuu Isän oikealla puolella ja on sieltä tuleva viimeisenä päivänä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen Seurakunnan, pyhäin yhteyden. Syntien anteeksisaamiseen (antamiseen) ja ruumin ylös nousemiseen ja iankaikkiseen elämään..'

Lempirukoukseni:
'Isä meidän joka olet taivaassa, pyhitetty olkoon Sinun nimesi, tulkoon Sinun valtakuntasi, tapahtukoon Sinun tahtosi. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme, anna meidän velkamme (syntimme) anteeksi, niinkuin mekin annamme velallisillemme. Älä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta. Sillä Sinun on valta, voima ja kunnia, iankaikkisesti. Aamen.'

Tuossa rukouksessa on kaikki tarvittava, koska sen on itse Jeesus opettanut..

Lohduttava Raamatunkohta, Paavalilta:
'Sitä hyvää mitä minä tahtoisin tehdä, en minä tee.. vaan sitä pahaa jota minä en tahdo, minä teen. En kuitenkaan minä, vaan SYNTI joka minussa asuu..' Olemme siis kaksiosaisia, syntisistä suurimpia, mutta armahdettuja. (Monet kuvittelevat, että koemme olevamme hyviä ja onnistuneita ihmisinä, tilanne on juuri päinvastainen)

Tarvitsemme evankeliumin sanomaa, kuten leipää syödäksemme pysyäksemme 'hengissä', eli uskomassa:
'Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoisi hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän.'

Tuollaista opetusta saa kuulla seuroissamme. Monet luulevat niitä salaseuroiksi, joissa on kummallisia menoja.. Seuratilaisuuksiin on KAIKILLE vapaa pääsy, ja kaikki ovat TERVETULLEITA tilaisuuksiin. Sellaisena kun on.

53

3937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

      Kaikki mainitsemasi Raamatun kohdat ovat väkevää Jumalan sanaa. Ei tietenkään mitään harhaoppia.

      Sen sijaan jätit kokonaan mainitsematta, että vanhoillislestadiolaiset opettavat olevansa

      "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

      Tämä jo onkin Raamatun vääristelyä ja väkevää Raamatun vastaista

      HARHAOPPIA!!!

      • %%%

        Uskotko sinä, että pääset uskollasi taivaaseen? Jos uskot, niin ei kai sinua silloin muiden uskot vaivaa, ei minua ainakaan.

        Esittäisitkö muuten tyhmälle joitakin Raamatun kohtia, joissa vl:t opettavat Raamatun vastaisesti.


      • !!!
        %%% kirjoitti:

        Uskotko sinä, että pääset uskollasi taivaaseen? Jos uskot, niin ei kai sinua silloin muiden uskot vaivaa, ei minua ainakaan.

        Esittäisitkö muuten tyhmälle joitakin Raamatun kohtia, joissa vl:t opettavat Raamatun vastaisesti.

        uskon.

        Kaikki ne pääsevät Raamatun oppien mukaan taivaaseen, jotka ovat erään kerran ottaneet Jeesuksen Kristuksen vastaan omana henkilökohtaisena pelastajanaan ja vapahtajanaan.

        Näin se menee.


      • vl-mies

        Ei meillä vanhoillislestadiolaisilla ole mitään erityistä tarvetta opettaa, että muut kuin
        me eivät pääse taivaaseen. Mutta me uskomme, että on yksi oikea usko, kuten Raamattukin
        opettaa. Ja meille riittää, että me uskomme tällä uskollamme pääsevämme taivaaseen.
        Jos esim. minä saisin päättää, niin mieluusti päästäisin taivaaseen muitakin. Onhan monet
        eritavalla uskovat varmasti parempia ihmisiä, tekevät enempi hyvää kuin minä jne.
        Jos saisin olla ovenvartijana taivaan portilla, päästäisin varmasti nämä sisälle, ja miksei
        kaikki muutkin. On se taivas niin hyvä paikka, että kyllä sinne mahtuu.
        Mutta kun minä en ole ovenvartija. Eikä se ole kukaan vl. Siksi minä, kuten muutkin vanhoillislestadiolaiset
        haluamme kilvoitella hyvän omantunnon kantajina, uskomalla omat synnit anteeksi.

        Jos tämä sinusta tuntuu harhaopilta, emme me lestadiolaiset sille voi mitään. Sinun täytyy
        tehdä ratkaisusi itse, ja uskoa niinkuin oikeaksi tunnet. Ja rukoilla Jumalaa, että Hän
        johtaisi sinutkin perille.


      • Mies33

        ..vaan Jumala antoi ainoan Poikansa koko maailman ihmisten syntien puolesta.
        Ilmestyskirjassa kerrotaat SUURESTA valituista valkopukeisten joukosta, jossa on ihmisiä kaikista kansoista ja suvuista, ja jotka ovat suuresta vaivasta tulleet.. vaatteensa Karitsan verellä valkaisseet.

        Ei suinkaan ne lestadiolaisia kaikki ole. Vaikka on siellä seassa niitäkin (vähemmistönä)!

        Joten sanomme; vain uskomalla Raamatun opetuksen mukaisesti voi periä Taivaan kunnian. Ole hyvä :)


      • !!!
        vl-mies kirjoitti:

        Ei meillä vanhoillislestadiolaisilla ole mitään erityistä tarvetta opettaa, että muut kuin
        me eivät pääse taivaaseen. Mutta me uskomme, että on yksi oikea usko, kuten Raamattukin
        opettaa. Ja meille riittää, että me uskomme tällä uskollamme pääsevämme taivaaseen.
        Jos esim. minä saisin päättää, niin mieluusti päästäisin taivaaseen muitakin. Onhan monet
        eritavalla uskovat varmasti parempia ihmisiä, tekevät enempi hyvää kuin minä jne.
        Jos saisin olla ovenvartijana taivaan portilla, päästäisin varmasti nämä sisälle, ja miksei
        kaikki muutkin. On se taivas niin hyvä paikka, että kyllä sinne mahtuu.
        Mutta kun minä en ole ovenvartija. Eikä se ole kukaan vl. Siksi minä, kuten muutkin vanhoillislestadiolaiset
        haluamme kilvoitella hyvän omantunnon kantajina, uskomalla omat synnit anteeksi.

        Jos tämä sinusta tuntuu harhaopilta, emme me lestadiolaiset sille voi mitään. Sinun täytyy
        tehdä ratkaisusi itse, ja uskoa niinkuin oikeaksi tunnet. Ja rukoilla Jumalaa, että Hän
        johtaisi sinutkin perille.

        hienosta kirjoituksesta!

        Sinulla on asiat kunnossa.

        Mutta sanohan oma mielipiteesi eräästä asiasta. Varmasti tiedät, että vanhoilliset opettavat heillä olevan juuri sen ainoan oikean uskon, joka vie erään kerran taivaaseen.

        Miksei se "ainoa ja ainutlaatuisen oikea usko" voisi olla esim. Brasiliassa toimivalla erittäin hengellisellä ja vilpittömässä uskossa olevalla n. 100.000 jäsenen herätysliikkeellä?

        Mikä sinun mielestäsi tekee vanhoillislestadiolaiset mallioppilaiksi kaikille maailman muille uskovaisille ja juuri sen ainoan oikean uskon omistajiksi, joka usko kelpaa Jumalalle?


      • vanhlest
        !!! kirjoitti:

        hienosta kirjoituksesta!

        Sinulla on asiat kunnossa.

        Mutta sanohan oma mielipiteesi eräästä asiasta. Varmasti tiedät, että vanhoilliset opettavat heillä olevan juuri sen ainoan oikean uskon, joka vie erään kerran taivaaseen.

        Miksei se "ainoa ja ainutlaatuisen oikea usko" voisi olla esim. Brasiliassa toimivalla erittäin hengellisellä ja vilpittömässä uskossa olevalla n. 100.000 jäsenen herätysliikkeellä?

        Mikä sinun mielestäsi tekee vanhoillislestadiolaiset mallioppilaiksi kaikille maailman muille uskovaisille ja juuri sen ainoan oikean uskon omistajiksi, joka usko kelpaa Jumalalle?

        on ollut maailman alusta, sitä on nimitetty eri aikoina ja eri maissa eri nimillä. Siksi vanhoillislestadiolaisuus on vain Suomessa käytettävä nimi, uskovaisiahan kusutaan tänäkin päivänä eri nimillä eri kansakunnissa.

        Miksi elävä usko lähti Israelista, luvatusta maasta? Kansan tottelemattomuuden tähden Jumala suisti kynttilänjalan sijaltansa ja siirsi elävän uskonsa pois. Ennen kuin maailma loppuu, elävä usko vielä palaa Raamatun mukaan sinne. Siksi elävä usko on nyt täällä eikä esim. Brasiassa.

        Johannes näki Patmos-luodolla suuren valkopukuisten joukon, jota ei kukaan lukea taitanut. Miten se voi olla suuri, jos Jumalan lasten joukko olisi näin pieni? Ei Jumalan lasten joukko ole tänäkään päivänä pieni: maailmassa tehdään miljoonia abortteja, maailmassa kuolee miljoonia lapsia, he kaikki perivät taivaan valtakunnan. Useimmat kansakunnat ovat tottelemaattomuudessaan hyljänneet elävän Jumalan sanan ja heidän syntinsä on erottanut heidät Jumalasta aikuistuttuaan. Siksi on suuri armo kuulua siihen lastenkaltaiseen joukkoon eikä sen arvoa voi nähdä kuin uskon silmin.

        Raamatussa sanotaan että viimeisinä aikoina minun henkeni lepää pohjoisella maalla. Jumalan lapset kokoontuvat yhteen niinkuin kyyhkyset ja kiittäjäin äänet ovat lakanneet. Ilta-aurinko paistaa.

        Tämä usko on maailman silmissä hulluus. Maailma tuntee omansa, siksi tämäkin palsta on näin vilkkaan keskustelun alainen. Mutta kun tässä uskossa saa lopulta silmänsä ummistaa, saa periä taivaan valtakunnan. "Vähässä olit sinä uskollinen, minä panen sinut paljon päälle. Mene Herrasi iloon".


      • Ihan ihmeissään
        vanhlest kirjoitti:

        on ollut maailman alusta, sitä on nimitetty eri aikoina ja eri maissa eri nimillä. Siksi vanhoillislestadiolaisuus on vain Suomessa käytettävä nimi, uskovaisiahan kusutaan tänäkin päivänä eri nimillä eri kansakunnissa.

        Miksi elävä usko lähti Israelista, luvatusta maasta? Kansan tottelemattomuuden tähden Jumala suisti kynttilänjalan sijaltansa ja siirsi elävän uskonsa pois. Ennen kuin maailma loppuu, elävä usko vielä palaa Raamatun mukaan sinne. Siksi elävä usko on nyt täällä eikä esim. Brasiassa.

        Johannes näki Patmos-luodolla suuren valkopukuisten joukon, jota ei kukaan lukea taitanut. Miten se voi olla suuri, jos Jumalan lasten joukko olisi näin pieni? Ei Jumalan lasten joukko ole tänäkään päivänä pieni: maailmassa tehdään miljoonia abortteja, maailmassa kuolee miljoonia lapsia, he kaikki perivät taivaan valtakunnan. Useimmat kansakunnat ovat tottelemaattomuudessaan hyljänneet elävän Jumalan sanan ja heidän syntinsä on erottanut heidät Jumalasta aikuistuttuaan. Siksi on suuri armo kuulua siihen lastenkaltaiseen joukkoon eikä sen arvoa voi nähdä kuin uskon silmin.

        Raamatussa sanotaan että viimeisinä aikoina minun henkeni lepää pohjoisella maalla. Jumalan lapset kokoontuvat yhteen niinkuin kyyhkyset ja kiittäjäin äänet ovat lakanneet. Ilta-aurinko paistaa.

        Tämä usko on maailman silmissä hulluus. Maailma tuntee omansa, siksi tämäkin palsta on näin vilkkaan keskustelun alainen. Mutta kun tässä uskossa saa lopulta silmänsä ummistaa, saa periä taivaan valtakunnan. "Vähässä olit sinä uskollinen, minä panen sinut paljon päälle. Mene Herrasi iloon".

        että elävä usko on jotakin, joka siirtyy aikojen saatossa paikasta toiseen asustaen aina jossakin alueellisesti rajatussa paikassa?

        Luuletko?


      • el kirahwi
        vanhlest kirjoitti:

        on ollut maailman alusta, sitä on nimitetty eri aikoina ja eri maissa eri nimillä. Siksi vanhoillislestadiolaisuus on vain Suomessa käytettävä nimi, uskovaisiahan kusutaan tänäkin päivänä eri nimillä eri kansakunnissa.

        Miksi elävä usko lähti Israelista, luvatusta maasta? Kansan tottelemattomuuden tähden Jumala suisti kynttilänjalan sijaltansa ja siirsi elävän uskonsa pois. Ennen kuin maailma loppuu, elävä usko vielä palaa Raamatun mukaan sinne. Siksi elävä usko on nyt täällä eikä esim. Brasiassa.

        Johannes näki Patmos-luodolla suuren valkopukuisten joukon, jota ei kukaan lukea taitanut. Miten se voi olla suuri, jos Jumalan lasten joukko olisi näin pieni? Ei Jumalan lasten joukko ole tänäkään päivänä pieni: maailmassa tehdään miljoonia abortteja, maailmassa kuolee miljoonia lapsia, he kaikki perivät taivaan valtakunnan. Useimmat kansakunnat ovat tottelemaattomuudessaan hyljänneet elävän Jumalan sanan ja heidän syntinsä on erottanut heidät Jumalasta aikuistuttuaan. Siksi on suuri armo kuulua siihen lastenkaltaiseen joukkoon eikä sen arvoa voi nähdä kuin uskon silmin.

        Raamatussa sanotaan että viimeisinä aikoina minun henkeni lepää pohjoisella maalla. Jumalan lapset kokoontuvat yhteen niinkuin kyyhkyset ja kiittäjäin äänet ovat lakanneet. Ilta-aurinko paistaa.

        Tämä usko on maailman silmissä hulluus. Maailma tuntee omansa, siksi tämäkin palsta on näin vilkkaan keskustelun alainen. Mutta kun tässä uskossa saa lopulta silmänsä ummistaa, saa periä taivaan valtakunnan. "Vähässä olit sinä uskollinen, minä panen sinut paljon päälle. Mene Herrasi iloon".

        Oikeastaan siinä ei lue sitä "viimeisinä aikoina" ollenkaan...

        Sakaria 6:8. "Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla."


      • Turisti joka huristi
        Ihan ihmeissään kirjoitti:

        että elävä usko on jotakin, joka siirtyy aikojen saatossa paikasta toiseen asustaen aina jossakin alueellisesti rajatussa paikassa?

        Luuletko?

        helpottaa huomattavasti liikkumista.


      • isä vm-70

        on siis lähellä. Olet tavannut jonkun vanhoillisen, joka on sanonut että vain me pääsemme taivaaseen. Vanhoillinen sanoillaan "vain me", on tarkoittanut kaikkia joilla on oikea ja vilpitön usko herraan Jeesukseen. Eli hän on kokenut uskovien yhteyttä Pyhässä Hengessä. Jos olet oikeasti uskomassa, koet tätä samaa yhteyttä. Kun haluat uskoa omakohtaisesti synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä Jeesuksen opetuksen mukaisesti, saat rauhan tunnollesi ja koet olevasi osa "meistä". Kukaan ei ole painanut VL-leimaa otsaasi tällöin. Maailman pilkkanimet Lesta ja Vl tulee aikanaan osaksesi. Me käytämme itsekin niitä, koska ne kertovat parhaiten, mitä tietä me kuljemme. Itse en ole perehtynyt siihen, millä tavalla Lestaadiolaisuus on hajonnut aikoinaan eri teille. Mutta ilmeisestikin perkele on tehnyt työtänsä ja saanut ihmisen ajattelemaan oman lihan jälkeen. Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen ja olen kokenut sen uskovien yhteyden. Meidän opetuksemme on täysin raamatun mukaista. Ja se on tosi. Ei ristinryövärikään tiennyt lestoista eikä veeällistä tuon taivaallista ja silti hänet pelasti usko Herraan Jeesukseen.


      • Elovena
        isä vm-70 kirjoitti:

        on siis lähellä. Olet tavannut jonkun vanhoillisen, joka on sanonut että vain me pääsemme taivaaseen. Vanhoillinen sanoillaan "vain me", on tarkoittanut kaikkia joilla on oikea ja vilpitön usko herraan Jeesukseen. Eli hän on kokenut uskovien yhteyttä Pyhässä Hengessä. Jos olet oikeasti uskomassa, koet tätä samaa yhteyttä. Kun haluat uskoa omakohtaisesti synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä Jeesuksen opetuksen mukaisesti, saat rauhan tunnollesi ja koet olevasi osa "meistä". Kukaan ei ole painanut VL-leimaa otsaasi tällöin. Maailman pilkkanimet Lesta ja Vl tulee aikanaan osaksesi. Me käytämme itsekin niitä, koska ne kertovat parhaiten, mitä tietä me kuljemme. Itse en ole perehtynyt siihen, millä tavalla Lestaadiolaisuus on hajonnut aikoinaan eri teille. Mutta ilmeisestikin perkele on tehnyt työtänsä ja saanut ihmisen ajattelemaan oman lihan jälkeen. Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen ja olen kokenut sen uskovien yhteyden. Meidän opetuksemme on täysin raamatun mukaista. Ja se on tosi. Ei ristinryövärikään tiennyt lestoista eikä veeällistä tuon taivaallista ja silti hänet pelasti usko Herraan Jeesukseen.

        "Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen"

        yrität syöttää meille tuota vl-puuroa, mutta sitä ei syö kukaan, joka haluaa lukea Raamattua ja uskoa Raamatun sanomaan.


      • vrk
        !!! kirjoitti:

        uskon.

        Kaikki ne pääsevät Raamatun oppien mukaan taivaaseen, jotka ovat erään kerran ottaneet Jeesuksen Kristuksen vastaan omana henkilökohtaisena pelastajanaan ja vapahtajanaan.

        Näin se menee.

        Tämä !!! ei kuule esitä ikinä niitä Raamatun kohtia, koska hän ei ilmeisesti lue eikä ole lukenut Raamattua. Hänen uskonsa on niin sanottu mutu-usko. Olen monta monta kertaa pyytänyt perusteluiksi, kuten sinäkin edellä, Raamatunkohtia, mutta niitä ei tule....


      • !!!
        vrk kirjoitti:

        Tämä !!! ei kuule esitä ikinä niitä Raamatun kohtia, koska hän ei ilmeisesti lue eikä ole lukenut Raamattua. Hänen uskonsa on niin sanottu mutu-usko. Olen monta monta kertaa pyytänyt perusteluiksi, kuten sinäkin edellä, Raamatunkohtia, mutta niitä ei tule....

        Te vanhoillislestadiolaiset väitätte olevanne "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Te siis väitätte vastoin Raamattuun kirjoitettua sanaa ja Jeesuksen opetuksia. Silloin TEIDÄN on osoitettava Raamatusta ne kohdat, jotka osoittavat väitteenne oikeaksi.

        Sinäkin voit lopettaa tuon RAKKIKOIRAMAISEN minun kommenttieni perässä juoksemisen ja lyödä pöytään ne perustelut Raamatusta, jotka osoittavat vl-joukon olevan

        "vain ja ainoastaan niitä, jotka Jumala hyväksyy"

        Turha sinun on elvistellä millään yliopistokoulutuksellasi tai muulla vastaavalla. Kuitenkin jäisit minulle kakkoseksi.

        Kohdat pöytään ja RAKKIKOIRARÄKSYTYS veks!!!


      • Juuso
        !!! kirjoitti:

        Te vanhoillislestadiolaiset väitätte olevanne "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Te siis väitätte vastoin Raamattuun kirjoitettua sanaa ja Jeesuksen opetuksia. Silloin TEIDÄN on osoitettava Raamatusta ne kohdat, jotka osoittavat väitteenne oikeaksi.

        Sinäkin voit lopettaa tuon RAKKIKOIRAMAISEN minun kommenttieni perässä juoksemisen ja lyödä pöytään ne perustelut Raamatusta, jotka osoittavat vl-joukon olevan

        "vain ja ainoastaan niitä, jotka Jumala hyväksyy"

        Turha sinun on elvistellä millään yliopistokoulutuksellasi tai muulla vastaavalla. Kuitenkin jäisit minulle kakkoseksi.

        Kohdat pöytään ja RAKKIKOIRARÄKSYTYS veks!!!

        se ettei sinulla ole oikeaa uskoa. Missään raamatunkohdassa ei lue vanhoillislestaadiolaisista mitään. Kyllähän sinä sen itsekin tiedät. Sen sijaan kerrotaan pilkkaajista ja muista pahantekijöistä paljonkin...


      • !!!
        Juuso kirjoitti:

        se ettei sinulla ole oikeaa uskoa. Missään raamatunkohdassa ei lue vanhoillislestaadiolaisista mitään. Kyllähän sinä sen itsekin tiedät. Sen sijaan kerrotaan pilkkaajista ja muista pahantekijöistä paljonkin...

        "Missään raamatunkohdassa ei lue vanhoillislestaadiolaisista mitään."

        Ei lue juu...


      • Juuso
        !!! kirjoitti:

        "Missään raamatunkohdassa ei lue vanhoillislestaadiolaisista mitään."

        Ei lue juu...

        vaikka ei puhuta kyllä jehovista, heränneistä esikoisista, leeviläisistä eikä muistakaan. Siellä puhutaan Jeesuksen seuraajista ja siitä kuinka he saavat pilkkaa ja vainoa osakseen. Siitä kuinka he ovat hääpukunsa Karitsan verellä valaisseet. Kuinka sinä valaiset hääpukusi? Ainoastaan se valaistuu kun se saadaan puhdistaa Jeesuksen verellä. Ja miten se tapahtuu:armoistuimen tykönä. Ja missä on armoistuin uudenliiton aikana? Se ei ole enää käsillä rakennetuissa temppeleissä vaan se on "meidän" keskellämme. Ja Herra Jeesus istuu sillä itse. Hän on se ylimmäinen pappi joka on kerran sovittanut syntimme golgatalla. Kerta riittää Jumalalle. Jeesus sanoi: Kelle te synnit minun nimessäni anteeksi annatte, sille ne annetaan anteeksi myös taivaassa. Tämä on tie jolta ei pitäisi tyhmänkään eksyä... Nyt pitää mennä...


      • Tahvo
        Turisti joka huristi kirjoitti:

        helpottaa huomattavasti liikkumista.

        hieman hymyillä noille veeällille, jotka karsinoi ja aitaa elävän uskon milloin mihinkin maailmankolkkaan.

        Taitaapa hymyillä itse uskon alkajakin moiselle.


      • ruut
        isä vm-70 kirjoitti:

        on siis lähellä. Olet tavannut jonkun vanhoillisen, joka on sanonut että vain me pääsemme taivaaseen. Vanhoillinen sanoillaan "vain me", on tarkoittanut kaikkia joilla on oikea ja vilpitön usko herraan Jeesukseen. Eli hän on kokenut uskovien yhteyttä Pyhässä Hengessä. Jos olet oikeasti uskomassa, koet tätä samaa yhteyttä. Kun haluat uskoa omakohtaisesti synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä Jeesuksen opetuksen mukaisesti, saat rauhan tunnollesi ja koet olevasi osa "meistä". Kukaan ei ole painanut VL-leimaa otsaasi tällöin. Maailman pilkkanimet Lesta ja Vl tulee aikanaan osaksesi. Me käytämme itsekin niitä, koska ne kertovat parhaiten, mitä tietä me kuljemme. Itse en ole perehtynyt siihen, millä tavalla Lestaadiolaisuus on hajonnut aikoinaan eri teille. Mutta ilmeisestikin perkele on tehnyt työtänsä ja saanut ihmisen ajattelemaan oman lihan jälkeen. Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen ja olen kokenut sen uskovien yhteyden. Meidän opetuksemme on täysin raamatun mukaista. Ja se on tosi. Ei ristinryövärikään tiennyt lestoista eikä veeällistä tuon taivaallista ja silti hänet pelasti usko Herraan Jeesukseen.

        Sanoit ettet ole lukenut 1800-1900-lukujen vaihteen historiaa lestadiolaisuuden hajaannuksista. Minä olen lukenut ja ehtinyt jopa kuulemaan vanhojen silloin eläneiden itse kertomana minkälaista se aika oli. "Teikäläiset" sulkivat ja lukitsivat rukoushuoneiden ovet niin etteivät sellaiset päässeet sisälle, jotka uskoivat niinkuin herätyksen alusta asti oli uskottu ja jollalailla Raamattu opettaa. "Te" olitte alkaneet seurata maailmaa ja luopuneet kristityn esikuvan kantamisesta. Miten teidät erottaa maailman ihmisistä nytkään? Raamatussa on useita paikkoja, jotka pois selitätte vaikka minkälaisin keinoin. Jos pitäydytään Sanassa niin se tarkoittaa, että pitäydytään Sanassa.
        Kannattaa tutkia historiaa, eikä uskoa kaikkea mitä uskotellaan.Kirjeitä ja kirjoituksia on olemassa, mutta jostain syystä teikäläiset eivät niitä tutki ja lue, liekö kiellettyä. Tutustu sinä ja opeta lapsillesi oikea autuuden tie sitten kun se valkenee sinullekin.


      • Näin
        isä vm-70 kirjoitti:

        on siis lähellä. Olet tavannut jonkun vanhoillisen, joka on sanonut että vain me pääsemme taivaaseen. Vanhoillinen sanoillaan "vain me", on tarkoittanut kaikkia joilla on oikea ja vilpitön usko herraan Jeesukseen. Eli hän on kokenut uskovien yhteyttä Pyhässä Hengessä. Jos olet oikeasti uskomassa, koet tätä samaa yhteyttä. Kun haluat uskoa omakohtaisesti synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä Jeesuksen opetuksen mukaisesti, saat rauhan tunnollesi ja koet olevasi osa "meistä". Kukaan ei ole painanut VL-leimaa otsaasi tällöin. Maailman pilkkanimet Lesta ja Vl tulee aikanaan osaksesi. Me käytämme itsekin niitä, koska ne kertovat parhaiten, mitä tietä me kuljemme. Itse en ole perehtynyt siihen, millä tavalla Lestaadiolaisuus on hajonnut aikoinaan eri teille. Mutta ilmeisestikin perkele on tehnyt työtänsä ja saanut ihmisen ajattelemaan oman lihan jälkeen. Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen ja olen kokenut sen uskovien yhteyden. Meidän opetuksemme on täysin raamatun mukaista. Ja se on tosi. Ei ristinryövärikään tiennyt lestoista eikä veeällistä tuon taivaallista ja silti hänet pelasti usko Herraan Jeesukseen.

        "Meidän opetuksemme on täysin raamatun mukaista. Ja se on tosi."

        = EPÄTOSI.


      • Anonyymi
        vanhlest kirjoitti:

        on ollut maailman alusta, sitä on nimitetty eri aikoina ja eri maissa eri nimillä. Siksi vanhoillislestadiolaisuus on vain Suomessa käytettävä nimi, uskovaisiahan kusutaan tänäkin päivänä eri nimillä eri kansakunnissa.

        Miksi elävä usko lähti Israelista, luvatusta maasta? Kansan tottelemattomuuden tähden Jumala suisti kynttilänjalan sijaltansa ja siirsi elävän uskonsa pois. Ennen kuin maailma loppuu, elävä usko vielä palaa Raamatun mukaan sinne. Siksi elävä usko on nyt täällä eikä esim. Brasiassa.

        Johannes näki Patmos-luodolla suuren valkopukuisten joukon, jota ei kukaan lukea taitanut. Miten se voi olla suuri, jos Jumalan lasten joukko olisi näin pieni? Ei Jumalan lasten joukko ole tänäkään päivänä pieni: maailmassa tehdään miljoonia abortteja, maailmassa kuolee miljoonia lapsia, he kaikki perivät taivaan valtakunnan. Useimmat kansakunnat ovat tottelemaattomuudessaan hyljänneet elävän Jumalan sanan ja heidän syntinsä on erottanut heidät Jumalasta aikuistuttuaan. Siksi on suuri armo kuulua siihen lastenkaltaiseen joukkoon eikä sen arvoa voi nähdä kuin uskon silmin.

        Raamatussa sanotaan että viimeisinä aikoina minun henkeni lepää pohjoisella maalla. Jumalan lapset kokoontuvat yhteen niinkuin kyyhkyset ja kiittäjäin äänet ovat lakanneet. Ilta-aurinko paistaa.

        Tämä usko on maailman silmissä hulluus. Maailma tuntee omansa, siksi tämäkin palsta on näin vilkkaan keskustelun alainen. Mutta kun tässä uskossa saa lopulta silmänsä ummistaa, saa periä taivaan valtakunnan. "Vähässä olit sinä uskollinen, minä panen sinut paljon päälle. Mene Herrasi iloon".

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki vanhlest !
        Aivan oikein mutta täytyy myös pitäytyä Laestadiuksen ja Lutherin opetuksiin eikä vain pitää Lestadius näyttelyitä ja niiden Rovastin saarnojen rinnalla koetella uskoamme . Jos vanhoilliset pitäytyvät lukiais kristillisyydessä niin Lapin Maria ja muut totiset kristityt ovat saarnanneet maailman koreuden synniksi . Lestadius on myös useassa saarnassaan saarnannut siitä kauheasta omanvanhurskauden vaikutuksista joka kun se oikein syyttää niin se melkein hengen salpaa


      • Anonyymi
        isä vm-70 kirjoitti:

        on siis lähellä. Olet tavannut jonkun vanhoillisen, joka on sanonut että vain me pääsemme taivaaseen. Vanhoillinen sanoillaan "vain me", on tarkoittanut kaikkia joilla on oikea ja vilpitön usko herraan Jeesukseen. Eli hän on kokenut uskovien yhteyttä Pyhässä Hengessä. Jos olet oikeasti uskomassa, koet tätä samaa yhteyttä. Kun haluat uskoa omakohtaisesti synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä Jeesuksen opetuksen mukaisesti, saat rauhan tunnollesi ja koet olevasi osa "meistä". Kukaan ei ole painanut VL-leimaa otsaasi tällöin. Maailman pilkkanimet Lesta ja Vl tulee aikanaan osaksesi. Me käytämme itsekin niitä, koska ne kertovat parhaiten, mitä tietä me kuljemme. Itse en ole perehtynyt siihen, millä tavalla Lestaadiolaisuus on hajonnut aikoinaan eri teille. Mutta ilmeisestikin perkele on tehnyt työtänsä ja saanut ihmisen ajattelemaan oman lihan jälkeen. Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen ja olen kokenut sen uskovien yhteyden. Meidän opetuksemme on täysin raamatun mukaista. Ja se on tosi. Ei ristinryövärikään tiennyt lestoista eikä veeällistä tuon taivaallista ja silti hänet pelasti usko Herraan Jeesukseen.

        Hyvä. Olet löytänyt oikean uskon. Sinä olet Pyhän Hengen kanssa. Pääset suoraan taivaaseen. Jumalan Sana on väkevä ja voimallinen. SCRIPTUM ANGELUS DEI. FILI E DEI.
        TEMPUS NOVAE VITAE DEI. QUE SEMPRE VERBUM DEI.


      • Anonyymi
        Elovena kirjoitti:

        "Olen itse syntynyt "vanhoilliseen" perheeseen"

        yrität syöttää meille tuota vl-puuroa, mutta sitä ei syö kukaan, joka haluaa lukea Raamattua ja uskoa Raamatun sanomaan.

        Sinä menet kadotukseen.
        Alpha et omega. Initium et finis. Nomen eius est Iesus Christus. Ego sum verbi Dei predicator et Iesus Cristo, filius Dei. in dei nomine. Nomen Dei est Dominus. Et non credis in cruce. Et testimonium nostrum non creditis.
        Tu es satanas et sine Dei gratia et amore peribis. Sanctum Verbum Dei. Id omne.
        Fortus Angelus Dei. SCPRIPTUM ANNO DOMINI. FILI E DEI. TEMPUS NOVAE VITAE DEI. QUE SEMPRE VERBUM DEI. SCRIPTUM ANGELUS DEI.


      • Anonyymi
        !!! kirjoitti:

        Te vanhoillislestadiolaiset väitätte olevanne "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

        Te siis väitätte vastoin Raamattuun kirjoitettua sanaa ja Jeesuksen opetuksia. Silloin TEIDÄN on osoitettava Raamatusta ne kohdat, jotka osoittavat väitteenne oikeaksi.

        Sinäkin voit lopettaa tuon RAKKIKOIRAMAISEN minun kommenttieni perässä juoksemisen ja lyödä pöytään ne perustelut Raamatusta, jotka osoittavat vl-joukon olevan

        "vain ja ainoastaan niitä, jotka Jumala hyväksyy"

        Turha sinun on elvistellä millään yliopistokoulutuksellasi tai muulla vastaavalla. Kuitenkin jäisit minulle kakkoseksi.

        Kohdat pöytään ja RAKKIKOIRARÄKSYTYS veks!!!

        Et non credis in cruce. Et testimonium nostrum non creditis.
        Tu es satanas et sine Dei gratia et amore peribis.
        Sanctum Verbum Dei. Id omne. Kadotus. Älä väheksy Jumalan Sanaa. Olet lähdössä täältä aikaisemmin. Sinulla on ollut aikaa riittävästi. Ei ole sovittu. Tämä teksti on yhä voimassa.
        SCRIPTUM Angelus Dei.


      • Anonyymi

        Saatanalle laittaa Jeesukseen kastettuja jo on huulluus


      • Anonyymi
        vanhlest kirjoitti:

        on ollut maailman alusta, sitä on nimitetty eri aikoina ja eri maissa eri nimillä. Siksi vanhoillislestadiolaisuus on vain Suomessa käytettävä nimi, uskovaisiahan kusutaan tänäkin päivänä eri nimillä eri kansakunnissa.

        Miksi elävä usko lähti Israelista, luvatusta maasta? Kansan tottelemattomuuden tähden Jumala suisti kynttilänjalan sijaltansa ja siirsi elävän uskonsa pois. Ennen kuin maailma loppuu, elävä usko vielä palaa Raamatun mukaan sinne. Siksi elävä usko on nyt täällä eikä esim. Brasiassa.

        Johannes näki Patmos-luodolla suuren valkopukuisten joukon, jota ei kukaan lukea taitanut. Miten se voi olla suuri, jos Jumalan lasten joukko olisi näin pieni? Ei Jumalan lasten joukko ole tänäkään päivänä pieni: maailmassa tehdään miljoonia abortteja, maailmassa kuolee miljoonia lapsia, he kaikki perivät taivaan valtakunnan. Useimmat kansakunnat ovat tottelemaattomuudessaan hyljänneet elävän Jumalan sanan ja heidän syntinsä on erottanut heidät Jumalasta aikuistuttuaan. Siksi on suuri armo kuulua siihen lastenkaltaiseen joukkoon eikä sen arvoa voi nähdä kuin uskon silmin.

        Raamatussa sanotaan että viimeisinä aikoina minun henkeni lepää pohjoisella maalla. Jumalan lapset kokoontuvat yhteen niinkuin kyyhkyset ja kiittäjäin äänet ovat lakanneet. Ilta-aurinko paistaa.

        Tämä usko on maailman silmissä hulluus. Maailma tuntee omansa, siksi tämäkin palsta on näin vilkkaan keskustelun alainen. Mutta kun tässä uskossa saa lopulta silmänsä ummistaa, saa periä taivaan valtakunnan. "Vähässä olit sinä uskollinen, minä panen sinut paljon päälle. Mene Herrasi iloon".

        Siihen aikaan kun pohjoinen on kirjoitettu ei suomea ollut edes olemassa saati Suomen kieltä koittakaa nyt JUMAL auta tulla terveeksi päästänne. Missä muuten tämä kohta kirjoitettiin maapallon kartalla ja mikä siitä katsoen on pohjoinen ollut siihen aikaan. Lopettakaa älyttömyydet jo.


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Oikeastaan siinä ei lue sitä "viimeisinä aikoina" ollenkaan...

        Sakaria 6:8. "Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla."

        No niin ollaan taas pihalla evankeliumista


      • Anonyymi
        !!! kirjoitti:

        "Missään raamatunkohdassa ei lue vanhoillislestaadiolaisista mitään."

        Ei lue juu...

        Nämä kun luulee olevansa LEEVILÄISIÄ SYNAGOGALTA


    • proffa

      sanon aamen.

      Minä kutsun sinua mielläni veljekseni - perustuen sanomaasi ja siteeraamaasi. Sinä voit minun suhteeni tehdä niin, jos tahdot.

    • Elämä

      "Tarvitsemme evankeliumin sanomaa, kuten leipää syödäksemme pysyäksemme 'hengissä', eli uskomassa: "
      Mitä tämä evankeliumi on?

      "(Monet kuvittelevat, että koemme olevamme hyviä ja onnistuneita ihmisinä, tilanne on juuri päinvastainen)"
      Kuka luulee? En usko että moni?

      "Tuossa rukouksessa on kaikki tarvittava, koska sen on itse Jeesus opettanut.."
      Mitä tarkoitat tällä?

      Kysyin nämä, koska epäilen että kaikille ei tullut selväksi mitä tarkoitit.

      • Anonyymi

        Hiljaa..


    • Anonyymi

      Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki mies33
      Eivät kristityt näin usko nimittäin jos kristitty tarvitsee evankeliumia että pysyy uskomassa se on kamalan omanvanhurskauden riettaan saarnaa . Vaan näin : Uskossa tehdä parannusta joka synti aina tarttuu ja hitaaksi tekee kristillisyyden kilvoituksessa . Se mikä puuttuu se uskosta puuttuu

      • Anonyymi

        Sinä, joka kirjoittelet noin, että "suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu", tarkoitatko todella sitä? Vai pilkkaatko, kuten esikoislestadiolaiset tekevät, muista kristityistä puhuessaan.

        Hehän luulevat olevansa yksin "kristittyjä".

        "Uskossa tehdä parannusta joka synti aina tarttuu ja hitaaksi tekee kristillisyyden kilvoituksessa . Se mikä puuttuu se uskosta puuttuu"

        Mitä ajattelit, kun tuon kirjoitit?


    • Anonyymi

      Nimimerkki Mies33
      Menikö nyt veljeni herrassa väärin kun kirjoitit että tarvitsemme evankeliumia pysyäksemme hengissä eli uskomassa ??? Nimittäin jokapäiväinen parannuksen teko ei ole autuuden perusta vaan näin : Uskossa mennä kristittyjen tykö anomaan anteeksi niin se yletyin käsin sinulle julistetaan . Heränneelle siis heränneelle ihmiselle täytyy olla Jeesuksen opetuslapsi eli totinen kristitty joka sen korkean evankeliumin saarnaa muuten Jumala ei anna niitä syntejä anteeksi . Vanhoilliset ovat ymmärtäneet tämän omanvanhurskauden saarnasta että vain vanhoillisten seurakuntaan kuuluva saa saarnata synnit anteeksi . Muista Mies33 mitä kallis oppi-isämme Martti Luther saarnaa että vaikka aasi saarnaisi

      • Anonyymi

        Kyllä olitta aivan omissa maailmoissanne molemmat viimeiseksi kirjoittanneet?

        Vai niin, että vain johonkin suomalaiseen pikkulahkoon kuuluva saa saarnata synnit anteeksi ja sitten, että vaikka aasi saarnaisi. Nyt en ymmärrä.

        Kuka tuosta selvän saa, jos ei kuulu siihen uskoon uskovien joukkoon, jotka uskovat mitä vaan jos se heille "jumalansanana" saarnataan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olitta aivan omissa maailmoissanne molemmat viimeiseksi kirjoittanneet?

        Vai niin, että vain johonkin suomalaiseen pikkulahkoon kuuluva saa saarnata synnit anteeksi ja sitten, että vaikka aasi saarnaisi. Nyt en ymmärrä.

        Kuka tuosta selvän saa, jos ei kuulu siihen uskoon uskovien joukkoon, jotka uskovat mitä vaan jos se heille "jumalansanana" saarnataan?

        Ei synninpäästö minkään firman tai kenenkään henkilön yksityisomaisuutta ole.

        Se on Jeesuksen Kristuksen Jumalan Sanan YKSINOIKEUS, HÄN on meidän syntiemme sovitus. Kristusta me Kristukseen uskovat julistamme syntien sovitukseksi Jeesuksen Kristuksen käskyn mukaisesti.

        Elikkä kun sinä tunnet Jumalan sanan mukaisesti olevasi syntinen ihminen, ja rukoilet armahdusta Jeesuksen kristuksen uhrin ansiosta, niin sinulle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä, että usko kaikki syntisi anteeksi. Ei siksi, että me näin julistamme, vaan Kristus itse julistaa sanansa kautta ja on tätä sanomaa käskenyt julistaa koko maailmalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei synninpäästö minkään firman tai kenenkään henkilön yksityisomaisuutta ole.

        Se on Jeesuksen Kristuksen Jumalan Sanan YKSINOIKEUS, HÄN on meidän syntiemme sovitus. Kristusta me Kristukseen uskovat julistamme syntien sovitukseksi Jeesuksen Kristuksen käskyn mukaisesti.

        Elikkä kun sinä tunnet Jumalan sanan mukaisesti olevasi syntinen ihminen, ja rukoilet armahdusta Jeesuksen kristuksen uhrin ansiosta, niin sinulle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä, että usko kaikki syntisi anteeksi. Ei siksi, että me näin julistamme, vaan Kristus itse julistaa sanansa kautta ja on tätä sanomaa käskenyt julistaa koko maailmalle.

        Esikoislestadiolaiset ry:llä on ainoana Kristuksen perustamana seurakuntana oikeus antaa synnit anteeksi katuvalle tai pidättää ne katumattomalle, näin saarnataan esikoislestadiolaisten seuroissa.

        Mistä tässä on kysymys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei synninpäästö minkään firman tai kenenkään henkilön yksityisomaisuutta ole.

        Se on Jeesuksen Kristuksen Jumalan Sanan YKSINOIKEUS, HÄN on meidän syntiemme sovitus. Kristusta me Kristukseen uskovat julistamme syntien sovitukseksi Jeesuksen Kristuksen käskyn mukaisesti.

        Elikkä kun sinä tunnet Jumalan sanan mukaisesti olevasi syntinen ihminen, ja rukoilet armahdusta Jeesuksen kristuksen uhrin ansiosta, niin sinulle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä, että usko kaikki syntisi anteeksi. Ei siksi, että me näin julistamme, vaan Kristus itse julistaa sanansa kautta ja on tätä sanomaa käskenyt julistaa koko maailmalle.

        Ei ole Raamatussa missään kohdassa sellaista, että lestadiolaisen pitää "julistaa" syntejä anteeksi toiselle syntiselle? Vai onko?

        Raattamaa taisi kyseisen toiminnan alkuun panna?

        EI tarvita yhtäkään välimiestä, vaikka kaikki lähetysmiehet, kun heitä "kauniisti" on kotimatkalle lähetetty, ovat tietenkin eri mieltä? Vai ovatko sisimmässään siellä kotimatkalla? Kuka tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Raamatussa missään kohdassa sellaista, että lestadiolaisen pitää "julistaa" syntejä anteeksi toiselle syntiselle? Vai onko?

        Raattamaa taisi kyseisen toiminnan alkuun panna?

        EI tarvita yhtäkään välimiestä, vaikka kaikki lähetysmiehet, kun heitä "kauniisti" on kotimatkalle lähetetty, ovat tietenkin eri mieltä? Vai ovatko sisimmässään siellä kotimatkalla? Kuka tietää?

        Kertoisipa joku heistä jotakin joskus rehellisesti siitä tunteesta mitä he kokevat, kun heidät on "kauniisti" lähetetty kotimatkalle ja ovat sitä matkaa tekemässä.

        Paikkakunnat ovat eri kokoisia, onko eroa Helsingin ja Lahden tai Pihtiputaan ja Porin välillä? Onko tunteilla eroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Raamatussa missään kohdassa sellaista, että lestadiolaisen pitää "julistaa" syntejä anteeksi toiselle syntiselle? Vai onko?

        Raattamaa taisi kyseisen toiminnan alkuun panna?

        EI tarvita yhtäkään välimiestä, vaikka kaikki lähetysmiehet, kun heitä "kauniisti" on kotimatkalle lähetetty, ovat tietenkin eri mieltä? Vai ovatko sisimmässään siellä kotimatkalla? Kuka tietää?

        Pyhän Jakobin epistolasta 5luvusta

        16. Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo*, koska se totinen on.
        17. Elias oli ihminen, niissä haluissa vikapää kuin mekin ja hän rukoili rukouksella, ettei pitänyt sataman, ja ei satanutkaan maan päällä kolmena vuotena ja kuutena kuukautena,
        18. Ja hän taas rukoili, ja taivas antoi sateen*, ja maa kasvoi hedelmänsä.
        19. Rakkaat veljeni, jos joku teistä eksyis totuudesta ja joku palauttais hänen,
        20. Se tietäkään, että joka syntisen palauttaa tiensä erehdyksestä, se vapahtaa sielun kuolemasta ja peittää syntein paljouden.


    • Anonyymi

      Toistuvasti nimi lestadiolaisuus sotketaan tarkoituksella viesteihin.
      Pysytään nyt Raamatussa, vain Raamatussa. Sieltä löytyy totuus.

      Lestadiolaisuus omine painotuksineen, tapoineen ja sääntöineen on vain yksi joukko, tuhansien muiden erinimisten joukkojen joukossa, joissa julistetaan Jumalan sanaa erilaisin painotuksin.

      Kristinuskossa ei ole mitään epäselvää siinä, että kristityn velvollisuus on julistaa anteeksianto Jeesuksen nimessä ja hänen käskystään jokaiselle, joka sitä häneltä anoo, olipa hän minkä minisestä poppoosta hyvänsä "kotoisin".

      Syntien anteeksianto ei ole siis minkään poppoon, eikä kenenkään henkilön yksioikeus, eikä se ole ihmisten oikeus, vaan Kaikkivaltiaan Jumalan SANA, joka käskee kristittyjä toimimaan näin.

      Kristuksen sanassa ja Kristuksen vuodattamassa sovintoveressä on siis tuo VOIMA, joka pesee synnit pois syntisestä.

      Voima syntien pois pesemiseen ei ole ihmisten voimassa, ei ihmisten sanassa, puhumattakkaan ylpeydestä paisuneiden yhdistysten vallassa. 🙏

      Jeesus elää, Jeesus on Herra. Hänen on kaikki valta, voima ja kunnia,
      Hallelujaa!!! Hän kuoli meidän syntisten puolesta, jotta me jotka häneen uskomme, saamme elää.

      Pelastus ei ole yhdistyksissä, vaan Kristuksessa Jeesuksessa.

    • Anonyymi

      Matt. 6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
      Matt. 6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

      On asioita, joita ihminen ei omin voimin kykene antamaan sydämestään anteeksi. Vaikkapa esimerkin vuoksi raiskaajalleen, tai henkilölle joka on pahoinpoidellyt pyörätuoliin loppuiäksi. Joku on tappanut lapsesi, etc etc.

      Helposti silloin lankeaa tuomitsemaan tekijän, "ikinä en hänelle anteeksi anna"! Ja näin langettaa itsellen ikuisen kadotustuomion.

      Jumalan maailmassa ei siis toimita IHMISTEN ehdoilla, vaan Jumala ehdot on usein ihmiselle täysin käsittämättömiä. Ja käsittämättömiä ovat myös Jumalan teot!

      Esimerkki: Miksi Kristus kuoli Putinin puolesta ja sovitti hänenkin syntinsä Golgatalla?😱 Kukaan langenneesta ihmiskunnasta ei voi tuollaista rakkautta käsittää, sydämellistä armahtavaa rakkautta Putiniin.😱 Ja yleensäkin sydämellistä rakkautta armottomiin massamurhaajiin.

      Nämä esimerkit osoittavat, kuinka kaukana me olemme Jumalasta ja hänen tahdostaan.

    • Koskien kolmatta kappaletta uskontunnustuksessa kysyn: Onko minulla paikka siinä seurakunnassa, kun olen loitontunut Esikoislestadiolaisuudesta ja myös kirkosta. Syynä se, että olen osallisena maallikkoehtoollistoiminnasssa.

      • Anonyymi

        Kristukseen uskovia on ollut paljon ennen luterilaista kirkkoa ja esikoislestadiolaisuutta. Ne eivät ketään pelasta. Jeesuksen käskyn mukaisesti toimitettu sakramentti on tietenkin pätevä, riippumatta yhteisöstä missä se jaetaan. Mutta commuunio merkitee kyllä yhteyttä niin, Kristukseen kun hänen lunastamiinsakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristukseen uskovia on ollut paljon ennen luterilaista kirkkoa ja esikoislestadiolaisuutta. Ne eivät ketään pelasta. Jeesuksen käskyn mukaisesti toimitettu sakramentti on tietenkin pätevä, riippumatta yhteisöstä missä se jaetaan. Mutta commuunio merkitee kyllä yhteyttä niin, Kristukseen kun hänen lunastamiinsakin.

        Ei siis selkeää vastausta?


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Ei siis selkeää vastausta?

        sinulle pidetään ensin monenlainen puhuttelu ja joudut luopumaan kaikesta muusta paitsi lestalaisista opinkäsityksistä aina jellivaaraa myöten.

        sittenkin sinua katsellaan syrjäsilmällä ja epäillään vihollisen agentiksi loppuikäsi.

        koska vain heillä on päästöoikeussasanat ja käsien heilutukset ja pyhä Henki pullotettuna josta vain harvoille avataan korkkia pikkuisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinulle pidetään ensin monenlainen puhuttelu ja joudut luopumaan kaikesta muusta paitsi lestalaisista opinkäsityksistä aina jellivaaraa myöten.

        sittenkin sinua katsellaan syrjäsilmällä ja epäillään vihollisen agentiksi loppuikäsi.

        koska vain heillä on päästöoikeussasanat ja käsien heilutukset ja pyhä Henki pullotettuna josta vain harvoille avataan korkkia pikkuisen.

        Lestadiolaisuus hyvin tiiviisti ja hyvin kerrottuna!

        Eivät sitä siinä syvällä ollessaan toki ymmärrä!


    • Anonyymi

      Mistä lähtien ihmisen pelastukseen vaikuttavat normaalissa fyysisessä ruokajärjestelmässä kulkevat leivät puurot j a vellit ?

      Raamatussa EI ole mitään sakramentteja vaan kaikki ihmisne ja JUmalan välillä on uskon kautta tapahtuvaa vuorovaikutusta.

      siihen ei vaikuta leipomotuotteet eikä viinkaupan annit milloin luterilainen mailma tämän tajuaa, no tuskin milloinkaan koska kys eon politiikasta jolla isoja kirkkoja veivataan ja ihmiset ovat siinä pelkkiä maksajia ja pelinappuloita.

      • Anonyymi

        Jos joku sairastaa, kutsukoot seurak vanhimmat ja he rukoilkoot jne... ei käsketä näpläämään sakramentteja ei rukousnauhoja ei talismaaneja eikä ehtoollisia eikä kasteita !

        miten yksinkertaista kun annetaan kirkkopolitiikan maata syvässä haudassa ja lapio päällä kiven kanssa!


    • Rupesin miettimään termejä oikea usko ja oikea seurakuntayhteys, siinä on ansa. Jokainen on omasta mielestään oikeassa uskossa ja onkin, jos usko on Jumalan lahjaa. Oikea seurakunta on tietysti se missä juuri minä olen osallinen. On vain yksi usko ja yksi Kristuksen ruumis. Sitten toteutuu se pohjalainen sanansutkaus: Minoonmeiltä ja muut on meirän krannista! Ihmisen ymmärrys tekee tepposet. Eihän kukaan ole tahallaan väärin uskomassa ja tietäen, että tällä uskolla en pelastu. Toisaalta ei kukaan käy sellaisessa seurakunnassa, joka ei vie lähemmäksi Herraa vaan juurruttaa perimätietoon ja ihmisjuttuihin.

      • Anonyymi

        "Toisaalta ei kukaan käy sellaisessa seurakunnassa, joka ei vie lähemmäksi Herraa vaan juurruttaa perimätietoon ja ihmisjuttuihin."
        Eikös tämä ole juuri sitä mihin luterilaiset "kirjanoppineet"(mm.LHPK) takertuvat.

        Kumpi usko sinulle on mieluisampi
        perimätieto ja ihmisjutut
        vai
        lähemmäksi Herraa pääseminen

        näetkö mitään eroa näiden välillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisaalta ei kukaan käy sellaisessa seurakunnassa, joka ei vie lähemmäksi Herraa vaan juurruttaa perimätietoon ja ihmisjuttuihin."
        Eikös tämä ole juuri sitä mihin luterilaiset "kirjanoppineet"(mm.LHPK) takertuvat.

        Kumpi usko sinulle on mieluisampi
        perimätieto ja ihmisjutut
        vai
        lähemmäksi Herraa pääseminen

        näetkö mitään eroa näiden välillä?

        Siis kaikki kastetut kristityt ovat pukeneet päälleen Kristuksen sen Kristuksen jota te vainoatte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kaikki kastetut kristityt ovat pukeneet päälleen Kristuksen sen Kristuksen jota te vainoatte.

        Esikoislestadiolaisuus on harhaoppi! Yritä ymmärtää se tosiasia.

        Uhriutuminen ei auta sinua yhtään ja esikoislestasaarnaajien vakuuttelut, että vain tässä esikoislestadiolaisuudessa voi saada iäisen autuuden ja kaikki taivaan ihanuudet, ovat valehtelua!

        Se VAIN, Gälliware! Ymmärrä ajoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe