mikä lv-hevonen on??

aamunnousu

mikä lv-hevonen on tai onko se rotu....siis minkä rotusia lv:t on????????

53

7178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no, rotuja lämminverisissä riittää enemmän kuin luetella jaksaa. Suomenhevonenkin on lämminverinen itse asiassa. Hevosroduista kertovat kirjat voisivat auttaa sua parhaiten.

      • Leenu, Liinu & Tiinu

        Oion vaan tässä muutaman tyypin selostukset (...jotka eivät siis ole totta...!)
        Varamaria:

        Suomenhevonen on kylläkin kylmäverinen, ei lämminverinen. Älä laita tietoja, jos et ole varma asiasta.

        minä tiedän:

        EI-kä ole!

        .........:

        EI tuhoa.

        Älkää uskoko noiden tyyppejen tyhmiä (...ehkä vähän hassujakin...) juttuja...kiitos!


      • Anonyymi
        Leenu, Liinu & Tiinu kirjoitti:

        Oion vaan tässä muutaman tyypin selostukset (...jotka eivät siis ole totta...!)
        Varamaria:

        Suomenhevonen on kylläkin kylmäverinen, ei lämminverinen. Älä laita tietoja, jos et ole varma asiasta.

        minä tiedän:

        EI-kä ole!

        .........:

        EI tuhoa.

        Älkää uskoko noiden tyyppejen tyhmiä (...ehkä vähän hassujakin...) juttuja...kiitos!

        sitä ei luokitella lämmin tai kylmäveriseksi se on monipuolinen rotu se tekee sitä sun tätä


    • monet puhuvat lv:stä ,kun tarkoittavat lämminveriravureita.

      • suokki-81

        lämminverinen vaan se luetaan kylmäverisiin... raveissahan on lähtöjä lämmin- ja kylmäverisille. joten suokki (suomenhevonen) on kylmäverinen.


      • SILMÄKÄTEEN
        suokki-81 kirjoitti:

        lämminverinen vaan se luetaan kylmäverisiin... raveissahan on lähtöjä lämmin- ja kylmäverisille. joten suokki (suomenhevonen) on kylmäverinen.

        on esim. tasoitusajo lämminverisille, tasoitusajo kylmäverisille JA OMANA SARJANA tasoitusajo suomenhevosille. NII!


      • komistus_!

        suomenhevonen luetaan KYLMÄVERISEKSI!!!!!


    • kuilu

      kiitos molemmille(:

    • minä tiedän

      etkö tota tiedä? LV=lonkka vammainen hevonen, ne on niitä jotka menee yleensä metwursti tehtaalle ja sitä kautta parempaan hyöty käyttöön kuin kauran jalostukseen ihanaksi ruskeaksi lannoitteeksi.:)

      • täti

        Opettelisit vaikka yhdyssanat :)


      • huttunene

        Itse joutasit lannoitteeksi...


      • LOLXDXD

        LOL=lots of laugh (tarkoitettu minä tiedän tyypille)


        LV=lämminverinen (tarkoitettu aamunnousulle


        xdxd


      • hassuttelia

        hahahahahaaa lonkkavammainen ei vitsi ku repesin :D ja lainnoitteeks, pikemminkin meetvurstiks tai koiranruuaks :D:D:


    • ansu990

      Lämminverisellä hevosella tarkoitetaan hevosta, joka kuuluu kevytrakenteiseen hevostyyppiin (joskin termillä Suomessa usein viitataan nimenomaan lämminveriravureihin). Lämminveriset ovat kylmäverisiä nopeampia ja ketterämpiä ja yleensä myös luonteeltaan niitä vilkkaampia ja arempia.

      Lämminveriseen hevostyyppiin kuuluu suurin osa ratsu- ja ravihevosroduista, vaikkakin esimerkiksi suomenhevonen luetaan kylmäveriseksi roduksi ja sitä voidaan käyttää sekä työhevosena että ratsuna ja ravurina. Lämminveriset ratsurodut jaetaan edelleen kahteen alatyyppiin, täysiverisiin ja puoliverisiin.

    • poni hullu

      se on lämmminverinen hevonen.

      • lW

        jep, voi :)


      • ...............

        Ei missään tapauksessa, ne hallitsee ainoastaan ravin, nimensä mukaan. Laukka tuhoaa maksaa ja käynti jalkoja.


      • :/
        ............... kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa, ne hallitsee ainoastaan ravin, nimensä mukaan. Laukka tuhoaa maksaa ja käynti jalkoja.

        ei todellakkaa tuhoa eipä mun lv oo vieläkään kuollu vaikka laukkailen pitkin mehtä teitä tossa. et joitan kirjotuksia ei kandee ottaa todesta


      • @penni@
        :/ kirjoitti:

        ei todellakkaa tuhoa eipä mun lv oo vieläkään kuollu vaikka laukkailen pitkin mehtä teitä tossa. et joitan kirjotuksia ei kandee ottaa todesta

        hei mitintässä,että tarkeneeko lämminveriset kovilla pakkasilla ilman loimea vai pitääkö niille laittaa pakkas loimi päälle?olen itse hankkimassa hevosta ja haluaisin kovasti tietää netti osotteita missä myydään kylmäverisiä hevosia. itse tiedän paikat
        www.hevostalli.net
        www.tori.fi
        www.suomenhevoset.fi
        www.hevosnetti.com


      • munapääH
        :/ kirjoitti:

        ei todellakkaa tuhoa eipä mun lv oo vieläkään kuollu vaikka laukkailen pitkin mehtä teitä tossa. et joitan kirjotuksia ei kandee ottaa todesta

        jos sun lv on ex-ravuri, sillä on voinu olla myöskin epätasainen ravi. Sentakia siitä ei oo ollu hyötykäyttöä ravikisoissa ja se on myyty eteenpäin, jolloin sillä myös saattaa olla luonnonvoimia muuhun kuin raviin :p


    • lämmmmmmppäri

      eli...itselläni on lämminverinen.suomenhevonen on kylmäverinen eli
      raskasrakenteinen rotu.lämminverinen eli =lv eli lämminveriravuri on kevytrakenteinen.hyviä harrasteratsuja molemmat mutta suomenhevosella yltää korkeammalle tasolle ratsastuksessa sen liikkeidentakia.koska suomenhevonen on jalostettu työhevoseksi ja ratsuksi ja myös ravuriksi sen liikkeet yltävät vaikka mihin asti esim kolmitahtinen laukka löytyy helpommin suomenhevoselta luonnostaa ja lämminveriseltä joiltakin sitä kolmitahtista ei ollenkaan löydy.omalla heposellani oli opettelemista sen kanssa mutta kyllä se kolmitahtinenlaukkakin löytyi=)

      • arabifani69

        lvt on kuin arabialaisia, niilläkin on ''hauras'' kroppa :D siis meinaan kevytrakenteista ruumista :D


    • emsux

      Suomenhevonen on kylmäverinen!

      Lämminverisiä on monia hevosia. Kuten arabit, andaluanhevonen, lusitano yms. Lämminverinenravihevonen on taas oma rotunsa. Yleisesti lämminverisistäravihevosista käytetään nimeä lv, joka viittaa lämminverisiin. Ei kuitenkaan kaikkiin lämminverirotuihin!

    • Hhorsssee

      Käykö lv ensi hevoseksi :)? Vastatkaahan kaikki :)

    • Lv

      Kyllähän rotu kuin rotu soveltuu ensihevoseksi kunhan on riittävät hevosmiestaidot. Hevosen omistaminen on muutakin kuin ratsastamista ja harjaamista.

      Itselläni oli ensihevosena iso lämminverinen ori ja hyvin tultiin juttuun. Ex-ravuria en suosittele kuitenkaan ensihevoseksi, koska sen kouluts ratsuksi vaatii aika paljon tietoa ja taitoa. Mutta lämpöiset ovat mukavia kavereita ja suosittelen kyllä! Vaikka palstoilla yms liikkuukin juttuja että lämminveriset ovat teuraskamaa, kannattaa ennemmin kuunnella itseään ja valita hevoseksi se mistä itse pitää. Tottahan se on että lämppäreistä harvemmin saa mitään huippuhevosia, mutta itse tiedän yhden kansallisella tasolla kilpailevan lämminverisen ja hyvin on pärjännyt. Ei se rodusta niinkään ole kiinni! Zemppiä hevosen valintaan! :)

      • Hhhoorrsseee

        Kiitos paljon avusta:)
        Mutta näytät tietävän hyvin ja haluaisin kysyä sinulta lisää :)
        Olen itse 15 vuotta ja olen harrastanut ratsastusta yli 4 vuotta mutta olen kokenut ainakin 7 vuoden edestä. Osaan hoitaa hevosia tosi hyvin ja tiedän miten niitten kanssa toimitaan. Käyn joka päivä hoitamassa hevosia perus tallilla ja hoidan myös kaverini este hevosia. Ja liikutan niitä. Osan kaikki tärkeät jutut esim mitata hevosen kuumeen, pulssin ja kaikkea muuta. Rakastan hevosia tosi paljon ja tiedän että se ei ole pelkkää ratsastelua vaan hevosesta täytyy kantaa iso vastuu. Ja myös tiedän sen että olen valmis siihen. Niin että haluaisin että kertoisit sinun mieli piteesi tästä :)


    • Lv

      Se on hienoa että sinulla on tietoja ja taitoa hevosista ja sitä pitääkin olla jos on aikeissa oman hevosen hankkia. Oletko ottanut selvää kuinka paljon hevosen hankinta ja kuukausittaiset kustannukset ovat? Hevosen omistaminen ei ole halpaa hommaa eikä hankinta saa tapahtua päähänpistosta.

      Oletko miettinyt että vuokraisit vaikka jonkun kivan hevosen? Vaikkakin juuri sen lämminverisen josta tykkäät? Lämppäreitä tarjotaan vuokralle ja ylläpitöön ihan älyttömän paljon palstoilla. Olet kuitenkin niin nuori vasta että suosittelen tutustumaan viellä hetken aikaan tähän kultaiseen hevosmaailmaan ennen lopullista päätöstä hankkia oma hevonen. Oletko puhunut vanhempiesi kanssa hevosen hankinnasta? Ovatko he valmiita kustantamaan sen elämisen ja asumisen?

      Minne olet ajatellut hevosen laittaa? Vai onko teillä oma talli? :)

      • Hhhors

        Kiitti taas:)
        Mutta niin tiedän paljonko hevosissa menee kuukausittain rahaa. Tämä ei ole tullut päähän pistona vaan ainakin 1 vuoden olemme miettineet hevosen hankintaa. Niin unohdin kertoa että me ottaisimme sen hevosen yhdessä siskoni kanssa ja se on vielä vähän minua kokeneempi ja se on 18 vuotta.juu siis olemme siskon kanssa päättänyt ottaa lv hevonen ylläpitoon että näkisimme minkä laista hevosen pitäminen on :) me olemme puhuneet tästä asiasta vanhemmilleni että isäni maksaa hevosen vuokran ja loput me hoidetaan itse omilla palkoillamme. Ja hevonen tulisi kaverimme pienelle maatilalle :) ja muuten mistä löytää paljon niitä jotka etsii lv hevoselleen ylläpitäjää


    • Lv

      Hyvä että olette perehtyneet hevosen aiheuttamiin kuluihin, jotka eivät tosiaankaan ole mitään pieniä. Tallivuokran lisäksi rahaa kuluu mm. kengityksiin, rokotuksiin, hampaiden raspaukseen, madotukseen, lisä rehuihin joita ei yleensä tallivuokraan sisälly ja kaikki muut mahdolliset eläinlääkäri kustannukset jotka saattavat suuruudellaan yllättää. Myös hankintavaiheessa varusteet ja tarvikkeet maksavat.

      Mutta hienoa että olet ylläpito vaihtoehto kiinnostaa :) Se onkin helpoin tapa tutustua hevosarkeen. www.hevostalli.net sivulta varmaan löydät parhaiten oman alueesi ylläpito tarjonnan toinen ihan hyvä sivu on www.hevosnetti.fi

      • Hhhorrss

        Kiitos hirveesti sinusta on ollut todella paljon apua :) kiitos!


      • Hhhhorsee

        Haluaisin vielä kysyä ett paljon sinun eläinlääkäri maksut on ollu jos voisit kertoa :)?


    • Lv

      Ne ihan riippuu eläinlääkäristä ja tehtävistä toimenpiteistä. Esimerkiksi rokotuksen hinta vaihtelee 50-100 euroa, hampaiden raspaus suunnilleen sama. Itse olen huomannut että yksityiset eläinlääkärit ovat näissä asioissa halvempia kuin hevosklinikat.

      Jos tulee mitä vain kysyttävää niin kysy ihmeessä :) Vastaan parhaani mukaan :)

      • Hhoorsee

        Tiedätkö yhtään paljon hevosen vakuutus maksaa kk:)?
        Ja paljonko suurin piirtein maksaa eläinlääkäri kulut jos vaikka hevosellasi ei ole kaikki hyvin ja joudut pyytämään eläinlääkärin paikalle :) jos ymmärsit :D??


    • Lv

      Vakuutukset ovat kanssa ihan vakuutusyhtiö ja vakuutus kohtaisia. Niistä en osaa niinkään sanoa, mutta kannataa käydä vaikka kysymässä vakuutusyhtiöstä vanhempiesi kanssa. Samoin on ihan eläinlääkäri kohtaista kuinka paljon se veloitytaa kotikäynnistä. Yleensä niihin sisältyy perusmaksu ja sitten tehtävät toimenpiteet ja kilometrikorvaus. Ennen hevosen hankintaa on hyvä ottaa selville kaikki nämä asiat ja selvittää lähin hevosia hoitava eläinlääkäri ja ottaa yhteystiedot talteen :)

      • Hhorse

        No onko sinulla mitään eläinlääkärin käynti kokemuksia ja jos on niin voinko kertoa niistä ja paljon makso :)?


    • Lv

      Meidän ei tarvinnut onneksi koskaan kutsua eläinlääkäriä paikalle. Mutta tiedän yhden tapauksen missä vain ihan pelkän lihasjumin takia jouduttu ajamaan klinikalle. Se maksaa aina per käynti 200-400 euroa plus tietenkin matkakulut. Tätä helsingin hevossairaalaa en suosittele kenellekkään, koska siellä palvelu on pelkkää rahastusta.

      Toinen kanssa mikä on iso rahareikä on se jos ei löydä hevoselle sopivaa satulaa. Työpaikallani on yksi ratsukko joka on taistellut sopivan satulan löytymisestä vaikka kuinka kauan ja rahaa on uponnut reilusti päälle 5000e.

      • lvrakas

        Kuinka paljon 10vuotias lämppäri maksaa? Löysin yhen joka maksaa 600€ ja meen jossain vaiheessa kattoo sitä lämppärii!


    • Saaga....heppahöpsö

      Yhym....

      SUOMENHEVOSIA ON LÄMMINVERISIA KUIN MYÖS KYLMÄVERISIÄ..... :) Jos katotte suomenhevosten ravikilpailuita niin on niitä lämminverisille SH `sille ja kylmäverisille SH ` sille

    • Saaga.....heppahöper

      " Suomenhevosta pidetään yhtenä maailman nopeimmista ja monipuolisimmista kylmäveriroduista. On kuitenkin kiistanalaista, onko se aito kylmäverirotu. Eri lähteiden mukaan suomenhevonen voidaan luokitella kevyeksi kylmäveriseksi, raskaaksi lämminveriseksi tai yleishevoseksi. Suomessa rotua ei kuitenkaan koskaan pidetä lämminverisenä. "

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenhevonen

      LUKEKAAPA SE, NIIN TIEDÄTTE ETTÄ SUOMENHEVONEN ON KYLMÄVERINEN TAIKKA LÄMMINVERINEN :)

      Et sillei... ;)

    • lllämppäriii

      Meijän vuokrahevonen on lämppäri. Aluks luulin et ne ois jotenkin sählöjä tai jotain mutta tämä tapaus on ainakin tosi mukava hoitaa ja ratsastaa. Ja kyllä lämppäreillä saa laukata. Tämä meidän vuokrahepo on ex-ravuri ja silti ollaan hienosti tultu toimeen. Lämppärit ovat ehkä múita hevosia reippaampia tai ainakin tämä tapaus: ) Mutta suosittelen! JA LÄMPPÄRIT EIVÄT OLE TARKOITETTU MAKKARAKSI!!!!!!

    • Sekasyöjätär

      Kaikki hevoset ovat hyviä makkaroina, jaksaako joku hihhuli vielä tosissaan väittää että liha on jotenkin henkistä siitä riippuen onko sillä ollut päällä hevosen, lehmän tai sian nahka. Liha on lihaa ja possuillakin on ihanat silmät, vaikkei niillä ratsasteta.
      Jos taas ryhdytte kasvissyöjiksi, niin maapallon pinta ei riitä teitä ruokkimaan. :D

    • minä4678

      se on AMERIKANRAVURI... :) jos näin lyhyesti sanotaan :)

      • jooo:))

        yleensä;)


    • e.o1

      Mikä kämminveristen säkä on suunnilleen??

    • Tietäjä

      Lv:ellä tarkoitetaan useinmiten lämminveristä ravuria. Lv tarkoittaakin siis lämminveristä. Lämpprit jaetaan siitä vielä kahteen alalajiin, täysiverisiin joihin kuuluu arabialainen täysiverinen ja englannintäysiverinen sekä puoliverisiin joihin kuuluu monia rotuja.

      Lämppärirotuja joita käytetään usein raveissa on mm. amerikkalainen lämminverinenravuri, ranskanravuri ja orlovravuri.

      Lämppäreiden säkä vaihtelee 150 ylöspäin, mutta suurimmaksi osaksi ne ovat yli 160 senttisiä.

      Lämminveriset ovat usenmiten kuumempia ja herkempiä kuin kylmäveriset. Ex-ravurit ovat usein herkkiä ja ne saattavat kuumua radalla tai laukatessa.

      Ravureilla voi nimenomaan laukata samalla tavalla kuin suokeilla ja muilla roduilla. Ravurit yleensä hallitsevat ravin paremmin, mutta laukka ei mitään maksaa tuhoa.

      • katherine

        Melkein oikein.

        Hevoset jaetaan kolmeen tyyppiin:
        Kylmäverinen (yleensä työhevoset ja muut raskaammat rodut)
        Täysverinen (arabi ja englantilainen täykkäri ja näiden risteytys anglo-arabi sekä joskus akhal tekiä sanotaan täykkäriksi)
        Lämminverinen (alun perin kylmäverisen ja täykkärin risteytys)

        Lämminverisiä on kahta tyyppiä:
        - lämminverinen RAVIhevonen
        - lämminverinen RATSUhevonen.

        Lämminverinen RATSUhevonen on tutummin puoliverinen.

        Puoliverisissä ei puhuta roduista, vaan kantakirjoista. Esim. holstein, hannover, FWB, SWB jne.. ei ole omia rotujaan, vaan eri kantakirjoja.


    • Haluaisitko, Katherine, selittää näkemyksesi tuosta viimeisestä?

      Holstein, hannover ym ovat nimenomaan rotuja, ja kantakirja on aivan eri asia. Esim suomenhevonen on rotu, (kuten mm hannoverilainenkin), ja niitä on työ-, ravi-, ratsu-, ja pienhevostyyppiä, joista jokainen merkitään omaan kantakirjaansa.

      Esim ratsukantakirjaan kuuluvalla hevosella tulee olla ratsutyypin rakenne, hyvä luonne ja tietyt taidot, kun sitä tarjotaan kantakirjaan.

      Käytin tässä esimerkkinä suokkia, koska siinä oli helpointa selventää rodun ja kantakirjan ero. Kantakirja on todistus siitä, että hevonen on tyyppinsä parhaimmistoa ja virallisesti hyväksytty jalostuskäyttöön.

    • poninenn

      lv on lyhenne lämminverisestä eli hevosrodusta, esimerkiksi lämppäristä eli lämminverisestä ravihevosesta, eli kyllä, lv on lämminverinen eli hevosrotu.

      • Anonyymi

        lämppäri on meillä päin lämmin voileipä!
        nim. exhevostelija


    • 1ssu

      Amerikanravuri, venäjänravuri, ranskanravuri, Orlovravuri.näitä myös risteytetään.on olemassa siis esim.Amerikkalais-ranskalainen ja ranskalais-venäjäläinen ravuri.
      myös virossa kasvatetaan lämppäreitä mutta omaa ravurirotua sillä ei vielä ole.

    • Anonyymi

      esimerkiksi orlov. en tunne yhtäkään! mutta se ei tarkoita etten pitäisi niistä. Dust
      ja Cero oli kivoja nimiä. Dust tosin ei ollu mikään lämppäri. Miksi joku hommaa entistä ravuria Ratsuksi. nim. exhevostelija

    • Anonyymi

      piti sanoa. kun tulee sekaannuksia joskus näitten kahden välillä.
      nim. exhevostelija

    • Anonyymi

      ihmetyttää miksi fwb ei ole ottanut samaa käytäntöä kuin saksan pv, että olisi alueittain nimetty, vaan on vain fwb. miksei ole esim:
      TurkuHelsinki. Tampere. Vaasa, jne. ivalo niminen kuulostaisi kanssa hauskalta! joo, mulla on fwb, sen rotu on Ivalo, se olisi hauskaa. joskus sadan vuoden päästä kai sekin on mahdollista?! nim. exhevostelija

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe