CD-merkikartat Sea Cleariin

Keil

Lueskelin vanhoja keskusteluja parin vuoden takaa, joissa kerrottiin kuinka helppoa on siirtää CD-merikartat MapCal II-ohjelmalla Sea Clear II:een. Yritin koko viikonvaihteen onnistumatta.Suomenkielisen manuaalin sivulla 24-26 on paljon tekstiä, mutta muutama olennainen asia puuttuu, koska ei toimi.
Valinnasta Tools - Convert - Images in Dir to WCI tulee muutaman selvän valinnan jälkeen tulee "Confirm? Convert images without calibration?". Jos vastaa kysymykseen Yes, pitäisi siis konvertointi tapahtua ilman kalibrointia, jonka ymmärrän niin, että kuvat jäävät ilman kalibrointitietoa. Konvertointi kyllä tapahtuu tällä vaihtoehdolla. Jos vastaan No, ei mitään konvertointia tapahdu, epäloogista.Tarkoitushan on konvertoida kalibroinnin kanssa. Mitkä koordinaatit annetaan valintaan Edit - Chart Information kohtaan Shift Lat shift ja Long shift? Voisiko joku kirjoittaa työvaiheet yksinkertaisesti peräkkäin, olisi tosi kiitollinen.

6

2958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisi niin helppo konvertoida kaikki ko. hakemiston kartat samalla kertaa. Yritin itsekin juuri pari päivää sitten. Mutta konvertointia ei tapahdu juuri kuten sanoit. Yksi kerrallaan se kyllä onnistuu,joutuu vaan istumaan koneella ja valitsemaan jokaisen karttatiedoston erikseen. Ja kun se kysyy mittakaavaa, olen hyväksynyt "enter" illä sen 1:40 000. Ei se mikään iso homma noinkaan ole.

• lukenut
      • Siirtoja tietämätön.

On tässä kirjoitelluista "CD-merikartat MapCal II-ohjelmalla Sea Clear II:een." CD merikarttojen siirroista tähän Sea Clear II:een ?

Voitteko kertoa tietämättömälle miksi näin kannattaisi tai pitäisi tehdä?

Olen käyttänyt CD-merikarttoja sellaisenaan tietokoneella ja mielestäni ne toimii hyvin, vai onko tuolla kirjoitetulla siirrolla joitain merkittäviä etuja ja hyötyjä?

• tarkoitat
        Siirtoja tietämätön. kirjoitti:

On tässä kirjoitelluista "CD-merikartat MapCal II-ohjelmalla Sea Clear II:een." CD merikarttojen siirroista tähän Sea Clear II:een ?

Olen käyttänyt CD-merikarttoja sellaisenaan tietokoneella ja mielestäni ne toimii hyvin, vai onko tuolla kirjoitetulla siirrolla joitain merkittäviä etuja ja hyötyjä?

kun sanot käyttäneesi CD-merikarttoja "sellaisenaan"? Hyvin sanottu, jos puhut niiden mukana tulevasta ohjelmasta. SC2 on p a l j o n monipuolisempi ja kätevämpi käyttää ja vielä ilmainen (www.sping.com). Esimerkki heti alusta: Meri-CD:ssä jouduin touhuamaan hiirellä 8 asiaa ennen kuin sain seurannan päälle lähtiessäni laiturista. SC2:ssa tarvitsee vain käynnistää ohjelma ja veneesi on keskellä näyttöä. CD-merikarttojen uusinta versiota minulla ei ole (Veneily-CD?). Joku viisaampi kertokoon joko se pärjää SC2:lle.

• heh
        Siirtoja tietämätön. kirjoitti:

Olen myös siirtynyt SeaClearin käyttöön, jolloin siirsin olemassa olevat MeriCD:t sen kanssa toimimaan.

Tärkein parannus on SeaClearin mukavampi käyttöliittymä. Esim. kun MeriCD:llä haluaa zoomata, pitää hiirellä hakea jostakin laatikosta ja - merkki jne. SeaClearilla se menee näppiksestä Ctrl-x ja Ctrl-z. Hiiri on hankala paukuttavassa liukuveneessä.

MeriCD:n karttoja ei tarvitse kalibroida konvertoinnin yhteydessä, vaan oleva kalibrointi säilyy.

Itse skannatut kartat pitää kalibroida. Ei sekään ole paha homma tuolla porilaisen linkin ohjeilla. Toki aikaa menee. Tämä antaa mahdollisuuden hommata kartta tietokoneelle sellaiseltakin alueelta josta sitä ei digitaalisena saa. Sisävesillähän puutteita löytyy, vaikkapa Kuopio-Nilsiä.

• Keil
        heh kirjoitti:

Olen myös siirtynyt SeaClearin käyttöön, jolloin siirsin olemassa olevat MeriCD:t sen kanssa toimimaan.

Tärkein parannus on SeaClearin mukavampi käyttöliittymä. Esim. kun MeriCD:llä haluaa zoomata, pitää hiirellä hakea jostakin laatikosta ja - merkki jne. SeaClearilla se menee näppiksestä Ctrl-x ja Ctrl-z. Hiiri on hankala paukuttavassa liukuveneessä.

MeriCD:n karttoja ei tarvitse kalibroida konvertoinnin yhteydessä, vaan oleva kalibrointi säilyy.

Itse skannatut kartat pitää kalibroida. Ei sekään ole paha homma tuolla porilaisen linkin ohjeilla. Toki aikaa menee. Tämä antaa mahdollisuuden hommata kartta tietokoneelle sellaiseltakin alueelta josta sitä ei digitaalisena saa. Sisävesillähän puutteita löytyy, vaikkapa Kuopio-Nilsiä.

Kiitos porilaiselle hyvistä ohjeista, heti onnistui. Pieni vinkki muillekin. Kannattaa uskoa, ettei avautuviin ikkunoihin tarvitse täyttää mitään karttojen sijaintitietoja eikä nurkkatietoja, täydellinen kalibrointi hoituu automaattisesti. Jos teet omia karttoja silloin tarvitaan. Jos erillisen gps:n sijaan sinulla on Nokian kännykässä navigaattori, voit käyttää sitä syöttämään NMEA-183 tietoa koneelle. Tätä varten löytyy beeta-versio osoitteesta http://www.symarctic.com/beta/static.php?page=extgps_download. Huomaa siinä, että Sea Clear käyttää vain comportteja 1-4, muilla ei onnistu Bluetooth-yhteys. Kun puhelin on muutenkin yleensä veneen pöydällä, hoituu gps-tietojen syöttö samalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3365
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2789
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1867
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1040
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      860
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      854
    Aihe