reumakuume

särkynyt sydän

Kuulin että ystäväni sairastaa reumakuumetta.Itse en tästä sairaudesta oikein mitään tiedä,joten siksi kirjoitan tänne ja kysyisin neuvoja.Eli mistä tarkemmin on kysymys ja onko se hengenvaarallinen? onko kenelläkään kokemuksia että siitä olisi selvinnyt onnellisena loppuna?

3

4578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystävä jollekkin minäkin

kannattaa googlata ja valita sitten asiallinen sivusto

• tiia maria

Kuulin myös että ystävälläni on reumakuume.Itse en tiedä sairaudesta juuri mitään.Jonkun verran olen googlettanut ja katsonut,mutta olisi mielenkiintoista myös kuulla miten muilla tämä sairaus on mennyt eteenpäin.Voiko siitä parantua kokonaan...??? toivon asiallisia vastauksia.

• OLE HYVÄ

Oma sairauteni ei vastaa nykyaikaa. Olen sairastanut reumakuumeen, joka tulehdutti myös sydämen, eli reumaattinen sydänlihastulehdus samalla.
        Tuosta on aikaa jo 43 vuotta. Sydäntulehduksen vuoksi jouduin olemaan 6 viikkoa täydellisessä vuodelevossa. En saanut edes sängyn laidalla istua, saatikka huuhtoa käsiäni vieressä olevalla lavuaarilla vaikka kuinka hiki oli.

Pesivät sänkyyn – eli sängyssä minut ja jos jossain tarvitsin käydä, pyörätuolilla raijasivat. Tuntuihan se oudolle, kun olisin voinut ihan hyvin mielestäni kävellä, vaan kun siihen aikaan ei ollut tietoakaan saatavilla, eikä lääkäritkään sitä siihen aikaan antaneet. Antibioottia sain injektiona ja paikat oli mustana, ja mokkurana, kun ne kovettuivat antibioottipistoksista. Antibioottia sain päivittäin sairaalassa lihakseen, mutta sairaalan jälkeen muistaakseni viikottain, vai olisikohan ollut kolmen viikon välein. Jotenkin vain tuo viikottain tuntuu tutummalle, mutta vuoden ajan minä sitä sain.

Googlessa on hyvä selvitys kyllä reumakuumeesta, vaikka sivullisen on sitä vaikea ymmärtää. Mutta minä, joka taudin olen sairastanut, minunkin tauti noudatteli ihan googlessa kertoman mukaista rataa. Paitsi lopussa, loppu ei ollut minulle niin hyvä.

Tautiin ei siis kuole, eikä invalidisoidu nykytietämyksellä jos huolehtii että noudattaa hoito-ohjeita. Nykyisin on hyvät lääkkeet, että jos noudattaa ohjeita, voi säästyä jopa sydänsairauden kehittymiseltä.

Lue googlesta HIIPPALÄPPÄ, joka entisajan reumakuumeisille usein kehittyi vuosien kuluttua reumaattisesta sydäntulehduksesta.

Sen sanon, että jos ystävillänne on reumaattinen tulehdus sydämessä, hänen tulisi noudattaa 100 %:sesti hänelle määrättyä vuodelepoa, jos mieli säästyä sydänvaurioilta.

Vaikka minä noudatinkin ohjeita, silti vuosien saatossa tulehdukset aiheuttamat arpimuodostelmat ovat nyt sydänsairauteni yhtenä tekijänä. Sen tulehduksen jälkeen sydämen toiminnassa oli aina jotain outoa. Siihen aikaan ei ollut tietämys eikä lääkkeet sitä luokkaa kuin nyt. Ja sydänfilmilaitteistokin oli hyvin alkeellista kalustoa siihen aikaan.

Rytmitettiinkin sydän uudelleen 25 vuotta myöhemmin tuosta reumakuumeesta.

Jos vaan ei "urheile" eli uhmaa sairautta, vaan hoitaa sen annettujen ohjeiden mukaan ja levossa pysyy, tuskin jää mitään invaliditeettiäkään.

Nivelkivut jatkuivat ja puoli vuotta myöhemmin diagnosoitiin nivelreumaksi Heinolan Reumasairaalassa. Välttämättä tällä nivelreumalla ei tarvitse olla mitään yhteyttä tuohon reumakuumeeseen. On vaan voinut aktivoitua siitä tulehduksesta.

Tämän päivän tilanne, 43 vuotta myöhemmin: Sydämen ultraäänessä selvästi osoitettavissa sydänlihaksessa ne arvet, jotka ovat syntyneet sydäntulehduksen seurauksesta. Kammioiden väliset läpät vuotavat kuin seula. Sydäntautitilanteeni on hankala. Myöskin nivelreuma aktiivi, ei tehoa mitkään tunnetut reumahoidot.

No tämä ei ollut mieltä ylentävää, mutta huomioikaa aika, mitä tuohon aikaan oli hoitomahdollisuuksia ja tutkimuslaitteita ja mitä nyt.
        Minä olisin ystävienne suhteen hyvin hyvin optimistinen ja samalla sydäntä kunnoittava, ja mielellään lepoa, jos on tulehdus sydämessä. He ovat ilmeisesti aika nuoria ihmisiä vielä, kuten minäkin siihen aikaan kun tuota reumakuumetta sairastin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe