YLIVELKAANTUMINEN

ajattelematon

Olen keittänyt itselleni niin suuren sopan, että tästä ei helpolla selvitä. Muutin kaksi vuotta sitten omaan asuntoon (minulla on siis asuntolaina) ja tämän lainan olen aina hoitanut kunnolla. Olen vakiotyössä ja tuloni ovat säännölliset. Muutostani lähtien, aloin kuitenkin ottamaan pieniä lainoja menoja varten joita makselin suuremmilla lainoilla pois. Ja kas kas, nyt olen aivan velkaantunut ja tuloni eivät yksinkertaisesesti vain riitä. Kuinka pääsen pois tästä oravanpyörästä? Onko minun otettava toinen työ? Olkaa ihmiset kilttejä ja neuvokaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ihminen.

21

11438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lohduttaa

      ...et varmastikaan ole ainoa!!!!

    • nyt sitten vaan

      kämppä myyntiin jonka todennäköisesti myyt tappiolla ja makselet sitten hakunilan slummikämpissä asuen kymmenien tuhansien eurojen jäännösvelkaa seuraavat 15 vuotta.paljon onnea!

    • yhdistelylainan

      tai kohdistat lainanmaksusi poistaen yhden lainan kerrallaan.Näin ne useammat muutaman satasen lyhennykset häviäävät yksi kerrallaan.Sovi kuitenkin velkojien kanssa aina asioista.Mutta sehän on kuitenkin varma että kulutus minimiin pidemmäksi aikaa.

    • Onnittelut

      1. Kämppä myyntiin.

      2. Tiukka säästökuuri: kaikki ylimärääinen hurlumhei ja törsäys pois, bilettäminen seis, auto halvempaan tai kokonaan pois

      3. Painat duunia kuin eläin ja maksat velat pois.

      4. Otat opiksesi.

    • Apua...

      Kämppää ei tarvitse myydä. Jossainhan sinunkin pitää asua ja omassa asunnossa maksat itsellesi omaisuutta.

      Laitat nyt kaikki velkasi paperille.
      Mistä? Kuinka paljon? Minkä suuruisella erällä nyt lyhennät?
      Sitten lasket tuloistasi paljonko sinulla on varaa lyhentää lainaa. Eli Asumiskulut (sis. sähkö, vesi, vastike ja asuntolainan lyhennykset) ja siihen päälle 400€ puhelimeen, nettiin, ruokaan ja muihin mehoihin. Kuulostaa vähältä, mutta sillä tulet toimeen. Tärkeintä on nyt saada taloutesi järjestykseen.

      Sitten otat yhteyttä ensin omaan pankkiisi. Eli varaat ajan palveluneuvojalle. Nettihakemusta ei kannata täyttää, sillä yksikin hylkäyspäätös vaikuttaa myöhempään lainansaantiin. Kerrot tilanteen ja paljonko tarvitset lainaa. Ja kuinka paljon pystyt laskelmiesi mukaan käyttämään lainan lyhentämiseen kuukaudessa.
      Siitä lähdet nyt liikkeelle. Se vie aikaa ja stressaa, mutta kun olet saanut raha-asiasi järjestykseen voit taas keskittyä elämään.

      Mikäli lainansaanti ei onnistu, niin otat ensitilassa yhteyttä kuntasi talous- ja velkaneuovntaan. Hän osaa katsoa tilanteesi ja antaa ratkaisuehotuksia.

      Ja jos nyt on maksuvaikeuksia, niin otat yhteyttä velkojiin ja pyydät lisää maksuaikaa. Tai lyhennysvapaata, jotta saat tilanteesi järjestykseen.

      Moni on kanssasi samassa tilanteessa. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni ja teet tarvittavat toimenpiteet. Joudut kiristämään vyötäsi, mutta kyllä se siitä. Joka kerta, kun olet ostamassa jotain mietit kuinka suuren loven se tekee tuohon käytössäsi olevaan neljäänsataan ja mietit tarkkaan tarvitsetko välttämättä esim. uutta paitaa. Sen jälkeen kun olet saanut asiasi järjestykseen, tähän auttaa kummasti, kun ajattelet esim. että viiden vuoden kuluttua sinulla ei ole mitään muuta velkaa, kun asuntolainasi. Kuulostaako hyvältä? Eikö motivoi hyvin :)

    • zinnuh

      semmosella moni selvinny. Pankki antaa anteeksi lainat kun et niitä pysty viiteen vuoteen maksamaan. En sitten tiedä mikä nykytilanne pankeilla velkasaneerauksen suhteen.

      • pähkinäparketti

        Minäkin aloi tos laskemaan noita omia menoja ja kuluja...

        Asuntolainaa jäljellä 25.000e, no sen annan olla vaan pitkällä lyhennyksellä.

        Mut sit...
        Joustoluotto 8600e
        VISA 2000e
        MASTER 3600e
        AUTO 4700e
        IKEA 700e

        että hupsishei, mites täs näin kävi? No, ku kävi ni kävi.

        Nyt tein lainahakenukset citibánkiin, gemoneyhyn ja pariin muuhun lafkaan ja toivon parasta. Täl hetkellä toi GEmoney on korkojensa puolesta parasta ja siks toivon sitä.

        Sitte myyään auto poooiis, se, jonka piti pitää hintansa. Ja koska töissä pakko olla auto, niin ostan Ladan joka vie vaan vähä bensaa.


        Elämää, ei sen enempää on kaikki tää koita ymmärtää...


      • pahalta
        pähkinäparketti kirjoitti:

        Minäkin aloi tos laskemaan noita omia menoja ja kuluja...

        Asuntolainaa jäljellä 25.000e, no sen annan olla vaan pitkällä lyhennyksellä.

        Mut sit...
        Joustoluotto 8600e
        VISA 2000e
        MASTER 3600e
        AUTO 4700e
        IKEA 700e

        että hupsishei, mites täs näin kävi? No, ku kävi ni kävi.

        Nyt tein lainahakenukset citibánkiin, gemoneyhyn ja pariin muuhun lafkaan ja toivon parasta. Täl hetkellä toi GEmoney on korkojensa puolesta parasta ja siks toivon sitä.

        Sitte myyään auto poooiis, se, jonka piti pitää hintansa. Ja koska töissä pakko olla auto, niin ostan Ladan joka vie vaan vähä bensaa.


        Elämää, ei sen enempää on kaikki tää koita ymmärtää...

        Koska sinulla on asuntovelkaa noin vähän (itselläni on n. 70000) niin etköhän selviä noista veloista vielä ok. Otat vain yhden lainan jolla maksat nuo sekalaiset lainat pois niin saat pienennettyä kuukausimenoja. Ja ei kannata alkaa lyhentämään liian ahneasti lainaa. Pitkä laina aika ja sen verran pienet lyhennykset, että selviät niistä.

        Työkaverini lyhensiä autolainaansa hirveällä summalla joka kuukausi, kun halusi sen pian pois. Sitten hänellä ei jäänytkään muuhun rahaa...

        Kun velka on maksettu niin älä enää maksa mitään lainarahalla, jos ei ole ihan pakko!


    • saanut jo

      hyviä neuvoja joten niistä apua? Kyllä sinun asemassa ottaisin lisätyötäkin jos sellaista saa. Ensin pitää laskea kaikki lainat ja paljonko menee lyhennyksiin. Kaikki joutava ei tarpeellinen kulutus minimiin. Muutaman vuoden kestää, kun tietää se on väliaikaista. Jos saat jollakin lisätyöllä maksettua/lyhennettyä osan, niin selviät. Itse teen lisätyötä ja se on ollut pelastus.

      • ajattelematon myös

        1) Laitat kaikki velat ylös paperille.

        2) Lasket muut menot; vastike, asuntolainan lyhennys, sähkö, terveys yms.

        3) Mikä on kuukausitulosi

        --> Sitten vähennät kuukausituloistasi asumismenot, sähkön ja terveysmenot.
        --> Sitten vähennät tästä summasta 400e. Eli välttämätön elämiskulu/kk.

        ---->> MITÄ JÄÄ JÄLJELLE? Onko se 10e, 100e vai 1000e?

        4) Soitat velkalinjaan 0800 98009. Sama numero kaikkialta Suomesta. Vastaa ma-pe 10-14. Puhelu on ilmainen. Kerrot tilanteesi ja he ohjaa eteenpäin. Ota yllämainitut tiedot ylös puhelua varten.

        5) Älä lue näitä vastauksia täällä. Ihmiset vain vittuilee sulle.


    • samassa veneessä

      Minulla on samankaltainen tilanne ja mietin ja itken itseni sairaaksi miten tästä selviän. Minäkin sain vähän yli pari vuotta sitten järjestettyä sen hetkisen velkatilanteeni niin, että ostin edullisen asunnon ja sain sen verran isomman asuntolainan että sain maksettua samalla kaksi pienempää lainaa pois. Olen kuitenkin joutunut maksamaan takaajana toistenkin lainoja ja siksi olen ollut velkakierteessä jo vuodesta 1990 lähtien. Ennen nykyistä asuntoani maksoin vuokraa yli 500 e/kk ja nyt maksan omaa puolet vähemmän. Oli kuitenkin pakko ottaa remonttilainaa ja ostaa auto pitkän työmatkan takia, joten velkatilanne on -0. Asun kuitenkin nyt rivitalossa ja maaseudulla, joka auttaa henkisesti jaksamaa paremmin kuin siellä kaupungissa kerrostalossa asuessani, joka ahdisti jo pelkästään vaikkei velkoja olisi ollutkaan.

      Minä erosin v. 1989 alkoholistimiehestäni ja jouduin silloin ottamaan 100 000 mk jotta selviäisin niistä veloista jotka hänen kanssa eläessäni kertyivät 13 vuoden aikana. Ja eron jälkeen ex-mieheni isä kuoli ja mieheni peri häneltä 100 000 mk, joista minä en tietenkään enää saanut penniäkään. Ex-mieheni oli ehtinyt ottaa pankkilainaa sen 100 000 mk ja veljensä oli takaajana, joten hän huolehti siitä että perinnöllä maksettiin tämä velka pois. Arvaa olinko katkera....

      Eikä tässä kaikki, jouduin muutaman vuoden kuluttua maksamaan erään ystäväni lainaa 25 000 mk takaajana. Koska en saanut sitä rahaa pankista, koska ei löytynyt takaajia, sain rahan äidiltäni, jonka olen kuitenkin maksanut hänelle viimeistä penniä myöten takaisin. Kuitit on tallessa. Eikä tässäkään ole vielä kaikki. Takasin poikani lainaa 7 000 euroa, jonka tietenkin jouduin maksamaan, kuinkas muutenkaan.... tyhmä kun on niin tyhmä että ei opi vaikka tuhkatkin vietäis pesästä. Tätäkin lainaa on vielä 3000 jäljellä. Poikani kyllä on maksanut aina jotain takaisin silloin kun on pystynyt, mutta ei läheskään kaikkia. Yhden kerran jouduin ottamaan kulutusluottoa sen takia että oli pakko tehdä niin suuri hammasremontti, etten olisi pystynyt sitä suoraan hammaslääkärillekään maksamaan, 150 e /kk = 5000 e. Omaan asuntoon piti tehdä remonttia ja sitä varten sain 13 000 e. Nyt kk-menoni ovat suuremmat kuin kk-palkkani, Ruokaan ja bensaan ei jää palkasta mitään, joten joustoluottoja ja visaa pyörittämällä elän joten kuten. Niin ja välillä saan kirpputorilta muutaman kympin ja käsitöitä tekemällä ja pientä siivousapua annan tutuille, joskus harvoin kun jaksan.
      Olen kyllä terve fyysisesti, pientä ylipainoa lukuunottamatta, mutta raha-asiat saavat aika ajoin masentumaan ja se vie energiaa eikä jaksa muuta kuin itkeä ja nukkua...... niin että jos sinä olet keksinyt jonkin keinon miten selvitä näistä asioista, niin kerro mullekin. Pankista en saa tällä hetkellä lainaa, enkä oikein haluaisikaan maksaa taas 10 vuotta jotain uutta lainaa, jolla vanhat maksettais.

      • kaikille ihmisille

        Olen pahoillani taloudellisesta kierteestäsi ja sen mukanaan tuomasta mielipahasta ja vaikeuksista. Olisiko sinulla ollut kertaakaan mahdollisuutta sanoa EI, kun sinua pyydettii velan takaajaksi vai etkö vain kehdannut kieltäytyä. Sen sanan sanominen kannattaa kaikkien harjoitella hyvin, koska aina on todellinen vaara joutua maksamaan se takausvelka. Itse olen pitänyt ohjenuorana sitä, että jos koskaan lähden takaamaan toisen velkaa, minulla pitää olla säästössä tai rahaksi muuten muutettavissa olevaa se takaamani velkasumma, jos vaikka velka lankeaisi maksettavakseni. Muuten en laita nimeäni toisen velkapaperiin. Joskus on kysytty, mutta olen kohteliaasit todennut kantani ja asia on jäänyt siihen.


      • .......
        kaikille ihmisille kirjoitti:

        Olen pahoillani taloudellisesta kierteestäsi ja sen mukanaan tuomasta mielipahasta ja vaikeuksista. Olisiko sinulla ollut kertaakaan mahdollisuutta sanoa EI, kun sinua pyydettii velan takaajaksi vai etkö vain kehdannut kieltäytyä. Sen sanan sanominen kannattaa kaikkien harjoitella hyvin, koska aina on todellinen vaara joutua maksamaan se takausvelka. Itse olen pitänyt ohjenuorana sitä, että jos koskaan lähden takaamaan toisen velkaa, minulla pitää olla säästössä tai rahaksi muuten muutettavissa olevaa se takaamani velkasumma, jos vaikka velka lankeaisi maksettavakseni. Muuten en laita nimeäni toisen velkapaperiin. Joskus on kysytty, mutta olen kohteliaasit todennut kantani ja asia on jäänyt siihen.

        Kuule eiköhän tuo ihminen ole jo opetuksensa saanut. Mitä sitä tänne tulla enää muka viisaana sanomaan, että mikset sanonut ei takauksille. Nyt on nyt ja eteenpäin pitää selvitä. Turha sun on tulla tänne jeesustelemaan.


      • nuo lainat olet

        saanut? Toivottavasti ymmärsit ottaa asuntolainana tuo 13000 e remonttilainaa. Oletko nyt eläkkeellä vai millä elät. Kannattaa hakea asuntotukea nyt alkajaisiksi. siinä huomioidaan sekä asuntolaina että remppalainat ja tietysti vastikkeet ym . käy Kelan sivuilta laskemalla paljonko saisit.
        Ei kuulosta hyvältä että lainamenot nielevät enemmän kuin on tuloja. Toivottavasti nuo takausvelat alkavat olla takanapäin, oikasi varmaan yrittää itse suoriutua lainastaan, varsinkin kun näkee miten mutsilla on huonosti rahaa.

        Meilläpäin ruokajakelusta saa hyvän avun kun elämiseen ei jää riittävästi, yrutä nyt kesällä poimia satoa talteen pakkaseen, käytä paljon juureksia ja perunaa. Ruokaa saa loppujen lopuksi varsin edullisesti. Ja kirppiksestä saa kaikkea muuta mitä tarvitsee. Minä hankin noin 200 euron lisätienistit tekemällä pikku töitä kuten kotieläinten hoitoa, vanhusten auttamista ym.


      • sama tääl

        Moi mulla samanlainen tilanne:(( voitaisko vaihtaa ajatuksia?ois niin kiva ku ois joku kelle vois puhua näist ongelmista?


      • päivä kerrallaaN
        sama tääl kirjoitti:

        Moi mulla samanlainen tilanne:(( voitaisko vaihtaa ajatuksia?ois niin kiva ku ois joku kelle vois puhua näist ongelmista?

        Voisin minä jutella chatin puolella vaikka keskiviikkoiltana klo 22, jos sulle sopii. Olisko kirkko-cafe sopiva huone?
        Ilmestyn sinne nimimerkillä päivä kerrallaaN.


      • sama tääl
        päivä kerrallaaN kirjoitti:

        Voisin minä jutella chatin puolella vaikka keskiviikkoiltana klo 22, jos sulle sopii. Olisko kirkko-cafe sopiva huone?
        Ilmestyn sinne nimimerkillä päivä kerrallaaN.

        nähdään siellä:)


      • takaa jaa
        kaikille ihmisille kirjoitti:

        Olen pahoillani taloudellisesta kierteestäsi ja sen mukanaan tuomasta mielipahasta ja vaikeuksista. Olisiko sinulla ollut kertaakaan mahdollisuutta sanoa EI, kun sinua pyydettii velan takaajaksi vai etkö vain kehdannut kieltäytyä. Sen sanan sanominen kannattaa kaikkien harjoitella hyvin, koska aina on todellinen vaara joutua maksamaan se takausvelka. Itse olen pitänyt ohjenuorana sitä, että jos koskaan lähden takaamaan toisen velkaa, minulla pitää olla säästössä tai rahaksi muuten muutettavissa olevaa se takaamani velkasumma, jos vaikka velka lankeaisi maksettavakseni. Muuten en laita nimeäni toisen velkapaperiin. Joskus on kysytty, mutta olen kohteliaasit todennut kantani ja asia on jäänyt siihen.

        No kun itsekin tarvin aikoinaan takaajia, niin sillon sitä ajatteli että täytyy tehdä vastapalvelus. Itse olen kuitenkin aina maksanut omat velkani ja siksi luotin siihen että toisetkin... mutta nyt pitää yrittää selvitä elämästä hengissä, joten hyvää jatkoa sullekin... moi vaan.


      • tarinan opetus
        ....... kirjoitti:

        Kuule eiköhän tuo ihminen ole jo opetuksensa saanut. Mitä sitä tänne tulla enää muka viisaana sanomaan, että mikset sanonut ei takauksille. Nyt on nyt ja eteenpäin pitää selvitä. Turha sun on tulla tänne jeesustelemaan.

        Ei tuosta nyt tarvitse noin kimpaantua. Ihmiset kyllä ovat tietävinään miten toimia, etteivät joutuisi kierteeseen ja kurimukseen, mutta toimivat kuitenkin vastoin omaa järkeään. Eivät siis joko kehtaa tai ymmärrä sanoa EI. Se on kuitenkin jokaisen oikeus. Vai olisko mielestäsi siitä ollut jotain hyötyä, jos olisin tyytynyt vain voivottelemaan että voi, voi, voi, kuinka pahoja velkansa maksamatta jättävät ovatkaan. Hyi, hyi! Peli on niin raadollista, että jo yksi takausvastuun lankeaminen olisi pitänyt riittää elämänikäiseksi opetukseksi.

        Kansalaisopistot sun muut aikuisoppilaitokset järjestävätä kaikenmaailman viulunrakennus- ja kengännauhansolmimiskursseja, mutta erityisen hyödyllistä olisi järjestää kansalaisvalmennusta aiheeseen "Mitä tarkoittaa käytännössä, kun allekirjoitat asiakirjan; sopimuksen, velkakirjan, takausvastuun, panttaussopimuksen jne".


    • ahdistunut

      Omaa syytä ja huonoa onnea, mutta velat kaatuu päälle ja jaksaminen on äärirajoilla. Miten jaksaa kun tulevaisuus tuntuu mustalle? Miten muut pärjää?

    • Lainat pois

      Tiukkaa säästökuuria, ei ne lainat muuten lyhene. En halua moralisoida, mutta jotenkin tuntuis järkevältä, että rahan käyttöä ja talousasioita opeteltais jo koulussa. Tähän laina-aiheeseen liittyen http://leikki.blogit.kauppalehti.fi/blog/28371 Alkaa olla jo vähän liikaakiin tätä ylivelkaantumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe